Přehledná mapka přibližující územní rozsah Velké Moravy
za vlády Rostislava a Svatopluka v porovnání s územím středočeského
vévodství prvních pražských „Přemyslovců“ Bořivoje a Spytihněva.
Poznámka:
Křížek označuje polohu velkomoravského hradiště sv. Klimenta
u Osvětiman (uprostřed buchlovských lesů), kde pravděpodobně působila
byzantská misie Konstantina a Metoděje v letech 863-867
a kde v roce 884 arcibiskup Metoděj asi dokončil překlad Bible do
staroslověnštiny.
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili
pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
„Historie psaná štětcem“ aneb
Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Život sv. Konstantina-Cyrila“.
„Život sv. Metoděje“.
„Chvalořeč o sv. Cyrilu a Metoději“.
„Legenda o životě Rostislava, krále Moravanů,
který se svou vírou a utrpením stal se svým národem svatým“.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. K pravoslavné kanonizaci sv. Rostislava.
Mapky: „Osídlení Čech na přelomu 9. a 10. století“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Kmenová území v Čechách dle R. Turka (1982)“.
Mapky: „Kmenová území v Čechách dle R. Turka (1982) po korekci
P. Randuse (2007)“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
Mapky: „Kraj, v němž působil poustevník sv. Ivan“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Život a umučení sv.
Václava a sv. Ludmily, báby jeho“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb
Bez moravské historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se
založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
|