KAPITOLA XVII
O ŽIVOTĚ, VLÁDĚ A
UMUČENÍ SVATÉHO VÁCLAVA
[Pokračování
...].
Potom přeukrutná násilnice
soptila a zuřila na věřící Kristovy. Avšak její prvorozený
syn, blahoslavený Václav, pevně
dodržoval křesťanské učení a zákon, [jemuž ho učila] jeho bába,
blahoslavená Ludmila.1 Povolal zpět vyhnané a rozptýlené křesťany
a prokazoval jim všem dobré skutky. Chléb a víno k svátosti mše
prací vlastních rukou opatřoval, dříví i jiné potřeby
sirotkům i vdovám v nočním čase na vlastních ramenou nosil.
Tehdy kníže kouřimský,
pohrdaje pokorou svatého muže, začal utiskovat a pustošit jeho
zemi a knížectví, takže blahoslavený Václav byl donucen shromáždit
vojsko a vytáhnout proti němu do pole na obranu svého lidu. Kníže
kouřimský opovrhl jím a jeho vojskem, vytáhl proti němu
a vypověděl mu válku. Blahoslavený Václav k němu poslal posly se
vzkazem: „Jestliže toužíš po mém knížectví, proč by měli
být ve válce zabiti ti, jimž dychtíš vládnout? Já alespoň si
nepřeji prolít krev tvých lidí. Jestliže však chceš boj, přemoz
mne samotného a panuj všem mým lidem v míru. Přemohu-li já
tebe, ať jsou podobně tvoji lidé podrobeni mé vládě“.
Uslyšev to kouřimský kníže, rád s ním s takovou
podmínkou smluvil souboj, když se za svrchu řečený návrh zaručila
vojska obou stran. Když pak knížata vykročila k souboji, zatímco
po obou stranách stála přihlížející vojska, nebeští andělé
doprovázeli blahoslaveného Václava a před jeho tváří letěl zářící
kříž. Když to spatřil kouřimský
kníže, padl před ním a prosil o milost. Blahoslavený Václav
mu řekl: „Vrať se domů a buď spokojen s tím, co je tvé. Já
tvého nežádám; odejdi v pokoji“.2
Potom blahoslavený Václav, povolán k císařskému
dvoru, byl uctivě přijat císařem a knížaty a byv pozván na císařský
sněm a radu, váhal někdy přijít ráno po noční práci
a námaze, kterou vynakládal na vigiliích a modlitbách, takže císař
s knížaty se domnívali, že je domýšlivý a líný.
I rozhodl proto císař s knížaty, že mu, když přijde pozdě,
nevzdají v radě poctu. Jakmile však vešel blahoslavený Václav
do rady císaře a knížat, viděl císař, že ho vedou andělé a na
jeho září nejjasnějším třpytem zlatý kříž. Tu císař
padl k jeho nohám a prosil s knížaty o milost. Potom ho vyzval,
aby poručil a žádal, cokoli by chtěl. Tu si Václav přál rámě
blahoslaveného Víta mučedníka, které mu císař dal.
Když je přinesl do Prahy, postavil kostel ke cti tohoto slavného
mučedníka a žádal ctihodného Wolfganga, biskupa řezenského,
jenž byl tehdy českým diecézánem, aby neotálel přijít k posvěcení
řečené baziliky. Ctihodný Wolfgang mu řekl: „Nač mne potřebuješ,
synu? Vždyť jsem viděl, jak tvůj kostel, který chceš posvětit,
byl vybudován a povýšen před Bohem na metropolitní. Nicméně
na tvůj pokyn rád někoho pošlu, aby ho posvětil“.3
Když šel jednou blahoslavený Václav bos v noci
v zimním čase, kdy pole a cesty pokrýval sníh a led, do kostela, následoval
ho jeho bojovník a důvěrník jménem Podiven. A jeho nohy, ačkoli
byl obut, pronikal nesnesitelný mráz. Blahoslavený Václav mu řekl:
„Klaď své nohy do mých šlépějí“. Což učinil
a nohy bojovníkovy se zahřály, že už potom necítil mráz. Šlépěje
slavného mučedníka však byly velmi zkrvavené.
Jasný kníže blahoslavený Václav se tak oddával
laskavé štědrosti, že vykupoval děti otroků na svobodu a činil
je poddanými Kristovými, že odstranil okovy a šibenice v obavách,
aby nebyla nespravedlivě souzena krev bližního. Předpověděl
nebo vyložil mnoho pravdivých budoucích věcí. Tak mu bylo mezi
jiným vnuknuto, aby přenesl svou slavnou bábu, blahoslavenou
Ludmilu mučednici, jejíž tělo, jak mu bylo zjeveno, shledal
neporušené. To s velikou zbožností a úctou přenesl do
kostela svatého Jiří na Hradě pražském.
Potom blahoslavený Václav, dychtě po věcech nebeských
a pohrdaje pozemskými, poslal poselství
k papeži, aby mu dovolil přijmout mnišský šat podle řádu
svatého Benedikta, a knížectví chtěl odstoupit svému bratru
Boleslavovi.4
Avšak jeho bratr Boleslav, protože mu záviděl dobré
skutky, dychtil po věcech pozemských a pohrdal nebeskými; i toužil
po jeho knížectví, kvapně se zapletl do zločinu a pozval toho
slavného knížete na hostinu na hrad Boleslav, který vystavěl.
Ten pak, ačkoli předvídal svou smrt, nechal se vést jako ovce na
porážku. A sveden svým pozemským bratrem, ubíral se k nebeské
palmě mučednictví, raduje se a vzdávaje díky Bohu. Neboť když
usedl se svými druhy k večeři, pravil: „Zítra, v předvečer
svátku nebeského klíčníka vypiji z lásky k Pánu kalich utrpení,
a on uvede mou duši k mému Bohu.5
Nyní však se mnou pijte a hodujte, neboť příště již
s vámi nebudu pít z plodů této révy“.
Potom vstav od večeře, oddal se modlitbám, vzdávaje
díky Bohu, vykonal očišťující zpověď a se srdcem sklíčeným
a zkormouceným kajícně požádal kněze za rozhřešení.
S hořkým pláčem se modlil až do kuropění za hříchy své i svých
bližních. Velmi zbožně pak setrvával na jitřních hodinkách
a na úsvitě přijal pravé slunce osvětlující duši, to jest tělo
Páně. A takto osvícen a zaopatřen, kráčeje vstříc jako ranní
Jitřenka nočním nástrahám, pozdravil sladkými slovy svého
krutého a bezbožného bratra, vystoupivšího proti němu z moci
temnot, a byl jím jako druhý Ábel Kainem zraněn. A když ho
bratr bodl, ustoupil zpět a klesl, nemaje moci nad mužem Božím.
Avšak svatý Václav, který si přál dobrovolně přinést oběť
Bohu a položit svou duši za Krista, vrátil mu meč řka: „Tvá
vůle budiž ve tvých rukou“. On, navršiv na přešpatné to
nejhorší, znovu se na něho se svými druhy vrhl jako medvěd číhající
v jeskyni, chtěje jako zmije zahubit jeho maso a krev, napřáhl se
svými druhy meč na vlastního bratra, a tak ho ubili k smrti,
odevzdavše jeho duši Bohu a tělo zemi. Jeho krev, volající
k Bohu o bratrovraždě, nemohla být nikdy žádným lidským prostředkem
setřena.
V době jeho slavného umučení se pak dánskému králi
zjevil Kristus na kříži a vybídl ho, aby postavil kostel ke cti
jeho mučedníka Václava, chce-li u něho dosáhnouti odpuštění
hříchů; což on učinil. V té době též přešpatná a nešlechetná
jeho matka Drahomíř, jako druhá Jezábel následovala krutost
bezbožné Athalie, jež zuřila na svou vlastní královskou krev,
a stala se spoluvinicí na prolití nevinné mučednické krve svého
prvorozeného syna,6
blahoslaveného Václava. Byla pohlcena zemí
jako Dátan a Abiron na veřejné cestě před Pražským hradem směrem
k západu. Stopy toho lze v zemi spatřit až do dnešního
dne. Spolupachatelé bratrovraždy blahoslaveného Václava byli
zasaženi stejně krutými jako strašnými ranami. Svatý
Václav byl umučen a zabit svým bratrem Boleslavem v již
řečeném hradě Boleslavi roku od vtělení
Páně 929, dne 28. září.7
Léta Páně 930, po umučení řečeného svatého Václava,
knížete českého, kdy v Čechách vládl Boleslav Ukrutný, posvětil
řezenský biskup Michal Pražský kostel.8
Léta Páně 931 poslal Boleslav Ukrutný svého syna
Strachkvase
do Řezna, aby se v klášteře svatého Jimrama vzdělával ve
svobodném učení.9
Přibík Pulkava z Radenína: Kronika česká, kap. XVII.
[Pokračování
...].
Poznámky:
|