NENÍ
KRISTIÁNOVA HISTORKA
O BOŘIVOJOVĚ
KŘTU METODĚJEM
OPRAVDU POUZE LEGENDOU?
II.
ČÁST: LUDMILIN KŘEST |
• „Naďa Profantová (1996)“
„Ludmilin a Bořivojův křest ovšem nepotvrzuje žádný
nehagiografický (ani hagiografický – pozn. PŠ) soudobý pramen
a mezi popisovanými událostmi a dobou vzniku Kristiánovy legendy
(kde je první zmínka o jejich křtu – pozn. PŠ) leží více než
stoletá průrva. Můžeme vůbec jejím údajům věřit, zvláště
když se v jejím vyprávění vyskytují zjevně fantazijní
motivy? Copak by tak obratný diplomat jako byl Svatopluk Veliký
ponížil knížete, byť méně mocného, přec vládnoucího nad
strategicky významnou zemí? Není Kristiánova legenda ve věci Bořivojova
křtu opravdu pouze legendou?“ (N. Profantová 1996, s. 37n). |
[Pokračování ...].
(39) Kdy však byla pokřtěna kněžna
Ludmila? Kristián
překvapivě
mlčí o okolnostech křtu první české světice.1
Mladší líčení Bořivojova křtu v legendě Diffundente
sole je téměř doslovným opsáním Kristiána, avšak
doplňuje navíc jednu podstatnou informaci. Výslovně totiž uvádí,
kým a kde byla pokřtěna kněžna Ludmila:
„Navrátivše se pak domů na hrad, jenž se
jmenoval Hradec, usadili tam řečeného kněze a založivše tam
kostel ke cti blahoslaveného Klimenta... Po krátkém čase přišel
pak svrchu jmenovaný Metoděj do Čech a pokřtil svatou Ludmilu
s mnohými jinými...“.2
Ludmila podle této legendy, jež zřejmě nevznikla dříve
než ve 13. století, byla pokřtěna v Čechách
a z kontextu vyplývá,
že by se tak muselo stát na Levém Hradci, neboť tam postavil Bořivoj
první kostel. Druhý kostel, který byl z rozkazu tohoto knížete
v Čechách postaven na Pražském hradě, kostel zasvěcený Panně
Marii, byl stavěn teprve po návratu knížecího páru z moravského
exilu, tedy spolehlivě až po (40) Ludmilině křtu. Kromě legendy
Diffundente sole uvádí údaj o křtu kněžny Ludmily v Čechách ještě
česká latinská legenda o životě Cyrila a Metoděje Tempore
Michaelis Imperatoris: „Když pak byl pokřtěn
(Bořivoj), vrátil se do Čech, vzav s sebou kněží, a postaral se,
aby byla pokřtěna manželka jeho, Svatá Ludmila, s množstvím lidu
českého“.3
Obě legendy, které vědí o Ludmilině křtu v Čechách,
jsou dobou svého vzniku značně časově odlehlé od události,
kterou líčí. Můžeme se jen domnívat, že překlenujíce propast
času čerpají z nějaké starší, dnes ztracené české
tradice.
Pro p r a v d i v o s t
jejich údaje hovoří přesvědčivé argumenty:
Bořivoj nenavštívil původně
Svatopluka, aby se na jeho dvoře nechal pokřtít, nenavštívil jej
ani při nějaké slavnostní příležitosti, naopak přišel k němu
„v nějaké záležitosti své a s v é h o
lidu“, možná v záležitosti,
která mu nebyla hrubě příjemná.4 Proč by s sebou na takovou cestu
bral svou ženu, která by spíše v jeho nepřítomnosti měla dohlížet
na chod domu? Proč by s sebou bral matku svých malých dětí, která
tou dobou s největší pravděpodobností byla opět v naději
či kojila?5
A kdyby byla Ludmila pokřtěna spolu se svým mužem, proč by se
o tom legendista nezmínil při obšírném líčení Bořivojova křtu?
Vždyť hrdinou jeho vyprávění nebyl Bořivoj, ale Ludmila.6
Bohužel, odvolávaje se na dobré
argumenty, používáme v tomto případě dvojsečnou zbraň. Stejně
dobře bychom mohli tvrdit, že právě svrchu řečené otázky
a logické nesrovnalosti vedly autory obou legend k tomu, aby se
pokusili vylíčit okolnosti Ludmilina křtu, které u Kristiána chybí.7
A že tak učinili pomocí stejné logické argumentace, kterou jsme výše
použili, abychom podpořili pravděpodobnost jejich zprávy.
Ani svědectví archeologie nemůže v tomto případě příliš
pomoci. Již v roce 1939 Ivan Borkovský vykopal pod podlahou současného
barokně přestavěného kostela sv. Klimenta, který stojí na
akropoli někdejšího hradiště, základy kamenné kruhové stavby,
rotundy budované podle moravských vzorů. ... Protože se kolem
kostela nezačalo vzápětí pohřbívat – výbava hrobů
respektujících půdorys stavby bývá nejspolehlivějším vodítkem
při určování stáří kostela – stalo se přesné datování výstavby
rotundy sv. Klimenta pro archeology obtížné. ... (41) Nicméně i kdyby
byla archeologická situace příznivější, umožnila by nám nejvýše
zpřesnit dobu stavby kostela: potvrdila by tak údaj Kristiánovy
legendy o tom, že první kostel postavil Bořivoj na Levém Hradci,
nemohla by však potvrdit, že zde byla pokřtěna kněžna Ludmila.8
Zdá se tedy, že nezbývá než ponechat nerozhodnuto,
kde a z čích rukou přijala kněžna Ludmila křest, jisté
je jen, že pokud nebyla Ludmila pokřtěna současně se svým mužem,
pak se tak stalo jen o málo později.9
Poměřujeme-li je měřítky naší doby, pak se motivy,
které vedly Bořivoje k rozhodnutí přijmout křest, zdají vnějškové
a snad až cynické ve své politické oportunitě.
Ani pohnutky Ludmiliny nebyly, podle
obrazu, který nám nabízejí staré legendy, nijak ideální:
Ludmila nebyla přivedena ke křtu slovem misionáře, jež by rozžehlo
světlo víry v její duši; nechal ji pokřtít její muž, tak jako
nechal pokřtít své poddané. Neodporovala křtu ani s ním
nesouhlasila, bylo s ní prostě disponováno jako s bezvolnou věcí.
Vnucují se nám oprávněné pochybnosti o tom, zda se
z takových počátků mohla vůbec zrodit upřímná víra.10
A tyto pochybnosti jen částečně rozptyluje vědomí, že přijetí
křtu bylo pro přibližně dvaadvacetiletou Ludmilu zároveň spojeno
s intenzivním setkáním s vyspělou byzantskou vzdělaností zprostředkovanou
slovanským jazykem i působivou osobností biskupa Metoděje,
který dokázal imponovat knížatům světským i církevním.11
Nemá asi valný smysl pokoušet se nad
legendami uvažovat o pocitech, s nimiž mladá Bořivojova žena přijímala
na konci 9. století novou víru. Mohli bychom spekulovat o tvrzení Fuit,
že se často zaníceně oddávala uctívání model a hovořit
o silné osobní potřebě věřit, potřebě, kterou nová víra, byť
přijatá nejprve vnějškově, dokázala uspokojit lépe než
slovanské pohanství. Právě tak může být ale celá věta
legendistické klišé, těžící z kontrastu.12
Co bychom si však měli uvědomit, je odlišnost
historicky dané (42) kulturní, resp. duchovní situace. Ona vnějšnost
pohnutek, které vedly Bořivoje a Ludmilu k přijetí křesťanství,
se jeví jako problém nám, s naší celým vývojem moderního světa
kultivovanou pozorností k niternosti a vnitřní svobodě při
rozhodování o věcech víry a přesvědčení. Zjevně však nezarážela
nejen Bořivoje, který by jakožto vládce v nejisté době mohl mít
sklon k reálpolitickým postojům, ale ani středověké legendisty.
A třeba bychom mohli např. autorovi Kristiánovy legendy vyčítat
jistou intelektuální marnivost, bylo by nespravedlivé podezřívat
jej, že by stavěl věci časné před věčné. Přece
u něj nalezneme na kompozičně výsadním místě tuto Metodějovu
odpověď na Bořivojovu otázku po prospěšnosti či škodlivosti křtu,
později přebíranou dalšími legendami. Moravský arcibiskup odpověděl
slibem: „Staneš se pánem pánů svých
a všichni nepřátelé tvoji budou podrobeni moci tvé a potomstvo tvé
každodenně vzrůstati bude jako převeliká řeka, do níž se vlévají
proudy rozličných potoků“. Odpověď moravského světce je zřetelně
inspirována biblickým příslibem, který dal Hospodin Abrahámovi,
avšak jeho aktuální světské vyznění ještě více akcentuje
komentář českého legendisty: „A toto proroctví se zajisté
vyplnilo na knížatech českých“.13
Křest Bořivojův
a Ludmilin se stal rozhodujícím mezníkem v dějinách
christianizace Čech.14
Bořivojovo rozhodnutí nebylo rozhodnutím, které by učinil – či
by mohl učinit – jen soukromě za svou osobu.15
Byl spojen se zemí, které vládl, a to nejen jako její politický
reprezentant a držitel státní moci, ale pravděpodobně i poutem
sakrálním. Z tohoto pohledu se jeví v jiném světle obezřetná
rezervovanost otázek, které kladl Metodějovi.16
Bořivojův křest přinesl rychlou a podrážděnou
odezvu, dříve než kníže svůj čin politicky obhájil a prosadil,
čekal jej dokonce krátkodobý exil,17
jak o tom bude řeč v příští kapitole. Ale ani tehdy, když první
český křesťanský panovník obhájil svou pozici, nebyl proces
christianizace země u konce. Poražení snad byli pohanští bozi, avšak
tradiční zemědělské společenství rytmizovalo svůj život řadou
rituálních úkonů a k těm nebyla zapotřebí víra v žádné
bohy, eventuálně při nich byli bozi zastupitelní. S některými se
křesťanská církev smířila a dokázala je adaptovat do svých ritů,
s jinými marně bojovala až do novověku.
[Pokračování ...].
Naďa Profantová
(1996, s. 39-42).
Poznámky:
|
1 –
|
Kristián, vzhledem
k účelu legendy, nutně potřeboval, aby Bořivoj
byl pokřtěn arcibiskupem Metodějem.
O křtu Ludmily se nezmiňuje,
protože ten byl pro něj v tomto případě jednak vedlejší, nepodstatnou
záležitostí, jednak o něm věděl asi
tolik, jako o křtu Bořivoje nebo o jejich sňatku, tzn. nic. Stejně
jako u Bořivoje vycházel z logického předpokladu, že
Ludmila byla křesťanka. |
2 –
|
Tak, jako na konci 10. století usoudil Kristián,
že by bylo pro účely jeho legendy dobré, kdyby Bořivoj byl
pokřtěn samotným moravským arcibiskupem, dospěl jeho
upravovatel ve 13. století k podobnému závěru i v případě
Bořivojovy manželky Ludmily. Kristiána tím jen
poněkud vylepšil. Dodal tím českému křesťanství větší lesk. Se
skutečnou historií nemá tento legendistický
údaj pochopitelně nic společného.
Podobný pokus o vylepšení Kristiánovy legendy učinili i současní
historikové, když se ze Svatopluka pokoušeli
udělat Bořivojova kmotra (a později i z Metoděje). Jenže při
skutečném Bořivojově křtu byly
Svatoplukovi teprve asi tak 4 roky – srovnej tabulku 5a: „
Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960)
a tabulku 5b: „Srovnání
životních dat a období vlády Svatopluka a Bořivoje“. |
3 –
|
To je jen poněkud
střízlivější syntéza Kristiánovy a Italské legendy vzniklá opět
až ve 13. století. |
4 –
|
Spíš by mu musela být
„hrubě nepříjemná“. Jenže tato Bořivojova cesta z Čech na
Moravu (za účelem křtu) se ve skutečnosti nikdy nekonala
(pouze v Kristiánově fantazii). První Bořivojova cesta musela vést
právě opačným směrem, neboť byl kníže
moravský (viz legenda „O pustynnike Ivaně“). |
5 –
|
To by bylo sotva možné.
N. Profantová zřejmě nevěnovala četbě Kristiánovy legendy
dostatek pečlivé pozornosti. Jinak by zjistila,
že v době, kdy podle Kristiána Bořivoj přijel poprvé ke „svému“
králi Svatoplukovi, a při té příležitosti měl být
pokřtěn, ještě manželku ani žádná dítka neměl. Ba dokonce
i po údajné pohanské reakci se na Moravu „ustranil“
pouze Bořivoj. Když jeho stoupenci zvítězili, „potom na
Moravu pospíšivše, bývalého vévodu sobě přivedli a na
jeho místo dosadili“. Kdyby v té době již měl rodinu,
jistě by ji neponechal v Čechách na pospas
vlastnímu osudu! Srovnej Kristián,
kap. 2 a kap. 3.
Také podle Fuit a Proložní legendy by se děti měly mladému páru narodit až po údajném křtu. My
si z toho zapamatujeme hlavně Kristiánovo sdělení, že Čechové
si zpět nepřivedli „svého“ knížete, ale „bývalého vévodu
sobě“. Bořivoj podle Kristiána evidentně
nebyl „jejich“. Proto také, podle Kristiánových slov, Bořivoj nepřijel
na Moravu v záležitosti „svého lidu“,
jak si Střížův i Ludvíkovského překlad naprosto svévolně
k obrazu svému upravila N. Profantová, ale „lidu
sobě svěřeného“, a to je velmi podstatný rozdíl: „...quodam
tempore negocii sui populique
sibi commissi causa ducem suum
vel regem Zuentepulc Moravie adiit...“ („...navštívil
tento jednoho času v nějaké záležitosti
své a lidu sobě svěřeného
svého vévodu nebo [spíše ,neboli‘] krále Svatopluka na
Moravě...“ – J. Ludvíkovský 1978, s. 18 – 2, 22-24). Slovíčko „svého“ (suum)
se vztahuje ke knížeti čili králi Svatoplukovi, nikoliv k lidu.
Také metoda vyprávění, kterou N. Profantová používá, si v ničem nezadá s význačnými
demagogy minulého století. Kristiánovy historky podává jako skutečný příběh, který pak Kristián už jen
zaznamenal na pergamen. Za to se jí také dostalo patřičného „vyznamenání“.
D. Třeštík (1997, s. 481) označil její publikaci za „inteligentní knížku“ (!?).
Že autorka se svým čtenářem nehodlá „hrát poctivou hru“ je patné hned z 1. kapitoly:
„Břevnovský mnich proto vyprávěl českou historii od
mytických počátků, jako první zaznamenal přemyslovskou
dynastickou pověst o kněžně Libuši a o nastolení Přemysla jako prvního českého
vládce“ (N. Profantová 1996, s. 12), i když „o kněžně Libuši“ není
v Kristiánovi (993) ani zmínka. Ani nemůže být, když je to až
„Kosmovo dítě“ (1120). Kromě toho Kristián nic „nezaznamenal“,
ale sám jako první vytvořil.
A to je podstatný rozdíl. |
6 –
|
V 1. a 2. kapitole není
o Ludmile jediná zmínka. Hlavním hrdinou nebyl ani Bořivoj. Ten
Kristiánovi jen posloužil jako prostředník. To podstatné,
o co Kristiánovi šlo, byla charakteristika
m o r a v s k é h o křesťanství,
vznik Metodějova
moravského arcibiskupství
a p ř e n e s e n í
křesťanství z Moravy do Čech. To
byl hlavní motiv a smysl prvních dvou kapitol
jeho legendy. Viz Komentář k tab. 3 „Bořivojův křest“ – Kristiánův
motiv. |
7 –
|
To je velmi pravděpodobné.
Stejně postupoval také Kosmas; co nenašel u Kristiána, náležitě
rozvinul (způsob nalezení oráče – pět kapitol), co u něj našel, naopak potlačil
(okolnosti smyšleného Bořivojova křtu – jediná věta). |
8 –
|
To by jistě nemohla,
i kdyby byla Ludmila na Levém Hradci skutečně pokřtěna, jakože
nejspíš nebyla. Na Levý Hradec už jako pokřtěná přišla (viz
dále pozn. 9). |
9 –
|
Jisté naopak je, že
Ludmila přijala křest o hodně později než její manžel, téměř celých 20 let po Bořivojovi,
patrně v roce 871 na Moravě, ale rozhodně ještě před sňatkem,
protože Bořivoj, kníže moravský,
si pochopitelně nemohl vzít pohanku! Sama N. Profantová (1996, s. 35) napsala, že
„církev neviděla smíšené sňatky ráda“. Viz úvaha
„Vznik a původ přemyslovské
pověsti“ – část I. b: „Dynastický
sňatek Bořivoje a Ludmily“. Srovnej též „Granum“
k roku 894 (po přepočtu 871) a Fuldské anály k roku 871. |
10 –
|
Odkud to N. Profantová
všechno ví? Činí
hlubokomyslné závěry z Kristiánovy volné fabulace, jakoby se
jednalo o literaturu faktu. Stále si dostatečně neuvědomuje,
že Kristián s odstupem 120 let popisuje jakoby očitý svědek „detaily“ děje, který
nemohl vůbec znát. Navíc Bořivojův křest účelově přesunul o 20 let do doby
mladší, aby u něj mohl figurovat arcibiskup
Metoděj – viz tab. 16: „Zdroj
Kristiánovy a Kosmovy inspirace“. Je
zcela vyloučeno, aby syn moravského křesťanského krále-oráče Rostislava (P. Šimík 2003,
s. 86-88) zůstal pohanem až do své dospělosti – srovnej D. Třeštík
(1987, s. 567), L. Galuška (1996, s. 125). Vše
nasvědčuje tomu, že jako syn vládnoucího knížete musel být pokřtěn hned v raném věku (851),
jak se slušelo a jak bylo v moravském knížecím prostředí zvykem. Potvrzují to
nálezy bohatě vybavených dětských hrobů kolem velkomoravských kostelů (B. Klíma
2001, s. 16 a 19; L. Galuška 2004, s. 129). Staroslověnský
penitenciál uvádí (41): „Umře-li někomu dítě nekřtěné
z nedbalosti, ať se kaje tři léta o chlebě a vodě“
(J. Vašica 1966, s. 179). Pak ovšem Bořivoj jako nemluvně nemohl
vést s Metodějem před křtem žádný smysluplný rozhovor. Kromě
toho v roce 851 Metoděj nebyl ještě na Moravě přítomen a Svatopluk mohl mít asi 4 roky
(viz tab. 5b).
Rozhodně tedy nemohl být (a také nebyl) Bořivojovým kmotrem.
To vše N. Profantové nějak uniklo, proto vychází z (mylného) předpokladu, že
Bořivoj s Ludmilou uzavřeli sňatek jako pohané, neboť to tvrdí
legendy. Její závěry tomu pak také plně odpovídají. Napsala jen další
„legendu“. Bylo snad právě toto její zadání? |
11 –
|
V roce
871, kdy Ludmila nejspíš přijala na Moravě křest, jí bylo 16 let. Viz tab. 6:
„Životní data kněžny Ludmily“, která vychází ze známého
data Ludmilina úmrtí a dožitého věku stanoveného antropologem
E. Vlčkem (1997) – viz tab. 12. Arcibiskup Metoděj byl
v letech 870-873 konfinován bavorskými biskupy v některém
z klášterů (Ellwangen či Reichenau), proto u Ludmilina moravského křtu zcela jistě přítomen být nemohl.
Viz L. E. Havlík (1992, s. 162n). |
12 –
|
Je velmi pravděpodobné,
že se jedná jen o legendistické „klišé“, protože Ludmila měla jistě
možnost setkat se s křesťanstvím již dříve ještě jako dítě,
např. za působení Konstantina a Metoděje na Moravě v letech
863-867. Jejich činnost rozhodně nezůstala v Čechách
utajena. Víme, že česká knížata udržovala s moravským králem
Rostislavem dlouhodobě přátelské styky – viz Fuldské
anály k roku 857. Je znám
hrob velkomoravské kněžny z 2. poloviny 9. století v Želénkách na
Duchcovsku (v severozápadních Čechách – viz mapka),
Vistrachův syn Slavitah našel u Rostislava na
Moravě azyl. |
13 –
|
Srovnej Gn (17, 5-8) –
viz Citace níže. Kristián tu sice
biblickým citátem inspirován býti mohl, ovšem oním Bořivojovým „potomstvem“
rozhodně nemyslel jeho děti a vnoučata (jako tomu bylo v Abrahamově
případě), ale všechny ty, kteří ho budou „v náboženství křesťanském“ následovat:
„a potomstvo tvé
každodenně vzrůstati bude jako převeliká řeka, do níž se vlévají
proudy rozličných potoků“ (v překladu J. Ludvíkovského
1978, s. 19), resp. lépe „a potomstvo
tvé denně bude se množiti
jako řeka převeliká, v níž se stékají vody rozličných potůčků“ (v překladu
A. Stříže 1969, s. 61). Použitý motiv „cizího“
knížete – hosta „z jiné země“
od Kristiána převzal i Kosmas (I, 6).
Za vlády knížete Boleslava II. (972-999), kdy jeho bratr Kristián psal svoji legendu (992-994),
ona biblická „země zaslíbená“ – Kenaan
– byla synonymem pro Čechy. Srovnej D. Třeštík (2000a, s. 57):
„...standardním hebrejským jménem Čech bylo
už v 10. století (dosvědčuje to Josippon) Kaanan, »protože
obyvatelé této země prodávají své syny a dcery všem
národům« – rozumí se: tak jak to bylo údělem biblických
Kaanaitů (srv. Gen. 9, 25 a Lev. 25, 46)“.
Věta: „A toto proroctví se zajisté
vyplnilo na knížatech českých“ je sice až pozdější přídavek
autora legendy Diffundente
sole ze 13. století, je však z něho zřejmé, že šlo výhradně
o knížata česká, jejichž pánem
se pak Bořivoj skutečně stal. Srovnej článek:
„Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými
ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš
se pánem pánů svých!«?“ |
14 –
|
Mezníkem v dějinách
christianizace Čech se nestal křest Bořivoje a Ludmily, ale Bořivojovo
přenesení moravského křesťanství
do Čech, na Levý Hradec, kde byl postaven první kostel v Čechách
a kde započalo české křesťanství. Na tuto
tradici se odkazuje i volba biskupa Vojtěcha v roce 982 právě na
Levém Hradci, n i k o l i v
na Bořivojův křest smyšlený Kristánem. |
15 –
|
Křest nebyl Bořivojovým
ani Svatoplukovým rozhodnutím, jak se (mylně) domnívá N. Profantová
a jiní (např. také D. Třeštík 1997, s. 334), ale
rozhodnutím jeho otce Rostislava. Na Bořivojově
rozhodnutí záviselo až o 20 let později, zda přijme výzvu a žádost Slovanů českých
o přenesení křesťanství z Moravy do Čech. |
16 –
|
Tak naivní, aby věřila,
že Bořivoj tyto otázky Metodějovi skutečně kladl, N. Profantová
ve skutečnosti jistě není. Kalkuluje pouze s dostatečně naivním čtenářem.
Otázky kladl samozřejmě Kristián o nějakých 120 let později
a sám si na ně také odpověděl. |
17 –
|
Historka s Bořivojovým křtem je zjevně
Kristiánův výmysl. I jeho moravský exil po údajné „pohanské
reakci“ se nejspíš neopírá o historické jádro (
F. Palacký Bořivojův exil na Moravě důrazně odmítl), ze starších legendistů o ní, stejně
jako o křtu, nikdo nic neví. Kristián tím chtěl patrně
jen sdělit, že Bořivoj v žádném případě nehodlal moravské křesťanství Čechům nutit násilím.
Vyčkal proto v poklidu, až jak se sami Čechové rozhodnou. Nechal je, aby si
svoji malou „občanskou válku“ vybojovali sami bez jeho vměšování. To by samozřejmě Bořivoj neudělal, kdyby byl
český kníže. Kristián nám tím opět velmi „nenápadně“
naznačil, že Bořivoj byl původem z Moravy. Musíme mít na paměti,
že Kristián, bratr Boleslava II., byl Bořivojovým pravnukem a tedy stejně jako Bořivoj
byl rovněž potomkem moravského krále-oráče Rostislava (k tomu srovnej „
Rodokmen »Přemyslovců«“).
To, co Kristián nechtěl nebo nemohl napsat přímo, sděluje jen mezi řádky.
Něco jiného myslel, něco jiného musel napsat. Takových navzájem „rozporných“ sdělení
obsahuje jeho legenda několik (viz např. výše pozn. 4
a 11
nebo v předchozí části pozn. 12).
Nejzřetelněji se to u zbožného učeného mnicha projevilo ve slovním
spojení „pohanský oráč“. K těmto sdělením jsou pražští odborníci slepí,
jejich zrak ulpívá pouze na povrchu. Vidí a zřejmě chtějí vidět jen „znaky“,
ale již ne to, co zůstává za těmito znaky
skryto: „označovanou věc“ (srovnej článek: „Býk
– dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“). Jejich lopotně sestavený a pravidelně
pečlivě oprašovaný „živý obraz“ nejstarší české historie a pohanských předků Bořivoje by se
jinak zhroutil. Aurelius Augustinus to nazývá „smrtí
duše“ či „duchovním otroctvím“. |
|
Petr Šimík (2006).
Citace:
První Mojžíšova
(Gn 17, 5-8)
Smlouva a změna jména
(5) Nebudeš
se už nazývat Abram; tvé jméno bude Abraham.
Určil jsem tě za otce hlučícího davu
pronárodů.
(6) Převelice
tě rozplodím a učiním z tebe pronárody,
i králové z tebe vzejdou.
(7) Smlouvu
mezi sebou a tebou i tvým potomstvem
ve všech pokoleních činím totiž
smlouvou věčnou,
že budu Bohem tobě i tvému potomstvu.
(8) A tobě
i tvému potomstvu dávám do věčného vlastnictví zemi,
v níž jsi hostem,
tu celou zemi kenaanskou. A budu jim Bohem.
(Zpět pozn. 13).
První
list Petrův (1P 2, 11-17)
Křesťané mezi nevěřícími
(11) Milovaní, v tomto světě
jste cizinci bez domovského práva.
Prosím vás proto,
zdržujte se sobeckých vášní,
které vedou boj proti duši,
(12) a žijte vzorně mezi
pohany; tak aby ti, kdo vás osočují jako zločince,
prohlédli a za vaše dobré činy
vzdali chválu Bohu »v den navštívení«.
(13) Podřiďte se kvůli Pánu
každému lidskému zřízení – ať už králi jako svrchovanému
vládci,
(14) ať už místodržícím
jako těm, které on posílá trestat zločince a odměňovat ty,
kteří jednají dobře.
(15) Taková je přece Boží vůle,
abyste dobrým jednáním umlčovali nevědomost nerozumných lidí.
(16) Jste svobodni, ale ne jako
ti, jímž svoboda slouží za plášť nepravosti, nýbrž jako služebníci
Boží.
(17) Ke všem lidem mějte úctu,
bratrstvo milujte, Boha se bojte, krále ctěte.
BIBLE. Písmo svaté Starého a Nového
zákona (včetně deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS) 1994.
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě
jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“, Palacký.
Kroniky: „Granum k roku 894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově
křtu (?), spíše však sňatku
(!).
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné«
datování Bořivojova křtu dle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat podle výsledků Vlčkova
antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“
v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“
aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“
aneb Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi:
»Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší,
nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Kristián: Legenda „Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily, báby jeho“.
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885. Lidová demokracie, Praha 1966.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s. 548-576.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl. aut., Brno 1990.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů. Jota, Brno 1994.
• Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště. Moravský historický sborník,
Ročenka Moravského národního kongresu 1993-1994, MNK, Brno 1995, s. 167-211.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
• Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice, zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých panovníků. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými
poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a hrobové archeologie. Set Out, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, I. sv. do roku 1197.
Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci aneb Jak přesná je přesnost
určení věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č. 8, 1999, s. 453-455.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“ národa (I. a II.). DaS 2000,
č. 4 a 5, s. 6-11 a 29-32.
• Dušan Třeštík: „Veliké město Slovanů jménem Praha“. Státy a otroci ve střední Evropě v 10. století.
Kol. aut.: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února 999).
Ed. L. Polanský, J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000a, s. 49-70.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník
prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, svazek 153, řada společenských věd č. 18.
MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda.
Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu.
Sborník z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004,
s. 78-123.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě 6.-10. století. MZM, Obec Modrá,
Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel pražského hradu, z Moravy? Moravský historický sborník,
Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|