[Pokračování ...].
Čtení dvanácté. Když
tedy, jak bylo řečeno, jeho mrtvé tělo působilo nesčíslné a takřka živé zázraky, počalo být
věřícími s náležitou horlivostí uctíváno. A tak se stalo,
že za času pana Vojtěcha, vznešeného vyznavače
a biskupa,1
bylo z řečeného kostela vyzdviženo a na svůj vlastní hrad, to
jest do Prahy, přenášeno, aby tam, totiž v chrámu blaženého
mučedníka Víta, bylo s náležitou poctou znovu pohřbeno. Když
bylo cestou vezeno čtyřspřežím za doprovodu četného zástupu
duchovenstva a lidu, kteří s jmenovaným
ctihodným biskupem provázeli ono přesvaté, byť mrtvé
tělo s voskovicemi, žalmy a chvalozpěvy,2
udál se podivuhodný a za našich časů přímo ohromující zázrak,
o němž věříme, že se nestal bez vůle všemohoucího Boha,
stvořitele všech věcí, který dal slunci paprsky a měsíci
růžky, zemi lidi a nebesům anděly. Neboť jak jsme zvěděli
z vyprávění jistého hodnověrného obyvatele svrchu řečeného království
slovanského, jakmile přišli k vyvýšenému místu v řečeném městě,
koně táhnoucí vůz náhle zastavili, a jako by k zemi nohama přirostli,
nebyli s to dále popojeti. Vozkové držící otěže čtyřspřeží
sice je usilovně poháněli ranami bičů a všichni kolemstojící
pomáhali hlasitým pokřikem a postrkováním, seč byli, avšak
jak jsme řekli, nehnuli koňským spřežením ani o krok. Mezitím
přišel jeho bratr, poskvrněný
krví bratrovražednou a vinou za smrt nevinného člověka,
a jako by litoval a želel, se slzami a s chvěním sklesl
na tělo bratra, kterého zabil, žádaje za odpuštění
spáchaného zločinu.3 Potom se všichni
rozhodli, že z vozu vypřáhnou koně a zapřáhnou několik spřežení
volských, aby alespoň jejich silou s vozem pohnuli; avšak i tak
se namáhali marně. Vida to biskup, posly do města rozeslal a pro
ostatní kněžstvo narychlo vzkázal; tohoto rozkazu rádi
poslechnuvše, spěšně přišli a spolu s biskupem
a lidem, který se byl shromáždil k doprovodu onoho svatého těla,
pokleknuvše na zemi a ruce k nebesům rozpjavše, k všemohoucímu
Pánu modlitby vylévali, aby Bůh, v jehož moci je ne něco, nýbrž
podle jeho vůle všechno, ráčil jim milostivě vyplniti, zač se
zbožnou myslí a upřímným srdcem žádají. A bezmezná Boží láska
neoslyšela jejich modliteb, slz a zbožných přání, nýbrž
milostivě jim udělila, zač prosili, ježto právě, jak žalmista
pravdivě svědčí: blízek je všem, kdož ho v pravdě vzývají
(Žalm 144, 18). Neboť týž vůz, který předtím nebylo možné
ani čtyřmi koni ani snad dvanácti páry volů rozjeti a vůbec jím
hnouti, jakmile věřící dokončili modlitbu, z vůle všemohoucího
Boha, který řídí otáčení celého světa, velikou rychlostí
se začal pohybovat s jediným toliko spřežením volů.
A tak vznešené tělo onoho přesvatého
krále a mučedníka Božího Václava bylo dovezeno za
doprovodu velkých zástupů věřícího lidu na
hrad Pražský a uloženo v stříbrné
rakvi v chrámě svatého Víta, mučedníka Kristova,
vedle oltáře téhož mučedníka.4
Tam potom po mnoho let na jeho rukou i nohou tak rostly nehty, jako
kdyby pořád byl naživu, arciť řízením toho, jemuž vše žije
a jenž jest požehnaný na věky věků.
Také jiný zázrak velmi znamenitý ... atd. (Kráceno).
Přeložil Zdeněk
Kristen
Poznámky:
|
1 –
|
Vojtěch byl zvolen biskupem v
roce 982 na Levém Hradci, kde o 110 let dříve započalo české křesťanství
„přenesením“ z Moravy. |
2 –
|
Podle jiných legend (Crescente,
Gumpold, Kristián,
II. stsl. legenda) mělo k přenesení Václavova
těla z Boleslavi do Prahy dojít tři
roky po vraždě. D. Třeštík (2000, I., s. 11)
vyslovil domněnku, že k translaci došlo až třicet
let po vraždě v souvislosti s přípravami
Boleslava I. na založení pražského biskupství. K tomu pak došlo
v roce 973 za vlády jeho syna Boleslava II. |
3 –
|
Pokud k translaci skutečně došlo
„za času biskupa Vojtěcha“ a ctihodný biskup opravdu
provázel tělo na cestě do Prahy, nemohl na Václavovo tělo
„s chvěním sklesnout“ jeho nevlastní bratr Boleslav I.
(†972), „poskvrněný krví bratrovražednou“, ale jeho synovec
Boleslav II. Lze předpokládat, že Laurentius Montecassinský měl tak říkajíc „zaručené“
informace, neboť biskup Vojtěch v roce 989 v klášteře na Monte Cassino nějakou
dobu pobýval. Je ovšem také možné, že nevěděl kdy Boleslav I. zemřel
a vycházel pouze z textu nějaké starší václavské
legendy (snad z latinského překladu I. stsl.
legendy), kterou tam mohl biskup Vojtěch zanechat. Z Vavřincovy
předmluvy by vyplývalo, že mu nějaká starší legenda mohla být také
teprve zaslána objednavatelem této „nové legendy“. |
4 –
|
V roce 1030, kam je kladen vznik této
legendy, byla chrámem sv. Víta stále ještě rotunda, kterou dal
postavit kníže Václav (posvěcena byla roku 930 – Kosmas
I, 18). |
|