PLAKETA
VELKOMORAVSKÉ KNĚŽNY ZE ŽELÉNEK
PETR ŠIMÍK
Vývoj interpretace
výjevu zobrazeného
na pozoruhodném archeologickém nálezu
ze Želének1
|
V roce 1850 prozkoumal Karl
Forst v blízkosti obce Želénky „knížecí“ mohylu obklopenou
kruhovým příkopem o průměru asi 40 m a výšce
asi 2,7 m. Uprostřed byla podélná, dřevem vyložená komora
(asi 2,5 × 1,9 m), do níž bylo vyhloubeno šest hrobových
jam. Jenom tři z nich obsahovaly pohřby těl a jenom
jeden, ženský pohřeb měl výbavu. Zatímco
nejcennější předměty se z ní zachovaly, zmizely fragmenty
kování dřevěného vědra, křížek ze
stříbrného plechu nalezený na čele lebky2
a slonovinová rukojeť nože nebo dýky ovinutá stříbrným
drátem. Pohřeb pocházející z 2. poloviny 9. století
patří mezi nejcennější české nálezové soubory z této doby.
Mezi nejpozoruhodnější předměty z hrobové výbavy
kněžny patří bezesporu dvoudílná tepaná stříbrná zlacená plaketa s vyobrazením
jelena a ptáka (J. Dekan 1985, obr. 176 a 177).
|
Obr. 1. Tepaná plaketa s výjevem jelena a ptáka
(zlacené stříbro v. 4,8 × 6,0 cm).
|
Na této ukázce řemeslné
práce umělce žijícího v 9. století si můžeme názorně
předvést, jak klopotně a toporně se vyvíjely názory našich
odborníků na obsah a smysl zpracovaného námětu a v jaké
fázi zatím ustrnuly.
|
Obr. 2. Zlatá náušnice a
zlatý gombík z hrobu ze Želének.3
|
• Jiří Sláma (1996, s. 81):
„Stříbrná pozlacená nášivka nebo kování pásu s vyobrazeným čtyřnohým zvířetem s parožím
a s k o ň s k ý m
p o s t r o j e m , které
napadl dravý pták.4
Tento motiv má obdoby až ve vzdáleném středoasijském umění.
Předmět byl nalezen v hrobě bohaté ženy pohřbené pod
mohylou u Želének v severních Čechách“.
|
Obr. 3. Stříbrný terčík
s tzv. sokolníkem
z hrobu č. 15
v nartexu kostela „Na Špitálkách“ ve Starém Městě u Uherského Hradiště.5
|
• Naďa Profantová-Jiří
Militký (2000, 2002, 07.07.01c):
„Dvoudílná obdélná, mírně poškozená plaketa zdobená tepaným
výjevem l o v í c í h o
sokola na puncovaném pozadí a jelena.
Čtyřnohé zvíře s parožím a kopyty, zdobené zlacenými
stuhami či řemením je n a p a d e n o
slétajícím sokolem.6
Obě
figury jsou tvořeny reliéfem, čtyřnožec je úmyslně ponechán
stříbrný (až na paroží), aby vynikl na zlaceném pozadí.
Tento postup je znám z orientální toreutiky,7
kde mají sokolnické motivy více obdob. Ozdoba může být
importem z íránského postsásánovského prostředí nebo
vlastním moravským zpracováním orientálního motivu, neboť zpracování motivu
lovu se sokolem se zde od 8. století vzácně objevuje
(Moravský Ján, Staré Město – Špitálky). Motiv patří do okruhu
královských lovů s výraznou mocenskou nebo obětní
symbolikou“.8
|
Obr. 4. Raroh.
|
• D. Třeštík (2001,
text k obr. na s. 169):
„Plaketa s motivem zápasu jelena se sokolem z mohyly
kněžny v Želénkách (druhá půle 9. století).
Kněžna pocházela nepochybně z Velké Moravy a jejím
manželem byl kníže z Vistrachova rodu, sídlící na Zabrušanech“.9
|
Obr. 5. Holub.
|
• P. Charvát (2007, s.
127n):
„Obdobně (jako u výbavy z kolínského hrobu – pozn. PŠ) jsme
na tom v případě dalšího bohatě vybaveného pohřbu
obsahujícího efektní nálezy, hrobu vznešené dámy pod mohylou
v Želénkách u Duchcova. Také této paní přidali pozůstalí
na poslední cestu náušnice a velké kulaté knoflíky –
gombíky – domácího, respektive moravského či Moravou
inspirovaného původu. Vedle toho ovšem čítala její výbava i velmi
luxusní předměty cizího původu. K nim náleží především
plaketa nesoucí vyobrazení jelena, na jehož hřbetě sedí pták.
Obecně se interpretuje jako doklad umění východního, snad sásánovského
či postsásánovského. Je však m o ž n é , že tu jde o předmět
křesťanský v němž jelen zastupuje Ježíše Krista, pták na jeho hřbetě pak spasenou lidskou duši.10
Jednoznačně západním směrem ukazuje medailon s pozdně
antickou kamejí a rubní výzdobou vzorem z umělecky
pracovaného tenkého drátku (filigrán). Právě tento artefakt
ukazuje na západ, a to rovněž do prostředí šperkařských
dílen pracujících pro velmi vznešené zákazníky. V případě
dámy ze Želének máme ovšem před sebou s j i s t o t o u
křesťanku.
Vypovídá o tom údaj z původní archivní zprávy o nálezu,
podle něhož se na lebce pohřbené osoby našly zbytky tkaniny, na
nichž byl původně přišit kříž
vytepaný ze stříbrné fólie.11 Vše bylo věky tak zašlé, že se
při vyzvedávání předměty zcela rozpadly. Vkládání křížů
vytepaných ze zlatého nebo stříbrného plechu do hrobů a jejich
případné přišívání na pohřební roucha vzešlo z oblastí
jihozápadního Německa. Původ vzal tento zvyk z Itálie, ale
zvláště příznačný byl pro kraje alamanské a švábské.
Kdesi v oné oblasti bude tedy třeba hledat i původ neznámé
vznešené dámy ze Želének“.12
|
|
Ponecháme nyní naše
odborníky jejich ryze „vědeckým“ úvahám bez jakékoliv špetky
empatie a v souvislosti
s námětem vyobrazeným na plaketě obrátíme naši
pozornost na biblické motivy,
v tomto případě k žalmům,13
neboť, jak už bezpečně víme,
jedná se o předmět z majetku křesťanské
kněžny pocházející z Velké Moravy:
|
Žalm (18,
33-34):
(32)
Kdo je Bůh krom Hospodina,
kdo je skála, ne-li Bůh náš!
(33) Bůh, který mne opásává statečností
a mou cestu činí dokonalou,
(34) ten dává mým nohám
hbitost laně,
na mých posvátných návrších
mi dopřává stanout,
(35) učí bojovat mé ruce
a mé paže napnout bronzový
luk.
|
|
Žalm (36,
8-9):
(8)
Jak vzácný skvost je tvé milosrdenství, Bože!
Lidé
se utíkají do stínu tvých křídel.
(9) Osvěžují se tím
nejtučnějším z tvého domu,
z potoka svých rozkoší jim
napít dáváš.
|
|
Žalm (42,
2-3):
(2)
Jako laň dychtí po bystré vodě,
tak dychtí duše má
po tobě, Bože!
(3) Po Bohu žízním,
po živém Bohu.
Kdy se smím ukázat před Boží tváří?
|
|
Žalm (55,
7-8):
(5)
Srdce se mi v hrudi svírá,
přepadly mě hrůzy smrti,
(6)
padá na mě strach a chvění,
zděšení mě zachvátilo.
(7) Pravím: Kéž bych
měl křídla jako holubice,
uletěl bych, usadil se jinde.
(8)
Ano, daleko bych letěl,
pobýval bych v poušti,
(9)
spěchal do bezpečí,
před náporem větru, před
vichřicí.
|
|
Žalm (57, 2):
(2)
Smiluj se nade mnou, Bože,
smiluj se nade mnou,
k tobě se utíká moje duše.
Utíkám
se do stínu tvých křídel,
dokud nepomine zhoubné nebezpečí.
|
|
Z výše uvedených citací některých
žalmů je dobře patrná souvislost s námětem vyobrazeným
na plaketě velkomoravské kněžny ze Želének (viz výše obr. 1)
– opásaný jelen (laň) a pták (s rozepjatými křídly).14
Zkoumaný předmět mohl být k ř e s t n í ,15
spíše však s v a t e b n í
dar, který
měl majitelku posilovat v jejím nelehkém životním údělu.
Odcházela z Moravy, kde v 9. století křesťanství
již zapustilo své kořeny, a následovala svého manžela
někam do neznámých severních Čech, „do země plné husté
mlhy bludu“.
|
Obr. 6. Lité nákončí koňského
postroje s vyobrazením jelena.
Pozlacené stříbro, d. 5,7 cm, š. 3,9 cm (10. století).
Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum. Inv. Nr. 101/1895.42.16
|
Více již
dodávat netřeba, snad jen vyslovit naději, že podobně i
dosavadní pohanský výklad oráčské scény ve znojemské
rotundě – v křesťanské
kapli – dozná ve vědecké komunitě rovněž zásadní přehodnocení.
Zanedlouho totiž také uplyne celých sto padesát let (jako v případě
nálezu plakety velkomoravské kněžny ze Želének) od pořízení
Trappovy dokumentace znojemských maleb (1861).17
Ovšem nemáme v tom, i vzhledem
k výše prezentovaným názorům některých „odborníků“, ani
tu nejmenší jistotu.18
Petr Šimík (2009).
Poznámky:
|
1 –
|
Kněžna pohřbená v Želénkách pocházela nepochybně z Velké Moravy a sídlila na Zabrušanech (v severních Čechách
– viz mapka), které historikové spojují s Vistrachovým hradem. Po dobytí hradu Franky (857)
pak Vistrachův syn Slavitah našel azyl u krále Rostislava na Moravě. Viz
Fuldské
anály k roku 857.
|
2 –
|
Křížek ze stříbrného
plechu svědčí o tom, že se jedná zcela nepochybně o pohřeb
křesťanské kněžny.
Další výbava hrobu svědčí o jejím původu
z Velké Moravy (viz níže pozn. 3).
|
3 –
|
V hrobě byly
nalezeny tři zlaté náušnice
(9. století) se spodním obloukem zdobeným granulovanými
uzlíčky a oboustranným bodlinovým hrozníčkem. Typově
shodné kusy se v jednom případě liší ryzostí kovu.
Náušnice jsou moravského původu, byly vyrobeny v centrální
dílně, snad v Mikulčicích. Součástí nálezu byly
také dva zlaté dvouplášťové
gombíky (2. polovina 9. století) zdobené
granulovanými páskami. Pravoúhlá a oválná krabičková
lůžka obsahovala skleněné vložky. Pásky se k těmto
lůžkům, tvořícím jakýsi střed, sbíhají. Gombíky
tohoto typu byly s jistotou zhotoveny v moravských
Mikulčicích, protože odtud pocházejí podobné náročné
stříbrné i zlaté šperky (hroby č. 98 a 505
u 2. a 3. kostela). Ve stříbrném provedení
byly takové gombíky nalezeny též v Bratislavě.
Jednodušší exemplář s karolínskými výzdobnými
prvky byl objeven v Lumbeho zahradě Pražského hradu
(N. Profantová-J. Militký 2000, 2002, 07.07.01a-b).
|
4 –
|
Jelen s koňským
postrojem a dravý pták? J. Sláma to na nás zkouší s mysliveckou
latinou. Ovšem každý vyobrazený pták nemusí být vždy
nutně dravec, tak jako každý
vyobrazený oráč není Přemysl. Také o tom, jak ve skutečnosti
vypadá koňský postroj, měli umělci na Velké Moravě
zcela jasnou a konkrétní představu. Srovnej koňský
postroj na stříbrném terčíku jezdce-sokolníka výše na obr. 3
a porovnej rozdílné podání ptáků na obou předmětech.
Srovnej s obr. 4 a obr. 5
výše.
|
5 –
|
Terčík s motivem
jezdce-sokolníka (stříbro, průměr 4,3 cm, 2. polovina 9. století).
Byl nalezen v interiéru kostela Na Špitálkách ve Starém
Městě na Moravě. Na tepaném a lisovaném terči je
zachyceno jedno z nejstarších vyobrazení jezdce se
sokolem. Původ tohoto motivu se většinou hledá v oblasti
Iránu, v poklasickém sásánovském období (7.-9.
století).
Spíše než o loveckou scénu jde o vyobrazení vysoce
postaveného jedince. Terč vznikl ve střední
Evropě asi ve 2. polovině 9. století na podkladě
nedochované ikonografické předlohy. Je možné, že byl umístěn
na terčovitém ukončení tyče, jak dokládají stříbrné
plechové objímky nalezené v jeho blízkosti (L. Galuška
2000, 2002, 08.02.11). Viz také L. Galuška (2004,
s. 35-36, 84!). Srovnej článek
„Stříbrný terčík se sokolníkem
ze Starého Města na Moravě“.
|
6
–
|
Ono „čtyřnohé zvíře s parožím a kopyty“
nejspíš vůbec nezaregistrovalo, že je údajně napadeno
„slétajícím sokolem“, a docela spokojeně a nerušeně
si vykračuje dál. Jakýkoliv dramatický moment v této
scéně očividně chybí – vládne tu klid
a pohoda
(viz výše obr. 1).
Autoři také nevysvětlili, kdo a proč ono „čtyřnohé
zvíře“ i „slétajícího sokola“ předem svázal?
|
7
–
|
toreutika [-ty-], -y
ž (ř)
umělecké
zpracování kovů za studena s figurálním a ornamentálním
dekorem; toreutický
příd.
|
8
–
|
Na slona by N.
Profantová a J. Militký se sokolem jistě nešli,
na jelena si však troufnou, ten je o hodně menší.
Jenže k tomu, aby se v tomto případě mohlo
jednat o „lovecký“ výjev, tu chybí to
nejpodstatnější – samotný lovec! Ani autory
citovaný nález stříbrného terčíku ze Starého Města
– Špitálek (obr. 3)
žádný „motiv lovu se sokolem“ neobsahuje. Viz výše
vyjádření L. Galušky v pozn. 5.
To však autorku v jejím názoru nikterak nezviklalo.
Později jej znovu zopakovala: „Dále u sebe [ona
moravská kněžna] měla stříbrnou, částečně zlacenou
obdélníkovou plaketu s vyobrazením scény, jak sokol
»loví« jelena ozdobeného stuhami. Tato unikátní
ozdoba byla vyrobena buď na východě, nebo podle orientálních
či byzantských předloh na Moravě“ (N. Profantová
2009, s. 106).
|
9
–
|
Na uvedeném motivu
není po nějakém „zápasu“ ani stopa (viz výše pozn. 6).
Pravdivá je jen Třeštíkova
druhá věta o velkomoravském původu
pohřbené kněžny.
V textu publikace se pak D. Třeštík (2001, s. 170)
k nálezu plakety znovu vrací v souvislosti s hledáním
Vistrachova hradu: „V úvahu zde přichází s největší
pravděpodobností staré hradiště u Zabrušan na Bílinsku,
o jehož významu ve druhé polovině 9. století svědčí
také mohyla kněžny s velice bohatým inventářem
velkomoravských šperků v nedalekých Želénkách.
Jedná se zřejmě o výbavu kněžny
z Velké Moravy, která se provdala za knížete
sídlícího v Zabrušanech, tedy asi jednoho z Vistrachových
potomků“.
Výše uvedený nesmysl (zápas jelena se sokolem) se
autorovi velmi zalíbil a tak se s ním blamoval i později
( D. Třeštík 2009, s. 144): „Plaketa s motivem
zápasu jelena se sokolem. Pochází z bohaté výbavy
kněžny moravského původu,
pochované někdy ve druhé polovině 9. století v mohyle
u Želének nedaleko Zabrušan. Tamní hrad patřil rodině
knížete Vistracha, který tu vládl v roce 857“.
|
10
–
|
Pokud by se autor
nemýlil ve svém poněkud nešťastně formulovaném tvrzení – „jelen
z a s t u p u j e
Ježíše
Krista, pták na jeho hřbetě pak spasenou lidskou duši“
–, musel by tento předmět být zhotoven výhradně k tomu účelu,
aby mohl kněžnu doprovázet na její poslední cestě. Jenže
se m ý l i l . Již v 5. století Aurelius
Augustinus napsal: „patří
ke zcestnému bloudění znaky neužitečně vykládat“.
Jelen by mohl být přirovnán ke Kristu (rozhodně ho nemůže
„zastupovat“!) pouze v jediném případě,
jak nás informuje Physiologus: Jelen
vyžene svým dechem nebo pliváním vody hada (nebo
draka), který před ním utekl do zemské pukliny, a pozře
jej; „tak i náš Pán
usmrtil velkého draka, ďábla, nebeskými vodami,
totiž Božským učením spásy“ (M. Lurker 1999,
s. 86). Jenže na plaketě chybí to podstatné k dokreslení
takového výkladu – vyobrazení hada (nebo draka).
To, jak vidno, P. Charvátovi vůbec nevadilo. Na druhou
stranu je třeba ocenit, že ptáka na hřbetě jelena autor již nepovažuje
za útočícího dravce! Srovnej článek: „Asketa
s jelenem, hadem a ptákem“.
Úžasný a zaznamenáníhodný je ovšem zásadní posun v autorově
chápání významu celé scény – posun od samotného znaku
k označované věci. Sice ještě neví, co vyjadřuje,
co přesně
znamená, přesto však shledává v oné scéně nějakou
křesťanskou symboliku.
Blýská se již na časy? Srovnej článek: „Býk
– dobytče, nebo symbol apoštola, kazatele evangelia“.
|
11
–
|
Podle N. Profantové
(2009, s. 106) byl onen křížek zlatý: „Na hlavě
ženy se nacházel zlatý křížek
– zřejmě jako součást látkové čelenky či závoje,
který se však podobně jako nůž se slonovinovou rukojetí
do dnešních dnů nedochoval“.
|
12
–
|
To nemá příliš
logiku. Spíše „kdesi v oné oblasti“ bychom mohli hledat původ
zvyků a zvyklostí pozůstalých z manželovy
strany, kteří pohřeb kněžny takto upravili, nikoli
původ kněžny samotné. Ten jednoznačně určují její šperky,
prokazatelně velkomoravského původu (viz výše pozn. 3).
V otázce p ů v o d u
kněžny se proto raději, zcela výjimečně, přidržíme
názoru D. Třeštíka (viz text výše
a pozn. 9).
|
13
–
|
Již téměř po tři
tisíciletí oslavuje Boží lid svého Boha a připomíná
jeho spasitelné skutky sobě i jiným písněmi a modlitbami,
které se přes všechny proměny časů dochovaly až po naše
dny v biblické sbírce žalmů.
|
14
–
|
Dvoudílná plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének (zadní díl nese
symetrický motiv, zrcadlově převrácený) tvořila jakousi
schránku či závěsné pouzdro.
Sloužilo patrně k uložení jednoho či několika žalmů,
čemuž by nasvědčoval vytepaný motiv „opásaného“
jelena (laně) a (rovněž „opásaného“) ptáka (Ž 18, 33).
Vyobrazené p a r o ž í
mělo právě jen naznačit, že v tomto
případě měl umělec na mysli zvěř jelení, a současně
tím vyloučit záměnu s nějakým
jiným zvířecím druhem. Tzn., že právě jelen či laň
byli pro význam a smysl tohoto motivu určující.
|
15
–
|
Podle Žalmu
(42, 2) je jelen (laň) dychtící „po bystré vodě“
připodobněn k duši, která touží po Bohu. Tento žalm
recitovali v raně křesťanské době katechumeni, přistupující
ve velikonoční době ke křtu; proto se motiv jelenů napájejících
se z pramene (rajských řek či číše symbolizující fons
vitae) objevuje ve výzdobě baptisterií a v mausoleích
(např. baptisterium v Saloně z 5. století,
mausoleum Gally Placidie v Ravenně, 5. století)
(J. Royt-H. Šedinová 1998, s. 141).
Stejný žalm
použil i Kristián
(kap. 6) ve své legendě o sv. Václavovi: „nejinak
než jelen žíznící po tocích
vodních přál sobě [Václav] dojíti palmy
mučednické slávy“.
|
16
–
|
Výstava Europas
Mitte um 1000 (Střed Evropy kolem roku 1000), kat. č. 03.02.09. László Révész předmět
popisuje takto: „Na litém nákončí je vyobrazen jelen,
jehož označuje jakýsi obojek
jako zvláštní zvíře. Podle zlomkovitě zachované pověsti
o původu Maďarů byli dva lovící bratři vylákáni
kouzelným jelenem do nové země, kde jelen před jejich očima
zmizel. Po návratu domů se bratři se svou družinou vydali
na cestu a novou vlast vzali do vlastnictví. Na
vyobrazení jde patrně o toto mytické zvíře, přičemž
jde o jedno z mála realistických zobrazení z 10. století“.
Ležící jelen ovšem mohl sotva někoho „přivést do
nové země“. Přitom každý malý Maďar ví, že jeho
dávné předky „přivedl do nové země“ bájný orel
T u r u l . Zdá se, že i maďarské
odborníky křesťanský námět
„na hlavě, krku a nohou »opásaného« jelena“ poněkud zaskočil
(srovnej Ž 18, 33-34).
|
17
–
|
Srovnej pohanský
výklad oráčské scény ve znojemské rotundě od A. Friedla
(a dalších odborníků) s křesťanskou
symbolikou orby v Životě
sv. Metoděje (kap. VII), ve Chvalořeči
o sv. Cyrilu a Metoději (kap. 14), v kronice
Kosmově (I, 22),
ve Starých pověstech českých
A. Jiráska (1868) a v článcích „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen, „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec a „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
|
18
–
|
Viz např. naše obrázková
upoutávka č. 21 nebo výňatek z článku „Idea
státu a národa“.
|
|
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb Navázal Břetislav „vědomě“
na slavnou velkomoravskou tradici?
Historie: „Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě
jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Soběslav I., Jindřich
Zdík a znojemská rotunda“.
Historie: „Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb
Dobové falzum.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeské vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat“ v grafickém znázornění
(do roku 960).
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské
historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády Břetislava a jeho potomků“ v grafickém
znázornění (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete velkomoravského Rostislava“.
Ke kanonizaci sv. Rostislava pravoslavnou církví.
Artefakty: „Stříbrný terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako atribut sv. Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Jakou úlohu v dějinách prvních Slovanů
měla Turkménie?“
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě vysoce postavený Moravan
a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl
Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechává
Bořivoje?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky moravského etnosu“
(1/4, 2/4,
3/4, 4/4).
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• BIBLE. Písmo svaté Starého i Nového zákona (včetně
deuterokanonických knih). Český ekumenický překlad. ČBS 1994.
• Ján Dekan: Velká Morava. Doba a umění. Odeon, Praha 1985.
• Josef Poulík, Bohuslav Chropovský a kol.: Velká Morava a počátky
československé státnosti. Academia a Obzor, Praha –
Bratislava 1985.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
• Jiří Sláma: Počátky přemyslovského státu. Čechy mezi říší
franskou a velkomoravskou. In: Jiří Sláma-Vladimír Vavřínek:
České ilustrované dějiny 1. Litera, Praha 1996.
• Jan Royt-Hana Šedinová: Slovník symbolů. Kosmos, příroda a
člověk v křesťanské ikonografii. MF, Praha 1998.
• Manfred Lurker: Slovník biblických obrazů a symbolů. Vyšehrad,
Praha 1999.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a
střední Evropa v letech 791-891. NLN, Praha 2001.
• Naďa Profantová-Jiří Militký: Tepaná plaketa. Text ke
katalogovému číslu 07.07.01c. In: Katalog výstavy Europas Mitte
um 1000. Theiss, Stuttgart 2000. Český překlad Střed Evropy
okolo roku 1000. Eseje a katalog. NLN, Praha 2002, s. 449.
• Luděk Galuška: Terčík s motivem jezdce (sokolníka). Text ke
katalogovému číslu 08.02.11. In: Katalog výstavy Europas Mitte
um 1000. Theiss, Stuttgart 2000. Český překlad Střed Evropy
okolo roku 1000. Eseje a katalog. NLN, Praha 2002, s. 452.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na
Moravě v 6.-10. století. MZM, obec Modrá, KK F. Bartoše, Brno
2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda.
Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník
z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004,
s. 78-123.
• Petr Charvát: Zrod českého státu (568-1055). Vyšehrad, Praha 2007.
• Naďa Profantová: Velkomoravské vlivy v Čechách. In: Kol.
aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer, D. Třeštík a J. Žemlička.
NLN, Praha 2009, s. 106-107.
• Dušan Třeštík: Gens Bohemanorum – kmen Čechů. In: Kol.
aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer, D. Třeštík a J. Žemlička.
NLN, Praha 2009, s. 137-139, 144-148.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|