PROLOŽNÍ1
LEGENDA O
SV. LUDMILE
V týž den (16. září) svaté
Ludmily mučednice, báby sv. Václava |
Blahoslavená Lidmila byla
ze země Srbské, knížete srbského dcera. Byla provdána za českého knížete, jménem Bořivoje.
Nebyli tehdy
ještě všichni pokřtěni; když pak byli spolu, osvítily se
jim oči srdce [jejich], a byli pokřtěni ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého.
I vystavěli chrámy a shromáždili kněze.
A zplodili tři syny a dceru. Bořivoj pak, maje šestatřicet
let, z života tohoto odešel.
Blahoslavená pak
Lidmila všecku
péči měla k Bohu a rozdala všecko své jmění na almužnu chudým.
Syn pak její Vratislav přejal
stolec otcovský, a ten, vládnuv třiatřicet
let, skonal v Pánu,2
i přejal vládu Václav, vnuk Lidmilin.
Tehdy začala pomýšleti máti Václavova velmi [zle]
proti tchyni své a všelijak hledala zahubiti jí.
Vědouc to Lidmila, odešla na jiný hrad, nazvaný Tetín.
Snacha pak její se uradila se dvěma bojary a poslala je na Tetín, aby
zahubili tchyni její Ludmilu. Přišedše pak vrahové ti, shromáždili množství zlosynů sobě podobných.
Když pak byl večer, obstoupili dvůr
se zbraněmi a rozbili dveře a vešli do domu. Chopivše pak
Lidmilu, vhodili provaz na hrdlo její a udusili ji.
A tak vzala konec života v den sobotní, v první hodinu noční,
živši let šedesát a jedno [léto], Bohu se zalíbivši a korunu mučednickou
přijavši.3
Neboť Bůh ukázal skrze ni znamení a divy na místě, kdež byla pohřbena;
nebyla totiž [pochována] v kostele, ale pode zdí hradní,
kdež se po všecky noci
zjevovaly svíce hořící. I nějaký slepec prozřel, dotknuv se prsti, kdež
Lidmila ležela.
A od té doby se děly mnohé zázraky, o nichž slyše vnuk její Václav, pospíšiv si
přenesl bábu svou do slavného města Prahy a položil ostatky její
v kostele svatého Jiří,
kdež i nyní mnohá znamení a zázraky se dějí.
Překlad Josef Vajs
(1929)
Poznámky:
|
1 –
|
Prolog neboli synaxář východní
církve je liturgický sborník stručných životopisů světců,
řazených podle kalendáře. Prolog vznikl asi v polovině
12. století překladem synaxáře byzantského; v jednotlivých
slovanských oblastech pak byly do tohoto základního
Prologu zařazovány i životopisy místních svatých. Řecká církev
užívá pojmenování „synaxarion“ („synaxis“
znamená „sbírku“ nebo „shromáždění“; od obojího lze název
knihy odvodit: buď je to sbírka životopisů, nebo čtení
pro sváteční shromáždění; přeneseně znamená „synaxis“
také sám svátek světce). |
2 –
|
vládnuv třiatřicet let: „vladěvъ lět
LG“ je čtení rukopisu č. 153 býv. moskevské Typografické knihovny (dnes
Ústřední archiv). Pokud chápeme
„vladěti“ jako „vládnouti“: jde o dobu vlády, ne o věk Vratislavův.
V legendě Fuit čteme
chybné „dovršiv třiatřicet let“. Další oporu má Vajsův překlad i v kontextu; jak u Bořivoje,
tak u Spytihněva se v souvislosti s jejich úmrtím
mluví o dožitém věku a autor se nechtěl po třetí opakovat.
Dosavadní překlady:
• J. Vajs (1929) –
„vládnuv třiatřicet let“,
• J. Vašica (1942) –
„vládnuv, v třiatřicíti letech skonal v Pánu“,
• J. Vašica (1969) – „vládl třiatřicet let, načež zesnul v Pánu“,
• E. Bláhová-V. Konzal (1976) – „dosáhnuv třiatřiceti let,
spočinul v Pánu“.
Ze zmínky o „stolci
otcovském“ lze vyvodit, že Vratislavův děd v Praze nevládl,
že „zřízení“ knížecího stolce je až dílem skutečného zakladatele pražského
hradu Bořivoje. „Nastolovací
rituál“ přinesl nejspíš s sebou z Moravy, protože před tím, než sám usedl na pražský
stolec (875), se o jediném vévodovi či knížeti Čechů nemluví.
Viz např. Fuldské anály k roku 845 nebo 872. |
3 –
|
korunu mučednickou přijavši: „Mučenija věnecь
priimši“ znamená doslova „věnec“, nikoli korunu. Odpovídá to
rozdílu ve tvaru odznaku královské či císařské moci a důstojnosti – Východ si zachoval věnec, na Západě se
představě věnce vzdálili, ačkoli původní
„corona“ není nic jiného než věnec. |
|
Petr Šimík (2005).
Legenda: ь
– měkký jer; ъ – tvrdý jer.
Komentář:
V úvodním komentáři k proložním legendám Josef Vajs (1929, s. 62) předeslal:
„Texty uvádím paleograficky přesně se všemi zvláštnostmi
originálu, pokud je v tiskovém vydání možno“.
K otázce výkladu „vládnuv –
dosáhnuv – dovršiv – maje let“ (pozn. 2): Údaj lze chápat
i jako snahu
opravit chybu v původní (nedochované) staroslověnské legendě ludmilské,
pokud vůbec životní údaje knížat již tehdy obsahovala, ale předpokládejme,
že ano.
Stejnou chybu najdeme v Kristiánovi
i v latinské Fuit. Vratislavův věk
33 let je zcela nereálný –
srovnej E. Vlčkem (1997) stanovený dožitý věk tohoto knížete
(45-50 let) v tabulce 12.
H. Łowmiański (1970,
s. 413) k tomu říká: „Údaje o věku členů dynastie
nemohou být »úředního« původu, tj. pocházet z nějakého
oficiálního seznamu knížat, protože takovéto seznamy pravidelně
uváděly data nastoupení vlády a délku
panování a ne délku života“. Takto autora
citoval D. Třeštík (1997, s. 142), sám však údaj „33 let“,
použitý v legendách u Vratislava, stereotypně považuje za délku
jeho života
(D. Třeštík 1997, s. 206).
Dožitý věk prvních „Přemyslovců“ podle E. Vlčka ve
srovnání s údaji uvedenými v legendách a s Třeštíkovými
domněnkami přibližuje tabulka 4, dobu jejich vlády v grafickém znázornění najdete v
tabulce 5. Životní data Ludmily a Václava, podle současného
stavu poznání, obsahují tabulka
6 a tabulka 7. Průběžný
věk členů první tří generací „Přemyslovců“ v některých
klíčových letech přibližuje tabulka
13. K dožitému
věku Vratislava a Václava srovnej článek Brůžek-Novotný
(1999): „Jak staří umírali staří Přemyslovci?“
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Srovnání:
Tabulka
4. „Stáří prvních »Přemyslovců«
podle legend“.
Tabulka
5. „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka
8. „Srovnání motivů v
ludmilských a václavských legendách“.
Tabulka
12. „Výsledky průzkumu kosterních
pozůstatků nejstarších »Přemyslovců«“.
Tabulka
13. „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Hroby:
„Hrob K1-Bořivoje“.
Hroby:
„Hrob knížete Vratislava“.
Hroby:
„Hrob knížete Václava“.
Otázka: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929, s. 64-65.
•
Oldřich Králík (ed.):
Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• H. Łowmiański: Początki
Polski II., III., IV. Warszawa 1963, 1967, 1970.
•
Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976, s. 273-274.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír,
Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké
legendy o českých světcích. NLN, Praha 1998. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|