PŘILBA JAKO ATRIBUT SVATÉHO VÁCLAVA
PETR ŠIMÍK
Vznik a význam svatováclavské relikvie chované ve svatovítském
pokladu.
Hmotné a písemné doklady užití její symboliky v průběhu
bezmála čtyř století.
Věnováno Mgr.
Rostislavu Svobodovi,
největšímu žijícímu znalci a neúnavnému propagátorovi
maleb ve znojemské rotundě
a webových stránek Klubu přátel znojemské rotundy zvlášť.* |
V pokladu svatovítského
chrámu jsou opatrovány součásti výzbroje, připisované našemu
světci (A. Matějček 1916, J. Schránil 1934, D. Hejdová
1964). Je to kónická helmice a kroužkové
brnění. Přilba byla dodatečně opatřena nánoskem s postavou
Ukřižovaného (viz níže obr. 1), který podle stylizace
postavy připomíná rysy insulárního normanského umění. Na
základě stylového rozboru Ukřižovaného i formy helmice se
J. Schránil domnívá, že byla vyhotovena již v 2. polovině
9. století a do knížecího majetku Václavova se
dostala ze západu. Považuje za nepravděpodobné, že by někdo z nástupců
Václavových tuto helmici nosil. O tom, že jde o vzácný
artefakt hodný knížete, nikdo nepochyboval. D. Hejdová soudí
na kovotepecké dílny burgundsko-alamánské a po důkladném
rozboru památek toho druhu se přiklání rovněž ke staršímu
datování. R. Turek (1988, s. 116n.) přijímá rovněž tento
výklad o původu pevninském. V 10. století, za
života sv. Václava, zřejmě došlo k vyspravení
helmice a k připojení nánosku, což by u součásti
výzbroje méně vzácné jistě nebylo nutné a tím méně
d r u h o t n ě ,
pokud helmice byla již uchovávána jako relikvie po světci (M. Šolle
1996, s. 142). Tento ryze pragmatický způsob uvažování však pozdější bádání
opustilo. Dospělo k závěru, že se právě naopak jedná o záměrně
vzniklou relikvii, jejíž současná podoba pochází nejspíš z doby
založení pražského biskupství.1
|
Obr. 1. Svatováclavská
přilba z pokladu svatovítského (973?).
|
Koncem 10. století
pronikla tato svatováclavská relikvie i do literatury. Tzv. Kristián
ve své legendě Vita et passio sancti Wenceslai et sancte
Ludmile ave eius po zavraždění knížete Václava a po výčtu
jeho zázraků uvádí jeden zázrak, který se však udál ještě
za života světcova:2
|
Též těm, kteří v bitvě
zápasí, Bůh nezřídka na prosby tohoto světce zázraky a slavnými
skutky přispívá, všem Václava se dovolávajícím pomáhá,
jakož i jemu ne jednou ani dvakrát, dokud panoval, živými a jasnými
znameními pomohl.
Neboť hrad jeden, jménem Kouřim, maje mnoho lidu,
vyvyšoval se a se svým knížetem strojil vzpouru proti tomuto
svatému. Ale když z obou stran dosti krve bylo prolito, zalíbila
se všechněm ta rada, aby vévodové sami dva spolu bojovali, a který zvítězí, ten aby vládl. Když knížata vyšla, aby se
utkala, kouřimskému Bůh nebeský ukázal nebeské vidění, svatého
totiž Václava, jak na jeho čele se skví
obraz k ř í ž e
svatého. Spatřiv to, daleko odhodil zbraň a padl mu k nohám a prohlašoval, že nikdo nemůže přemoci toho,
komu Bůh takovými znameními na pomoc spěje. A když toto vyznával,
svatý vévoda pozdvihl ho k políbení míru a jej na hradě jeho v bývalou moc pokojně utvrdil, dávaje mu správu hradu, dokud bude
živ. Vpravdě k ř í ž
byl uzřel, poněvadž
Krista následoval a přešťastně dospěl království, v kterémžto
Kristus s Otcem i Duchem svatým kraluje na věky věků. |
|
Podle mínění některých
autorů (D. Třeštík 1997, s. 128, 412; A. Merhautová
2000, s. 85, 89) se nabízí domněnka, že Kristián ve svém „Přídavku“
měl na mysli právě onu svatováclavskou přilbu s nánoskem
z pokladu svatovítského – jednu ze zbraní víry.3
Kristián přisoudil knížeti Václavovi ještě
za jeho života nejen onu přilbu, ale celou
Boží zbroj,4
neboť podle něho byl Václav „vojín Kristův“
(miles Christi),5 „vojín
Bohem vyvolený“ (Dei electus miles).6
Iluminátor wolfenbütelského rukopisu Gumpoldovy
legendy, který si kolem roku 1000 objednala kněžna Emma, vdova po
Boleslavu II., byl sice obeznámený s Kristiánovou
legendou a jejím „Přídavkem“, tuto relikvii však buď
neznal, nebo mu to takto připadlo příhodnější, protože
k ř í ž
umístil na vrchol Václavovy přilby (viz níže obr. 2).
|
Obr. 2.
Kristus nasazuje sv. Václavovi
přilbu spasení (Ef
6, 10-17). U jeho nohou
kněžna Emma, vdova po Boleslavu II., prosí nového světce o záchranu
„státu“
a dynastie. Wolfenbüttelský rukopis
Gumpoldovy legendy (před rokem 1006).7
|
Další
dnes známé vyobrazení sv. Václava v přilbě
se objevuje po roce 1035 na severní stěně znojemské rotundy (viz
níže obr. 4).8
Tuto část maleb nechal zhotovit kníže Břetislav
někdy poté, co se v Praze ujal vlády po svém zemřelém
otci, knížeti Oldřichovi.9 Právě
za Břetislavovy vlády se dovršila proměna sv. Václava v zemského
patrona. Podobně jako velkomoravský Svatopluk věnoval zemi sv.
Petrovi, Břetislav ji „věnoval“ sv. Václavovi. Sv. Václav se stal
věčným panovníkem, který vládu nad
zemí vždy jen propůjčuje aktuálně zvolenému knížeti.10 Břetislav
pak vojenskou silou donucen mohl s klidným srdcem přijmout lenní praporec z ruky
krále Jindřicha, neboť již předtím mu byl přece svěřen „vyšší
mocí“. Proč však pro odlišení sv. Václava od
ostatních knížat v rotundě zvolil právě přilbu?
Napoví nám malý historický exkurz o přilbě,
sepsaný M. Lurkerem: Jako ochrana hlavy byla přilba
– původně kožená čapka, později pobitá kovem – rozšířena
u Babyloňanů, Asyřanů a Syřanů, ne však u Egypťanů.
Protože přilba chránila hlavu s jejími smyslovými orgány,
nabyla brzy významu, který p ř e s a h o v a l
obranný účel. Tak jako
hlava zaujímala v náboženských představách zvláštní
vztah k božskému a nebeskému, tak i přilba.
K výzbroji Pallas Athény patří kromě štítu a kopí
i přilba.
|
Obr. 3. Svatí Gereon a Viktor, jímž
Kristus nasazuje přilbu spasení (celek a detail).
Slonovinová řezba kolem roku 1000 (Kolín nad Rýnem).
|
V zápase o v y š š í
s t a t k y je železná přilba
jako pozemská zbraň bez užitku, jak ukazuje boj mezi Pelištejcem
Goliášem a Davidem (1S 17, 5.38-51). Jen u samého Boha
může být přilba dokonalá. V boji
s protivníky Sijóna „oděl se Hospodin spravedlností jako
pancířem a na hlavě má přilbu
spásy“ (Iz 59, 17). Boží zbroj, na které ztroskotá všechno
zlo, je požehnáním pro jeho lid.
I Kristův lid je ohrožován mocnostmi temnoty, ale se
zbraněmi víry zvítězí; proto jej Pavel vybízí: „Přijměte
také přilbu spasení“
(Ef 6, 17). „My však, kteří patříme dni, buďme střízliví,
oblecme si víru a lásku jako pancíř a naději na spásu
jako přilbu“ (1Te
5, 8).
Humerál patří mezi liturgická roucha; podle toho,
že se při oblékání klade nejprve na hlavu, označuje se v návaznosti
na Izajáše a Pavla „přilbice
spásy“; protože posléze zahaluje krk, stává
se i symbolem ovládání hlasu (castigatio vocis). Na
některých středověkých výtvarných dílech se symbolicky
objevuje církev
(Ecclesia) s přilbou a štítem;
jsou to zbraně víry (M. Lurker 1996).11
Proto také ve znojemské rotundě byl zvolen tento nejvýstižnější
s y m b o l pro odlišení světce a zemského patrona od ostatních světských knížat –
právě přilba
spasení.
|
Obr. 4. Sv. Václav v přilbě
se štítem obráceným řemením dopředu a kopím
s praporcem vyobrazený ve znojemské rotundě (pátá postava bez pláště
ve 4. pásu maleb, kolem roku 1040) a pozdější denár
Bořivoje II. (Š 177b R),
na němž sv. Václav v přilbě drží štít s úzkými pruhy
a kopí s praporcem
s dvojitým zakončením (opis: +•S•VVENCEZLAVS). Inspirace znojemskou
malbou je tu
nepopiratelná (viz P. Šimík 2004, s. 98 obr. 14).
Číslování denárů podle katalogu J. Šmerdy (1996).
|
Tohoto
prvku, který se vyskytuje, „byť jen ojediněle“, ve znojemském
cyklu, si všiml A. Friedl: „Je to přilba na hlavě jednoho
z devíti panovníků bez pláště ve třetím pořadí (obr. 4
vlevo). Po
odstranění z přemalby Melicherovy za poslední restaurace
vynikla její původní podoba orientálního šišáku. Je to týž
typus přilby, který iluminátor Gumpoldovy legendy o sv. Václavu,
dnes uložené ve Wolfenbüttelu, použil k charakteristice
koruny mučednické, vkládané Kristem na hlavu světcovu“ (viz výše
obr. 2).12
Vyobrazení sv. Václava v přilbě ve
znojemské rotundě pak inspirovalo i tvůrce námětů denárových ražeb.
Snad vůbec p r v n í
denár, na němž
se objevuje sv. Václav v přilbě, je moravský denár Břetislavova
nejmladšího syna, Oty I. – viz revers jeho denáru s opisem
S WENCEZLAV na obr. vpravo (Š 331 R). >>>
Při Břetislavově (prvním)
dělení Moravy mezi své syny získal Vratislav východní polovinu
Moravy (Olomoucko), Konrád a Ota západní polovinu (Brněnsko
a Znojemsko). Lze se pak oprávněně domnívat, že Ota I.
vyobrazení svatého Václava v přilbě ve znojemské rotundě nejspíš viděl na vlastní oči.
Toto první rozdělení Moravy trvalo až do Břetislavovy
smrti.13
Přenesme se nyní o necelých
50 let dále do doby, kdy na hradě Znojmě pobýval mladší z Vratislavových
synů Bořivoj II. Od Kosmy o něm víme, že v roce
1100 zde slavil slavnou svatbu: „Pojal za choť Helbirku,
sestru markraběte rakouského Leopolda“.14
Je tedy dalším z knížat, u něhož máme
jistotu, že malby ve znojemské rotundě osobně shlédnul. Svědčí o tom
nejen několik jeho denárů, na nichž je svatý Václav vyobrazen v přilbě
(viz níže obr. 5),
ale především denár, na němž se vedle přilby objevuje zcela
n o v ý p r v e k , a to šikmé pruhy
na Václavově štítu (Š 177 R). Zhotovitel raznice je přičinil na přední
stranu Václavova štítu, neboť nepochopil (jako mnozí současní
odborníci), že na malbě je štít podán v pohledu na jeho zadní stranu,
obrácenou řemením k pozorovateli (viz výše obr. 4).15
Na základě tohoto denáru se šikmými
pruhy
na štítu můžeme konstatovat, že ještě za Bořivoje II.
byl svatý Václav v rotundě právě podle své přilby
zcela jednoznačně identifikován.16
|
Obr. 5. Denáry Bořivoje II.
(1100-1107) (Š 171a R) a Svatopluka Olomouckého (1095-1107) (Š
378 A)
s vyobrazením svatého Václava bez pláště v Boží zbroji (Ef 6,
11), jejíž nedílnou součástí
je i přilba spasení (Ef 6, 17).17 Číslování denárů podle
katalogu J. Šmerdy (1996).
|
Přilba či pruhovaný štít
sv. Václava se pak objevuje na moravských, později i českých denárových
ražbách dalších knížat: Svatopluka Olomouckého (Š 359 R,
Š 360 A, Š 362 R, Š 368 R, Š 378 A
na obr. 5
vpravo), Vladislava I. (Š 384 R), Oty II. (Š 398 R
v pozn. 16, Š 404 R, Š 409 R na
obr. 6),
Soběslava I. (Š 416 A), Vladislava II. (Š 240 R),
zde i nimbus kolem světcovy hlavy,
Václava I. (Š 285 A).
|
Obr. 6. Moravský denár Oty II.
(1113-1125) (Š 409 R)
s vyobrazením
sv. Václava bez pláště s přilbou
(spasení), mečem (Ducha)
a štítem (víry)
(jsou to zbraně víry, součást Boží zbroje – Ef 6,
10-17), sedícího na duze
se zkříženýma nohama. Číslování denárů podle
katalogu J. Šmerdy (1996).
|
S přilbou
sv. Václava se můžeme setkat i na monumentálních plastikách. Na
jižním průčelí kostela sv. Jakuba ve vsi Jakub u Kutné
Hory nacházíme sv. Václava (viz níže obr.
7) ve společnosti dalších dvou světců, biskupa sv. Vojtěcha
a opata sv. Prokopa. Svatého Václava tu snadno rozpoznáme právě
podle jeho Boží zbroje, jejíž součástí je i přilbice
spásy. Posvěcení kostela se v roce 1165 zúčastnil
i král Vladislav s chotí.18
|
Obr. 7. Svatý Václav v
Boží zbroji – se štítem víry, mečem
Ducha,
jímž je slovo Boží, a přilbou spasení (Ef
6, 10-17). Jižní průčelí
kostela sv. Jakuba v obci Jakub-Církvice u Kutné Hory (1165).
|
Na
reverzu pečeti
Konráda Oty I., připojené k listině
z roku 1190,19
je vyobrazen sv. Václav s nimbem v plášti, opatřen Boží
zbrojí – štítem víry, kopím Ducha svatého a přilbicí
spásy (Ef
6, 10-17). V opisu: +PAX OTTONIS IN MANV S VENCESLAI (obr. 8
vlevo). Sv. Václava v přilbě
najdeme také na denáru Václava II.20
(obr. 8
vpravo).
|
Obr. 8. Svatý Václav v Boží zbroji – se štítem víry,
kopím Ducha svatého,
jímž je slovo Boží (Kristián, kap. 6), a přilbou spasení (Ef
6, 10-17). Vlevo
pečeť Konráda Oty I.
(1190). Vpravo denár Václava (II.) (1191-1192) (Š 285a A).
Číslování denárů podle
katalogu J. Šmerdy (1996).
|
Z první
čtvrtiny 13. století pochází pečeť zemského soudu. Svatý
Václav je na ní celý oděn v Boží zbroji, s přilbou
spásy na hlavě, kopím Ducha svatého a štítem víry s orlicí
(na obr. 9
vlevo). Pečeť je bohatě popsána textem. V pravici
drží sv. Václav pásku s latinskými slovy v překladu:
Svatý Václav pohání k soudu. Kolem jeho hlavy se svatozáří
čteme nápis S. WENCEZLAUS a celkový opis pečeti tvoří
taktéž latinský text v překladu: Pečeť soudná celé země
svatého Václava, vévody Čechů. Pečeť je naprosto přesvědčivým
dokladem významu patrona, jenž se takto stal zárukou i vnitřní
bezpečnosti země české.21
Do poslední čtvrtiny 13. století náleží pečetidlo
Města pražského (na obr. 9
vpravo), na němž opět vidíme
svatého Václava v Boží zbroji. Jen svatováclavskou orlici na
jeho štítu již nahradil dvouocasý lev.
|
Obr. 9. Svatý Václav v Boží zbroji – se štítem víry,
kopím Ducha svatého,
jímž je slovo Boží (Kristián, kap. 6), a přilbou spasení (Ef
6, 10-17).
Pečeť zemského soudu
(1219) a pečetidlo Města pražského (1280).
|
Svatému Václavovi jako patronu
země byla také připisována
přízeň českým zbraním ve vítězné bitvě u Domažlic (1040),
kde se střetla vojska Jindřicha III. a Břetislava I.,22
nebo později v bitvě u Chlumce (1126), kde v čele
svých vojsk proti sobě stanuli Lothar III. a Soběslav I.23
Kanovník vyšehradský o bitvě u
Chlumce roku 1126 zaznamenal:
|
V roli svatého Václava vystoupil „...
jeden kaplan cnostný, urozený, jménem Vít, jenž držel kopí řečeného
světce, j a k j e
z v y k e m , oděn jsa v brnění
a přilbu jako Achilles,
...“. |
|
Další zásah
zemského patrona, sv. Václava, ve prospěch českého vojska můžeme
zaznamenat v líčení bitvy u Kressenbrunu, kde se střetli
uherský král Béla IV. a Přemysl Otakar II., jenž
zde dosáhl svého největšího vojenského vítězství.
Druhý pokračovatel Kosmovy kroniky24 o bitvě u
Kressenbrunnu roku 1260
zaznamenal:
|
Rytíř Jan... „spatřil
jít svatého Václava oděného v brnění, majícího na hlavě
s v o u přilbici: svůj meč v pochvě
zdobené zlatem a drahými kameny nesl v levém podpaždí, v pravé ruce pak... korouhev“.
|
|
Na tomto místě náš výčet
vyobrazení sv. Václava v přilbě a zmínek v literatuře
končíme. Ve 14. století, po vymření tzv. „Přemyslovců“
po meči, již nahradila svatováclavskou přilbu
na vyobrazeních sv. Václava knížecí čapka. Můžeme
tedy naše poznatky shrnout:
|
Není znám
jediný případ, aby v období od počátku 11. do konce 13. století
kdokoli jiný z „Přemyslovců“, než sv. Václav, byl na
mincích, pečetích, plastikách, nástěnných malbách nebo v iluminovaných rukopisech jako jednotlivec zobrazen
s p ř i l b o u . |
|
Bylo by to totiž chápáno jako
svatokrádež. Po celých 300 let byla tedy přilba
spasení atributem sv. Václava.
Stala se symbolem,25
podle něhož každý mohl jednoznačně rozpoznat, o kterého
českého světce se jedná. Jak jsme si také ukázali, nemalou měrou se na kodifikaci tohoto „samozřejmého“ spojení
– přilba a sv. Václav – podílela i dobová literatura.
Náš výčet pochopitelně není úplný, snažili jsme se vybrat
ukázky pro účely tohoto článku typické.
Po uplynutí dalších šesti století se
ke svatováclavské přilbě, chované ve svatovítském pokladu, opět
vrátil Josef Václav Myslbek a použil ji při ztvárnění jezdecké sochy
svatého Václava.26 Byl to skutečný
„návrat ke kořenům“.
|
Obr. 10. Jezdecká socha svatého Václava
od J. V. Myslbeka.
|
Jestliže D. Třeštík (1987, s. 552; 2000, s. 72)
opakovaně tvrdil, že před Myslbekem „přilba nikdy nebyla Václavovým
atributem“, pak se buď naivně, nebo spíš účelově mýlil.27
Petr Šimík (2008).
Poznámky:
|
* –
|
Tento
skvělý muž – téměř renesanční člověk, absolvent
Filosofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, po přečtení
spisku B. Krzemieńske, A. Merhautové a D. Třeštíka:
Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě (Set out, Praha 2000),
vyhodnoceném jako Czech
šmejd české historické vědy za rok 2000, nabyl mylného dojmu, že o malbách ve znojemské rotundě nyní
už ví úplně všechno. Na svém blogu, kde se vydává za „proroka
a spravedlivého“ (Mt 13, 14-17), pak velmi přičinlivě
opakuje a obhajuje všechny nesmysly, které v onom spisku
našel, i s chybami tam uvedenými. Snad mu tento článek
pomůže, aby si svůj obzor poněkud rozšířil a svoje vzdělání
doplnil. |
1 –
|
Nejnověji
se ke vzniku svatováclavské přilby vyslovila A. Merhautová
(2000, s. 89): „Vlastní zjištění nás vedou k odmítnutí
Bendova názoru o jednotném vzniku tzv. svatováclavské přilby
a k souhlasu s D. Hejdovou, že kalota byla
obohacena o nánosek a zdobenou obroučku později a ještě
později pak byly doplněny k obvodu kaloty dva krátké stříbrné
pásky. K datování vzniku samotné kaloty a k určení
její provenience nemůžeme přinést zásadní nové poznatky.
Domníváme se však, že původní kalota postrádala nánosek, že
byla původně vybavena chrániči uší a týlu-krku a že
nynější zdobený nánosek byl
upevněn na její původní týlní
straně“. (Nemohla být proto nadále používána – pozn. PŠ)
(S. 91): „Nánosek s obroučkou byl na kalotu připojen asi
nedlouho před vznikem Kristiánovy legendy“. (S. 92): „Přilba získala
svou dosud trvající podobu velmi pravděpodobně za vlády
Boleslava II. v souvislosti se založením pražského
biskupství (roku 973), kdy byla zároveň svatovítská rotunda,
chovající ostatky sv. Václava, povýšena na kostel biskupský. Přilbu
lze, zároveň s D. Hejdovou, považovat za záměrně
vzniklou relikvii“. (Přilbu snad, ale D. Hejdovou stěží
– pozn. PŠ). |
2 –
|
Jedná
se o legendu „Život a umučení svatého Václava a svaté
Ludmily, báby jeho“ (J. Ludvíkovský 1978), kterou
Kristián sepsal někdy mezi roky 992-994. Na samotný závěr
své legendy Kristián uvedl ještě jeden zázrak – viz Kristiánův
Přídavek v rubrice „legendy“. Svatováclavská přilba tak vstoupila do
literatury asi 20 let po svém vzniku. |
3 –
|
„přilba
spasení...“ jedna ze zbraní víry, srovnej Pavlův list
Efezským (Ef 6, 17) – viz Citace
níže. |
4 –
|
„Boží
zbroj...“ srovnej Kristián, kap. 6 – viz Citace
níže. |
5 –
|
„vojín
Kristův...“ srovnej Kristián, kap. 6 – viz Citace
níže. |
6 –
|
„vojín
Bohem vyvolený...“ srovnej Kristián, kap. 7 – viz Citace
níže. |
7 –
|
Gumpold,
biskup mantovský, sepsal svoji václavskou legendu nejpozději
roku 983, kdy císař Ota II., z jehož „příkazu“
vznikla (viz Předmluva
Gumpoldovy legendy), zemřel. Srovnej „Rodokmen
Otonů“. Kněžna Emma, vdova po knížeti Boleslavu II.,
byla příbuznou císaře Oty II., neboť Emmina matka
Adelheida se po ovdovění provdala za krále a pozdějšího
císaře Otu I. (J. Sláma 2000, s. 13). To by vysvětlovalo,
proč si Emma objednala právě výše uvedenou legendu. Autor
iluminací však nepochybně znal i Kristiánovu
legendu, jak je patrné na jedné z dalších
iluminací, na níž nehodný kněz zřejmě zavírá před sv. Václavem
dveře kostela.
D. Třeštík (1987, s. 552) titulní iluminaci interpretoval takto: „Víme, že Václavova
přilba byla chována v Praze jako relikvie, pravděpodobně
už od 10. století, a něco jako přilbu
nasazuje také bůh (později, v roce 2000, s. 71-72,
však již
najednou „Bůh“, ve
skutečnosti ovšem K r i s t u s ,
jak je patrné z jeho křížového nimbu – pozn. PŠ)
Václavovi na hlavu na jeho nejstarším vyobrazení ve
wolfenbüttelském rukopise Gumpoldovy legendy. To vše však nic
neznamená. Václavova přilba
a jeho drátěná košile byly relikviemi (D. Třeštík
tu zapomněl vyjmenovat všechny ostatní Václavovy relikvie
chované ve svatovítském pokladu, ale nám tu jde přece výhradně
jen o přilbu na
uvedené iluminaci – pozn. PŠ), ne atributy,
tj. znaky, podle nichž by bylo možno spolehlivě
rozpoznat o jakého světce jde (srovnej však
níže pozn. 16 – pozn. PŠ). To, co
je na zmíněné miniatuře (obr. 2),
také není přilba (jak
se domníval A. Friedl 1966, s. 64 – pozn. DT),
ale mučednická koruna, zobrazená podle skutečné
koruny, ne ovšem typu diadému (čelenky), který převládal
na západě, nýbrž typu přilby, který žil dlouho v Byzanci,
kde se vyvinul ze skutečné přilby římských císařů. Václav byl
od druhé poloviny 11. století zobrazován jako kníže
a bojovník v nejrůznějším oděvu, několikráte
také s přilbou (no
vida, tak přece jen – pozn. PŠ), v každém případě
však nelze říci, že by se přilba stala jeho atributem.
Pokud s ní byl Václav někdy zobrazen, měla jej
charakterizovat jako bojovníka, ne jako sv.
Václava“. D. Třeštík však nikdy žádné
dobové vyobrazení knížete Václava jako bojovníka v přilbě
nedoložil.
Proti tomu lze ovšem namítnout, že kněžna Emma si rozhodně
neobjednala latinský opis Gumpoldovy legendy v Byzanci,
ale na západě. Přilba
na hlavě světce tedy není byzantská mučednická koruna
typu přilby, ale prostě
a jednoduše přilba,
jak správně uvedl A. Friedl (1966, s. 63-64). A přilba
na uvedené iluminaci (obr. 2)
charakterizuje svatého Václava
nikoli jako knížete-bojovníka, ale jako „bojovníka
za víru“, „bojovníka
Božího“ (Gumpold,
kap. 15, 24) a „vyvolence
Božího“ (Gumpold,
kap. 16). Rovněž tak Kristián, jehož václavskou
legendu autor iluminací nepochybně znal, jak jsme výše
uvedli, svatého Václava nazývá „vojín
Kristův“ (miles Christi) (Kristián,
kap. 6), „vojín Bohem
vyvolený“ (Dei electus miles) (Kristián,
kap. 7). Proto na předmětné iluminaci má s v a t ý
Václav
„oděnu“ Boží zbroj
(viz níže Ef 6, 10-17),
jejíž nedílnou součástí je i „přilba
spasení“. Kristus tedy nedělá z Václava mučedníka
(trpitele) ani jen knížete-bojovníka, jak se mylně domníval D. Třeštík, ale
„přilbou spasení“ ho
pozvedá k sobě. Kníže byl zabit, zrodil se
n o v ý s v ě t e c
pro Nebe.
Později pak D. Třeštík (2007, s. 28-29) přece
jen připustil, že iluminátor tu měl na mysli skutečnou přilbu
svatého Václava, chovanou ve svatovítské pokladnici, která
v té době začala být uctívána jako relikvie (J. Royt
2010, s. 301-302). Spoustu svých dalších omylů
ovšem už odvolat nestačil, naopak dále v nich hlouběji
a hlouběji zabředával (např. „staneš
se pánem pánů svých“, „národ
Čechů v Augustinově Božím městě“ nebo „pohanský
oráč, glorifikovaný na malbě v křesťanské kapli“).
J. Bažant spatřoval
na hlavě sv. Václava zase mitru: „Světecký
statut knížete Václava je vyjádřen tím, že
jej Kristus přijímá do své družiny – nedívá se na diváka,
ale nalevo, směrem, odkud k němu přistupuje sv. Václav,
a vkládá mu na hlavu mitru [což na přelomu
10. a 11. století je zjevný anachronismus, opsaný od
Schramma – pozn. PŠ]. V raněkřesťanském
umění se často setkáváme s kladením věnce a od
5. století i s kladením koruny na světcovu
hlavu Kristem nebo andělem jako příslib
věčného života“ (J. Bažant 2000, s. 25,
29).
V tomto případě se však nejedná o mitru
ani o korunu, ale pochopitelně o přilbu
spasení (Ef 6, 17)
(srovnej výše obr. 3).
K obrazu svatého Václava ve wolfenbüttelském rukopisu
se vyjádřil také P. Černý (2004, s. 176-177): „Na
jeho celostránkové kompozici nasazuje Kristus podle příslušných,
dobově užívaných ikonografických konvencí »korunu věčného
života« na hlavu sv. Václava, který je zde svým
chlamysem, ovinovačkami a ostruhami charakterizován
jako světské kníže (což také byl, ale jen do své
smrti v roce 935;
kněžna Emma tu tedy před rokem 1006 neprosí „světské
kníže“, nýbrž světce;
kromě toho, kníže je rodu mužského –
pozn. PŠ). Tato »koruna věčného života«, tvořená
zlatým, typově neurčitým vysokým kbelíkovitým útvarem s křížkem
na jeho vrcholu, členěným třemi vodorovnými pruhy, nemá
žádnou bezprostřední paralelu mezi staršími či soudobými
památkami, ať už na příslušných zobrazeních či
zachovalých originálech. Navzdory prvnímu dojmu ji však
není možné ztotožnit s »přilbou-šišákem«,
jak se vyslovil Friedl, který byl dokonce přesvědčen o autentické
podobě této insignie, zobrazené údajně věrně podle
skutečného originálu (A. Friedl 1966, s. 57). Na
nepřijatelnost této ostatně nijak nepodložené teze
upozornila právem Hásková poukazem na absenci »svislého
nýtování«, charakteristického pro soudobé přilby (Hásková-Vitanovský
1984, s. 175). Tím méně však Václavova »přilba« může
představovat »knížecí mitru«, jak se kupodivu domníval
přední německý znalec středověkých vladařských
insignií P. E. Schramm (Schramm I, 1954, s. 76),
který navíc wolfenbüttelský rukopis řadil časově omylem
do druhé poloviny 11. století“.
Spíše proto, že Schramm řadil rukopis do druhé poloviny
11. století, mohl pak Václavovu »přilbu«
považovat mylně za »knížecí mitru«. Co se týká
názoru J. Háskové, „svislé nýtování“ postrádáme i jinde,
např. na přilbách svatých Gereona a Viktora na slonovinové řezbě na obr. 3
výše, přesto se tu také nepochybně jedná o „přilby
spasení“. Požadavek „svislého nýtování“
na přilbě, která na iluminaci
není kopií nějaké konkrétní přilby, ale představuje jakýsi symbol
(viz níže pozn. 23), patří do stejné myšlenkové sféry, jako požadavek „kovových
držadel“ u obrácených štítů na znojemské
malbě (D. Třeštík
1987, s. 552). |
8 –
|
Za
své správy Moravy (1019-1034) dal Břetislav opravit a vymalovat
celou rotundu (viz článek „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen). Tehdy však na malbách byli vyobrazeni
pouze moravští vládci v plášti
(3. pás maleb), nevyskytoval se tu ještě žádný z pražských
knížat (ani Bořivoj, ani Václav, ani Oldřich). Teprve poté, co Břetislav
usedl na pražský stolec, nechal přemalovat severní
polovinu 4. pásu postavami prvních křesťanských knížat,
vládnoucích v Čechách. Sám se tehdy nechal zvěčnit
jako poslední, desátý z nich. Devět knížecích
postav jeho předchůdců na pražském stolci je v této
moravské kapli namalováno bez pláště,
teprve desátý Břetislav má plášť.
To přesně koresponduje s pozdější Kosmovou zprávou,
že to byl právě Břetislav, kdo jako p r v n í
(z pražských knížat) podrobil tu zemi (Moravu) svému
panství (Kosmas III, 34).
Uprostřed mezi oněmi neopláštěnými (protože Moravě
nevládli) panovníky pak najdeme v přilbě
sv. Václava (viz výše obr. 3).
Srovnej tab. 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém
znázornění“ (do roku 1140), kde jsou vyznačeny
jednotlivé fáze výmalby znojemské rotundy. |
9 –
|
Břetislavův
otec, kníže Oldřich, zemřel 9. listopadu 1034. Kosmas
jeho úmrtí zaznamenal (chybně) až k roku 1037 (srovnej
Kosmas
I, 42). |
10 –
|
Srovnej článek
„Břetislav, jeho
synové a vnuci“, tam zejména pozn. 4. |
11
–
|
M. Lurker (1999, s.
210 – heslo „přilba“) – viz literatura níže. Pro
zajímavost můžeme dodat, že již autor Chvalořeči
o sv. Cyrilu a Metoději (konec 9. století) oba tyto světce
přímo nazval „přilbicí
spásy“. |
12
–
|
A. Friedl (1966, s.
63-64). Nejedná se ovšem o „mučednickou korunu“ (z
latinského corona – věnec, královský vínek, čelenka,
ale také věnec vlasů duchovních osob, tonsura) typu přilby
(asi tak, jako kolečko není čtvereček typu kolečka), ale o přilbu
spasení, jak je zjevné z iluminace na obr. 2.
Ve svém předchozím textu to A. Friedl (1966, s. 57)
vysvětluje: „Jako jiný a ještě starší příklad
takového vztahu ke skutečnosti lze uvést dedikační list s obrazem
světce Václava v iluminované Gumpoldově legendě ve
Wolfenbüttelu z doby kolem roku 1000, nejdéle však před
rokem 1006. Zde užil malíř místo mučednické koruny
vojenské přílby-šišáku,
odpozorované z každodenního života současného prostředí
českého“. A. Friedl se tak pokusil, zřejmě pod
vlivem autocenzury, ozřejmit křesťanskou symboliku přilby,
vkládanou na hlavu světce samotným
Kristem, bez použití
odkazu na Nový zákon (Ef
6, 10-17). Musíme si uvědomit, že jeho text vznikal někdy v padesátých
letech, kdy u nás totalitní komunistický režim církev
nemilosrdně pronásledoval.
V pozn. 100 na s. 97 se pak A. Friedl o přilbě rozepisuje
šířeji: „Obrazová dokumentace bayeuxských bojovníků
má pak ikonografický význam nejen pro typiku jednoho
znojemského panovníka, ale i pro výklad původu svatováclavské
přilby. Podle dávné tradice byla a je chována v pokladu
u sv. Víta jako relikt materiální kultury nejstarších
českých dějin. První zmínka o ní je z roku
1354, kdy byla s kopím, mečem a brněním označena
za zbraň národního světce, knížete Václava.
Nesrozumitelná distinkce na hlavě znojemské a nápadná
shoda svatováclavské přilby s bayeuxskými n a b á d á
k e s r o v n á n í “.
Podle všeho byl A. Friedl jen krůček od správné
interpretace knížecích postav ve znojemské rotundě. Nebyl
však s to, překročit onu bariéru, kterou předtím
vystavěl J. Mašín (1954, s. 20) svojí (mylnou) domněnkou,
že postavy bez pláště patří znojemským údělným
knížatům, že tedy i panovník v přilbě
uprostřed mezi nimi musí být
údělník (nemůže to proto být svatý Václav), zatímco v plášti
mohou být podána výhradně jen pražská knížata.
Neboť vše, co je „lepší“, musí být „pražské“ (a naopak).
Podobně předpojaté a krátkozraké
bylo i Mašínovo vročení pořízení veškerých maleb
do období 1125-1158 s upřesněním do roku 1134, podle
data nalezeného v rytém
nápisu na západní stěně rotundy (J. Mašín
1954, s. 22-23) a následně jeho chybným čtením a mylnou
interpretací. Svatý Václav v přilbě se však objevuje
na denárových ražbách dávno před tímto datem, jak je
doloženo dále. Myšlenky, A. Friedlem jen nahozené,
dotáhl pak do zdárného konce až J. Zástěra (1986,
1990). Mýlil se sice v datování a výkladu
ikonografie 3. pásu maleb, ale jeho interpretace postav ve 4. pásu
maleb včetně sv. Václava v přilbě je zcela bezchybná a dodnes n i k ý m
nepřekonaná (J. Zástěra
1986, s. 4; P. Šimík
2004, s. 111). Všechny postavy se štítem, i ty
bez pláště, mají totiž v ruce praporec,
symbol držení léna,
jsou to tedy všechno panovníci-vladaři a nemohou
být mezi nimi žádní „údělníci“ (ani ti bez
pláště), jak mylně, ale zato stereotypně tvrdili naši
pražští odborníci (J. Mašín 1954, s. 20, 22;
A. Merhautová-Livorová 1983, s. 19; B. Krzemieńska
1985, s. 3; D. Třeštík 1987, s. 550; A. Merhautová-A. Martan
1988, s. 298; J. Žemlička 1997, s. 382-383, 400;
M. Bláhová-J. Frolík-N. Profantová 1999, s. 565;
J. Bažant
2000, s. 60; B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík
2000, s. 18, 64, 70; Z. Všetečková 2004, s. 126,
128; V. Vaníček 2007, s. 274; J. Kovárník
2008; D. Třeštík
2009, s. 277; A. Merhautová
2009, s. 279). Srovnej článek „Lenní
hold Břetislava I. králi Jindřichovi III. v Řezně
roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy.
Ani pokus L. J. Konečného (2005, s. 313n.) o identifikaci
knížete s přilbou nebyl úspěšný. Rozpoznal v něm
možného zadavatele maleb, jež mohly sice vzniknout již v roce
1091 z popudu Konráda I. Brněnského, ale také prý
je mohl dát zhotovit či dokončit až po Konrádově smrti (†1092),
jako votivní závazek, jeho syn Litold, jenž zdědil
znojemský úděl. Přilba údajně má tohoto zhotovitele
maleb určovat. A co sv. Václav na jižním průčelí
svatojakubského kostela ve vsi Jakub-Církvice (viz výše obr. 7),
ten také jako jediný z vyobrazených světců má na
hlavě přilbu, měl by
snad jen právě proto být zhotovitelem či dokončovatelem tohoto
kostela?
Jestliže malby měly
vzniknout až po Konrádově smrti za Litolda Znojemského, což
prý má být naznačeno jeho přilbou, pak posledním
vyobrazeným knížetem v plášti by musel být Břetislav II.,
který tehdy dosedl na pražský stolec (1092-1100). Ale vedle
krále stojí jen jedna postava, údajně právě Konrád I.
A tak i autorův okamžitý nápad s Litoldem v přilbě
je na vodě. Zejména také proto, že stejně jako ostatní
Konečného „následníci“ bez pláště má domnělý
Litold v ruce
kopí s praporcem,
vladařskou insignii, i když na pražský stolec nikdy
neusedl. Čili s Konečného „následníky“ se
to má podobně jako s „údělníky“ pražských
odborníků výše.
Je to „vědecký“ nonsens.
Konečného nápad
ovšem vychází z mylné identifikace poslední postavy
v plášti ve 4. pásu maleb po levici krále
Vratislava jako Konráda I., králova mladšího bratra
(ve skutečnosti se jedná o Soběslava I., králova
nejmladšího syna).
Proto i jeho vročení vzniku maleb (1091) je mylné a Litold
jako eventuální „dokončovatel“ maleb tím zcela vypadává
ze hry. Kromě toho Litold byl stavebníkem znojemské kaple sv. Mikuláše,
předchůdkyně pozdějšího kostela, jak je patrné i z jeho
denárů (viz obr. 3
a 9
na straně „Soběslav I.,
Jindřich Zdík a znojemská rotunda“ aneb Když se
dva perou...).
Více o Konečného hypotéze viz strana „L. J. Konečný
× P. Šimík“ v rubrice Ohlasy. |
13
–
|
K
rozdělení Moravy mezi Břetislavovy syny srovnej mapku
moravských údělů. Kníže Břetislav zemřel 10. ledna
1055 v Chrudimi, „když se odhodlal, dvakrát byv vítězem,
již po třetí napadnout Uhry“ (Kosmas
II, 13). Po jeho smrti Spytihněv II.
(1055-1061) vpadl s vojskem na Moravu a 300 předních
mužů Moravy dal uvěznit. Jeho bratr Vratislav před ním
prchl do Uher, další dva sourozence, Konráda a Otu, si
Spytihněv vzal s sebou do Prahy, aby je měl pod
dohledem (Kosmas II, 15).
Z dalšího Kosmova líčení se dovídáme, že poté,
co se Vratislav v Uhrách oženil s Adleytou, dcerou
uherského krále (viz „Rodokmen
Arpádovců“), Spytihněv raději „povolal Vratislava zpět a navrátil
mu na Moravě všechny hrady“ (Kosmas
II, 16).
Po Spytihněvově skonu usedl na pražský stolec Vratislav II.
(1061). „Rozdělil ihned zemi moravskou mezi své bratry
na polovic, dav Otovi krajinu východní, kterou sám dříve
měl v držení, více se hodící k myslivosti a bohatší
na ryby; západní, sousedící s Němci, dal Konrádovi,
jenž sám také uměl německy. Tento kraj jest rovnější,
s poli a s lukami, na obilí úrodnější“
(Kosmas II, 18). |
14
–
|
O
Bořivojově sňatku na hradě Znojmě viz Kosmas (III,
12). |
15
–
|
Skutečnosti,
že sv. Václav je v rotundě vyobrazen s obráceným
štítem (obr. 4),
si povšimlo několik odborníků, kteří
se studiem znojemských maleb intenzivně zabývali: O. Votoček
(1949, s. 125), A. Friedl (1966, s. 63), J. Zástěra
(1986, s. 4; 1990, s. 41, 71), V. Tatíček (1998, s.
69-71, ten ovšem mylně považoval i štít Spytihněva I.
za obrácený). Správný závěr z tohoto zjištění však
dokázal vyvodit pouze J. Zástěra (zdvojení postavy). Odmítavé
stanovisko k jejich poznatku o obráceném štítu v ruce
sv. Václava sice opakovaně vyjádřil D. Třeštík (1987, s. 552;
2000, s. 71), ale všechny jeho argumenty byly vyvráceny
(P. Šimík 2001, s. 361-377). Srovnej „Zdvojení
postav na jednom obraze“.
Podle J. Zástěry (1986, s. 4; 1990, s. 41) obrácený štít
znamená, že tento panovník je na malbě vyobrazený dvakrát. „Symbolizuje panovníka,
který, i když vládl jednou, je zobrazen v malbách
dvakrát, jakoby vždy v jiné kvalitě, což bychom
mohli připodobnit averzu a reverzu
jedné mince“ (J. Zástěra 1990, s. 95).
To je velmi trefné a výstižné přirovnání vzhledem
ke vzniku této části maleb, tj. severní poloviny 4. pásu,
(II. fáze)
za Břetislavovy pražské vlády
(1035-1055) (P. Šimík 2004, s. 99-103), neboť obraz sv. Václava
se na reverzu denárů objevuje už od dob Jaromírových (např.
Š 112 R), na reverzu některých Oldřichových denárů
pak nacházíme i Václavovo jméno; na Břetislavových pražských
denárech však již n a v š e c h :
zadní strana
neboli
reverz štítu
>>> reverz denáru
>>> sv. Václav.
Správnost a tedy i pravdivost tohoto Zástěrova zjištění lze v rotundě velmi snadno ověřit.
Václav je tu nejprve
vyobrazený čtvrtý
v pořadí jako kníže
(po Bořivojovi, Spytihněvovi a Vratislavovi), vedle něho jako pátý světec
Václav v přilbě s obráceným štítem
(viz výše obr. 4).
Teprve za ním stojí Boleslav I. s kopím šikmo před
tělem (jako jediný ze všech vyobrazených knížat). Znojemské malby tedy
nejsou jen suchopárným výčtem vladařů, jak za sebou
postupně usedali na knížecí stolec, ale jsou i v této
části jakýmsi v y p r á v ě n í m .
Např. také Bořivoj, který ukazuje prstem na štít svého
syna Spytihněva (viz otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na knížecí stolec jako pohan?“),
kopí sv. Václava v přímém
prodloužení kopí knížete Rostislava (umístěného
pod ním), kopí šikmo napříč před tělem Boleslava I.,
s hrotem směřujícím ke sv. Václavovi (decentně
naznačený známý příběh bratrovraždy), biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II., překrývající
se praporce (symbol vlády) Břetislava II. a Bořivoje II.
(viz „vládní smlouva o nástupnictví“,
jak ji zachytil Kosmas), obranné
gesto levé ruky Bořivoje II. proti Svatoplukovi
Olomouckému, který ho nakonec ze stolce svrhl, první český král
Vratislav I. vyobrazený mimo posloupnost, aby mohl být
umístěn nad
postavou prvního krále Slovanů Sáma a současně
po pravici svého nejmladšího syna Soběslava I., i když
bezprostředně před ním nevládl. |
|
Symboliku Václavova obráceného štítu pro dvojí vyobrazení téhož
panovníka využil pak o necelých 100 let později malíř,
který někdy v letech 1131-1134 malby v rotundě dokončoval
(jižní polovina 4. pásu maleb) (III. fáze).
Podobný obrácený štít jako drží sv. Václav (na obr. 4)
namaloval i knížeti
Vratislavovi II. s mitrou (viz tmavě
konturované mírně
esovitě prohnuté úzké pásky znázorňující řemení na
zadní straně štítu na
obr. vpravo). >>>
Také Vratislav, i když vládl jednou, je v rotundě
namalovaný dvakrát. Na svém druhém vyobrazení má již na
hlavě královskou korunu.
Viz tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci. Srovnej také články
„Zdvojení postav na jednom
obraze“
a „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Zástěrův poznatek o významu a symbolice obrácených
štítů Václava a Vratislava se tím plně potvrdil
(P. Šimík 2004, s. 92, 95-99). Amatérský badatel tak pěkně
„vytřel zrak“ pražským „odborníkům“, a to
se v jejich kruzích neodpouští. Proto pak Zástěrovu správnou interpretaci
4. pásu znojemských maleb bez jakýchkoli skrupulí společně „zadupali
do země“ (B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík
2000, s. 5-6, s. 70-72, 74, 97, zadní strana obálky), aby mohli prosadit tu svoji
vlastní – pomýlenou.
Ještě jim k tomu servilně přisluhoval V. Vaníček
(2007,
s. 254-257, 273,
274,
276, zadní
předsádka a popis na s. 4). Označené pasáže psal
autor zřejmě v hlubokém předklonu. To se pak mohlo
negativně projevit na jeho páteři.
O rok později se k tomuto autorovi přidal ještě
J. Kovárník. Srovnej „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
V roce 2009 ani A. Merhautová
a D. Třeštík
už nedokázali překročit svůj stín.
servilní příd.
(l) projevující (okázale,
nápadně) svou poníženost vůči někomu, (otrocky, bezpáteřně)
podlézavý, patolízalský: s. podřízený; s. chování;
servilně přísl.:
s. přisluhovat; servilnost,
-i ž
servilita |
16
–
|
Novodobé
bádání jakoby na svatováclavskou přilbu v souvislosti
se znojemskými malbami úplně „zapomnělo“.
Uveďme za všechny např. P. Obrazová-J. Vlk
(1994, s. 136): „Zobrazení světce zde má ještě
další smysl, a to ochranu přemyslovské dynastie. Svatý
Václav vystupuje v tomto případě v přilbici
s pozvednutým mečem a štítem“ (viz např. moravské
denáry Oty II. Š 409 R na obr. 6
výše a Š 398 R vpravo). >>>
Přesto o malbě ve znojemské rotundě tito autoři
napsali (s. 137): „Svatý Václav,
pokud je zde zachycen, není opatřen žádnými atributy,
z kterých by bylo možné spolehlivě určit jeho
totožnost. I když se vyskytly pokusy identifikovat ho v postavě
se šišákem na hlavě (J. Zástěra
1986, 1990 – pozn. PŠ), může být i určitým v pořadí
(A. Merhautová 1983 – pozn. PŠ), ale nemáme v tom
nejmenší jistotu“.
Ani tu nejmenší? Je ovšem také docela dobře možné, že
oba autoři nenašli v sobě dost odvahy, aby vzdorovali autoritě. Už v roce
1987 totiž D. Třeštík jasnozřivě a současně
kategoricky prohlásil: „Jak je možné, že Václava
dnes rozeznáváme podle přilby? Je to proto, že mu ji
nasadil Myslbek na známé jezdecké soše na Václavském náměstí.
Nikdy předtím
(rozuměj před Myslbekem, viz obr. 10 výše
– pozn. PŠ) nebyla Václavovým atributem“
(D. Třeštík 1987, s. 552), a později pak
statečně a neohroženě tuto ú č e l o v o u
l e ž znovu zopakoval (D. Třeštík 2000, s. 72). |
|
Jinak by totiž pohřbil hypotézy A. Merhautové (1983)
a B. Krzemieńske (1985), které postavu svatého Václava
v rotundě zapřely. Je tu prý někde vyobrazen (snad čtvrtý
v pořadí ve 3. pásu maleb) jen jako kníže, ne jako
světec
ani jako věčný vladař českého státu (A. Merhautová
1983, s. 23), protože žádná postava nemá nimbus (B. Krzemieńska
1985, s. 22 pozn. 22). Ovšem sv. Václav (i ostatní
s ním vyobrazení světci) nimbus nemá ani na pozdějších
iluminacích – „De
civitate Dei“, „Flores sancti Bernardi“ (viz obr.
vpravo, na kterém je nimbus teprve později jiným inkoustem roztřesenou
rukou velmi neobratně doplněn v podobě jakési „brambory“) – a také zdaleka ne na všech soudobých
denárech! Rovněž na jižním průčelí kostela sv. Jakuba
ve vsi Jakub-Církvice u Kutné Hory není žádný ze světců
opatřen nimbem. Čili tvrzení B. Krzemieńske, že „sv.
Václav byl vždy k o n s e k v e n t n ě
zobrazován jako světec se svatozáří“ (což
prý mají jasně dosvědčovat jeho mincovní obrazy českých
mincí od dob Jaromírových), je ryze
účelové a v dobových vyobrazeních sv. Václava
nemá žádnou oporu.
konsekventní příd.
kniž. a odb. důsledný,
vytrvalý, cílevědomý, zásadní
V podobném duchu se prezentoval také P. Černý (1997,
s. 84): „...u postavy muže s plnovousem,
bez svrchního pláště, leč s kónickou p ř i l b o u
na
hlavě, objevujícího se na severní straně, je s o t v a
m o ž n é vyslovit se konkrétněji k jeho identitě“.
Viz níže pozn. 18. (Srovnej „muže s plnovousem“ na iluminacích
„Wolfenbüttelského
rukopisu“, „De
civitate Dei“, „Flores sancti
Bernardi“
a na plastice na
průčelí kostela sv. Jakuba v obci Jakub-Církvice). A později
P. Černý (2004, s. 177-178) znovu uvedl: „Na
pozdějších zobrazeních v médiu malby či velké
plastiky z českých zemí románské doby se postavy světských
vladařů objevují v duchu výše zmíněných dobových
ikonografických zvyklostí vesměs prostovlasé, s výjimkou
dvou případů na monumentální nástěnné malbě v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě, kde u postavy identifikované v literatuře
jako kníže Vratislav II. je dnes jasně rozeznatelná
liliovitá koruna, představující královskou insignii, a u dalšího,
zatím anonymního Přemyslovce, který nese na hlavě kónickou
helmu“. Čili další historik umění od roku 1987 náhle trpící
retrográdní amnézií.
amnézie, -e ž
(ř) med. ztráta paměti
způsobená chorobou nebo úrazem: retrográdní a.
neschopnost upamatovat se na události před určitou příhodou
U monumentální nástěnné malby ve Znojmě však P. Černý
zapomněl započítat ještě nejméně další dvě postavy,
které prokazatelně nejsou prostovlasé (viz „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“).
Je ovšem možné, že nestudoval malby v rotundě, ale
spokojil se pouze s konstatováním A. Merhautové (1983,
s. 18), která také, když se to hodí, umí počítat jen
do dvou: „Figury jsou prostovlasé, pouze Vratislav má
na hlavě korunu a jeden z dalších knížat helmu“
(srovnej však J. Zástěra
1986, s. 4 a článek „Zdvojení
postav na jednom obraze“). |
17
–
|
Bořivojův
denár vlevo popsala A. Merhautová (1985, s. 90)
takto: „Novým motivem byla Václavova profilová figura
ve zbroji na koni, s přilbou
na hlavě a se štítem nebo bez něj. Václav byl
tentokrát zpodoben ve své bojové roli jako miles
christianus a zároveň jako rytíř, v souladu
s rodícím se dobovým ideálem, podle soudobých a starších
výtvarných předloh“. Jedná se o naprosto mylný
a zavádějící výklad do něhož autorka projektovala
představy o jedno až dvě století mladší.
Po více než dvaceti letech J. Royt (2010, s. 303)
její encyklopedický popis téměř doslova zopakoval: „Na
koni se svatý Václav poprvé objevuje na denárech Bořivoje II.
(1100-1107)¨. Má na sobě plátkovou zbroj a na hlavě přilbu.
Představen je zde jako miles
christianus, rytíř-bojovník“
(jen toho „bojovníka“ si tu J. Royt přidal podle D. Třeštíka
– viz výše pozn. 7).
Zde zůstal J. Royt hodně dlužen své pověsti „odborníka“
na k ř e s ť a n s k o u
ikonografii, kterou ostatně přednáší v Ústavu
pro dějiny umění na FF UK v Praze. Lze to snad vysvětlit
tím, že jeho doménou je gotické a barokní umění. |
18
–
|
Kamenné
plastiky světců jsou však nesporně ještě starší, na jižním
průčelí kostela sv. Jakuba byly použity druhotně.
Podstatné však je, že svatého Václava tu mezi ostatními
světci rozpoznáme velmi snadno, tak jako ho spolehlivě rozpoznali A. Merhautová
(1983, s. 24; 1985, s. 74) a P. Spunar
(1987, s. 147-149), i když nemá nimbus, podle jeho
plnovousu a zejména podle Boží zbroje, jejíž
součástí je také přilba spasení (Ef 6, 10-17)
– viz výše obr. 7.
Ostatně na jižním průčelí kostela sv. Jakuba žádný ze
světců nemá nimbus, ani sv. Jakub, jemuž byl kostel zasvěcen,
ani vedle sv. Václava umístění sv. Vojtěch a sv. Prokop.
Srovnej účelové tvrzení D. Třeštíka v pozn. 7
výše. |
19
–
|
Podle
M. Wihody (1997, s. 45) se jedná o revers pečeti
Konráda Oty I., syna Konráda II. Znojemského;
datováno listinou pro klášter v Louce z 25. října 1190 (CDB, s. 299-301,
č. 326 – II. typ). |
20
–
|
Tento
Václav (*1137, †1192?) byl syn Soběslava I. a Adleyty
Uherské (viz „Rodokmen
Arpádovců“). |
21
–
|
Popis
pečeti zemského soudu (1219) viz P. Obrazová-J. Vlk
(1994, s. 142-143). |
22
–
|
Po
slavném vítězství u Domažlic (1040) dal Břetislav I.
postavit na místě bitvy na Brůdku kostelík zasvěcený sv.
Václavovi. Průběh bitvy dramaticky popsal Kosmas
(II, 10). |
23
–
|
Podle
F. Cacha (1972, č. 575) se vyobrazení sv. Václava
objevuje i na averzu
denárových ražeb, i když je v opisu uvedeno jméno
aktuálně vládnoucího knížete. Po Soběslavově slavném
vítězství u Chlumce na averzu jeho denáru (Š 216 A)
nacházíme motiv sv. Václava v přilbě
předávajícího praporec, tedy vládu, Soběslavovi. Může
naznačovat, že sv. Václav dopomohl Soběslavovi k vítězství
v bitvě u Chlumce, neboť Kanovník vyšehradský
vypravuje, že k vítězství pomohl praporec sv. Vojtěcha
na kopí sv. Václava (A. Merhautová 1985, s. 74, 80
pozn. 39).
Takových případů s vyobrazením sv. Václava
na averzu mincí, i starších, známe více
(Š 179, Š 197, Š 416), na některých je také
v přilbě (Š 178, Š 188, Š 285,
Š 360, Š 378,
Š 383, Š 409). Číslování denárů podle
katalogu J. Šmerdy (1996). |
24
–
|
„Podle
hagiografických vidin rytíře Jana, jenž ležel doma
nemocen, se na bojiště dostavili sv. Václav s korouhví,
sv. Vojtěch, sv. Prokop a Pět svatých mučedníků
(ostatky uloupeny roku 1039 Břetislavem I. v Hnězdně,
uctívány pak v českých zemích). ...Samotnému vládci se
zde zvláštní pozornost nevěnuje, český svět je i při
strukturální vnitřní přeměně stále zabezpečen zejména
sv. Václavem“ (V. Vaníček 2002, s. 87-88). Zde si
opět nemůžeme nevšimnout, jak velký pozor si V. Vaníček
dával, aby se vedle korouhve náhodou nechtěně nezmínil také
o přilbě sv. Václava. Jenže stejně
se uznává za vadu zamlčeti pravdu, jako přisvědčiti
nepravdě! Srovnej originální kronikářův text výše. |
25
–
|
M. Lurker (1999, s. 14):
„ S y m b o l je vůči skutečnosti, která se od něho
svou povahou liší, jejím reprezentantem; přitom to, co
reprezentuje, zaujímá podle příslušného způsobu
symbolizace k symbolu různý odstup. Symbol
tak není žádnou k o p i í , nýbrž
zachycuje
to, co je
podstatné, a činí to v e
v y š š í m s m y s l u
po způsobu podobenství názorným.“ ... „Symbol
je vždy jakýmsi extraktem, výtažkem ze sumy jednotlivých
myšlenek; shrnuje celé myšlenkové řady do jinak nedosažitelné
obrazné zkratky“.
Dokud přilba sv. Václava zůstávala uložena ve svatováclavském
pokladu, byla pouze relikvií (viz výše pozn. 1).
Jakmile se tato součást Václavovy Boží zbroje
objevila na mincích, pečetích, iluminacích rukopisů, malbách
a plastikách, a vstoupila dokonce i do
literatury, nelze již mluvit o relikvii, ale výhradně o znaku,
symbolu či a t r i b u t u ,
podle něhož bylo možné sv. Václava jednoznačně
rozpoznat, jako ho podle jeho přilby
jednoznačně rozpoznali A. Merhautová-Livorová
(1983, s. 24), A. Merhautová-D. Třeštík (1983, s. 146, 177-180; 1985,
s. 74) a P. Spunar (1987, s. 147-149) na průčelí kostela sv. Jakuba ve vsi
Jakub-Církvice u Kutné Hory (viz výše obr. 7).
To samozřejmě neznamená, že po celých 300 let byl
sv. Václav zobrazován výhradně jen s přilbou.
Ale pokud byl některý z Bořivojových potomků někdy
zobrazen s přilbou, pak se vždy jednalo o svatého
Václava, stejně jako na malbě ve znojemské rotundě. |
26
–
|
J. Ehm
(1954, s. 53): „Jezdec
byl vypracován nejprve v životní velikosti, a to v aktu, a konečně oblečen, na počátku
roku 1901 podle originálů
svatováclavských památek.“ A dále: „Měnilo
se stále pojetí hlavy sv. Václava, jež bylo řešeno
postupně deseti studiemi v životní velikosti, prováděnými
od roku 1902 do 1903. Konečný návrh v životní
velikosti schválen v září 1902“.
Z. Dvořáková (1979, s. 213): „Myslbekovo úsilí učinit zadost realitě v nejrůznějších
detailech motivuje jeho žádost, s níž se obrací na
svého odborného rádce J. L. Píče, aby mu u kanovníka
Doubravy projednal zapůjčení předmětů ze svatováclavského
pokladu: drátěné košile, meče, přílby
a brokátového pláště. Jeho přání je vyhověno
a navíc jsou mu zapůjčeny i přezky, třmeny a ostruhy“. |
27
–
|
Srovnej
poznatky z konference „Znojemská rotunda. Malby v Národní
kulturní památce – rotundě sv. Kateřiny a výsledky
současného výzkumu“ (25.-26. června 2003), které
shrnul J. Unger (2003, s. 52): „Jasně se ukázalo,
že i některé názory renomovaných historiků, například
D. Třeštíka týkající se přilby jako atributu sv. Václava,
je možno překonat (P. Šimík)“. |
|
Petr Šimík (2008,
2010).
Citace:
Pavlův list
Efezským (Ef 6, 10-17)
Výzbroj proti zlému
(10) A tak, bratři, svou sílu
hledejte u Pána, v jeho veliké moci.
(11) Oblecte plnou Boží
zbroj, abyste mohli odolat ďáblovým svodům.
(12) Nevedeme svůj boj proti
lidským nepřátelům, ale proti mocnostem,
silám a všemu, co ovládá
tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.
(13) Proto vezměte na sebe
plnou Boží zbroj abyste se
mohli v den zlý
postavit na odpor, všechno překonat
a obstát.
(14) Stůjte tedy »opásáni
kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti,
(15) obuti
k pohotové službě evangeliu pokoje«
(16) a vždycky se štítem
víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho
Zlého.
(17) Přijměte také »přilbu
spasení« a »meč Ducha, jímž
je slovo Boží«.
(Ekumenický překlad Bible, ČBS, Praha 1994).
Kristiánova legenda, kap. 6
Vojín Kristův
Když tedy blažený kníže Václav s
pomocí Kristovou spořádal a upevnil svoji říši, ani můj duch,
jazyk, řeč ani papír by nestačily vystihnout, jak se osvědčoval
před Kristem a jakou nádobou vyvolenou se ukázal, a také
proto, že břemenem hříchů jsem obtěžkán, nemohu vylíčiti,
jakých škod vojín Kristův (miles
Christi), Pánu svému slouže, ďáblu nadělal a co
snopků do stodoly Kristovy jakožto věrný sluha jeho sklidil.
Boží zbroj
Vznešený v tváři, v cudnosti maje zalíbení,
ačkoli tato cudnost je řídká i u ženatých, život
pozemský touže ukončiti mučednictvím, přívětivě vždy
rozmlouval s tichými, avšak na neurvalce, tuláky, na lidi
oddané obžerství a pijanství i ty, kteří se
uchylovali od pravé víry a přímé cesty, božským
rozhorlením býval popuzen. Jestliže je nemohl jinak postihnouti,
aspoň pod záminkou společného stolování je k sobě pozval
a ohromnými důtkami je zbil, vždycky proti starému nepříteli
chápaje se štítu víry a kopím
Ducha svatého, jež je slovo Boží, neústupně porážel
povětrné mocnosti tohoto světa. Kristiánova
legenda, kap. 7
Zbraně víry
Dálo se pak toto za časů Jindřicha krále
saského, jenž si u nich první z milosti Kristovy korunu na hlavu
posadil a s nímž byl tento blažený muž spjat ustavičným
přátelstvím. Abychom tedy v začatém pokračovali: Boleslav
maje dům čili dvůr vlastní v hradě jeho jménem nazvaném,
ze všech stran již probodán šípy ďáblovými a chtivostí
panování rozpálen, když nadcházela slavnost blažených mučedníků
Kosmy a Damiána, jež se
světí dva dni před svátkem blaženého archanděla Michaela,
vzav si za záminku, že tam ke cti těchto svatých posvěcen jest
kostel, bratra svého blaženého lstivě jako na hostinu zve, ale
spíše, jak se vpravdě ukázalo, na zavraždění. Jemu sice bylo
to vše dobře známo, ale přece zachovávaje ducha neohroženého,
políbil na rozloučenou všechny příbuzné a přátele a vydal
se na cestu zbraněmi víry obrněn. Vojín
Bohem vyvolený
Vstává blažený Václav, který
se měl brzy státi žertvou Kristovou, a do chrámu podle svatého
obyčeje svého spěchati dychtí, kdež by mohl, než se sejde lid
a nastane ruch, co nejskrytěji se oddati delší modlitbě; a jako
dobrý pastýř se stádcem společné chvály jitřní poslouchati
nebo zpívati si žádaje, brzy lapen jest v osidla nástrah.
Neboť kněz toho chrámu, jeden
z těch, od kterýchž vyšla nepravost z Babylónu,
jakmile zahlédl muže Božího, podle příkazu zlosynů zavřel
dveře chrámové. Pozdvihli se i připravení úkladníci,
bratr totiž a všichni jeho ozbrojenci. A vida bratra vojín
Bohem vyvolený (Dei electus miles) pozdravuje ho,
a kol krku ho objímaje a líbaje, děkuje mu řka: Zdráv
buď provždy, bratře můj, a statky tohoto života i budoucího
oplývej; přijmiž tebe Kristus k věčné své hostině, jako
jsi ty včera mne a moje všecky v takové hojnosti
pohostil...
„Seriózní vědecký výzkum však musí stavět na skutečných
zjištěných faktech a z nich budovat mozaiku našeho poznání a ne se snažit o ohromující senzačnost, založenou na zcela smyšlených
faktech, nebo svévolně
zacházet s objektivní skutečností tak, aby byla postavena k podpoře vlastních a priori postavených subjektivních hypotéz.
Podobné nevědecké přístupy k dané problematice (...)
vedou k mystifikaci a dezorientaci široké veřejnosti,
která s nevšedním zájmem sleduje výsledky vědeckého výzkumu
našich nejstarších národních dějin“. Zdeněk Měřínský
(1984, s. 375).
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Slavníkovské panství
ve východních Čechách“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva II.
a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a znojemská
rotunda“ aneb Když se dva perou...
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Rodokmen Arpádovců“.
„Hrob knížete Václava“.
Vražda knížete Václava v legendách: I.
stsl. legenda, Crescente,
Gumpold, Kristián,
Vavřinec.
Vražda knížete Václava v kronikách: Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“, Palacký.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno
předáním kopí s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu v Čechách od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas (II, 13) k roku 1055“ –
„...aby ...vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a stolec v knížectví...“.
Kroniky: „Kosmas (II, 45) k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas (III, 8) k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas (III, 15) k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas (III, 27) k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas (III, 32) k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas (III, 34) k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav I. převzal praporec
od krále).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel
Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého
Václava).
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o
»správné« datování Bořivojova
křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 7: „Životní
data knížete Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný
terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych
Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve
znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská mitra měnila
svoji podobu“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá
založení hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“ (1
• 2 • 3)
Otázky: „Odkud se vzali po roce
950 ve východních Čechách Slavníkovci“.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Mořic Trapp: Nástěnné malby kaple (pohanského chrámu) knížecího
hradu ve Znojmě. Z příkazu moravského zemského výboru sepsal a popsal Moriz
Trapp s 15 vyobrazeními. Brno 1862. Překl. A. Spilka, ed. V. Sýkora,
VÚZORT Praha (nedatováno).
• Antonín Matějček: Zbraň sv. Václava a meč svatoštěpánský.
Věstník České akademie 25, Praha 1916, č. 5-6.
• Josef Schránil: O zbroji sv. Václava. Svatováclavský sborník
I., Praha 1934, s. 159n.
• Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě.
ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
• Josef Ehm: Josef Václav Myslbek. Monografie. SNKLHU, Praha 1954.
• P. E. Schramm: Herrschaftzeichen und Staatssymbolik I.
Beiträge zu ihrer Geschichte vom dritten bis zum sechzehnten
Jahrhundert. Stuttgart 1954.
• D. Hejdová: Přilba zvaná „svatováclavská“. Sborník Národního
muzea v Praze, A 18, 1964, č. 1-2.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• F. Cach: Nejstarší české mince I. České denáry do mincovní
reformy Břetislava I. Praha 1970.
• F. Cach: Nejstarší české mince II. České a moravské denáry
od mincovní reformy Břetislava I. do doby brakteátové.
Praha 1972.
• K. Benda: Svatováclavská přilba ve výtvarném vývoji přemyslovských
Čech. Umění 20, 1972, s. 235n.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Život a umučení
svatého Václava a jeho báby svaté Ludmily. Vyšehrad, Praha
1978.
• Zora Dvořáková: Josef Václav Myslbek. Umělec a člověk uprostřed
své doby. Melantrich, Praha 1979.
• Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Románské umění v Čechách
a na Moravě. Praha 1983.
• J. Hásková-M. Vitanovský: Osobnost krále
Vratislava I. (1061-1092) na mincích. K oficiálnímu
vyobrazení prvního českého krále a k české
panovnické distinkci. In: Sborník Národního muzea v Praze,
Řada A-Historie, XXXVIII, 1984, s. 169-205.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě.
Příloha časopisu heraldiků.
Ostrava 1985.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém umění
12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
• Pavel Spunar: Kultura českého středověku. Praha 1987.
• Rudolf Turek: Počátky české vzdělanosti. Praha 1988.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? Umění XXXVI, Praha 1988, s. 297-307.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
• Jana Obrazová-Jan Vlk: Maior Gloria – svatý kníže Václav.
Paseka, Praha a Litomyšl 1994.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Miloš Šolle: Od úsvitu křesťanství k sv. Vojtěchu. Vyšehrad,
Praha 1996.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Martin Wihoda: Znojemští údělníci v politickém a mocenském
systému přemyslovské monarchie. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 18-45.
• Lubomír Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby
znojemské rotundy. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Pavol Černý: Zobrazení přemyslovské genealogie v rotundě
sv.Kateřiny ve Znojmě a některé aspekty její interpretace. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian, JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Václav Tatíček: Přemyslovské lustrování. Apropos, Praha
1998.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Manfred Lurker: Slovník biblických obrazů a symbolů. Vyšehrad,
Praha 1999.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Petr Šimík: Stručná ikonografie 3. pásu maleb ve znojemské
rotundě (www.znojemskarotunda.com
– tl. IKONOGRAFIE – hypotézy). Brno 1999.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
• Jiří Sláma: Český kníže Boleslav II. Kol. aut.: Přemyslovský
stát kolem roku 1000. NLN, Praha 2000, s. 9-26.
• Dušan Třeštík: „Veliké město Slovanů jménem Praha“. Státy
a otroci ve střední Evropě v 10. století. Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. NLN, Praha
2000a, s. 49-70.
• Anežka Merhautová: Vznik a význam svatováclavské přilby. Kol. aut.:
Přemyslovský stát kolem roku 1000. NLN, Praha
2000a, s. 85-92.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I., II.). DaS XXII, č. 4 a 5, 2000b, s. 6-11, 29-32.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
In: J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Dušan Třeštík-Anežka Merhautová: České insignie a kamenný
trůn. Střed Evropy okolo roku 1000. Český překlad esejů ke
stejnojmenné výstavě. NLN, Praha 2002.
• Vratislav Vaníček: Velké dějiny zemí Koruny české, sv.
III. 1250-1310. Paseka, Praha a Litomyšl 2002.
• Josef Unger: Aktuálně o znojemské rotundě. In:
Univerzitní noviny. List Masarykovy univerzity a Nadace
Universitas Masrykiana X, 7-8/2003. Nadace Universitas Masarykiana,
Brno 2003, s. 51-52.
• Pavol Černý: Evangeliář zábrdovický a Svatovítská
apokalypsa. Academia, Praha 2004.
• Petr Charvát: Boleslav II. Sjednotitel českého státu. Vyšehrad,
Praha 2004.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003.
Město Znojmo 2004, s. 78-123.
Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
• Lubomír Jan Konečný: Románská rotunda ve Znojmě. Ikonologie
maleb a architektury. Host, Brno 2005.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím
a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory,
otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Ed. Martin Wihoda, Demeter Malaťák.
MM, Brno 2006, s. 25-46.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický
sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005, MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140. Paseka, Praha a Litomyšl 2007.
• Dušan Třeštík: Ještě ke královně Emmě. Wolfenbüttelský
rukopis Gumpoldovy legendy a druhý život královny Matyldy.
In: Eva Doležalová-Robert Šimůnek-Dana Dvořáčková-Aleš Pořízka
(ed.): Od knížat ke králům. Sborník u příležitosti 60. narozenin
Josefa Žemličky. Praha 2007, s. 23-37.
• Jan Royt: Ikonografie svatého Václava ve středověku. In:
Petr Kubín (ed.): Svatý Václav. Na památku 1100. výročí
narození knížete Václava Svatého. UK a Togga, Praha 2010,
s. 301-327.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|