O ČEM SVĚDČÍ
KOUSKY MALTY
NALEZENÉ V ZÁSYPU HROBU K1?
JIŘÍ SLÁMA: K ÚDAJNÉMU
MORAVSKÉMU PŮVODU KNÍŽETE BOŘIVOJE |
• „Jiří Sláma (2001)“
„O čem svědčí kousky malty nalezené v hrobě K1 ve Václavově
svatovítské rotundě na Pražském hradě, který byl dosud připisován
pohřbu knížete Bořivoje?“ Pražský archeolog dochází k
velmi ukvapenému závěru: „Bořivoj tu být pohřben nemůže!“
A z toho dále vyvozuje: „Hypotéza o moravském původu
Bořivoje, která vychází z tohoto mylného předpokladu, je tudíž
neplatná“ (J. Sláma 2001, s. 352). |
Za článkem následuje
polemika s některými autorovými názory.
|
(349)
Je nesporné, že nejvýznamnější postavou české
historie 9. století byl Přemyslovec
Bořivoj.1
S ním je spjat nejen nástup vůbec nejdéle v českých dějinách
vládnoucí dynastie, ale především zrod českého státu a počátky
christianizace Čech, byť zpočátku pouze středních. Na
scénu dějin vstoupil Bořivoj spolu
s dalšími pěti českými
„duces“ v roce 872, když se tito neúspěšně snažili
kdesi ve středních Čechách čelit vpádu nepřátelského vojska
vedeného mohučským arcibiskupem Liutbertem.2
Předchozí Bořivojovy osudy neznáme a také nic nevíme o jeho předcích.
Kosmův výčet osmi jmen knížat vládnoucích před
Bořivojem nemusí sice být kronikářovým naprostým výmyslem (s podobnými
katalogy předků se totiž setkáváme i u jiných raně
středověkých vládnoucích rodů), avšak o skutečné
historii nám nic neříká.3 Při
absenci dějepisných zpráv mohou být proto o Bořivojově původu
vyslovovány pouze hypotézy.
K nejnověji publikované domněnce o předcích prvního
historicky doloženého Přemyslovce daly podnět poznatky zjištěné
antropologem E. Vlčkem při
analýze kosterních pozůstatků náležejících dvěma zcela
nepochybně významným mužům, z nichž jeden byl pochován
v hrobové kapli chrámového komplexu v Sadech a druhý ležel v hrobě
K1 na Pražském hradě. Sadský
hrob bývá někdy hypoteticky spojován s místem
posledního odpočinku velkomoravského
Svatopluka,4
kdežto pohřbený v hrobě
K1 je některými badateli označován za
Bořivoje.5
U obou koster konstatoval E. Vlček nápadnou
shodu jednak ve zvláštním a v současné (350)
populaci jenom velmi vzácně se vyskytujícím kornoutovitém a nápadně
dolů skloněném zevním zvukovodu,
jednak v serologické příslušnosti ke
skupině B zjištěné u obou zesnulých. I když E. Vlček
výslovně konstatoval, že „jasně geneticky vázaný
specifický znak mezi oběma jedinci nalezen nebyl“,6
přesto toto opatrně formulované konstatování
n e o d r a d i l o
některé odborníky, aby neuvažovali o příbuzenství
těchto osob a tudíž i Bořivojově
moravském původu. Poněvadž uvedenou
hypotézu, která má velmi závažné historické důsledky, několikráte
na mezinárodním fóru obhajoval L. E.
Havlík,7
je zapotřebí se jí – byť se o ní řada odborníků vyjádřila
značně zdrženlivě či přímo odmítavě8
– znovu podrobně zabývat.
Klíčovou úlohu ve vzpomenutém výkladu zaujímá
hrob K1 z Pražského hradu, označovaný jako místo pohřbu
knížete Bořivoje. I toto je ovšem pouze domněnka, neboť ani
datum Bořivojova úmrtí (muselo k němu dojít někdy před
omuntesperchským setkáním Svatopluka s Arnulfem v březnu 890) a ani
místo, kde kníže byl pohřben, nejsou známy. Hrob K1 objevil
K. Hilbert v květnu 1911 při výzkumech prováděných v souvislosti
s dostavbou svatovítské katedrály na Pražském hradě. Pod
barokní dlažbou svatováclavské kaple byly tehdy odkryty její
starší stavební fáze a v nejnižším horizontu potom
i nepatrné zbytky původní svatovítské
rotundy stavěné knížetem sv.
Václavem. Vzpomínaný hrob (kterému
označení K1 dal nálezce dobře chápající jeho obrovský
historický význam avšak neodvažující se přiřknout ho určité
osobě) se nalézal v jižní části lodi zmíněné rotundy a to
v prodloužení osy její jižní apsidy. Byl shodně orientován
s hrobem knížete sv. Václava (obr. 1). V jeho těsném
severním sousedství se (351)
nalézal další hrob (označený jako K2), který byl silně poničen
stavbou Spytihněvovy baziliky.9
Hrob K1 obsahoval pohřeb dospělého muže, který
podle určení E. Vlčka zemřel ve věku 35-40
let. K výbavě zesnulého náležela železná dýčka
a několik zvířecích kostí.10
Severněji ležící pohřeb K2 byl natolik poničen (ze skeletu se
dochovala jen část pravé nohy s bércem), že antropologický
rozbor nebyl možný. |
Poznámky:
1 – Nové a moderně pojaté
zpracování osudů knížete
Bořivoje zatím postrádáme,
z dosavadních prací srov.
G. LABUDA, Borzywoj, in: Słownik
Starożytności
Słowiańskich I, A-E, Wrocłav
– Warszawa – Kraków
1966, s. 152; D. TŘEŠTÍK, Bořivoj
a Svatopluk – vznik
českého státu a Velká
Morava, in: Velká Morava
a počátky československé státnosti,
Praha – Bratislava
1985, s. 273-301.
2 – ANNALES FULDENSES a. a.
872 (ed. G. H. Pertz,
Monumenta Germania historica
– Scriptores I,
Hannoverae 1826, s. 384). K
problému výskytu jména
„Goriwei“ na tomto místě
fuldských análů srov.
D. TŘEŠTÍK, Počátky Přemyslovců,
vstup Čechů do
dějin (530-935), Praha 1997,
s. 181-187.
3 – DIE CHRONIK DER BÖHMEN
DES COSMAS VON PRAG
(ed. B. Bretholz, Monumenta
Germaniae historica –
Scriptores rerum Germanicarum,
Nova series II, Berlin
1923) I, 9, s. 21-22.
4 – Tuto možnost několikráte
naznačil L. GALUŠKA,
Uherské Hradiště-Sady, křesťanské
centrum říše
velkomoravské, Brno 1996, s.
122-125; TÝŽ, K otázce
hrobu velkomoravského knížete
Svatopluka, in:
Svätopluk 894-1994, Nitra
1997, s. 53-57; TÝŽ, The
sacral Area in Uherské Hradiště-Sady
and its
Significance to the Beginning
of the Moravian Slavs in
the 9th Century, in: Central
Europe in 8th-10th Centuries,
Bratislava 1997, s. 143; TÝŽ,
Christianity in Great
Moravia and Its Centre in
Uherské Hradiště-Sady,
Byzantinoslavica 59, 1998, s.
176-178.
5 – Starší bádání sice
uznávalo, že v hrobě K1 byl
pochován velmi významný
jedinec, avšak o konkrétní
osobě se neuvažovalo, srov.
např. K. HILBERT,
O nálezech rotundy Václavovy,
in: Svatováclavský
sborník I, Kníže Václav
svatý a jeho doba, Praha 1934,
s. 224; J. ČAREK, Románská
Praha, Praha 1948, s. 87.
S myšlenkou o Bořivojově
hrobu poprvé vystoupil
E. VLČEK, Nejstarší Přemyslovci
ve světle
antropologicko lékařského výzkumu,
Praha 1982, nečísl.
s. 28, 40; TÝŽ, K chronologii
nejstarších Přemyslovců
z hlediska antropologicko lékařského
průzkumu jejich
pozůstatků, Sborník Národního
muzea v Praze, ř. A, sv.
37, 1983, s. 149; TÝŽ,
Nejstarší Přemyslovci, Fyzické
osobnosti českých panovníků
I., Praha 1997, s. 62.
S uvedeným názorem se sice
ztotožnila celá řada
českých badatelů, ti však většinou
neopomenuli dodat,
že se jedná o hypotézu: M.
ŠOLLE, Od úsvitu
křesťanství k sv. Vojtěchu,
Praha 1968, s. 113; TÝŽ,
Čechy v době velkomoravské,
in: Śląsk i Czechy
a kultura wielkomorawska,
Wroclaw 1997, s. 28;
D. TŘEŠTÍK, Počátky Přemyslovců,
s. 410, 452-453;
R. TUREK, Čechy v raném středověku,
Praha 1982,
s. 161; TÝŽ, Vývojový krok
Vratislavova stavebnictví,
in: Královský Vyšehrad,
Praha 1992, s. 45. R. Turek byl
si však dobře vědom nelogičnosti
předpokladu, že by
přibližně čtyři desítky
let po Bořivojově pohřbu byla
podle jeho hrobu orientována Václavova
svatovítská
rotunda a proto K1 v posledně citované
práci označil za
přenesený hrob Bořivojův.
Archeologický výzkum však
nezjistil žádné stopy po
manipulaci se skeletem.
Nejnověji M. LUTOVSKÝ,
Bratrovrah a tvůrce státu,
Život a doba knížete
Boleslava I., Praha 1998, s. 150,
označil hrob K1 za místo pohřbu
knížete Boleslava I.
a J. DVOŘÁK, Kosterní pozůstatky
prvních Přemyslovců
na Pražském hradě, in: Ve
službách archeologie, Brno
1998, s. 82, za hrob knížete
Spytihněva II. K doplnění
údajů uvádím, že J. ČAREK,
Románská Praha, s. 35,
přiřkl s určitými rozpaky
Bořivojovi hrob bojovníka na III.
nádvoří Pražského hradu v
místech dnešního monolitu.
Absence znaků typických pro Přemyslovce
však podle
antropologů tuto hypotézu
vyvrací, srov. E. VLČEK,
Nejstarší Přemyslovci,
Fyzické osobnosti, s. 51.
6 – E. VLČEK, Honosný hrob
velmože v Sadech
u Uherského Hradiště, in:
Moravský historický sborník –
Ročenka Moravského národního
kongresu 1993/1994,
Brno 1995, s. 207. Týž autor
v poslední své práci
věnované kosterním pozůstatkům
nejstarších
Přemyslovců sice hrob K1 opětovně
přičítá Bořivojovi,
avšak v podrobném popisu
lebky zvláštní tvar
zvukovodu vůbec nevzpomíná,
srov. E. VLČEK,
Nejstarší Přemyslovci,
Fyzické osobnosti, s. 55-62.
7 – L. E. HAVLÍK, Přenesení
království a koruny z Moravy
do Čech, in: Słowiańszczyzna
w Europie
średniowiecznej I, Wrocław
1996, s. 137-138; TÝŽ,
Toto sole oriente. K
identifikaci patrocinií zaniklých raně
středověkých kostelů,
Slavia Antiqua 39, 1998, s. 35.
Myšlenka o moravském původu
Bořivoje není nová, hájil
ji (ovšem s jinými argumenty)
W. Wostry, což vyvolalo
oprávněnou repliku V.
CHALOUPECKÉHO, recenze
W. Wostry, Die Ursprünge der
Primisliden, Český
časopis historický 47, 1946,
s. 336-338. Na jinou formu
příbuzenství mezi Přemyslovci
a Mojmírovci pomýšlí
J. STEINHÜBEL, Nitrianske kniežactvo
a zánik Veľkej
Moravy, Historické štúdie
37, 1996, s. 7, pro kterého
(stejně jako již mnohem dříve
např. pro F. PALACKÉHO,
H. JIREČKA a další) spojnicí
mezi oběma rody byla česká
nevěsta, jejíž početný
svatební průvod směřující na
Moravu přepadli v říjnu 871
se svými bojovníky hrabě
Ruodolf a würzburský biskup
Arn, srov. Annales
Fuldenses a. a. 871 (ed. G. H.
Pertz, s. 384). Závěry
vyvozované z této úvahy pro
výklad historických
událostí na počátku 10.
století jsou těžko přijatelné.
Stranou úvah ponechávám
zcela nesporné duchovní
příbuzenství mezi Bořivojem
a Svatoplukem, které se
mezi nimi vytvořilo
Svatoplukovým kmotrovstvím při
Bořivojově křtu.
8 – R. MARSINA, Svätopluk, legenda a
skutočnosť, in:
Svätopluk 894-1994, Nitra
1997, s. 163, pozn. 27;
M. LUTOVSKÝ, Hroby knížat,
Kapitoly z českých dějin
a hrobové archeologie, Praha
1997, s. 187; TÝŽ,
Bratrovrah a tvůrce státu,
Praha 1998, s. 150; J. FROLÍK
– Z. SMETÁNKA, Archeologie
na Pražském hradě,
Praha 1997, s. 128-130.
9 – K. HILBERT, O nálezech, s.
223-224, obr. 3, tab. XXIV,
XXV.
10 – K. HILBERT si byl dobře vědom
závažnosti objevu
hrobu K1 a proto ho pouze částečně
odkryl, ponechal
na původním místě a s ostatními
zbytky svatovítské
rotundy překryl betonovou deskou.
Skelet i předměty
uložené v hrobě byly vyzvednuty E. Vlčkem
až v roce
1974 avšak bez přítomnosti
archeologů. Srov.
E. VLČEK, Nejstarší Přemyslovci,
Fyzické osobnosti,
s. 55-62. Ke stáří muže pohřbeného v
hrobě K1
podotýkám, že některé metody používané E.
Vlčkem pro
stanovení délky dožitého věku jsou
nyní
zpochybňovány, srov. J. BRŮŽEK – V. NOVOTNÝ,
Jak
staří umírali staří Přemyslovci, Vesmír 78, 1999,
s. 453-455.
11 – J. FROLÍK – Z. SMETÁNKA,
Archeologie, s. 128.
12 – Stručně rozličné názory na
vztah hrobů K1 a K2 ke
zbytkům podlahy zjištěným
ve svatovítské rotundě
shrnul D. TŘEŠTÍK, Počátky
Přemyslovců, s. 452.
13 – J. FROLÍK – Z. SMETÁNKA,
Archeologie, s. 129.
14 – Archiv Pražského hradu, sign.
10201/115. Za
upozornění na tento archivní
materiál děkuji kolegům
doc. Z. Smetánkovi a Dr. J. Frolíkovi.
15 – K. HILBERT, O nálezech, s. 223.
16 – V poslední práci L. E. HAVLÍK,
Toto sole, s. 35, tvrdí, že
hrob K1 se nalézal „v hrobce
kostela P. Marie na
Pražském hradě, který po
potlačení reakce českých
velmožů dal postavit kníže
Bořivoj“. Jedná se
samozřejmě o omyl.
17 – Pokud neplatí hlavní argument,
který měl doložit
Bořivojovo příbuzenství s
moravskými velmoži (nejspíše
samotnými Mojmírovci), potom
již není zapotřebí
podrobněji analyzovat ty
historické údaje, jimiž L. E.
Havlík svůj výklad podpírá.
Ostatně o většině z nich se
v literatuře již diskutovalo.
Jedná se především
o zvláštní výskyt Bořivojova jména v
schlechttstadtském
rukopise fuldských análů při líčení
událostí v roce 872,
dále o Bořivojův moravský křest,
o výsadní postavení
tohoto knížete v Čechách a konečně
o vzdoroknížete
Strojmíra, charakterizovaném Kristiánovou
legendou „ex
eisdem genitus foret“, rozumí se
„Čechů“ (což ovšem
nijak nevylučuje týž původ i Bořivojův).
O některých
těchto problémech naposledy uvažoval
D. TŘEŠTÍK,
Počátky Přemyslovců, s. 181-187,
317-318, 331-334.
Poukaz na označení Bořivoje ve
staroslověnské legendě
o sv. Ivanu (ed. FRB I, s. 111) jako
„knížete moravského“
je v této souvislosti bezcenný s
ohledem na velmi pozdní
původ uvedené legendy sepsané
na Rusi (to dokázal
v dosud nezveřejněné práci
F. V. MAREŠ, srov.
R. TUREK, K problému Jan-Ivan,
Zpravodaj Místopisné
komise ČSAV 20, 1979, s.
68-74); vzpomenutá titulatura
je pouze dokladem o pozdním
doplňování a rozšiřování
tradice o Bořivojově moravském
křtu (F. GRAUS,
Slovanská liturgie a písemnictví
v přemyslovských
Čechách 10. století, Československý
časopis historický
14, 1966, s. 483). |
Obr. 1.
Pražský hrad. Jižní apsida a zbytek zdiva
lodi svatovítské rotundy s vyznačenými hroby K1, K2
a s hrobem sv. Václava. Podle K. Hilberta.
1 – po r. 926, 2 – starší, 3 – po r.
1060,
4 – 13. až 14. stol., 5 – kolem r. 1360. |
Pokud by byla správná hypotéza,
považující hrob K1 za místo odpočinku knížete Bořivoje,
potom by podle tohoto hrobu byla orientována nejen svatovítská
rotunda (stavěná téměř čtyři desetiletí po Bořivojově úmrtí),
ale i samotný hrob knížete sv. Václava. Tato myšlenka byla sice
v literatuře označena jako málo pravděpodobná, to ji však ještě
nevyvrací.11 Často
protichůdné názory odborníků na dobu uložení hrobů K1 a K2
nepochybně zavinily nejasnosti ve zprávě publikované K. Hilbertem
o průzkumu zbytků Václavovy svatovítské rotundy a o objevu
dvou zmíněných hrobů, kterou uveřejnil až s mnohaletým
časovým odstupem na stránkách Svatováclavského sborníku. V ní
je totiž zcela evidentní rozpor mezi obrazovou a slovně vyjádřenou
dokumentací nejdůležitějšího místa nálezové situace, kde
hroby K1 a K2 poničily či naopak byly dodatečně překryty
maltovou podlahou zdobenou rostlinným
ornamentem tvořeným zatlačenými říčními oblázky.12
Poněvadž dochované zbytky vzpomenuté podlahy
mají jeden okraj rovný
(obr. 2), J. Frolík a Z. Smetánka
z této skutečnosti usoudili, že takovýto zbytek nelze dost
dobře umístit do vnitřku apsidy či lodě rotundy a že tudíž
byla zmíněnou podlahou vyznačena poloha hrobů K1
a K2.13 |
Obr. 2.
Pražský hrad. Fragment zdobené podlahy,
která kryla hroby K1 a K2. Podle K. Hilberta. |
Uvedené nejasnosti a dohady pomohl
rozřešit šťastný objev rukopisných záznamů pořizovaných během
výzkumů v roce 1911 K. Hilbertem, jež jsou uloženy v Archivu Pražského
hradu.14
Tyto záznamy obsahují některé údaje, které
K. Hilbert ve své publikované zprávě neuvedl. Archivní materiál
doplňuje naše vědomosti o nálezové situaci hrobů K1 a K2 důležitým
údajem (ostatně nejasně naznačeným K. Hilbertovými
slovy, že „vyzvednutím mozaiky obnaženy dva hroby“)15
o tom, že mazanice s ornamentem překrývala pouze hroby
a netvořila podlahu po celé ploše svatovítské rotundy. Toto zjištění
plně prokazuje správnost výše vzpomenuté úvahy J. Frolíka a Z. Smetánky.
Velmi důležitou a cennou informaci přináší
vlastnoruční K. Hilbertův popisek (pořízený v květnu 1911) na
rukopisné kresbě profilů hrobů K1 a K2, který podrobně
popisuje nálezovou situaci především v prvním hrobě. Údaje v tomto
popisku se sice shodují s tím, co K. Hilbert publikoval ve Svatováclavském
sborníku, navíc však uvádějí jeden velmi závažný detail.
Zatímco ve zveřejněné zprávě se píše o zasypání hrobu
vápnem (rozumí se hlínou a vápnem), v rukopisné poznámce
je zmíněna též malta. Případnou
námitku, že by se mohlo jednat o K. Hilbertův omyl zcela jednoznačně
vylučují bohaté zkušenosti, které tento odborník s architekturou
a stavebními zbytky měl. Ze zmínky o zasypání těla je zřejmé,
že se kousky malty neobjevovaly pouze ve svrchní části hrobové
jámy (kde by bylo možné pomýšlet na dodatečnou intrusi), ale
i v jejích spodních partiích. V době Bořivojovy smrti se na Pražském
hradě nalézala pouze jediná zděná stavba používající jako
pojivo maltu a tou byl od hrobu K1 přibližně 170 m vzdálený
kostel P. Marie.16 Z tohoto
místa se malta (352)
samozřejmě do zásypu K1 dostat nemohla (obr. 3). Ta tudíž
nutně musí pocházet z rotundy sv. Víta, jejíž stavbu započal
kníže sv. Václav. To ovšem vylučuje, aby v hrobě K1 byl
pohřben kníže Bořivoj. Výše vzpomenutá hypotéza o moravském
původu knížete Bořivoje, která vychází z tohoto mylného předpokladu,
je tudíž neplatná.17 |
Obr. 3.
Rekonstrukce vzhledu Pražského hradu
ve druhé polovině 10. století. 1 – kostel P. Marie,
2 – svatovítská rotunda s hrobem K1.
Podle P. Chotěbora. |
Autorova závěrečná poznámka.
Nejvýznamnější zastánce
myšlenky o moravském
původu knížete Bořivoje
doc. Dr. L. E. Havlík zemřel
během tisku tohoto sborníku
5. března letošního roku
a nemá tudíž možnost v
diskusi svůj názor obhajovat.
I za této situace jsem se
rozhodl polemický příspěvek
uveřejnit, poněvadž se týká
závažného problému
raných českých dějin. |
Jiří Sláma (2001, s.
349-352).
Polemika:
|
Ad. 1 –
|
„Přemyslovci“
nazvala pražskou vládnoucí dynastii až romantizující
historiografie 19. století (J. Žemlička 2000, s. 268). Jméno Přemysl (Premizl)
pro jejího „zakladatele“ zvolil poprvé tzv. Kristián
v kap. 2 své legendy Vita et passio sancti Wenceslai et sancte Ludmile ave
eius (Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily, báby jeho) sepsané až někdy
v letech 992-994 (D. Třeštík 1997, s. 137). Tzn. až 120 let poté, co se
v pramenech objevila zmínka o Bořivojovi, prvním křesťanském
knížeti Čechů (viz níže ad. 2). Ve jmenované legendě se také vůbec poprvé
objevuje v pěti větách jakýsi zárodek později Kosmou
(1120) bohatě rozvinuté pověsti o původu vládnoucího knížecího rodu.
Jak je dokázáno na jiném místě vzorem jim při tom byl moravský král-oráč
Rostislav (846-870), „kterýž byl všecko křesťanství či
náboženství dobrotivě v zemi uvedl (pozvání byzantských věrozvěstů)
a spravoval (založení samostatné moravské zemské církve a Metodějova arcibiskupství)“,
jak předeslal Kristián
v kap. 1 (P. Šimík 2006, s. 344-350).
Viz „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“. Srovnej též „Rodokmen
Mojmírovců“.
O „českém“ původu Bořivoje
proto mohou být nadále vyslovovány pouze hypotézy. Pokud tedy J. Sláma
se špatně předstíranou naivitou označil Bořivoje „Přemyslovec“, opustil tím půdu historické
vědy a vstoupil mezi literáty, Kristiána, Kosmu, Aloise Jiráska...
|
Ad.
2 –
|
Dosavadní převažující
názor, že v jednom z opisů Fuldských análů bylo ve zprávě
k roku 872 ke jménům pěti knížat Boemanů jméno „Goriwei“
připsáno teprve dodatečně jako marginálie
(R. Turek 1963, s. 143, 145; L. E. Havlík 1994, s. 55; M. Šolle 1996, s. 112),
poněkud zpochybňoval dříve vžitou představu o starobylých českých předcích Bořivoje. Proto D. Třeštík
(1997, s. 181-187), který tuto „vžitou představu“ nadále propaguje, pochopitelně vyslovil
s tímto názorem nesouhlas a nabídl
k uvěření přesně opačnou variantu, že
jeho jméno tam původně (od počátku) bylo, ale pak, jako
oprava textu, bylo v další recenzi
v y n e c h á n o .
Zpráva se totiž zmiňuje o pěti knížatech, ale
původně jich tam prý bylo včetně
„Goriweie“ jmenováno šest –
podle Třeštíkova názoru tentýž analista tedy v nové
recenzi análů šesté jméno vypustil, místo toho, aby jen opravil číslovku na
šest.
To je ovšem ze všech možností ta nejméně pravděpodobná, nejméně důvěryhodná a tedy
i nejméně přesvědčivá.
Přesvědčen jí nebyl ani M. Šolle (2001, s. 392). Ale i tak by to jen znamenalo, že analista
dospěl dodatečně k názoru, že kníže Bořivoj mezi česká knížata
n e p a t ř i l , i když
boje u Vltavy v roce 872 se patrně po boku pěti Boemanů zúčastnil. Vyplývá to
zcela jasně i z Kristiánova podání přemyslovské
pověsti i z jeho zjevně smyšlené
historky o Bořivojově křtu a o údajném
následném pohanském povstání.
Nic tedy neopravňuje J. Slámu, aby jen na základě této zprávy
počítal Bořivoje k „dalším“
pěti českým duces. Je to jen průhledná manipulace
se čtenářem, jež ovšem zpochybňuje věrohodnost a serióznost
autora hned v samém úvodu jeho článku. Uvidíme, zda i další text
bude stejně předpojatý a tendenční.
|
Ad.
3 –
|
Co o přemyslovské
pověsti a Kosmových mytických knížatech (Kosmas
I, 9) soudili někteří
odborníci: „Je absurdní počítat s existencí nějakých světských pramenů
pro dobu pohanskou, mimo církevní písemnictví“
(V. Karbusický 1995, s. 19).
Stejně tak nesmyslná je představa, že až do dob Kosmových by se tyto „prameny“ zachovaly v jakési
ústně předávané podobě (což vyvrátil již
Z. Kalandra 1947, s. 14-15).
„Dokud Přemyslovci nebyli
vládnoucími knížaty, nebylo
také knížecí pověsti...“.
Teprve když se stali vládnoucím rodem mocensky vystupujícím i vůči cizině,
„byla s e s t r o j e n a
pověst o původu vládnoucího rodu“ (V. Tille 1917, s. 391).
„Kosmas ukončiv výklad o Přemyslovi podal výčet knížat,
jež po něm následovali. Jsou to: Nezamysl, Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl, Neklan, a Hostivít. Všech knížat
pohanské doby, včetně Přemysla, bylo tedy osm. Kosmas podotýká, že se o jejich životě
a smrti mlčí (a nepíše). Tato zmínka není náhodná. Má své odůvodnění v tom, že tato knížata totiž
nikdy
n e e x i s t o v a l a “
(A. Friedl 1953,
s. 11).
„Kosmův »rodokmen« je historicky nemožný pro dobu, ke které se hlásí a nemohl být
t r a d o v á n . Je fiktivní a vznikl
dodatečně“
(V. Karbusický 1995, s. 221).
„Žádné z Kosmových jmen
se však b o h u ž e l
neopakuje v pramenech 9. století“ (D. Třeštík
1997, s. 96). A my k tomuto povzdechu můžeme dodat, že se neopakuje ani
později v pramenech 10., 11. a 12. století.
„Přemyslovská pověst nemá
proto žádnou míru primární historičnosti (jakou by byl franský
kupec Sámo, podle Hanse Schreuera proměněný v »Přemysla« apod.). Je však
historickým dokladem sekundárním, pro povahu představ o počátcích knížectví a státní moci
v průběhu 10.-11. století. Kulturně-historická cena pověsti je však nesmírná, i když je
jako pramen pro předhistorickou dobu nepoužitelná. Proto také jakékoliv pokusy o historické
a archeologické využití přemyslovské pověsti vyzněly groteskně“
(V. Karbusický 1995, s. 173).
„Někdo však může být po zjištěných faktech poněkud rozčarován,
že geneze přemyslovské dynastické pověsti v Kosmově kronice nevzešla z ústního podání prostého
lidu, tradovaná »bájnými starci«, nýbrž byla
vytvořena uměle, především za účelem upevnění
politické moci této vládnoucí dynastie v Čechách. Musíme si však uvědomit, že i u jiných národů jejich
dynastické pověsti vznikaly
podobně z pera vzdělaných příslušníků vládnoucí společenské vrstvy“
(J. Sadílek 1997, s. 134).
Pak je jistě na místě zabývat se seriózně možnými skutečnými
předky knížete Bořivoje. To je přece zcela logické a legitimní. Tomu, že tak nečiní také J. Sláma, je
sice možné se podivovat, ovšem stejně tak dobře možné je „setrvávat na starých výkladech a neustále
a nezměnitelně na nich trvat“ (J. Adámek 2001, s. 121).
Ke Kosmovu fiktivnímu „katalogu předků“ Bořivoje srovnej zejména „Rodokmen
mytických knížat“, článek „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“ a tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“ (P. Šimík 2006, s. 387-389, tab. 5 a 6).
|
Ad.
4 –
|
Bořivoj
je sice historicky doložený, nikoli však první „Přemyslovec“,
ale první Mojmírovec vládnoucí
ve středních Čechách, jak ještě dále ukážeme. To ovšem není
jen omyl J. Slámy, ale české historické vědy vůbec. Nedokázala zatím správně analyzovat první dvě kapitoly
Kristiánovy legendy. Kristiánovy obrazné výroky naši historikové chápou doslovně.
Mít znaky
jen za věci a nebýt schopen pochopit význam
znaků, povznést vnitřní zrak nad tělesné stvoření, k pohledu na věčné světlo, to
Aurelius Augustinus nazývá „skutečné
duchovní otroctví“.
Ke ztotožnění hrobu 12/59 na sadské výšině
s pohřbem velkomoravského krále Svatopluka I.
Velikého viz článek L. Galušky (1996): 1.
část, 2. část.
|
Ad.
5 –
|
E. Vlček (1982,
1997) konstatoval, že hrob K1
ve Václavově svatovítské rotundě – nejstarší hrob v pražských církevních stavbách – patří
knížeti Bořivojovi:
1. část, 2.
část, 3. část. „Starší
bádání o konkrétní osobě neuvažovalo“ (uvedl J. Sláma v pozn. 5 výše),
což samozřejmě neznamená, že proto o ní „uvažovat“ nemůžeme, či snad dokonce
nesmíme, ani dnes, kdy již máme k dispozici dostatečné množství důkazního materiálu.
|
Ad.
6 –
|
O nápadné
shodě kosterních pozůstatků připisovaných Svatoplukovi a Bořivojovi
viz článek E. Vlčka (1995): 1. část,
2. část, 3. část,
4. část, 5. část,
6. část.
Zde při pokusu o bližší identifikaci jedince ze Sadů 12/59
E. Vlček zcela jasně hovoří „o jeho eventuální
genetické vazbě s pražskými »Přemyslovci«“,
proto pak někteří odborníci uvažovali o pokrevním
příbuzenství těchto osob, tj. Svatopluka a Bořivoje, a tudíž i o Bořivojově
moravském původu.
Viz také tab. 5b: „Srovnání
životních dat a doby vlády Svatopluka a Bořivoje“.
|
Ad.
7 –
|
Eventuální
genetickou vazbu, resp. možné příbuzenství mezi Mojmírovci
a pražskými „Přemyslovci“,
tj. mezi Svatoplukem a Bořivojem, potvrzují i zjištění
L. E. Havlíka o moravském původu Bořivoje v písemných
pramenech. Ty zase mají oporu v hrobech na
Mělníku a na
Levém Hradci s nálezy prokazatelně zakotvenými
v kultuře Velké Moravy. Příslušníci této nepočetné skupiny jsou obdobným způsobem
prokázáni i na Budči z
pohřebiště v okolí rotundy sv. Petra, jediné stojící stavby navázané
bezprostředně na velkomoravskou architekturu (J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 35-39). Zde,
podle D. Třeštíka (1997, s. 364-366), sídlila kněžna Ludmila,
vdova po knížeti Bořivojovi,
která vychovávala malého Václava (I. stsl. legenda).
A možná i biskup Gorazd,
snad Bořivojův bratr, jenž
mladého kněžice Václava učil knihám slovanským
a latinským, v legendě Crescente
a ve II. stsl.
legendě pak nazývaný Učen.
Ke ztotožnění biskupa Gorazda s knězem Učenem viz Kosmovy
anagramy (F. Borák 2001, s. 21-22).
A konečně tu máme také tři pohřebiště velkomoravského typu
v severním předpolí Pražského
hradu: v Lumbeho zahradě, v areálu Jízdárny a v Královské
zahradě (J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 65, 66-71; D. Třeštík 1997, s. 340).
Všechna výše uvedená pohřebiště přesvědčivě dokládají přítomnost
Bořivojovy moravské knížecí družiny
na všech čtyřech uvedených lokalitách (Mělník, Levý Hradec, Pražský
hrad, Budeč).
Uvažujeme-li o eventuální genetické vazbě (stejná anomálie vnějšího
zvukovodu, shodná krevní skupina B, další morfologické
podobnosti – viz tab. 5b) a tedy
o pokrevním příbuzenství
Svatopluka a Bořivoje, potom spojnicí mezi oběma rody nemůže
být česká nevěsta (viz Fuldské
anály k roku 871) určená pro jednoho ze jmenovaných knížat. Ta nemohla krevní skupinu žádného
z nich ovlivnit. Proč ji při této příležitosti J. Sláma v pozn. 7
vzpomíná, není zcela jasné. Není také jasné, proč se v této souvislosti zmiňuje
o vlivu na výklad událostí na počátku 10. století, když tu jde o hrob Bořivoje (†888)
a Svatopluka (†894). Kromě toho Svatopluk by si za svoji manželku nevybral pohanku z Čech, měl,
jak známo, vyšší ambice; kromě toho byl nejpozději od roku 870
již ženatý.
A zcela mimo veškerou souvislost je také Slámovo tvrzení
„o nesporném duchovním příbuzenství mezi Bořivojem a Svatoplukem, které se mezi nimi vytvořilo
Svatoplukovým kmotrovstvím při jeho křtu“, které ovšem bez citace převzal od D. Třeštíka (1997,
s. 335). Pro autora tohoto článku zřejmě neplatí věta, jíž adresoval svým oponentům
(viz výše), že „při absenci dějepisných zpráv mohou být proto [o daném tématu]
vyslovovány pouze hypotézy“. J. Sláma již také asi nestačil
operativně zareagovat na zásadní obrat v Třeštíkově názoru stran Bořivojova kmotra, kterým má být
nyní přímo arcibiskup Metoděj (D. Třeštík 2001, s. 42). Jak je na jiném místě
doloženo, byla Kristiánova smyšlená
historka o Bořivojově křtu samotným arcibiskupem Metodějem
(Kristián, kap. 2) jen
účelová konstrukce učeného mnicha, která měla
podpořit biskupa Vojtěcha při vyjednávání s papežem a císařem
o založení pražského arcibiskupství (D. Třeštík
2000, s. 30-31). Proto pozdní křest Bořivoje Metodějem, o němž
kromě Kristiána (993) nikdo jiný nic neví, zejména ne staroslověnský Život
sv. Metoděje (886), nelze v žádném případě považovat za historický
fakt.
Sami historikové také několikrát zdůraznili, že „legendy nelze považovat za dějepisné dílo“ (např.
D. Třeštík 1997, s. 8, 431). Byl-li Bořivoj synem Rostislava (a to nepochybně byl), pak musel být pokřtěný hned v raném věku (851) a pokud by u křtu
měl být přítomen i Svatopluk, pak v žádném případě nemohl být Bořivojovým kmotrem (byly mu tehdy
asi čtyři roky). A nemohl jím být ani Metoděj, který na Moravu dorazil až v roce 863. To měl Bořivoj
již asi 12 roků (tab. 5a: „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“).
„Legendy jsou především tendenční
literární útvar, jsou sice, etymologicky vzato, rovněž
svědectví, ale mají dost málo společného s očitým svědkem, kterého jako
absolutní míru pro každý historický pramen vypreparovala osvícenská historická kritika“
(O. Králík
1969, s. 10).
„Proto musíme začít zcela od základu, rozborem
pramenů a dosavadní literatury. Jen tak lze »vyčistit stůl«, rozplést rozpory
a předsudky
rekonstrukcí jejich vzniku, a nakonec vytěžit všechno pozitivní,
co přinesl vývoj poznávacího procesu na tomto úseku kulturních
hodnot národa“ (V. Karbusický 1995, s. 47).
Viz tab. 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb bez moravské historie by nebyly ani české mýty!
|
Ad.
8 –
|
Hypotézu o
Bořivojově moravském původu zformuloval na základě zjištění
E. Vlčka (1995, s. 201-209)
L. Galuška (1996, s. 124-125). O ní se prý
ř a d a odborníků vyjádřila
značně zdrženlivě či přímo odmítavě. Kdo z českých odborníků
tvoří podle J. Slámy onu řadu? Jsou to
J. Frolík-Z. Smetánka
(1997) a M. Lutovský
(1997,
1998), jak uvedl v pozn. 8 výše,
tedy výhradně autoři publikací, které J. Sláma sám
lektoroval nebo recenzoval. Z rozboru jednotlivých uvedených prací se však
všechny vznesené námitky ukázaly jako zcela
b e z p ř e d m ě t n é .
Bylo to jen mlácení prázdné slámy.
|
Ad.
9 –
|
Z půdorysu
hrobů K1 a K2 (E. Vlček 1982, s. 26)
by vyplývalo, že první hrob je mladší, neboť asi částečně narušil hrob K2.
|
Ad. 10 –
|
K
výbavě zesnulého v hrobu K1 patřila železná dýčka s očkem
v dřevěné pochvě a u hlavy lopatka ovce nebo kozy, zuby vepře a rybí obratel (E. Vlček
1997, s. 55, s. 61 obr. IV/11, s. 63 obr. IV/12). V pozn. 10
výše se J. Sláma zmiňuje o vyzvednutí obsahu hrobu K1 E. Vlčkem
v roce 1974 „bez přítomnosti archeologů“! Archeologický výzkum
byl prováděn Archeologickým výzkumem Pražského hradu – pobočky Archeologického ústavu ČSAV v Praze ve
spolupráci s Kanceláří prezidenta ČSR. Od 70. let se na výzkumu podílí i Národní muzeum
v Praze svým specializovaným pracovištěm – Antropologický výzkum historických osobností a vývoje
člověka. Přitom asistentem výzkumu Pražského hradu a od roku 1974 i jeho
vedoucím až do roku 1992 byl doc. PhDr. Zdeněk Smetánka, CSc.
Obsah poznámky J. Slámy je také ve zřejmém rozporu s jeho vlastními slovy
v pozn. 5
výše: „archeologický výzkum
však nezjistil žádné stopy po manipulaci se skeletem“, čímž má být vyloučeno jeho původní
uložení v hrobce kostela P. Marie, jak se snad domníval R. Turek (1992) a pravděpodobně
i L. E. Havlík
(1998) (viz výše pozn. 16).
Svérázným způsobem přispěla k popisu výbavy hrobu K1 N. Profantová
(2000, s. 294; český překlad 2002, s. 104): „U žen stejně jako u mužů se uplatňují rovněž
vzácné tkaniny dovážené především z východu a jihovýchodu – hedvábí, případně brokát. V Čechách
bylo hedvábí dosud doloženo výjimečně – na čelence z hrobu 23 ve Staré Kouřimi,
tkanice k punčochám z hrobu K1 v rotundě sv. Víta, patřícímu
patrně knížeti Boleslavovi I. (935-972), zmínka o hedvábí v okolí sv. Vojtěcha“.
Přitom o nálezu hedvábné tkanice k punčochám se zmiňuje M. Bravermanová (2000, s. 249, 256, 259),
jenže v souvislosti s hrobem č. 98
v bazilice sv. Jiří, který připisuje Boleslavovi II. Je jistě
možné o m y l e m (?) zaměnit
Boleslava I. za Boleslava II., ovšem poplést si rotundu s bazilikou a hrob K1
s hrobem č. 98, to jen za běžný omyl považovat nelze. Chtěla N. Profantová snad podpořit nesmyslný
nápad kolegy M. Lutovského? Srovnej
článek „Největší archeologický podvod století“.
Chtěný omyl či podvržený důkaz (čili podvod) se zřejmě stal běžnou
legitimní metodou práce některých pražských archeologů. V každém případě byla výstupem úmyslně chybná
informace, směřovaná i do zahraničí, která měla pomoci zpochybnit souvislost hrobu K1 s knížetem Bořivojem.
Účel světí prostředky?
|
Ad. 11 –
|
Bořivoj zemřel nejspíš
v roce 888. Jeho vnuk Václav započal se stavbou rotundy asi v roce
925 právě nad jeho hrobem. Podobně dala Drahomíra vystavět kostel nad Ludmiliným
hrobem na Tetíně (Kristián,
kap. 4).
O prastarém zvyku budovat svatyně nad
hroby významných mrtvých se v této souvislosti zmiňuje
P. Sommer (2001, s. 104n). Pokud se tato běžná
praxe zdála uvedeným autorům (v pozn. 11 výše) jako možnost
„nejméně pravděpodobná“, pak se v jejich případě jedná buď o nedostatek
informací, anebo o ryze účelové tvrzení. To se samozřejmě týká také těch, kteří
ono „ryze účelové tvrzení“ po nich znovu opakují.
|
Ad. 12 –
|
J. Sláma hledá
rozpor tam, kde ve skutečnosti žádný rozpor nikdy nebyl a není. K. Hilbert (1934, s. 222-223)
se vyjádřil naprosto jasně a srozumitelně: „Zmínil jsem se svrchu o dlažbě Václavovy stavby.
Byla vytvořena v síle 6-8 cm z vápenné mazanice, jakéhosi betonu na povrchu uhlazeného
a složeného ze stejného dílu vápna a hrubšího písku. V prodloužení osy
apsidy, za vítězným obloukem, uvnitř předpokládaného ochozu kruhové lodi, nalezl jsem
dva kusy ornamentální dlažebné mosaiky v plošné výměře asi 20 a 1,5 dcm2,
utvořené z říčních oblásků, zatlačených do vápenné mazanice. Rozvilinový ornament, uvnitř
přímočarého ohraničení, opakován symetricky
přesně v prodloužené ose apsidy. (Tab. XXII. 4. a obr. 4.)
Opatrným zvednutím obou částí mosaiky obnaženy dva pohřby v dřevěných,
dlabaných rakvích, ve hloubce 1,98 m pod dlažbou kaple“.
Protichůdné názory odborníků na dobu uložení pohřbu (viz výše ad. 8) způsobilo
zřejmě něco jiného. Některým z nich přestala vyhovovat možnost,
že v hrobě K1 by mohl a měl být pohřbený kníže Bořivoj.
K tomu si můžeme ocitovat, co o celé situaci soudí D. Třeštík (1997, s. 452-453), na něhož
se J. Sláma v pozn. 12 výše také odvolává:
„Vezmeme-li však v úvahu, že celkový ráz pohřbu K1 opravdu budí dojem relativně značného stáří,
je možno uvažovat i další možnosti. Václav postavil svou rotundu uprostřed hradu, na pahorku Žiži,
na němž také stál knížecí stolec. S rotundou těsně sousedilo pohřebiště často považované za starší
než hrad, které však nově Z. Smetánka klade do doby počátků hradu. V každém případě bylo toto
pohřebiště zřejmě starší než Václavova rotunda.
Václav sice svou rotundu postavil blíže paláce než kostely sv. Jiří a P. Marie, nebyl to však
žádný palácový kostel; tím byla vždy bazilika sv. Jiří. Nějaký jiný zjevný
praktický důvod pro tuto stavbu a její umístění lze sotva najít, vždyť Václav sám dal
sotva posvětit poměrně prostorný a všem potřebám vyhovující kostel sv. Jiří. Vše tak nasvědčuje tomu,
že rotunda se svou typickou křížovou dispozicí měla »být memoriální
stavbou«, stavbou které byly určeny pro hroby světců nebo byly zřizovány
»na místech památných a posvátných«. Pahrbek Žiži takovým památným místem
rozhodně byl už proto, že tu stál knížecí stolec.
Bylo by tedy pochopitelné, že tu byl (v návaznosti na právě užívané
pohřebiště) roku 889 pohřben Bořivoj, a také to, že Václav postavil
svůj kostel právě nad hrobem prvního křesťanského knížete v Čechách
a svého děda. Hrob Bořivoje by se tak nacházel vedle knížecího stolce,
a to je spojení v podobných případech obvyklé, kdy kamenný stolec často souvisel s hrobem předka
či předků. To je ovšem zase jenom domněnka“.
Z domněnky se stala jistota díky antropologicko lékařskému průzkumu
kosterních pozůstatků z hrobu K1 (E. Vlček 1997, s. 245).
Dožitý věk jedince z tohoto hrobu stanovil E. Vlček (1997,
s. 62) v intervalu 35-40 let, což plně odpovídá věku
Bořivoje jak historickému (*851, †888), tak uváděnému v legendách (35-38 let). Viz
tab. 4: „Životní data knížat podle legend“. Je-li hrob K1 starší
než rotunda (a to nepochybně je), pak zde nikdo jiný než Bořivoj být pohřben nemůže, protože
pohřby jeho synů již byly identifikovány jinde (hrobka v kostelíku P. Marie Na baště, hrob č. 97
v bazilice sv. Jiří) a nepochybuje se o nich (pohřby jiných knížat nepřicházejí v úvahu).
Také způsob pohřbení (sarkofág vydřevený polokulatinou) odpovídá značnému stáří hrobu a koresponduje
s dobou pravděpodobného uložení pohřbu v roce 888. To samo o sobě je již dost výmluvné. Kromě
toho E. Vlček (1997, s. 137-138) konstatoval,
že „antropologicko lékařský průzkum pozůstatků ukázal, že genetické vazby mezi
členy prvních tří generací nejstarších „Přemyslovců“ jsou spolehlivě prokazatelné“. Tzn. mezi
Bořivojem s manželkou Ludmilou, jejich syny Spytihněvem a Vratislavem, a jejich
vnukem Václavem.
|
Ad. 13 –
|
To muselo být skutečně mentálně velmi vysilující, zejména
když tak usoudil již K. Hilbert – viz výše ad. 12.
|
Ad. 14 –
|
Fakt, že J. Sláma neocitoval ani tu část rukopisného textu,
v němž je údajně zmínka o maltě, vzbuzuje přirozeně nedůvěru k závěrům, které z tohoto
textu pak dále vyvozuje (viz níže ad. 16).
|
Ad. 15 –
|
Ano, je nepochybné, že mazanice s oblázkovým ornamentem
překrývala jen oba hroby K1 a K2. To ovšem muselo být jasné každému, kdo si přečetl Hilbertovu zprávu
(viz výše ad. 12) a kdo si k tomu dobře prohlédl K. Hilbertem
(1913) zpracovaný příčný řez hrobem sv. Václava (K. Hilbert
1934, tab. XXIV), později znovu reprodukovaný (J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 21).
Proč z toho J. Sláma dělá nyní jakýsi úžasný „nový vědecký objev“ J. Frolíka a Z. Smetánky?
Úvaha obou odborníků (1997) může vycházet z dřívějšího
zjištění K. Hilberta, publikovaného v roce 1934, a může ho
potvrzovat, ale ne naopak, jak nám podsouvá J. Sláma, novodobý baron
Prášil.
|
Ad. 16 –
|
Rukopisné záznamy K. Hilberta se zmiňují
o zasypání hrobu v á p n e m
(rozumí se hlínou a vápnem) a údajně
uvádějí též maltu (?). Vzápětí J. Sláma najednou píše o zasypání těla.
Z toho není jasné, zda i ve druhém případě se jedná o citaci z Hilbertova rukopisu, nebo
zda je zmínka o „zasypání těla“ jen Slámova vlastní „upravená“
interpretace textu (viz výše ad. 14), jako v případě údajného „Svatoplukova
kmotrovství“.
Jak se do zásypu hrobu K1 mohly dostat kousky malty, když jediná (?)
kamenná stavba zděná na maltu, kostelík P. Marie Na baště, byla vzdálená asi 170 m? Z. Měřínský
(2003, s. 156) se např. domnívá, že „nelze úplně vyloučit v blízkosti hrobu existenci nějakých
jiných, třebas profánních zděných objektů“.
O nálezech hrudek malty v několika zkoumaných objektech na Jiřském náměstí se zmiňuje J. Frolík (2006,
s. 187). Např. v roce 1997 byly prozkoumány dvě jámy s hrudkami malty za závěrem chrámu sv. Víta.
„Tehdy bylo možno podle otisků na hrudkách konstatovat, že malta byla použita na stěnách dřevěné stavby. Po
nanesení na stěnu byla ještě přetřena kvalitní omítkou. Keramika z prozkoumaných jam dokládá, že hrudky
malty se dostaly do jejich výplně ve starším 10. století. Vzhledem k užití na dřevěné stavbě malta
nemůže pocházet z některé církevní stavby v blízkém okolí (rotunda sv. Víta, basilika sv. Jiří), ale
z nějakého jiného neznámého objektu“. Jeho existenci můžeme předpokládat v poslední čtvrtině
9. století. Kousky malty v hrobu K1 tedy nemohou vyloučit Bořivojův pohřeb. Slámova argumentace tím
padá.
Vysvětlení může být ale mnohem prozaičtější. Spytihněv II. (†1061) dal stavět v roce 1060 na místě Václavovy
rotundy, kterou dal zbourat, novou baziliku. Hrob K2 byl její stavbou zničen. Pokud v rotundě byli
dříve pohřbeni sv. Vojtěch (1039), Břetislav I. (†1055) a jeho manželka Jitka (†1058), nepochybně
byli odtud přemístěni jinam. Zůstal jen hrob sv. Václava, který byl opatřen novým náhrobkem, a hrob Bořivojův.
Ten musel být podobně zkoumán kvůli přenesení ostatků. Nebudeme nyní spekulovat, proč k tomu
nakonec nedošlo. Hrob byl znovu zasypán, aniž by Bořivojovy ostatky byly vyzvednuty. Proto se zde kousky malty
také mohly objevit. Pocházely sice z rotundy, ale až z doby její likvidace. Jednalo se tedy
„o druhotný zásyp“ a nelze z něho usuzovat na stáří
původního hrobu. Proto ani mazanice s oblázkovým vzorem nad Bořivojovým hrobem již nebyla obnovena.
Hrob K1 měl být zapomenut, měl navždy zmizet pod novou zvýšenou podlahou Spytihněvovy baziliky (viz
příčný řez hroby K1, K2).
Tuto informaci měl nepochybně k dispozici i J. Sláma, neboť E. Vlček (1997, s. 57)
se „o druhotném zásypu“ hrobu K1 výslovně zmiňuje, ale J. Sláma ji
zamlčel.
Správnost Vlčkova závěru, že hrob K1 je starší než rotunda, potvrzuje, kromě všech výše uvedených důvodů,
také podélný řez hrobem (E. Vlček 1997, s. 56
obr. IV/8; M. Lutovský 1998, s. 146; P. Šimík 2006, s. 400, obr. 11C), ze kterého
je patrno, že byl zbudován na mírně svažitém terénu návrší Žiži v době, kdy zde ještě žádná rotunda nestála,
tzn. před rokem 925, proto dno hrobu kopíruje terén (k tomu srovnej podobu
„zapuštěného hrobu“ ve Svatoplukově hrobní kapli:
axonometrie
a řezy).
Hrob K1 tedy nesporně patří knížeti Bořivojovi (875-888), protože kosterní pozůstatky jeho synů, Spytihněva (†915)
a Vratislava (†921), již byly spolehlivě identifikovány na jiných místech (viz výše
ad 12).
Hypotéza E. Vlčka
a L. Galušky
o moravském původu Bořivoje, kterou podpořil také
L. E. Havlík, zůstává i přes mnohdy
nekorektní metody, ke kterým se snížili její odpůrci, nadále platná. Ba co víc – mění
se v realitu! Vyplývá to nejlépe z nového rozboru
druhé kapitoly Kristiánovy legendy a Kosmovy přemyslovské pověsti
(Kosmas I, 6; I, 7)
(P. Šimík 2006, s. 359-364). Potvrzuje to i „Granum“
ve zprávě k roku 894 (po přepočtu 871) o sňatku moravského knížete Bořivoje
s českou kněžnou Ludmilou, což koresponduje se zprávou Fuldských análů
k roku 871, v níž se mluví o přepadení svatebního průvodu, v němž si
Moravané přivádějí nevěstu z Čech – nepochybně tedy kněžnu Ludmilu.
Srovnej také např.: „Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika
jeho hrobu“ nebo úvahu: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
|
Ad. 17 –
|
Ukázali jsme si, že v hrobě K1 nikdo jiný
z tzv. „Přemyslovců“ než Bořivoj pohřbený být nemůže. J. Sláma se tedy, kulantně řečeno, poněkud
ukvapil, když na základě nálezu malty v druhotném zásypu hrobu K1 se pokusil tuto skutečnost zpochybnit
a dokonce „vyloučit“. Moravský původ Bořivoje se díky dalším
nepopiratelným důkazům a indiciím stává faktem. Na tom nic nemohou
změnit ani J. Slámou v pozn. 17 výše uvedené „vědecké argumenty“
k vyjádřením L. E. Havlíka
o Bořivojově moravském původu. Jsou stejně tak „křehké“, jako
jeho argumentace kousky malty v zásypu hrobu K1. Slámovy „důkazy“ byly již všechny na tomto webu
„rozbity“ a zůstaly po nich jen nepoužitelné „střepy“:
• Ke jménu Goriwei ve Fuldských análech k roku 872 – viz výše ad. 2.
• K Bořivojovu moravskému křtu – viz článek N. Profantové
(1996): 1. část „Bořivoj“.
• Ke Strojmírovu („pohanskému“) povstání – viz článek N.
Profantové (1996): 3. část „Strojmír“.
• K legendě o sv. Ivanovi, k jejímu vzniku v Čechách před
rokem 921 – viz legenda „O pustynnike Ivaně“.
• K pozdnímu doplňování a rozšiřování „tradice“ o moravském křtu
Bořivoje – viz tab. 3: „Bořivojův
křest“.
• K Bořivojovu moravskému původu – viz Kristián
(kap. 2), „Historie psaná
štětcem“ aneb malby ve znojemské rotundě jako historický pramen, „Kníže
Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“, tab. 5a a 5b: „
Věk a doba vlády knížat v grafickém znázornění“, „
Granum“ k roku 894 o Bořivojově křtu (?), spíše však
sňatku (!),
„Vznik a původ přemyslovské pověsti“,
„Oráčská scéna na malbě
ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec, atd.
|
|
Petr Šimík (2006).
Srovnání:
Nalezení Přemysla:
Kristián, Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Palacký.
Přemyslovi následníci:
Kristián, Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Palacký.
Bořivojův křest v legendách:
Kristián, Fuit, Proložní
ludmilská, „Diffundente
sole“.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Neplach, „Granum“, Palacký.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci svatého
Rostislava pravoslavnou církví (1994).
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a
nejstarších českých legend“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 5b: „Srovnání
životních dat a doby vlády Svatopluka a Bořivoje“.
Tabulka 6: „Životní data kněžny
Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní data knížete
Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské
pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Václav Tille: Přemyslova otka. Český časopis historický (ČČH)
1917.
•
Kamil Hilbert: O nálezech rotundy Václavovy. Svatováclavský
sborník I. Praha 1934, s. 220-229.
•
Záviš Kalandra: České pohanství. Fr. Borový, Praha 1947.
•
Antonín Friedl: Královská kaple sv. Kateřiny ve Znojmě. Čedok,
Praha 1953.
•
Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia (reprint 1. vydání
Orbis, Praha 1963), Praha 2000.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
•
Rudolf Turek: Vývojový krok Vratislavova stavebnictví. Královský
Vyšehrad. Sborník příspěvků k 900. výročí úmrtí prvního českého krále Vratislava II.
(1061-1092). Královská kolegiátní kapitula sv. Petra a Pavla na
Vyšehradě, Praha 1992, s. 44-58.
•
Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
•
Miloš Šolle: Od úsvitu křesťanství k sv. Vojtěchu. Vyšehrad,
Praha 1996.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště – Sady. Křesťanské
centrum říše Velkomoravské. MZM, Brno 1996.
•
Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeologie na Pražském hradě.
Lektorovali Zdeněk Dragoun a Jiří Sláma. Paseka, Praha a Litomyšl 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha
1997.
•
Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
•
Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Recenzoval doc. PhDr. Jiří Sláma, CSc. Set Out, Praha 1997.
•
Michal Lutovský: Bratrovrah a tvůrce státu. Život a doba knížete
Boleslava I. Recenzoval doc. PhDr. Jiří Sláma, CSc. Set Out, Praha 1998.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci
aneb Jak přesná je přesnost určení věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č.
8, 1999.
•
Milena Bravermanová: Hrob Boleslava II. In: Kol. aut.: Přemyslovský
stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února 999). Edd. L.
Polanský-J. Sláma-D. Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 247-266.
•
Naďa Profantová: Vytváření mocenských struktur u západních
Slovanů. In: Europas Mitte um 1000. Theiss, Stuttgart 2000, I. sv., kap 3.5, s. 293-295 (český
překlad: Střed Evropy okolo roku 1000. Sborník esejů ke
stejnojmenné výstavě. NLN, Praha 2002, kap. 3.5, s.
104).
•
Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I., II.). Dějiny a současnost XXII, č. 4 a 5, 2000, s. 6-11, s. 29-32.
•
Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století.
In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť Boleslava II. († 7. února 999). Ed. Luboš
Polanský, Jiří Sláma, Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000, s.
267-273.
•
František Borák: Neznámá historie Moravy v IX. až XI. století. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského
národního kongresu 1999-2001.
MNK, Brno 2001, s. 9-117.
•
Jiří Adámek: Komentář k neznámé historii Moravy v IX. až XI.
století. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001.
MNK, Brno 2001, s. 120-121.
•
Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
•
Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
•
Miloš Šolle: Čechy v době velkomoravské. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 389-396.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
•
Zdeněk Měřínský: Hledání Metodějova hrobu. Dějiny ve věku
nejistot. Sborník k příležitosti 70. narozenin Dušana Třeštíka.
NLN, Praha 2003, s. 151-176.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
•
Jan Frolík: Pražský hrad v 9. a 10. století. In: P. Sommer
(ed.): České země v raném středověku. NLN, Praha 2006, s. 175-192.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|