„PROGLAS“*
• Sv.
Konstantina-Cyrila předzpěv k slovanskému překladu Čtveroevangelia
|
|
PŘEDZPĚV JSEM SVATÉHO EVANGELIA.
Jak proroci již dříve předpověděli,
Kristus přichází shromáždit národy,
neboť je světlem tohoto celého světa. |
|
5 |
To se stalo v tomto sedmém
věku.1
Neb oni řekli: Slepí prohlédnou,
hluší uslyší slovo Písma.
Je tedy třeba poznat Boha.2
Proto slyšte, Slované, toto: |
|
10 |
Dar ten je věru od Boha daný,
dar Boží je to údělu na pravici,
dar duším nikdy se nekazící,
těm duším, které jej přijmou.
Matouš, Marek, Lukáš a Jan |
|
15 |
učí všechen lid a praví:
Vy všichni, kdož svých duší krásu
vidíte a milujete a rádi byste
temnotu hříchů zapudili
a hniloby tohoto světa se zbavili |
|
20 |
a rajský život nalezli
a unikli ohni horoucímu,
slyšte nyní svým rozumem,
slyšte všichni lidé slovanští,
slyšte Slovo,3 od Boha
přišlo, |
|
25 |
slovo, jež krmí lidské duše,
slovo, jež sílí srdce i rozum,
slovo to, jež vede k poznání Boha.
Jako bez světla radost mít nebude
oko patřící na všechno stvoření Boží, |
|
30 |
neb vše ani není krásné ani viditelné,
tak i každá duše bez knih,
neznající zákona Božího,
zákona Písem duchovního,
zákona zjevujícího ráj Boží. |
|
35 |
Neb který sluch rachot hromu
neslyšící může se bát Boha?
Též chřípě, nečichají-li vůně,
kterak pochopí zázrak Boží?
Vždyť ústa, jež necítí sladkost, |
|
40 |
činí, že člověk je jak kámen.
Víc však ještě duše knih zbavená
zdá se být v člověku mrtvá.
To vše nám, bratři tane na mysli,
i povíme vám vhodnou radu, |
|
45 |
jež všechny lidi odpoutá
od zvířeckého života a chtíče:4
abyste pro nerozum své mysli,
posloucháte-li slovo v cizím jazyku,
neslyšeli je jako hlas zvonce měděného. |
|
50 |
Neb svatý Pavel učil a řekl toto:
Když konám svou modlitbu před Bohem,
chci raději pět slov říci
a svým rozumem je vyložit,
aby i všichni bratři rozuměli, |
|
55 |
než deset tisíc slov nesrozumitelných.
Který pak člověk to nechápe?
Kdo nepoužije moudrého podobenství,
jež nám dává správný výklad?
Vždyť jako tělu hrozí zkáza, |
|
60 |
celé je hubí a víc než hnis jitří,
nemá-li náležitého pokrmu,
tak každá duše upadá
a živoří, nemajíc v sobě života Božího,
když slova Božího neslyší. |
|
65 |
Ještě jiné velmi moudré podobenství
povězme: Lidé, kteří se milujete
a chcete růsti Božím růstem,
kdo z vás neví, že tato víra pravá,
jako símě padající na pole, |
|
70 |
tak i ona v srdcích lidských
má zapotřebí deště Božích písem,
aby vzrostla hojněji úroda Boží?
Kdo může uvést všechny příklady
usvědčující národy bez knih, |
|
75 |
které nemluví hlasem srozumitelným?
Ani kdybys uměl všechny řeči,
nedovedl bys vylíčit jejich bezmoc.
Než i já chci připojit své podobenství
a mnoho smyslu podat v málo slovech. |
|
80 |
Nahé jsou všechny národy
bez knih5
a nemohou zápolit beze zbraně
s protivníkem našich duší,
uchystané za kořist věčných muk.
Nuže národové, kteří nemáte rádi nepřítele |
|
85 |
a jste odhodláni mocně s ním zápolit,
otevřte dokořán dveře rozumu,
když jste přijali nyní zbraň tvrdou,6
kterou kovají knihy Páně
hlavu ďáblovu mocně potírající. |
|
90 |
Neboť kdo přijmou knihy ty –
Moudrost Kristus v nich mluví
a duše vaše posiluje –
Apoštoly pak se všemi Proroky,7
ti kdo jejich slova zvěstují, |
|
95 |
schopni budou zabít nepřítele,
vítězství dobré Bohu přinesou,
těla hnilobnému rozkladu uniknou,
těla, jehož život je jak ve snu,
nebudou padat, ale pevně stát, |
|
100 |
neb se ukázali vůči Bohu chrabrými
vojíny,
stanou na pravici Božího trůnu,
až přijde ohněm soudit národy,
a věčně radovat se budou s anděly,
ustavičně slavíce Boha milostivého, |
|
105 |
písněmi ze svatých knih stále
opěvajíce Boha k lidem milosrdného.
Jemu náleží všeliká sláva,
čest a chvála, Božímu Synu vždycky
s Otcem i Duchem svatým |
|
110 |
na věky věků od všeho tvorstva.
Amen. |
|
Poznámky:
|
* –
|
Prolog, slovansky proglas. |
1 –
|
Sedmý věk je sedmé tisíciletí od
stvoření světa, jak se tehdy počítalo v Byzanci. Kristovo narození se kladlo
do roku 5508 od „stvoření světa“ (podle byzantské
éry); když k tomu připočteme
863, příchod slovanských apoštolů na Moravu, dostaneme rok 6371, tj. sedmé tisíciletí. |
2 –
|
O poznání Boha „z knih“ srovnej ŽK
IX. |
3 –
|
Slovo možno také chápat ve významu řeč. |
4 –
|
Srovnej ŽK
VI, kde se praví, že Bůh
„stvořil člověka uprostřed mezi anděly a zvířaty, řečí a
rozumem jej odlišil od zvířete, hněvem pak a chtíčem
od andělů“. |
5 –
|
Srovnej ŽK
IX, kde muž bez knih se
přirovnává k nahému muži. „Nahý“ má zde též význam „neozbrojený“,
„bezbranný“ jako řecké
„gymnos“. |
6 –
|
Srovnej Pavlův list Židům (Žd 4,
12-13):
(12)
Slovo Boží je živé, mocné a ostřejší
než jakýkoli dvousečný
meč; proniká
až na rozhraní duše a ducha,
kostí a morku,
a rozsuzuje touhy i myšlenky srdce.
(13)
Není tvora, který by se před ním
mohl skrýt. Nahé a odhalené
je všechno před očima toho,
jemuž se budeme ze všeho odpovídat. |
7 –
|
Apoštoly se zde myslí všechny knihy
Nového zákona kromě evangelií. Proroky pak celý Starý zákon, který
se jinak obyčejně vyjadřoval dvěma pojmy: Zákon
a Proroci. |
|
Petr Šimík (2006).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mapka: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský
komiks v moravské křesťanské
kapli.
Kroniky: „Granum k roku
886“ (po přepočtu 863) o křtu (?) Rostislava, krále Moravy, z
rukou sv. Cyrila.
Kroniky: „Granum k roku
891“ (po přepočtu 868) o přinesení ostatků sv. Klimenta
do Říma (klíč).
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však
sňatku (!).
Kroniky: „Granum k roku
900“ (po přepočtu 877) o úmrtí Rostislava, krále Moravanů.
Dokumenty: „K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně“.
Písemnictví: „Velkomoravská
škola literární“.
Písemnictví: „Stsl. literární
tvorba v 9. a 11. století“.
Písmo: „Písmo hlaholské“.
Písmo: „Mnich Chrabr: O písmenech“.
Historie: „Velká Morava mezi
Byzancí a latinským Západem“.
Texty: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci svatého
Rostislava pravoslavnou církví.
Texty: „Dědictví otců zachovej nám,
Pane!“
Texty: „Kyjevské listy“.
Legendy: „Pochvalné slovo o sv.
Cyrilu“.
Legendy: „Chvalořeč o sv.
Cyrilu a Metoději“.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Literatura:
•
Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966, s. 103-106.
•
Bible. Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně
deuterokanonických knih). Český ekumenický překlad. ČBB, Praha 1994, NZ s. 280-282. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|