PŘEČETLI
JSME ZA VÁS
CO JSTE MOŽNÁ NEVĚDĚLI |
• „Největší archeologický podvod století!“.
Bořivoj má být znovu pohřben jako Boleslav I.
aneb „Objev“ Michala Lutovského (P. Šimík 2003).
Celá kauza je spojena s kosterními
pozůstatky
knížete z hrobu K1 ve svatovítské rotundě na Pražském
hradě, postavené knížetem Václavem (922-935). Ty byly nejdříve
připisovány knížeti Bořivojovi I. (†888)
(E. Vlček 1982). Poté, co
antropologicko lékařský průzkum (E. Vlček 1995, s. 167-211)
naznačil možné příbuzenství zde pohřbeného jedince
s jiným významným pohřbem (hrob
12/59) v samostatné
hrobní kapli církevního komplexu na sadské výšině u Uherského
Hradiště, který je připisován moravskému králi Svatoplukovi
(L. Galuška 1996, s. 122-125), vypukl mezi pražskými
archeology rozruch. První křesťanský kníže Čechů by měl být
moravského původu? To bylo pro ty archeology a historiky, kteří
si z Kosmových mytických příběhů udělali nedílnou součást
české historie, něco neslýchaného a proto se rozhodli
kontrovat: „Bořivoje zplodil (snad) Hostivít“ (D. Třeštík
1999, s. 8).1 Ne, že by měli něco proti Moravanům, vždyť ti
stejně neexistují, jsou to jen Češi žijící na Moravě. U toho
však nezůstalo...
Hrob K1
Vydřevený sarkofág, pohřeb muže do hrobu K1 bez
rakve je považován za jeden z nejstarších na Pražském
hradě. Je srovnáván s obdobným pohřbem bojovníka na Žiži
v Praze. Současně byla konstatována podobnost s hrobem
12/59 v Sadech u Uherského Hradiště (pravděpodobně král
Svatopluk, † 894) a s velkomoravskými hroby příslušníků
Bořivojovy moravské knížecí družiny v Lumbeho zahradě na
Pražském hradě. „S podobnými hrobkami se v následujícím
období nesetkáváme. Časový posun od smrti knížete Bořivoje I. k ostatním pohřbům
ve svatovítské rotundě je zřejmý“
(E. Vlček 1997, s. 62).
|
Obr. 1. Hrob sv. Václava
v jižní apsidě svatovítské rotundy na Pražském hradě
(podle K. Hilberta). Legenda: 1 – po r. 926, 2
– starší, 3 – po r. 1060,
4 – 13. až 14. stol., 5 – kolem r. 1360.
|
Hrob K1 v lodi
svatovítské rotundy je vzdálen 3,6 m od hrobu sv. Václava v jižní
apsidě.
Antropologicko lékařským průzkumem byl stanoven dožitý
věk jedince v hrobu K1: 35-40 let.2
Vše odpovídá knížeti
Bořivojovi, narozen po roce 850, zemřel před rokem 890 (asi
888). Hypoteticky je pokládán za syna moravského krále
Rostislava
(846-870). Důkazem mohou být malby ve znojemské rotundě sv. Kateřiny,
kde král-oráč Rostislav je namalován jako zakladatel mocné
dynastie „Přemyslovců“ (viz sborník přednášek „Odborné
konference Znojemská rotunda sv. Kateřiny“, konané ve Znojmě
ve dnech 25.-26. června 2003). Proto nepřekvapují
podobnostní znaky shledané mezi Rostislavovým synem
Bořivojem I. (K1-Bořivoj) a Rostislavovým synovcem
Svatoplukem (12/59-Svatopluk):
|
Podobnostní
znaky |
Bořivoj |
Svatopluk |
První
zmínka v pramenech |
872 |
869 |
Časová
shoda pohřbu |
888 |
894 |
Stanovený
dožitý věk |
max.
40 let |
45-50
let |
Historiky
odhadovaný věk |
36-37
let |
46
let |
Výška |
168-169
cm |
175
cm |
|
Časová shoda pohřbu a především
sugestivní shoda v úpravě kornoutovitého a nápadně
dolů skloněného zevního zvukovodu u obou jedinců, nápadná
rámcová morfologická podobnost, dokonce shoda v sérologické
příslušnosti k AB0 systému, shodná skupina B,
mohou potvrzovat naznačený příbuzenský
vztah, i když „jasně
geneticky vázaný specifický znak mezi oběma jedinci nalezen
nebyl“ (E. Vlček 1995, s. 207). Zřejmě proto, že
Bořivoj a Svatopluk nebyli bratři,
ale bratranci.3
Geneze příběhu
1. Nejdříve začaly být zpochybňovány výsledky Vlčkova
průzkumu koster „Přemyslovců“ obecně. Vlčkem stanovený dožitý věk
některých je prý v rozporu s údaji v legendách
(shrnuto v D. Třeštík 1997, s. 450 a 471).4
Netýká se
ale hrobu K1-Bořivoje, tam rozpor mezi historickým věkem Bořivoje a dožitým věkem
knížete K1, stanoveným antropologicko
lékařským průzkumem, není.
2. Byly okamžitě hledány jiné
osobnosti, které by mohly být pohřbené v hrobu K1 místo Bořivoje:
• prý jde o člena mojmírovského rodu, dlícího
po pádu Velké Moravy (906?) v pražském exilu (M. Lutovský
1997, s. 187). Tím ovšem nebyl zpochybněn moravský původ
knížete K1, ale jeho příbuzenský vztah k „Přemyslovcům“.5
To byla od M. Lutovského hrubá taktická a strategická
chyba; jistě se ji později bude snažit napravit.
3. Hrob K1 prý není starší než rotunda,
protože jeho směr Z-V respektuje orientaci Václavova hrobu.
Fragment maltové podlahy s vtlačeným oblázkovým motivem údajně
dokládá dodatečné zapuštění hrobu a „hrob K1
je tedy mladší než podlaha“ (J. Frolík-Z. Smetánka
1997, s. 127). To je ovšem mylné tvrzení a chybná úvaha.
Fragment podlahy
nedokládá „dodatečné zapuštění hrobu“, ale pouze dodatečný
vznik ozdobené podlahy nad starším hrobem, nad nímž Václav
rotundu postavil. A k první větě tohoto odstavce snad
ani není třeba se vyjadřovat.6
4. Konečně byl nalezen kníže, který v hrobu
K1 jistě musí být pohřbený:
• Boleslav I., jehož původně předpokládaný
hrob v bazilice sv. Jiří na Pražském hradě se archeologům najednou
vytratil. „A kdo se chtěl poklonit ostatkům sv. Václava,
stoupl na hrob jeho v r a h a “
(M. Lutovský 1998, s. 147).7
To autorovi připadá zvláště pikantní, ale opět je to domněnka
chybná. Kníže K1 se dožil max. 40 let.
Boleslav I. zemřel
v roce 972. Pokud M. Lutovský chce ztotožnit knížete
K1 s Boleslavem I., potom by Boleslav I. v roce
935 musel svého nevlastního
bratra zavraždit jako teprve tříleté dítě: 972
– 40 = 932 , 935
– 932 = 3 .
Tříletý
bratrovrah – to tu ještě nebylo.8
|
Obr. 2. Úlomky dlažební oblázkové
mozaiky nalezené nad zásypem
hrobů K1 a K2 (podle E. Vlčka
1974). Podle M. Lutovského nebyl
tímto velkomoravským rozvilinovým ornamentem dodatečně ozdoben
hrob Václavova děda Bořivoje, ale Václavova
vraha Boleslava I.
|
5. V zásypu hrobu K1 byly nalezeny kousky
malty. Ty prý mohou pocházet jen ze stavby rotundy. Hrob K1 proto
musí být mladší než rotunda. To má údajně vylučovat, aby v hrobě
K1 mohl být pohřbený Bořivoj. „Výše vzpomenutá hypotéza o moravské
původu knížete Bořivoje, která vychází z tohoto mylného
předpokladu, je tudíž neplatná“ (J. Sláma 2001, s. 352).
Místo Bořivoje nám J. Sláma opět nabízí Boleslava I.
(což je nesmysl, jak jsme si již ukázali) nebo také Spytihněva II.
(což je nesmysl ještě větší). Spytihněv II. († 1061) dává
stavět v roce 1060 na místě Václavovy rotundy novou
baziliku. Sousední hrob K2 je její stavbou porušen. Ostatky knížat
jsou proto z rotundy přemísťovány, zůstává jen sv. Václav,
který bude mít nový náhrobek, a Bořivoj I., jehož
hrob K1 má navždy zmizet pod novou zvýšenou podlahou baziliky.9
Za této situace by zde nikdo Spytihněva II. nepohřbíval. Ten se dožil
pouhých 30 let a jeho kosterní pozůstatky byly již nalezeny ve
svatovítském chrámu v Praze v chórové kapli P. Marie
pod náhrobkem knížete Břetislava I. v dřevěné schráně
společně s kosterními pozůstatky Břetislavovými (E. Vlček
1997, s. 197-200, 213). Je tedy zřejmé, že kousky malty nalezené
v hrobě K1 nepocházejí ze stavby rotundy, ale z doby
její likvidace, kdy byly jednotlivé hroby znovu otevírány kvůli
přenesení ostatků jinam (Břetislav, sv. Vojtěch). Jen Bořivojův hrob byl z nějakého znovu zasypán, aniž
by ostatky byly vyzvednuty. Proto se zde mohly kousky malty objevit.
Jedná se ovšem o druhotný zásyp (E. Vlček 1997, s. 57)
a nelze z něj usuzovat na stáří původního hrobu.
Proto mazanice s oblázkovým vzorem nad jeho hrobem již
nebyla obnovena.
Hrob K1 tedy můžeme s klidným svědomím
ponechat knížeti Bořivojovi I. Hypotéza o jeho
moravském původu zůstává i nadále platná. Proč zde byly
Bořivojovy kosterní pozůstatky ponechány? Proč měl být jeho
hrob navždy zapomenut? Protože svým původem nebyl českým knížetem?
Protože se narodil na Moravě, zatímco jeho synové již v Čechách?
Protože přinesl do Čech moravské, cyrilometodějské křesťanství?
Projevil se zde již vliv církevního schizmatu (1054)? Je to možné
připustit, když víme, že Spytihněv II. dal vyhnat slovanské
mnichy ze Sázavy. Vše, co nějak souviselo s Velkou Moravou a potažmo
Byzancí, bylo určeno k věčnému zapomenutí a nad některými
otázkami a tématy bylo vyhlášeno perpetuum silentium.10
6. Pro velký úspěch s „tříletým
bratrovrahem“ M. Lutovský svůj geniální nápad z roku
1998 znovu oprášil a použil i v roce 2001 v publikaci
o hrobech a hrobkách knížat
(M. Bravermanová-M. Lutovský 2001). Zde si počíná již zcela suverénně
(s. 281):
Bořivoj I.
Hrob: n e n a l e z e n ,11 většinou
se uvažuje o areálu Pražského
hradu či jeho okolí.
Boleslav I.
Hrob: neznámé místo kdesi v areálu Pražského hradu; pokud
je ztotožnitelný s hrobem K1, pak byl původně pohřben ve
svatovítské rotundě a dnes uložen v depozitáři oddělení
uměleckých sbírek Správy Pražského hradu. Uvažuje se o pohřbu
do případného nově zbudovaného hrobu v katedrále sv. Víta
v Praze.12
Závěr
Kosterní pozůstatky z hrobu K1, jednoho z nejstarších
na Pražském hradě, důvodně připisované prvnímu křesťanskému
českému knížeti moravského původu – Bořivojovi I. –
budou znovu pohřbeny, tentokrát ale se jménem tříletého
bratrovraha Boleslava I. To je, myslím, zcela bezprecedentní případ.
Lze takový nehorázný p o d v o d ,
provedený ve zločinném spolčení několika osob,13 vůbec něčím ospravedlnit?
Petr Šimík, Brno.
Post scriptum:
M. Lutovský se do svého nesmyslného nápadu s tříletým
bratrovrahem natolik zamiloval, že vůbec neváhal jej znovu použít
i ve své nejnovější publikaci „Po stopách prvních Přemyslovců“
(2006, s. 241, 243) (viz literatura níže):
(241) „A hrob Václavova
bratra Boleslava? Nevíme, kde byl zakladatel státu pohřben, jedna
z pravděpodobných hypotéz14
jej ale spojuje s trochu
záhadným hrobem, který v roce 1911 objevil stavitel Hilbert
téměř 2 metry pod podlahou svatováclavské kaple. Hroby
byly vlastně dva, ten druhý byl ovšem výrazně porušen při
stavbě románské baziliky a z kostry zůstala zachována
jen část jedné dolní končetiny. Hroby nenesly žádné
identifikační znaky, nedochovaly se žádné informace o tom,
komu by mohly patřit. Jejich objevitel je tedy označil písmenem K
(jako kníže) a pořadovou číslovkou 1 a 215
a k jejich
možné interpretaci uvedl: »Vzácnost polohy v rovnoběžce s hrobem
sv. Václava, ve vzdálenosti jen 3,6 m prvního hrobu od osy
hrobu svatého knížete, dává usuzovat na význačnou osobnost buď
rodu knížecího, nebo stavu biskupského« (K. Hilbert 1934)“.
(...)
(243) „Vnucuje se
samozřejmě otázka, kdo by se v době rodícího se svatováclavského
kultu opovážil nechat pohřbít před Václavovým hrobem, a to
v postavení, které jednoznačně ukazuje na souvislost s hrobem
světcovým.16
Odpověď, že hrob K1 je hrobem Boleslava I.
a v hrobě K2 byla pohřbena Boleslavova manželka Biagota,17
je možná trochu odvážná,18
rozhodně ji však n e m ů ž e m e
zcela odmítnout.19
Oba hroby jsou, patrně jako výraz úcty, s Václavovým
hrobem shodně orientovány. A kdo se chtěl poklonit ostatkům
svatého Václava, stoupl na hrob muže, obviňovaného z jeho
vraždy“.20
Několik slov o autorovi:
PhDr. Michal Lutovský (* 18. 4. 1961 v Praze) vystudoval
archeologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V letech
1985-1995 působil v Národním muzeu, od roku 1996 pracuje v Ústavu
archeologické památkové péče středních Čech. Specializuje se
na raně středověkou archeologii, kterou externě přednáší na
Filozofické fakultě UK a na Západočeské univerzitě v Plzni.
V centru jeho zájmu leží rovněž otázky pohřebních rituálů
a hrobová problematika vůbec. Je autorem více než stovky
studií otištěných v domácím i zahraničním odborném
tisku a několika vědeckých i populárně zaměřených
knih.
Poznámky:
|
1 –
|
Srovnej
„Rodokmen »Přemyslovců«“,
kde je Třeštíkova hypotéza vyjádřena graficky. |
2 –
|
Viz
E. Vlček (1982). |
3 –
|
Srovnej
„Rodokmen Mojmírovců“. |
4 –
|
Viz
tabulka 4: „Životní data
knížat podle legend“. |
5 –
|
Srovnej
„Genetické vazby
mezi členy prvních tří generací »Přemyslovců«“. |
6 –
|
A
to jsou, prosím, názory odborníků, odpovědných za
archeologický výzkum Pražského hradu! |
7 –
|
Tato
mylná domněnka nevypovídá nic o Bořivojovi a době
prvních „Přemyslovců“, ale pouze o autorovi samotném
a době,
kdy jeho text vznikl. A tato výpověď je varující, co
je to vlastně za člověka? –
M. Lutovský zřejmě tímto způsobem opravdu uvažuje a tomu,
co napsal, dokonce snad i věří. Vůbec mu to nepřipadá
z v r á c e n é ,
z v r h l é a o d p o r n é . Patrně by totéž neváhal aplikovat i na své
vlastní rodině a hrob vraha někoho ze svých blízkých,
umístěný hned v sousedství, by pak také, nejspíš osobně, ozdobil nějakým pěkným
veselým
ornamentem (srovnej obr. 2).
A pak pravidelně, nejméně jednou za rok, by se chodil výsledkem svého snažení kochat. |
8 –
|
To
jsou základní údaje, které musel M. Lutovský znát.
Buď na základní škole nezvládl jednoduché počtářské
úkony, anebo vědomě manipuluje se svými čtenáři.
Jestliže se kníže K1 dožil 35-40
let a současně jeho hrob patří Boleslavovi I.
(†972), pak ten by se musel narodit nejdříve v roce
932, nejpozději v roce 937. Přitom Václav byl Boleslavem zavražděn
v roce 935. To je historický fakt. Podle M. Lutovského
tedy Václava zabil Boleslav v tom lepším případě
jako tříleté dítě, v tom horším dokonce 2 roky před
svým narozením:
a) 972 – 40 = 932, 935
– 932 = 3,
b) 972 – 35 = 937, 935
– 937 = –2.
Jestliže však ve skutečnosti Boleslav I. (* 907) zemřel
ve stařeckém věku († 972), pak nemohl být pohřbený v hrobu K1.
Ze všech nabízených možností vychází pouze varianta s pohřbem
Bořivoje, neboť hroby jeho synů, Spytihněva a Vratislava,
již byly nalezeny jinde. Viz tabulka 12: „Dožitý
věk knížat podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu
jejich kosterních pozůstatků“ a tabulka 13:
„Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“. |
9 –
|
Prolatinsky
orientovaný Spytihněv II. dává ze Sázavy vyhnat
slovanské mnichy. Jde tak říkajíc na ruku papeži. Ten
ho za jeho vstřícnost odměňuje biskupskou
mitrou. Jestliže Spytihněv II. rozhodl Bořivojův hrob v rotundě ponechat
jako anonymní, projevil tím zřejmě maximum možné
tolerance, jíž byl ke svému dávnému předkovi schopen. |
10 –
|
Zřejmě
v jakési obavě z církevní roztržky je doba příznivá pro
staroslověnské písemnictví a liturgii opakovaně střídána
dobou jejich otevřeného pronásledování. |
11 –
|
Přitom
jej nikdo nemusel hledat. Už od roku 1982 každý člověk s běžným
kulturním rozhledem přece ví, že kníže Bořivoj (†888) byl
pohřben v hrobu K1 na místě, nad nímž dal později
(925-930) kníže Václav postavit rotundu (D. Třeštík
1997, s. 452-453). |
12 –
|
Vědeckým
výzkumem prokázané Bořivojovy kosterní pozůstatky budou
nyní pohřbeny pod Boleslavovým jménem. A to jen
proto, že Boleslavův původně předpokládaný hrob v bazilice
sv. Jiří se pražským archeologům jaksi vytratil. |
13 –
|
Kdo
se na přípravě tohoto komplotu zatím podílel: J. Frolík-Z. Smetánka
(1997), M. Lutovský
(1998, 2001, 2007),
N. Profantová
(2000), J. Sláma
(2001).
„Věda je mafie a hodně v ní záleží na
kontaktech. Musíte se dostat do okruhu lidí, kteří se navzájem
citují, znají a zvou na prestižní kongresy a konference“
– konstatovala předsedkyně Akademie věd ČR Helena
Illnerová v rozhovoru pro Páteční magazín deníku
Lidové noviny (A. Plavcová: Říkali jí Perpetum
mobile, 23. 1. 2004, č. 4, s. 4-9). |
14 –
|
Zřejmě
vrozená skromnost autorovi nedovolila uvést, že se jedná
právě o jeho vlastní hypotézu. Ta ovšem není ani
dost málo „pravděpodobná“, spíše by se pro ni
hodilo zcela jiné přirovnání. Protože vykazuje všechny znaky
stupidního jednání, asi nejlépe bychom ji mohli označit
jako hypotézu dostatečně „stupidní“. Srovnej výše pozn. 7
a 8.
stupidní příd.
(l) mající nebo projevující
omezené rozumové schopnosti, velmi hloupý, omezený: s. člověk,
s. nápad, návrh; s. propaganda nesmyslná; stupidně
přísl.; stupidnost, -i ž
stupidita: udělat to ze s-i; takové s-i nebudu poslouchat
stupidní řeči |
15 –
|
A
proč asi K. Hilbert hroby označil právě čísly 1 a 2?
Patrně proto, že je považoval za hroby prvních křesťanských
knížat Čechů. |
16 –
|
Je
to přesně obráceně. Protože hroby K1 a K2 jsou
prokazatelně starší než rotunda a tedy starší než
Václavův hrob v ní, lze pouze hovořit o souvislosti
světcova hrobu s hroby K1 a K2. Nikdy ne naopak. |
17 –
|
A
protože nevíme, kdo byl v hrobu K2 pohřbený (a mohla
by to být i žena?), bude to nejspíš Boleslavova manželka.
Čili „vědecký důkaz“ opřený o vlastní nevědomost.
Srovnej článek: „Jak starý
je hrob K1 ve svatovítské rotundě?“, tam pozn. 13. |
18 –
|
To
není odpověď „odvážná“, ale odpověď nepravdivá a ke všemu veskrze
hloupá (viz výše pozn. 14). |
19 –
|
Takovou
odpověď naopak m u s í m e
co nejrozhodněji odmítnout! |
20
–
|
...stoupl
na hrob jeho děda, knížete Bořivoje, který do Čech přinesl
křesťanství z Moravy
(Kristián, kap. 2).
Proto právě nad jeho hrobem kníže Václav vybudoval podle
velkomoravských vzorů rotundu, kterou od počátku zamýšlel jako budoucí kostel
biskupský. Stejnou argumentaci použil Kristián,
když biskup Vojtěch a kníže Boleslav II. chtěli z Václavovy
rotundy učinit kostel arcibiskupský, neboť na Moravě v době
Bořivojově Metodějovo arcibiskupství již bylo. Nyní mělo jít jen o jeho
obnovení a přenesení do Čech. Kristián proto kvůli tomu
nechal ryze účelově
(znovu) pokřtít Bořivoje samotným arcibiskupem Metodějem.
Viz tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů
o »správné« datování Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“. |
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Hroby: „Vratislavův
hrob“.
Hroby:
„Hrob knížete Václava“.
Hroby: „Hrob K1 a kníže Boleslav I.“.
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o
»správné« datování Bořivojova
křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské
historie by nebyly ani české mýty!
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z
Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Komentáře: „Přemyslovský cyklus ve
znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle
antropologicko lékařského průzkumu. Katalog stejnojmenné výstavy.
NM, Praha 1982 (nestránkováno).
• Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského
Hradiště. Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 1993-1994. MNK, Brno 1995, s. 167-211.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum
říše Velkomoravské. MZM a Litera, Brno 1996.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeologie na Pražském hradě.
Lektorovali Zdeněk Dragoun a Jiří Sláma. Paseka, Praha a Litomyšl
1997.
• Michal Lutovský: Hroby knížat.
Kapitoly z českých dějin a hrobové archeologie. Recenzoval doc.
PhDr. Jiří Sláma, CSc. Set Out, Praha 1997.
• Michal Lutovský: Bratrovrah a tvůrce státu. Život a doba
knížete Boleslava I. Recenzoval doc. PhDr. Jiří Sláma,
CSc. Set Out, Praha 1998.
•
Naďa Profantová: Vytváření mocenských struktur u západních
Slovanů. In: Europas Mitte um 1000. Theiss, Stuttgart 2000, I. sv., kap 3.5, s. 293-295 (český
překlad: Střed Evropy okolo roku 1000. Sborník esejů ke
stejnojmenné výstavě. NLN, Praha 2002, kap. 3.5, s. 104).
• Milena Bravermanová-Michal Lutovský: Hroby, hrobky a pohřebiště
českých knížat a králů. Recenzovali PhDr. Jan Frolík,
CSc., a PhDr. Vladimír Kupka, Ph. D. Libri, Praha 2001.
• Petr Šimík: Největší archeologický podvod století? Bořivoj
má být znovu pohřben jako Boleslav I. In: Buchlovský
zpravodaj IX, č. 10, říjen 2003. Buchlovice 2003.
• Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete
Bořivoje. In: Velká Morava mezi Východem a Západem.
Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference,
Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ AV ČR Brno,
Brno 2001, s. 349-353.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy?
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005. MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Michal Lutovský: Po stopách prvních Přemyslovců. I. Zrození
státu (872-972). Od Bořivoje I. po Boleslava I. Libri,
Praha 2006 (dotisk 2007).
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|