PROBLEMATIKA
HROBU KNÍŽETE BOŘIVOJE
NEJSTARŠÍ PŘEMYSLOVCI
VE SVĚTLE ANTROPOLOGICKO LÉKAŘSKÉHO VÝZKUMU
Výstava Ministerstva kultury ČSR a Národního muzea v Praze
ve spolupráci s Kanceláří prezidenta republiky
v bazilice sv. Jiří (1982)
Emanuel Vlček |
Pražský hrad, svědek slávy a bojů našich předků
a odedávna rezidence českých panovníků – knížat i králů a v tomto
století i sídlo našich prezidentů, je již po celá desetiletí
památkově konzervován a renovován. Štědrá podpora státu umožňuje
stavebnímu i památkovému odboru Kanceláře prezidenta ČSR vždy
s předstihem před zahájením stavebních úprav prozkoumávat příslušné
části hradního areálu. Ve spolupráci KP ČSR s Národním
muzeem v Praze, Archeologickým ústavem ČSAV a dalšími
institucemi byly v posledních desetiletích prováděny i velké
objevné archeologické práce. Tyto dlouhodobé výzkumy
poskytly nejen mnoho nových historických objevů a nepřeberné
množství hmotných památek, ale odkryly i kosterní pozůstatky význačných
osobností spojených s nejstaršími dějinami našeho státu
a národů, především pozůstatky nejstarší vládnoucí
dynastie „Přemyslovců“.1
Proto i antropologicko lékařský průzkum objevených pozůstatků
se stal nezbytným a dlouhotrvajícím úkolem, který je ruku v ruce s výzkumnými pracemi archeologickými prováděn již více
než 25 let.
V tomto období byly zjištěny,
prozkoumány a určeny pozůstatky jedinců, tvořící souvislou řadu
členů „Přemyslovců“ od kněžny Ludmily, manželky prvního
historicky známého českého knížete Bořivoje,2
po šest dalších
generací až ke knížeti Břetislavu I. a jeho manželce
Juditě
ze Schweinfurtu.
Antropologicko lékařský průzkum našich nejstarších
„Přemyslovců“ byl ukončen, a proto bylo rozhodnuto předložit
dosažené vědecké výsledky, objevené kosterní pozůstatky a nálezy
hmotné kultury nejširší veřejnosti formou výstavy
před definitivním uložením pozůstatků knížat na původní místa
jejich pohřbů.
Antropologicko lékařský průzkum, prováděný
moderními diagnostickými metodami přináší z hlediska
antropologického i lékařského cenné poznatky o tělesných
vlastnostech nejstarších „Přemyslovců“. Tak se objevené
kosterní pozůstatky samotné stávají důležitým pramenem a tím
i předmětem detailního studia, zasahujícího do celé řady oborů.
Prvním a základním požadavkem tohoto výzkumu je ověření
autentičnosti objevených pozůstatků. Je nutné zjistit, zda před
sebou máme původní pohřeb zemřelého nebo zda jde o druhotné
nebo vícenásobné přenesení pozůstatků. Dále je nezbytné
podle stavu zachování a úplnosti kosterních pozůstatků
posoudit jejich výpovědní hodnotu. Odpovědi na tyto otázky se
musí vždy opírat o dobře provedený terénní výzkum.
Vlastní antropologické zkoumání začíná vždy
konzervací, rekonstrukcí a dokumentací kosterních pozůstatků.
Po metodické stránce jsou pozůstatky zkoumány postupy používanými
v paleoantropologii, dále metodami různých lékařských oborů
morfologických, jako je porovnávací anatomie, histologie,
embryologie, patologie, metodami soudně lékařskými, ale jsou vyšetřovány
i metodami oborů fyziologických, jako je biochemie a sérologie a konečně i postupy oborů klinických, rentgenologie,
stomatologie, interny, chirurgie, ortopedie, porodnictví,
pediatrie, očního a ušního lékařství atd. Cílem studia
je zjištění hlavních demografických dat (pohlaví, věku), tělesných
vlastností a sérologických skupin AB0 systému u každého
zkoumaného jedince. Dále se provádí rekonstrukce podoby
osobnosti, zjišťuje se její zdravotní stav, popřípadě i příčina
smrti. Často je nutno vyložit zjištěné druhotné zásahy a manipulace
s tělem zemřelého. Po vzájemném porovnání studovaných jedinců
stanovujeme pak příbuzenské a rodinné vlastnosti jednotlivých
generací.
Získané znalosti o fyzickém habitu jedinců jsou
konfrontovány s historicky známými fakty a popřípadě s existující
ikonografií zkoumané osobnosti. Tím vlastně antropologie
vystupuje v roli pomocné vědy historické, kdy může potvrdit,
prohloubit nebo o p r a v i t
tradované
údaje o zkoumaných osobnostech v historických pramenech, které
se pro toto období zachovaly v malém počtu a povětšině vznikly
nebo byly redigovány až následně.3
Získané výsledky jsou vždy již v průběhu zkoumání
pozůstatků konzultovány s našimi předními odborníky a závěrem
jsou předloženy k diskusi odborné komisi.
[Pokračování
...].
Emanuel Vlček (1982,
s. 7-8).
Poznámky:
|
1 –
|
Tuto vládnoucí
dynastii nazvala „Přemyslovci“ až romantizující historiografie 19. století
(J. Žemlička 2000, s. 268). |
2 –
|
Z pramenů vyplývá, že první
historicky známý český kníže Bořivoj pocházel zřejmě z Moravy. Antropologicko
lékařský průzkum kosterních pozůstatků
z hrobů 12/59-Svatopluka v Sadech u Uherského Hradiště
a K1-Bořivoje ve Václavově svatovítské rotundě na Pražském hradě to
později také nevyloučil, naopak přesvědčivě naznačil, že genetická vazba mezi jedinci z hrobů 12/59 a K1 je možná. |
3 –
|
Takové „opravy“
historikové pochopitelně nemají rádi. Svůj příběh, který
vybudovali na mylných nebo mylně interpretovaných informacích, přece teď
nebudou zase pracně předělávat. Chyba proto není u nich, ale
buď v metodách, které antropologie používá,
nebo zkoumané kosterní pozůstatky patří jistě někomu úplně jinému.
Viz např. D. Třeštík (1997, s. 450-476)
nebo J. Brůžek-V. Novotný
(1999, s. 455). |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „podélný
řez“, „příčný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Tabulka 4: „Životní data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových letech“.
Otázka: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi:
»Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázka: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázka: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázka: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší
než sama rotunda?“
Otázka: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006).
Literatura:
• Kamil Hilbert: O nálezech rotundy Václavovy. Svatováclavský sborník I, 1934, s. 220-229.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského
průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy. NM, Praha 1982 (nestránkováno).
• Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště. Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 1993-1994. MNK, Brno 1995, s. 167-211.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací
Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci
aneb Jak přesná je přesnost určení věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č. 8, 1999.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století. In: In: Kol. aut.: Přemyslovský
stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února 999). Eds. L. Polanský,
J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin raně středověké duchovní kultury. Garamond,
Praha 2001.
• Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In: Velká Morava mezi Východem a Západem.
Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|