16. ZDROJ
KRISTIÁNOVY A KOSMOVY INSPIRACE
ROSTISLAV
A BOŘIVOJ |
|
Tabulka 16. Události, které
se odehrávaly převážně na Moravě a později postupně inspirovaly Kristiána
(992-994) a Kosmu (1120) k vytvoření dvou (odlišných) verzí přemyslovské pověsti. Viz komentář
níže. Období vlády je vyznačeno silnou čarou.
(Mojmírovci vládnoucí
od roku 875 v Čechách jsou od 19. století nazýváni „Přemyslovci“ podle
Kristiánova a Kosmova mytického oráče Přemysla, kterým byl ve skutečnosti moravský král-oráč
Rostislav).
Legenda: A – založení hradu jménem Praha,
B – nalezení
moudrého oráče, C – Bořivojův křest,
D – stavba kostela
sv. Klimenta na Levém Hradci, E – stavba kostela P. Marie na
hradě jménem Praha.
|
1 –
|
Rostislav dosazen Ludvíkem na moravský stolec.
|
9 –
|
Bořivoj bojuje u Vltavy. Narodil se syn Spytihněv.
|
2 –
|
Narození Rostislavova syna Bořivoje a jeho křest.
|
10 –
|
Jednání ve Forchheimu. Narodil se syn Vratislav.
|
3 –
|
Rostislav odmítl poslušnost a nazývá se králem.
|
11 –
|
Bořivoj usedl na pražský stolec.
|
4 –
|
Rostislav se opevnil tou nejpevnější hradbou.
|
12 –
|
Zemřel arcibiskup Metoděj.
|
5 –
|
Na Moravu přicházejí Konstantin a Metoděj.
|
13 –
|
Zemřel Bořivoj, regentské vlády se ujala Ludmila.
|
6 –
|
Metoděj vysvěcen na arcibiskupa panonského.
|
14 –
|
Arnulf „postoupil“ Čechy Svatoplukovi.
|
7 –
|
Rostislav Svatoplukem vydán Frankům a oslepen.
Někdy na podzim zatčen také Metoděj.
|
15 –
|
Zemřel Svatopluk, na stolec nastoupil Mojmír II. V Čechách se ujímají vlády
Spytihněv a Vratislav.
|
8 –
|
Ludmila na Moravě pokřtěna a bere si Bořivoje, oba odcházejí do Čech.
Na Moravě vládne
Svatopluk.
|
16 –
|
Spytihněv a Vitislav (Vratislav) se poddali v Řezně Arnulfovi. Spytihněv tu
patrně přijal křest.
|
|
Komentář:
Kristiánův příběh si přidává „jen“ pozdní
křest Bořivoje (C) až v jeho
dospělém věku: „skvěje se nejkrásnější podobou a květem
nejlepšího mládí“, tzn. skutečnou dobu křtu posouvá asi o 20 let
dopředu do doby pozdější
(2) >>> (8).
Založení hradu jménem Praha (A)
posouvá zase naopak asi o 20 let zpět do doby dřívější (4) <<< (11),
přitom patří nepochybně až do historické doby Bořivojovy. Inspirován k tomu byl zřejmě založením „Rostislavova města“ (855),
o němž získal informace z Fuldských análů (869,
871), a použil pak
Ciceronův spis De inventione (Kristián,
kap. 2).
Ve srovnání s Kristiánem
je Kosmovo podání příběhu poněkud jiné. Založení hradu
Praha (A) má již sice správně
až za nalezením oráče (B),
ale opět posunuté asi o 6 let zpět (6) <<< (11). Bořivojův křest (C)
arcibiskupem Metodějem však posunuje oproti Kristiánovi o dalších
více než 20 let až do
doby, kdy ani jeden z nich již nežil (Metoděj †885; Bořivoj
†888) (2) >>> (8) >>> (15). Přitom však
výslovně neříká, v jakém věku měl být pokřtěn. Jaksi
automaticky se předpokládá, že to bylo v dospělosti, jako v případě
Kristiánovy verze, kterou měl nepochybně k dispozici.
Kosmas to však mohl myslet i jinak (viz tab. 2: „Kosmův
obrazový scénář“).
Rozdílné
verze vyprávění obou autorů spojuje šest podstatných detailů:
|
1.
|
Oráč, prozíravý, rozvážný
a přemýšlivý muž, v české verzi byl povolán od pluhu
na knížecí stolec Čechů. N e j d ř í v
ovšem musel být, podle
moravské verze, povolán od moravského stolce k pluhu – ke křesťanské orbě,
jak je to zaznamenáno na malbě
ve znojemské rotundě. Proto ho pak Slované čeští u pluhu
také „nalezli“ (údajně
na radu hadačky-panny). Jmenoval se ovšem Rostislav,
nikoli Přemysl.
|
PRAVDA
|
2.
|
Za manželku
dostal hadačku-pannu (Kristián,
kap. 2), resp. kněžnu i s trůnem (Kosmas I, 8) (personifikovaná
země, vláda, suverenita) – „svatý sňatek“ (hieros gamos)
– Čechové se poddali „nalezenému“ moudrému králi-oráči
(srovnej A. H. Krappe, jak ho cituje D. Třeštík
1985, s. 13).
|
PRAVDA
|
3.
|
Bořivoj, první
křesťanský kníže Čechů, byl potomkem
tohoto oráče, byl „z jeho rodu“ (Kristián,
kap. 2). U Kosmy
tuto jistotu nemáme (srovnej Kosmas
I, 9).
|
PRAVDA
|
4.
|
Mezi „nalezeného“
moudrého
oráče a jeho potomka Bořivoje vložili
ještě další mytická knížata – Kristián neurčitý počet, Kosmas
sedm. (Ta však nikdy neexistovala).
|
NEPRAVDA
|
5.
|
Hrad Praha byl založen
v mytické době „Přemyslově“,
u Kristiána před nalezením oráče, u Kosmy po jeho sňatku (v obou případech
tedy ještě před příchodem Bořivoje do Čech). Nad tím se
pozastavoval již historik R. Turek (1963, s. 110), pro nějž
to byla ještě záhada,
neboť podle zjištění archeologů byl hrad Praha založen až v historické době Bořivojově.
|
NEPRAVDA
|
6.
|
Bořivoj byl pokřtěn
Metodějem. U Kristiána v době, kdy se skvěl „nejkrásnější
podobou a květem nejlepšího mládí“. U Kosmy je tento bod s otazníkem, neboť (Kristiánovu)
historku o křtu zařadil mezi události „nedůvěryhodné“,
ne-li vymyšlené (Kosmas I, 10). (O čtyři kapitoly dál
Kosmas při vročení křtu – 894 – již Metoděje neuvádí – viz
Kosmas I, 14. Zřejmě Kristiánově
smyšlené historce moc nevěřil. Bořivoj i Metoděj v tom
roce byli již několik
let po smrti).
|
NEPRAVDA
|
|
„Vše tedy svědčí, že oba zpracovávali stejnou předlohu.
Takový výsledek lze považovat za nesporný“ (D. Třeštík 2003, s. 162).
Ano, oba zpracovávali příběh z historie Velké Moravy a moravské
církve. Nesporné je také, že Kristián i Kosmas byli křesťané –
Kristián učený mnich a Kosmas vzdělaný kněz – a bylo by pomýlené
domnívat se, že zatímco česká knížata se snažila vymýtit v lidu
pohanské zvyky a obyčeje, zakládala místa svatá
– stavěla kostely, shromažďovala kleriky a šířila křesťanský
zákon svatosti, za jejich zády by tito klerikové
zachraňovali z hlubin zapomnění nějaké pohanské české mýty.
Je rovněž nesporné, že radlice (slova Božího), orba úhoru
(srdcí pohanských), setba pšenice (dobrých skutků) a sklizeň snopků
(úrody víry do stodoly Kristovy) obsahují výhradně křesťanskou
symboliku (Kosmas I, 22). Že předlohou
k onomu údajnému mytickému oráči mohl být jen
moravský křesťanský
král-oráč Rostislav, je zcela zjevné, jen s tím podstatným rozdílem,
že ten byl naopak jako k n í ž e
povolán od stolce k pluhu,
ke křesťanské orbě:
|
„V původní pověsti vystupoval
moravský král-oráč Rostislav“.
|
|
Naprosto stejně zjevné je, že mezi
Rostislava a Bořivoje
se již žádná další „ztracená“ generace
mytických knížat nevejde (natož několik), jak je
patrné i z grafického znázornění
výše. Bořivoj tudíž nebyl jen nějakým vzdáleným „potomkem“
onoho oráče, musel být přímo jeho synem.
A jako syn moravského knížete byl pokřtěný hned v raném věku
a ne až v dospělosti Metodějem. Virtuální knížata, Kristiánem a Kosmou vložená
mezi oráče Rostislava-Přemysla a jeho syna Bořivoje, tedy nikdy
neexistovala a jejich (před Kosmou) rovněž neexistující „seznam“ proto také nemohl být
nikdy „tradován“, jak si představoval např. D. Třeštík (1997, s. 95-96;
2003, s. 231 pozn. 353).
To přesvědčivě vyvrátil již V. Karbusický. Kde by
Kosmas, po 240 letech od příchodu Bořivoje
do Čech, vzal jména svých smyšlených mytických knížat, údajně
Bořivojových předchůdců, o nichž Kristián celých 120 let před
Kosmou (nemluvě o soudobých analistech) ještě nic nevěděl? Řešením této hádanky se zabýval
opět V. Karbusický, a úspěšně (viz „Rodokmen
mytických knížat“). A tak si slovutný historik posteskl: „Žádné
z Kosmových jmen se však b o h u ž e l
neopakuje v pramenech 9. století“ (D. Třeštík
1997, s. 96). Což můžeme rozšířit i na 10., 11. i 12. století.
Z toho logicky vyplývá, že:
|
„Mytická pohanská knížata
se v původní pověsti nevyskytovala“.
|
|
Také D. Třeštík si svoji fixní ideu o mytických
knížatech později
sám odborně a logicky vyvrátil, když přemítal o tom, kdy Bořivoj
dal postavit kostel P. Marie na hradě jménem Praha: „Nevíme však, zda nejprve
vznikl kostel a pak hrad, nebo
zda kostel a hrad vznikaly současně.
Třetí možnost, že Bořivoj
postavil svůj kostel na již dávno existujícím hradě, je
vzhledem k archeologické situaci vyloučena“
(D. Třeštík 2003, s. 163). Tzn. že ona „mytická doba“ založení
hradu jménem Praha reálně odpovídá roku 875, kdy Bořivoj usedl na pražský stolec.
Nebyla-li mytická doba, nebyla ani mytická knížata, nebylo ani
mytické založení Prahy. D. Třeštík (2003, s. 161) proto dospěl k logickému závěru:
|
„Musíme připustit, že o založení Prahy
se v původní pověsti nemluvilo“.
|
|
To jistě musíme, pokud
nějaká „původní“ pověst vůbec existovala. Původně mohlo jít (855) o založení onoho „starého Rostislavova města“, urbs antiqua Rastizi, jak bylo
později (871) označeno ve Fuldských
análech, ne o založení Prahy. Protože Prahu pochopitelně nemohl
založit Rostislav, tak ji podle Kristiánovy i Kosmovy verze zakládají
Čechové, ale ještě před příchodem Bořivoje. Buď se tedy oba
záměrně mýlili, jak se domníval D. Třeštík (2003, s. 163), nebo nám naopak chtěli
naznačit, že vše, co se
podle jejich popisu v Čechách odehrálo před příchodem Bořivoje, je pouhá
autorská licence.
Kristián (993) i
Kosmas (1120) zpracovali svůj příběh podle stejné předlohy,
jak již výše usoudil D. Třeštík, kterou ovšem oba našli
v moravské historii. Kristián čerpal ze staroslověnských
životopisů Života sv. Konstantina-Cyrila
a Života sv. Metoděje, z Fuldských análů
a Reginonovy kroniky,
inspirován Ciceronovým spisem De inventione a Ovidiovými
Proměnami (Asklépiův příchod do Říma).
Kosmas měl vedle Kristiánovy verze
(993) navíc k dispozici již i znojemské malby (vzniklé před rokem
1034 a doplněné kolem roku 1040), legendu Beatus
Cyrillus (1063) a samozřejmě opět antické autory –
Homéra
v latinském překladu, Ovidia, Sallustia, Vergilia (J. Sadílek 1997). Česká verze pověsti o moudrém oráči tedy nepochybně vznikla proto, aby zdůvodnila,
kde se v dosud pohanských Čechách najednou vzal křesťanský kníže
Bořivoj. Kristián svůj výklad ještě opírá o přenesení křesťanství
z Velké Moravy. O 120 let později, po rozšíření křesťanství v Čechách, Kosmas
veškerou možnou spojitost s Moravou ze své verze vypustil (církevní
schizma 1054, vyhnání sázavských
mnichů 1055, nepovolení slovanské liturgie
1080, definitivní vyhnání slovanských mnichů ze Sázavy
1096), Bořivojovu křtu – místně neurčenému – věnuje
pouhé dvě věty, a důraz přenesl na vznik knížecí vlády v ještě
pohanských Čechách, vylíčený v několika kapitolách, v němž
hlavní roli sehrál „cizí“ oráč, jenž po noční poradě tří
sester byl povolán na knížecí stolec Čechů.
Archeologie však tuto pohádkovou představu o třech
sestrách, Kazi, Tetě a Libuši,
na níž stavěla ještě romantizující historiografie 19. století, spolehlivě vyvrátila – Libušín a Tetín jsou mladší
než Praha. A tak nakonec přece jen
musel i historik D. Třeštík (2003, s. 164),
ač nerad, konstatovat:
|
„Původní pověst se neodehrávala
na jevišti středních Čech“.
|
|
Jak jsme výše uvedli, Bořivoj byl Rostislavovým synem, Svatopluk
Rostislavovým synovcem. Hypotéza E. Vlčka
(1995) a L. Galušky (1996) o možném
příbuzenském vztahu Svatopluka a Bořivoje
je tak potvrzena – byli
bratranci (viz „Rodokmen
Mojmírovců“). Proto i údaj v patrně nejstarší staroslověnské
legendě „O pustynnike Ivaně“,
sepsané hlaholicí v Čechách před 921, v níž je Bořivoj nazván knížetem
m o r a v s k ý m , je údaj spolehlivý a věrohodný. Oporu má
v hrobech na Mělníce a na Levém Hradci s nálezy
prokazatelně zakotvenými v kultuře Velké
Moravy.
Příslušníci
této nepočetné skupiny jsou obdobným způsobem prokázáni i na
Budči z pohřebiště v okolí rotundy sv. Petra, jediné
stojící stavby navázané bezprostředně na velkomoravskou
architekturu (J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 35-39). Zde, podle D. Třeštíka (1997, s. 364-366), sídlila
kněžna Ludmila, vdova po knížeti
Bořivojovi. A možná i biskup Gorazd,
snad Bořivojův bratr, jenž
mladého kněžice Václava učil
knihám slovanským a latinským, v legendě Crescente a ve II. stsl. legendě
pak nazývaný
Učen, resp. Učený.
Ke ztotožnění biskupa
Gorazda s knězem Učenem viz Kosmovy anagramy.
A konečně tu máme také
tři pohřebiště velkomoravského typu v severním předpolí
Pražského hradu: v Lumbeho zahradě, v areálu Jízdárny a v Královské zahradě (J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 65,
66-71; D. Třeštík 1997, s. 340). Uvedené hroby a pohřebiště
přesvědčivě dokládají přítomnost
Bořivojovy m o r a v s k é
knížecí družiny
na všech čtyřech výše uvedených lokalitách (Mělník, Levý Hradec, Pražský
hrad, Budeč). Můžeme tedy vyslovit
logický závěr:
|
„V původní pověsti
byl Bořivoj kníže moravský“.
|
|
Shrneme-li naše jednotlivé dílčí závěry (zvýrazněné
texty v rámečcích), vyplyne z toho, že žádná „původní pohanská
pověst“ vlastně nikdy neexistovala, že to byla jen Třeštíkova chiméra, že
ve skutečnosti se jedná o příběh z historie Velké Moravy – o moravském původu pražských knížat a o přenesení křesťanství z Moravy do Čech, tzn. že v ní šlo o „vznik křesťanské knížecí vlády“
v Čechách. Z toho vyplývá, že „původní pověst“ se odehrávala
na Moravě a ve středních Čechách a vznikla logicky až po
přenesení křesťanství z Moravy do Čech. Což potvrzuje Kristián,
který ji po založení latinského pražského biskupství jako
první přepracoval a „moravský původ
pražských knížat skryl v tajence“ (viz nový
rozbor 2. kap. Kristiánovy legendy).
Že později se
moravský původ českého panovnického rodu z nějakých důvodů stal
nepřijatelný (dokonce i pro samotné „Přemyslovce“), je nesporné
– viz úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“, tam pozn. 29
a 30. A nepřijatelný zůstal nakonec
až do dnešních dnů, zejména pro některé úzce nacionálně smýšlející
české historiky (D. Třeštík
1987, 1997, 1999, 2003, 2005, 2006) a archeology (M. Lutovský 1997,
1998, 2001; J. Frolík 1997, 2001; J. Sláma 2001). Nicméně realita už je taková,
i když je pro některé pražské odborníky jen obtížně
stravitelná. Ale oni si jistě časem zvyknou a nakonec budou
nuceni akceptovat nově nastíněné souvislosti, pokud se snad budou
ještě někdy chtít pohybovat „na území vědy“, a ne mimo
něj.
V každém případě můžeme konstatovat, že:
|
„Bez moravské historie
by nebyly ani české mýty“.
|
|
Petr Šimík (2005,
2007).
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež má
krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a
znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou...
„Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav »vědomě« na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“
aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o
»správné« datování Bořivojova
křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců«
podle antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data knížete
Rostislava“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády Břetislava
a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba byla
znázorňována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá založení
hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy
Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém
umění 12. století. Academia, Praha 1985.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994. MNK, Brno 1995, s. 167-211.
• Lubomír E. Havlík: O přenesení království a koruny z Moravy do
Čech. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994. MNK, Brno 1995, s. 223-240.
• Miloš Šolle: Od úsvitu křesťanství k sv. Vojtěchu. Vyšehrad,
Praha 1996.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště – Sady. Křesťanské centrum
říše Velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeologie na Pražském hradě.
Paseka, Praha a Litomyšl 1997.
• Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Set Out, Praha 1997.
• Michal Lutovský: Bratrovrah a tvůrce státu. Set Out, Praha 1998.
• Lubomír E. Havlík: Identifikace patrocinií zaniklých raně středověkých
kostelů, Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1996-1998. MNK, Brno 1998.
• Dušan Třeštík: Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
• Jan Frolík: Nejstarší církevní architektura na Pražském hradě
– současný stav poznání.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník mezinárodní vědecké konference,
28.9.-1.10.1999 Uherské Hradiště-Staré Město, edd. L. Galuška, P. Kouřil, Z. Měřínský, Spisy
Arch. ústavu AV ČR Brno 17, Brno 2001, s. 107-113.
• Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje.
Velká Morava mezi Východem a Západem, Sborník mezinárodní vědecké konference,
28.9.-1.10.1999 Uherské Hradiště-Staré Město, edd. L. Galuška, P. Kouřil, Z. Měřínský, Spisy
Arch. ústavu AV ČR Brno 17, Brno 2001, s. 349-353.
• Milena Bravermanová-Michal Lutovský: Hroby, hrobky a pohřebiště
českých knížat a králů. Libri, Praha 2001.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři studie ke „starým
pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|