GUMPOLDOVA
LEGENDA
Život Václava, knížete
českého
(Václavovo mládí) |
[Pokračování
...].
1. Když
tedy pro svátost nerozdílné Trojice dávným a případným
odporem katolíků byly olámány trnité odnože nakažlivého kacířství,
z milosti Boží třpyt živoucí pravdy osvítil jasným rozzářením
svět černou mrákotou bludů zatemněný. Přičiněním dřívějších
teologů, kteří se plněji skvějí proniknutím spasitelných
textů, zachovaly se, jak víme, zprávy zapsané v knihách a věrně
zaznamenané pro věřící potomstvo, o vzmáhání spásné víry
a o počátcích upevnění církevní organizace: přece nestaly se
všechny národy světa, byť k tomu byly předurčeny, zároveň účastnými
daru této milosti, i když některé kmeny po dlouhých a bludných
zacházkách a oklikách byly uvedeny na přímou a pravou stezku;
řízením nebeské velebnosti, jako by potření ďábla bylo dokonáváno
poznenáhlu, víra se šířila do krajů postupně. Jeden pak z těchto
krajů, osídlený obyvateli slovanskými, hodlám vylíčiti v tomto prostinkém sepsání. Naší pozornosti se nabízí krajina
severní, nad ostatní drsnější a ve víře opožděnější,
kterou sama milost Ducha svatého ráčila získati pro křesťanské
vyznání obrácením sice pozdním, ale požehnaným.
2. Od samých zajisté obyvatelů země bylo dáno tomu kraji jméno Čechy (Boemia). V něm již za panování blahé paměti přeslavného krále
Jindřicha jeden muž toho kmene, rodem vznešenější a mocí nad své spoluobčany značně vynikající, jménem
Spytihněv,1 vedl správu knížectví pod svrchovaností královou a jsa zasažen sladkou touhou po službě Bohu a dychtě nemálo po tom, aby se obrodil tajemstvím svatého pramene, očistil se křtem svatým a zahořev novou vroucností, vystavěl chrámy Boží k uctívání nejblahoslavenější Rodičky Boží Marie a svatého knížete apoštolů
[sv. Petra], v nichž potom každého roku nesčíslné zázraky se zaskvěly přičiněním pomoci Boží.
3. Když se zatím přirozeným během skonaly dny jeho života, v němž chvályhodně dal příklad šlechetných skutků, nastoupil na knížecí trůn, byv obecným souhlasem vyvolen, jeho věkem mladší bratr
Vratislav, který rovnaje se bratru zbožností, vystavěl, uvěřiv pravdě křesťanské, basiliku blaženému mučedníku Jiřímu, vítěznému bojovníku Božímu, a zasvětil ji bohoslužbě. Když i on po delším prodlení času sešel přirozenou smrtí, zůstavil po sobě ratolest, již smrtelníci s hlubokým údivem musili potom chválami velebit, totiž Bohu milého
Václava, věkem i činy staršího ze synů – a pro věci nebeské mnohem zanícenějšího než on sám.
4. Jakmile tento hoch nápadné sličnosti a roztomilé povahy dospěl jarého věku jinošského, ještě za života otcova přál si býti vzdělán v znalosti písma, a když byl častým žadoněním obměkčil srdce otcovo, byl dán s jeho dovolením na hrad
Budeč, aby se tu přiučil umění číst.2
Jelikož pak jeho rozum byl od Boha nadán rychlou chápavostí, naučil se po krátkém studiu důkladně knize žalmů i četným jiným knihám Písma a vše si vštípil hluboce v paměť.
Když pak otec, jak už bylo řečeno, nastoupil cestu všeho tělesného, jinoch sám, činy svými připomínající příklady starců,
byl vyvolen pod zářivou mocí nejjasnějšího Oty – s příznivým souhlasem lidu,
ač se sám tomu velmi bránil – za nástupce otcovy vévodské hodnosti
a vyzdvižen na stolec knížecí důstojnosti.3
[Pokračování
...].
Překlad Zdeněk
Kristen (1969)
Poznámky:
|
1 –
|
Podobně
jako bavorská recenze Crescente ani Gumpold neříká, že by,
za panování krále Jindřicha (919-936), Spytihněv měl být prvním pokřtěným
knížetem Čechů. Bořivoje pouze
nejmenuje, protože byl kníže moravský,
jenž přišel do Čech
šířit křesťanství z Moravy. Na druhou stranu ovšem „za
panování krále Jindřicha“ byl Spytihněv již několik let po smrti
(srovnej „Rodokmen »Přemyslovců«“
a „Rodokmen Otonů“). V roce 983 to Gumpold sice mohl tušit, ale chtěl
vyzvednout zásluhy na christianizaci Čech
především právě předka císaře Oty II., z jehož pověření
legendu sepsal. S legendami proto nelze pracovat
jako s věrohodným historickým pramenem. |
2 –
|
Ještě za života Vratislava se Václav
ocitá mimo otcovský dům – na Budči. Podle I. stsl.
legendy se zde měl učit knihám latinským, Crescente
pak doplňuje, že to mělo být pod vedením
kněze Učena. Gumpold jeho jméno vynechává, ale objevuje se
znovu ve staroslověnském přepracování Gumpolda (II. stsl. legenda).
Z Kosmových anagramů
se dovídáme, že kněz Učen by měl být totožný s moravským biskupem Gorazdem
– viz „Rodokmen Mojmírovců“. |
3 –
|
Václav byl vyzdvižen na stolec, ač
se tomu velmi bránil. O Drahomířině regentské vládě Gumpold přímo
nemluví. |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
• I. stsl. legenda (charv.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Vost.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
I. stsl. legenda (Min.): Václavovo mládí
a skutky, Vražda
Václava a translace těla (vraždu Lidmily vynechává).
•
Crescente (bav.): Zavraždění kněžny
Ludmily, Zavraždění
knížete Václava a translace těla
(chybí motiv vražd).
•
Gumpold (překl. Z. Kristen): Předmluva,
Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Z jinocha mužem, obnovení chrámů,
Stavba a posvěcení chrámu, Pozvání
na hostinu, Zavraždění Václava, Translace.
•
Kristián: Stáří
prvních Přemyslovců, Václavovo vidění a proroctví,
Vražda knížete Václava, Přenesení
těla.
•
II. stsl. legenda (Nikol.): Předmluva, Václavovo mládí,
Václavovy skutky, Václavovo vidění a
proroctví, Vražda Ludmily, Převzetí
moci a vyhnání Drahomíry, Stavba
a posvěcení chrámu, syn Zbraslav, Pozvání
do Boleslavi, Přípitek archandělu
Michaelovi, Účast na jitřní, Potyčka
s Boleslavem, Zavraždění Václava, Vyhubení jeho přátel, kněží a služebníků a jejich dětí, Zázrak
s krví, Odplata Nejvyššího, Translace Václavova těla, Zázraky.
•
Fuit (překl. B. Ryba): Vražda
kněžny Ludmily (Boleslava nejmenuje, translaci Ludmilina těla neuvádí).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vajs): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. J. Vašica): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o Ludmile (překl. E. Bláhová-V. Konzal): Vražda
kněžny Lidmily a přenesení jejího těla
(chybí motiv vraždy).
•
Prolog o sv. Václavu (překl. J. Vajs): Zabití
Lidmily, Vyhnání a návrat matky, Vražda Václava, Přenesení těla. |
Literatura:
•
Josef Vajs (ed.): Sborník staroslovanských literárních památek
o sv. Václavu a sv. Lidmile. ČAVU, Praha 1929, s. 64-65.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
•
Staroslověnské legendy českého původu. Nejstarší kapitoly z dějin
česko-ruských kulturních vztahů, ed. A. I. Rogov-Emílie Bláhová-Václav Konzal, Vyšehrad, Praha 1976, s. 273-274.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír,
Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|