BISKUPSKÉ
MITRY
J. Žemlička (1997)
Spytihněv II.
(1055-1061) a Vratislav II. (1061-1092) |
(84) Celkový pokles císařské autority Spytihněvovi
neunikl. Aniž by ve vztahu k říši a německému královskému
dvoru vnášel rušivé prvky, po téměř dvacetileté odmlce
(naposledy Břetislavův pokus o pražské arcibiskupství)
vstoupil český kníže do přímých jednání s papežem.
Římská kurie jeho vstřícné kroky
vítala.1 Každé příležitosti využívala k tomu, aby upevňovala
svůj vliv v Evropě. Vždyť papež byl v jejích očích hlavou
nadnárodního společenství křesťanů. Pod svou morální
ochranu přijímal knížata, krále i jejich země, za což požadoval
symbolické uznání své nadřazenosti. Aby zabránil tlaku východofranckých
Karlovců, odevzdal se již velkomoravský Svatopluk se svým lidem
pod patronaci sv. Petra a jeho pozemského zástupce – papeže.
Dokonce se stal papežovým „duchovním
synem“ (spiritualis
filius), později „jediným
synem“ (unicus filius). V aktu, známém jako Dagome iudex
(asi 990-992), svěřil
polský kníže Měšek „svůj“ stát pod ochranu apoštolského
stolce. Polsko mělo nadále platit do Říma tzv. denár sv. Petra
(denarius sancti Petri). Podobně se vyvinul vztah papežství k Uhrám,
„věnovaným“ Silvestrovi II. a jeho nástupcům
(1000). |
Obr. 1. Vyobrazení Spytihněva
II. s mitrou se závěsy (detail).
Svatovítská apokalypsa (1059-1061).2
|
Tuto úspěšnou sérii přerušil vzestup císařství,
jež získalo navrch v samotném Římě. Obrat přinesl teprve
pontifikát Lva IX. (1048-1054). Reformní papežství se vymaňovalo
z laického dohledu a získávalo světské spojence. Brzy následuje
zpráva, že v roce 1059 anebo 1060 udělil Mikuláš II.
(1058-1061) českému knížeti právo užívat
mitru. Za tuto poctu měl Spytihněv
odvádět do Říma 100 hřiven stříbra ročně. Údaj se dochoval
ve sbírce kardinála Deusdedita v jednom z rukopisů vatikánské
knihovny.3
Překvapivě neříká nic bližšího o této mitře
Kosmas. Při líčení Spytihněvovy zbožnosti vzpomíná jen „biskupský
kožíšek a sukni kleriků, kterou obléknuv navrch na počátku
postu, nosil po celých
(85) čtyřicet dní“.4
Kníže tím možná chtěl vyjádřit duchovní rozměr své
panovnické hodnosti; i když nebyl pomazán a korunován, nebyl jen
ryze světskou osobou. Římští králové to dávali na odiv i přijímáním
kanonikátu ve vybraných kapitulách. Zda se o to nějak pokoušel
ve vztahu k pražské kapitule Spytihněv, není možné doložit
ani vyvrátit. Je to však zajímavý prvek v chápání české
panovnické hodnosti „předkrálovského“ období.
Sám pojem „mitra“ prošel dlouhým vývojem a v polovině 11. století
s biskupskou nebo opatskou čepicí zdaleka
nesplýval. Původ mitry, jež se patrně vyvinula ze staršího camelaucum,
není plně objasněn. Její současné uplatnění předznamenal
teprve zlom v pohledech na liturgickou pokrývku hlavy, který
nastal v průběhu 11. století. Zatímco latinská církev původně
vycházela z Nového zákona, jenž nedovoloval kněžím vykonávat
bohoslužby se zakrytým temenem, pod sílícím vlivem Starého zákona
měli kněz a zejména biskup sloužit Bohu naopak s pokrývkou
hlavy. Ve Vulgatě se tato pokrývka nazývá mitra, tiara,
cidaris, v biskupském ornátu se uplatnila jen mitra. Za
první doklad o biskupské mitře se pokládá udělení „římské
mitry“ (mitra romana) Lvem IX. arcibiskupovi Eberhardovi
Trevírskému v roce 1049. Eberhard a jeho nástupci směli
podle římského mravu užívat mitru při bohoslužbách. Mělo
jim to připomínat, že jsou učedníky apoštolského stolce. K roku 1063 se hlásí první známý doklad o udělení opatské
mitry. Ve 12. století se mitra chápala jako součást biskupského
ornátu. Měla zdůrazňovat sepětí svých nositelů s Římem. Od
dnes známého tvaru se původní mitra podstatně lišila: býval
to nízký bílý čepec s mělkým příčným vyhloubením a jemnými
špicemi nad spánky. Ve 12. století došlo k jejich zvýraznění
a především k pootočení, takže výběžky se ocitly nad čelem
a temenem.
|
Obr. 2. Vyobrazení biskupa sv.
Mikuláše Myrského (†350?) s biskupskou mitrou se závěsy a berlou.
Revers denáru č. 446 Litolda Znojemského (1092-1112), opis +S
NICOLAVS (Cach 409).
Litold je považován za zakladatele kaple (předchůdkyně pozdějšího
kostela) sv. Mikuláše ve Znojmě.
|
V západním křesťanstvu užívali mitry i císařové.
Jejich mitra nejspíše souvisela s titulem římského patricije (patricius
Romanorum). Za císařského nastolení v Římě jím byl o Vánocích
1046 provolán Jindřich III. Tehdy se také hovoří o mitře.
Hodnost patricie, vzešlá z pozdně antických a karlovských
tradic, byla spojována s nárokem na vládu ve Městě (tedy v Římě).
Patricijovi teoreticky náležel rozhodující hlas při papežské
volbě. Titul patricie uděloval římský „lid“ a jeho
nositelem nemusel být vždy jen císař. „Bílá mitra“ (mitra
alba) je zmíněna i v korunovačním řádu Sálců z druhé
poloviny 11. století.
Spojení mitry a koruny, odvozované ze starozákonního
citátu „zlatou korunu na jeho mitře“ (coronam auream supra
mitram eius,
(87) Sírachovec 45, 14), zdůraznil také
korunovační řád římských císařů z konce 12. století. Mizelo však povědomí
o spojení císařské mitry s patricijskou hodností, takže mitra,
kterou vkládal papež na skráně korunovaného císaře a teprve přes
ni pokládal korunu, byla již mitrou církevní.
Vazbu k papeži a církevní mitře prokazují i ostatní
zprávy o mitrách světských panovníků. Po mitře českých knížat
jsou další zmínky bezmála o století mladší. Papež ji měl udělit
sicilskému králi Rogerovi II. (1130-1154), ale výsada se trvale
neujala. Ze začátku 13. století pochází ojedinělá zmínka o mitře aragonských králů. Byla
součástí královských insignií
předaných papežem králi Pedrovi II. (1196-1213). Tradice
biskupské mitry v korunovačním řádu kastilských králů je až
ze 14. století.
Smysl udílení církevní mitry z vůle papeže byl
vcelku jasný. Jako specifický „římský“ znak upevňovala
mitra vazby oceněných mitrantů, ať duchovních (biskupové, ale
i jiní) nebo výjimečně laiků, k apoštolskému stolci. Za
aktivizace reformního papežství se celý jev přesouval do
politické roviny. Ve světské oblasti, téměř zároveň s prvními
výsadami k biskupským mitrám, testovala kurie tuto variantu
poprvé ve vztahu k Čechám. Za poklesu císařské moci (a možná
v jisté opozici k ní) se český kníže rád zajišťoval
vazbou k papežství, které tehdy začínalo vystupovat z „ochrany“
Sálců. Možná tím chtěl
zčásti vyrovnat náskok Polska a Uher, zatímco kurie
počítala, že se mitra stane předzvěstí tužších pout
strategicky ležících Čech k Římu. Nepodceňovala ani hmotný příjem
za udělenou milost, který se ve vhodnou chvíli mohl změnit v projev vazalství.5
Za jakých příležitostí mohl Spytihněv mitru
nosit, není ze skrovných zpráv patrné. Nejspíše při církevních
svátcích, mších nebo v postním období, které Spytihněv podle
Kosmy tak intenzívně prožíval. |
Obr. 3. Vyobrazení sv. Václava
s Vratislavovou biskupskou mitrou se závěsy.
Revers denáru č. 163 Vratislava II. (před
r. 1086).6
|
Postoupení mitry Spytihněvovi svůj jednorázový účel
splnilo. V dočasném vakuu získala česká politika stabilnější
oporu, pro papežství to byl důkaz jeho stoupající autority.
Jakmile se však sálské císařství znovu upevnilo a vstoupilo do
zápasu s papežem, vrátili se Přemyslovci k břetislavovským
tradicím. Nebyl to již Spytihněv, ale Vratislav.
Právo nosit mitru si dal
Alexandrem II. (1061-1073) ještě schválit a na začátku pontifikátu
Řehoře VII. (1073-1085) znovu potvrdit.7
Jak svědčí poděkování papeže ze září 1074, nezapomínal
ani na sumu sta hřiven stříbra.
Když se však Vratislav v zápase Jindřicha IV. s papežem otevřeně
postavil za krále, mizel důvod, proč by měl uznávací poplatek
za mitru nadále platit. Přesto zůstala
(88)
akce Mikuláše II., zahájená
patrně za Štěpána IX., nejen prvním, nýbrž i nejvýraznějším
pokusem, jehož kurie při udílení církevní mitry světským
osobám dosáhla. Nová vlna královských povýšení v 70. a 80. letech 11. století
odsunula mitru do pozadí.
Snaha o důvěru papeže se zrcadlí i v dalších
Spytihněvových krocích. Jestliže obvěňování starších
institucí (Ostrov) nebo velkorysé založení kapituly v Litoměřicích,
jejíž zasvěcení může svědčit o dobrých vztazích k papežství
již za Štěpána IX. (1057-1058), nevybočovala z běžných
projevů knížecí štědrosti a pokud lze rovněž stavbu pražského
svatovítského kostela chápat jako praktickou záležitost, osud
slovanských benediktinů v Sázavě již v sobě skrývá politický
osten. Brzy po svém nástupu Spytihněv
mnichy ze Sázavy vyhnal a nahradil je latinským sborem
v čele s opatem německého původu.8
Vzhledem k navazovaným
stykům s Římem a k rozkolu mezi západní a východní církví
(1054)9 se zdá, že příčinou byla spíše „podezřelá“
slovanská liturgie než spory o zakladatelská práva nebo vazby Sázavy
k Vratislavovi.10
J. Žemlička (1997, s. 84-88).
Poznámky:
|
1 –
|
„Břetislavovým pokusem“ je
zde míněno přenesení
ostatků sv. Vojtěcha z Hnězdna do Prahy v roce 1039.
K oněm Spytihněvovým „vstřícným krokům“ nutno
započítat i vyhnání slovanských hlaholských mnichů ze sázavského
kláštera, jak se ještě dále v textu dočteme. |
2 –
|
P. Černý
(2004, s. 135) se domnívá, že pro rozhodnutí, zda se na zmíněné miniatuře
jedná o vyobrazení Spytihněva II. či Vratislava II., „má
zde větší význam zobrazení kopí s praporcem v jeho rukou
než »mitra« na jeho hlavě“.
Pomýšlí přitom na repliku posvátného svatomořického kopí ukořistěnou českým
vojskem samotnému protikráli Rudolfovi z Rheinfeldenu v bitvě u Flarchheimu (leden 1080),
kterou pak Jindřich IV. předal Vratislavovi II. jako zvláštní vyznamenání. Na základě této (mylné)
domněnky se pak přiklání k identifikaci knížecí
postavy na miniatuře coby Vratislava II. (P. Černý 2004, s. 141n).
Kopí s praporcem v ruce knížete
přitom najdeme jak na denárech Spytihněva II. (1055-1061) č. 315, 316, 317
(Cach 327-329), tak i Břetislava I. (viz např. obr. 7
na straně „Břetislav,
jeho synové a vnuci“), Oldřicha, dokonce již i Jaromíra
(1004-1012) č. 113a, 113b,
113c (Cach 264) (číslování denárů podle katalogu J. Šmerdy
1996 – viz literatura dole).
Na iluminaci wolfenbüttelského
rukopisu Gumpoldovy legendy (před rokem
1006) drží kopí s praporcem sv. Václav.
Při této příležitosti se nelze nezmínit o vyobrazení
knížat ve znojemské rotundě, kde už před rokem 1055 byly
knížecí postavy opatřeny kopím s praporcem
– symbolem držení léna. Zadavatelem této části maleb
byl Břetislav I., nejprve jako správce Moravy
(1019-1034), pak jako pražský kníže (1035-1055). Srovnej
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“
aneb Lež má krátké nohy.
Z. Dalewski (2002, s. 326)
k tomu uvedl: „Také
v případě Čech by bylo přehnané považovat [pouze samotné]
kopí za nejdůležitější
insignii, která prokazovala vládu českého knížete“. |
|
Obr. 4. Opat kláštera s listinou (detail).
Svatovítská apokalypsa (1059-1061).
|
|
Na předmětné miniatuře ze Svatovítské apokalypsy má tedy „větší význam“ nesporně
mitra –
n o v á
knížecí insignie (obr. 1)
–, než kopí.
P. Černý zde nejspíš podlehl představám
a rétorice některých současných německých historiků.
Další souvislosti pak vyplývají ze samotné iluminace. Srovnej
A. Friedl (1966, s. 57, 58, obr. 76 a 88, s. 91-92 pozn. 61a): „Shora
zmíněný fiktivní portrét je jenom částí ilustrace,
která sice s textem apokalypsy nesouvisí, která je však
obrazovou parafrází události, jež dala podnět ke vzniku
celého kodexu. Na foliu 1v je celostranný obraz, složený
ze dvou příčných částí (obr. 5).
V horní z nich je
apotheosa apokalyptické scény (Apoc. I, 13-17), v dolní
části pak výjev panovníkovy dotace některé církevní
instituci v Čechách. Panovníka, který je na obraze
podán s knížecími insigniemi, tj. s kopím
a praporcem, dále s mitrou
a kataseistami, doprovází zleva ministerial
(herold) nesoucí meč jako symbol panovnické moci. Zprava
stojí dva příslušníci vysokého klášterního kléru,
opat s berlou a jeho průvodce. Panovník i opat
jsou spojeni psychickou komunikací svých gest. Opat přijal
do svých rukou listinu (knihu?), do níž iluminátor vepsal
v minuskule se z k r a t k o u
slovo: d/o/m/us = dominus
(obr. 4). (Viz ale text
níže – pozn. PŠ). Byl to nepochybně akt veřejnoprávní, jehož závaznost
potvrzuje i symbolický titul, napsaný v majuskule
na příčné liště, dělící dvě obrazové části. Nápis
je porušen a lze jej rekonstruovat jen přibližně: »...PAT(E)R
(D)ABIT MUNUS VOTU OPERA(TUR)?...«. Iluminátor sdělil, lépe
řečeno svým obrazem stvrdil donaci poskytnutou církevnímu
zařízení. Jaké zařízení to bylo, lze odvodit z obrazu
samého. (...).
Z církevních institucí, kterým Spytihněv II. věnoval
velké dotace, byl to také klášter benediktinů na Ostrově,
založený kdysi Boleslavem II. Je zachována listina
dosvědčující tuto církevně politickou transakci právě
v době, kdy Spytihněv byl oprávněn vystupovat jako český
kníže s novou distinkcí suveréna,
vyrovnávajícího se tímto znamením jiným leníkům říše.
Je-li tomu tak, je možno pokládat i z tohoto zřetele
panovníka portrétovaného v kapitulní Apokalypse za
Spytihněva II. a scénu, v níž vystupuje, za
odevzdání nových statků a výsad ostrovskému klášteru“.
K tomu P. Černý
(2004, s. 258 pozn. 49 a 50) správně poznamenává: „Pojem
»dominus«, patřící ve středověku do kategorie »nomina
sacra«, mívá nejčastěji abreviaturní podobu »dns«, dále
i »dom«, »dms«, »dmn«, »dmns«, »dnms«, »don«,
»dons«, »dns«, »dm«. Forma »domus«, jak je tomu v Apok S,
není známa ze žádného příkladu. Slovo »dominus« v zobrazených
rozevřených kodexech se objevuje vždy v rámci více
nebo méně rozsáhlých nápisů, nikdy však i z o l o v a n ě “.
A. Friedl tu evidentně opomněl důležitý detail –
ono slovo „domus“, vepsané na
titulní straně patrně listiny (obr. 4), vůbec nemusí
znamenat z k r a t k u (dominus), ale právě jen
„ d o m u s “
(dům, příbytek). Na iluminaci tedy zřejmě
nejde o rozšíření donace klášteru a její
stvrzení listinou, ale spíše o listinu, v níž kníže stvrzuje předání
p ř í b y t k u
novému opatu. Samotný kodex by pak byl děkovný dar
opata kláštera „ o b r á c e n é m u “
vladaři (Zj 2, 16) za poskytnutí p ř í b y t k u .
A v takovém případě se
nabízí možnost, jak se dále v Žemličkově
textu dočteme, že se jedná o nového německého opata
dosazeného na Sázavu na místo vyhnaného opata Víta.
Že se mohlo jednat právě a jen o Sázavský klášter,
může dosvědčovat i pergamenový fragment s textem
staroslověnské hlaholice
nalepený na zadním přídeští Svatovítské apokalypsy
jako jakási „trofej“ (K. A. C. Höfler
1857). Pak
oním darujícím (a současně někdy později kodexem obdarovaným) knížetem na iluminaci může
být jen Spytihněv II. a iluminace v Apok S
měla tento
darovací akt připomenout. |
|
Obr. 5. Nahoře
iluminace k Janově Apokalypse (Zj 1, 13-17).
Dole Spytihněv II. předává novému sázavskému opatu listinu.
Svatovítská apokalypsa (1059-1061).
|
|
Vyplývá to i z horní
poloviny obrazu, která s dolní nepřímo souvisí, na níž
před sedmi svícny stojí Kristus, v levici má sedm hvězd
(sedm svícnů
je sedm církví a sedm hvězd jsou andělé těchto sedmi církví) a před ústy ostrý dvousečný meč
(obr. 5):
Zj
(1, 13-17)
Povolání
Jana
(13)
...uprostřed těch svícnů někdo jako Syn člověka,
oděný
řízou až na zem, a na prsou zlatý pás.
(14)
Jeho hlava a vlasy bělostné jako sněhobílá vlna,
jeho oči
jako plamen ohně;
(15)
jeho nohy podobné kovu přetavenému ve výhni
a jeho
hlas jako hukot příboje.
(16)
V pravici držel sedm hvězd
a z
jeho úst vycházel ostrý dvousečný meč;
jeho
vzhled jako když slunce září v plné své síle.
(17)
Když jsem ho spatřil, padl jsem k jeho nohám jako mrtvý;
ale on
vložil na mne svou pravici a řekl:
„Neboj
se. Já jsem první i poslední, ...“
Zj
(2, 1-6)
List
do Efezu
(1)
Andělu církve v Efezu piš: Toto praví ten,
který drží
sedm hvězd ve své pravici, který se
prochází
mezi sedmi zlatými svícny:
(2)
„Vím o tvých skutcích, o tvém úsilí i tvé vytrvalosti;
vím,
že nemůžeš snést ty, kdo jsou zlí,
a
vyzkoušel jsi ty, kdo se vydávají za apoštoly,
ale
nejsou, a shledal jsi, že jsou lháři.
(3)
Máš vytrvalost a trpěl jsi pro mé jméno, a nepodlehls únavě.
(4)
Ale to mám proti tobě, že už nemáš takovou lásku jako
na počátku.
(5)
Rozpomeň se, odkud jsi klesl, navrať se a jednej jako dřív.
Ne-li,
přijdu na tebe a pohnu tvým svícnem
z jeho
místa, jestliže se neobrátíš.
(6)
To však máš k dobru, že nenávidíš
skutky Nikolaitů
stejně jako já...“
Zj
(2, 14-16)
List
do Pergama
(14) Jen to mám
proti tobě, že u sebe máš zastánce učení
Balaámova.
Jako on učil Baláka svádět syny Izraele,
aby se
účastnili modlářských hostin a smilstva,
(15) tak i ty
máš některé, kteří zastávají učení Nikolaitů.
(16) Proto
se obrať! Ne-li, brzo k tobě přijdu
a budu
s nimi bojovat mečem svých úst.
Nikolaité neboli mikulášenci byli raná sekta, kterou založil jeden ze sedmi prvojáhnů
Mikuláš (Nikolaos) z Antiochie. Jednalo se o gnostickou sektu praktikující sexuální
výstřelky, proto se ve středověku kněžské smilstvo a kněžské sňatky označovaly jako
nikolaismus.
Je třeba vzít v úvahu, že Nikolaité sváděli křesťany k pohanskému způsobu života,
ony sexuální výstřelky byly totiž
sakrální smilstvo. Bylo s tím spojeno i pojídání masa obětovaného pohanským bohům
(srov. Zj 2, 14-15).
Nikolaité se tak podobají lžiproroku Balaámovi, který navedl
(doslova „učil dělat pohoršení“) moabského krále Baláka, aby Moabitky a Madiánky
svedly Izraelity k smilnění při pohanských bohoslužbách
(srov. Nm 25, 1-3). V biblické mluvě je všeobecně smilstvo symbolem pohanství, nevěry,
odpadlictví od víry, atp. Označení
sázavských mnichů za Nikolaity [v době vlády Spytihněva II.]
by tedy nemuselo být neopodstatněné
(J. Klobušický 2005). Srovnej dále pozn. 10.
Kodex tedy musel být určen „obrácenému“ Spytihněvovi II.,
který slovanské mnichy ze Sázavy vyhnal, nikoliv
Vratislavovi II. (jak se výše mylně domníval
P. Černý 2004, s. 135), který je naopak přivedl
zpět. |
3 –
|
CDB I, č. 57, s. 60:
„Speciocneus,
dux Boemie, accepit licentiam a papa Nicolao sibi portandi mitram
et promisit se daturum omni anno C libras
argenti de terra sua sub nomine census“. |
4 –
|
Tuto pasáž najdeme u
Kosmy (II, 16). |
5 –
|
Třebaže doklady chybějí,
již F. Palacký (Dějiny I, I, s. 317) vystoupil s úvahou,
že Spytihněv žádal v Římě o královskou korunu (J. Žemlička
1997, pozn. 24 na s. 433).
|
6 –
|
Tomuto
denáru č. 163
podle katalogu J. Šmerdy (1996) odpovídá Cach 352. Portrét
sv. Václava na reverzu je vymodelován pomocí drobných punců
a rydla. Zaujme především velmi realistické vypodobení
Vratislavovy nízké biskupské mitry se třemi závěsy po obou
stranách, kterou je zde ozdoben sv. Václav (v opisu WENCEZLVS).
Podoba mitry vznikla nepochybně podle
skutečnosti. Srovnej J. Hásková (1992, obr. 17 na s. 63, popis s. 65),
která autorství této strany mince připisuje
opatu sázavského kláštera a znamenitému umělci Božetěchovi.
|
7 –
|
Papežská potvrzení o právu
nosit mitru CDB I, č. 64, s. 67-68, č. 72, s. 75-76. K tématu
J. Žemlička (1992, s. 17-22; 1993, s. 28-30) – viz
literatura níže.
|
8 –
|
Viz legenda Život
sv. Prokopa a dodatky Mnicha sázavského I/2.
|
9 –
|
Viz církevní
schizma (1054).
|
10 –
|
Jak dokládá úvodní část
Kroniky Mnicha sázavského (psaná jako dodatek Kosmovy kroniky),
mnozí sokové opata Víta ostouzeli u nového
knížete [Spytihněva II.] opata a konvent, že se zapletli se slovanským
písmem do kacířství a pokrytectví a že jsou vůbec
neznabozi. Motivem osočení prý byla závist, neboť do Sázavy
chtěli nastoupit bratři latinského vzdělání
(V. Vaníček 2004, s. 48).
|
|
Obr. 6. Znojemská
rotunda – portréty knížat
ze 4. pásu maleb s pokrývkami hlavy:
knížata Spytihněv II. [19] a Vratislav II. [20] s nízkými
biskupskými mitrami (foto v UV světle)
a o 6 pozic dál znovu Vratislav II. [26], tentokrát jako první český král
s korunou
na hlavě. Foto František Sysel a Kateřina Dvořáková 1999.
|
Komentář:
Nejen Kosmas (II, 16), ale ani
další kronikáři o biskupských mitrách, které Spytihněv II.
a následně pak i Vratislav II. získali od papeže, prakticky nic
neví. Svoji pozornost zaměřili na pozdější korunovaci
Vratislava II. (1086) na prvního českého krále: Kosmas
(II, 37-38), Dalimil (kap. 48),
Přibík Pulkava (kap. XLII),
Jan Marignola (46. část). Přesto olomoucký biskup Jindřich Zdík
(1126-1150) tuto panovnickou hodnost „předkrálovského“ období
na znojemských malbách u postav Spytihněva II. a Vratislava II.
neopomněl dát vyznačit (1131-1134) – viz výše obr. 6.
Bylo to asi přání nejmladšího Vratislavova syna, Soběslava I.,
jehož dalším požadavkem zřejmě bylo, aby jeho otec, tentokrát
s královskou
korunou na hlavě, byl vyobrazen z n o v u
i po jeho pravici (zde pochopitelně již mimo
posloupnost knížat, neboť bezprostředně před Soběslavem nevládl – viz
„Břetislav,
jeho synové a vnuci“). Vratislav II. s královskými
atributy, korunou a žezlem, jako první český král se tak
současně ocitl, nikoliv náhodou, nad postavou Sáma, prvního krále
Slovanů (J. Zástěra 1990, s. 41, 73; P. Šimík
2004, s. 91 obr. 8 a popis s. 92, 102). Viz článek:
„Zdvojení postav na jednom
obraze“, tam obr. 14.
K církevní mitře uvádí J. Žemlička (1997, pozn. 20 na s. 433)
hlavní literaturu: J. BRAUN, Die liturgische Gewandung im
Occident und Orient nach Ursprung und Entwicklung, Verwendung und
Symbolik, Freiburg im Breisgau 1907, s. 424-498; P. HOFMEISTER, Mitra
und Stab der wirklichen Prälaten ohne bischöflichen Charakter,
Stuttgart 1928; E. EICHMANN, Weihe und Krönung des Papstes im
Mittelalter, München 1951; P. E. SCHRAMM mit Beitragen
verchiedener Verfaser, Herrschaftszeichen und Staatssymbolik.
Beiträge zu ihrer Geschichte vom dritten bis zum sechzehnten
Jahrhundert, I, Stuttgart 1954, s. 52-97; B. SIRCH, Der
Ursprung der bischöflichen Mitra und päpstlichen Tiara, St.
Ottilien 1975.
Petr Šimík (2006).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
Legendy: „Život svatého
Prokopa“.
Kroniky: „Korunovace Vratislava
II. českým králem“ (Kosmas II, 37).
Kroniky: „Dodatky Mnicha sázavského
I/2 a I/3“ ke
Kosmově kronice.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy.
Historie: „Soběslav I., Jindřich Zdík a znojemská rotunda“
aneb Když se dva perou....
Historie: „Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Dokumenty: „Soběslavova listina z roku 1130“
aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské« rodině“ ani nevzdechl.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks
v moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se
založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“ (1
• 2 • 3)
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
• Jarmila Hásková: K ikonografii českých mincí Vratislava II. In:
Královský Vyšehrad, sborník, Praha 1992, s. 59-68.
• Josef Žemlička: Mitra českých knížat. Sborník Společnosti přátel
starožitností 3, 1992, s. 17-22.
• Josef Žemlička: K hodnověrnosti listiny Jana XV. pro klášter v Břevnově (31.V.993).
Milénium břevnovského kláštera (993-1993). Sborník statí o jeho významu a postavení
v dějinách. Red. I. Hlaváček a M. Bláhová, Praha 1993, s. 25-39.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha 1997.
• Zbygniew Dalewski: Svaté kopí a polské insignie. Sborník esejů k výstavě Střed Evropy
okolo roku 1000. NLN, Praha 2002, s. 324-326.
• Pavol Černý: Evangeliář zábrdovický a Svatovítská apokalypsa. Academia, Praha 2004.
• Vratislav Vaníček: Vratislav II. (I.). První český král. Čechy
v době kulturního obratu v 11. století. Vyšehrad, Praha 2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě.
Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky
současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě,
Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|