HROB KNÍŽETE
VÁCLAVA
Kníže Václav –
hroby a archeologický výzkum (1/5)
Emanuel Vlček |
[Pokračování
...].
1. Kníže Václav – pohřeb a hroby
(116) Podle
Kristiánova historického spisu a podle Kosmovy kroniky byl kníže
Václav zavražděn 28. září 929.
Toto datum uvádějí i J. Pekař a V. Novotný. Jiní historici,
např. F. Palacký a dnes Z. Fiala, D. Třeštík a další, považují
za správné datum smrti knížete Václava letopočet 935.1
Původně byl kníže Václav pohřben
v místě vraždy ve Staré Boleslavi. Podle legend byly tři roky
po jeho smrti (tj. roku 932, položíme-li datum úmrtí knížete k
roku 929, nebo až roku 938, považujeme-li za správný letopočet
úmrtí rok 935) vyzdviženy 4. března jeho tělesné pozůstatky a
přeneseny do svatovítské rotundy, kterou kníže Václav založil
jako třetí kostel na Pražském hradě.2
Zde byly jeho ostatky podruhé pohřbeny v hrobové jámě vyhloubené
do břidlicové skály v jižní apsidě rotundy. Nad hrobem byl
později zbudován oltář. (A. Podlaha 1911).
Podruhé byl Václavův hrob upraven v 11. století při
stavbě trojlodní baziliky sv. Víta, založené knížetem Spytihněvem II.
a dostavěné Vratislavem II. Respektovaný hrob byl začleněn do
nové kaple zasvěcené sv. Václavovi, která byla postavena nad jižní
apsidou původní svatovítské rotundy na jižní straně východního
chóru nové baziliky. Kaple se nacházela v místě dnešní svatováclavské
kaple.
|
Obr. 1. Hrob sv. Václava
v jižní apsidě svatovítské rotundy na Pražském hradě
(podle K. Hilberta). Legenda: 1 – po r. 926, 2
– starší, 3 – po r. 1060,
4 – 13. až 14. stol., 5 – kolem r. 1360.
|
V románské kapli odpočívaly
pozůstatky knížete Václava až do roku 1333, kdy jako správce
české země nastoupil kralevic Karel. Ten nechal ve svatováclavské
kapli, zabudované do stavby gotické katedrály, ozdobit hrob sv. Václava
drahocenými pokrývkami. K okrášlení hrobu dal nákladem 500 hřiven
zhotovit dvanáct stříbrných soch apoštolů.3
Sám přispěl 200 hřivnami, ostatní pocházelo z darů věřících.
Tato výzdoba však krášlila světcův hrob jen tři roky, protože
roku 1336 použil král Jan Lucemburský synův dar jako splátku svým
věřitelům. Později, roku 1341, napravil král svůj nepěkný čin
ustanovením, že všechny stříbrné doly v Čechách budou odvádět
kapitule sv. Víta v Praze desátky z důchodů, jež musely
platit královské komoře.
Kralevic Karel dal roku 1346 zhotovit novou královskou
korunu a ustanovil, aby neustále spočívala na lebce
sv. Václava a byla snímána pouze ke korunovaci českých králů.
Podle záznamu v inventáři chrámu z roku 1354 dal lebku sv. Václava
obložit ryzím zlatem: „Quod (caput s. Wenceslai) circumdatum
est auro puro per serenissimum dominum nostrum Carolum“. V překladu:
Kterážto (hlava sv. Václava) jest obložena ryzím zlatem od
nejjasnějšího pána našeho Karla.
Podle Beneše z Weitmile k tomu došlo až roku 1358: „Eodem
anno dominus imperator specialem habens devotionem ad sanctum
Wenceslaum, protectorem et auditorem suum precipuum, caput ipsius
sancti circumdedit auro pure...“. (Téhož roku císař pán,
chovaje zvláštní úctu k svatému Václavu, přednímu ochránci
a pomocníku svému, obložil hlavu světcovu ryzím zlatem.)
(117) A. Podlaha se
však domnívá, že lebka knížete Václava byla ozdobena zlatem
již roku 1346, aby mohla sloužit jako podpora královské koruny.
V té době byla vyrobena schrána ve formě busty z
tepaného zlatého plechu, v jejíchž ramenou se uchovávala světcova
lebka a na jejíž čelence zobrazující knížete sv. Václava spočívala
královská koruna. Obdobné je honosné poprsí Karla Velikého v cášském
pokladu, které pochází z Karlovy doby. Pozdější stříbrné
poprsí knížete Václava (vyrobené roku 1482) nechal zhotovit
Vladislav II. Jagellonský. Asi Petr Parléř později vytvořil
sochu celé postavy knížete Václava. Pozoruhodné je, že portrét
sochy byl zhotoven zcela zřetelně na základě tvaru světcovy
lebky. Vedle původního dřevěného kopyta pro zlatotepeckou práci
na bustě knížete toho mistr Parléř využil i na soše českého
patrona. Realizmus ztvárnění podoby knížete je pozoruhodný a
dokládá vlastně první plastickou rekonstrukci podoby odvozenou z
tvaru lebky a obličejové kostry (Vlček 1976, obr. VII/3, 4). Původní
busta, která sloužila pro uchování lebky knížete a jako lože
pro královskou korunu, se bohužel nedochovala.
V letech 1346-1348 byly z hrobu sv. Václava vyzdviženy
i kosti světcova postkraniálního skeletu a byly vloženy do nové
domečkovité tumby. O ní se zmiňuje inventář z roku 1355 slovy:
„Tumba beati Wenceslai in capella eius cum corpore ipsius“.
(Tumba blahoslaveného Václava v jeho kapli s jeho tělem.)
Ze zápisů není známo, kdy byla vyzdvižena lebka. Víme
však, že roku 1305 byla již chována jako relikvie odděleně. U lože
umírajícího krále Václava II. musel totiž nastupující král
Václav III. přísahat při světcově lebce. Dolní čelist byla
podle Kristiána již dříve „svémocně vyňata z hrobu za účasti
sestry sv. Václava Přibyslavy při otevření hrobu ve svatováclavské
rotundě“. Kristián uvádí, že Přibyslavu znal jako řeholnici
svatojiřského kláštera. K této informaci nelze zaujmout
stanovisko.
[Pokračování
...].
Emanuel
Vlček (1997,
s. 116-117).
Poznámky:
|
1 –
|
K otázce datování Václavovy
vraždy viz „Granum“ k
roku 928. |
2 –
|
Podle D. Třeštíka (2000, s.
11) došlo k translaci až v šedesátých letech 10. století v souvislosti s přípravami
na založení pražského biskupství. Podle Vavřincovy
legendy k přenesení Václavových ostatků došlo dokonce
až „za
času pana Vojtěcha, vznešeného vyznavače a biskupa“. |
3 –
|
O |
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hroby:
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hroby:
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Hroby: „Hrob č. 97- Vratislava I. v
bazilice sv. Jiří na Pražském hradě“ (2.
část, 3. část).
Hroby: „Hrob knížete Václava ve
Svatováclavské kapli chrámu sv. Víta“ (2.
část, 3. část, 4. část, 5.
část).
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut sv. Václava“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli!
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Odkud se vzali ve východních
Čechách po roce 950 Slavníkovci?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I.). DaS XXII, 2000, č. 4, s. 6-11.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|