GUMPOLDOVA
LEGENDA
Život Václava, knížete
českého
(Z jinocha mužem,
Obnovení chrámů) |
[Pokračování ...].
13. Když mezitím uplynul
onen šťastný věk jinošských let,
kníže náš dosáhl průbojnosti mužné odvahy; ponenáhlu
nesmlouvavě odmítaje liché rady svých dvořanů a zoškliviv si
nemálo jejich nevědomost, která sešla z pravé cesty,
svolal jednoho dne do paláce shromáždění bojovníků a druhů a oslovil je tímto vyčítavým projevem: Ó přátelé a drazí
– kéž bych mohl říci v Kristu! Když jsem byl před drahným
časem péčí rodičů dán na učení a z Písma jsem
dychtivě čerpal vzdělání, naučil jsem se mezi jinými výroky
učitelů, co napsal apoštol,1
jenž dí: Když jsem byl maličký,
mluvil jsem jako maličký, měl jsem rozum jako maličký, uvažoval
jsem jako maličký; když však učiněn jsem mužem, vyprázdnil
jsem, co bylo maličkého (1Kor. 13, 11). Nuže podle tohoto výroku
pohlížím nyní i já na sebe: vždyť hned od dětství
vroucně toužím, já nepatrný tvor, poznati Stvořitele všech věcí
a oddati se jeho službě, avšak stav se jako chlapec vaším
rozhodnutím, ježto jsem z bratří věkem starší, jeho nástupcem
v knížectví,2 spravoval jsem stát otěžemi mírných zákonů
pod záštitou Boží a podle svých sil jsem chránil vlast proti
spoustě nepřátel; vy však, poněvadž jste v srdcích svých
liknaví k přemýšlení o nejvyšší pravdě a ve víře zůstáváte
ode mne odlišní, byli jste ke mně nanejvýš nespravedliví svými
radami, lahodícími vaší zvrácenosti, avšak příliš se rozcházejícími
s přímou cestou, a já až dosud jsem to dosti trpěl;
napříště však, neohrozí-li nic mé žití a vládu, chci býti
zbaven a prost takovéhoto omezování, a když jsem se z jinocha stal mužem, vyprázdním, jak je psáno, co je maličkého;
a neposlouchaje již vaší ničemnosti chci, jsa posilován
nebeskou milostí, vrhnouti se do konání skutků podle přikázání
Páně. Pročež ať zmizí spiklenecké vaše šuškání proti mně,
ať na veřejných shromážděních ustanou zuřivé úrady mezi vámi!
Ať vzplane po celé zemi doma i navenek láska k míru! Žádná náboženství
prospěšná činnost nebudiž zvrácenými výroky soudců odsuzována!
Nechť se již nikdo neodváží zločinných vražd, jimiž se často
poskvrňujete! Neustanete-li ze strachu před nejvyšším králem
takto porušovati zákon, náš hněv rozpálený proti bezbožníkům
horoucí láskou k Bohu dá stíti hlavu každému, kdo se v té
věci proviní! Když proslovil vznešené příkazy, účastníci
nešlechetného spiknutí v strachu se rozešli do svých domovů,
a pocítivše ráznou sílu svatého vévody, odložili z donucení
zpupnou nadutost svých srdcí a přestali strojiti, byť jen na krátký
čas, obvyklé úklady proti muži podivuhodné svatosti. Hned tehdy
osvícením Božím zeslábl – ne bez přičinění knížete –
pohanský odpor,3 naopak nadešel utěšený
růst katolického náboženství; neboť chrámy
zasvěcené službě Boží, jež krátce předtím nedbalostí nevěřících
propadaly zkáze, důkladnou opravou byly
obnoveny, kněží,
kteří byli zbaveni vlasti i statků, byli
s dobrotivou štědrostí povoláni zpět
a hned se stali opět bohatými, jelikož byl jim jejich
majetek nejen vrácen, nýbrž i rozmnožen hojnými dary. Veškerá
církev v těch končinách radovala se vzkvétajíc pod takovým
knížetem.4
14. Když se pak jasněji
po světě rozzářila krása jeho ctností, o zájmy státu pod vládou
vévody z nebes chráněného bylo tím bedlivěji postaráno. Avšak
to, co si dříve pro lásku nebeskou umínil vykonati, ani v nejmenším
nezanedbávala ostražitá bdělost knížete. Neboť třebaže často
býval z obou stran obklopen obvyklým povykem dvorské družiny, přece
tento vytrvalý prosebník za sebe a nevěřící lid, nejochotnější
příznivec chudých, dobrotivý těšitel hořem sklíčených a slitovný pomocník nenadálým neštěstím postižených tím
hlouběji se oddával rozjímání a setrvával v něm, nedávaje
se vytrhovat ničím světským.
[Pokračování ...].
Překlad Zdeněk
Kristen (1969)
Poznámky:
|
1 –
|
Jak víme z I.
stsl. legendy dala Václava vyučit v knihách slovanských jeho
bába Ludmila, nikoliv jeho
matka (či otec). Teprve pak jej
jeho otec poslal do Budče, aby se tam hoch počal
učit knihám latinským. Drahomíra u toho vůbec nefigurovala. To nasvědčuje tomu, že k Vratislavově sňatku
s Drahomírou došlo, jak patrně správně předpokládal D. Třeštík
(1997, s. 204, 357, 361, 402, pozn. 59 na s. 546,
pozn. 93 na s. 547),
až v roce 906, kdy měl Václav již 11 roků.
Srovnej tab. 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“. |
2 –
|
Gumpold tu má nepochybně na
mysli Václavova otce Vratislava, o němž se však naposledy zmiňuje
v kap. 3. |
3 –
|
Když se Václav ujal vlády,
zeslábl pohanský odpor... |
4 –
|
...a nadešel utěšený růst
křesťanského náboženství, chrámy byly obnoveny, slovanští (?) kněží byli povoláni
zpět a byl jim vrácen majetek. |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929, s. 64-65.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
•
Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976, s. 273-274.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír,
Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|