[Pokračování ...].
[16]
Nečetní věřící, kteří tu byli, uzavřeli pak svaté tělo důstojně do rakve, vykonali nad ním podle
předpisů všechny smuteční obřady a pohřbili je před chrámem poblíž místa jeho vítězného zápasu.
Potom převzal vládu velmi nespravedlivý kníže Boleslav, který se krutě rozlítil na družinu věrných
a nedlouho po zavraždění světce poslal do Prahy a vyhubil všechny jeho přátele
a kněze, služebníky jeho zjímal a všechny je pobil a děti jejich vmetal do
řeky.1
Po skončeném slavném utrpení statečného vojína Božího někteří služebníci, jak jim bylo poručeno,
umývali vodou krev, kterou bylo v samé chvíli umučení skropeno bednění stěn chrámových, a úplně ji
setřeli. Ale když sem přišli druhý den, viděli, že krev o nic méně než dřív lpí na stěně a na témž místě
je rozšířena. Sami byli nemálo tím viděním ustrašeni. Opět přinesli vodu a velmi důkladně krev smyli
a setřeli. Když na třetí den přišli tam zjistit, zda ještě tomu je tak, viděli, že stěna je neméně skropena,
než ji už viděli víc než třikrát. Tu velmi nad tím žasli a potom již upustili od toho pracného umývání.
Stěna pak sama do dnešního dne se honosí čestným znamením krůpějí této krve.
Jak nám často vyprávěly osoby hodnověrné, po vítězném boji vytrvalého bojovníka Kristova všichni ti,
kdo prolili jeho krev, byli postiženi hněvem Nejvyššího, a buď byli uchváceni ďábelskou mocí a potom se
již na tomto světě neobjevili, nebo jiní změnili svůj lidský obyčej a místo řeči štěkali jako psi
a cvakotem zubů napodobovali psí kousání, nebo bídně seschli na těle, a tak svůj život bídně skončili.
A jiní konečně přišli o svůj sluch a o řeč, a nenáviděni všemi svými bližními život svůj
zle skončili.
Než i sám jeho bratr, jak vyprávějí mnozí starci, býval často přepadán běsy a musel být držen
rukama svých dvořanů a svých sluhů, a když se vzpamatoval, říkával: To jste vy mi způsobili, že jsem
vás poslechl a dotkl se jeho zlaté hlavy, teď se to na mně ukazuje. Ale oni všichni, jak jsme slyšeli, dřív
než jejich kníže svůj život zle skončili.
[17]
Jeho ctné tělo odpočívalo tam, kde byl zabit. Po uplynutí tří let bylo některým z věřících
zjeveno v noci ve snách, že by se mělo tělo světcovo na rozkaz Boží přenést odtamtud
do chrámu svatého Víta mučedníka, který Václav sám vystavěl, a tam slavnějším pohřbem pochovat.
Když procitli ze spánku, uvěřili sice vidění, ale báli se krutosti knížete a mlčeli. Když se však toto vidění
zjevovalo opět a opět a přehrozně je děsilo, nemohli to utajit a pověděli knížeti, co jim bylo
zjeveno. A on jako by se probral z těžkého snu, poděšen nikoli strachem Božím, ale ze studu před lidmi
kázal kněžím, aby šli v noci a přenesli tělo světcovo tak, aby nikdo
z lidí o tom nevěděl.2
I přišli za modliteb k svatému místu, naložili ctné tělo mučedníkovo v rakvi na vůz
a vraceli se cestou, kterou přišli. Chtěli ještě za noci vyplnit rozkaz knížete. Když však dospěli
k jedné malé říčce zvané Rokytnice, tu říčka ta mocí Boží tak se rozvodnila, že i most pobořila
a drva odnesla. I stáli naproti a pátrali vůkol, kde by nalezli drva k sestrojení voru, ale
nenalezli. I uvažovali, co by měli činit. Zatímco byli zabráni tímto pomyšlením a touto starostí,
zasáhla pojednou síla Boží, a když popatřili, viděli zázrak, že koně s vozem stojí na druhé straně, aniž
byli jedinou kapkou vody skropeni. Zvěst podivuhodná, podobná tomu, co se stalo apoštolu Petrovi: Petr chodil po
moři z rozkazu Božího, tělo světcovo bylo však v okamžiku přeneseno. Zdaž moc Boží je nepřenesla?
Tímto zázrakem byli sami poněkud udiveni, ale přepluli říčku na koních za svatým tělem a brzy
dorazili na místo určené a vešli do chrámu s chvalozpěvem Bohu, sice potají v noci, jak poručil
jeho bratr, ale moc Boží je ozářila, takže všichni lidé je viděli a oslavovali Boha.
Potom uzamkli pevně dveře. Po vykonání vroucích modliteb otevřeli svatou rakev, rozžali svíce
a patřili. A hle, objevilo se tělo s masem ještě neporušeným. Všechny dřívější rány byly na něm
zaceleny kromě jediné rány od meče bratrova, z níž bylo ještě vidět vytékat teplou krev.
Ó, chvalná zásluho muže Božího a vpravdě podivuhodné oslavení, že blažený Václav si
zasloužil totéž, co si zasloužil kdysi prorok Jonáš: ten ačkoli byl pohlcen velrybou, po třech dnech zdráv na souš
byl vyvržen. Tak na rozkaz Boží i jeho tělo po třech letech vydala
země,3 a což je ještě podivnější, nikoli shnilé ani rozpadlé, nýbrž se
zacelenými jizvami.
Drahocenné tělo světcovo bylo pak zase uzavřeno a za doprovodu věřících a kněží
s chvalozpěvy a písněmi uloženo na jižní straně pod samým přístupem k oltáři, aby
bylo svatou vzpomínkou uctíváno. A poněvadž se tam často zaskvívá Boží všemohoucnost a zásluhami
tohoto velikého světce se tu velmi často projevují jeho nesčíslná znamení a zázraky, scházejí se tu všichni
věřící, nevěřící však pociťují strach a děs.
Doba tohoto přenesení připadá na čtvrtou indikci, čtvrtého dne měsíce března, a slavívá se
každoročně tak jako jeho úmrtí.
[Pokračování ...]
Překlad Josef Vašica
(1969).
Poznámky:
|
Petr Šimík (2007).
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Literatura:
• Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
• Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha
1976.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997. |