STEJNÁ
OSOBA
BYLA ZOBRAZOVÁNA
VE STEJNÝM ODĚVU
PETR ŠIMÍK
Na iluminacích ve
středověkých rukopisech se kvůli názornosti
a srozumitelnosti stejná osoba v jednotlivých fázích děje znázorňovala stejným
oděvem. Toto pravidlo se v komiksech a ilustracích dětských knížek
uplatňuje dodnes.* |
První příklad vybíráme z nejslavnějšího
syrského kodexu, vídeňské Genesis, ilustrované v 5. století
na přepychovém pergamenu purpurové barvy,
na němž jasně vynikají stříbrná písmena řeckého textu.
Působivý styl kodexu charakterizuje živý výraz tváří a helénistická
svěžest, patrná na reprodukci zejména v postavě polonahé
víly opřené o vázu jako personifikaci
pramene (obr. 1).
|
Obr. 1. Rebeka jdoucí ke
studni a dávající napít Eleazarovi a velbloudům
(Gn 24) (syrský kodex, 5. století, Nationalbibliothek, Vídeň).
|
Výjev znázorňuje v jediném prostoru dva
postupné děje: Rebeku, jak kráčí od opevněného města
ke studni po cestě lemované sloupy a jak stojí u studně
a dává pít Eleazarovi a velbloudům.1
Pro názornost a kvůli přesnému
vyjádření textové předlohy (Gn 24) je tu Rebeka
zobrazena dvakrát, vždy ve
stejných šatech a šátku (obr. 1).
|
Obr. 2. Některé z Kristových
zázraků: a) Vzkříšení dcery Jairovy (Mt 9, 18-25),
b) Kristus kráčející po vlnách (Mt 14, 22-33) (Homilie
sv. Řehoře
z Nazianzu, 10. století, Bibliothéque Nationale, Paříž).
|
Druhý příklad pochází z rukopisu Homilií sv.
Řehoře z Nazianzu z 10. století. Barvy jsou místy
setřeny, zachovaly si však původní svěžest. Na první
iluminaci „Vzkříšení dcery Jairovy“ (obr. 2a)
je děj rozfázován do dvou samostatných obrazů s časovým
posunem. Kristus s křížovým nimbem je na nich oblečen ve
stejném plášti. Úplně stejně je pak vyobrazen i na
další iluminaci „Kristus kráčející po vlnách“ (obr. 2b)
z téhož rukopisu.2
Ústřední postavu Krista – hlavního
nositele děje – tu v jednotlivých situacích podle stejného
oděvu snadno poznáme.
|
Obr. 3. a) Pokání krále
Davida (2S 12), b) Uzdravení krále Chizkijáše (2Kr 20)
(řecký žaltář, 10. století, Bibliothéque Nationale, Paříž).
|
Na
některých celostránkových iluminacích ve známém Pařížském
žaltáři (obr. 3) se rovněž můžeme setkat s vyobrazením
hlavního hrdiny dvakrát. Na
iluminaci „Pokání krále Davida“ (obr. 3a) vlevo prorok Nátan
napomíná krále Davida, vpravo dole klečící král David ve
stejném oděvu činí pokání.3
Na další ilustraci z téhož
rukopisu (obr. 3b) je
dvakrát zobrazen rovněž ve
stejném plášti král Chizkijáš. Prorok Izajáš
oznamuje nemocnému Chizkijášovi blížící se smrt, vpravo, po
vyslyšené modlitbě k Hospodinovi, uzdravený král Chizkijáš
vzdává Hospodinu díky.4
|
Obr. 4. Pavel na cestě do
Damašku (Sk 9, 1-9) (Křesťanské kosmografie
Kosmy Indikopleusta, 10. století, Vatikánská knihovna).
|
Na dalším
příkladu (obr. 4)
je ústřední postava děje – apoštol Pavel z Tarsu –
zobrazen celkem čtyřikrát. Opět
ho velmi snadno poznáme podle stejného oděvu.
Příběh, zobrazený na této iluminaci, bychom také mohli nazvat
„Saulovo obrácení“. V Jeruzalémě Saul původně
pronásledoval učedníky Páně. Vydal se proto i do Damašku,
aby pozatýkal zdejší přívržence tohoto směru. Cestou však
prožil příhodu, která jej zcela změnila (Sk 9, 1-9). V Damašku
se pak dal pokřtít, přijal jméno Pavel,
a z pronásledovatele křesťanů se stal apoštol –
kazatel evangelia. Uprostřed iluminace (obr. 4)
je proto zobrazený již jako Pavel s Písmem
v levé ruce.5
|
Obr. 5. Zavraždění knížete
Václava Boleslavem. Ve druhém výjevu se objevuje nová
postava děje – kněz, který zavírá před Václavem dveře rotundy
(rukopis
Gumpoldovy legendy, před rokem 1006, Knihovna ve Wolfenbüttelu).
|
Na obr. 5
se dostáváme na domácí půdu. Námětem této iluminace je známý
příběh zavraždění knížete Václava jeho nevlastním bratrem
Boleslavem.6
Jsou tu znázorněny dvě
fáze děje bezprostředně před vraždou. Nejprve
napadený Václav sráží Boleslava k zemi, Boleslav s mečem
pak pronásleduje Václava k dvouapsidové rotundě, jejíž
dveře kněz právě zavírá (nebo snad otevírá?). Václav i Boleslav
jsou zobrazeni v obou časově bezprostředně na sebe navazujících
obrazech opět každý ve stejném plášti.7
|
Obr. 6. Přijetí vyslanců
kyjevského knížete Vladimíra I. (980-1015)
byzantským císařem
Basileiem II. (976-1025) (Kronika Jana
Skylitzése, 2. pol. 12. století, Biblioteca Nacional, Madrid).
|
Na iluminaci z Kroniky
Jana Skylitzése je obrazové vyprávění rozděleno do tří časových
úseků. Nejprve kníže Vladimír předává poslům list pro císaře,
pak jsou znázorněni poslové putující do Byzance a konečně
byzantský císař ve zlatém rouchu přebírá od poslů list. Každý
z poslů je tu opět zobrazen ve stejném
oděvu (obr. 6).8
Zobrazování stejných osob ve
stejném oděvu se stalo nezbytným p r a v i d l e m
pro správné porozumění předkládanému obrazovému
příběhu při jeho „přepisu“ z konkrétní
textové předlohy.9
Toto pravidlo se v komiksech a ilustracích dětských knížek
s úspěchem uplatňuje dodnes
(obr. 7).
|
Obr. 7. Ferda Mravenec vždy
se stejným červeným šátkem s černými puntíky
(dětské knížky Ondřeje Sekory s autorovými ilustracemi).
|
Například ilustrace knížek
Ondřeje Sekory s Ferdou Mravencem by byly zcela nesrozumitelné,
pokud by na nich Ferda Mravenec neměl vždy stejný červený černě
puntíkovaný šátek (obr. 7).
Z výše uvedených
ukázek vyplývá zcela jednoznačně, že v 10. století
se při obrazovém přepisu textových předloh obecně uplatňovalo
stejné pravidlo. Při vícenásobném zobrazení stejné
osoby byla tato osoba kvůli jednoznačné identifikaci
znázorňována vždy ve stejném oděvu.
Obrazové ztvárnění také vždy co nejpřesněji
zachycovalo a vyjadřovalo textovou předlohu.10
Uvedeným pravidlem se v první polovině 11. století řidil
i autor výmalby znojemské rotundy, konkrétně 3. pásu
maleb v lodi (obr. 8). Je
to patrné z detailů, reprodukovaných na
obr. 9a-9d.
|
Obr. 8. Schéma 3. pásu
maleb ve znojemské rotundě: jízdní družina, oráčská scéna,
posloupnost osmi
panovníků se štítem a kopím s praporcem, fundátorský pár
po
stranách vítězného oblouku nad vstupem do
apsidy. Pět postav v plášti se
stejným vzorem na jeho lemu je u
horního okraje označeno červenou šipkou.
|
Obr. 9. Detaily pěti postav
ve stejném plášti ze 3. pásu maleb ve znojemské rotundě:
a)
vedoucí jízdní
družiny, b) oráč za pluhem, c) 6. kníže
z posloupnosti osmi
panovníků se štítem a kopím s praporcem,
d) fundátor s modelem podélného
kostela s věží v rukou, e) fundátorka
s liturgickým kalichem v rukou.
Obr. 9a, 9b, 9d a 9e – detaily z akvarelů Mořice Trappa (1861),
obr. 9c fotografie v UV světle F. Sysel a K. Dvořáková (1999).
|
Na schématu 3. pásu
maleb ve znojemské rotundě (obr. 8)
můžeme rozeznat kombinaci nějakého
epického příběhu (jízdní družina, oráčská scéna, fundátorský
pár) s posloupností osmi panovníků v plášti se štítem
a kopím s praporcem. Toto řadové vyobrazení vladařů
představuje jakousi časovou osu, na níž můžeme zaznamenat, že
výše uvedený epický příběh se odehrával v době vlády
knížete, který je v osmičlenné posloupnosti uvedený jako šestý
v pořadí (obr. 9c
– snímek byl pořízen po odstranění veškerých přemaleb). Můžeme si to také představit jako dvě
množiny v podobě latinského kříže, jehož rameno tvoří
5 postav uvedených na obr. 9
a svislou část zdola nahoru 8 panovníků z obr. 8.
Průnikem obou množin je právě tento šestý kníže
(obr. 9c).11
|
„Stejný
vzor na ozdobném lemu pláště šestého panovníka spojuje všechny
epické výjevy třetího pásu maleb (jízdní družina, oráčská
scéna, fundátorský pár), současně také vyjadřuje časovou
souslednost zobrazených dějů a spojuje je s jeho
osobou a dobou jeho vlády“.12
|
|
Oráčská
scéna tedy nemůže představovat povolání prvního knížete
od pluhu na stolec, vznik pohanské knížecí vlády,
potažmo vznik „státu“, ale naopak povolání šestého
knížete („stát“ tedy již dávno existoval) od stolce k pluhu,
ke křesťanské orbě.13
|
Obr. 10. Císař Fridrich
Barbarossa se svými syny, Jindřichem
a Fridrichem (Historia Welforum, 2. polovina 12. století, Fulda).
|
Výjimkou, která potvrzuje pravidlo, může být
vyobrazení císaře Fridricha Barbarossy se svými dvěma syny na obr. 10
výše. Mají sice všichni tři stejný vzor na lemu pláště, spodního
oděvu i na korunách, nejedná se tu však o identifikační
znak, ale pouze o zdobný prvek – tzv. „perlování“.
Císaře od jeho synů odlišuje modrá barva pláště, jiná
koruna a jméno v nápisové pásce. Zde se
také nejedná o znázornění nějakého děje (viz výše obr. 1
až 7), je to statický obraz, zachycující jeden jediný okamžik.
Nemá tedy nic společného se znázorněním jedné osoby ve svých
dvou (či více) rolích postupně v čase, jako v případě
onoho vladaře v epických scénách v rotundě (viz výše
obr. 9abcd).
V tomto případě (obr. 10)
stejným vzorem na lemu pláště císaře a jeho
synů chtěl iluminátor asi naznačit a zdůraznit, že se jedná o členy jedné
rodiny, podobně jako u znojemského fundátorského páru (viz
výše obr. 9de),
rovněž zachyceného v jednom okamžiku.14
|
Obr. 11. Reprodukce obr. 39 z
Friedlovy publikace „Přemyslovci ve Znojmě“ (1966), celek a
detail;
a) v dolní řadě jsou zachyceni třetí až osmý kníže a
fundátor s kostelem v rukou ve 3. pásu;
b) šestý kníže v pořadí za oráčskou scénou, na obr.
11a uprostřed čtvrtý zleva, označený šipkou.
|
Závěrečné shrnutí.
Z výše uvedeného objektivního
poznatku vyplývá, že všechny dosavadní hypotézy,
pokud jde o řešení a výklad 3. pásu maleb ve
znojemské rotundě, jsou n e p l a t n é
(P. Šimík 2004, s. 78-85, 88-92, 107-110). Žádná z nich
tuto skutečnost totiž nerespektovala, i když
z fotodokumentace, pořízené na konci 19. století po
Melicherově restauraci maleb (1891-1893) (S. Vlk 1895,
fotoarchiv SÚPP Praha 38397) a znovu před
restaurací Fišerovou (1947-1949) (1946, fotoarchiv SÚPP Praha
36376), to muselo být odborníkům zcela zřejmé.
Širší veřejnosti pak byl tento fakt zpřístupněn na fotografiích
v publikaci A. Friedla „Přemyslovci ve Znojmě“
(1966), tam zejména obr. 39 (dole uprostřed 4. postava
zleva – viz výše obr. 11).
Někteří
autoři o tomto poznatku nic nevěděli nebo to alespoň předstírali
(J. Mašín
1954, A. Friedl
1966, A. Merhautová-Livorová 1983, B. Krzemieńska 1985,
J. Zástěra 1986, D. Třeštík 1987, A. Merhautová-A. Martan
1988, J. Zástěra
1990, A. Merhautová 2000, B. Krzemieńska 2000, D. Třeštík
2000, D. Třeštík 2006,
L. Jan
2006, M. Wihoda
2006, V. Vaníček
2007, J. Kovárník
2008, A. Merhautová 2009,
D. Třeštík 2009), jiní jej přehlíželi zcela vědomě (L. Konečný
1997, s. 61; týž
2005, s. 89 obr. 47, s. 93 obr. 50 dole, s. 101
obr. 56).15
Petr Šimík (2010).
Poznámky:
|
* –
|
Srovnej
článek: „Zdvojení postav na jednom
obraze“. |
1 –
|
J. Pijoan
3 (1983, s. 51 obr. 62). |
2 –
|
J. Pijoan
3 (1983, s. 115 obr. 150). |
3 –
|
Hlavní
figury v Pařížském žaltáři zpravidla doprovázejí
alegorické, většinou ženské figury Noci, Síly, Moudrosti
a další, oblečené do antického šatu, který však dává
vyniknout jejich tělesně plným tvarům (B. Zástěrová
1996, s. 458). Ženská
postava za kajícím se Davidem představuje alegorii Pokání. |
4 –
|
J. Durand
(1999, s. 115). |
5 –
|
J. A. Dus
(2003, obr. příl. za s. 256). |
6 –
|
Že
Boleslav byl Václavův nevlastní bratr vyplývá z faktu,
že malého Václava dostala na vychování jeho bába Ludmila
ještě za života Vratislava I., jak uvádí I. staroslověnská
legenda. Viz článek: „Jak
staří umírali staří »Přemyslovci«?“ Stalo se tak
nesporně proto, že jeho matka a Vratislavova první manželka
zemřela (†904?), když byl ještě hošík, mladíček.
Vratislav se pak asi roku 906 oženil podruhé (D. Třeštík
1997, s. 204, 357, 361, 402, pozn. 59 na s. 546,
pozn. 93 na s. 547). Tehdy si vzal Drahomíru, s níž
měl syna Boleslava. K tomu srovnej tab. 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“. |
7 –
|
M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová
(1999, obr. příl. za s. 512). |
8 –
|
J. Pijoan
3 (1983, s. 103 obr. 134). |
9 –
|
Svědčí
o tom všechny vybrané ukázky. Srovnej také článek:
„Zdvojení postav na jednom obraze“. |
10 –
|
To ovšem v případě
aplikace Kosmova libušopřemyslovského mýtu jako textové předlohy
na znojemské malby n e s o u h l a s í .
V čele jízdní družiny by musel být kůň
bez jezdce, jako je tomu na skutečných doprovodných
ilustracích k libušopřemyslovskému mýtu (srovnej V. Karbusický
1995). A už v žádném případě by nemohl
jeden z Libušiných poslů-sedláků, prý jejich
„vůdce“ (obr. 9a),
být oděn do knížecího pláště,
který Libuše poslala na převlečení oráči Přemyslovi (obr. 9b),
jak naivně tvrdil např. D. Třeštík
(2009, s. 616-617 pozn. 32). K tomu srovnej
Kosmův text, kde ani o žádném
„vůdci“ není řeči.
Opačně to však možné je, tzn. že malby mohly Kosmovi
posloužit (a také posloužily) jako obrazová
předloha. Což lze z Kosmova textu d o k á z a t .
Srovnej článek: „Kosmův
obrazový scénář“. |
11 –
|
Na to přijít
skutečně není těžké. Jenže prvořadým úkolem našich
„odborníků“ bylo prosadit na malby ve znojemské rotundě
smyšleného mýtického pohana Přemysla, což bylo i patřičně
honorováno. Tomuto „ideovému
záměru“ bylo vše podřízeno. Že se tak dělo za
totality je možné snad i pochopit, že se tak děje ještě
i dnes znamená, že je cosi shnilého ve státě dánském,
nebo spíše mezi našimi současnými „odborníky“.
Srovnej L. J. Konečný
(2005), D. Třeštík
(2006), L. Jan
(2006), M. Wihoda
(2006), V. Vaníček
(2007), J. Kovárník
(2008), A. Merhautová
(2009), D. Třeštík
(2009). Do svého
svědomí si musí sáhnout každý sám.
Srovnej kritické vyjádření k těmto tendencím od A. Schweitzera
(1989, s.
249). |
12 –
|
V
této jediné větě je skrytá celá hypotéza o ikonografii
3. pásu maleb ve znojemské rotundě. Stačí nyní jen
určit, kdo je oním šestým
panovníkem v pořadí. A to opravdu není těžké.
Srovnej mapku: „Územní vývoj
Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“, „Rodokmen
Mojmírovců“ a články: „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec, „Vznik a původ
přemyslovské pověsti“ a „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci. |
13 –
|
Protože
se jedná o šestého
knížete v pořadí, nemůže být námětem maleb povolání prvního
knížete, v tomto případě ještě navíc pohana
Přemysla, od pluhu na stolec, vznik pohanské knížecí
vlády (D. Třeštík
2006),
potažmo „státu“, když „stát“
již dávno existoval. Kromě toho je vyloučeno, aby na malbě
v křesťanské kapli
byl tímto způsobem glorifikován nějaký smyšlený mýtický
pohan, jak se domnívali naši pražští „odborníci“,
k čemuž jim dnes sekundují i někteří „odborníci“
z Brna, kteří od nich štafetu převzali, i když
dějiny výtvarného umění raného středověku jsou pro ně
španělská vesnice. Srovnej např. článek: „Soběslav I.,
Jindřich Zdík a znojemská rotunda“ aneb Když se
dva perou... |
14 –
|
Výklad
symboliky fundátora s podélným kostelem
s věží a fundátorky s liturgickým kalichem
najdete v článku: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci. |
15 –
|
Nad
tím nelze než vyslovit příkrý podiv. |
|
Petr Šimík (2010).
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Slavníkovské panství
ve východních Čechách“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva II.
a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a znojemská
rotunda“ aneb Když se dva perou...
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno
předáním kopí s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu v Čechách od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas (II, 13) k roku 1055“ –
„...aby ...vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a stolec v knížectví...“.
Kroniky: „Kosmas (II, 45) k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas (III, 8) k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas (III, 15) k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas (III, 27) k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas (III, 32) k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas (III, 34) k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav I. převzal praporec
od krále).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel
Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého
Václava).
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný
terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych
Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve
znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská mitra měnila
svoji podobu“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá
založení hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci“.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Mořic Trapp: Nástěnné malby kaple (pohanského chrámu) knížecího
hradu ve Znojmě. Z příkazu moravského zemského výboru sepsal a popsal Moriz
Trapp s 15 vyobrazeními. Brno 1862. Překl. A. Spilka, ed. V. Sýkora,
VÚZORT Praha (nedatováno).
• Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě.
ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Život a umučení
svatého Václava a jeho báby svaté Ludmily. Vyšehrad, Praha
1978.
• José Pijoan: Dějiny umění 3. Odeon, Praha 1983.
• Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Románské umění v Čechách
a na Moravě. Praha 1983.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě.
Příloha časopisu heraldiků.
Ostrava 1985.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém umění
12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? Umění XXXVI, Praha 1988, s. 297-307.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Martin Wihoda: Znojemští údělníci v politickém a mocenském
systému přemyslovské monarchie. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 18-45.
• Lubomír Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby
znojemské rotundy. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Pavol Černý: Zobrazení přemyslovské genealogie v rotundě
sv.Kateřiny ve Znojmě a některé aspekty její interpretace. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Václav Tatíček: Přemyslovské lustrování. Apropos, Praha
1998.
• Jannic Durand: Byzantine Art. Terrail, Paříž 1999.
• Manfred Lurker: Slovník biblických obrazů a symbolů. Vyšehrad,
Praha 1999.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Petr Šimík: Stručná ikonografie 3. pásu maleb ve znojemské
rotundě (www.znojemskarotunda.com
– tl. IKONOGRAFIE – hypotézy). Brno 1999.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
• Jiří Sláma: Český kníže Boleslav II. Kol. aut.: Přemyslovský
stát kolem roku 1000. NLN, Praha 2000, s. 9-26.
• Dušan Třeštík: „Veliké město Slovanů jménem Praha“. Státy
a otroci ve střední Evropě v 10. století. Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. NLN, Praha
2000a, s. 49-70.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I., II.). DaS XXII, č. 4 a 5, 2000b, s. 6-11, 29-32.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
In: J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Dušan Třeštík-Anežka Merhautová: České insignie a kamenný
trůn. Střed Evropy okolo roku 1000. Český překlad esejů ke
stejnojmenné výstavě. NLN, Praha 2002.
• Vratislav Vaníček: Velké dějiny zemí Koruny české, sv.
III. 1250-1310. Paseka, Praha a Litomyšl 2002.
• Jan A. Dus (ed.): Příběhy apoštolů. Novozákonní
apokryfy II. Vyšehrad, Praha 2003.
• Petr Charvát: Boleslav II. Sjednotitel českého státu. Vyšehrad,
Praha 2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo 2004, s. 78-123.
Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
• Lubomír Jan Konečný: Románská rotunda ve Znojmě. Ikonologie
maleb a architektury. Host, Brno 2005.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím
a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory,
otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Ed. Martin Wihoda, Demeter Malaťák.
MM, Brno 2006, s. 25-46.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický
sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005, MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140. Paseka, Praha a Litomyšl 2007.
• Antonín Novák: Svědomí středověku. Z kulturních dějin
prvního tisíciletí. MF, Praha 2007.
• Dušan Třeštík: Idea státu a národa. In: Kol. aut.: Přemyslovci.
Budování českého státu. Eds. Petr Sommer, Dušan Třeštík,
Josef Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 272-277, 281-286.
• Anežka Merhautová: Přemyslovský cyklus ve znojemské rotundě.
In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. Petr
Sommer, Dušan Třeštík, Josef Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 278-280.
• Petr Šimík: Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy. Jeho přínos k výkladu vzniku a obsahu maleb.
Brno 2010 (v tisku).
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|