KAPITOLA III
O POVÝŠENÍ KNÍŽAT
NEBOLI SPRÁVCŮ
(2. část: O Libušině soudu a o nalezení a povolání Přemysla
od pluhu)
[Pokračování ...].
Potom však se stalo, že se dva čeští velmoži, kteří
mezi sebou navzájem vedli spor a svár pro nějaké statky, sešli
v přítomnosti lidu před řečenou Libuší u soudu, neboť
chtěli spravedlivým rozsudkem ukončit spor. Libuše velmi rozumně
prozkoumala předložený spor a jednomu z nich dala za právo, druhého
spravedlivým rozsudkem odsoudila. Tehdy druhý, který byl
odsouzen, ale měl více přátel, zvolal: „Ó běda našemu lidu,
neboť všechna království a knížectví jsou spravována muži,
ale naše ženou“!1 Tu veškerý přítomný lid zvolal: „Žádáme
za knížete muže, který by nám vládl jako vládnou muži jiným
národům“. Jakmile to Libuše uslyšela, přikázala jim mlčet
a řekla: „Přijďte ke mně zítra a splním vaše přání“. Když
druhého dne přišli k Libuši, znovu žádali aby jim dala za knížete
muže. Ona k nim takto promluvila: „V lásce a přátelství
jsem vám vládla mírně a vlídně, jako žena. Nyní však budete
mít podle svého přání za knížete muže, který zkrotí vaše
hlavy železnou holí a bude vás soudit podle své vůle. Jeho vůli
se neodvážíte odporovat. Ty z vás, které bude chtít, povýší,
a jiné poníží“.2
Když to velmoži a lid slyšeli, svorně volali: „Chceme
mít za knížete muže“! A protože řečená Libuše byla sibyla,
jak již bylo řečeno, a měla ducha věšteckého, žádali ji,
aby jim určila knížete a soudce. Ona pravila: „Vezměte mého bílého
koně, naložte na něho královská roucha a sejměte mu
uzdu. Muže, k němuž půjde a u něhož se zastaví, přijměte sobě za knížete
a mně za manžela. A dám vám toto znamení: Až přijdete
k tomu muži, uvidíte ho, jak jí na železném stole“.3
Velmoži, plníce
Libušin příkaz, poslali posly z Vyšehradu a následovali koně,
který šel přes pole, rozběhl se přes kopce a údolí a přišel
druhého dne ke vsi Stadice, což znamená locus gregum [místo
stád], a zastavil se tam. Tato vesnice je totiž vzdálena od
Vyšehradu asi deset mil a leží na řece Bílině. Tam našli muže
jménem Přemysl, což se vykládá
Premeditans [Přemýšlející], orajícího na poli se dvěma
strakatými voly; to pole mělo na délku i šířku dvanáct kroků.
Bylo to pole okrouhlé a černé, obklopené kolem dokola polem úplně
bílým. A tu takto promluvili k orajícímu muži: „Buď naším
knížetem, pusť voly, vystup na koně a ubírej se k trůnu, který
je pro tebe připraven. Neboť český lid si tě zvolil za knížete“.4
Ten, když uslyšel taková slova, odvázal voly, kteří
hned zmizeli a již nebyli spatřeni. A tak muž takto od pluhu
povolaný a za knížete zvolený zarazil náhle do země prut, jímž
poháněl voly. Ten ihned rozkvetl a vyhnal tři větve, které
nesly zralé ořechy. Dvě z těch větví brzy uschly a třetí
rostla a velice se rozrostla, jak je možné vidět až do dnešního
dne. Každý rok nese ořechy. Její plody se po mnoho let nezkazí
ani neshnijí, a také se v nich nenajde žádný červ. Když to
tak učinil, řečený Přemysl vzal pluh, položil na radlici chléb
a sýr a pojedl na ní. Vidouce to příchozí velmoži – poslové,
vzpomněli na Libušina slova o železném stole a volech, kteří
zmizí, i o kvetoucím prutu, nesoucím plody. A ačkoli tím byli
udiveni, přece se žádaného knížete na nic neptali. Jakmile Přemysl
pojedl, vsedl na koně a jel s nimi.5
A tak, když byli řečení poslové na cestě, ptali
se ho, zda je možné, aby jim řekl, čím to bylo, že jeho prut
rozkvetl, vyhnal tři větve a zatímco dvě uschly, třetí rostla,
velice se rozbujela a nesla ořechy. Odpověděl: „Z mých beder
vzejdou tři knížata; dva rychle zhynou, třetí kníže však
i jeho knížectví slavně rozkvete do výše i šíře a bude mít nádherné
plody.6
Také vám řeknu, že kdybyste mi byli dovolili doorat
pole,
které jsem oral, moji mužští potomci by zůstali v tomto knížectví
trvale. Ale protože jste přišli předčasně, můj mužský rod
vymře.7 A na to vám dám znamení: když rod takto zajde, vnuk
pomstí děda“.8
Řečený kníže s sebou také vezl střevíce a mošnu
vyrobené z lýka. Když byl dotázán na to, proč je s sebou veze,
odpověděl: „Chci je nechat uchovat na věčné časy na hradě
Vyšehradě, pokud neztrouchnivějí, aby moji potomci viděli, že
byli posazeni na knížecí trůn z chudoby, aby nezpychli, protože
pyšní bývají po zásluze ponižováni a nízcí pro ctnost povyšováni“.
Střevíce jsou až do dnešního dne velmi pečlivě chovány
v kostele vyšehradském. V předvečer korunovace českých králů
totiž kanovníci a preláti jdou v procesí vstříc budoucímu králi,
ukážou mu střevíce a položí mu
mošnu na rameno, aby [králové]
měli na paměti, že pocházejí z chudoby a aby nikdy nezpychli.9
Tak tedy kníže Přemysl kráčel se svou družinou, přišel na Vyšehrad,
kde byl Libuší a všemi pány slavnostně posazen na knížecí
stolec a s Libuší spojen manželstvím.10
Přibík Pulkava z Radenína: Kronika česká, kap. III. (2. část).
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2005).
Předchozí kap. III. (první část): O soudci Krokovi a jeho třech dcerách
Srovnání:
Libušin soud: Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, F.
Palacký.
Varování před cizím knížetem: Kristián,
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, F. Palacký.
Volba knížete: Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola,
F. Palacký.
Nalezení Přemysla: Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola,
F. Palacký,
A. Jirásek.
Přemyslův zázrak s otkou: Kristián,
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, F. Palacký,
A. Jirásek.
Odjezd na Libušin hrad: Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, F.
Palacký,
A. Jirásek.
Svatba Přemysla s Libuší (hadačkou): Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola,
F. Palacký,
A. Jirásek.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
Tabulka 2: „Kosmův obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Následuje kap. IV.: O stavbě hradu jménem
Praha.
Literatura:
• Přibík Pulkava z Radenína: „Kronika česká“. Kroniky
doby Karla IV. Ed. Marie Bláhová-Jana Zachová, Svoboda, Praha 1987, s. 273-274. |