POVĚST O
PŘEMYSLOVI
LÝČENÉ
STŘEVÍCE
KOSMOVA KRONIKA ČECHŮ,
KN. I. |
7
[Pokračování ...].
Potom, oděn v knížecí roucho a obut v královskou
obuv, vsedne oráč na bujného oře, avšak nezapomínaje na svůj stav,
vezme s sebou své střevíce, zcela z lýčí ušité, aby je
dal schovati pro budoucnost; a chovají se na Vyšehradě v knížecí
komoře až podnes a na věčné časy.1 Ubírali se nadcházkami a poslové ještě
si netroufali s novým pánem důvěrněji mluvit, ale jako holubi, když k nim někdy nějaký
cizí přiletí,2 z počátku se ho bojí, brzy
však při letu samém mu přivyknou a jako za svého jej mají a milují, tak oni při jízdě hovořili
a povídáním si cestu krátili, a přitom vtipkujíce a žertujíce, na únavu zapomínali.
Tu se stalo, že se jeden, zvláště smělý a od řeči, zeptal: „Pane, pověz nám,
proč sis u nás dal schovat tyto lýkové střevíce, jež nejsou
k ničemu, než aby je člověk zahodil;3 nemůžeme se tomu dost vynadiviti“.
On jim odpověděl: „Na to jsem je dal a dám
schovati na věky, aby naši potomci věděli, odkud vzešli, a aby byli vždy živi v bázni
a nejistotě a aby lidí sobě od Boha
svěřených4 nespravedlivě neutiskovali z pýchy, poněvadž všichni
jsme si od přírody rovni.5 Nyní však ať se smím zase i já vás zeptati, zda je
chvalitebnější z chudoby se povznésti k hodnosti či z hodnosti upadnouti v chudobu? Odpovíte
mi ovšem, že je lépe povznésti se k slávě než upadnouti v nouzi. Ale jsou mnozí ze
vznešeného rodu vzešlí, potom však v potupnou nouzi a v neštěstí upadlí, kteří hlásajíce jiným,
jak jejich předkové byli slavní a mocní, nevědí, že tím sami sebe ještě více tupí a hanobí, poněvadž
sami pozbyli svou nedbalostí toho, čeho oni nabyli svou přičinlivostí. Neboť Štěstěna stále jako v kostky
hraje svým kolem tak, že brzy ty povznese na vrchol, brzy ony uvrhne do propasti. Tím se stává, že se světská
hodnost, jež bývá někdy k slávě, ztratí k hanbě.6 Ale
chudoba, překonaná ctností, neskrývá se pod vlčí koží, nýbrž svého vítěze, jejž zprvu
s sebou strhla do hlubin, povznáší k hvězdám“.7
Kosmas: Kronika Čechů, kn. I, kap. 7.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
1 –
|
V podobě královské obuvi nám
tu Kosmas opět ponechává ukazovátko k moravskému králi-oráči
Rostislavovi, vždyť sám říká, že Čechové neměli dosud knížete, natož krále. |
2 –
|
Kosmas tu znovu připomíná Přemyslův
cizí původ (viz kap. 5
a 6). Viz citace níže: „Křesťané mezi nevěřícími“. |
3 –
|
V křesťanské symbolice střevíce znamenají obutí potřebné pro
šíření evangelia pokoje (Ef 6, 15). Spolu s mošnou jsou běžnou potřebou
apoštolů hlásajících víru křesťanskou (Mt 10, 10; Mk 6, 8-9; L 9, 3;
L 10, 4; L 22, 35-36). Viz strana: „Oráčská scéna na malbě
ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec. |
4 –
|
Kosmův Přemysl hovoří jako pravověrný
křesťan, i jeho potomci budou křesťané, neboť budou mít „od Boha
lidí sobě svěřených“. Přemýšlivý oráč tedy ve skutečnosti zřejmě nebude ten, za něhož jej Kosmas prvoplánově
vydává – pohan Přemysl! |
5 –
|
Jde o převzatý citát papeže Řehoře Velikého (540-604), kterým je
míněna etická rovnost před Bohem. Přemyslovi potomci nemají Čechy utiskovat, mají si v pokoře uvědomovat,
odkud vzešli, tj. svůj oráčský původ. A zejména svoji vladařskou
povinnost – šířit křesťanství (orba, střevíce), zakládat chrámy Boží
a shromažďovat kněze a kleriky, jak je to také zdůrazňováno v legendách – viz např.
Kristián. |
6 –
|
Kosmas tu zdůvodňuje, proč ve 12. století se pražská knížata
již nemají odvolávat na svůj velkomoravský původ. |
7 –
|
Tak jako křesťanské ctnosti věřící přibližují Bohu. Srovnej
Citace níže. |
|
Petr Šimík (2005). Citace:
První list Petrův (1P 2, 11-17)
Křesťané mezi nevěřícími
(11) Milovaní, v tomto světě
jste cizinci bez domovského práva.
Prosím vás proto, zdržujte se sobeckých vášní,
které vedou boj proti duši,
(12) a žijte vzorně mezi pohany; tak aby ti, kdo vás
osočují jako zločince, prohlédli a za vaše dobré činy
vzdali chválu Bohu »v den navštívení«.
(13) Podřiďte se kvůli Pánu každému lidskému zřízení –
ať už králi jako svrchovanému vládci,
(14) ať už místodržícím jako těm, které on posílá
trestat zločince a odměňovat ty, kteří jednají dobře.
(15) Taková je přece Boží vůle, abyste dobrým jednáním
umlčovali nevědomost nerozumných lidí.
(16) Jste svobodni, ale ne jako ti, jímž svoboda slouží
za plášť nepravosti, nýbrž jako služebníci Boží.
(17) Ke všem lidem mějte úctu, bratrstvo milujte,
Boha se bojte, krále ctěte.
První kniha Samuelova (1S 2, 7-8)
Chanin chvalozpěv
(7) Hospodin ochuzuje i zbohacuje,
ponižuje a též povyšuje.
(8) Nuzného pozvedá z prachu,
z kalu vytahuje ubožáka;
posadí je v kruhu knížat
a za dědictví jim dá trůn slávy.
BIBLE. Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS) 1994.
Předchozí kap. 6.: Nalezení Přemysla, pozvání ke svačině, zázrak s otkou,
vysvětlení zázraku s otkou.
Srovnání:
Lýčené střevíce: Kristián, Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Palacký.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
Rodokmeny: „Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Rodokmeny:
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské
historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli!
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Následuje kap. 8.: Sňatek s Libuší a vydání zákonů a práv.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag. Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova
series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s. 25-26.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972, s. 20, 23.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury. MF,
Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů (antické a biblické motivy). Petrklíč,
Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři studie ke „starým pověstem českým“. NLN,
Praha 2003.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal,
vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|