[Pokračování ...].
(446) Rostislav zachoval mír i v dalších letech
a oslyšel v roce, který následoval, žádost hraběte
Werinhara o pomoc proti králi Ludvíkovi. A v roce 867
od narození Páně odmítl spojenectví s Ludvíkem, mladším se synů Ludvíkových, který vládl v Sasku
a Durynsku a vyslal na moravský dvůr
Jindřicha, velitele své družiny, aby přemluvil našeho krále Rostislava
k boji proti svému otci.1
Mezitím konali Konstantin a Metoděj v království Moravanů dílo apoštolské. Přes spory
s arcikněžími biskupa města Pasova, získali Kristu Pánu mnoho duší a upevnili běh světského
a církevního života dobrým právem a zákony.
Jak se dočítáme v legendě, král Rostislav byl též vzdělán v cestě Boží a milosrdenstvím Božím
vstoupil i s přeslavným národem moravským ne bojem, ale vírou do brány věčné bezpečnosti. A tak
se stal ten národ národem svatým a lidem získaným spáse, aby v něm byly zvěstovány divy toho, jenž jej
(447) z temnoty povolal k podivuhodnému světlu svému.2
V polovině roku 867 od narození Krista, Pána našeho, skončili Konstantin Filosof a opat Metoděj
své poslání a nevzavše od krále Rostislava za odměnu ani zlata ani stříbra nebo jiných věcí
a vyprosivše toliko svobodu mnoha otrokům, započali svůj
návrat do císařského sídla nad Bosporem a Zlatým Rohem. Z Benátek,
kde se zastavili, odešli však na pozvání pontifika Mikuláše k prahům Stolce sv. Petra.3
Ačkoliv Boží milostí osvícený král Moravanů zachovával mír, byl to Karloman, toho času vévoda Bavor,
Karantánie, Panonie a pán Východní marky, který mír porušil a napadl Rostislava pod záminkou, že ten
poskytl asyl odpadlému hraběti Gundakarovi. V bojích, které Karloman zvedl roku 868 od narození Páně
i roku následujícího, hrabě Gundakar v čele jednoho z vojů Moravanů padl a to vyvolalo
velikou radost Karlomana i jeho otce Ludvíka. Vedeni zlobou vpravdě satanskou vůči všemu moravskému
považovali poskytnutí asylu za záminku k válce proti ctiteli míru a zákona Božího. Od zamýšleného
protivenství je neodradila ani výstraha nebes, která krále Ludvíka upoutala na lože, a tak v čelo
vojska proti Rostislavovi postavil svého syna Karla, který byl z jeho synů nejmladší, zatímco výpravu proti
synovci krále Rostislava, Svatoplukovi z Nitry, vedl jeho prvorozenec Karloman.4
Když Karel dospěl s vojskem – jak vypravuje Meginhard – k oné
i všem nejstarším nepodobné a nepopsatelné Rostislavově pevnosti, k jeho hlavnímu
městu a hradu jménem Morava, neodvážil se je dobýt. Spálil však opevnění a plenil tam, kudy táhl.
Podobně i Karloman mohl pouze plenit v území knížete Svatopluka.
Meginhard z Fuldy se sice pokusil vylíčit tažení Ludvíkových synů jako
vítězství, k němuž si vzájemně blahopřáli, pravdu však prozradil
Hinkmar, arcibiskup města Remeše, v letopisech kláštera sv. Bertina, když vyznal, že francká vojska
v království Moravanů nedosáhla vůbec ničeho, či jen málo, ale nadto utrpěla největší
porážku, a to takovou, že král byl přinucen žádat Rostislava
o obnovení míru. K tomu vyslal do hlavního hradu a města krále Rostislava, své syny Karla
a Karlomana spolu s markrabími jejich zemí.5
[Pokračování ...].
Lubomír E. Havlík
(2001).
Poznámky:
|