NOVĚ
OTEVŘENÝ
PAMÁTNÍK VELKÉ MORAVY
VE STARÉM MĚSTĚ
PRŮVODCE EXPOZICÍ
(výňatky).
Text doc. PhDr. Luděk Galuška, CSc., PhDr. Ivo Frolec. |
(2)
Vítejte v Památníku
Velké Moravy ve Starém Městě. Stojíte na místě dějinných počátků
českého národa1
a počátků křesťanství v této části střední
Evropy.2 Stojíte na jednom z nejvýznamnějších
archeologických nalezišť raně středověkého Veligradu. Toho
Veligradu, jenž v 9. století patřil k hlavním
centrům prvního státního útvaru západních Slovanů, Velké Moravy.3
|
Obr. 1. Památník Velké
Moravy
v Uherském Hradišti-Starém Městě.
|
Objekt památníku byl
vybudován v letech 1959-1960. Definitivní podobu však získal
po řadě úprav až v roce 1969, kdy byl rovněž zařazen do
seznamu národních kulturních památek. Při příležitosti 1100. výročí
úmrtí arcibiskupa sv. Metoděje4
zde byla v roce (3) 1985
otevřena nová stálá expozice „Velkomoravské Staré Město“,
kterou měli možnost návštěvníci shlédnout až do konce
roku 2007. V tomto období již Slovácké muzeum v Uherském
Hradišti zahájilo projektovou přípravu generální opravy celého
objektu a nové multimediální expozice. |
Obr. 2. Památník Velké
Moravy byl vybudován
nad základy velkomoravského kostela „Na Valách“.
|
Obnova této významné
kulturní památky proběhla v letech 2008-2009 a vyžádala
si finanční částku téměř 30 mil. Kč. Ta byla získána
díky podpoře grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska
v rámci finančního mechanismu EHP a Norského finančního
mechanismu a Zlínského kraje. Celkové zateplení budovy,
vybavení tepelnými čerpadly a vzduchotechnikou, umožnilo její celoroční
provoz.
Nová stálá expozice byla slavnostně otevřena 15. ledna
2010.5
(...)
|
Obr. 3. Maketa velkomoravského
Veligradu.
1 – kostel na „Špitálkách“,
2 – kostel „Na Valách“, 3
– rotunda sv. Michaela „Na Dědině“.
|
(10)
Veligrad – dnešní Staré Město a Uherské Hradiště okolo
poloviny 9. století výrazně změnil svou podobu. Někdejší
sídliště a usedlosti v okolí hradiska se v průběhu
doby propojily v jeden celek, a ten bylo nutno chránit.
Proto po obvodu takto vzniklého velkosídliště městského typu
byla vybudována nová, téměř 3 km dlouhá linie vnějšího
opevnění, tvořená několika odlišnými typy dřevo-hlinitých
hradebních těles, v jednom případě opatřených kamennou
čelní zdí. V důsledku toho se stará palisádová hradba původního
předvelkomoravského hradiska stala nadbytečnou a zanikla. Při
obraně Veligradu sehrávaly významnou roli také vodní toky,
hlavně řeka Morava, ke které se přimykaly oba konce vnějšího
opevnění. Obranný faktor jistě měly i mokřiny a deprese
vyplněné vodou, které se rozkládaly jižně a severně od
Veligradu, v rámci moravní nivy.
Hradby, i ty nejpevnější, by však neznamenaly
nic, kdyby na nich nestáli odhodlaní bojovníci. Elitní jednotku
branné moci Velké Moravy představovala panovníkova knížecí
družina. Tvořili ji profesionální válečníci domácího i cizího
původu, kteří do boje nastupovali jako jezdci. Soudí se, že
jich mohlo být až 3 000. Výzbroj těchto družiníků sestávala
z mečů, seker a kopí, těla si chránili kroužkovými
nebo šupinovými pancíři, končetiny náholenicemi a náloketníky,
na hlavě měli přilbu, v rukou štít. Své koně ovládali
pomocí železných ostruh a třmenů. Kromě těchto družiníků
tvořila branou moc Velké Moravy ještě panovníkem svolávaná
hotovost. Příslušníci hotovosti nastupovali do boje většinou
jako pěšáci vyzbrojení luky a šípy, oštěpy, sekerami,
bojovými noži a praky. Předpokládá se, že vládce Velké
Moravy mohl ve druhé polovině 9. století do pole postavit až
25 000 bojovníků, z nichž jízdních bylo okolo čtyř
tisíc.
|
DIORAMA IV. |
Evropa 60. a 70. let
9. století, to byl především zlatý věk byzantské
civilizace, věk, kdy na stolcích vládců „Všehomíra“ seděli
císaři Michael III.6 a Basileus II.7
(11) Byla to však i doba,
kdy norští Vikingové poprvé přezimovali na Britských
ostrovech, kdy po řekách útočí do nitra dnešní Francie, a kdy
jejich druhové, švédští Varjagové, získávají moc ve městech
Kyjevské Rusi. Byla to zároveň také doba, v níž sami
Rusové ohrožují mocný Konstantinopol, jenž se v té době
brání nejen jim, ale na východě s úspěchem i nájezdům
Arabů. Na poli církevním tehdy soupeřily dvě významné
osobnosti – římský papež Mikuláš I.8
a byzantský patriarcha Fotios.9
Ve střední Evropě jsou 60. léta dobou válečných konfliktů
mezi velkomoravským knížetem Rostislavem10
a východofranským králem Ludvíkem II. Němcem.11
A právě tehdy, na podzim roku 863, přicházejí na Moravu
dva byzantští věrozvěsti – bratři, rodem ze Soluně, a sice
mladší Konstantin, jenž v Římě, před smrtí, přijme jméno
Cyril, a starší Metoděj, který se stane prvním
arcibiskupem svaté církve moravské.12
|
Obr. 4. DIORAMA IV.
Uvítání Konstantina a Metoděje ve Veligradě.
|
„Ó té cti, jež se
mi dostalo. Já, Mojslav,13 přítel
a rádce našeho knížete Rostislava, vítám u bran
Veligradu vzácnou návštěvu, dva učené Byzantince. Ten s knihou,
to je jistě všestranně vzdělaný Konstantin,
Filozof zvaný, nad
nímž ochranná ruka samotného patriarchy Fotia prý spočívá. A ten
druhý, s holí, to je Metod, starší jeho bratr a igumen
kláštera na hoře Olymp. Vyslal je k nám sám Michael III.,
císař z nejmocnějších, vladař Byzantinců. Nové písmo,
jakousi hlaholici, prý nám přinášejí. A v něm
[do našeho jazyka] přeložený
dar z nejvzácnějších – učení
Kristovo, abychom prý lépe
rozuměli“.14
|
(12)
V 6. až 8. století, tedy prvních tři sta let po svém
příchodu, byli moravští Slované pohané. Uctívali řadu velkých
bohů a malých bůžků, své zemřelé spalovali na hranicích
a prach ukládali do země.15
Nejpozději od přelomu 8. a 9. století však začaly
na Moravu pronikat ideje nového náboženství – křesťanství.
Jejich nositeli byli kněží a misionáři přišlí ze
severoitalské Aquileie a z center bavorské církevní
provincie, ze Salzburku a z Pasova. Mezi prvními přijali
křest velmoži a knížata, tedy čelní představitelé
Moravanů. Byli to oni, kdo si pro sebe a své blízké nechal
stavět první zděné, na maltu budované kostely. Ruku v ruce
s postupující christianizací měnil se také pohřební
ritus: jámy a nádoby s pozůstatky žárových pohřbů
vystřídaly hroby s nespálenými těly. Přesto však, ještě
v 50. letech 9. století, bylo křesťanství moravských
Slovanů z pohledu západních letopisců označováno za „hrubé“,
tedy primitivní.16
Příchod byzantské misie vedené Konstantinem a Metodějem v roce
863 předznamenal šíření křesťanství do širokých vrstev
obyvatelstva. Konstantin totiž
sloužil mše ve staroslověnštině, která
byla Moravanům s r o z u m i t e l n á .
Liturgické texty překládal a s pomocí Metoděje
zapisoval do hlaholice, což bylo písmo, jež on, Konstantin,
vymyslel právě pro misii na Velké Moravě. Proto jsou oba bratři
oprávněně považováni za zakladatele slovanského písemnictví,
a to tím spíše, že na Moravě dokonce založili školu, v níž
byli ve znalosti Písma vychováváni žáci pocházející z řad
místní společenské nobility. Tím byl vlastně také položen základ
vzniku domácí moravské inteligence.17
Významným předpokladem úspěšného působení Konstantina a Metoděje
na Moravě byl fakt, že po celou dobu měli oba bratři mocnou
oporu v osobě vládnoucího knížete Rostislava.18
Na Moravě zůstali až do roku 867. Poté i s žáky odešli
do Říma, kde byli slavnostně přijati papežem Hadriánem II.19
Ten nechal posvětit hlaholicí napsané knihy s liturgickými
texty a vysvětit Konstantinovy žáky na kněze. Sám
Konstantin, který v metropoli západního křesťanství přijal
mnišské jméno Cyril, však v Římě nejdříve onemocněl,
a brzy poté, v roce 869, zemřel.20
Metoděj byl následně jmenován a r c i b i s k u p e m
pro Panonii a legátem
pro slovanské země.21
(13) Ve Veligradu
byl první zděný kostel vybudován na výšině nad ohybem řeky
Olšavy v Uherském Hradišti-Sadech. Došlo k tomu na přelomu
8. a 9. století. V půdorysu měl podobu kříže,
nad jehož středem se tyčila čtyřhranná věž se stanovou střechou.22
Přibližně v téže době byl Bavory postaven kostel v asi
5 km vzdálené Modré u Velehradu.23
O něco později vznikly i dva kostely na půdě samotného
Starého Města a sice v polohách na „Špitálkách“
a „Na Valách“, kde se právě nacházíme. Drobné doklady
raného křesťanství na půdě Veligradu představují především
závěsné olověné a železné křížky, a také
kaptorgy, což byly schránky na posvátné předměty. Nejvíce těchto
křesťanských atributů se našlo v hrobech významných
Moravanů na pohřebišti u kostela „Na Valách“, byť ten
nejvýznamnější z nich, křížek s řeckým nápisem
„I(ESU)S – CH(RISTO)S – FOS – ZOE – NIKA, v překladu
„Ježíš Kristus, světlo, život, vítězí“, pochází z Uherského
Hradiště-Sadů.24
Existenci domácího písemnictví a vzdělanosti
vůbec dokládají především železná a kostěná rydla,
tzv. stily, kterými se do voskového povrchu dřevěných destiček
ryly litery slovanské abecedy. Známy jsou především z prostředí
církevního centra na výšině v Uherském Hradišti-Sadech,
kde lze předpokládat existenci školy.25
|
DIORAMA V. |
Evropa 80. let 9. století
je poznamenána nástupem slovanských států. Na Východě dobyl
rurikovský kníže Oleg v roce 880 Kyjev. Tím položil základ
vzniku Staroruského státu, nejrozlehlejšího útvaru své doby, v jehož
rámci poprvé došlo ke sjednocení všech východoslovanských
kmenů pod jednou vládou. Na Balkánském poloostrově zase sílí
Bulharská říše i Chorvatsko. Ve střední Evropě si významnou
pozici vydobyla Velká Morava. Stalo se tak díky expanzivní
politice nového vládce Moravanů, krále
Svatopluka, jemuž současníkem
byl např. první sjednotitel anglo-saské Británie, Alfréd Veliký.
Král Svatopluk je v listině „Industriae
tuae“, vydané
papežem Janem VIII. v roce 880, dokonce (14)
označen titulem „jediný syn Petrův“ a i se svým
lidem je vzat pod papežskou ochranu. V téže listině je
Metoděj jmenován arcibiskupem „svaté církve moravské“, což
je chápáno jako oficiální akt založení moravského
arcibiskupství.26 Výslednicí úspěšné mocenské a církevní
politiky Svatopluka a Metoděje se krom jiného v roce 883
stalo vojenské obsazení Čech. V jeho důsledku byl na Moravě
pokřtěn kníže Bořivoj, historicky první známý představitel
rodu Přemyslovců.27
|
Obr. 5. DIORAMA V.
Bořivojův křest Metodějem na Veligradě.
|
„Je začátek léta
roku 883 a já, Mojslav, účasten
jsem významného aktu, aktu křtu. Náš nový vládce z rodu
Mojmírova a synovec kdysi slavného knížete Rostislava, Svatopluk,
kmotrem je
Bořivojovi, knížeti Čechů. Bůhví proč
naším vladařem vyvolený je, aby jeho jménem, Svatoplukovým, v pohanských
Čechách vládl. I mnoho darů si tam prý odveze. A také
kněze Kaicha na cestu mu dávají, aby na jeho Hradci duchovní útěchu
mu poskytoval. Křtí toho českého Bořivoje samotný náš
metropolita Metoděj. Zestárl ten svatý muž sváry neustálými
se svým biskupem Wichingem i se Svatoplukem a jeho lidmi
z Němec, byť ve věcech moci a cti vždy po boku mu pevně
stojí“.28
|
V roce 873 se
arcibiskup Metoděj vrátil z bavorského zajetí na Moravu.29
Nový vládnoucí kníže Moravanů, Svatopluk, mu do správy svěřil
všechny kostely a kněží. Následujících deset let pak
Svatopluk a jeho arcikněz Metoděj společně uskutečňovali
politiku, v důsledku které se z Velké Moravy stal významný
mocenský útvar střední (15)
Evropy. Jeden z projevů tohoto kulturně-mocenského rozmachu
Moravanů představuje na maltu budovaná architektura, v církevní
sféře zastoupená především kostely, v méně početné sféře
profánní pak obydlími, paláci knížat a velmožů.
Nejvýznamnější církevní architekturu Veligradu představuje
církevní areál na výšině v Uherském Hradišti-Sadech.
Jeho objekty se budovaly po téměř celé 9. století. Areál
sestával z komplexu zděných kostelních staveb, z dlouhé
dřevěné haly s přístavkem a ze srubového sídliště.
Jeho součástí bylo i baptistérium – křtitelnice – a hroby,
které vytvářejí kostelní pohřebiště. Sadský areál má
charakter výrazného, samostatně stojícího církevního centra,
takže je možné, že byl sídlem arcibiskupa Metoděje.30
Další
kostely se nacházely ve Starém Městě. V poloze „Na Dědině
u sv. Michaela“ to byla rotunda, vedle které stála prostorná
stavba palácového typu. Jako celek toto seskupení naznačuje zdejší
existenci významného mocenského sídla, snad centra celého
Veligradu doby velkomoravské.31 V poloze na „Špitálkách“
zase v 9. století existoval kostel byzantského
charakteru s věží opatřenou pravděpodobně kopulí a s přistavěným
nartexem, tedy chrámovou předsíní, snad s funkcí školy.32 V poloze
„Na Valách“ stál kostel s obdélníkovou lodí a protáhlou
podkovovitou apsidou, který zřejmě plnil funkci pohřební kaple.33
Všechny tyto stavby byly vystavěny z lomového, v převaze
neopracovaného kamene, pojeného kvalitní vápennou
maltou. Někdy
byly do zdiva přidávány také cihly římského původu, případně
jejich velkomoravské napodobeniny. Stavby byly kryty střechou
sestavenou z hliněných vypalovaných komponentů antického
charakteru – tašek, korýtek a ozdobných hřebenovek. Část
z nich byla opět římského původu, jiné jsou naopak jejich
velkomoravskými napodobeninami, vyráběnými na půdě Veligradu v dílně,
jaká pracovala například v bezprostředním sousedství církevního
areálu v Uherském Hradišti-Sadech. Stěny kostelů i paláce
byly omítnuty maltou a vymalovány, podlahu často tvořila
vrstva malty na kamenném nebo štěrkovém podkladu. V jasně
převažující dřevěné zástavbě Veligradu představovaly
kamenné, na maltu budované stavby, kryté pálenou (16)
střešní krytinou, výrazné, těžko přehlédnutelné dominanty
centra duchovního a mocenského života Velké Moravy.
|
Obr. 6. Blok ze dvou římských
cihel z velkomoravské rotundy
sv. Michaela „Na Dědině“ ve zdivu současného kostela.
|
V oblasti Veligradu – dnešního Starého Města
a Uherského Hradiště – se nedochovala žádná funkční
velkomoravská architektura. Po zániku Velké Moravy na začátku
10. století lidé některé opuštěné kostely rozebrali a stavební
materiál z nich získaný opět použili při výstavbě nových
objektů. Například kameny a cihly římského původu pocházející
z velkomoravské rotundy z lokality „Na Dědině“ jsou
dodnes součástí zdiva středověkého, dosud funkčního staroměstského
kostela sv. Michaela34 a vedle stojící kaple sv. Jana Křtitele.
Z kostelů a profánních staveb doby velkomoravské se nám
tak dochovaly jen pozůstatky základů, neupotřebené kameny, úlomky
omítek, malt, střešní krytiny a cihel, vzácně kamenných
architektonických článků. I proto je těžké určit, odkud
se na území Moravy, tedy i Veligradu, dostaly jednotlivé
typy kostelů.
Přepis textu P. Šimík
(2010) (kráceno).
Komentář.
Bořivoj byl podle legendy „O pustynnike
Ivaně“ kníže moravský. Podle Kristiána
(kap. 2) byl současně také pokrevní p o t o m e k
„nalezeného“ krále-oráče Rostislava
(kterému dal jméno Přemysl). Ale protože
mezi Rostislava a Bořivoje se již žádná další generace
nevejde (viz tab. 5a: „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“), musel být přímo jeho syn.
A protože byl Rostislavův syn, musel být pokřtěný hned v raném
věku (před rokem 853), neboť v knížecím prostředí a mezi
velmoži to bylo v polovině 9. století „obvyklé“,
ne-li dokonce pravidlem, čemuž
nasvědčuje staroslověnský penitenciál: „Umře-li někomu dítě
nekřtěné z nedbalosti,
ať se kaje tři léta o chlebě a vodě“ (J. Vašica
1966, s. 179), i bohatě vybavené dětské hroby kolem
velkomoravských kostelů, jak to popsal sám L. Galuška
(2004, s. 128n). Přitom L. Galuška (1996, s. 124-125) považoval Bořivoje
za „vysoce postaveného
Moravana a Svatoplukova příbuzného“. Dokonce D. Třeštík (1987, s. 566-567;
2000, s. 87-89) opakovaně potvrdil, že byl-li Bořivoj
Rostislavův syn (a to nepochybně
byl), pak nemohl být pokřtěný
až v dospělém věku Metodějem: „Proč
pak [by] Rostislav povolával
misie, když [by] sám ve své rodině trpěl pohana?“
(což netrpěl).35
Jak je známo z Kristiánova podání přemyslovské
pověsti, Slované čeští se někdy v letech 863-867 na radu
hadačky poddali
moravskému králi-oráči Rostislavovi zcela d o b r o v o l n ě , jak je to
zaznamenáno i na znojemské malbě („Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec). V roce 871 poslali
Moravanům dokonce vojenskou pomoc proti Karlomanovi (viz Fuldské
anály k roku 871). V roce
872 zase Bořivoj, kníže moravský
(a Rostislavův syn), bojoval s Franky u Vltavy společně
s pěti českými knížaty (viz Fuldské
anály k roku 872). Čili Třeštíkovo dokonce
opakované dobývání Čech (883 a 885) a Bořivojův křest
až v roce 883 (D. Třeštík 1997, s. 338) je zcela nemožný výmysl,
když Bořivoj byl Svatoplukovým
místodržícím v Čechách již od roku 872. A Svatopluk
by do Čech jako svého legáta rozhodně neposlal pohana.
Tento status quo byl pak v roce 874 potvrzen na jednání
ve Forchheimu (viz Fuldské anály
k roku 874). Toto jednání bylo vynuceno propuštěním arcibiskupa
Metoděje z konfinace bavorskými biskupy v roce
873.36
Tištěný „Průvodce expozicí“ se bude
muset vydat znovu, neboť byl zřejmě „spíchnutý horkou jehlou“
a hemží se to v něm překlepy,
gramatickými i věcnými chybami, nešikovnými slovními obraty, ale i pasážemi,
které vyznívají přímo urážlivě. Proto by bylo vhodné, aby i text,
týkající se smyšleného Bořivojova křtu arcibiskupem Metodějem,37
byl nahrazen popisem skutečné historické události
– křtem nejmenovaného v i s l a n s k é h o
knížete, jak jej zaznamenal „Život
sv. Metoděje, kap. XI“ –, aby bylo učiněno zadost
historické správnosti a tedy i pravdivosti. „DIORAMA V“ tak může
zůstat beze změny, změní se jen křtěná osoba a upraví se
popiska u vitríny. Pochopitelně bude nutné z „Průvodce
expozicí“ vypustit i domnělé
„vojenské obsazení Čech v roce 883“, což je jen čistá, ničím nepodložená
spekulace bez
opory v pramenech, opsaná z publikace D. Třeštíka
(1997, s. 338). L. Galuška tu tedy doslova, snad z alibismu
nebo z pohodlnosti, „následoval lživého
učitele“. Záleží teď jen na něm, zda, a jak
dlouho, „cesta
pravdy bude kvůli němu v opovržení“.
P. Šimík
(2010).
Poznámky:
|
1 –
|
Ve
všech pramenech je však národ, žijící v těchto
končinách, nazýván národ Moravanů.
|
2 –
|
Tato
část střední Evropy se v raném středověku
jmenovala a dodnes jmenuje Morava.
|
3 –
|
Prvním historicky
doloženým „státním
útvarem“ západních Slovanů byla Sámova říše. Viz
mapka: „Sámova říše“.
Srovnej kroniku tak řečeného Fredgara: „Fredegarova
kronika“.
|
4 –
|
Metoděj zemřel 6. dubna
885. Viz „Život
sv. Metoděje, kap. XVII“.
|
5 –
|
Kontakt:
Památník Velké Moravy, Jezuitská 1885, 686 02 Staré
Město.
Telefon: 572 543 382.
Otevřeno: denně 9,00-12,30; 13,00-17,00.
|
6 –
|
Byzantský
císař Michael III. (842-867). 4. března 843 vysvěcen na
patriarchu vzdělaný mnich Methodios (†847), obnoven
kult obrazů po celé byzantské říši; roku 858 sesazen Ignatios
a patriarchou jmenován učený Fotios; v roce 863 vyslána
na Moravu misie Konstantina a Metoděje
(ŽM V).
|
7 –
|
Správně
ovšem byzantský
císař Basileios I. (867-886). Zavraždil Michaela III.,
patriarchu Fotia nahradil Ignatiem. Po Ignatiově smrti roku 877 byl opět
jmenován patriarchou Fotios.
Císař Basileios I. pak pozval arcibiskupa moravského Metoděje do
Konstantinopole a roku 881 ho přijal „s velikou
poctou a radostí“ (ŽM
XIII).
|
8 –
|
Římský
papež Mikuláš I. (858-867) pozval do Říma
Konstantina a Metoděje, jejich příchodu se již nedožil.
|
9 –
|
Byzantský
patriarcha Fotios (858-867; 877-886).
|
10 –
|
Velkomoravský
král Rostislav (846-870). Srovnej „Rodokmen
Mojmírovců“ a mapku „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“. Už
od roku 853 se Rostislav
nazýval králem (viz Letopisy
Bavorů k roku 853) a takto ho titulovala i většina
franských análů (kromě Fuldských) (viz např. Bertiniánské
letopisy k roku 862).
|
11 –
|
Východofranský
král Ludvík II. Němec (840-876). Srovnej „Rodokmen
Karlovců“.
|
12 –
|
Byzantští bratři
ze Soluně ovšem nepřicházejí na Moravu jen tak sami od
sebe, ale protože
je král Rostislav na
Moravu pozval. Svým listem byzantskému císaři Michaelu III. v roce 862
si vyžádal biskupa-učitele: „Náš lid
se odřekl pohanství a drží se křesťanského zákona, ale
nemáme takového učitele, který by nám vyložil [v našem
jazyku] pravou křesťanskou víru, aby i jiné
země, pozorujíce to, nás napodobily. Tak nám, vladaři,
takového biskupa a učitele pošli, neboť od vás se vždy
dobrý zákon šíří do všech krajů“ (ŽK
XIV), resp.: „Jsme, Bohu díky, zdrávi. Přišlo k nám mnoho křesťanských učitelů z Vlach, z Řecka a z Němec,
a ti nás rozličně učili. My Slované však jsme lid
prostý a nemáme, kdo by nás vedl k pravdě a její
smysl vyložil. Nuže, vznešený pane, pošli
takového muže, který nám pořídí »všecku
spravedlnost«“ (ŽM V).
A byzantský císař Michael III. Rostislavově žádosti
vyhověl, jak víme z jeho listu Rostislavovi: „Bůh
viděl tvou víru a snahu“.
Přítomnost byzantských věrozvěstů na Moravě pochopitelně
vzbudila v Římě „rozpaky“, neboť Morava spadala
pod jeho supremaci. Zejména bavorská církev v tom viděla
ohrožení svých zájmů. Reakce na sebe nenechala
dlouho čekat. Viz níže pozn. 18.
Teprve poté, co Rostislav roku 869 odrazil novou agresi východofranského
krále, zřídil papež Hadrián II. novou samostatnou církevní
organizaci pro Moravu. Bylo „obnoveno“ panonské
arcibiskupství se stolcem v Sirmiu (Srěmska Mitrovica),
k němuž připojil celou Moravu a další slovanské
země. Arcibiskupem byl ustanoven Metoděj.
Obnovené arcibiskupství bylo podřízeno přímo Římu. Tímto
rozhodnutím papež doufal časem získat pod svou jurisdikci
nazpět celé Illyrikum, resp. jeho části, které Římu odňala
v 8. století Byzanc. Srovnej list
papeže Hadriána II. adresovaný Rostislavu
a Svatopluku a Kocelovi.
|
13 –
|
Jméno
hypotetického Mojslava se
sice shoduje se jménem jednoho z českých knížat,
bojujících s Franky u Vltavy v roce 872 (Fuldské
anály k roku 872), ale je to shoda čistě náhodná.
|
14 –
|
Ono
poslední slovíčko „prý“ by bylo asi vhodnější
nahradit slůvkem „mu“.
Asi se nikdo nebude přít o to, který jazyk byl pro
Moravany srozumitelnější, zda staroslověnština zapsaná
hlaholicí, nebo řečtina či latina.
Na
malbě ve znojemské rotundě byl král Rostislav také původně
vyobrazen s knihou
(viz naše obrázková
upoutávka č. 7), což bylo Čtveroevangelium, Konstantinem přeložené do staroslověnštiny,
opatřené předmluvou
a předzpěvem
(Proglas). V letech 1131-1134 však nechal olomoucký
biskup Jindřich Zdík (Kosmův
syn) Písmo
v Rostislavově ruce z maleb odstranit. Viz
„Oráčská scéna na malbě
ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
|
15 –
|
Popel
ukládali do keramických nádob (popelnic) a pohřbívali.
|
16 –
|
O „drsném“
křesťanství moravských Slovanů se zmiňují „Dekreta
Mohučské synody roku 852, čl. 11“ – viz „Fuldské
anály k roku 852“.
|
17 –
|
Srovnej
„Velkomoravská škola
literární“, „Staroslověnská
literární tvorba v IX. a XI. století“,
„Velká Morava mezi
Byzancí a latinským Západem“ a „Život svatého
knížete velkomoravského Rostislava“.
|
18 –
|
Velkomoravský král
Rostislav (846-870) v roce 864 zmařil úmysl Ludvíka II.
Němce zřídit z Velké Moravy marku Vinidů (Fuldské
anály k roku 864). Že tento Ludvíkův úmysl byl
vyprovokován příchodem byzantské misie Konstantina a Metoděje
v roce 863 na Moravu, se jako důvod samo nabízí (L. E. Havlík
1992, s. 308). Srovnej „List
papeže Mikuláše I. kostnickému biskupu Šalamounovi“
(864).
|
19 –
|
Papež Hadrián II.
(867-872) v lednu 868 uvítal slavnostně v Římě
Konstantina a Metoděje, přinášející ostatky sv.
Klimenta, o měsíc později pak schválil slovanskou liturgii.
K termínu přijetí u papeže viz „Granum
k roku 891“.
|
20 –
|
Konstantin-Cyril
zemřel v Římě 17. února
869 a byl pohřben v bazilice sv.
Klimenta.
|
21 –
|
Papež Hadrián II.
pak bulou „Gloria
in excelsis Deo“ jmenoval Metoděje arcibiskupem
v Sirmiu a legátem
u slovanských národů.
|
22 –
|
Viz
církevní komplex na sadské
výšině.
|
23
–
|
Viz
kostel sv. Jana Křtitele
v Modré u Velehradu.
|
24
–
|
P
|
25
–
|
P
|
26
–
|
Jan VIII.
(872-882) bulou „Industriae
tuae“ potvrdil Metodějovi privilegia, udělená mu Hadriánem II.,
a uvítal Fotiovo pozvání Metoděje do Konstantinopole.
|
27
–
|
„Přemyslovci“
nazvala tuto pražskou větev mojmírovského
rodokmenu až romantizující historiografie 19. století
(J. Žemlička 2000, s. 268). Protože Bořivoj byl
ve skutečnosti Rostislavův syn (P. Šimík 2006, s. 329-407),
měli bychom jim správně říkat Rostislavci.
Jako Rostislavův syn byl Bořivoj pokřtěný hned v raném
věku před rokem 853 (viz Komentář
výše). Jeho křest až v roce 883 je Třeštíkův nemožný
výmysl, stejně jako údajné dobytí Čech ve
stejném roce (viz níže pozn. 35).
Svatopluk neměl žádný důvod „vlamovat se do otevřených
dveří“.
|
28
–
|
Tento
text v „Průvodci expozicí“ sepsaný podle Kristiánovy smyšlené
historky by měl být n a h r a z e n
pravdivou
informací, jak je uvedeno v Komentáři
výše.
|
29
–
|
Viz
„Propuštění
arcibiskupa Metoděje z konfinace bavorskými biskupy“.
|
30
–
|
P
|
31
–
|
P
|
32
–
|
Viz
výše obr. 2.
|
33
–
|
P
|
34 –
|
S
|
35
–
|
Srovnej
tabulku 15: „Životní data
velkomoravského krále Rostislava“.
|
36
–
|
Srovnej
„Bořivoj přináší do Čech
moravské křesťanství a stává se knížetem Čechů“
a „Propuštění
arcibiskupa Metoděje z konfinace bavorskými biskupy“.
|
37
–
|
Srovnej
„Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
|
|
Citace:
„Neustále tak vznikají hypotézy,
které se spojují v teorie, a na jejich základě se vytváří jakýsi
celkový obraz sdílený většinou vědců.
Ten je už ale jen zčásti výsledkem vědecké práce. Značný
podíl na něm mají hotové soudy (před-soudy,
předsudky) doby, ty pravdy o světě, které sajeme s mateřským
mlékem své kultury, aniž bychom o nich nějak zásadněji
přemýšleli, neřku-li
p o c h y b o v a l i . Vědci
si ani neuvědomují, že to, co svou prací doplňují,
vyspravují a látají, není soubor věčných pravd, ale jenom
hypotéz, opírajících se v konečném důsledku o kolektivně sdílený »blud«“.
Dušan Třeštík
(1997, s. 14).
„Ty dějiny, které píšeme, jsou vždy a bez výjimky vymyšlené,
vymýšlejme je tedy pro tento národ v té jeho podobě, v níž se nyní
fakticky nachází, i v té, kterou bychom si přáli“.
Dušan Třeštík (1999a, s.
135).
„Zatímco
mytologie vzniká v zásadě organicky,
je národní quasimytologie vytvářena vědomě jako ideologie a je také zcela bezohledně vnucována k věření,
ať již přímým nátlakem nebo, spíše, metodami
nepřímé manipulace“ .
Dušan Třeštík (1999b, s.
162).
Druhý list
Petrův (2P 2, 1-3)
Výstraha před lživými učiteli
(1) V Božím lidu bývali ovšem i lživí proroci;
tak i mezi vámi
budou lživí učitelé,
kteří budou záludně zavádět nové nauky
a budou popírat Panovníka,
který je vykoupil.
Tím na sebe uvedou náhlou
zhoubu.
(2) A mnozí budou následovat jejich nezřízenost
a cesta pravdy bude kvůli
nim v opovržení.
(3) Ve své hrabivosti budou vám předkládat
své výmysly, aby z vás
těžili. Soud nad nimi
je už připraven a jejich
zhouba je blízká.
BIBLE. Písmo
svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických
knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994.
Srovnání:
Aktuality: „Odkrývání VM pohřebiště
ve Znojmě-Hradišti pokračuje“ (2008).
Aktuality: „Další kostel na Pohansku“
(2008).
Aktuality: „Ve Znojmě-Hradišti našli
velkomoravské pohřebiště“ (2007).
Aktuality: „Jsou »Přemyslovci« Češi?
Jejich kosti půjdou na test DNA“ (2007).
Aktuality: „Jádro katalogu (předních)
biskupů Moravy“ – nalezení zpřesněného klíče
(2007).
Aktuality: „Hledaný Sámův
Vogastisburg je možná Vranov nad Dyjí“ (2007).
Aktuality: „Kostel sv. Markéty Antiochejské
v Kopčanech“ – jediná zachovaná velkomoravská stavba
(2005, 2006).
„Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci svatého
Rostislava pravoslavnou církví.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Egregiae virtutis viri“
(1980) – ustanovení sv. Konstantina-Cyrila a Metoděje
spolupatrony Evropy.
„Slavorum Apostoli“
(1985) – k 1100. výročí úmrtí arcibiskupa sv. Metoděje.
Historie:
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie:
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
Hroby:
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české
mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“.
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený Památník
Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat »lživé
učitele«?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
vyobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Moderní národ, politický národ vrcholného středověku,
raně středověký gens a naše genetické software (Případ střední Evropy). In: D. Třeštík: Mysliti dějiny.
Paseka, Praha a Litomyšl 1999a, s. 100-135.
•
Dušan Třeštík: Velká Morava. In: D. Třeštík: Mysliti dějiny.
Paseka, Praha a Litomyšl 1999b, s. 158-174.
•
Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století.
In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť Boleslava II. († 7. února 999). Edd.
Luboš Polanský, Jiří Sláma, Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000,
s. 267-273.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
•
John Galey: Das Katharinenkloster auf dem Sinai. Belser, Stuttgart
2003.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím
a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory,
otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Editoři Martin Wihoda a Demeter
Malaťák. Matice moravská, Brno 2006, s. 25-46.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42.
• Luděk Galuška-Ivo Frolec: Průvodce expozicí Velká Morava.
Slovácké muzeum v Uherském Hradišti 2009. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|