USTANOVENÍ METODĚJE ARCIBISKUPEM,
POVĚST O
BOŘIVOJOVĚ MORAVSKÉM KŘTU
A PŘÍBĚH O PŘENESENÍ KŘESŤANSTVÍ Z MORAVY DO ČECH
DIFFUNDENTE SOLE, KAP.
3, 6, 7. |
... Metoděj byl od krále Moravy, který se nazýval
Svatopluk, zbožného a oddaného,
jenž toho času byl nejmocnější a jako císař měl nejrozsáhlejší
království, ustanoven arcibiskupem a měl sobě podřízeno sedm
jiných sufragánů.1
(...) |
Tento Bořivoj přišel jednoho času ke králi Moravy
Svatoplukovi
Prvnímu, od něhož byl se svými velmoži laskavě pozván na
hostinu. Vpravdě mu však nebylo vůbec dovoleno usednout mezi křesťany,
ale před stolem na podlahu podle pohanského zvyku. Biskup Metoděj,
soucítě s [jeho] ukřivděním, prý mu pravil:
„Běda, což ty tak vynikající [muž]
se nestydíš
být pro hanebné uctívání model odehnán od sedadel vládcovských,
když přece máš vladařskou hodnost, ale více toužíš seděti na
zemi?“2 |
Obr. 1. Bořivoj (sedící na
podlaze) u krále Svatopluka a arcibiskupa Metoděje.
Nástěnná malba z hradu Karlštejna (1360-1361).
|
Bořivoj odvětil: „Jaké nebezpečí bych podstoupil
pro tuto věc nebo jaké dobro mi přinese křesťanské náboženství?“
Odvětil biskup Metoděj: „Jestliže
se odřekneš idolů a démonů
v nich přebývajících, staneš se pánem svých pánů a všichni
tví
nepřátelé budou podřízeni tvému područí a tvé potomstvo
bude denně vzrůstat jako velká řeka, do níž se stékají toky
různých říček“.3
Toto proroctví se plnilo na vladařích Čechů. Bořivoj
odvětil: „Jestliže se má věc tak, co zdržuje pokřtění?“
„Nic“, pravil biskup. „Buď toliko z celého srdce
připraven věřit v Boha, Otce všemohoucího, a jednorozeného syna, Pána našeho Ježíše Krista, a Ducha utěšitele
...“.
Mysl jinocha toužila přijmout milost svatého křtu.
A aby nebylo prodlení, se všemi svými [lidmi], kteří ho
provázeli, vrhnul se na zem k nohám biskupa a velmi snažně ho žádal
[o pokřtění].
Co více? Ráno se tak stalo: když
[Metoděj] poučil samého vévodu s jeho třiceti průvodci, a když
[Bořivoj] podle obyčeje vykonal obřad postu, pokřtil
je svatým
pramenem křtu a úplně
vzdělal ve víře Kristově. A když ho obdaroval množstvím darů,
dovolil mu vrátit se domů a věnoval mu kněze ctihodného života, jménem
Kajk. Když se [Bořivoj] navrátil ke svým [lidem] na hrad, jehož
název je [Levý]
Hradec, usadil tam zmíněného kněze
a založil
kostel ke cti svatého Klimenta, kde přivodil satanovi mnoho škod,
získav lidi Pánu Kristu.4 Když po krátké
době přišel Metoděj do Čech,
pokřtil svatou Ludmilu a mnohé
[lidi].5
A tak se šířila křesťanská víra v zemi hrůzy a drsné
pustoty.
Když však
ďábel viděl, že se [v Čechách] každodenně rozmnožují
Kristovy zisky a jemu způsobuje velká újma, podnítil své straníky
proti straníkům Kristovým tak, že vévodu [Bořivoje] vypudili
pro Kristovu víru z Čech. Ten vypuzen, uchýlil se znovu ke králi
Svatoplukovi a biskupu Metodějovi. Byl od nich přijat co nejlépe,
jak se slušelo. Přebýval u nich nějakou dobu, pro posílení
pravé víry snášel vyhnanství a dokonaleji si obliboval Kristovo
učení. Než umínění straníci ďáblovi si zvolili nějakého
jiného vévodu.6
Avšak poněvadž nepravost nemůže dlouho trvat, ačkoliv se dočasně
velmi vyvyšuje, jmenovaný a tak zbožný vévoda byl s poctou přivolán
zpět z Moravy. Vystavěl kostel k poctě Matky Boží Marie v (hlavním) městě Praze, jak slíbil, když byl ve vyhnanství.
(Epilog) o pokřtění
Moravy a Čech („Diffundente sole“), kap. 3, 6, 7.7
Poznámky:
|
1 –
|
„Diffundente sole“ je
stručným výtahem z původní, starší Kristiánovy legendy, v níž arcibiskupem ustanovil
Metoděje král Rostislav (869/870).
Kristián ho sice nejmenuje,
stejně jako o něco pozdější legenda „Beatus
Cyrillus“,
ale z kontextu je jasné, že jde o něj (o Svatoplukova strýce – viz „Rodokmen
Mojmírovců“). V legendě „Diffundente sole“ (z 20. let
13. století – viz níže pozn. 7) je
Rostislav z nějakého důvodu již přejmenován na
Svatopluka. Podobně také „Granum
k roku 886 a 900“
(po přepočtu 863 a 877). Srovnej úvahu: „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“, tam zejm. pozn. 24.
|
2 –
|
Zejména některé české prameny,
nahrazovaly Rostislava jménem
„Svatopluk“, „Svatopluk první“ (Svatopluk primus), „Svatopluk starší“ (Svatopluk
senior) nebo „starší král“ (senior rex) (L. E. Havlík 1992, s. 151).
U Kristiána (kap. 2) a později
v Kosmově libušopřemyslovském mýtu se zase změnil
na Přemysla (Kosmas I, 5).
Historku o pokřtění Bořivoje již
dříve zpracoval Kristián podle vyprávění z „Conversio Bagoariorum et
Carantanorum“ o Ingovi. Ten zval na hostiny pohanské šlechtice
i jejich křesťanské otroky. Šlechtice však jakožto pohany nechával sedět jako psy přede dveřmi,
zatímco s otroky stoloval u stolu, čímž samozřejmě nutil
šlechtice,
aby přijali křest (R. Turek 1963, s. 20; D. Třeštík 1997, s. 301). Ale už vyprávění o Ingovi
vychází zejména z řezenské církevní příručky
Ratio de cathecizandis rudibus, která byla sepisována jako misionářská
„učebnice psychologie“, zachovávající
úzus iroskotské misijní tradice (J. Cibulka 1965, s. 65-72).
Penitenciál v našem Homiliáři opatovickém ještě
říká: »Catechumini manducare non debent cum baptizatis, neque
gentiles«. – „Katechumeni ani pohané nemají
stolovat s pokřtěnými“ (P. Sommer 2001, pozn. 10 na s. 57).
|
3 –
|
Někteří historikové z této
původně Kristiánovy věty
usoudili, nemajíce jiný „důkaz“, že Morava byla v držení
„Přemyslovců“ již před rokem 994, neboť Kristián prý „musel
vycházet ze stavu, kdy Bořivojovi potomci vládli Moravě“.
Kosmas, který o tom nic neví, by takovou kronikářskou „lahůdku“ jistě
zaznamenal. Dokonce ani samotný Kristián (kap. 1) však o tom ještě neměl žádnou povědomost.
Sotva by totiž svého bratra
Boleslava II. nazval „všelikým tělem chodícím po Moravě
a s úšklebky v ní loupícím“.
|
4 –
|
Autor legendy tu dokládá, stejně
jako před ním Kristián, že křesťanství
bylo do Čech přineseno z Moravy. Šlo vlastně o na
říši nezávislý zdroj a původ českého křesťanství
(D. Třeštík 1999, s. 190). Tato tradice byla respektována a zdůrazněna také při volbě Vojtěcha
biskupem. Stalo se tak 19. února 982 právě na Levém
Hradci, kde (asi roku 872) započalo české křesťanství (D. Třeštík
1999, s. 192).
|
5 –
|
Pokřtění sv. Ludmily Metodějem Kristiánova legenda
ještě neobsahuje. Jedná se o vlastní (pozdní) dodatek autora legendy „Diffundente sole“.
|
6 –
|
Z Kristiána (kap. 2) autor převzal
volbu jiného vévody, ale nejmenuje ho.
Vypouští také motiv „Proměňme se!“. Znovu se objevuje až u Dalimila v kap. 72,
ale ve zcela jiné souvislosti (z Kristiánova Strojmíra se stal
Stanimír).
|
7 –
|
Legendu „Diffundente sole“ chtěl
ztotožnit s „Epilogem o pokřtění Moravy a Čech“ (tj. s jedním z Kosmou
umlčených pramenů) H. Jireček. Ta však
patří nejméně do 20. let 13. století (Z. Kalandra 1947, s. 41).
|
|
Petr Šimík (2006).
Srovnání:
Ustanovení Metoděje arcibiskupem: Život
sv. Metoděje, Kristián,
Diffundente sole.
Bořivojův křest: Kristián, Fuit,
Proložní ludmilská, Diffundente sole.
Bořivojův křest: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Vyhnání Bořivoje: Kristián, Kosmas,
Diffundente sole, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Palacký.
Bořivojův návrat: Kristián, Kosmas,
Diffundente sole, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Palacký.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Hroby:
„Hrob K1-Bořivoje“.
Hroby:
„Hrob knížete Vratislava“.
Hroby:
„Hrob knížete Václava“.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka
4: „Stáří prvních »Přemyslovců«
podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka
8: „Srovnání motivů v
ludmilských a václavských legendách“.
Tabulka 12: „Výsledky průzkumu kosterních
pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský
komiks v moravské křesťanské
kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006).
Literatura:
• Záviš Kalandra: České pohanství. Fr. Borový, Praha 1947.
•
Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia, Praha 2000 jako
reprint 1. vydání (Orbis, Praha 1963), s. 20.
•
Josef Cibulka: Vypravování legendy Kristiánovy o pokřtění Bořivoje.
Sborník k sedmdesátinám Jana Květa, Acta universitatis Carolinae, Philisophica et
historica 1, Praha 1965, s. 65-72.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969, s. 58-87.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s.
151, 166, 173.
•
Lubomír E. Havlík: O přenesení království a koruny z Moravy do
Čech. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994. MNK, Brno
1995, s. 223-240.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(535-935). NLN, Praha 1997, s. 301, 325.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 78-128.
•
Dušan Třeštík: Biskup Vojtěch a vznik střední Evropy. Sborník:
Svatý Vojtěch, Čechové a Evropa, Praha 1998; nebo také D. Třeštík: Mysliti dějiny. Paseka,
Praha a Litomyšl, 1999, s. 182-196.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, sv. I. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999, s. 234-238, 299 a pozn.
23 na s. 701.
•
Jana Nechutová: Latinská literatura českého středověku do roku
1400. Vyšehrad, Praha 2000.
•
Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin
raně středověké duchovní kultury. Garamond, Praha 2001, s. 19 a pozn. 10 na s. 57. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|