[Pokračování ...].
(445) Rostislav přikázal shromáždit vhodné muže
a jinochy a odevzdal je oběma bratrům do učení a ku pomoci. A vladaře samého nepřestávali
každodenně poučovat a uvádět jeho duši v soulad s Božími přikázáními. Přítomnost ctihodných
vyslanců, mužů vysokého vzdělání a příkladného života v království Moravanů, budila nevoli
u franckých a bavorských arcikněží a kleriků a také i u krále východních Franků
Ludvíka a nikoliv menší rozpaky též na Stolci sv. Petra v Římě, pod jehož duchovní pravomoc území
Moravanů spadalo.1
U vědomí toho všeho a aby neohrozil zdárně započaté své dílo, měl král
Rostislav v úmyslu vystříhat se všeho, co by bohulibé dílo mohlo narušit. Neposkytl proto vojenskou pomoc
markrabímu Karlomanovi, jak to byl činil dříve, když Karloman povstal proti svému otci. V létě potom, co
vyslanci císaře Michaela přišli na Moravu, vytáhl však král Ludvík z Bavor, rozšířiv zprávu, že táhne na
Moravu proti Rostislavovi, a to s pomocí Bulharů. Ti jako spojenci Franků měli napadnout Moravany, neboť
si zvolili záštitu císaře Michaela, moudrého ochránce a rozmnožitele křesťanství.
Král Ludvík podle (446) svého úmyslu zamířil do Karantánie, kde se mu
Karloman, opuštěn velmoži a vojskem, musel vzdát na milost.2 Vinu za neblahý
konec svého podnikání přisoudil Karloman Rostislavovi, a to byl počátek nepřátelství
mezi nimi, které
vedlo k smutnému konci krále Moravanů, o čemž promluvíme dále.
Ačkoliv Rostislav měl v úmyslu vyvarovat se nového boje s Ludvíkem, ten
naopak pociťoval nutnost zmařit svazky Moravského království a východního Impéria Rómajů. A tak se
v Tullnu léta 864 od narození Kristova začal král Ludvík připravovat k válce proti Rostislavovi. Tam mu
Šalamoun, biskup města Kostnice, přinesl požehnání papeže k tažení
proti Rostislavovi.3
Ten měl být podroben a z jeho království zamýšlel Ludvík zřídit franckou
marku.4
Tam se Ludvík setkal i s Bogorisem, chánem národa Bulharů, který sliboval dát se
s celým národem pokřtít v obavách, aby nebyl pokřtěn Řeky a císař Michael se nestal patronem
Bulharska. Pro válku započatou císařem byl nucen se vrátit domů, aniž mohl být Ludvíkovi nápomocen.5
A tak král Ludvík sám s vojskem překročil Dunaj, vpadl nepřátelsky na Moravu,
kde oblehl Rostislava ve městě, které Meginhard z kláštera ve Fuldě ve svém letopise označil jménem
Dowina s vysvětlením, že jméno znamená děvu. Tam král Moravanů,
když zjistil, že z obklíčení neunikne a místo není k obraně způsobilé, přislíbil se všemi velmoži
králi Ludvíkovi věrnost, tj. mír, a že nebude králi východních Franků nepřítelem. Na dodržení míru
a přísahy postavil Ludvíkovi rukojmí. Rostislav uhájil nezávislost svou i svého království
a oba bratři Konstantin a Metoděj mohli pokračovat ve svém Bohu a králi milém díle.6
[Pokračování ...].
Lubomír E. Havlík
(2001).
Poznámky:
|
1 –
|
To se pak později, v roce
864, také projevilo, jak v dalším textu uvidíme. |
2 –
|
V Korutanech Ludvík svého
syna Karlomana zajal a dal odvést do Řezna a tam jej držel v domácím
vězení. Zpravují nás o tom Fuldské anály k roku 863. |
3 –
|
V listu papeže Mikuláše I.
kostnickému biskupovi Šalamounovi z poloviny roku 864 se píše,
že Ludvík Němec má v úmyslu jít do Tullnu a potom upevnit mír
s králem Bulharů a učinit poslušným
Rostislava, k čemuž mu papež přeje úspěch. Zmiňuje se i o tom, že
Ludvík doufá, že Boris se chce obrátit na víru a že již mnozí
z Bulharů se stali křesťany, což také papež vítá
(D. Třeštík 2001, s. 185). |
4 –
|
O Ludvíkově záměru zřídit
marku Vinidů viz Bertiniánské letopisy k roku 864. |
5 –
|
Byzantský císař hrozil napadnout
Bogorise a vázal tak vojsko Bulharů na jejich území, ten se
proto nemohl zapojit do Ludvíkova plánu. Uzavřením míru
s Ludvíkem si Bogoris vlastně kryl záda. |
6 –
|
Ludvík pak sám s
velkým
vojskem oblehl Rostislava ve městě zvaném Dowina (id
est puella), ale ničeho ze svých původních předsevzetí nedosáhl.
Nakonec se musel smířit jen s Rostislavovými sliby a několika
rukojmími. Viz
Fuldské anály k roku 864. |
|
Petr Šimík (2005).
1. část: Rostislav
ustanoven vévodou Moravanů.
2. část: Rostislav se opevnil tou nejpevnější
hradbou a nazývá se králem.
3. část: List do Byzance se žádostí o
biskupa učitele. Příchod věrozvěstů na Moravu.
4. část: Ludvík Němec s přislíbenou
pomocí Bulharů hodlá Rostislava pokořit.
5. část: Rostislav se ubránil. Konstantin
a Metoděj odcházejí se svými učedníky do Říma.
6. část: Metoděj vysvěcen na arcibiskupa
a vrací se na Moravu jako papežský legát pro všechny země
slovanské.
7. část: Svatopluk zradil Rostislava a
vydal ho Frankům. Moravský král byl oslepen a uzavřen v klášteře.
Literatura:
• Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia, Praha 2000 jako
reprint 1. vydání (Orbis, Praha 1963), s. 68, 268.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
•
Lubomír E. Havlík: Život a utrpení Rostislava, krále Moravanů.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001,
s. 441-450.
•
Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
|