CRESCENCE
FIDE CHRISTIANA
Když rostla víra
křesťanská (bavorská recenze)
1. část: Zavraždění kněžny Ludmily |
Za vzrůstu křesťanské víry v oněch dnech odvrhl z Božího
pokynu a podnětu mrzkou modloslužbu a dal se dobrovolně pokřtít
vévoda český Spytihněv spolu
s vojskem, jakož i veškerým svým lidem.1
Ten také vystavěl zděný
kostel svaté Boží rodičky Marie a ještě jiný ke cti svatého
Petra, knížete apoštolů. V obou se štědrostí Boží milosti dělo
přemnoho zázraků.
A když svrchu řečený ctihodný muž vykročil z
tohoto života, shromáždili se všichni jeho lidé a zvolili si místo
něho za vévodu a knížete jeho mladšího bratra jménem Vratislav.
Ten rovněž pilně setrvával při křesťanském náboženství a zbudoval
kostel zasvěcený blahoslavenému Jiřímu, velikému mučedníkovi.2
Vratislavův starší syn, blahoslavený Václav,
Božím vnuknutím již od útlého věku vždy toužil po vzdělání.
Jeho otec, přeje si vyhovět touze synova srdce, poslal jej do města
jménem Budeč, aby ho tam cvičil v žaltáři jistý kněz, zvaný
Učen.3
Tehdy se blahoslavený Václav s chápavou myslí rád
pustil do učení a den ode dne se stále více zdokonaloval.
Potom se však jeho otec rozloučil s tímto světem.
Tehdy sešel se veškeren lid oné země, zvolil blahoslaveného Václava
za vévodu na místě otcově a dosadil ho na jeho stolec. Tenkrát
svrchu řečený mladíček,4
i když již byl v hodnosti knížecí,
nijak nezapřel svého dobrého vychování. Byl totiž věrný a moudrý, v řeči pravdivý, na soudu spravedlivý. A když chtěli
jeho soudcové někoho odsoudit k smrti, hned si bral nějakou záminku
a odcházel ze soudu, jsa pamětliv toho, co je řečeno v evangeliu
(Luk. 6, 37): „Nesuďte, a nebudete souzeni“. Rovněž boural vězení
a pozutínal všecky šibenice. Měl také mnoho soucitu k sirotkům a byl otcem naříkajících a vdov i utěšitelem raněných;
hladovějící krmil, žíznícím poskytoval nápoj, nahé odíval
svými šaty; nemocné navštěvoval, mrtvé pohřbíval, hosty a cizince
vlídně přijímal jako své příbuzné; kněžím a klerikům
uctivě posluhoval, zbloudilým ukazoval cestu pravdy. Nadto osvědčoval
také pokoru, trpělivost, mírnost a především lásku. Násilím
a lstí nikomu na světě nic neodňal. Své vojsko vybavoval
nejenom zbraněmi, ale i nejlepším oděvem.
Takové a jim podobné vlastnosti osvědčoval již od
útlého věku, duchovně napodobuje činný život církevní. A také v postním čase putoval do kostelů od města k městu
po strmých stezkách pěšky a bos, takže se dokonce v jeho šlépějích
objevovala krev. Na těle oblečen drsnou žíněnou košilí a přes
ni ozdoben královským rouchem bez ustání vzdával díky jedinému
Bohu.
Proto v době žní, vstávaje ještě za
noci, tajně
vycházel do polí, požínal pšenici, nosil ji na ramenou do svého
domu, zde mlátil, v mlýncích smílal a mouku přesíval.
Podobně ještě za hluboké noci brával s jediným panošem vědro
a chodil pro vodu, při jejím čerpání říkal slova: „Ve
jménu Otce i Syna i Ducha svatého“, nosil ji domů a z ní
i z připomenuté mouky pekl oplatky. Stejně tak s věrným
služebníkem chvátal za nočního ticha na svou
vinici, zde česali
hrozny, hustě je nakladli do putny, skrytě nosili do jeho světničky,
tam lisovali víno v lisu a nalévali do džbánu. A to vše dělal
proto, aby tak mohli kněží přinášet Pánu oběť spásy.5
Ale bylo by nevhodné, abychom mlčky pominuli také
to, co jsme se doslechli z vypravování hodnověrných lidí, že
totiž již tehdy z vnuknutí Božího předvídal budoucnost.
Z množství jeho věšteb připomenu aspoň jedinou: Jednoho dne,
který nadešel v pravidelném toku času, vystoupil do hořejší
části paláce a vyhlédnuv z okna řekl jednomu žákovi: „Tenhle
příbytek staršího kněze Pavla mi připadá jakoby pustý“.6
Mezitím Václavova matka, která
zůstala pohankou, vešla v radu s nejukrutnějšími muži a zde
vznikla otázka: „Co uděláme? Vždyť měl být knížetem, ale
dal se pokazit od kněží a je z něho mnich!“7 I poslala ony
neblahé muže ze zášti k své tchyni, přeblažené stařeně jménem
Ludmila, aby ji zavraždili. Ti
vskutku vykonali, co jim bylo přikázáno; její duše oproštěná
od těla, v slávě mučednické se odebrala k Pánu. Tehdy také
oloupili mnoho kněží a kleriků o vše, co měli, a vyhnali je ze
země. Tím se naplnilo Václavovo proroctví, které nedávno
vyslovil.
A od onoho dne doráželi na přeblaženého Václava
spoustou hrozeb požadujíce, aby vystřízlivěl z duchovního vzdělání,
a hlídali ho. On však vytrvale s sebou nosil malou knížku,
ukrývaje ji pod šatem, na každém příhodném místě pilně v ní
čítal a těžce vzdychaje neobyčejně želel zaslepenosti jejich
srdce. Když se pak všichni ti řečení zlovolníci ubírali, aby
obětovali modlám berany a selata a pojídali z těchto ohavných
žertev, sám se od nich pod vhodnou záminkou vzdaloval a nikdy se
nepotřísnil jejich hodováním; ani nápojů, které ku poctě model popíjeli,
nikdy neokusil.
Když však dospěl v muže, svolal všechny své muže
i matku a vytýkal jim jejich nevěru i zatvrzelost srdce, řka:
„Proč
jste mi bránili učit se zákonu mého Pána Boha a sloužit jemu
jedinému? Ale byl-li jsem dosud ve vaší moci, od této chvíle
vypovídám vám poslušnost a chci sloužit Bohu“.8
I povolal zpět
z vyhnanství kněze a kleriky k velikému veselí; též kostely
byly otevřeny, křesťanské náboženství počalo vzkvétati a ďábel
utrpěl přemnohou újmu.
Tou dobou mnoho kněží ze země Bavorské a Švábské,
k nimž došla pověst o něm, proudilo k němu se svatými ostatky
a knihami. Těm všem daroval v hojnosti zlata, stříbra,
krzen, služebnictva i šatstva, jak kdo právě potřeboval. Také
se všichni tito mistři podivovali jeho učenosti. Mohl totiž být
napodobitelem žalmisty, který z vnuknutí Ducha svatého řekl (Ž. 118, 99): „Nade všecky své učitele rozumnější jsem učiněn,
neboť svědectví tvá jsou má přemyšlování“.
Též v jeho mysli třpytil se jas vzácné perly a Pán
ráčil mu udělit tak významnou milost, že i z bitev vycházel vítězně.
Byl urostlé postavy a těla tak cudného, že si vroucně přál
prožít život neženat. Mírné lidi oslovoval vlídně; o kterých
se však dozvěděl, že jsou surovci nebo bezdůvodně se toulají,
popíjejí v krčmách a odpadají od křesťanství, hned je dával
přivazovat břichem ke stolu a přísně mrskat mnoha biči. |
Ani ve dne ani v noci neustával v modlitbách.
Proti
starému nepříteli lidského pokolení, ďáblovi, vždycky pozvedal
štít víry a neviditelný meč Ducha svatého, jímž je slovo Boží.9
Byl totiž bez reptání pravý ctitel Boží a podle předpisů apoštolových
poučováním, zapřísaháním a káráním zval mnohé k hostině
Hospodářově; vyrvav je z moci ďáblovy a posadiv na klín svaté
matky církve, vytrvale je živil nebeskými krměmi.
[Pokračování ...].
Překlad Bohumil
Ryba (1969)
Poznámky:
|
1 –
|
V legendách je vždy zdůrazněn
křest prvního knížete dosud pohanského národa. Fakt, že křesťanství
přenesl z Moravy do Čech již Spytihněvův otec
Bořivoj, tato legenda velkoryse přehlíží. Nepovažuje
ho za českého knížete. Bere na vědomí až
Spytihněva, který, na rozdíl od svého otce Bořivoje, se v Čechách
již narodil. Kromě toho to byl právě Spytihněv, jenž se roku 895,
tj. rok po Svatoplukově smrti (†894), poddal v Řezně východofranskému králi Arnulfovi (viz
„Rodokmen Karlovců“). |
2 –
|
Mezi vladařské povinnosti každého křesťanského
panovníka patřilo další šíření křesťanství. Stavěli
proto kostely a shromažďovali kněze a kleriky. Pokud
Crescente zdůrazňuje, že Spytihněv postavil zděný
kostel P. Marie, je docela dobře možné, že Bořivojův
kostel stejného zasvěcení, který dal podle Kristiána postavit
na hradě pražském, byl pouze dřevěný. Na možnost
existence dřevěných církevních staveb (ecclesia lignea)
v míře větší než se dosud předpokládalo upozorňuje P. Sommer (2001, s. 76-85). |
3 –
|
Byl-li Václav poslán právě
na Budeč, kde již v té době nejspíš stála rotunda postavená
Spytihněvem (podle moravských vzorů), lze předpokládat, že
kněz, zvaný Učen, ho učil knihám latinským,
jak víme z I. stsl. legendy. Podle Kosmových
anagramů by tento kněz Učen měl být totožný s moravským
biskupem Gorazdem.
V sídle knížete Vratislava (kterým až
do roku 915 asi nebyla Praha) tedy v té době museli působit pouze
slovanští
kněží. I v místě, na němž žila Václavova
bába Ludmila, které nemuselo být nutně totožné se sídlem Vratislavovým, působil slovanský kněz, který Václava
učil knihám slovanským. Podle D. Třeštíka
(1997, s. 364-366) žila právě na Budči. Nasvědčovalo
by tomu i zdejší pohřebiště velkomoravského typu (J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 34n). Pak je ovšem na místě
předpokládat, že onen učený kněz vzdělával Václava v knihách
slovanských i latinských. Víme, že
arcibiskup Metoděj učinil svým nástupcem právě Gorazda,
jednoho ze svých spolehlivých
učedníků: „Je to muž svobodný a z vaší země, dobře
obeznalý v latinských knihách a zbožný. To budiž Boží vůle a vaše láska, jakož
i má“ (ŽM VII.). Kosmovo ztotožnění
biskupa Gorazda s knězem Učenem je proto zcela na místě. Protože bezpečně
víme, že do Bulharska se svými druhy neodešel, je předpoklad,
že odešel do Čech, pochopitelný a zcela
logický. Navíc, když nemůžeme zcela vyloučit předpoklad, že
mohl být Bořivojův mladší bratr, jemuž
Rostislav předurčil církevní dráhu. Srovnej „Rodokmen
Mojmírovců“. |
4 –
|
Informaci, že – v rozporu
se skutečností – byl Václav při ustanovení knížetem ještě
mladíček, si autor nemohl vymyslet. Musel ji převzít z nějaké své
předlohy. Za ni je považována ztracená „legenda X“ (D. Třeštík
1997, s. 248). Ta však žádné údaje o věku
knížat neobsahovala, jak je patrné z Crescente i z Gumpolda.
Obsahovat je však mohla nedochovaná staroslověnská
ludmilská legenda – viz např. údaj „33 let“ ve Fuit a Proložní
legendě. Za povšimnutí také stojí, že
legendista nic neví o Drahomířině regentské vládě, nebo se mu
do jeho koncepce legendy nehodila – Václav byl zvolen na
stolec bezprostředně po
Vratislavově smrti. |
5 –
|
Václav samozřejmě nemohl
„tajně“ sklízet, co nezasel. Jednalo by se o polní pych. Tuto
pasáž asi nemůžeme brát úplně doslova, ale v jejím
symbolickém významu. Sklizni nutně musí předcházet setba a setbě zase orba.
Podobně Kristián říká o Metodějovi (kap. 1) i o Václavovi (kap. 6), že „mnoho snopků
[úrody víry] do stodoly Krista Pána sklidili“.
Předtím ovšem Konstantin s Metodějem
coby souspřeží táhli jednu brázdu
(resp. tlačili pluh do stejné brázdy). Konstantin-Cyril také „pečoval všude,
kamkoli přišel, o setbu semen
z proroků a evangelií“. Řeč je tedy o šíření
křesťanství
a zajištění nezbytných potřeb kněží pro posvátný
obřad proměnění chleba a vína v tělo a krev Kristovu. |
6 –
|
Tento motiv s Václavovým viděním
a proroctvím „o jakoby pustém příbytku
kněze Pavla“ najdeme pak u Gumpolda (kap. 9), Kristiána (kap. 3)
a ve II. stsl. legendě (kap. 9). |
7 –
|
Protože se Václav dal
pokazit od kněží, zamýšlí Drahomíra, která tu vystupuje
bezejmenná, zavraždit Ludmilu. To postrádá logiku, motiv vraždy byl
nepochybně jiný. Srovnej I. stsl. legendu,
kde se Drahomíra naopak „radovala z víry jeho“.
Tehdy také oloupili a vyhnali ze země mnoho
kleriků a kněží. Tedy ne všechny! Má to snad
znamenat, že vyhnali jen ty, co kazili Václava? Nebo ty, kteří přišli
z Bavorska? |
8 –
|
Václav vytýká svým mužům
a matce, že mu bránili sloužit Bohu (hrozili mu a hlídali ho), nikoliv, že mu bránili
vládnout! Legendista vynechává Drahomířinu
regentskou vládu. Nezmiňuje se o jejím vyhnání ani o přenesení
Ludmilina těla. Musel tedy náměty vybírat a upravovat nějaký
rozsáhlejší text, který tyto náměty obsahoval – viz např. I. stsl.
legenda. Drahomíra také sotva mohla zůstat pohankou,
autor tu zřejmě podlehl legendistické šabloně
– pohanská vražedkyně a křesťanská světice jako její oběť. |
9 –
|
„Štít víry a meč (resp. kopí)
Ducha svatého, jímž je slovo Boží“ jsou zbraně víry (Ef 6,
16-17; Kristián, kap. 6), součást Boží zbroje. |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Srovnání:
„Předmluva“ ke Kristiánově
legendě.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“
aneb Nejstarší staroslověnská legenda sepsaná hlaholicí v Čechách.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené
historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 6: „Životní data kněžny Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní data knížete Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Pokračování:
Crescente – 2. část: Zavraždění knížete Václava,
translace světcova těla.
Literatura:
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeologie na Pražském hradě.
Paseka, Praha a Litomyšl 1997.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|