SVATÝ KNÍŽE
ROSTISLAV
•
Kanonizace svatého Rostislava, knížete
Velkomoravského
Pravoslavnou církví v Českých zemích a na Slovensku
29. X. 1994 Prešov / 30. 10. 1994 Brno.
|
Život
svatého knížete
velkomoravského
Rostislava |
(svátek 28. října)
Svatý jest Hospodin,
Bůh náš!
Nad všecky lidi jest Bůh náš!
(Z jitřní bohoslužby)
1. část (1/2) |
(3) Kdykoliv
se náš duchovní zrak obrátí k počátkům křesťanství v národech
slovanských, spatříme svatou a vznešenou osobnost
velkomoravského knížete svatého
Rostislava. Kdykoliv uvažujeme s vděčností o tvůrcích
duchovní a národní kultury, jež vyrůstá z křesťanského
kořene, připomínáme si s dvojicí svatých soluňských bratří
Cyrila a Metoděje zářný zjev muže, který je pro požehnanou
práci na Velkou Moravu povolal a plně ji podpořil. Připomeňme
si svatého Rostislava, osvíceného
knížete velkomoravského.
Svatý
Rostislav je panovníkem, který položil pevné základy
našeho duchovního života a kulturní samostatnosti, základy,
které přetrvaly přes těžké dějinné zkoušky až k dnešku.
Nemůžeme pominout křesťanské svědectví osvíceného vladaře
Rostislava, o němž plným právem platí slova svatého apoštola
Pavla: „vždyť je Božím služebníkem k tvému dobru“ (Řím
13, 4). Nepřízní doby byl tento křesťansky prostý a světlem
pravého poznání osvícený moravský kníže o p o m e n u t ,
ač všichni vladaři, (4) kteří
uvedli ke svým národům křesťanskou víru
a kulturu, byli záhy zařazeni ke sboru Božích
v y v o l e n ý c h ,
v nichž září svatost Krista Bohočlověka.1 |
Obr. 1. Velkomoravský kníže
Rostislav v plášti se štítem a kopím s praporcem.
Nástěnná malba v rotundě Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny
ve Znojmě (3. pás).
Jejím zadavatelem byl pravděpodobně kníže
Břetislav za své moravské
vlády (1019-1034) (foto F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
Když se kníže svatý Rostislav ujal
někdy v roce 846 vlády po prvním velkomoravském knížeti Mojmírovi,
byla země, zahrnující moravské a slovenské kmeny slovanského
lidu již sjednocena a na západě se otvírala kmenům českým,
které se později staly její součástí. České knížectví
navazovalo na Velkou Moravu a přijímalo z ní křesťanství v jeho
slovanské, cyrilometodějské podobě. Na severu a na východě stýkala
se Morava, lemována širokými lesy a horstvy Jeseníků, Beskyd,
Tater i Matry, s kmeny polskými a ruskými, na jihovýchodě s carstvím bulharským. Na tyto sousední kmeny slovanské myslel
moravský kníže rovněž, když uvažoval o nejvhodnější zvěsti
křesťanské víry, jež by se dostala nejprve na Moravu a pak i k nim,
„aby všechny národy slovanské, vidouce“, jak bude na
Moravě hlásáno slovo Boží v jazyce slovanském, „připodobnily
se k nám“.2
Rostislavova země byla do široka otevřena k jihu,
kde tvořil její přirozenou hranici a přírodní obranu i cestu k východu
veletok Dunaje. Odtud, přes někdejší Panonii, přicházeli na
Velkou Moravu obětaví služebníci křesťanské víry, ale i učitelé
– neboť i mezi pšenicí se plevelil koukol –, kteří spíše
mysleli na politické zisky pro své německé pány, než na pokorné
zvěstování čistého učení Spasitele Krista. Životopis svatého
otce našeho arcibiskupa Metoděje svědčí, že na Moravě ještě
před příchodem svatých bratří Cyrila a Metoděje působili učitelé
křesťanské víry „z Vlach, Řecka a z Německa“.
Z rukou duchovních, kteří přišli z evropského jihu nebo
(5)
východu, neboť k nim měl svým životem vskutku nejblíže, přijal
svatou tajinu křtu i velkomoravský kníže Rostislav.
Jeho nebeským ochráncem se stal svatým
křtem jeden ze sedmdesáti apoštolů a pomocník sv. Pavla, apoštola
národů, – svatý mučedník Krescens
– slovansky Rastko. Tento svatý
zvěstovatel pravdy Kristovy byl podle 2. epištoly Timoteovi
(kapitola 4, verš 10) poslán svatým Pavlem do Galacie a později
hlásal slovo Boží v Galii. Jméno Rostislav tedy znamená
toho, kdo „rostí“, dává růst, rozmnožuje slávu Kristovu.
Takový byl svým životem a skutky také moravský kníže
svatý Rostislav.3
Blahá a nadevše radostná zvěst o odpuštění a spáse
člověka v Ježíši Kristu, kterého Otec nebeský jako svého
milovaného Syna poslal světu, aby spasil člověka, přicházela k našim velkomoravským předkům pomalu. Pokud svatou víru přinášeli
misionáři z Německa, zdráhali se ji Moravané přijímat s důvěrou,
neboť se obávali, že s přijetím křesťanství by se stali
poddanými svých sousedů. Ačkoliv se na hradištích budovaly první
křesťanské chrámy, zaznamenali kronikáři k roku 852
na Moravě, že křesťanství je tam teprve v počátcích. Když
se svatý Rostislav stal knížetem velkomoravským, toužil s celou
ušlechtilostí své duše zabezpečit život svého lidu v míru a v bezpečí.
Rozpoznal však z Boží milosti velmi zřetelně, že nestačí
stavět blaho lidu a upevňovat jeho státnost jen na
politických výpočtech, na převaze vojenské moci a na
pouhém hmotném bohatství, což jsou věci p o m í j i v é
a vzbuzující z á v i s t
sousedů. Uvědomil si podle slov Pána Ježíše Krista, že
„toho všeho pohané hledají. Ví zajisté Otec váš nebeský,
že toho všeho potřebujete. Ale hledejte nejprv království (6)
Božího a spravedlnosti jeho, a toto vše bude vám přidáno“
(Mat 6, 32-33).
Rozhodnuv se následovat nejprve Boží království a
jeho spravedlnost, obrátil svou pozornost k působení různých učitelů
křesťanství v zemi. Nemohli na tak velikou úlohu stačit.
Byla jich hrstka, pocházeli z různých oblastí – z východu,
jihu a západu, hovořili různými
jazyky, stěží se snažili domluvit se slovanským
obyvatelstvem. Také v jejich výkladu křesťanského učení
i jiných poučeních byla patrna různost názorů,
které vzbuzovaly nedorozumění i pochybnosti posluchačů. Někteří
se pak přidržovali jenom vnějších forem
křesťanské víry bez hlubšího proniknutí k jejímu jádru.
Bystrému duchovnímu zraku knížete nemohlo uniknout ani to, že
lidské srdce nemůže s láskou a trvale přilnout k živému
Bohu a vystupovat k němu v ctnosti, bude-li slovo Boží hlásáno
národu v řeči cizí, která je většině nesrozumitelná a nemilá. Nemůže cizí řeč, v níž je sloužena bohoslužba,
proniknout k lidskému srdci, aby je uchvátila Boží přítomností
a sdělila mu dary Svatého Ducha, které mohou způsobit duchovní
obrácení, aby se osobnost člověka, zejména pak začínajícího
křesťana, zušlechtila, nabádala k dobru i vzdělávala a získala
možnost stát se plně dítkem nebeského Otce, synem Božím nebo
dcerou Boží skrze milost. S obavou sledoval kníže Rostislav, jak
cizí jazyk skrýval v sobě
nebezpečí, že jeho prostřednictvím, jak se dělo u západnějších
sousedů Moravy, bude slovanský lid odnárodněn a posléze
ujařmen.4
Současně si svatý kníže uvědomoval, že staré náboženství,
spjaté u Slovanů s oslavováním a usmiřováním přírodních
sil, je nedokonalé, ale pouze připravuje k novému a plnému
Božímu zjevení, (7) a proto
má být nahrazeno pomocí srozumitelného a všem pochopitelného a přesvědčujícího
slova.
Když tedy zbožný kníže Rostislav dospěl ve svém
uvažování o nejlepší budoucnosti svého národu k závěru, že
zvěstování radostné zprávy o spasení v Kristu Ježíši může
být účinné jedině tehdy, bude-li slovanský lid vyučován ve
srozumitelném jazyce, začal se rozhlížet, ke komu by
se mohl obrátit se svou touhou. V té době se již křesťanská církev
rozvinula z jednoduchých apoštolských obcí přes složitější
organizaci metropolitních stolců s podřízenými biskupstvími až
k velkým celkům církevním, zvaným patriarcháty. Těch bylo na
světě v devátém století celkem pět. V Evropě
samé byly patriarcháty dva – první římský v čele s papežem,
patriarchou římským, druhý v Konstantinopoli neboli Cařihradě
v čele s patriarchou cařihradským, jímž byl v té době moudrý
a vzdělaný svatý Fótios. Ostatní patriarchové: alexandrijský
zahrnoval církevní správu v Egyptě, antiochejský a jeruzalémský
spravovali svá území v Asii a pro záměr knížete byli příliš
daleko. Tak se stalo, že se moravský panovník obrátil nejdřív
k apoštolskému stolci do Říma. Římský
papež na žádost svatého knížete neodpověděl a učitele
neposlal. Domníval se snad, že Velká Morava bude stejně zahrnuta
do církevní správy německé. Toho se však Moravané se svými
knížaty obávali, neboť téměř každoročně právě ze západu
postihovaly jejich kvetoucí zemi vojenské útoky, jichž se zúčastňovaly
i osoby církevní.5
Tehdy se moudrý kníže
po poradě s ostatními velmoži a představiteli lidu velkomoravského
obrátil se svou prosbou ke stolci cařihradskému.6
O církvi na východě se Moravané dovídali (8) jen to
nejlepší. V Konstantinopoli sídlil právoplatný vnější ochránce
všech křesťanů, v té době zbožný císař Michal III. Svatému
Rostislavovi však šlo především o to, že z cařihradského
– byzantského církevního prostředí na všechny strany vyzařoval
laskavý a nenásilný duch prvotního křesťanství, spojený
a zušlechtěný hlubokou vzdělaností, duchovními ctnostmi a uchvacujícím
kulturním bohatstvím. Svatý kníže Rostislav napsal byzantskému
císaři ve své prosbě, že „od vás na všechny strany dobrý zákon
vychází“.
„Dobrý zákon“, tradiční a bedlivě zachovávaný
starocírkevní řád, vycházel z města Cařihradu, založeného císařem
sv. Konstantinem, a pronikl svým jasem až k velkomoravským Slovanům,
tak jako v té době pronikal do sousedního carství bulharského,
ba až na vzdálenou Kyjevskou Rus. Tento „dobrý zákon“ spočíval
v důsledném a svědomitém zachovávání a prožívání
duchovních hodnot prvotního křesťanství, učení, které sám Pán
Ježíš Kristus odevzdal svým učedníkům a apoštolům, od
nichž je převzali jejich pokračovatelé. Tato víra byla mnohokráte
stvrzena a zpečetěna krví svatých mučedníků a mučednic. O
její uskutečňování zápasili nespočetní ctihodní poustevníci,
mniši a mnišky v monastýrech, učení teologové v církevních
školách, zbožní pastýři církve v čele Božího lidu. V pravé
víře žili nezištní lékaři, kazatelé, básníci a spisovatelé,
učenci i lidé prostí, panovníci i lidé jim poddaní. Tady žila
Církev, která nikdy neodvozovala svoji autoritu od jednotlivých
vysoce postavených hierarchů, ale zachovávajíc sborovost
posuzovala své důležité otázky na církevních sněmech, na
nichž rozhodovali společně všichni biskupové.
(9) Církev
na východě, jak se moravský kníže jistě dověděl,
nebránila žádnému národu konat služby Boží v jeho mateřském
jazyce a snažila se podporovat překládání Písem svatých
do jazyků různých národů. Jako něžná matka byla vždy u těch,
kteří ji přijali, učitelkou zbožnosti a čistoty, pěstitelkou
vzdělanosti i oporou a záštitou samostatnosti státní. Od této
církve – církve pravoslavné – ortodoxní – tak se nazývala,
když v osmém století zvítězila nad bludem ikonoborců –
nehrozilo našim Velkomoravanům a ostatním slovanským kmenům, že
budou svedeni na heretická scestí.7
Jako se stal Pán Ježíš Kristus – Syn Boží – Spasitelem všech
lidí a osobně každého člověka, který Ho miluje a v Něho
věří, tak církev na východě, počínajíc od Jeruzaléma,
ctila osobnost člověka a podporovala také požehnaný růst
a rozkvět samostatných společenství církevních a národních.
Tato samostatná společenství přijímala jako rovnocenné části
svaté, obecné a apoštolské Církve Kristovy. To bylo skutečné
světlo, které zasvítilo z východu velkomoravskému
lidu, vedenému v Bohu moudrým a světlem poznání osvíceným knížetem
Rostislavem. V Životopise sv. Cyrila čteme prosbu, s níž se
svatý Rostislav obrátil do Cařihradu:
„Rostislav, kníže moravský, z Božího vnuknutí,
se poradil se svými knížaty a s Moravany, i poslal císaři
Michalovi poselství, řka: LJUDEM NAŠIM POHAŇSTVA SJA OTVRHŠIM I PO CHRISTANESK SJA ZAKON DRŽAŠČIM, UČITELJA NE IMAM TAKOVAHO, IŽE
BY NY V S V O J
J A Z Y K ISTUJU VIRU
CHRISTIAŇSKUJU SKAZAL, DA BYŠA I INY STRANY TOHO ZRJAŠČE
PODOBILISJA NAM. TO POSLI NAM, VLADYKO, EPISKOPA I UČITELJA
TAKOVAHO. (10) OT
VAS BO NA VSJA STRANY VSEHDA DOBRYJ ZAKON ISCHODIT...“.
Rozumíme i dnes dobře tomuto staroslověnskému vyjádření,
které Život Metoděje doplňuje těmito slovy: „Přišlo k nám
mnoho učitelů-křesťanů z Vlach i z Řecka a i z Němec, učíce
nás rozličně. Jenže my Slované jsme lid prostý a nemáme
(nikoho), kdo by nás učil pravdě a řádně poučil“. I když
se velkomoravský lid již odtrhl od pohanství a přidržoval
se křesťanského zákona, neměl Rostislav takového učitele,
který by lidu v jeho vlastním jazyce vyložil pravou víru křesťanskou...
Kníže nechtěl jakéhokoliv učitele a jakoukoli víru, neboť
zvěděl, že se bohužel mezi křesťany vykládá víra různě. Toužil
po víře pravé, víře spolehlivé, víře pravoslavné.
A tuto svatou hodnotu pravé víry nehodlal si ponechat jen pro sebe
a pro svůj lid, nýbrž si přál, „aby i jiné země, když to
uzří, nás napodobily“. Víra pravá, pravda, po které toužil
z celého srdce, pravda Kristova zákona, je takovým klenotem, který
si nelze ponechat jen pro sebe. Rostislav v duchu ve svých bohumilých
plánech chtěl osvítit nejen svůj národ, ale také všechny své
bratry a všechny sestry v celé rozkošatělé rodině národů
slovanských i jiných, které si přály duchovního
pokrmu pravé víry a srozumitelné bohoslužby.8
Jak by bohumilá prosba moudrého knížete mohla být odmítnuta v slavném
městě Konstantinopoli, městě chránícím křesťanskou víru a zbožnost! I císař, jemuž byla adresována, i svatý
patriarcha Fótios, který podporoval zvěstování Evangelia a vzdělání,
uvítali Rostislavovu prosbu jako projev Boží péče o blaho
slovanského lidu. Císař Michal
spolu se svatým patriarchou Fótiem svolali veleradu a pověřili
moravskou misií dva z nejvýznamnějších (11)
zvěstovatelů evangelia Kristova, učeného
Konstantina, který si přibral k pomoci svého staršího
bratra Metoděje. Ač byl
Konstantin-Cyril nemocen a unaven po předchozích misiích u Arabů
v Bagdádu a u národa Chazarů v oblastech dnešního
jižního Ruska, přijal tuto nelehkou službu zemi velkomoravské s radostí.
Oba rodní bratři, svatí Cyril-Konstantin a Metoděj, mohli dobře
splnit přání svatého Rostislava, neboť pocházeli ze
Soluně,
kde se v těch dobách hovořilo nejen řecky, ale i slovansky,
a dokonale znali oba jazyky.9
[Pokračování ...].
Pavel Aleš a kol.
(1994).
Poznámky:
|
1 –
|
Podobně jako svatý kníže Rostislav
na Moravě byl v Čechách „ o p o m e n u t “ jeho syn, kníže
Bořivoj, který přenesl křesťanství z Moravy do Čech (Kristián,
kap. 2) a stal se prvním křesťanským knížetem Čechů. Současní
pražští archeologové mu dokonce upírají
i jeho vlastní kosterní pozůstatky – srovnej J. Frolík-Z. Smetánka (1997), M. Lutovský
(1998), J. Sláma (2001).
Jedná se o typický projev „nenávisti až za hrob“. Ovšem
„vše, co bylo ukradeno, musí být jednou vráceno“.
Signifikantní přitom je, že pražští archeologové začali být
aktivní ve věci zpochybňování hrobu K1-Bořivoje (či přímo
jeho popření) až poté, co byla zveřejněna
hypotéza o moravském původu Bořivoje (L.
Galuška 1996, s. 124). Dokud měl Bořivoj přiřknuty
neexistující české pohanské mytické předky, bylo vše v pořádku.
Když se ukázalo, že je moravského původu, že je dokonce
synem moravského krále Rostislava (viz „Rodokmen
Mojmírovců“), „byl oheň na střeše“. A pražští
archeologové začali „hasit“... Viz článek: „Největší
archeologický podvod století“.
|
2 –
|
Srovnej List
krále Rostislava byzantskému císaři Michaelu III., který
staroslověnští autoři vložili do ŽK XIV i ŽM V.
|
3 –
|
Fuldský analista k
roku 846 uvedl, že „Ludvík... moravským Slovanům...
ustanovil vévodou Rostislava,
synovce Mojmírova“. Jestliže analista ve zprávě
použil jeho jméno k ř e s t n í , pak z toho logicky
vyplývá, že Rostislav na moravský stolec usedl již jako křesťan.
Srovnej pozdější legendu Beatus
Cyrillus nebo Granum
k roku 886 (po přepočtu 863), v nichž je křest knížete
Rostislava připisován až Konstantinu-Cyrilovi.
K podobnému dodatečnému „polepšení“
skutečnosti sáhl také Kristián (993) ve své legendě „Život
a umučení svatého Václava a svaté Ludmily, báby
jeho“, když v kap. 2 nechává
pokřtít Rostislavova syna Bořivoje,
v tomto případě pro změnu Metodějem.
Tuto smyšlenou událost ovšem klade až do doby Bořivojovy dospělosti,
ač ten musel být pokřtěný hned v raném věku, jak to již tehdy bylo v knížecím prostředí obvyklé. Kristián jeho křest tedy
„jen“ posunul asi o 20 let dopředu (viz tab. 16), a to jen proto, aby křtící osobou mohl být samotný
moravský
arcibiskup Metoděj. To bylo pro účel
jeho legendy z nějakého důvodu nezbytné
(k tomu srovnej tab. 3: „Bořivojův
křest“).
|
4 –
|
Nastíněné důvody dostatečně
vysvětlují, proč se v Rostislavově listu byzantskému císaři
(viz výše pozn. 2) objevila často diskutovaná slova „v
našem jazyku“ – viz výše text s. 9
(srovnej V. Vavřínek 2001, s. 414). |
5 –
|
Srovnej např. zprávy Fuldských
análů k roku 857 a 871.
|
6 –
|
V českém mýtu tento
moudrý, přemýšlivý, „prozíravý a rozvážný“ moravský křesťanský král-oráč
pak
získal jméno Přemysl (viz Kristián,
kap. 2, Kosmas I, 5).
Srovnej ale článek: „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
|
7 –
|
Ikonoklastická období jsou
vlastně dvě, první od roku 724 až po 7. koncil v Nikaii v roce
787, druhé vymezené léty 815-843. Jejich důsledky pro dějiny umění
byly tragické, protože došlo k soustavnému ničení všech památek,
které zobrazovaly postavy nejen Krista a
Marie, ale koneckonců jakýchkoli lidských figur. Církevní východisko
sporů a z nich vyplývajícího zákazu
uctívání svatých obrazů spočívalo v tvrzení, že zobrazení
duchovní podstaty božství není možné, takže obrazy
Krista a svatých se vlastně omezují jen na jejich tělesnou schránku,
a to se posuzovalo jako klanění se modlám. Tím
lze vysvětlit i nevraživost ikonoklastů vůči figurálním památkám
antického umění, které se ničily
stejnou měrou jako obrazy křesťanské. Na ikonoklastickou
ideologii působily zčásti i vlivy východní, ať už
muslimské nebo názory některých křesťanských sekt (B. Zástěrová
1996, s. 441).
|
8 –
|
Toto Rostislavovo
přání či logický předpoklad, aby se příkladu Velkomoravanů,
„když to uzří“, chopily i další dosud pohanské kmeny slovanské, se
nakonec vyplnily. Také Čechové, když podle rady hadačky sami
„nalezli“ svého (křesťanského) oráče, p o s l é z e
odvrhli pohanské obřady a odřekli se
model a démonů v nich přebývajících (Kristián,
kap. 2). „Posléze“ v tomto případě znamená „po příchodu
moravského knížete Bořivoje do Čech“. Nabízí se pochopitelně otázka, kde svého křesťanského
oráče tehdy hledali a pak také našli? Mezi pohany ve
středních nebo snad severních Čechách? Viz
mapka: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
|
9 –
|
Konstantin a jeho starší
bratr Metoděj byli synové vysokého úředníka v
Soluni, v jejímž
okolí silně převládal slovanský živel. Oba od dětství
dokonale ovládali slovanský jazyk a se slovanským obyvatelstvem
uvnitř byzantské říše měli značné zkušenosti.
Starší Methodios byl předtím, než vstoupil do kláštera (na
pohoří Olympos v severozápadní Malé Asii), po nějakou
dobu archontem (správcem) slovanského území na horním toku řeky Strymon v Makedonii. Mladší
Konstantin se osvědčil při různých diplomatických posláních,
zejména jako člen byzantského poselstva vyslaného na
podzim roku 860 po nájezdu Rusů na Konstantinopol k Chazarům
sídlícím v jihoruských stepích, jež s
nimi mělo obnovit spojenecké svazky zaměřené na obranu proti
společnému nebezpečnému sousedu na severu.
Konstantin byl jedním z předních
byzantských vzdělanců své doby a v Konstantinopoli patřil k intelektuálnímu
kruhu soustředěnému kolem patriarchy Fotia; jeho vlastní vědecké zájmy se zaměřovaly především k filozofii
a dobře ovládal několik východních
jazyků, např. hebrejštinu a syrštinu. Zabýval se i literaturou
napsanou v těchto jazycích. Odtud vznikla myšlenka spojit
misijní a politické poslání k moravským Slovanům s pokusem
vytvořit pro ně literaturu psanou v jejich vlastním
jazyce (B. Zástěrová 1996, s. 143).
|
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Kroniky: „Granum cathalogi
praesulum Moraviae“ aneb Neprávem přehlížený moravský
pramen.
Kroniky: „Granum k roku
886“ (po přepočtu 863) o křtu (?) Rostislava, krále Moravy, z
rukou sv. Cyrila.
Kroniky: „Granum k roku
891“ (po přepočtu 868) o přinesení ostatků sv. Klimenta
do Říma (klíč).
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však
sňatku (!).
Kroniky: „Granum k roku
900“ (po přepočtu 877) o úmrtí Rostislava, krále Moravanů.
Historie: „Velká Morava mezi
Byzancí a latinským Západem“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Písemnictví: „Velkomoravská
škola literární“.
Písemnictví: „Stsl. literární
tvorba v 9. a 11. století“.
Písmo: „Písmo hlaholské“.
Písmo: „Mnich Chrabr: O písmenech“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“ (2/2). Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut sv. Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá
založení hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
vyobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Život svatého knížete velkomoravského Rostislava. In: Svatý kníže
Rostislav. Kanonizace svatého Rostislava, knížete Velkomoravského, Pravoslavnou církví v Českých
zemích a na Slovensku 29. X. 1994 Prešov / 30. 10. 1994 Brno.
Edd.: Arcibiskup pražský, Metropolita Českých
zemí a Slovenska ThDr. Dorotej, prot. Prof. ThDr. Pavel Aleš a kol.
Pravoslavné vydavatelství, Olomouc 1994.
• Bohumila Zástěrová a kol.: Dějiny Byzance. Academia, Praha 1992
(dotisk Academia, Praha 1994, 1996).
•
Lubomír E. Havlík: Život a utrpení Rostislava, krále Moravanů.
In: Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1995. MNK, Brno 1996,
s. 85-230.
•
Lubomír E. Havlík: Legenda o životě Rostislava, krále Moravanů,
který se svou vírou a utrpením stal se svým národem svatým. In: Moravský historický
sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 441-450.
•
Aurelius Augustinus: De doctrina christiana (Křesťanská vzdělanost).
Přeložila Jana Nechutová. Vyšehrad, Praha 2004.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123. Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005,
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|