ČESKÁ
TELEVIZE MYSTIFIKUJE DIVÁKY
PODÁVÁ POUZE
JEDNOSTRANNÉ, NAVÍC NEPRAVDIVÉ INFORMACE |
Pořad: Toulavá kamera, reportáž: „Rotunda sv. Kateřiny“,
autor: Pavel Horký
ČT1, neděle 16. 3. 2008, 10:00 hod., stopáž: 9:10-12:56 min.,
www.toulavakamera.cz
http://toulavakamera.ct24.cz/article.asp?article_id=135 |
Obr. 1. Rotunda Nanebevzetí P.
Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě s novou střechou.
|
Moderátorka pořadu Iveta Toušlová: „Zda-li pak víte, kolik let je
nejstaršímu českému komiksu? Tipujete tak sto, sto padesát? Omyl. Bezmála devět set roků.1
Najdete ho na stěnách rotundy sv. Kateřiny ve Znojmě2 a jeho hlavním hrdinou není žádný superman, ale náš bájný
– a v porovnání se všemi těmi komiksovými nadlidmi přece jen trochu obyčejný
– Přemysl Oráč".3 |
Obr. 2. Pohled na malby na
jihovýchodní stěně rotundy. Ve 3. pásu maleb (v úrovni oken)
vpravo od fundátorky s kalichem v rukou následuje jízdní družina,
souspřeží býků a tři oráči
za pluhem (viz pozn. 5), žena s byzantským diadémem v rukou (viz pozn.
7).
Ve 4. pásu Oldřich (bez pláště) a dále panovníci v plášti
(dle J. Zástěry 1986):
Břetislav I., Spytihněv II.,
Vratislav II. (oba s mitrou), Konrád I., Břetislav II., Bořivoj
II.,
Svatopluk Olom., Vladislav I., znovu Vratislav II. s
korunou a žezlem, Soběslav I.
|
Čtený komentář: Coby kamenem dohodil od rakouských hranic byla kdysi vybudována síť opevněných bodů. A jeden z nich byl pojmenován Znojmem. K jeho nejvzácnějším památkám patří rotunda sv. Kateřiny.4
Unikát z ní činí nejstarší, a vlastně jediné vyobrazení toho,
„jak Přemysl Oráč ke knížecímu stolci přišel".5
Na počest svatby údělného knížete Konráda se srbskou princeznou ji vymalovali místní umělci.6 Podle Bible, Kosmovy kroniky i podle vlastní fantazie.
Archeolog doc. Jaromír Kovárník (JMM): „Byl zde určitě vztah spíše takový volný, protože Kosmas umírá v roku 1125 a k vymalování znojemské rotundy, to znamená k vytvoření toho
»přemyslovského« cyklu, došlo až v roce 1134.7
Nicméně podstatná část l e g e n d y
o povolání Přemysla Oráče na knížecí stolec a další věci zůstávají podle Kosmy.8
Ve Znojmě jsou ovšem doplněny ještě drobnosti, jako že na rozkvetlém stromu visí lýčené
střevíce a lýčená kabela, kterou Kosmas ve své kronice neuvádí".9
Čtený komentář: Legenda o Přemyslovi ale zdaleka není jedinou freskou v rotundě.10
Dalšími jsou zástupy českých a moravských
»Přemyslovců«.11 Rozdíly mezi nimi poznáte snadno: i zde totiž platí, že
„šaty dělají člověka“.
Archeolog doc. Jaromír Kovárník (JMM): „Česká centrální knížata, ta která vládla celému státu, mají důležitý atribut, a to je
knížecí plášť, kdežto mladší
»Přemyslovci«, kteří měli na starost správu Moravy, nemají tento plášť. Je jich v druhém pořadí zobrazeno devět".12
Čtený komentář: Pokud budete zkoumat portréty opravdu pečlivě, všimnete si i jedné zdánlivé drobnosti:13 to je
tento chlapík (v řadě osmi knížat
ve 3. pásu maleb sedmá postava v plášti s půleným červenobílým štítem a kopím s praporcem),14 který dodnes vyvolává mnohé teorie.15
Archeolog doc. Jaromír Kovárník (JMM): „Zatím k tomu nelze moc říci. Profesor Třeštík se domnívá s doktorkou Krzemieńskou, že tato postava by mohl být
svatý Václav.16
Ano, je to jediná postava, která má plavé vlasy. Jinak jsou to všechno
»Přemyslovci-bruneti«".17
Čtený komentář: A u domněnek ještě zůstaneme. Na začátku jsme vám říkali, že jde o nejstarší český komiks
– chcete-li – obrázky s popisem děje.18 Tak nějak prý měla výzdoba vypadat, aby si v ní, v uvozovkách, početly i hlavy pomazané.
Archeolog doc. Jaromír Kovárník (JMM): „Ano, existuje domněnka, že ty bílé dělicí pásy nesly nápisy. Dokladem je torzo nějakého nápisu s literami ve Vítězném oblouku. Můžeme říci, že nejdůležitější samozřejmě byly malby a tyto malby byly doplněny krátkými sděleními".19
Čtený komentář: O čem pojednávaly se dnes už, bohužel, nedozvíme. Čitelných je pouze pár písmen, a ani naši nejlepší historici a lingvisté z nich mnoho nerozluštili. A tak se vlastně můžeme jen domýšlet, zda vysvětlovaly třeba ony lýčené střevíce na rozkvetlém stromě,20 blondýna,
knížete s přilbou,21
nebo další detaily, které pro nás zůstávají nevysvětlenou
z á h a d o u .22
Ale šanci rozlousknout ji má každý.23
www.znojmuz.cz
515 282 211, 515 222 311
znojmuz@znojmuz.cz
Přepis textu P. Šimík
(2008).
Poznámky:
|
1 –
|
No,
děvče, to budete muset ještě tak sto roků přidat. Celá
rotunda včetně kupole a apsidy byla vymalovaná za Břetislavovy správy Moravy
v letech 1019-1034. Jistotu nemáme jen v tom, co tehdy bylo namalováno
ve 4. pásu, neboť ten byl do dnešní
podoby teprve později
postupně přemalován.
|
2 –
|
Ano,
epické scény ve 3. pásu maleb na stěně znojemské rotundy lze
opravdu chápat jako jakýsi středověký komiks, ale rozhodně
ne český, ale moravský, neboť Znojmo zatím
stále ještě leží n a
M o r a v ě
a pravděpodobně to tak i zůstane.
Také svým námětem
z historie Velké Moravy a moravské církve jde o příběh typicky moravský (viz níže
pozn. 7).
V každém komiksu, i v tom středověkém,
však musí být dodrženo jedno důležité pravidlo. Aby byl pro
diváka vůbec srozumitelný, pak stejná
osoba v něm musí vystupovat vždy ve
stejném oděvu (P. Šimík 2004, s. 94-95). Srovnej „Friedlovi
»Přemyslovci« ve Znojmě“, tam obr. 2 a obr. 5B.
Proto „váš přece jen trochu obyčejný pohanský
oráč Přemysl“ je k vidění pouze na pomníku
stojícím na údajném „Přemyslově poli“ ve Stadicích (1841)
a pak společně s kněžnou Libuší i na Vyšehradě,
ve Znojmě je ovšem vyobrazený „náš
moudrý křesťanský král-oráč
svatý Rostislav“
(1025).
|
3 –
|
To by byla pravdivá
informace jen v případě, že na malbě v křesťanské kapli by mohl být hlavním hrdinou pohan.
Což
je pyramidální n e s m y s l , který se také dosud nikde
nikomu nepodařilo doložit, neboť doložit nelze! To musel nakonec
opakovaně přiznat i jeden z jeho
největších zastánců a propagátorů D. Třeštík (1987, s. 550; 2000, s. 70). A. Merhautová
(1983, s. 24; 2000, s. 56 a 64) tomu ještě nasadila korunu, když
uvedla, že „zpodobené přemyslovské
postavy (tzn. včetně pohana Přemysla – pozn. PŠ) jsou
pojímány jako členové Boží
obce či Nebeského Jeruzaléma“.
K tomu srovnej citace z Janovy Apokalypsy níže.
|
4 –
|
Neměli bychom zapomínat
na skutečnost, že rotunda
nese patrocinia dvě, Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny, což bylo zjištěno z rytého nápisu na západní stěně rotundy, který byl odhalen
poslední den restaurátorských prací v říjnu 1949.
|
5 –
|
Ano,
takový výklad
malby v křesťanské kapli, stereotypně podávaný našimi
„odborníky“, je skutečně evropsky, a možná i světově unikátní. Samotný křesťanský obsah
malby (oráčská scéna) tím však nikterak neutrpěl. Jsou tu u pluhu vyobrazeni král
Rostislav a Konstantin s Metodějem, apoštolé Moravanů a Slovanů
(dnes spolupatroni Evropy),
při křesťanské orbě
(P. Šimík 2004, s. 84-85). Srovnej Život
sv. Metoděje, kap. VII, Chvalořeč
o sv. Cyrilu
a Metoději, kap. 14, Kosmas
(I, 22), A. Jirásek (1894).
Malba je svým námětem, formou i časově srovnatelná s freskou v dolní
bazilice sv. Klimenta v Římě znázorňující papeže Hadriána
II. vítajícího Konstantina a Metoděje, kteří přinášejí
do Říma ostatky čtvrtého římského biskupa sv. Klimenta. Srovnej níže
obr. 3a a 3b.
|
|
Obr. 3a. Král Rostislav uprostřed
mezi Konstantinem a Metodějem (Znojmo, 1. pol. 11. století).
Obr. 3b. Papež Hadrián II. uprostřed mezi Konstantinem a
Metodějem (Řím, 1. pol. 11. století).
|
6 –
|
Pokud
znojemskou rotundu vymalovali místní umělci, pak, vzhledem k četným byzantinizmům,
museli prodělat školení v Byzanci. Ovšem sotva to bylo na počest
Konrádovy svatby (ta se konala v červnu 1134 v Uhrách, ne ve
Znojmě), protože závěrečná domalba
rotundy (1131) započala v době, kdy Konrád II. byl již čtvrtým
rokem ve vyhnanství v Grojči (1128-1134) a ještě další
tři roky si tam pobyl. Pokud vůbec popud k výmalbě rotundy mohla
zavdat něčí svatba, pak to
mohla být jen svatba Břetislava a Jitky (Kosmas
I, 40) o více než 100 let dříve. Viz „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“
(do roku 1140). Břetislav tu jasně naznačil, že je neméně urozeného původu
než jeho nevěsta Jitka Schweinfurtská, neboť na stěny rotundy
dal vymalovat své moravské k r á l o v s k é
předky (viz „Rodokmen Mojmírovců“, „Rodokmen »Přemyslovců«“
a zpráva
v Letopisech Bavorů k roku 853). Srovnej také úvahu „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“ a tab. 16 „Zdroj
Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie
by nebyly ani české mýty!
|
7 –
|
Oráčská
scéna, kterou tu má autor zřejmě na mysli, byla namalována ve
3. pásu již za Břetislavovy správy Moravy (1019-1034), kdy Kosmas
(1045-1125) ještě nebyl na světě, a zaznamenala zcela jiný příběh,
který pak později Kosmas použil jako
„obrazový scénář“ ke
svému pohanskému libošopřemyslovskému mýtu. Námětem této části maleb je uvedení byzantské
křesťanské cyrilometodějské misie králem Rostislavem na
Moravu (jízdní družina), jejich zdejší působení (křesťanská
orba – ŽM VII, Chvalořeč
o sv. C a M XIV, Kosmas I, 22;
setba semen z proroků a evangelií – Beatus
Cyrillus) a vznik
samostatné moravské zemské církve (ŽK XIV a ŽM V). Proto je oráčská scéna (zrod „moravského“
křesťanství) situována nad obrazem „Narození Krista“ (zrod
světového křesťanství). Za stromem se
zavěšenými střevíci a mošnou se k tomu ještě přidružuje
scéna poddání se Slovanů českých králi-oráči Rostislavovi,
tj. ona Kristiánova hadačka s byzantským diadémem v rukou – na obr. 2 za oknem zcela vpravo (Kristián, kap. 2).
Fundátor s kostelem v rukou pak symbolizuje Rostislavovo založení Metodějova
moravského arcibiskupství (Kristián,
kap. 1). Proto drží kostel typu baziliky a ne rotundu
(P. Šimík
2004, s. 90). Viz tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci.
Podle textu Kosmovy kroniky mohla být
provedena pouze ona dílčí d
o m a l b a jižní poloviny 4. pásu v letech 1131-1134, kdy zde bylo
pouze d o p l n ě n o
dosud chybějících devět postav
od Spytihněva II. po aktuálně vládnoucího knížete
Soběslava I. včetně postavy Vratislava II. s královskými
atributy, korunou a žezlem (viz „Rytý
nápis na západní stěně
znojemské rotundy“). Tehdy však rotunda již byla v majetku olomouckého
biskupa Jindřicha
Zdíka (J. Kadlec 1991, s. 118; M. Bláhová-J. Frolík-N.
Profantová 1999, s. 535).
|
|
AUTOR |
3.
pás maleb |
4.
pás maleb |
Kde
je sv. Václav? |
ved.
jezd. |
oráč |
fundátoři |
1.
v plášti |
10.
v plášti |
A.
Merhautová
(1983, 2000) |
vedoucí
Libušiných poslů-sedláků |
pohan
Přemysl |
Konrád
II.
Znojemský
s manželkou |
Oldřich |
Soběslav
I. |
4.
postava ve 3. pásu (jen jako kníže, ne jako světec) |
B.
Krzemieńska, D. Třeštík
(1985, 1987, 2000) |
vedoucí
Libušiných poslů-sedláků |
pohan
Přemysl |
Konrád
II.
Znojemský
s manželkou |
Jaromír |
Vladislav
I. |
4.
postava ve 3. pásu (jen jako kníže, ne jako světec) |
J.
Zástěra
(1986, 1990) |
první
král Slovanů Sámo |
první
král Slovanů
Sámo |
Rostislav
a Libuše |
Břetislav
I. |
Soběslav
I. |
5.
postava bez pláště v přilbě ve 4. pásu |
L.
Konečný
(1997, 2005) |
pohan
Přemysl |
pohan
Přemysl |
Konrád
I.
Brněnský
s manželkou |
sv.
Václav |
Konrád
I.
Brněnský |
1.
postava
v plášti ve 4. pásu |
V.
Tatíček
(1998) |
vedoucí
Libušiných poslů-sedláků |
pohan
Přemysl |
Vratislav
I.
a Libuše |
sv.
Václav |
Konrád
I.
Brněnský |
1.
postava
v plášti ve 4. pásu |
P.
Šimík
(1999, 2004) |
král
Rostislav |
král
Rostislav |
Rostislav
s manželkou |
Břetislav
I. |
Soběslav
I. |
5.
postava bez pláště v přilbě ve 4. pásu |
A.
Novotný
(2000, 2004) |
vedoucí
Libušiných poslů-sedláků |
pohan
Přemysl |
Vratislav
I.
a Libuše |
sv.
Václav |
Konrád
I.
Brněnský |
1.
postava
v plášti ve 4. pásu |
V.
Vaníček
(2007) |
vedoucí
Libušiných poslů-sedláků |
pohan
Přemysl |
Konrád
II.
Znojemský
s manželkou |
Jaromír |
Vladislav
I. |
4.
postava ve 3. pásu (jen jako kníže, ne jako světec) |
Tabulka 1. „Kdo je kdo“
na malbě ve znojemské rotundě.
Identifikace knížecích postav podle různých autorů (P. Šimík 2008).
|
8 –
|
Jde opravdu
o poněkud nejapný pokus
povýšit smyšlený pohanský
mytický příběh na l e g e n d u ,
aby bylo vůbec možné jen začít uvažovat
o tom, že by snad mohl být namalován v křesťanské
kapli. Viz výše pozn. 7.
legenda,
-y
ž
literární útvar vyprávějící o
životě svatých
mýtus, -tu m
(ř)
smyšlené vyprávění ideologického
rázu o vzniku světa, o bozích, o přírodních
jevech, o hrdinech ap., báje 1: řecké, pohanské mýty;
|
9 –
|
J.
Kovárník musel číst Kosmův mytický příběh velmi nepozorně,
zejména šestou kapitolu první
knihy jeho kroniky. Přemysl vyňal z mošny
p l e s n i v ý
c h l é b , aby jím pohostil Libušino poselstvo. Mošnu
přitom položil na trávník místo stolu (předtím nejspíš
visela na stromě). Atd. Kosmas tedy popsal vše, co tehdy na malbě v rotundě viděl (viz „Kosmův
obrazový scénář“), a navíc přidal jen „zázrak s
otkou“ (srovnej Áronovu hůl, která vypučela – symbol
vyvolení – Nu 17, 23 [8]), který na malbě nenašel. Pochopitelně, ten by
neměl v zobrazeném ději v rotundě žádné opodstatnění.
K pluhu byl
Rostislav přece povolán ne v roce 846, kdy usedl na moravský
stolec
(tzn., kdy byl vyvolen),
ale až po 17 letech vlády (863). A dva stromy života, rámující oráčskou
scénu, namalovanou někdy ve 20. letech 11. století za Břetislavovy
správy Moravy, ještě nemohou mít s o 100 let pozdější Přemyslovou otkou v Kosmově textu nic společného (Kosmas
I, 6). Oba stromy mají totiž prostřední výhonek uťatý
(viz obr. 4 níže).
Střevíce
a mošna, pověšené na rozkvetlém stromě, tu představovaly
atribut apoštolů – kazatelů
evangelia (L 10, 4; L 22, 35-36). To
až později Kosmas a následně pražští „odborníci“ a J. Kovárník z nich udělali
údajně „lýčené“ atributy pohanského oráče, nikoliv znojemský malíř.
Společnými silami tak křesťanský námět maleb
dodatečně zaobalili do pohanského hávu.
Už ve Starém zákoně odložené střevíce symbolizovaly svaté
místo (Druhá kniha Mojžíšova
Ex 3, 1-5), jak to známe např. z iluminace v Kodexu vyšehradském (A. Merhautová 2006, s. 89 a obr. příl. fol. 4r: Mojžíš
u hořícího keře. Áronova hůl) nebo z mozaiky v kostele P. Marie v klášteře sv.
Kateřiny na Sinaji (J. Galey 2003, s. 6, 102).
|
|
Obr. 4. Tři oráči –
Konstantin, Rostislav a Metoděj – za pluhem. Nástěnná
malba v rotundě
Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě. Jejím zadavatelem byl pravděpodobně
Břetislav za své moravské vlády (1019-1034) (foto F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
|
Tak také střevíce (které si Kosmův pohan Přemysl odnáší
s sebou na Libušin hrad, aby jeho potomci
věděli, odkud vzešli) na znojemské malbě byly ve skutečnosti obutím potřebným
pro šíření evangelia pokoje (Ef 6, 15). Potomkům krále-oráče
Rostislava pak mohly připomínat jedině jejich povinnost šířit křesťanství:
„zakládat místa svatá, shromažďovat
kleriky a být vzdělavateli náboženství“ (Kristián,
kap. 2).
Máme tedy sdostatek důkazů, že znojemské malby nevznikly jako
obrazový přepis Kosmova pohanského libušopřemyslovského mýtu,
ale naopak, že Kosmas byl prvním „zpravodajem“, který je svérázným
způsobem popsal. Svůj odsudek
velkomoravských panovníků (přirovnal
je k dobytku), byzantských věrozvěstů (posílá
je tam,
odkud přišli) a Písma přeloženého do staroslověnštiny,
psaného hlaholicí (plesnivý chléb),
přitom vyjádřil zcela pregnantně. Není se co
divit, byl přece latiník a psal Kroniku Čechů v době, kdy
uplynulo více než 60 let od církevního
schizmatu, 40 let od papežova nepovolení
slovanské liturgie Vratislavovi II. a více než 20 let od
definitivního vyhnání
slovanských mnichů ze Sázavy.
|
10 –
|
Nejedná
se o fresku, ale o malbu na navlhčenou omítku.
|
11 –
|
Když
už, tak „řady knížat“, neboť stojí čelně k pozorovateli,
a to celkem dvě. V dolní řadě ve 3. pásu je vyobrazeno osm
předvelkomoravských a velkomoravských knížat v plášti.
V horní řadě ve 4. pásu maleb na ně pak navazuje devatenáct
pražských knížat, z toho prvních
devět bez pláště
(viz „Friedlovi »Přemyslovci«
ve
Znojmě“, tam obr. 4, 6
a 7).
Z moravských údělníků jsou tu vyobrazeni pouze ti,
kteří dosáhli pražského stolce; mají ovšem plášť.
»Přemyslovci« nazvala tuto pražskou větev mojmírovského
rodokmenu až romantizující historiografie
19. století (J. Žemlička 2000, s. 268).
|
12 –
|
A zde se nám J. Kovárník chytil
do vlastní připravené pastičky: „česká centrální knížata“ od Bořivoje
po Václava vládla jen ve středočeském minivévodství
(viz mapka), nikoliv „celému
státu“ (tj. včetně Moravy). Bořivoj, jak známo, byl Svatoplukův
místodržící v Čechách. Srovnej mapku „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“. Jeho potomci později rozšířili svoji moc
na celé Čechy, ale teprve Břetislav (1019-1034) se stal moravským vládcem – po Oldřichově smrti (†1035)
pak „vládl
celému státu“ – má tedy
plášť (Kosmas
III, 34).
Ve
skutečnosti je proto bez pláště
vyobrazeno prvních devět pražských knížat od Bořivoje po Oldřicha,
Břetislavových „předchůdců“ na pražském stolci,
kteří na Moravě nevládli,
uprostřed nich sv. Václav v přilbě (viz „Přilba
jako atribut svatého Václava“). Kovárníkovi „mladší »Přemyslovci«“, nazývaní také „moravští
údělníci“, v rotundě vůbec vyobrazeni nejsou. Všech 27
portrétovaných knížat je totiž vybaveno praporcem
čili k o r o u h v í . Tato
vladařská insignie příslušela pouze panovníkům (srovnej
Dětmar (V, 23), (V, 31),
(VI, 12), (VI, 83), Kosmas
II, 13; III, 8;
III, 15; III, 34;
M. sáz. k roku 1126; Kan. vyš. k roku 1138
a 1140; A. Friedl 1966, s. 62; J. Žemlička
1997, s. 126; týž 1998, s. 42; B. Krzemieńska 1999, s. 293, 325-327).
Ve 3. pásu jsou to čtyři historicky doložená
velkomoravská knížata a jejich čtyři předchůdci
(v plášti),
ve 4. pásu pražští panovníci, kteří zpočátku vládli
v Čechách (prvních 9 postav bez pláště) a teprve
později i na Moravě
(zbývajících 10 postav v plášti).
Praporec čili korouhev tedy nepatří do ruky žádnému z „moravských údělníků“, kteří na pražský stolec teprve pomýšleli, a už
vůbec ne těm, kteří ho nikdy nedosáhli (viz „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“).
Už by se do rotundy ani nevešli.
Jinými slovy, zatímco praporec je atributem panovníka obecně,
plášť je
v této moravské rotundě atributem vlády na Moravě („šaty
dělají člověka“). Proto také oráč, rovněž namalovaný v plášti, nemůže být domnělý
český pohan
Přemysl, protože ten nejen že nevládl na Moravě, ale dokonce nebyl nikdy ani pražským „centrálním
knížetem“, je to jednak postava s m y š l e n á
(podle D. Třeštíka 2006, s. 33, dokonce pohanské
b o ž s t v o ),
jednak založení hradu Praha spadá až do historické doby
Bořivojovy (srovnej: „Proč se
založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“). Za pluhem může být vyobrazený jen
historicky doložený moravský křesťanský
král-oráč Rostislav (viz
výše tabulka 1), který na Moravu „ke
křesťanské orbě“ povolal byzantské věrozvěsty,
Konstantina a Metoděje (oba v plášti), na malbě stojící po jeho boku (viz výše obr. 3a) (P. Šimík 2004, s. 82n). Viz také „Dušan Třeštík mezi křesťanstvím
a pohanstvím“, tam obr. 1. Lze to velmi snadno doložit vzorem na lemu
pláště krále-oráče Rostislava („Friedlovi »Přemyslovci« ve
Znojmě“, tam obr. 2 a 5B a pozn. 20,
nebo „Stejná osoba byla
zobrazována ve stejném oděvu“).
V době, kdy na Moravě vládli Rostislav (do r. 870) a po
něm Svatopluk (od r. 871), na pražský knížecí stolec se právě chystal usednout Bořivoj (875),
první křesťanský kníže Čechů (nutno ovšem dodat, že původem
z Moravy). Raný „český stát“ byl teprve v plenkách. Viz mapka: „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Z pražských knížat to byl až Oldřichův
syn Břetislav I., „jenž tu zemi
(Moravu) první podrobil svému panství“
(Kosmas
III, 34). Proto až teprve desátá postava ve 4. pásu je
vyobrazena v plášti moravských králů, právě
Břetislav I. jako první z pražských knížat
(J. Zástěra 1986, s. 4; týž 1990, s. 40-41;
P. Šimík 2004, s. 104-106). K tomu srovnej
„Život sv. Metoděje
(kap. I, pozn. 15)“ a „Břetislav,
jeho synové a vnuci“.
Autorský kolektiv z České
televize tedy zřejmě nepochopil, při svém vzdělání, že J. Kovárník tu neinterpretuje malby v rotundě, ale pouze devótně
reprodukuje pomýlenou hypotézu (jak bylo výše
doloženo) pražských „odborníků“ na znojemské malby,
historiků B. Krzemieńské a D. Třeštíka, která je v rozporu se všemi výše
uvedenými prameny. Nebo to snad byl
autorský záměr?
devótní
příd.
(l) kniž. přehnaně
oddaný n. zbožný, ponížený; vyjadřující tyto
vlastnosti: d. poklona; d. katolík pobožnůstkářský;
devótně
přísl.:
d. prosit podlízavě; devótnost,
-i
ž
|
|
Obr. 5. Portréty knížat
ze 4. pásu maleb s pokrývkami hlavy: svatý Václav [13] v přilbě,
knížata Spytihněv II. [19] a Vratislav II. [20] s nízkými
biskupskými mitrami
a znovu Vratislav II. [26], tentokrát jako první český král
s korunou na hlavě.
Foto František Sysel a Kateřina Dvořáková 1999.
|
13 –
|
Při
pečlivém zkoumání jednotlivých portrétů by nám především
nemělo uniknout, že alespoň čtyři z vyobrazených panovníků
ve 4. pásu mají nějakou pokrývku hlavy
(viz výše obr. 5). Svatý Václav má jako svůj
atribut na hlavě přilbu
(doloženo svatováclavskou přilbou ve svatovítském pokladu, Kristiánovou
legendou, denáry
především Oty I., Bořivoje II., Svatopluka
Olomouckého, Vladislava I., Václava I. aj., plastikou sv. Václava na jižním průčelí
kostela sv. Jakuba ve vsi Jakub u Kutné Hory, na
pečetích Konráda Oty I., zprávou Kanovníka vyšehradského k roku
1126, zprávou Druhého Kosmova pokračovatele
k roku 1260, na pečeti zemského soudu i Města pražského)
a král Vratislav I. zase královskou
korunu. Ale jsou tu ještě další dvě postavy, druhá
a třetí v plášti ve 4. pásu maleb,
které rovněž nejsou prostovlasé. Již J. Zástěra
(1986, 1990) v jejich pokrývkách hlavy správně rozpoznal nízké
biskupské mitry Spytihněva II. a Vratislava II., které pouze tito dva panovníci získali od papeže, což je
historicky doloženo. To se
však v „oficiálním“
popisu maleb nikdy neuvádí, i když, tak jako v případě svatováclavské
přilby a Vratislavovy koruny, se jedná o nesporný historický fakt.
Proč?
Pražským „odborníkům“ se mitry nehodí do
jejich výkladu a tak předstírají, že je „nevidí“
(A. Merhautová
1983, s. 18: kromě figury s korunou na hlavě a ještě jedné s helmou „všechny zbývající postavy jsou
prostovlasé“).
Vyšlo by pak najevo, že pravdu měl J. Zástěra
(1986, 1990) a že nejen A. Merhautová a B. Krzemieńska, ale zejména slovutný historik
D. Třeštík
(1987, 2000) se vlastně jen účelově
mýlili, což již bylo věcně doloženo (např. P. Šimík 2001,
s. 361-377; týž 2004,
s. 95-99). Viz „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“ a „Přilba
jako atribut svatého Václava“.
|
14 –
|
Sedmá
postava v plášti s půleným červenobílým
štítem a kopím s praporcem je velkomoravský
král Svatopluk I. Veliký. Viz následující pozn.
15.
|
15 –
|
To
je třeba vysvětlit. V souvislosti s tímto sedmým „chlapíkem“
ve 3. pásu maleb (stejně jako u těch dalších) zná literatura několik verzí:
A. Friedl (1966) v něm
spatřoval Kosmova bájného pohanského knížete Neklana. A. Merhautová (1983, 2000), B. Krzemieńska (1985, 2000) a D. Třeštík (1987, 2000)
zde viděli Boleslava III. Ryšavého, neboť odmítli možnost vyobrazení
pohanských knížat v rotundě (ovšem
může-li na malbě v křesťanské
kapli, alespoň podle našich „odborníků“, být pohan Přemysl, proč by zde
nemohli být i ostatní Kosmovi smyšlení mytičtí »Přemyslovci«,
když ti by právě tvořili onu logickou spojnici a nezbytnou
kontinuitu mezi pohanem Přemyslem a prvním křesťanským
panovníkem Čechů, Bořivojem?). J. Zástěra (1986, 1990) tu
předpokládá Mojmíra I., L. Konečný (1997, 2005) nejmenovaného mytického
pohanského »Přemyslovce«,
V. Tatíček (1998) Bořivoje I., P. Šimík (1999, 2004, 2006) velkomoravského krále
Svatopluka. Jen A. Novotný (2004) si nebyl jistý, váhal mezi
dvěma posledně jmenovanými: Bořivojem a Svatoplukem.
Kdo konkrétně z těch výše jmenovaných
knížat tu ve skutečnosti může být namalovaný jako předposlední,
sedmý v pořadí? Vyobrazení osmi mytických knížat
včetně pohana Přemysla v rotundě (tj. smyšlených, nikdy
neexistujících knížat předkřesťanských)
je vyloučeno. Ve 3. pásu nemohou
být portrétováni ani první historičtí »Přemyslovci«, počínaje Bořivojem, ti jsou namalováni
bez pláště ve 4. pásu. Zbývají pouze panovníci velkomoravští (a jejich
předchůdci). Ty poslední
čtyři známe z historických pramenů
jmenovitě:
Mojmír I. [05], Rostislav
[06], Svatopluk I. [07] a Mojmír II. [08].
Předposlední sedmé postavě ve 3. pásu maleb tedy odpovídá
předposlední velkomoravský panovník, král Svatopluk I. Veliký.
|
16 –
|
No
tak to se D. Třeštík a B. Krzemieńska domnívají špatně. Svatý Václav je vyobrazen s přilbou
na hlavě (viz výše pozn. 13) jako
„miles Christi“ či „Dei
electus miles“ (viz Kristián,
kap. 6 a 7) uprostřed
mezi panovníky bez pláště ve
4. pásu, protože stejně jako oni na Moravě
nevládl (viz výše pozn. 12), což je
n e s p o r n é .
|
17 –
|
Ano,
a jak přece všichni vědí (?), blonďák byl pouze Václav! V roce
domnělého vzniku maleb (1134) ani v době jejich skutečného vzniku
(1019-1034) však zcela bezpečně nikdo, ani znojemský malíř,
nevěděl, jaké měl kníže Václav (922-935) vlasy. Není
to ani nikde historicky doloženo. Srovnej např. iluminace ve wolfenbüttelském
rukopisu Gumpoldovy legendy (před
rokem 1006), Vyšehradském
kodexu (1085) či Augustinově De civitate Dei (1136). Zde je sv. Václav vyobrazen
vždy s tmavými vlasy.
D. Třeštík jednotně a svorně s A. Merhautovou
(1983, s. 23; 2000, s. 64) a B. Krzemieńskou (1985, s. 4,
22 pozn. 22; 2000, s. 12, 110 pozn. 27) dosud tvrdili, že Václav je v rotundě
vyobrazený jednak na úplně jiném místě, jednak jen jako
kníže, nikoliv
jako světec (nemá nimbus) (viz výše tabulka 1).
Pokud tedy J. Kovárník říká pravdu, pak je to jen
Třeštíkův a Krzemieńske další zcela zmatený výmysl vytržený
ze souvislostí, svědčící naopak o tom, že s dosavadními hypotézami pražských „odborníků“ asi přece
jen nebude něco v pořádku, když nadále
tápou v identifikaci jednotlivých postav a „v mlhách
fantazie“ stále hledají nějaká nová, „lepší“ řešení. Knížete Václava
původně identifikovali ve 3. pásu na čtvrtém místě v pořadí
(viz výše tabulka 1) a najednou má být
zase sedmý?
Nyní je to „blondýn“, příště zase mohou přijít s tím, že
je vyobrazený „s černou botou“. Kdy se tedy
pražští „odborníci“ mýlili, tehdy, nebo teď? Prokazatelně v obou případech
(viz výše pozn. 13). Zatím tedy mají dva neplatné pokusy.
Nakonec se však ukázalo, že Kovárníkův fantastický
„objev“
s blondýnem Václavem pochází nejspíš ze spisku výše
jmenovaných „odborníků“ (B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík:
Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set out, Praha
2000), z jeho barevné obrazové přílohy (viz obr.
vpravo >>>).
Jak se sami můžete přesvědčit, je zde u 7. panovníka
v plášti ve třetím pásu maleb uveden chybný
popis: „4. Václav sv. 921-935“. Podobných nesmyslů
najdete v onom spisku ještě celou řadu. Oprávněně
byl proto vyhodnocen jako „Czech šmejd
roku 2000“ české
historické vědy. Nepochopitelné je jen, že J. Kovárník,
který jako archeolog sice malbám evidentně nerozumí, nebyl
ani schopen si tuto zmatenou informaci přímo v rotundě
ověřit – odpočítat si jednotlivé postavy – a s ním
nikdo z autorského kolektivu, přitom celý pořad se
natáčel právě v rotundě.
A pokud jde o Kovárníkovy »Přemyslovce-brunety«,
je třeba říci, že ve 3. pásu maleb okolo „blondýna“ Svatopluka,
velkomoravského panovníka, budou logicky asi spíš
vyobrazeni moravští »Mojmírovci-bruneti«, neboť celá pražská větev mojmírovského
rodokmenu, kterou až romantizující historiografie
19. století nazvala »Přemyslovci«
(J. Žemlička 2000, s. 268),
je zobrazena v horním 4. pásu. Viz výše pozn. 11.
|
18 –
|
Viz výše pozn.
2.
|
19 –
|
Takovým krátkým sdělením,
umístěným nad postavou prvního panovníka ve 3. pásu maleb,
bylo asi jeho jméno: SAMO nebo ZAMO. Z toho lze
usuzovat, že první vyobrazenou postavou v plášti se štítem a kopím
s praporcem byl Sámo, první král Slovanů
(J. Zástěra 1986, s. 24 obr. C; týž 1990, s. 204 obr. 32).
Ne náhodou
je proto právě nad postavou krále Sáma
vyobrazen první český král Vratislav I.,
umístěný zde mimo časovou posloupnost knížat, po pravici
svého nejmladšího syna Soběslava I., i když
bezprostředně po sobě nevládli. Viz obr. 7
v článku: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
|
20 –
|
To
nápisy skutečně vysvětlovat nemusely, to tehdy ještě každý křesťan
nepochybně znal z evangelií (viz výše pozn. 9).
|
21 –
|
Nápisy
nemusely
vysvětlovat ani knížete s přilbou
(obr. 2) – viz výše pozn. 13.
Přilba
byla atributem sv. Václava až do
konce 13. století. Teprve po vymření pražských
Mojmírovců po meči (1306) ji
nahradila knížecí čapka.
|
22 –
|
Pro
autorský kolektiv Toulavé kamery možná ano, pro nás ne:
www.moraviamagna.cz/historie/h_stetec.htm,
www.moraviamagna.cz/historie/h_lenni-hold.htm,
www.moraviamagna.cz/historie/h_zemitr.htm,
www.moraviamagna.cz/historie/h_napis.htm,
www.moraviamagna.cz/povesti/p_mytve6.htm,
www.moraviamagna.cz/povesti/p_mytve9.htm,
www.moraviamagna.cz/tabulky/t_2malby.htm,
www.moraviamagna.cz/tabulky/t16povkk.htm,
www.moraviamagna.cz/tabulky/t18vlada.htm,
www.moraviamagna.cz/tabulky/t20orac.htm,
www.moraviamagna.cz/symbolika/s_orac.htm,
www.moraviamagna.cz/symbolika/s_prilba.htm,
www.moraviamagna.cz/symbolika/s_odev.htm.
Ke svému úkolu přistupovali
zřejmě dokonale nepřipraveni.
|
23 –
|
Skutečně
každý? Ona „záhada“ již rozlousknuta byla, stačí jen nahlédnout
do Sborníku z 2. konference o znojemské rotundě, vydaného ve
Znojmě v roce 2004 (viz Literatura
níže). Pouze se jí nedostává takové publicity, jako „pohanovi
v křesťanské kapli“. To je důvod k vážnému
zamyšlení nad stavem společnosti, ne však ke zlehčování
tohoto problému.
Zarážející je, že veřejnosti se
předkládá
jen tato pomýlená hypotéza pražských „odborníků“,
která staví celé dějiny výtvarného umění raného
středověku
na hlavu, ale o navýsost křesťanské
symbolice
oráčské scény se ve sdělovacích prostředcích neděje
ani zmínka. Jak je to pak s tou „šancí na
rozlousknutí“? Veřejnoprávní televize podáváním pouze jednostranných a ještě ke všemu prokazatelně
věcně nesprávných a tedy nepravdivých informací zde
evidentně neplní svůj úkol a podílí se na masovém ohlupování
občanů. Proč se potom konají
odborné konference o rotundě?
Petr Šimík (2008).
|
|
Komentář:
Je pozoruhodné, jakou snůšku nepravd i vyložených nesmyslů a bludů se autorovi
reportáže podařilo vměstnat
do necelých čtyř minut. Jen pro zajímavost lze ještě uvést,
že J. Kovárník z Jihomoravského muzea ve Znojmě v pořadu ČT1
interpretoval (mylnou) hypotézu pražských historiků B. Krzemieńské
a D. Třeštíka, zatímco
na webových stránkách Jihomoravského muzea ve Znojmě je zase prezentována
hypotéza brněnského kunsthistorika L. J. Konečného. To hlavní,
v čem se obě hypotézy
podobají, co
mají společného, je g l o r i f i k a c e
českého mytického pohana
v moravské křesťanské kapli! Pomýlené jsou však
obě. Všichni ve svém uvažování
jaksi pominuli, že Velká Morava, dávno před vymyšlením českého
pohanského libušopřemyslovského mýtu, měla své vlastní
křesťanské panovníky a vlastní arcibiskupství.
Srovnej studii V. Vavřínka (2001): „Velká
Morava mezi Byzancí a latinským Západem“.
To v první třetině 11. století při výmalbě této moravské rotundy,
křesťanské kaple, pochopitelně muselo být zohledněno.
Viz „Oráčská scéna na malbě
ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec. A výsledek? Za peníze
televizních poplatníků jsou dnes sami tito poplatníci veřejně ohlupováni
pohanskými bludy těchto tzv. „odborníků“.
Petr Šimík (2008).
Citace:
PLERUMQUE IPSA SE FRAUS, ETIAMSI INITIO
CAUTIOR FUERIT, DETEGIT.
(Většinou se lež sama prozradí, i když
na počátku byla velice obezřelá.)
LIVIUS (Urb. XLIV, 15,
5).
Zj (21, 27):
„A nevstoupí tam nic
nesvatého ani ten, kdo se rouhá a lže, nýbrž jen ti,
kdo jsou zapsáni v Beránkově knize života“. (Což jsou
pouze křesťané.)
Zj (22, 15):
„Venku zůstanou nečistí,
zaklínači, smilníci, vrahové, modláři
– každý, kdo si libuje ve lži“. (Nečistí – tzn. dosud neočištění
spasitelnou lázní křtu. Viz
např. Gumpoldova legenda, kap. 25, nebo II. stsl.
legenda, kap. 19.) Janova
Apokalypsa (O Božím městě).
„Proto každý kníže-(král) je povinen bez výjimky všechny,
kteří jsou pod jeho mocí, vyučovat svatému Božímu zákonu Krista, i proroků a apoštolů a blažených Otců, a všem každý den přikazovat, aby
nekřivdili nikomu, ani nekonali nijaký pohanský obyčej,
ani pohanské přísahy nebo se v něčem nedopustili bludu. Neboť
nemá zajisté nic společného světlo
se tmou ani synové světla – křesťané s pohany“.
Metodějovo „Napomenutí
vladařům“.
„Kdyby se někdo z učitelů u vás
shromážděných, kteří lahodí uším a odvracejí od
pravdy k bludům, opovážil a začal vás
rozeštvávat tím, že by haněl knihy vašeho národa, ať je
vyobcován nejen od přijímání, ale i z církve, dokud se nepolepší.
Neboť jsou [to] vlci a ne ovce a ty je třeba poznávat podle
jejich plodů a uchránit se jich“.
Život
sv. Metoděje, kap. VIII (886).
„Od toho dne pak velmi začalo růst učení Boží, klerici se ve
všech hradech počali rozmnožovati a pohani věřit v pravého
Boha zříkajíce se svých bludů“. Život
sv. Metoděje, kap. X (886).
„... není společenství světla s
tmou, ani smíru Krista s
Belialem“.
Kristiánova legenda,
kap.
1 (993).
„Každý, kdo se při křtu odřekl
»ďábla«, to jest pohanských bohů, někdy v křestní formuli
jmenovitě vypočítávaných, nezříkal
se jenom jich, ale všeho toho celku, jehož byli součástí...“.
Dušan Třeštík
(2001, s. 128).
„Pohanství jako myšlenková soustava, která se systémově
vázala ke staré »rodové« společnosti Slovanů, bylo od 10. století
m r t v é a n e h y b n é
“ .
Josef Žemlička (1997,
s. 20-21).
„Neustále tak vznikají hypotézy,
které se spojují v teorie, a na jejich základě se vytváří jakýsi
celkový obraz sdílený většinou vědců.
Ten je už ale jen zčásti výsledkem vědecké práce. Značný
podíl na něm mají hotové soudy (před-soudy,
předsudky) doby, ty pravdy o světě, které sajeme s mateřským
mlékem své kultury, aniž bychom o nich nějak zásadněji
přemýšleli, neřku-li
p o c h y b o v a l i . Vědci
si ani neuvědomují, že to, co svou prací doplňují,
vyspravují a látají, není soubor věčných pravd, ale jenom
hypotéz, opírajících se v konečném důsledku o kolektivně sdílený »blud«“.
Dušan Třeštík
(1997, s. 14).
„Ty dějiny, které píšeme, jsou vždy a bez výjimky vymyšlené,
vymýšlejme je tedy pro tento národ v té jeho podobě, v níž se nyní
fakticky nachází, i v té, kterou bychom si přáli“.
Dušan Třeštík (1999a, s.
135).
„Zatímco
mytologie vzniká v zásadě organicky,
je národní quasimytologie vytvářena vědomě jako ideologie a je také zcela bezohledně vnucována k věření,
ať již přímým nátlakem nebo, spíše, metodami
nepřímé manipulace“ .
Dušan Třeštík (1999b, s.
162).
„Chcete říci, že i ve vědě
se někdy vysloveně a vědomě lže?“
„Ano. Dnes se tomu říká lobbovaná věda. Vědecká pravda
je zmršena ve vědeckou lež pro potřeby reklamy“
(nebo obecně pro potřeby nějakého „vyššího“ zájmu či cíle
– pozn. PŠ).
Miroslav Plzák (1996,
s. 194).
Druhý list
Petrův (2P 2, 1-3)
Výstraha před lživými učiteli
(1) V Božím lidu bývali ovšem i lživí proroci;
tak i mezi vámi
budou lživí učitelé,
kteří budou záludně zavádět nové nauky
a budou popírat Panovníka,
který je vykoupil.
Tím na sebe uvedou náhlou
zhoubu.
(2) A mnozí budou následovat jejich nezřízenost
a cesta pravdy bude kvůli
nim v opovržení.
(3) Ve své hrabivosti budou vám předkládat
své výmysly, aby z vás
těžili. Soud nad nimi
je už připraven a jejich
zhouba je blízká.
BIBLE. Písmo
svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických
knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994.
Srovnání:
Aktuality: „Odkrývání VM pohřebiště
ve Znojmě-Hradišti pokračuje“ (2008).
Aktuality: „Další kostel na Pohansku“
(2008).
Aktuality: „Ve Znojmě-Hradišti našli
velkomoravské pohřebiště“ (2007).
Aktuality: „Jsou »Přemyslovci« Češi?
Jejich kosti půjdou na test DNA“ (2007).
Aktuality: „Jádro katalogu (předních)
biskupů Moravy“ – nalezení zpřesněného klíče
(2007).
Aktuality: „Hledaný Sámův
Vogastisburg je možná Vranov nad Dyjí“ (2007).
Aktuality: „Kostel sv. Markéty Antiochejské
v Kopčanech“ – jediná zachovaná velkomoravská stavba
(2005, 2006).
„Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci svatého
Rostislava pravoslavnou církví.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Mapky: „Moravské úděly“.
„Egregiae virtutis viri“
(1980) – ustanovení sv. Konstantina-Cyrila a Metoděje
spolupatrony Evropy.
„Slavorum Apostoli“
(1985) – k 1100. výročí úmrtí arcibiskupa sv. Metoděje.
Historie:
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie:
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie:
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
Historie: „Soběslav I., Jindřich
Zdík a znojemská rotunda“ aneb Když se dva prou...
Historie:
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Historie:
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
Hroby:
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno
předáním kopí s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu v Čechách od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas (II, 13) k roku 1055“ –
„...aby ...vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a stolec v knížectví...“.
Kroniky: „Kosmas (II, 45) k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas (III, 8) k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas (III, 15) k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas (III, 27) k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas (III, 32) k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas (III, 34) k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav I. převzal praporec
od krále).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku 1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského
v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel
Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého
Václava).
Dokumenty: „Soběslavova listina z roku 1130“ aneb Soběslav I.
po „své »přemyslovské« rodině“ ani nevzdechl.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české
mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“.
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
vyobrazení panovníků byly některé postavy zdvojeny?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Mořic Trapp: Nástěnné malby kaple (pohanského chrámu) knížecího
hradu ve Znojmě. Z příkazu moravského zemského výboru sepsal a popsal Moriz
Trapp s 15 vyobrazeními. Brno 1862. Překl. A. Spilka, ed. V. Sýkora,
VÚZORT Praha (nedatováno).
•
Václav Houdek: Hradní kaple znojemská. ČVSMO 57-58, s. 1-10, ČVSMO
59-60, s. 77-94, Olomouc 1898.
•
Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě.
ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
•
Jiří Mašín: Románská nástěnná malba v Čechách a na Moravě.
ČSAV, Praha 1954.
•
Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Odeon, Praha 1966.
•
Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
•
Zdeněk Měřínský: Znojemská odhalení? FHB-7, Praha 1984, s.
369-377.
•
Dušan Třeštík: Znojemská odhalení podruhé. FHB-7, Praha 1984,
s. 379-386.
•
Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě.
Příloha časopisu heraldiků.
Ostrava 1985.
•
Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém umění
12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985.
•
Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
•
Josef Poulík: O románské rotundě ve Znojmě. AÚ ČSAV v Brně,
Brno 1987.
•
Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
•
Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? Umění XXXVI, Praha 1988, s. 297-307.
•
Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
•
Jaroslav Kadlec: Přehled českých církevních dějin I. Zvon
(reprint Křesťanská akademie, Řím 1987), Praha 1991.
•
Josef Žemlička: Mitra českých knížat. Sborník Společnosti přátel
starožitností (SSPS) 3, 1992, s. 17-21.
•
Bohuslav Klíma: Znojemská rotunda ve světle archeologických výzkumů.
PdF MU v Brně, Brno 1995.
•
Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
•
Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Miroslav Plzák-Ivana Hudcová: Obrana proti zlu. Návod k slušnému
soužití. ČS, Praha 1996.
•
Lubomír Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby
znojemské rotundy. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha
1997.
•
Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
•
Jakub de Voragine: Svatá Kateřina. Jakub de Voragine: Legenda
aurea. Vyšehrad, Praha 1998, s. 343-350.
•
Josef Žemlička: Století posledních Přemyslovců. Melantrich,
Praha 1998.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Vědecká redakce Dušan Třeštík. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Bohuslav Klíma: Levá ruka knížete patří vedlejší figuře.
In: Příloha deníku Rovnost, čtvrtek 11. března 1999 (strana pět).
•
Dušan Třeštík: Moderní národ, politický národ vrcholného středověku,
raně středověký gens a naše genetické software (Případ střední Evropy). In: D. Třeštík: Mysliti dějiny.
Paseka, Praha a Litomyšl 1999a, s. 100-135.
•
Dušan Třeštík: Velká Morava. In: D. Třeštík: Mysliti dějiny.
Paseka, Praha a Litomyšl 1999b, s. 158-174.
•
Anežka Merhautová: Vznik a význam svatováclavské přilby. In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na
paměť Boleslava II. († 7. února
999). Edd.
Luboš Polanský, Jiří Sláma, Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 85-92.
•
Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století.
In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť Boleslava II. († 7. února 999). Edd.
Luboš Polanský, Jiří Sláma, Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000,
s. 267-273.
•
Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
•
Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
•
Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001,
s. 361-377.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
•
John Galey: Das Katharinenkloster auf dem Sinai. Belser, Stuttgart
2003.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím
a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory,
otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Editoři Martin Wihoda a Demeter
Malaťák. Matice moravská, Brno 2006, s. 25-46.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|