![MORAVIA MAGNA](../images/lo_dd075.gif)
![TABULKY](images/n_tabulk.gif)
15. ŽIVOTNÍ
DATA KRÁLE-ORÁČE
ROSTISLAVA
SE ZOHLEDNĚNÍM VÝSLEDKŮ
PRŮZKUMU ANTROPOLOGA E. VLČKA |
Rok |
Věk |
Popis
událostí |
? *826 |
0 |
Rostislavovy
rodiče neznáme, ani přesný rok jeho narození. Podle pozdní tradice
se měl narodit jako syn Mojmírova bratra, jménem
Boso – Hos(dius) (pozn. 1). |
831 |
5 |
Podle
pasovské tradice byla celá Morava pokřtěna pasovským biskupem
Reginharem. |
846 |
20 |
Ludvík
Němec, východofranský král, ustanovil Rostislava vévodou
moravským Slovanům (pozn. 2). |
850 |
24 |
Rostislav
se oženil. Jeho manželkou byla podle pozdní tradice dalmatská kněžna
Miloslava (pozn. 3). |
851 |
25 |
Narození
syna Bořivoje, po němž brzy následoval jeho křest (pozn. 4). |
852 |
26 |
Albgis,
jenž unesl Patrikovu ženu, vyhledal azyl u Rostislava na Moravě. |
853 |
27 |
Narození
syna Gorazda (?). Rostislav se nazývá králem (pozn. 5). |
855 |
29 |
Ludvík
vede proti němu vojsko. Rostislav se opevnil tou nejpevnější
hradbou (pozn. 6). |
857 |
31 |
Frankové
obsadili v zemi Čechů město (hrad) vévody Vistraha, vypudili z něho
Slavitěha, syna Vistrahova, jenž se pak uchýlil k Rostislavovi,
králi Moravanů. |
858 |
32 |
Rostislav
uzavřel smlouvu s Karlomanem, Ludvíkovým synem, a společně počali
obnovovat pustiny Bavorů; setrvávali v míru a bez války. |
861 |
35 |
Karloman
uzavřel spojenectví s Rostislavem, odpadl od otce a s Rostislavovou pomocí se zmocnil velké části otcova království
až po řeku Inn. Toho roku Moravané zabili Pribinu. |
862 |
36 |
Rostislav
požádal papeže o vyslání učitele,
jenž by Moravany vyučil v křesťanském zákoně.
Protože se odpovědi nedočkal, obrátil se na byzantského císaře
Michaela III. do
Konstantinopole (pozn. 7). |
863 |
37 |
Na
Moravu přišli vyslanci
byzantského císaře, věrozvěstové Konstantin a Metoděj. Přinesli písmo a evangelia přeložená do slovanského jazyka. Přijal je
Rostislav s velkou úctou (pozn. 8). |
864 |
38 |
Ludvík
s velkým vojskem oblehl Rostislava ve městě Dowina. Rostislav byl donucen
postavit rukojmí a zavázat se přísahou, že po všechny dny
zachová králi věrnost, třebaže ji nezachoval (pozn. 9). |
867 |
41 |
Konstantin
a Metoděj se svými učedníky se vydali do Říma, aby tam mohli být
vysvěceni na kněze. |
868 |
42 |
Konstantin
a Metoděj se svými učedníky byli v měsíci lednu přijati
v Římě papežem Hadriánem II. (Granum
k roku 891). |
869 |
43 |
Konstantin
v Římě umírá. Metoděj se vrací na Moravu jako arcibiskup
panonský a papežský legát pro všechny ty země
slovanské. Rostislav ho ustanovil nejvyšším biskupem (pozn. 10). |
870 |
44 |
Rostislav
zatčen, odveden do Řezna, oslepen a poslán do kláštera. O osudech jeho syna Bořivoje nic nevíme (z anonymity vystupuje až
v roce 872). Na podzim byl zatčen též
arcibiskup Metoděj a bavorskými biskupy držen v některém z bavorských
klášterů. Nakonec i Svatopluk byl obviněn ze zločinu nevěrnosti
a uvržen do vězení. Moravané povstali a do čela si zvolili kněze
Slavomíra (pozn. 11). |
871 |
45 |
Průvod
české nevěsty na Moravu přepaden Franky. Mezitím Svatopluk zproštěn
viny se vrací v čele bavorského vojska na Moravu. Slíbil
Karlomanovi, že Slavomíra přemůže, ale místo toho se s ním
spojil a způsobil bavorskému vojsku záhubu (pozn. 12). |
872 |
46 |
Rostislavův
syn Bořivoj bojuje společně s pěti českými knížaty proti
Frankům u Vltavy (pozn. 13). |
873 |
47 |
Arcibiskup
Metoděj byl propuštěn z konfinace bavorskými biskupy a vrátil
se na Moravu (pozn. 14). |
875 |
49 |
Po
jednání Svatoplukova vyslance s Ludvíkem Němcem ve Forchheimu v roce 874 Bořivoj
usedá na pražský stolec jako Svatoplukův místodržící v Čechách (pozn. 15). |
†877 |
51 |
„Granum“
uvádí, že v roce 900 (po přepočtu 877) umírá král Rostislav (pozn. 16). |
|
Tabulka 15. Data a události v životě
krále-oráče Rostislava a jeho blízkých dle současného stavu poznání s přihlédnutím k výsledkům
antropologicko lékařského průzkumu kosterních pozůstatků
Svatopluka a Bořivoje, který
provedl E. Vlček a kol. (1982,
1995, 1997), ke Kosmovým
anagramům a k některým údajům pozdní
tradice.
Poznámky:
|
1 –
|
Srovnej „Údaje
pozdní tradice“. Rok Rostislavova narození je jen odhad
vycházející z předpokladu, že „za vévodu moravským Slovanům“
mohl být ustanoven asi ve věku 20 let (viz pozn. 2).
|
2 –
|
O ustanovení
Rostislava, Mojmírova synovce, za vévodu moravským Slovanům píší
Fuldské anály k roku 846.
|
3 –
|
O Rostislavově manželce
viz „Údaje pozdní tradice“.
Datum sňatku vychází z předpokládaného roku narození syna Bořivoje (viz níže
pozn. 4).
|
4 –
|
Podle výsledků
antropologicko lékařského průzkumu kosterních pozůstatků knížete
z hrobu K1-Bořivoje by se měl dožít 35-40 let, podle
legend 35-38 let. Předpokládejme, že se dožil 37 let.
Potom na základě uvažovaného úmrtí v roce 888 vychází
jeho rok narození 851. Viz
tabulka 4 „Průběžný a dožitý věk knížat
podle legend“ a tabulka 5a „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“. Na Bořivojův moravský
původ poukazují jednak písemné prameny (staroslověnská legenda
„O pustynnike Ivaně“), jednak řada nepřímých důkazů.
Např. hroby velkomoravského typu na Mělníce, na Levém Hradci, v severním předpolí pražského hradu
(Lumbeho zahrada, okolí Jízdárny, Královská zahrada) a na Budči, které svědčí o přítomnosti Bořivojovy
moravské knížecí družiny.
O jeho možném příbuzenství se Svatoplukem hovoří výsledky antropologicko lékařského výzkumu
E. Vlčka, který se zabýval jedinci ze
sadského hrobu 12/59-Svatopluka
a hrobu K1-Bořivoje ve Václavově
svatovítské rotundě, přitom od analistů
a z legend víme, že
Svatopluk byl Rostislavovým synovcem. Že Bořivoj byl synem samotného
krále
Rostislava vyplývá pak z Kristiánovy (i Kosmovy) verze přemyslovské
pověsti. V nich je Bořivoj potomkem pohanského oráče Přemysla,
který je ve skutečnosti totožný s křesťanským
moravským králem-oráčem Rostislavem.
Viz tab. 14 „Srovnání
Kristiánovy a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“, tab. 16
„Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
nebo úvaha „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“.
|
5 –
|
F. Borák (2001, s. 21) pomocí Kosmových
anagramů dokazuje, že Gorazd-Učen byl syn krále Rostislava a Bořivojův
bratr. Zda Gorazd byl skutečně Rostislavovým synem nelze říci s jistotou. Víme však, že ho
arcibiskup Metoděj na sklonku svého života jmenoval svým nástupcem
(ŽM XVII). Jistě to nebylo jen
proto, že byl rodilý Moravan a uměl dobře latinsky, jak uvádí legenda. V roce
883 tedy biskup Gorazd již musel dosáhnout kanonických 30 let. Po
Metodějově smrti a vyhnání slovanských
kněží Wichingem se někteří uchýlili do Bulharska, biskup
Gorazd zřejmě odešel za (svým bratrem?) Bořivojem do
Čech. Ve svých anagramech
Kosmas ztotožnil Gorazda s knězem
Učenem, působícím na Budči, jenž
na Vratislavovo přání malého Václava učil latině (Crescente,
II. stsl. legenda). Ale již předtím, díky Václavově bábě Ludmile,
ho pravděpodobně učil i knihám slovanským (I. stsl. legenda).
Na Budči tehdy nejspíš Ludmila sídlila (D. Třeštík 1997, s. 364-366).
Zprávu, že si Rostislav přisvojuje titul krále,
zaznamenaly Letopisy Bavorů.
Králem byl pak jmenován i v dalších letopisech a análech
(kromě Fuldských).
|
6 –
|
Ku hradisku opevněnému
„nejpevnější hradbou“,
jak uvedl fuldský analista k roku
855, se Ludvík mohl dostat buď cestou od ústí Chúby
(Kamp), nebo obvykle přechodem Dunaje u Tullnu. Je ovšem obtížné
odpovědět na otázku, zda šlo o tutéž lokalitu, označenou jako „ona“, tedy již známou „nevýslovnou
pevnost“, v pozdější zprávě Fuldských análů k roku 869
(L. E. Havlík 1992, s. 102).
|
7 –
|
Obsah Rostislavova
listu byzantskému císaři Michaelovi III. známe z více pramenů.
Jeho zkrácený obsah zaznamenaly obě staroslověnské legendy Život sv. Konstantina-Cyrila
(kap. XIV) a Život sv. Metoděje
(kap. V).
Že Rostislavova žádost o učitele směřovala nejprve k papeži Mikulášovi I. do Říma, se dovídáme
až z listu jeho nástupce na apoštolském stolci, Hadriána II., z roku 869
„Gloria in excelsis Deo“ adresovanému Rostislavovi.
Mikuláš I. tehdy „na žádost vládce daleké a málo známé slovanské země nereagoval“
(D. Třeštík 1997, s. 274).
|
8 –
|
Na Moravu přišli
byzantští věrozvěstové Konstantin a Metoděj v roce 863 vybaveni císařovým
listem pro krále Rostislava a mnohými dary. Přinášeli s sebou,
kromě dalších darů, písmo a evangelia přeložená do slovanského jazyka. K tomu podrobně
viz P. Aleš a kol. (1994),
V. Vavřínek (2001)
a R. Večerka (2002). Na Moravě byli slavnostně uvítáni králem
Rostislavem a tamními obyvateli, kteří jim vyšli z města vstříc (Život
Konstantinův XV, Římská
legenda, kap. 7).
Podle pozdního moravského pramene, měl být král Rostislav
teprve tehdy pokřtěný Konstantinem (srovnej „Granum
k roku 886“, po přepočtu 863).
|
9 –
|
Třebaže Ludvík s velkým vojskem Rostislava oblehl,
spokojil se pak s rukojmími a sliby. Ze svých velkých plánů tak prakticky neuskutečnil nic. Činnost
byzantské misie mohla na Moravě nerušeně pokračovat.
|
10 –
|
Metoděje ustanovil nejvyšším
biskupem ještě moravský král Rostislav – napsal Kristián (kap. 1),
i když jeho jméno zamlčel.
Teprve poté uvedl, že ho jeho synovec Svatopluk z království vypudil.
|
11 –
|
O Svatoplukově zradě píší
Fuldské anály k roku 870. O následném
zatčení Svatopluka a povstání Moravanů viz Fuldské anály
k roku 871.
|
12 –
|
Ve Fuldských análech
k roku 871 není jméno české nevěsty uvedeno. Svatopluk byl
tehdy v bavorském vězení, lze proto předpokládat, že
byla určena pro jiného moravského „ženicha“. Logicky se nabízí
Bořivoj, Rostislavův syn, tehdy dvacetiletý. Ona
nevěsta by pak musela být asi šestnáctiletá
kněžna Ludmila, o níž z legend zcela bezpečně víme, že
se stala Bořivojovou manželkou. Byla dcerou pšovského Slavibora, zřejmě jednoho z nejvlivnějších
a nejbohatších knížat v Čechách. Početnost jejího doprovodu by tomu odpovídala. Tento dynastický sňatek
dohodl Rostislav se Slaviborem před rokem 870, tzn. v době, kdy se Slované čeští rozhodli přijmout
moravské křesťanství (viz II. stsl. legenda)
a poddali se králi-oráči Rostislavovi (viz „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
Srovnej „Granum k roku 894“ (po přepočtu 871)
o Bořivojově křtu (?), spíše však sňatku (!).
O následném přenesení křesťanství z Moravy do Čech
viz Kristián (kap. 2).
O záhubě
bavorského vojska před starým Rostislavovým městem píší
Fuldské anály k roku 871.
|
13 –
|
Vedle Fuldských análů
k roku 872 se o události obšírně zmiňuje J. Turmair-Aventin („Letopisy
Bavorů“ IV, XVI-27, 28), který sděluje že Moravané měli tehdy ze všech Venedů (Slovanů) nejrozsáhlejší
říši. Pět knížat od Vltavy označil za Svatoplukovy
zapřísahance. O Karlomanovi vypravuje, že plenil nejdříve
pohraničí Moravanů a po porážce Bavorů na břehu Dunaje, kde jich bylo pobito šest tisíc, táhl dál na
Moravu (L. E. Havlík 1992, s. 162).
|
14 –
|
Po šťastném návratu z bavorského vězení
(871) vynaložil Svatopluk nemalé úsilí, aby dosáhl
Metodějova propuštění z konfinace bavorskými biskupy.
To se nakonec ještě před polovinou roku 873 skutečně podařilo.
|
15 –
|
Na jednání Svatoplukova
kancléře, kněze Jana z Benátek, s Ludvíkem Němcem ve
Forchheimu v roce 874 byla zřejmě projednána i Metodějova
jurisdikce v Čechách. Vévodství Čechů bylo tehdy připojeno ke
království Moravanů (viz Reginonova
kronika k roku 876 a 890)
a na pražský stolec mohl usednout Bořivoj, kníže moravský
(jak jej označila staroslověnská legenda „O pustynnike Ivaně“),
jako „Svatoplukův místodržící
v Čechách“ (L. E. Havlík 1994).
|
16 –
|
Poté, co se za oslepeným
králem Rostislavem zavřela brána některého z bavorských klášterů,
o jeho dalších osudech nic určitého nevíme.
Na základě Kosmových anagramů F. Borák (2001, s. 19) vyslovil
domněnku, že: „Při pronásledování Arnulfových vojsk se Bořivoj dostal do Svatého Hippolytu (St. Pölten),
kde osvobodil z vězení svého otce Rostislava, protože
dle přesmyčky P 149 Ludmina přijala strýce Rastice na Bánově
v pátek svatých Popo, Joela a Apolosa, tj. 25. ledna
894“. Zemřít měl 16. června 900 v klášteře
v Bánově, kde byl i pochován (F. Borák 2001, s. 20).
Rostislav se mohl vrátit na Moravu také společně
s rukojmími, která byl nucen postavit Ludvík
po záhubě bavorského vojska roku
871, nebo o dva roky později, když se ocitl v úzkých
jeho syn Karloman (Bertiniánské letopisy k roku
873). Jsou to však jen domněnky.
O smrti krále Rostislava se
zmiňuje také „Granum“
(viz Legenda níže) (Deo devotus rex
Swatopluk senior vita est functus) k roku 900
(stejně je Rostislav nazýván již ve zprávě „Granum“ k roku 886).
K roku 900 „Granum“ přiřazuje několik událostí, které
se ale nemohly odehrát v jednom roce:
• úmrtí Cyrila
(869), ve skutečnosti Metoděje (885),
• odsouzení Rostislava (870),
spíše jeho pozdější smrt (877),
• Svatoplukovu exkomunikaci (ve
skutečnosti asi Wichingovu) (884, 885),
• Metodějův odchod
z jeho římského (?) sídla do baziliky sv. Klimenta (spíše
odchod z jeho moravského sídla na Hradisko sv. Klimenta u Osvětiman) (884).
Popsané události se staly ve třech různých letech: 877, 884 a 885. Přídomek „devotus“
byl použit pro Rostislava (Svatopluk senior rex) v legendách českého původu. Důvodem byla
Rostislavova podpora činnosti byzantské misie a většinou
se toto vysvětlení přijímá (L. E. Havlík 1998, s. 178-183,
196-197).
Po přepočtu roku 900 podle alexandrijské větší éry (+5492) a syrské éry (–5516) dostaneme
rok 877:
900 + 5493 =
6393 6393 – 5516 = 877.
Po přepočtu roku 900 podle alexandrijské větší éry (+5492) a byzantské mladší éry (–5509/5508)
dostaneme roky 884 a 885:
900 + 5493 =
6393 6393 – 5509/5508 = 884 (1. 9. až 31. 12.),
885 (21. 3. až 31. 8.).
Zprávy pocházejí ze dvou Moravských chronografů A
a B, z nichž každý
používal jiné datování – viz „Granum“
celkové shrnutí.
|
|
Legenda:
„Granum“ (Granum cathalogi praesulum Moraviae) –
Jádro katalogu předních biskupů Moravy.
Komentář:
Česká nevěsta z průvodu přepadeného v roce 871
Franky (viz výše pozn. 12) bývala dosud považována za
Bořivojovu sestru
a dávána do souvislosti se Svatoplukovou svatbou (např.
F. Palacký,
L. E. Havlík, N. Profantová).
Tím si autoři vysvětlovali, proč moravský kníže (a později
král) Svatopluk podporoval Bořivoje v Čechách. To
však je sotva možné – srovnej Komentář
k tab. 5. I vzhledem k moravskému původu Bořivoje
a jeho příbuzenství se
Svatoplukem se nemohlo jednat o Bořivojovu sestru, tzn.
Svatoplukovu sestřenici (viz Rodokmen
Mojmírovců). Bořivojovu sestru by si Moravané přece nepřiváděli
z Čech! Naopak pšovská Ludmila jako
ona bezejmenná nevěsta, jejíž průvod na Moravu byl přepaden, dobře
zapadá do celkového historického kontextu. V té době jí bylo
16 let. Ke sňatku moravského knížete Bořivoje s pšovskou
Ludmilou srovnej „Granum
k roku 894“ (po přepočtu 871).
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Údaje pozdní tradice“.
„Rodokmen
Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava pravoslavnou
církví.
Legendy: „Kristián“ (kap.
1, kap. 2, kap.
3), „Fuit“, „Proložní
legenda o sv. Ludmile“.
Kroniky: „Granum k roku
886“ (po přepočtu 863) o křtu (?) Rostislava, krále Moravy, z
rukou Cyrilových.
Kroniky: „Granum k roku
891“ (po přepočtu 868) o přijetí Konstantina a Metoděje
v Římě – klíč.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Kroniky: „Granum k roku
900“ (po přepočtu 877) o úmrtí Rostislava, krále Moravanů.
Tabulka 3: „Pokusy historiků a
badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu podle Kristiánovy
smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Věk knížat podle legend
ve srovnání s výsledky průzkumu E. Vlčka (1997)“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat podle výsledků
antropologicko lékařského průzkumu jejich kosterních pozůstatků“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav
na jednom obraze“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá založení
hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy
Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Václav Chaloupecký: Přemyslovská pověst a Kristián. ČČH
1938.
• Jaroslav Ludvíkovský: O Kristiána. Naše věda 1949.
• Oldřich Králík: Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad,
Praha 1969.
• Henryk Łowmiański: Początki
Polski II., III., IV. Warszawa 1963, 1967, 1970.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír,
Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I.). DaS 2000, č. 4, s. 6-11.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001, s. 19 a pozn. 10 na s. 57.
• František Borák: Neznámá historie Moravy v IX. až XI. století.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno
2001, s. 9-121.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? In: Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s.
329-407.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|