MYTIČTÍ
PANOVNÍCI
KOSMŮV
RODOKMEN PŘEMYSLOVCŮ, DOPLNĚNÝ DALIMILEM A PŘIBÍKEM PULKAVOU |
|
2. Rodokmen mytických
Přemyslovců.
Sestavený podle údajů Kosmovy
Kroniky Čechů (tm. fialová), doplněný
dle Kroniky české tak řečeného Dalimila*
a Kroniky Přibíka Pulkavy** z Radenína (sv. fialová).1 Jediné
jméno
(červená), které je ověřeno
dobovými prameny, je jméno moravského knížete Bořivoje, jenž
podle Kristiána přišel do
Čech šířit moravské křesťanství. Seznam jmen Kosmas získal
již hotový, předeslal mu jen jméno praotce Čecha.
Jak Kosmas postupoval
Při sestavování rodokmenu postupoval v zásadě
podle Bible. Předobrazem praotce
Čecha, který Slovany české přivedl pod památný Říp, mu
byl biblický Mojžíš („země zaslíbená“, „mléko a med“).
Pak následuje doba soudců (Krok),
po ní doba královská (pohan Přemysl a jeho následníci). Tři
Krokovy dcery v mezidobí zastupují tři křesťanské
ctnosti: naději, víru a lásku (v Kosmově podání hříchy
pohanské nevěry: kouzelnictví magia – Kazi, modloslužebnictví
idololatria – Teta, věštectví divinatio – Libuše). Kněžna
Libuše s trůnem zděděným po otci u Kosmy nahradila také původně
bezejmennou hadačku pannu, aby zachoval Kristiánem použitou symboliku
se „svatým sňatkem“ (svatba krále se zemí, Vládou).
Pro samotný
libušopřemyslovský příběh
a následnou řadu mytických knížat Kosmas, inspirován Kristiánem,
použil obrazový scénář,
který nalezl na malbách ve znojemské rotundě – viz tab. 2. Čili opět
křesťanský námět. K tomu přidal pár
pohanských bohů, nikoliv ovšem z Pantheonu slovanského, ale antického.
„Nebarbarství“ pohana Přemysla dokazuje Kosmas tím, že ho
nechává uctívat
stejné bohy jako starověcí Řekové a Římané (D. Třeštík 1999b, s. 171), aby v zápětí podal velmi
nelichtivou charakteristiku jak Přemysla, tak jeho následníků
(o lascivní kněžně Libuši ani
nemluvě).
To vše proložil obraty: „stařecké hříčky“,
„nechtěl jsem si něco vymýšleti“,
„chceme jen něco málo pravdivého pověděti“, „o životě
a stejně i o smrti těchto knížat se mlčí“, „nebylo
toho času, kdo by perem zachoval paměti jejich skutky“, „jinak
se vypravují věci viděné, jinak slyšené, jinak s m y š l e n é “
a zamotal tak hlavu několika generacím historiků.2
Kosmovi uvěřili i někteří univerzitně vzdělaní
jedinci
I současný český h i s t o r i k
se proto vážně zaobíral myšlenkou, že otcem Bořivoje byl
„snad“ (Kosmův) Hostivít a jeho bratrem
či bratrancem dokonce (Kristiánův)
Strojmír (D. Třeštík 1997, s. 333 a schéma na s. 425; týž 1999, s. 8). Podařilo
se mu dokonce spočítat, pokud vezmeme 13 let
jako průměrnou dobu vlády historických „Přemyslovců“, že „by
se Mnata ocitl v době okolo roku 790. ... Dostáváme se tak totiž
právě do doby, kdy se začaly vytvářet knížecí dynastie na
nových hradech. Měli bychom tu tedy katalog těch knížat, která
vybudovala některé z hradišť ve středních Čechách a založila zdejší, pomalu se upevňující knížectví“ (D. Třeštík 1997, s. 96).
Nelze se pak divit, že jistý Patrick
Ungermann v článku „Čechové“ (první část) napsal: „Přemyslovci.
Naše první souvislá knížecí a posléze královská dynastie.
Zapamatujme si jména těch prvních osmi pohanských. (A proč?).
Jsou to muži z pověstí? Chci říci, že ne a dodávám, že
je archeologie podle svých dobových možností jednoho po druhém
ze světa mýtů vyjímá a vkládá je do světa vědou prozkoumaných
dějin. Byli to: Přemysl Oráč, Nezamysl, Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl,
Neklan a Hostivít (zatím první historicky d o l o ž e n ý ),
jehož syn Bořivoj se dal pokřtít“.3
P. Ungermann totiž nevzal na vědomí, že onen výše
jmenovaný historik si později sám svoji falešnou představu odborně
a logicky vyvrátil (D. Třeštík
2003, s. 164): „Původní pověst se neodehrávala na jevišti středních Čech“.
Kosmova mytická knížata se tedy na budování hradišť ve středních
Čechách podílet nemohla! Srovnej tab. 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty.
Kosmův rodokmen není autentický
Kosmovy mytické postavy se ovšem pomalu ale jistě dostávají z historické
vetešárny do literárního archivu, kam také nesporně patří! „Přemyslovská pověst nemá proto žádnou míru primární historičnosti (jakou by byl franský kupec Sámo, podle Hanse Schreuera proměněný v »Přemysla« apod.). Je však historickým dokladem sekundárním, pro povahu představ o počátcích knížectví a státní moci v průběhu 10.-11. století. Kulturně-historická cena pověsti je však nesmírná, i když je jako pramen pro předhistorickou dobu
n e p o u ž i t e l n á . Proto také jakékoliv pokusy o historické a archeologické využití přemyslovské pověsti vyzněly groteskně“
(V. Karbusický 1995, s. 173).
Pokud jde o všechna ta Kosmova neobvyklá „jména“, ani anály,
ani legendy neznají žádného „Neklana“ či „Hostivíta“,
protože nikdy nežil.
Podobné stanovisko zaujal již A. Friedl (1953, s. 11): „Kosmas ukončiv výklad o Přemyslovi podal výčet knížat,
jež po něm následovali. Jsou to: Nezamysl, Mnata, Vojen, Vnislav,
Křesomysl, Neklan, a Hostivít. Všech knížat pohanské doby, včetně
Přemysla, bylo tedy osm. Kosmas podotýká, že se o jejich životě
a smrti mlčí (tzn. nemluví,
ale ani nepíše, jak Kosmas
podotýká dále – pozn. PŠ). Tato zmínka
není náhodná. Má své odůvodnění v tom, že tato
knížata totiž n e e x i s t o v a l a .
I když jejich jména zdánlivě znějí slovansky, jejich obsah a smysl
je naprosto neslovanský. Jsou to jen slovansky znějící přeměny,
možno říci i překlady indogermánských jmen z pořadí dnů v jednom týdnu. Do českého názvosloví přešla prostřednictvím
germánského a odtud i římského kalendáře.4 Počet sedmi knížat
po Přemyslovi dodržel i Kosmas, vysvětliv to »vypravováním
starců« (senuum fabulosa narratio), to znamená ústním podáním
lidu. A tento počet jednoho, tj. Přemysla, a sedmi po něm následujících,
tedy vcelku osmi knížat, byl dodržen, jak bude dále ukázáno, i na znojemském obraze“.
Dále A. Friedl vyslovil domněnku, že znojemský malíř
„vzal podklad z Kosmovy
kroniky“, v rotundě prý proto
za oráčskou scénou následuje právě osm knížecích postav. Ve
skutečnosti to bylo právě naopak, Kosmas
se inspiroval malbami, neboť ty vznikly někdy v letech
1019-1034, a to Kosmas (1045-1125) ještě nebyl ani na světě.
Vyplývá to také ze srovnání obsahu 3. pásu znojemských maleb
s příslušným textem Kosmovy kroniky v tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?, ale i z Kosmova sdělení: pokud o těchto
knížatech neslyšel ani nečetl, pak musel vidět jejich obraz.
Proto ve svém textu mohl dospět k počtu právě „osmi“
knížat včetně Přemysla a k dalším shodným detailům s malbami (býčí souspřeží, pluh, oráč se dvěma asistenty, střevíce
a mošna, „hadačka-panna“ s byzantským diadémem se dvěma
suhovými závěsy
v rukou v šatě krátkém jako mužská suknice – viz článek „Historie
psaná štětcem“).
Kosmův „rodokmen“ je
historicky nemožný pro dobu, ke které se hlásí a nemohl být
t r a d o v á n . Je fiktivní a vznikl dodatečně (V. Karbusický 1995, s. 221).
Území, na němž se tato Kosmova mytická knížata měla údajně pohybovat, přibližuje
mapka.
V. Karbusický (1995, s. 216-243) v kapitole „Kosmas
a rodokmen předhistorických knížat“ dokázal, že Kosmas jména
svých postav pro dobu mytickou převzal ze souvislého staroslověnského
(či staročeského) textu:
|
Krok’ kazi (Tetha,
Thetka atd.), lubo...pŕemyśl...
nezamyśl...m...na ta voj’n...ni zla,
kr’z...my s... neklan...(am)..., gosti vít...5 |
|
Z toho
pak Kosmovi vznikla jména: Krok, Kazi, Teta, Luboša, Přemysl, Nezamysl,
Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl, Neklan, Hostivít.
V první
reakci na tento výsledek se objevila námitka, že jde
prostě o náhodu. Jistá lingvistka ji vyslovila pobaveně,
jistý historik rozezleně. Jenže pravděpodobnost z „pouhé náhody“
vycházející hříčky u 12 jmen se prakticky rovná nule.
K vývodům V. Karbusického se dodatečně vyjádřil
matematik dr. ing. Gerhard Gille z Düsseldorfu nezávislou
expertizou:
1. Možnost vytvoření
smysluplné věty ze jmen nemůže být u rodokmenů programována
jako u anagramů.
2. Jestliže sled
jmen dává smysl, byl v něm tento smysl už předtím a nemohl
vyvstat náhodou genealogické řady. Přesněji řečeno: Náhoda má
u 12 jmen pravděpodobnost 1 : 12! (jedna ku dvanácti faktoriál),
to znamená
1 : 479 001 600 (toto velké číslo vznikne násobením všech čísel
od 1 do 12 po sobě). Tak mizivá pravděpodobnost náhody vyvstává
však ještě za předpokladu, že onen smysl byl do dvanácti daných
jmen předem zašifrován, a jde tedy jen o to, přestavováním
jmen najít správné pořadí.
3. Abychom mohli
vyjádřit skutečnou pravděpodobnost náhody, museli bychom
nejprve stanovit množinu všech za onoho času obvyklých jmen. U každé z těchto skupin jmen vyvstává zase pravděpodobnost větného
smyslu
1 : 479 001 600, takže je pravděpodobnost, že čistou náhodou
vznikne smysl dávající věta, u celé množiny v oné době
obvyklých jmen tak nesmírně mizivá, že by se sotva mohla udát
v celém časovém prostoru od vzniku kosmu
(V. Karbusický 1995, s. 237, pozn. 103).
Že nejde o náhodu, potvrzuje i to, že „rodokmen“,
p o p r v é
se vyskytující až u Kosmy (všech 12 jmen se
objevilo najednou a současně až 240 let po příchodu Bořivoje
do Čech), je věcně a historicky nereálný
a byl vytvořen relativně pozdě – patrně koncem 11. století.
To implikuje sestavení všech jmen bez výjimky podle jediného
principu, a tím je textová koruptela. Jen za „jmény“ se skrývající
text může vůbec ony neobvyklé
a tvoření jmen se vymykající tvary jako „Kazi“ vysvětlit, a co ve „jménech“ nesmyslně vyjadřuje negativní vlastnosti
(Nezamysl = nepřemýšlivý, Neklan = zbabělec), je nyní ve
funkci větného záporu zcela logické (V. Karbusický 1995, s. 236).6
Poznámky:
|
1 –
|
Ač Dalimil i Přibík Pulkava
znali Kristiánovu legendu, ani jeden z nich Strojmíra
nepovažoval za mytického potomka Přemysla Oráče (to ostatně ani Kristián),
proto jej do rodokmene nezařadili. Také J. Žemlička (2000, s. 269) vyslovil domněnku, že „Kristiánův
Strojmír, žijící od mládí v exilu (vždyť zapomněl mateřskou
řeč) a považovaný někdy za Bořivojova příbuzného
(např. D. Třeštík
1997, s. 333 a schéma na s. 425), mohl patřit
k nepřemyslovským
duces“. Spíš „musel
patřit“, byl přece z jejich národa (rozuměj
Slovanů českých), „z nich rodem pocházel“, zatímco Bořivoj,
„přemyslovský“ dux,
pocházel z rodu „Přemyslova“. A Přemysla Čechové nalezli „v cizí
zemi“, podle Kristiána na Moravě,
podle Kosmy v severočeských Stadicích – viz (Kosmas
I,
6). Byl to cizinec
– z kmene Lučanů
– viz mapka. Srovnej také
mapku: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“. |
2 –
|
„Umístění »lucké války«
kamsi k »Neklanovi« bylo jistě momentálním Kosmovým rozhodnutím.
Použití tohoto historického umístění jako »zprávy
kronikáře« v naší archeologii je bludná cesta, jíž
jistě nelze upřít romanticko-vlastenecké pohnutky. Dokládání
»dávné vyspělosti« národa posunutím vykopaného materiálu (z Vlastislavi) do hlubší
minulosti je sice počínání ušlechtilé, leč nevědecké“
(V. Karbusický 1995, s. 243).
Je ovšem možné, že Kosmova lucká válka odpovídá Strojmírovu
povstání u Kristiána. Kosmas se o ní zmiňuje po
křtu Bořivoje a přitom ji časově zařazuje (zdánlivě
nelogicky) zpět kamsi k Neklanovi (Kosmas I, 10).
Uvědomíme-li si, že postupoval podle Kristiánovy předlohy
a současně podle obrazového scénáře, který našel
na malbě ve znojemské rotundě, pak vše dostává smysl.
Kosmův smyšlený mytický Neklan totiž odpovídá historickému
velkomoravskému Svatoplukovi, Bořivojovu současníkovi
(srovnej tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“). Bořivoj uzavřený v malém
hrádku, „jenž slove Levý Hradec“, tu ve
Svatoplukově zastoupení vybojoval slavné vítězství.
Bitvu sice, na rozdíl od bájného Tyra, přežil (†888),
ale Svatopluka ne (†894). Nabízí se srovnání s dobytím
Budče, kde byl objeven hromadný hrob obránců hradu. Onu
bitvu bychom mohli zařadit mezi roky 872, kdy Bořivoj na Levém
Hradci postavil kostel sv. Klimenta, a 875, kdy usedá na
pražský stolec. |
3 –
|
Tato historická „bomba“
se objevila v jakémsi plátku (České listy IV, č. 3, s. 10; www.volny.cz/ceskelisty),
místo aby zaujala titulní strany deníků a odborných vědeckých časopisů, zabývajících se archeologií a historií.
Nevypustil náhodou autor jen onu známou haškovskou kachnu? Historikové o ničem takovém neví
– viz povzdech jednoho z nich v Komentáři
níže.
|
4 –
|
Proč by Slované čeští přebírali
od Germánů názvy dnů v týdnu, když pro ně měli názvy
slovanské? To nemá žádnou logiku.
|
5 –
|
Volný přepis textu: „Zastav
svůj krok, cizinče (Němče, Theute), a raději přemýšlej; nezamýšlíme (na
tebe) ani vojny ani zla, kříži se neklaníme, hosty vítáme ...“.
Je to varování před krokem války a zároveň nabídka míru,
přičemž
je záminka „kříže“ odmítnuta (V. Karbusický 1995, s. 237). Text se
mohl týkat popisu historické události, kterou Fuldské
anály zaznamenaly k roku 849
(V. Karbusický 1995, s. 238-239, 241), kdy se po střetu s početným vojskem Franků
čeští vyjednavači obrátili na hraběte Thakulfa, náčelníka
srbské marky, jemuž věřili víc než ostatním. Tuhé
boje s Němci za Břetislava I. z roku 1040 mohly působit na neustálou
aktualizaci epického ztvárnění boje
roku 849 (a je to přece právě epos, který traduje události celá
staletí!).
D. Třeštík (1997, s. 505 pozn. 148) se
domníval, že: „takto (naivně) ale žádná taková píseň
znít nemohla, už proto, že »Teutonici« (a podobně) jako
označení pro »Němce« je v 9. století nemožné jak ve
východofrancké říši, tak u jejich sousedů“. Přitom ale nějak přestřehl, že Kosmas,
narozený v roce 1045, mohl zaznamenat až její
aktuální podobu z 11. století, a zde již Třeštíkova námitka
neplatí, neboť „Theutonici“ jako označení pro Němce
se objevují v Kosmově předloze na konci 10. století,
tj. v Kristiánovi (kap. 2)
– viz J. Ludvíkovský (1978, s. 22, ř. 79).
|
6 –
|
„Někdo však může být po zjištěných faktech poněkud rozčarován, že geneze přemyslovské dynastické pověsti
v Kosmově kronice nevzešla z ústního podání prostého lidu, tradovaná »bájnými starci«, nýbrž byla
vytvořena u m ě l e , především za účelem upevnění politické moci této vládnoucí dynastie v Čechách. Musíme si však
uvědomit, že i u jiných národů jejich dynastické pověsti vznikaly podobně z pera vzdělaných příslušníků
vládnoucí společenské vrstvy“ (J. Sadílek 1997, s. 134).
Stejně „uměle“ byly vytvořeny pověsti o původu Švábů,
Sasů, Bavorů a Franků (D. Třeštík 2003, s. 193, pozn. 35).
D. Třeštík (1999a, s. 117) to vysvětloval
takto: „Tam, kde stará »gentilní« vyprávění nebyla k dispozici, byla
použita volná fabulace pracující s učenými a folkloristickými motivy. Tam, kde státy navazovaly přímo
na starý gens, postačilo přepracovat staré mýty“. A to prý Kosmas udělal.
Jenže to
právě n e l z e dokázat. Není
divu. Kosmas pochopitelně nepřepracoval neexistující „staré české mýty“, ale zárodek přemyslovské bajky,
který našel u Kristiána (kap. 2), v němž je zpracována látka z moravské
historie. A to dokázat lze. Kristián to nepochybně udělal mimo jiné také proto, že byl, a sám se považoval za potomka moravského krále-oráče
Rostislava – viz „Rodokmen »Přemyslovců«“. Kosmova verze (1120)
se však od Kristiánovy velmi výrazně liší, protože
v ní jednak postupoval podle obrazového
scénáře, popsaného v tab. 2, který našel ve
znojemské rotundě, ale hlavně ji
psal ve zcela jiné době než Kristián (993) a než vznikly
znojemské malby (1019-1034).
Rozdíly i styčné body obou verzí zachycuje tab. 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ – aneb
Bez
moravské historie by nebyly ani české mýty! Tím lze pokládat Třeštíkovu
domněnku, že český „přemyslovský“ stát navazoval přímo
na starý gens, za spolehlivě vyvrácenou. Ostatně D. Třeštík sám
přiznal, že své čtenáře podvádí zcela vědomě:
|
|
„Zatímco
mytologie vzniká v zásadě organicky,
je národní quasimytologie vytvářena vědomě jako ideologie
a je také zcela bezohledně vnucována k věření,
ať již přímým nátlakem nebo, spíše, metodami
nepřímé manipulace“ (D. Třeštík
1999b, s. 162).
|
|
Petr Šimík (2006).
Komentář:
Kosmův seznam
„Historie této rodiny by neměla začínat teprve
Bořivojem, nýbrž již jeho předky, počínajícími podle pověsti
bájným Přemyslem a Libuší“ – napsal D. Třeštík
(1997, s. 95). Dále uvedl, že Kosmův
seznam nemohl být v žádném případě katalogem ústředních knížat
českého kmene, protože přinejmenším v 9. století
nevládl Čechům nikdy jeden kníže, ale celá řada knížat
společně. „Vymyšlen určitě nebyl“,
tvrdil D. Třeštík, „takové katalogy se ústně tradovaly v celé Evropě, buď jako seznamy předků, nebo jako posloupnost
panovníků. Na začátku těchto katalogů stály většinou bájné
postavy, hrdinové nebo přímo bohové. To je také náš případ,
Přemysl s a m o z ř e j m ě
historickou postavou nebyl a i jméno druhého
v řadě, Nezamysla, které je významovým
opakem jména Přemyslova, patří
určitě do báje“ (no, hlavně, že určitě nebyli vymyšleni!
– pozn. PŠ). D. Třeštík pokračoval: „Šlo tu zřejmě o dvojčata,
typické postavy mýtů, pověstí i rituálů celé řady evropských
etnik“.
V tom případě by nás Kosmas podvedl již podruhé!
Ze Stadic nechal přivést na Libušin hrad jen jedno z dvojčat! Přemysla.
A ten hloupější, Nezamysl, ho přežil. Ústně se jistě
tradoval i seznam moravských panovníků, přesto se žádný
nezachoval. Nebýt staroslověnských legend a záznamů franských
analistů, neznali bychom ani Mojmíra, ani jeho synovce Rostislava.
„To ale neznamená, že i ostatní jména jsou
nehistorická“. ... „Žádné z Kosmových jmen se však
b o h u ž e l
neopakuje v pramenech 9. století“ (D. Třeštík 1997, s. 96).
To si stýskl vědec-historik a mýtoman v jedné osobě. Vyjádřil tak snad svůj nekonečný smutek nad tím,
že v takovém případě český historik „bohužel“ nemá
v rukou nic, čím by podepřel Kosmův hanebný skutek, nehodný řádného křesťana?
Kosmas totiž Bořivoje připravil o jeho pravé a zákonité
moravské křesťanské předky (viz např. rodokmen Mojmírovců)
a nahradil je postavami jakýchsi smyšlených pohanů „oddaných
břichu a spaní, nevzdělaných a neučených, podobajících se
dobytku“. Prostě Bořivojovi „ukradl minulost“ jenom
proto, že latiníci po církevním schizmatu v roce
1054 nebyli zadobře s Byzancí. Proto také tohoto prvního křesťanského
knížete Čechů, jenž byl „řeckého
vyznání“, odbyl v kronice jen dvěma větami (Kosmas
I, 10 a I, 14).
Kosmův historický podvod
bychom snad dnes mohli považovat za již promlčený, kdyby se ovšem
současná česká historická věda
(v osobách některých jejích reprezentantů) očividně nesnažila
tento jeho ohavný čin nejen zakrýt, ale dokonce snad legalizovat
(D. Třeštík 1997, s. 95-96: „Kosmův
seznam ... vymyšlen určitě nebyl! Jména nemusí být nutně
nehistorická!“ J. Sláma
2001, s. 349: „Kosmův výčet osmi jmen knížat vládnoucích před
Bořivojem nemusí být kronikářovým naprostým výmyslem“). A to
navzdory vyjádření mnoha odborníků, kteří již na počínání
Kosmovo (i na počínání jeho současných zastánců a obdivovatelů) poukázali.
Někteří reprezentanti historické vědy se tedy vědomě stávají jeho
„spolupachateli“ a můžeme je směle nazývat „pokračovatelé Kosmovi“. Zřejmě nabyli dojmu, že
česká společnost si přeje být
nadále mystifikována a systematicky ohlupována: „Je lépe
v blahé nevědomosti žíti, nežli strašlivou poznati jistotu“.
Chtělo by to generální úklid
Bude jistě zajímavé sledovat kdy, a kdo první z
historiků se konečně odváží v y m é s t
z historických zákoutí balast Kosmových
mýtů a Kristiánových povídaček o Bořivojově křtu a začne
se opravdu seriózně zabývat moravským původem českého
panovnického rodu. Je možné, že ten, kdo se první odhodlá
nazvat jejich práce sice zručným literárním a uměleckým dílem, nicméně z historického hlediska hanebným dobovým podvrhem, se ocitne ve stejné situaci, jako
kdysi odpůrci notoricky falešných Rukopisů. Viz např. F. Borák
a Kosmovy anagramy. D. Třeštík (2003)
tuto historickou šanci v y n i k n o u t
měl, ale zahodil ji; skončil v půli cesty, když
napsal jen první polovinu souvětí: „Původní
pověst se neodehrávala na jevišti středních Čech“
(D. Třeštík 2003, s. 164). Naznal snad, že národ Čechů by celou pravdu ještě neunesl a že je
nutno mu ji předkládat po kapkách, aby neutrpěl informační
šok? To by pak bylo velmi moudré rozhodnutí. Jen ať si spálí
prsty někdo jiný. Zatím
tedy slavně popřel jen to, co o mytických knížatech napsal v roce 1997,
a končí přesvědčením: „Čechové se tak po přijetí křesťanství
se svými mýty nerozešli“ (D. Třeštík 2003, s. 166), což
je jednak ve zjevném rozporu s jeho dříve vyslovenou myšlenkou,
uvedenou výše (2003, s. 164), a jednak zcela nemožný výsmysl (postupuje „jeden
krok vpřed, dva kroky zpátky“).
Z. Kalandra (1947, s. 14-15) napsal: „Písně
nejoslavovanějších, nejoblíbenějších lidových pěvců se
nikde nevztahovaly k událostem starším než sotva sto
let; za
tuto hranici paměť nesahala, za ní leželo mlčení. Desítičlánkový
genealogický řetěz vládců v pohanských Čechách není tedy možno
nazvat »chudým rozpomínáním« – ve srovnání se vším, co
známe od jiných národů, kulturních i nekulturních, co vůbec víme
o hranicích možností lidového podání, je tradice zachovavší
do dob Kosmových přes propast několika staletí památku na nepřetržitou
posloupnost pohanských knížat, nejen úžasným bohatstvím, jaké
nemá nikde obdoby, nýbrž prostě něčím z h o l a
n e m o ž n ý m .
Historická kritika si nesmí dát nikým a ničím imponovat, musí
vždy chtít a dovést odlišit především možné od nemožného.
A je třeba už konečně konstatovat, že je prostě nemožné, aby
se byla ústním podáním udržela až do Kosmových časů tak
bohatá, tak přesná, tak zázračná paměť, sahající aspoň čtyři
sta let zpátky a bez jediné mezery obepínající dlouhé
údobí desíti vládců v pohanských Čechách“.
Jak také napsal V. Karbusický (1995, s. 19): „je absurdní
počítat s existencí nějakých světských pramenů pro dobu
pohanskou, mimo církevní písemnictví“.
Protože
tedy Čechové žádné mýty neměli, a pokud měli, nebylo nikoho, kdo by je
zaznamenal, museli buď převzít cizí, nebo vytvořit
nové.
Pokud by měli nějaké „vlastní“, odehrávaly by se přece právě
na jevišti středních Čech, což ovšem D. Třeštík na základě
archeologických výzkumů zcela jednoznačně vyloučil. Proto je také žádný z mnichů
nezaznamenal. Proto musely být teprve dodatečně vymyšleny.
Už i proto, že „jejich“ vládnoucí křesťanská knížata nepocházela z Čech, ale z Moravy. A ta pochopitelně neměla žádný zájem na tom, aby pro
budoucnost zachovala nějaké staré české pohanské
tradice. Vždyť jejich úkolem bylo v zemi šířit křesťanství
– „zakládat
chrámy Boží a shromažďovat kněze a kleriky“
(Kristián, kap. 3).
První se
tohoto úkolu zhostil vzdělaný a učený mnich ze svatojiřského kláštera,
tzv. Kristián, až
120 let poté, co moravský kníže Bořivoj přinesl do Čech křesťanství
z Moravy. Dřív tato potřeba nevyvstala. Tento Kristiánův příběh ovšem nemá nic společného
s předkřesťanskou dobou v Čechách, jak by snad chtěl D. Třeštík
(1997, s. 95-96; 2003, s. 165-166), vždyť Kristián byl sám
potomek velkomoravských předků.
Tehdy, tzn. na konci 10. století, býčí
souspřeží, orba, vzdělávání
polí, setba a sklizeň
snopků úrody víry do stodoly Pána našeho Ježíše Krista ještě byly obecně chápány jako křesťanská
symbolika, přinejmenším v církevních kruzích. Srovnej
např. legendy Život sv. Metoděje (kap. VII), Chvalořeč o sv. Cyrilu a Metoději (kap. 14), legenda Beatus
Cyrillus.
Za dalších 120 let kronikář Kosmas
shledal Kristiánův stručný přemyslovský příběh zcela
nedostačující novým potřebám, neboť spojení s velkomoravskou
historií z něj bylo příliš patrné, a tak jej zásadně přepracoval.
Některé partie náležitě rozvinul (z pěti vět na pět
kapitol) – „volbu“ a nalezení „pohanského
oráče“ uctívajícího starověké římské bohy (jen to samo o sobě je nesmysl), jiné naopak velmi výrazně
zkrátil (do jediné věty) – pokřtění Bořivoje. Protože stejně jako Kristián
pracoval s moravským námětem, veškeré případné přímé
reminiscence z něho preventivně odstranil tím, že vynechal
Kristiánův „mor“ a kulisu příběhu pro
jistotu umístil do severočeských
Stadic. Podstatné ale je, že Přemyslovo „cizáctví“
ponechal (srovnej První list Petrův) a že „orbu“ také
chápal jako křesťanskou symboliku (Kosmas
I, 22). (Takto symboliku orby, setby a sklizně ještě chápal také
autor „Starých pověstí českých“, spisovatel Alois
Jirásek 1955, s. 75). Jak také jinak? Podrobně o tom viz úvaha „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Petr Šimík (2006).
Citace:
První list Petrův (1P 2, 11-17)
Křesťané mezi nevěřícími
(11) Milovaní, v tomto světě
jste cizinci bez domovského práva.
Prosím vás proto,
zdržujte se sobeckých vášní,
které vedou boj proti duši,
(12) a žijte vzorně mezi
pohany; tak aby ti, kdo vás osočují jako zločince,
prohlédli a za vaše dobré činy
vzdali chválu Bohu »v den navštívení«.
(13) Podřiďte se kvůli Pánu
každému lidskému zřízení – ať už králi jako svrchovanému
vládci,
(14) ať už místodržícím
jako těm, které on posílá trestat zločince a odměňovat ty,
kteří jednají dobře.
(15) Taková je přece Boží vůle,
abyste dobrým jednáním umlčovali nevědomost nerozumných lidí.
(16) Jste svobodni, ale ne jako
ti, jímž svoboda slouží za plášť nepravosti, nýbrž jako služebníci
Boží.
(17) Ke všem lidem mějte úctu,
bratrstvo milujte, Boha se bojte, krále ctěte.
BIBLE. Písmo svaté Starého a Nového
zákona (včetně deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994.
„Pravěk národů není v jejich pověstech skreslován prostě
už pohledem do dálky a temnot počátků lidských dějin, nýbrž
je kromě toho falšován přirozenou
megalomanií národů. Kdo si to neuvědomuje, ať se
nepouští do výkladů národních pověstí“.
Záviš Kalandra (1947,
s. 16).
Srovnání:
Údaje pozdní tradice.
1. Rodokmen Mojmírovců
dle současného stavu poznání.
2. Rodokmen mytických knížat aneb
Kde Kosmas našel jejich jména?
3. Rodokmen „Přemyslovců“ čili pražské
větve mojmírovského rodokmenu.
Břetislav, jeho synové a
vnuci aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou
velkomoravskou tradici?
Břetislav a jeho potomci
do roku 1230. První tři čeští králové.
4. Rodokmen Karlovců.
5. Rodokmen Otonů.
6. Rodokmen Sálců.
7. Rodokmen Piastovců.
8. Rodokmen Arpádovců.
Rodokmen Arpádovců –
pokračování.
9. Rodokmen Štaufovců.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a
nejstarších českých legend“.
Mapky: „České kmeny“.
Přemyslovi následníci:
Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, F.
Palacký, A. Jirásek, E. Vlček.
„Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci svatého
Rostislava pravoslavnou církví (1994).
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Pořadí událostí v
Kristiánově a Kosmově verzi přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské
rotundě? Je starší, nebo mladší než
sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Záviš Kalandra: České pohanství. Fr. Borový, Praha 1947.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Antonín Friedl: Královská kaple sv. Kateřiny ve Znojmě. Průvodce.
Čedok, Praha 1953.
•
Alois Jirásek: Staré pověsti české. SPN, Praha 1955.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
•
Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda,
Praha 1972.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Dušan Třeštík: Bratrovrahův syn, mnich Kristián. DaS XXI-6,
1999, s. 6-10.
•
Dušan Třeštík: Moderní národ, politický národ vrcholného středověku,
raně středověký gens a naše genetické software (Případ střední Evropy). In: D. Třeštík: Mysliti dějiny.
Paseka, Praha a Litomyšl 1999a, s. 100-135.
•
Dušan Třeštík: Velká Morava. In: D. Třeštík: Mysliti dějiny.
Paseka, Praha a Litomyšl 1999b, s. 158-174.
•
Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století.
Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|