BOŘIVOJOVI
SYNOVÉ A VNUCI
KRISTIÁNOVA
LEGENDA, KAP. 3. (1. část). |
[Pokračování
...].
(63) Bořivoj
měl též manželku jménem Ludmila, dceru Slavibora, knížete ze
země slovanské, jež za starodávna slula Pšov, nyní od dnešních
lidí podle hradu nedávno vystavěného Mělnickem sluje.1
Tato,
jakož rovna mu byla v bludu pohanském, obětujíc modlám, tak i v náboženství
křesťanském ho napodobila, ba předčila svého muže v ctnostech
a stala se vpravdě služebnicí Kristovou.2
Dala pak tomuto knížeti
tři syny a toliktéž dcer, a jak mu byl blažený Metoděj ústy
prorockými předpověděl, co den moci nabýval se vším lidem svým
a říše jeho vzrůstala. A dokonav běh času svého, pln dnů a dobroty na věčnost se odebral, naplniv života svého svého třicet
pět let.3
Po něm ujal se vlády prvorozený syn jeho Spytihněv,
všemi ctnostmi a přímo pověstí svatosti neobyčejně se skvějící.
Bylť následovníkem otcovým, zakládal chrámy Boží, shromažďoval
kněze a kleriky a dokonalý byl u víře Kristově. Dokonav čtyřicet
let svého života, opustil tento svět a vznesl se ke hvězdám.
Po smrti ujal se otěží vlády bratr jeho Vratislav, jenž pojal
manželku jménem Drahomiř ze země Slovanů pohanských, řečené
Stodor, ženu, kterouž přirovnati jest k oné Jezabeli, jež v zlobě své utracovala proroky, nebo k Evě, manželce prvního člověka,
která Kaina i Abela porodila. Povilať Drahomiř témuž knížeti
dva syny, jednoho jménem Václav, druhého
Boleslav.4
Ale o tom až
na svém místě.
Nábožná tedy paní Ludmila ovdověvši a ještě
staršího syna ztrativši, v domě svém setrvávala a pamětliva dřívější
své nevědomosti
(64)
a bludu, den ze dne oplakávala minulé
nepravosti. A jako kdysi byla vydávala údy své v službu nečistoty
a nepravosti k hřešení, tak nyní vydávala je v službu
spravedlnosti k posvěcení, říkajíc slovo apoštolovo: Jaký užitek
jsem měla tehdy z toho, zač nyní se stydím? (Řím. 6, 21). Svědčí
o tom chudí, jimž hojně v jejich nedostatku pomáhala a o jejichž
potřeby jako matka se starala, hladové živíc, žíznivé občerstvujíc,
pocestné a nuzné odívajíc. Svědčí o tom klerikové, o kteréž
s nábožnou myslí jako o své syny pečovala. A byť všichni tito
mlčeli, svědčí o tom stánky Kristovy, jimž rozmanitého zboží
zlatého a stříbrného darovala – ne jako někteří z lupu nebo
statku chudých, ale ze jmění sobě od Boha uděleného. Byla zbožná
a mírná ve všem a všelikých plodů dobroty plná. V almužnách
byla štědrá, v bdění neúnavná, v modlitbě nábožná, v lásce
dokonalá, v pokoře neznající míry, v péči o sluhy Boží
tak čilá, že kterým za světla denního nestačila vyhověti, v noci skrytě rukama své čeledi s horlivostí posílala, čeho potřebovali,
naplňujíc slovo evangelia, jímž se přikazuje skutky lásky
konati tak, aby nevěděla levice naše, co dělá pravice. Než
kdybychom chtěli všechny projevy jejích ctností vylíčiti, spíše
světlo denní by nám došlo nežli psací blána. A věru dveře
domu jejího ve dne v noci každému mimojdoucímu byly otevřeny,
že s blaženým Jobem mohla zvolati: Dveře mé pocestnému otevřeny
byly (Job 31, 32), okem byl jsem slepému a nohou chromému (Job 29, 15). Byla matkou sirotků, vdov těšitelkou, zajatých nebo uvězněných
neúnavnou navštěvovatelkou a ve všech dobrých skutcích dokonalá.
Když tedy jmenovaný vévoda Vratislav,
jak jsme se zmínili, ujal se po svém zemřelém bratru vlády,
upevnil říši, vystavěl basiliku ke cti blaženého Jiřího mučedníka,
ale smrtí byv zastižen, jejího dlouho želaného posvěcení se
nedočkal. Svého syna Václava, hocha vroucí mysli, dal na hrad jménem
Budeč,5
kdež byl a jest kostel, zasvěcený od předchůdce jeho a bratra Spytihněva ke cti knížete apoštolů blaženého Petra,
aby tam v zákoně Božím a v Písmě byl vyučován. Hošík bystrého
vtipu, Duchem svatým jsa osvěcován, hluboko si vštěpoval v paměť
všecko, co slyšel od učitele, a když zatím otec jeho se odebral
z tohoto světa – ve věku asi třiceti tří
let –,6 povolán jest na sídelní hrad pražský7 a na
stolec otcovský ode všeho lidu povýšen.
Ale poněvadž ještě neodrostl
zcela věku chlapeckému nebo jinošskému,8 všichni
velmoži dohodnuvše se na moudrém záměru svěřili nezkušeného
vévodu s bratrem jeho Boleslavem Ludmile blažené paměti, služebnici
Kristově, na vychování,9 až by milostí Boží vyspěli věkem i silou.
(65)
Vidouc to však matka těchto hochů, jež jako vdova
osobovala si žezlo po svém manželu, ďáblem se dala popuditi a všelikým
záštím své jedovaté duše vzplanula proti služebnici Boží
Ludmile. A zlými dohady sžírána, domnívajíc se, že tím, když
všecek národ svěřil vychování jinochů její tchýni, zbavována
jest vlády i statků a naopak Ludmila že všechno panství uchvátí,
vešla v nejzvrhlejší úradu s muži Belialovými a vší mocí
hledí ji zahubiti. Ctihodná však a nábožná služebnice
Kristova Ludmila poznavši to, chápala se proti ostnům zpupnosti
zbraní pokory a trpělivosti a po poslech vzkázala svojí snaše:
Ani stín nějaké žádostivosti po tvé vládě nezachvátil srdce
mé, nic takového se tam nezahnízdilo a nejméně si přeji tobě
nějak poroučeti. Vezmi si dítky své a po své vůli si s nimi vládni;10
mně však popřej svobody sloužiti Kristu všemohoucímu, na kterémkoli
si přeješ místě. Než jak už to vždycky bývá, že čím více
pokora pro Boha se skloní, tím více pýcha a zpupnost se ďáblovým
popichováním vypíná, nejvlídnější a nejdobrotivější
prosbou svaté vévodkyně Ludmily snacha její pohrdla, a nejen přijmouti,
ale ani vyslechnouti ji nechtěla. To vidouc služebnice Kristova a na paměti majíc slovo apoštolské: Neodpírej zlému, ale dejte místo
hněvu (Řím. 12, 19) a slovo evangelia: Budou-li vás stíhati v místě
jednom, utecte do jiného (Mat. 10, 23), z hradu hlavního přestěhovala
se se svými na hrad jménem Tetín – tím více perlami cností
se ozdobujíc, čím jistěji věděla, že brzy pronásledovateli
bude dostižena a palmy mučednické sobě zaslouží. Na modlitbách
přenábožně trvala, bděním a posty neustále se trýznila
a almužny štědrou rukou poskytovala.
[Pokračování ...].
Kristián: Život a umučení svatého
Václava a svaté Ludmily, báby jeho, kap. 3. (1. část).
Přeložil Antonín Stříž (1969).
Poznámky:
|
1 –
|
Viz mapka
„Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
|
2
–
|
Ludmila nemohla být
Bořivojovi rovna v bludu pohanském, když ten byl ve
skutečnosti pokřtěn nedlouho po svém narození (před
rokem 853). Srovnej tab. 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova
křtu dle Kristiánovy smyšlené historky“.
|
3
–
|
V legendách se Bořivojův dožitý
věk uvádí v rozmezí 35-38 roků – viz tabulka 4.
|
4 –
|
Drahomíra nejspíš „povila“
jen a pouze mladšího Boleslava
– viz níže pozn. 9. To by pak Kristián ovšem nemohl
použít její přirovnání k biblické Evě,
„která Kaina i Abela porodila“, a toho se zřejmě nehodlal zříci.
|
5
–
|
Ještě za otcova života byl
Václav poslán na Budeč, „aby tam v zákoně Božím a v písmě
byl vyučován“.
|
6
–
|
Jedná se patrně o chybný překlad
či výklad starší (nedochované) staroslověnské předlohy, v níž
bylo nejspíš uvedeno: „vládnuv
33 let“, jak při vynechání Spytihněva správně zaznamenala staroslověnská Proložní
legenda o sv. Ludmile.
V každém případě údaj „33 let“, ať už se týkal délky
vlády či věku, musel být vztažen k datu úmrtí Vratislavova otce Bořivoje (†888):
„žil pak Vratislav [ještě] 33 let, načež
zesnul v Pánu“. K tomu srovnej H. Łowmiański
(1970, s. 413): „Údaje o věku členů dynastie nemohou být
»úředního« původu, tj. pocházet z nějakého oficiálního seznamu knížat,
protože takovéto seznamy pravidelně uváděly data nastoupení vlády
a délku panování
a ne délku života“. |
7
–
|
Byl-li Václav „povolán na sídelní
hrad pražský“, navozuje to otázku: „A odkud?“ Zřejmě vyrůstal
a žil mimo dům otcovský. Tím lze vysvětlit,
proč se vlády ujal až v 27 letech po Arnulfově vojenském zásahu
v Čechách v roce 922 a ne bezprostředně po otcově smrti († 13. února 921).
Vratislav patrně svěřil dospělému Václavovi jihočeský
úděl se sídlem na Doudlebech (viz mapka „Slavníkovské
panství“). To by pak vysvětlovalo, proč Ludmila, žijící
na Budči, po Vratislavově smrti přesídlila na Tetín. Chtěla
být asi blíž svému vnukovi, kterého vychovala – viz níže
pozn. 9.
|
8
–
|
V roce 921, kdy zemřel Václavův
otec Vratislav, měl Václav 26 roků a Boleslav asi 14 let – viz tabulka 13:
„Průběžný věk členů prvních tří
generací »Přemyslovců« v některých klíčových letech“.
|
9
–
|
V I. stsl. legendě (Min.,
Vost.), dříve
než Vratislav poslal Václava na Budeč (viz výše pozn. 4), dala jej Ludmila
vyučit v knihách slovanských pod vedením kněze.
To znamená, že na vychování dostala
Ludmila pouze Václava (Boleslav tehdy ještě nebyl na světě) a stalo se tak ještě během
Vratislavova života, ne až po jeho smrti. Jediný důvod
k takovému kroku mohl být pouze
ten, že Václavova matka
zemřela, když byl ještě jinoch, mladíček.
Vratislav se pak oženil podruhé a vzal si
Drahomíru. K tomuto sňatku mělo dojít podle D. Třeštíka
(1997, s. 204, 357, 361, 402, pozn. 59 na s. 546, pozn. 93
na s. 547) v roce 906. Boleslav se mohl narodit nejdřív v následujícím
roce, a to měl Václav již 12 let –
srovnej výsledky Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu v tabulce 12.
Drahomíra tedy byla Václavovou macechou
a ne matkou, jak se první legendisté (mylně?) domnívali a ostatní
pak už jen bezmyšlenkovitě
opisovali (srovnej I. stsl. legenda, Crescente,
Gumpold, 11. část, Kristián,
kap. 3, II. stsl. legenda,
10. část, Fuit, Proložní
legenda o sv. Ludmile, Proložní legenda
o sv. Václavu) stejně, jako někteří současní historikové.
Podobně např. Kosmas (I, 32) považuje kněžnu
Emmu, manželku Boleslava II., za matku
Václava a Boleslava (později III.), i když ta nemohla být
matkou ani jejich mladších bratrů, Oldřicha a Jaromíra, neboť
do Čech mohla přijít nejdříve v roce 989 (L. Polanský 2000,
s. 45, 48).
|
10
–
|
Ludmila podle Kristiána údajně vychovávala
oba
bratry, Václava a Boleslava, až po smrti jejich otce (13. února
921), protože ještě „nebyli
vyspělí věkem a silou“. To měl být také důvod
její vraždy. Ludmila ale, než odešla na
Tetín, vrátila
oba bratry Drahomíře. Ta ji pak stejně dala zavraždit (15. září
921), jak se ještě dočteme. V tom, stejně jako u dalších legendistů (Crescente), je Kristiánovo vyprávění
zcela zjevně zmatené, neboť na „výchovu“ (ve skutečnosti již šestadvacetiletého)
Václava (a podle Crescente na „kažení Václava
kněžími“) by Ludmila měla sotva několik měsíců! Pravý důvod
Ludmiliny vraždy byl tedy nepochybně jiný.
Zbývá ještě odpovědět na otázku: „Odkud
kněžna Ludmila odešla na Tetín?“ Podle D. Třeštíka
(1997, s. 364, 366) předtím Ludmila sídlila na Budči.
To koresponduje s textem legend, že Vratislav poslal svého syna na
hrad Budeč (viz mapka),
aby se tam učil písmu či knihám latinským. Kněz Učen,
který podle Crescente a II. stsl.
legendy
měl
Václavovu výuku na starosti, by měl být podle Kosmových
anagramů totožný s moravským biskupem Gorazdem,
který po Metodějově smrti (†885) a vyhnání jeho žáků z Moravy odešel patrně za svým
bratrem Bořivojem (viz „Rodokmen
Mojmírovců“) do Čech.
V I. stsl. legendě (charv.)
se Václav učil knihám slovanským a latinským (nevíme ovšem
kde), ruské recenze legendy (Vost., Min.)
k tomu ještě přidávají, že slovanským knihám dala Václava učit
Ludmila (opět se zde nepraví kde) a teprve poté ho jeho otec
Vratislav poslal na Budeč učit
se knihám latinským. Proč, když na Budči právě byl? To autor patrně nevěděl.
Jedná se zřejmě o dodatek podle Crescente,
která sice určuje místo, ale nespecifikuje jazyk, ve kterém výuka probíhala.
Mlčky se předpokládá, že autor latinsky psané legendy nemohl mít ani jiný jazyk na mysli. Možnost, že
na Budči se Václav učil knihám slovanským i latinským pod
vedením jednoho a téhož kněze Gorazda-Učena, by
podporovala Metodějova volba svého nástupce: Metoděj ukázal
jim na jednoho ze svých spolehlivých učedníků, zvaného Gorazd,
a řekl: „Je to muž svobodný a z vaší země, dobře obeznalý v latinských
knihách a zbožný. To budiž Boží vůle a vaše
láska, jakož i má!“
(staroslověnský Život sv. Metoděje, kap. XVII).
|
|
Petr Šimík (2006).
Komentář:
Srovnání skutečného dožitého věku prvních
„Přemyslovců“
(zjištěného průzkumem jejich kosterních pozůstatků v tabulce 12) s věkem uváděným
Kristiánem (kap. 3) a v legendě Fuit obsahuje tabulka 4. Podrobně je tato otázka rozvedena
u legendy Fuit. Grafické znázornění
věku a období vlády prvních „Přemyslovců“ najdete v tabulce 5. Životní data kněžny
Ludmily a knížete Václava, podle současného
stavu poznání, obsahují tabulka 6 a tabulka 7. Průběžný
věk členů prvních tří generací „Přemyslovců“ v některých
klíčových letech přibližuje tabulka 13.
Za bernou minci považují údaje legendistů
o dožitém věku knížat i někteří antropologové, aby se s jejich pomocí
pokusili zpochybnit výsledky průzkumu svého kolegy
E. Vlčka a exaktnost nástrojů své vědy vůbec – viz
Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný (1999): „Jak
staří umírali staří Přemyslovci?“.
Jednotlivé části Kristiánovy legendy:
Předmluva.
1. kap.: Vynález písma, jeho
obhajoba v Římě, ustanovení Metoděje
arcibiskupem a Svatoplukova zrada.
2. kap.: Pověst o Přemyslovi,
pokřtění Bořivoje a přenesení
křesťanství do Čech, pohanská
reakce.
3. kap.: Bořivojovi potomci, Václavovo vidění a proroctví.
4. kap.: Vražda Ludmily, dopadení
vrahů, stavba kostela nad Ludmiliným
hrobem.
5. kap.: Převzetí moci, vyhnání
matky, přenesení Ludmilina těla.
6. kap.: Vojín Kristův a jeho Boží zbroj,
stavba kostela sv. Víta, záměr odejít do Říma.
7. kap.: Vražda knížete Václava.
8. kap.: Povraždění Václavových přátel
i dítek jejich, translace Václavova těla, zázraky.
Přídavek.
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Palackého vyprávění o dějích
historických:
20. část: Svatoplukova zrada,
oslepení Rostislava.
21. část: Přepadení průvodu
české nevěsty.
22. část: Pokřtění Bořivoje
a Ludmily.
25. část: O zmizení Svatopluka.
27. část: Bořivojovi synové.
Tabulky:
3: „Pokusy historiků a
badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu dle Kristiánovy
smyšlené historky“.
4. „Stáří prvních »Přemyslovců«
podle legend“.
5. „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
8. „Srovnání motivů v
ludmilských a václavských legendách“.
12. „Výsledky antropologicko lékařského
průzkumu kosterních
pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
13. „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
• H. Łowmiański: Początki
Polski II., III., IV. Warszawa 1963, 1967, 1970.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 78-128.
•
Luboš Polanský: Spor o původ kněžny Emmy, manželky Boleslava
II. In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete
Boleslava II. († 7. února 999). Edd. Luboš Polanský, Jiří Sláma,
Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 27-48. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|