• „O králi
Sámovi“
Jediné soudobé svědectví o existenci Sámovy říše – prvního historicky
doloženého mocenského útvaru Slovanů – je Kronika tak řečeného
Fredegara.
• „První
písemná zmínka o vyslancích Čechů a Moravanů“
Vyslanci všech východních Slovanů na sněmu ve Frankfurtu v roce
822. Letopisy království Franků.
• „Pokřtění
Moravanů“
Léta Páně DCCCXXXI Reginhar, biskup Moravanů, pokřtil všechny
Moravany. Záznamy o pasovských biskupech.
• „Křest
čtrnácti knížat Boemanů“
Roku 845 bylo (asi) v Řezně
pokřtěno 14 českých knížat s jejich lidmi, toužících po křesťanském
náboženství. Fuldské anály.
• „Ustanovení
Rostislava vévodou moravským Slovanům“
Zřejmě po smrti knížete Mojmíra, ustanovil Ludvík, král německý,
Rostislava vévodou moravským Slovanům, jak zaznamenal
fuldský analista (846). Rostislav se
pak opevnil „tou nejpevnější hradbou“ (855)
a pozval na Moravu byzantské věrozvěsty (862). Na to ho Ludvík s velikým
vojskem oblehl ve městě Dowina (864), ke
střetnutí však zřejmě nedošlo, Ludvík se spokojil jen s rukojmími a
Rostislavovým slibem. Rostislav nakonec dosáhl arcibiskupství pro
Moravu (869).
• „Rostislav
se nazývá králem“
J. Turmair-Aventin
(Letopisy Bavorů) zaznamenal k roku
853, že Rostislav povstal
proti Ludvíkovi a „nazývá se králem“. O povstání
Bulharů „se Slovany s nimi spolčenými“ proti Ludvíkovi
píší Bertiniánské letopisy k roku
853. Králem
Rostislava titulují a o Rostislavově moravském království se
zmiňují i další letopisy (kromě Fuldských):
Bertiniánské letopisy k roku 862, Xantenské
letopisy k roku 870 a 871.
• „Příchod
byzantské misie Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu“
„Granum“
(Jádro katalogu předních biskupů
Moravy)
zaznamenalo tuto významnou událost k roku 886. Po přepočtu data
podle zpřesněného klíče docházíme k roku 863, který koresponduje s údajem
mnicha Chrabra (862/863) o Konstantinově nalezení písma pro Slovany před odchodem z Konstantinopole na Moravu.
• „Přijetí Konstantina a Metoděje
papežem Hadriánem II. v Římě“
„Granum“
(Jádro katalogu předních biskupů
Moravy) uvádí tuto událost k
roku 891. Po přepočtu data
podle L. E. Havlíkem nalezeného klíče
(a po jeho zpřesnění) docházíme k jednoznačnému výsledku: k přijetí u papeže mohlo dojít nejdříve 1. ledna 868.
• „Metoděj
vysvěcen na arcibiskupa“
„Granum“
(Jádro katalogu předních biskupů
Moravy) uvádí tuto událost k
roku 892. Po přepočtu data
podle L. E. Havlíkem nalezeného (a později zpřesněného) klíče
docházíme k roku 869.
• „Převzetí
moci Svatoplukem“
Fuldské anály
zaznamenaly boje Bavorů a Franků
na Moravě a Gundakarovu smrt (869),
pustošení moravského království Rostislava a Svatopluka
Ludvíkovými syny Karlem a Karlomanem (869),
Svatoplukovu zradu a oslepení Rostislava (870),
zatčení (a propuštění) Svatopluka, moravské povstání a následnou
„záhubu“ bavorského vojska (871), přepadení
svatebního průvodu na Moravu (871), porážku
Durynků a Sasů na Moravě, boj Franků s pěti knížaty Čechů
(k nimž byl dodatečně připsán Goriwei) u Vltavy a Svatoplukovo
zničení bavorských lodí na Dunaji (872),
poselstvo Čech u krále Ludvíka Němce (873), mírové jednání se
Svatoplukovými vyslanci ve Forchheimu (874).
Poselstvo Moravanů na sněmu ve Wormsu (882)
a jednání Svatopluka s císařem Karlem III. Tlustým „in
monte Comiano“ (884). Jednání Arnulfa se Svatoplukem na Omuntesbergu (890).
Arnulfovo pustošení Moravy (892, 893).
Nešťastný Svatoplukův konec (894).
• „Pokřtění
Bořivoje Metodějem (?), či spíše jeho sňatek Ludmilou (!)“
„Granum“
(Jádro katalogu předních biskupů
Moravy)
zaznamenalo tuto moravskou událost k roku 894. Po přepočtu data
(podle klíče)
docházíme k roku 871, který koresponduje s údajem Fuldských análů
(871) o přepadení průvodu (nejmenované)
nevěsty, jíž
si Moravané přivádějí z Čech. Moravský
původ Bořivoje, poprvé zaznamenaný v legendě „O pustynnike Ivaně“, je tím, vedle Kristiánova „přemyslovského“
příběhu, další dobovou zprávou, tentokrát z moravského pramene, plně potvrzený.
O Bořivojově sňatku s Ludmilou (dcerou předáka
Slavibora z Hrádku Pšov), jenž následoval až po údajném Bořivojově
moravském křtu, se zmiňuje také Neplach.
• „Postoupení
vévodství Čechů moravskému králi Svatoplukovi“
Regino z Prümu
zaznamenal ve své Kronice tuto událost až k roku
890, ale již k roku 876 píše o spojeném
království Slovanů, Čechů a Moravanů.
• „Úmrtí
moravského krále Rostislava“
„Granum“
(Jádro katalogu předních biskupů
Moravy)
zaznamenalo, že Deo devotus rex Swatopluk senior zemřel
roku 900. Po přepočtu data
(podle zpřesněného klíče)
docházíme ke správnému roku 877
římského kalendáře. Je velmi pozoruhodné, že tutéž
informaci najdeme i v jednom z Kosmových anagramů.
• „Svatoplukova
korunovace“
Dukljanská kronika
(Království Slovanů – Kniha chorvatská, kap.
IX.) uvádí,
že král Svatopluk byl korunován legáty papeže Štěpána V.
(885-891) „podle způsobu římských králů“.
• „Svatoplukova
smrt“
Zatímco fuldský analista nemůže
Svatoplukovi přijít na jméno, Regino z Prümu
jeho osobu vyzdvihuje. Od Konstantina
Porfyrogeneta známe pověst „O třech prutech Svatoplukových“.
Kosmas (I, 14) píše, že „zmizel
uprostřed svého vojska“. Temné stránky jeho povahy přibližuje
legenda „Život
Klimenta, biskupa Bulharů“.
• „Moravští
(arci)biskupové, kteří následovali v úřadu po Metoději“
„Granum“
(Jádro katalogu předních biskupů
Moravy): 916
– (arci)biskup Jan (900), 942 –
(arci)biskup
Silvestr (926), 961
– po 10 let neobsazený úřad (945).
• „Bořivojovi
a Svatoplukovi synové“
Fuldské
anály o dalších osudech Mojmírovců v Čechách a na
Moravě: Spytihněv a Vitislav se poddali Arnulfovi (895),
útisky Moravanů (897), rozkol a svár
mezi Svatoplukovými syny (898), osvobození
Svatopluka II. (899).
• „O Bořivojových
potomcích“
Podle legend (Kristián, Fuit,
Prolog) zaznamenali kronikáři
a historikové stručné osudy Bořivojových synů a vnuků:
Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Palacký.
• „Vražda
kněžny Ludmily“
Byla zaznamenána v ludmilských legendách (Fuit,
Proložní legenda, Kristián),
později i některými kronikáři (Dalimil,
Pulkava, Marignola)
kromě Kosmy.
• „Zavraždění
knížete Václava“
Vyprávění legendistů o vraždě knížete Václava (Crescente,
Gumpold, I. stsl. legenda, Kristián,
II. stsl. legenda) pak
zaznamenali také kronikáři a historikové: Widukind,
Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“, Palacký.
Otázka datování této historické události je řešena na stránce
„Granum“
k roku 928.
• „První
pražský biskup Dětmar“
Prvním pražským biskupem se stal Sas, jenž „dokonale uměl
řeč slovanskou“ a u samotného knížete Boleslava II. „za
krátký čas nabyl veliké obliby a přátelství“ (Kosmas I,
23).
• „Volba
biskupa Vojtěcha na Levém Hradci“
Slavníkovec Vojtěch byl zvolen druhým pražským biskupem na Levém
Hradci, kde započalo české křesťanství, přenesené sem Bořivojem
z Moravy
(Kosmas I, 25).
• „Vyvraždění
Slavníkovců“
V roce 995 byli na Libici vyvražděni Slavníkovci (Kosmas I,
29).
• „Vojtěchova
mučednická smrt“
Na své misijní cestě k pohanským Prusům našel Vojtěch mučednickou
smrt (Kosmas I, 31).
• „Vladivoj
na pražském stolci“
Poté, co byl sesazen Boleslav III., byl zvolen a na stolec posazen
Vladivoj. Ten později v Řezně přijal z rukou krále
Jindřicha Čechy v léno (Dětmar z Merseburku
V, 23).
• „Unesena
byla panna Jitka roku od narození Páně 1021“
Kníže Břetislav unesl pannu Jitku, dceru Oty Bílého (správně
sestru), z kláštera ve
Schweinfurtu, kde dlela, aby se naučila žaltáři (Kosmas I,
40).
• „Založení
sázavského kláštera“
Klášter, který byl založen asi na počátku 30. let 11. století,
měl až do konce roku 1096 za bohoslužebný jazyk církevní slovanštinu
a Kosmas jako přívrženec latinského liturgického jazyka
existenci sázavských „rozkolníků“ ve své kronice úplně
zamlčel. Ve své nepřízni k Sázavě byl tak důsledný, že
ani násilné zlatinizování kláštera knížetem Břetislavem II.
roku 1096 nedokázalo jeho úplné mlčení prolomit. Avšak některý
z již latinských sázavských mnichů, který měl ke
slovanské minulosti kláštera mnohem tolerantnější poměr než
kdysi Kosmas, sebral z trosek klášterních pramenů pro dobu
do roku 1125 data a příběhy, které se Sázavy týkaly, a doplnil
(interpoloval) jimi text rukopisu Kosmovy kroniky, který klášter
vlastnil (Mn. sáz. k roku 1032).
• „Nastolení
Břetislava I.“
Po řádném dokonání obřadů pohřebních vzal [Jaromír] za
ruku synovce Břetislava a vedl
ho ke knížecímu stolci, a jako se vždy děje při volbě knížete,
házeli přes mříže hořejší síně peníze, deset tisíc nebo
ještě více, mezi lid, aby se netlačili na knížete sedícího
na stolci, nýbrž raději chytali házené peníze. Když byl kníže
posazen na stolci a nastalo ticho, Jaromír, drže synovce za
pravici, pravil k lidu: „Hle, váš kníže!“ (Kosmas
I, 42).
• „Poslední
slova knížete Břetislava I.“
Jak zaznamenal Kosmas
(1045-1125) poslední slova knížete Břetislava I., která pronesl
na svém úmrtním loži v Chrudimi roku 1055 – „Břetislavův
stařešinský řád“ (Kosmas II, 13), a o tom,
jak již předtím rozdělil panství moravské mezi své syny (Kosmas
II,
15).
• „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“
Tuto významnou poctu, kterou oba panovníci postupně získali
od papeže, ponechali kronikáři prakticky bez povšimnutí. Především
Kosmas (Kosmas II, 16), který oba osobně zažil.
Více o tom viz J. Žemlička
(1997). Schematizovanou podobu mitry najdeme na Vratislavových denárech.
Vyobrazení obou knížat i s mitrami můžeme najít také na
malbách ve znojemské rotundě – viz obr.
6 na straně „Historie psaná
štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický
pramen.
• „První
český král Vratislav I.“
Jak naši kronikáři zaznamenali
korunovaci knížete Vratislav II. (1061-1092) na krále českého a polského v roce 1086. Oproti
Kosmovi česky psaná rýmovaná kronika tak řečeného Dalimila (1314)
korunovaci knížete Vratislava II. (Dalimil chybně uvádí rok 1057) zaznamenala
(podle Moravské kroniky) již s ohledem na dřívější
existenci království moravského.
O tom, „jak koruna z Moravy vyšla a jak potom
z té země Čechům přišla“
se Dalimil
(kap. 24) zmiňuje v souvislosti s pověstí „O zmizení Svatoplukově“.
O přenesení království a koruny z Moravy do Čech v souvislosti
s Vratislavovou korunovací píše také Přibík Pulkava z Radenína
(†1380). První český král Vratislav I. s korunou a žezlem je
pochopitelně vyobrazen také v galerii tzv. „Přemyslovců“ na malbách ve
znojemské rotundě – viz obr. 3 na straně „Historie psaná
štětcem“.
Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, Palacký.
• „Zatčení
Oty II. Černého“
Jak zaznamenal Kosmas (III, 34) okolnosti zatčení olomouckého knížete Oty II. Černého
v roce 1110. Zde se z úst tehdy vládnoucího knížete Vladislava I. zpětně
dovídáme, kdo jako první z
tzv. „Přemyslovců“ podrobil zemi moravskou svému
panství.
• „Bitva
u Chlumce 1126“
Bitva, v níž se rozhodovalo, zda na pražském stolci zůstane Soběslav
I., nebo zda připadne oprávněnému Otovi II., tehdy nejstaršímu z panovnického rodu, v podání
Kosmových pokračovatelů Mnicha sázavského
a Kanovníka vyšehradského.
• „Svatba
Konráda II. Znojemského 1134“
Podle Kanovníka vyšehradského se svatba Konráda II. s Marií
Srbskou, dcerou Uroše I., konala v Uhrách.
Literatura:
Odkazy na literaturu najdete na příslušných stránkách k danému
tématu.
|