![MORAVIA MAGNA](../images/lo_dd075.gif)
![MORAVIA MAGNA, společnost pro kulturu, historii a umění](../images/lo_dt150.gif)
![](images/n_vlivy.gif)
PŮVOD
A POČÁTKY MORAVSKÉHO ETNOSU (1/4)
ZDENĚK KLANICA 1 |
(43) Když se roku
822 objevili vyslanci moravského panovníka neznámého jména u dvora
císaře Ludvíka Pobožného ve Frankfurtu nad Mohanem, pravděpodobně
nešlo o jejich první cestu na západ. Podle našich dnešních
znalostí je to však nejstarší a tedy i první záznam.2
Oním prvním písemným dokladem jsou Letopisy království Franků.
Začaly se psát už před koncem 8. století; zachovaly se v pozdějších
opisech, pocházejících z následujícího století devátého,
v Lutychu, ve Wormsu i jinde. Nejstarší rukopis se
dochoval v klášteře Lorsch, na pravém břehu řeky Rýn,
jen 40 km jižně od sídla arcibiskupství, které sehrálo
tak významnou roli v dějinách českého království – jde
o Mohuč. Klášter Lorsch byl sice zničen, ale jeho monumentální
vstupní brána s fasádou vyloženou různobarevnými dlaždicemi
stojí jako nesmírně vzácná památka od roku 830 až do našich
dnů.3
Pravděpodobně to byl opat Hildvin ze St. Denis, který
do latinských letopisů „Annales regni Francorum“ k roku
822 zapsal důležitou zprávu: „In quo conventu omnium
orientalium Sclavorum, id est Abodritorum, Soraborum, Wilzorum,
Beheimorum, Marvanorum, Praedenecentorum, et in Pannonia residentium
Abarum legationes cum muneribus ad se directas audivit“.4
Císař Ludvík tehdy svolal obecný sněm, na němž vyslechl
vyslance všech Slovanů, kteří na východě sousedili s jeho
říší – mezi nimi byli i Moravané, latinsky Marvanorum.
Zatímco například Avaři – Abarum, zmínění ve zprávě, se
prakticky dále v evropské historii výrazněji neprojevují,
zpráva je vlastně jedna z posledních, (44)
kde se tento etnicky velmi pestrý kmenový svaz objevuje, Moravané
zaznamenali v následujícím období velký a mohutný
rozkvět. Jejich země se stala královstvím,5
jedním z nejmocnějších a nejkulturnějších v tehdejší
Evropě. Téma našeho příspěvku je však jiné a my
se na naší cestě za odhalením tajemství Moravanů, původu jména
i vládnoucí dynastie, musíme vrátit o několik staletí
zpátky.
Podle zpráv byzantských kronikářů se první
slovanské kmeny s ještě nevykrystalizovanými etnosy6
objevují na středním Dunaji a tedy pravděpodobně i v zemích
kolem soutoku Dunaje s Moravou už před polovinou 6. století.
Slované sem přišli pravděpodobně přímo ze své pravlasti,
která se rozkládala na širokém území severně od Karpat, Jeseníků
a Krkonoš, mezi dolním tokem řeky Labe až břehům Dněpru
na východě.7
Dřívější výklady, omezující slovanskou pravlast jen na močály,
zvané někdy „Pinské“,8
jsou zcela nepravděpodobné, neboť nedokážou vysvětlit, jak z těchto
močálů mohli Slované během jedné či dvou generací zalidnit
celou východní polovinu Evropy a osídlení výchozí oblasti
přitom zůstalo stále na stejné úrovni. Slovanské kmeny
se totiž objevily v šestém století prakticky ve stejném čase
zároveň na středním Labi a na jihu až v Řecku,
Slované se přeplavili dokonce až do Malé Asie, jak jsme informováni
z různých písemných zpráv.9
Je třeba přiznat, že archeologicky je slovanská kultura z počáteční
doby rozsídlení Slovanů velmi obtížně odlišitelná od ostatních,
navíc jsou hmotné pozůstatky, zejména v souvislosti s důsledně
uplatňovaným žárovým pohřbíváním, velmi vzácné, na rozdíl
od pohřebišť kostrových, kam se ukládala vždy celá široká
škála předmětů. K uvedeným obtížím se přirozeně řadí
ještě další problémy, zejména pokud se týká přesného datování
nalezených památek, které pro jejich běžný sídlištní ráz
lze jen obtížně srovnávat s datovatelnými předměty, většinou
šperky. Převážně z tohoto období známe jen velmi
jednoduchou, (45) v ruce
lepenou keramiku, která podle místa prvních a velmi častých
objevů byla nazvána pražským typem. Ačkoliv pohřebiště s žárovými
hroby v urnách pražského typu bylo objeveno až pod řeckou
Olympií,10
shodují se badatelé v názoru, že keramika pražského typu
není jediným representantem slovanské kultury té doby.
Po odchodu germánských kmenů ze střední Evropy na
jaře roku 568 (pozorný čtenář si jistě všímá první známé
osudové osmičky v našich dějinách), kdy pod vedením
Langobardů se germánské a další kmeny ze středního
Podunají přesunuly do severní Itálie, zůstali zde jen Slované.11
S nimi se pak na území Maďarska objevili již zmínění
Avaři,
směsice různých kmenů, mezi nimi nepochybně vedle etnosů středoasijských,
stepních, také Germáni a Slované.12
Proti politické nadvládě příslušníků etnicky pestrého
avarského svazu byla namířena vzpoura slovanských kmenů na začátku
7. století, jak nás informuje burgundská kronika tak řečeného
Fredegara.13
Není však dosud jasné, kde bylo ohnisko povstání,14
zda na jihozápadním Slovensku,
na Moravě či v dolním Rakousku, nebo dokonce v Korutanech?
Jisté je, že Moravané se v této době ještě nepřipomínají
v písemných pramenech. Je to zcela v souladu s výpovědí
archeologie, jejíž výsledky naznačují v jihomoravském
prostředí na počátku sedmého století absenci opevněných sídlišť
Proto ani s lokalizací známého Vogastisburku nemůžeme počítat
na našem území, ale daleko na severozápadě, v oblasti Lužice.15
Slovanům, blíže nelokalizovaným územně, byl podle
tak řečeného Fredegara v boji proti Avarům prospěšný jistý
kupec jménem Sámo, pocházející pravděpodobně z kraje
kolem Paříže. Je otázka, k jakému etnosu máme Sáma počítat.
Fredegar naznačuje, že nebyl křesťan a v souvislosti s ním
píše o „pohanských psech“. K řešení tohoto problému
nemáme dostatek pramenů.16
Zajímavé ovšem je, že Sámo
se stal slovanským králem tak, (46)
že byl zvolen. Nevíme sice, jak v tomto případě volba probíhala,
ale je to poznatek, na jehož význam ještě budeme mít příležitost
poukázat níže.
[Pokračování...].
|
Podle článku Z. Klanicy
(1995)
volně zpracoval Petr Šimík (2009).
Poznámky:
|
1 –
|
Zde citujeme podstatné části z článku Zdeňka
Klanicy: Počátky a původ moravského etnosu (1995, s. 43n).
|
2 –
|
Srovnej L. E. Havlík,
Slovanské státní útvary raného středověku, Praha 1987,
s. 63 a násl.
|
3 –
|
J. Hubert-J.
Porcher-W. F. Volbach, Carolingian Art, London 1970, s. 6
a násl.
|
4 –
|
Viz „Annales
regni Francorum k roku 822“. Magnae Moraviae
Fontes Historici I., Spisy university J. E. Purkyně
v Brně, Filosofická fakulta č. 104, Brno 1966, s. 50;
II. dopl. a přepr. vyd., ÚKS a ÚAM Filozofické
fakulty Masarykovy univerzity, Brno 2008,
s. 47.
|
5 –
|
Magnae Moraviae
Fontes Historici V., Spisy university J. E. Purkyně
v Brně, Filosofická fakulta č. 206, Brno 1976, s. 33.
|
6 –
|
Z. Klanica, Čtyři
tisíciletí geneze středoevropských etnik, Ethnologia
Europae Centralis 2, 1994, (v tisku). Přetisknuto v Moravském
historickém sborníku, Ročence Moravského národního
kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 51-67.
Srovnej J. V. Bromlej,
Etnos a etnografia, Bratislava 1980.
|
7 –
|
Z. Klanica, Počátky
slovanského osídlení našich zemí, Praha 1986, s. 213.
|
8 –
|
Z. Klanica, Počátky
slovanského osídlení našich zemí, Praha 1986, s. 19
a násl.
|
9 –
|
L.
Niederle, Rukověť slovanských starožitností, Praha 1953,
s. 96-97. |
10 –
|
J.
Bouzek, Slovanské pohřebiště v Olympii, Archeologické
rozhledy 23, 1971, s. 99-101.
I. Borkovský, Slovanská keramika ve střední Evropě, Praha
1940. |
11 –
|
Srovnej
Z. Klanica, Pohřebiště v Hodoníně-Lužicích, Jižní
Morava 1989, Vlastivědný sborník 25, sv. 28, s. 145
a násl. |
12 –
|
Z.
Klanica, Předvelkomoravské pohřebiště v Dolních
Dunajovicích, Studie Archeologického ústavu ČSAV v Brně
1, 1972, č. 1, s. 37-46. |
13 –
|
O
povstání Slovanů proti Avarům viz „Kronika
tak řečeného Fredegara“.
Kronika
zvaná Fredegarova, O Sámově království, Ed. R. Grünwald,
Vznik a počátky Slovanů 2, 1958, s. 109-120. |
14 –
|
B.
Chropovský, Včasnoslovanský a predveľkomoravský vývoj na
území Československa. In: J. Poulík, B. Chropovský
a kol., Velká Morava a počátky československé
státnosti, Praha-Bratislava 1985, s. 95 a násl. |
15 –
|
Vybrané
lokality ztotožňované s Vogastisburkem najdete na mapce:
„Sámova říše“. |
16 –
|
Zda
první král Slovanů Sámo byl pohan nebo křesťan
viz „Kronika tak zvaného
Fredegara“, tam pozn. 4. |
|
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
„Údaje pozdní tradice“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mapky: „Sámova říše“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty:
„Stříbrný
terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve
znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Jakou úlohu v
dějinách prvních Slovanů měla Turkménie?“
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je
starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky moravského
etnosu“ (1/4, 2/4,
3/4, 4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Poulík: Nález kostela z doby Říše velkomoravské v
trati „Špitálky“ ve Starém Městě. PA XLVI, s. 307-351.
• Josef Poulík: Pevnost v lužním lese. MF, Praha 1967.
• José Pijoan: Dějiny umění 3. Odeon, Praha 1983.
• Ján Dekan: Velká Morava. Doba a
umění. Odeon a Tatran, Praha a Bratislava 1985.
• Zdeněk Klanica: Náboženství a kult, jejich odraz v
archeologických pramenech. In: Josef Poulík, Bohuslav Chropovský a kol.: Velká Morava a počátky
československé státnosti. Academia a Obzor, Praha –
Bratislava 1985, s. 107-139.
• Luděk Galuška: Velká Morava. MZM, Brno 1991.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno
1992.
• Zdeněk Klanica: Původ a počátky moravského etnosu. In:
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1993-1994. MNK, Brno 1995, s. 43-71.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Zdeněk Klanica: Čtyři tisíciletí geneze středoevropských
etnik. In: Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1996-1998. MNK, Brno 1998, s. 51-67.
• Jannic Durand: Byzantine Art. Terrail, Paříž 1999.
• Naďa Profantová-Jiří Militký: Tepaná plaketa. Text ke
katalogovému číslu 07.07.01c. In: Katalog výstavy Europas Mitte
um 1000. Theiss, Stuttgart 2000. Český překlad Střed Evropy
okolo roku 1000. Eseje a katalog. NLN, Praha 2002, s. 449.
• Luděk Galuška: Terčík s motivem jezdce (sokolníka). Text ke
katalogovému číslu 08.02.11. In: Katalog výstavy Europas Mitte
um 1000. Theiss, Stuttgart 2000. Český překlad Střed Evropy
okolo roku 1000. Eseje a katalog. NLN, Praha 2002, s. 452.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na
Moravě v 6.-10. století. MZM, obec Modrá, KK F. Bartoše, Brno
2004.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|