18. ŽIVOTNÍ
DATA A OBDOBÍ VLÁDY BŘETISLAVA I.
A JEHO POTOMKŮ
PRAŽŠTÍ „PŘEMYSLOVCI“
A MORAVŠTÍ ÚDĚLNÍCI DO ROKU 1140
|
|
Tabulka 18. Srovnání
věku a období vlády Břetislava a jeho synů a vnuků v moravských údělech1
(VDZKČ I, s. 740n) s přihlédnutím k výsledkům
antropologicko lékařského průzkumu jejich kosterních pozůstatků
a určení dožitého věku dle E. Vlčka a kol. (1997). Data
narození jsou jen přibližná. Období vlády je vyznačeno silnou
čarou. Podle Břetislavova
stařešinského řádu vždy nejstarší z moravských údělníků
měl pak usednout na pražský stolec. Knížatům uvedeným v tabulce kurzívou se to však nikdy nepodařilo. Proto
také žádný z nich není vyobrazen ani mezi panovníky
se štítem a kopím s praporcem
na malbě
ve znojemské rotundě.2
Třemi svislými šedými pruhy jsou vyznačeny
jednotlivé fáze výmalby
znojemské rotundy, z nichž ty první dvě byly dílem Břetislava I.3
Třetí fáze proběhla pak o téměř 100 let později až za Soběslavovy
vlády.4 Samotná stavba rotundy
však pochází, podobně
jako rotunda ve Starém Plzenci (obr. 7), zřejmě již z 10. století,5
neboť známky nejstaršího opevnění znojemské hradní ostrožny
patří do 10. století (J. Kovárník 1997, s. 7).
Poznámky:
|
1 –
|
„Striktně vzato, údělná
Morava je čirým výmyslem historiků, jejich umělou
konstrukcí, a to proto, že dnes užívané a obecně
srozumitelné pojmy »úděl« a »údělník« vymyslel teprve
Josef Jungmann. Přiznejme si však, že Jungmannův termín nepostrádá
jistou vnitřní logiku a že vcelku vystihuje postavení Moravy v přemyslovských
državách mezi léty 1055 a 1201“ (M. Wihoda 2006, s. 33).
Podobně čistým výmyslem historiků, jejich umělou konstrukcí, je i zavádějící název pražského
vládnoucího rodu – „Přemyslovci“. Nazvala jej tak až romantizující historiografie
19. století (J. Žemlička 2000, s. 268). Historikové umění
také nezůstali pozadu a v postavách bez pláště ve
znojemské rotundě (viz níže obr. 1)
si zase vybájili „moravské údělníky“ (M. Trapp 1863, O. Votoček
1949, J. Mašín 1954, A. Friedl 1966, A. Merhautová
1983), případně „následníky“ (L. Konečný 1997)
– viz níže pozn. 2. |
|
Obr. 1. Znojemská
rotunda – severní polovina 4. pásu maleb. Deset
pražských panovníků.
Z nich prvních devět (od Bořivoje [09] po Oldřicha [17], uprostřed sv. Václav
[13] v přilbě)
je vyobrazeno bez
pláště, protože na Moravě nevládli.
Teprve desátý Břetislav [18],
„jenž tu zemi první
podrobil svému panství“ (Kosmas III,
34), je opatřen pláštěm.
|
2 –
|
Zatímco pražští „odborníci“ předpokládají v postavách panovníků vyobrazených ve 4. pásu
maleb bez pláště (celkem devět) moravské „údělníky“
(viz obr. 1) (J. Mašín 1954; A. Friedl 1966; A. Merhautová 1983, 2000;
B. Krzemieńska 1985, 2000; D. Třeštík 1987, 2000; J. Žemlička 1997; J. Bažant 2000;
M. Bláhová 2003 s. 58; Z. Všetečková
2004; V. Vaníček 2007, s. 274; J. Kovárník 2008),
tj. ty, kteří v roce 1134 (domnělý rok vzniku maleb) již
n e ž i l i ,
brněnský uměnovědec L. J. Konečný (1997, 2005) a jeho epigoni V. Tatíček (1998) a A. Novotný (2004) v nich spatřují jakési
„následníky“,
přemyslovské prince či vládní čekatele. Tj. všechny
ty, kteří v roce 1091 (domnělý rok vzniku maleb) byli
naopak n a ž i v u
– viz výše tab. 18.
Vůbec je přitom nezarazilo,
že tito údajní „údělníci“ či „následníci“ v ruce drží
korouhev čili praporec (obr. 1),
vladařskou
insignii – symbol držení léna, příslušející jen a pouze suverénnímu panovníkovi
(Kosmas
II, 13; II, 45; III, 8;
III, 15; III, 34;
M. sáz. k roku 1126; Kan.
vyš. k roku 1138 a 1140;
A. Friedl 1966, s. 62; J. Žemlička
1997, s. 126; týž 1998, s. 42; B. Krzemieńska 1999, s. 293,
325-327). Viz také níže
obr. 2.
|
|
Obr. 2. Římský král
(císař) uděluje léna biskupovi, abatyši (vlevo)
a světským knížatům (vpravo). Podle vyobrazení z Heidelberského
rukopisu,
tzv. Sachsenspiegelu, z první čtvrtiny 14. století (J. Žemlička 1998, s.
42).
|
|
V obou případech, ať už jde
o „údělníky“ či „následníky“ bez pláště, se proto
jedná o učený nesmysl, neboť navíc uprostřed mezi nimi je vyobrazen
sv. Václav v přilbě
(viz výše obr. 1, detail
viz níže obr. 3). Mají
korouhev – jsou to tedy
pražští
panovníci – první křesťanská
knížata od Bořivoje po Oldřicha (J. Zástěra
1986, 1990; P. Šimík 2001,
2004,
2006). Viz Citace níže.
Ještě v roce 2006 o tento učený
nesmysl opřeli doprovodnou obrazovou prezentaci autoři výstavy
„Sága moravských Přemyslovců“ pořádané
Vlastivědným muzeem v Olomouci a Muzeem města Brna. Zvolili pochopitelně jeho „pražskou“
verzi s „údělníky“ (podle B. Krzemieńske), aby návštěvníkům mohli přiblížit vyobrazení moravských
„údělných“ knížat. A tak např. sv. Václav ze
znojemských maleb (viz níže obr. 3)
byl v katalogu výstavy i ve sborníku prezentován jako „údělník“ Oldřich Brněnský
(M. Wihoda
2006, s. 34). Stejný nesmysl se pak podařilo D. Třeštíkovi
(† 2007), A. Merhautové a Z. Měřínskému vpašovat ještě do publikace „Přemyslovci. Budování českého
státu“ (Praha 2009). Srovnej „Přilba
jako atribut svatého Václava“.
Možnost vyobrazení „moravských údělníků“ bez pláště, ale zato s korouhví,
v rotundě odmítli:
• J. Zástěra (1986): „Ve čtvrtém pásu je... devět knížecích
postav, obléknutých do krátkého roucha bez knížecího pláště. Na těchto
devíti postavách zatím z t r o s k o t a l o
úsilí uspokojivě vyřešit problém přemyslovského
cyklu – oba uvedení autoři (J. Mašín, A. Friedl) považovali
postavy bez plášťů za knížata vedlejší znojemské větve Přemyslovců“.
• T. Krejčík (1986, s. 374): „Korouhev
jako symbol suverenity mohla být propůjčována jako symbol
léna. Na moravských denárech doprovází korouhev panovníka poměrně
zřídka, častěji je zde zachycena jako atribut sv. Václava“.
• L. Konečný (1997): „Ani novější koncepce výkladu (Merhautová,
Krzemieńska) dostatečně neobjasnily řadu ikonograficky závažných otázek,
jako např. proč jsou donátoři zobrazeni v pláštích, šlo-li o moravská
(znojemská) přemyslovská knížata, jejichž nárok na český trůn nebyl
realizován, nebo proč není postava s královskými atributy (Vratislav II.)
začleněna v navrhované posloupnosti českých panovníků (domněnka o jejím
vyřazení na »důstojnější, čestné« místo, nastolená již Votočkem,
není dostatečně podložena). Také dosavadní snahy o genealogickou
identifikaci knížecích figur v plášti a zejména oněch bez
pláště (domněle moravských Přemyslovců), s nevyhnutelností
nepravděpodobného dvojího vyobrazení některých, plně neuspokojí v žádné
předložené variantě, a sotva jsou přijatelné i v případě
nezobrazení knížat současně vládnoucích (Krzemieńska), což by
odporovalo smyslu vzniku výtvarných děl tohoto druhu, jak je známe ze srovnávacích
dokladů“.
• P. Černý (1997): „Jiným zarážejícím stereotypem dosavadního bádání
o znojemské panovnické genealogii je ryze spekulativní, apodiktické a ničím
zatím blíže nedoložené tvrzení o totožnosti postav oděných do
svrchního pláště s českými, resp. pražskými Přemyslovci a postav
bez pláště s moravskými údělníky této dynastie“.
• P. Šimík (2001): „V rotundě ani žádní údělníci být
zobrazeni nemohou, protože všech 27 knížat má jako symbol panovníka-suveréna
kopí s praporcem. O praporci z písemných
pramenů (např. Kosmas; A. Friedl 1966, s. 62; J. Žemlička
1997, s. 126; B. Krzemieńska 1999, s. 293, 326-327) víme, že
jej panovník (a ne nějaký moravský údělník) přebíral od císaře
v léno poté, co byl zvolen sněmem Čechů (a Moravanů). Zřejmě
proto také na většině moravských denárů těchto údělníků, kde jsou
vyobrazeni s kopím, nalézáme kopí bez praporce (J. Šmerda 1996,
č. 330, 341, 344, 345, 364, 387, 388, 428a, 431, 433a, 433b, 448a, 448b).
Znamená to tedy, že ve 4. pásu maleb nemohou být zobrazeni moravští
údělníci, následníci trůnu či veškeré žijící členstvo přemyslovského
rodu, ale jen a pouze 19 pražských Přemyslovců, ať již v plášti
nebo bez, od Bořivoje [09] po Soběslava [27], jak to správně předpokládá
hypotéza J. Zástěry, a mezi nimi také sv. Václav [13] v přilbě
a s obráceným štítem“.
|
|
Obr. 3. Portrét sv. Václava
[13] v
přilbě bez pláště. Nástěnná malba ve znojemské rotundě.
Foto v UV světle: František Sysel a Kateřina Dvořáková 1999.
Obr. 4. Denár Bořivoje II. (Š 177b) s vyobrazením sv. Václava v přilbě
s pruhovaným štítem
a kopím s praporcem s dvojitým zakončením (přesně jako v
rotundě).
|
3 –
|
Celá rotunda byla vymalována (I. fáze)
někdy za Břetislavovy
správy Moravy (1019-1034). V době, kdy byl Břetislav pražským
knížetem (1035-1055), byly malby doplněny (II. fáze).
Jednalo se tehdy o přemalbu severní poloviny 4. pásu
(viz výše obr. 1), kde
bylo původně umístěno pokračování mariologického cyklu ze 2. pásu
maleb (P. Šimík 2004, s. 103-106,
123). |
|
Obr. 5. Břetislav I.
[18] – zadavatel I. a II. fáze výmalby.
V rotundě vyobrazený ve 4. pásu jako první panovník v plášti.
Obr. 6. Soběslav I. [27] – zadavatel III. fáze výmalby.
V rotundě vyobrazený ve 4. pásu jako poslední panovník v plášti.
|
4 –
|
Za Soběslavovy vlády proběhla domalba (přemalba) jižní
poloviny 4. pásu (III. fáze).
V této fázi výmalby byl přemalován i zbytek
mariologického cyklu, který původně končil obrazem „Nanebevzetí
P. Marie“ v jeho byzantském pojetí „Zesnutí
Bohorodičky“. Srovnej portréty Břetislava I.
a Soběslava I. v plášti
na obr. 5 a 6 výše, z nichž
je patrné, že každý z nich je prací jiného malíře (dělilo
je od sebe bez mála 100 let). Více informací najdete v článku: „Friedlovi »Přemyslovci« ve Znojmě“.
Srovnej také
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen a „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum. |
|
Obr. 7. Rotunda sv.
Petra ve Starém Plzenci.
|
5 –
|
Zdivo z nepravidelně přitesávaných
kvádříků, uložených v řádcích na kvalitní vápennou maltu,
dosahuje síly 1,1 metru a je zevně neomítnuté.
Materiálově se velmi podobá zdivu rotundy sv. Petra ve Starém
Plzenci (obr. 7), která pochází asi z 3. čtvrtiny
10. století (A. Friedl 1966, s. 20), kdy v Čechách
vládl Boleslav I. |
|
Petr Šimík (2007).
Citace:
MALE VERUM EXAMINAT OMNIS CORRUPTUS
IUDEX.
(Špatně zkoumá pravdu každý podplacený soudce).
HORATIUS (Sat. II, 2,
8).
EIS NUNC PRAEMIUM EST, QUI RECTA
PRAVA FACIUNT.
(Dnes dostanou ještě odměnu, kdo z dobrého dělají špatné).
TERENTIUS (Phorm. 771).
NOCENTEM QUI DEFENDIT, SIBI CRIMEN
PARIT.
(Kdo chrání viníka, sám se dopouští viny).
PUBLILIUS SYRUS (Sent.
N. 45).
Břetislavův
stařešinský řád, pronesený tímto knížetem v Chrudimi roku
1055, jak jej zaznamenal Kosmas (II, 13):
„Ach, jak se vždy strachuje mysl rodičů o nejistý osud synů! Jest tedy předem pečovati o to, aby po mém
skonání nevznikl mezi nimi nějaký spor o to, kdo má dostati
panství nad zemí. A proto vás pro Boha prosím a zapřísahám vás
přísahou vaší věrnosti, aby mezi mými syny
nebo vnuky vždy nejstarší držel nejvyšší moc a stolec v knížectví
a aby všichni jeho bratři nebo ti, kteří pocházejí z knížecího
rodu, byli pod jeho panstvím. Věřte mi, nebude-li j e d i n ý
v l á d c e spravovati toto knížectví, vám předním hrozí ztráta hrdla a veliká škoda lidu“.
Jaký
byl skutečný vztah mezi vladařem a moravským údělníkem
(jakýmsi správcem svěřeného území) připomněl Kosmas
(III, 34) ve své kronice znovu k roku 1110, kdy kníže
Vladislav I. zajal Otu II.: Když na knížete
[Vladislava] jeho rádcové doléhali, aby dal Otu oslepiti, pravil:
„Nikoli, nebudu se rovnati knížeti polskému Boleslavovi, jenž
svého bratra Zbyhněva lstivě povolal pod závazkem přísahy a třetího
dne ho oslepil. Avšak já nechci s bratrancem začíti věčné
různice, nýbrž chci ho jen potrestati, aby potrestán zmoudřel a poznal
sám i aby jeho potomci byli si toho vědomi, že země
moravská a její s p r á v c o v é
jsou vždy p o d m o c í
knížete českého, jak to náš děd svaté paměti
Břetislav nařídil, jenž
tu zemi první podrobil svému panství“.
A. Friedl
(1966, s. 62): „Korouhev je znakem suverenity.
Korouhví bylo možno vládnout, ale korouhev bylo možné také
propůjčovat. Římský císař nebo král na podkladě těchto představ
odevzdáním korouhve propůjčil římské léno svému leníku. Český
kníže u příležitosti svého nastolení vždy odjíždí do
říše na sněm nebo do města, kam byl zvlášť pozván, nebo kde
německý císař nebo král ve funkci římského panovníka právě
pobýval. A zde obvykle »podáním
korouhve a jiných odznaků« přijal
Čechy [a později i Moravu – pozn. PŠ] v léno.
Korouhev, jak tuto insignii nazývají kronikáři, je
tedy podle jejich svědectví znakem suverenity
nad svěřeným lénem. Je odznakem čestným a nikoli nahodilým.
I malíř při používání tohoto ikonografického detailu,
vyjádřeného p r a p o r c e m , byl vázán společenskou diferenciací.
Nemohl přisoudit takovou distinkci postavě, jíž ve skutečnosti
nepatřila, i když tu šlo jen o typisaci určitého
druhu. Jestliže tedy znojemský malíř ve své genealogické řadě
každou figuru vybavil kopím a praporcem,
učinil tak proto, že fiktivně tu portrétoval české p a n o v n í k y
jako suverény, i když byli zároveň
leníky římských císařů“.
K tomu je ovšem nutno dodat, že všichni čeští panovníci
jsou portrétováni v horním 4. pásu maleb, zatímco
dolní 3. pás je vyhrazen moravským vladařům. O moravských
„údělnících“ se tu A. Friedl v souvislosti s praporcem
vůbec nezmiňuje! V jejich případě lze také sotva mluvit o lenících
římských králů či císařů.
|
Obr. 8. Liutharův
evangeliář – celek a detaily. Konec 10. století. Oba králové,
polský
Boleslav I. Chrabrý a uherský Štěpán I.
Svatý (uprostřed), mají na svých kopích jako leníci
císaře Oty III. praporec.
Jim podřízená knížata v plášti
(vpravo) však mají pouze kopí bez praporce.
|
B. Krzemieńska
(1999, s. 29): „Vladivoj
totiž velice rychle změnil pána. Již v listopadu roku 1002
se najednou objevil na sjezdu v Řezně u krále Jindřicha;
tady se »v důsledku moudré rady« podřídil králi, slíbil
mu věrnost a odměnou obdržel Čechy
v léno. Dnes je bezpečně známo, že to byl vůbec
první případ, kdy český panovník – a tím Vladivoj
bezesporu byl – sáhl po tomto řešení“ – viz Břetislavův
lenní hold (tam pozn. 10).
Srovnáme-li tuto
zprávu s vyobrazením na Liutharově evangeliáři (obr. 8)
nebo v tzv. Sachsenspiegelu (obr. 2),
či s dobovými zprávami kronikářů (viz Kroniky
níže), je zřejmé, že král Jindřich tehdy v Řezně předal
Vladivojovi lenní praporec čili
korouhev (srovnej Dětmar
V, 21, k roku 1002). O předání Čech v léno
pak autorka píše ještě několikrát – v souvislosti
s knížaty Jaromírem (v Praze 1004) (s. 52), Oldřichem
(v Merseburgu 1012) (s. 60), Břetislavem I. (v Řezně
1041) (s. 325-327) a Vladislavem I. (v Rokycanech
1110) (s. 52-53) –, o praporci se však
velice obezřele n e z m i ň u j e . Vynechává proto, mimo jiné, také
velmi důležitou Kosmovu zprávu, že v Řezně roku 1099 Břetislavův
bratr, Bořivoj (II.), obdržel z ruky císařovy korouhev,
„aby označil všem Čechům, kteří přišli s ním, že
má býti po smrti Břetislavově povýšen na knížecí stolec
bratr jeho Bořivoj“. Učinila tak nepochybně s ohledem na svoji hypotézu
o moravských údělnících bez pláště s praporcem
na malbě ve znojemské rotundě
(1985,
2000) – viz výše obr. 1.
Že se
udělení léna dělo s y m b o l i c k y
právě předáním
praporce čili korouhve,
dotvrzují zprávy kronikářů Dětmara,
Kosmy, Mnicha sázavského i Kanovníka vyšehradského – viz níže Kroniky.
B. Krzemieńska
záměrně a úmyslně z a m l č e l a
všechny ty případy, kdy
kronikáři v souvislosti s udělením léna přímo uvádějí,
že dotčená osoba převzala z ruky krále či císaře
korouhev čili p r a p o r e c : Bořivoj II. (Kosmas k roku 1099),
Oldřich Brněnský (Kosmas k roku 1101),
Soběslav I. (Mnich sázavský k roku
1126), Vladislav, Soběslavův syn (Kanovník vyšehradský k
roku 1138), Vladislav II., syn Vladislava I. (Kanovník
vyšehradský k roku 1140).
Snad není třeba připomínat, že se v těchto případech
vždy jednalo o stávajícího
či budoucího panovníka a vládce celého „státu“, a ne
o instalaci nějakého podřízeného knížete čili správce
v jeho údělu
na Moravě. A to jistě věděla i B. Krzemieńska a pochopitelně
také D. Třeštík
(její manžel), který přesto její pomýlenou hypotézu do posledního dechu
prosazoval
a bránil „proti všem“,
což je jistě velmi dojemné a galantní, ale také zcela nevědecké. Na území
historické vědy tak došlo k typickému „střetu zájmů“,
v němž nad vědeckou správností a tedy i pravdivostí nakonec zvítězila
rodinná selanka
u teplého nedělního oběda.
Teprve po smrti své manželky
se D. Třeštík (2009, s. 276-277) osmělil a její
hypotézu výrazně modifikoval – přidal i v roce 1134
žijící knížata: „Na tento konstitutivní akt [Kosmovo
Povolání Přemysla Oráče] se roku 1134 také odvolal malý
znojemský údělný kníže Konrád II., když dal na stěny
svého hradního kostela umístit jakousi »malovanou ústavu« přemyslovského
státu (srovnej také strany
278-280). Ta je v této rozvinuté monumentální podobě a síle
svého významu jedinečným dílem v celé tehdejší Evropě.
Program cyklu začíná scénou povolání Přemysla od pluhu k vládě
a pokračuje obrazovým katalogem všech knížat, nástupců Přemysla,
vládnoucích na pražském trůně i v moravských údělech.
Katalog zahrnuje jak pražská, tak moravská knížata. Vyjdeme-li
z toho, že Soběslav I.
se roku 1130 prohlašoval za devatenáctého
»monarchu« Čechů, je zřejmé, že počítal tuto posloupnost ve
vládě od prvního křesťanského knížete Bořivoje, tedy s pominutím
»pohanských« knížat, avšak se zahrnutím Vladivoje,
kterého Kosmas nezná. To odpovídá katalogu, který se zachoval v četných
(i když pozdních) rukopisech nezávisle na Kosmově kronice.
Šlo tedy jistě o »oficiální«, závazný seznam českých
knížat, existující nepochybně již na počátku 12. století.
Počítáme-li podle něho knížata s insignií
pláště vyobrazená v rotundě, dostaneme
souvislou řadu od Bořivoje I. po samotného Soběslava I.
– ocitneme se tedy v roce 1134, kdy zřejmě, podle tvrzení
pozdějšího nápisu, došlo
k přestavbě a nepochybně i k vymalování
rotundy. Devět knížat bez pláště odpovídá přesně počtu
moravských údělných knížat vládnoucích od roku 1055 do 1134,
ovšem s tím, že nejsou rozlišena podle údělů a nelze
je tedy identifikovat“.
Protože D. Třeštík nikdy nebyl moc silný v počtech,
tak osmnácti knížatům na malbě v plášti
přiřadil 19 jmen včetně v roce 1134 žijícího Soběslava.
Obdobně u devíti knížat bez pláště na začátku
řady sice ubral Břetislava (†1055), na konci však přidal v roce 1134 žijící
„údělníky“, Vratislava Brněnského a Konráda II. Znojemského, tedy
celkem 10 jmen. Co k tomu dodat? Navíc, rytý
nápis „tvrdil“ úplně něco jiného než se D. Třeštík
naivně domníval. Zkratka „constio“
v 6. řádku nápisu neznamenala novou „přestavbu“
(constructionem) rotundy, ale její nový „statut“
(constitutionem) v rámci nového správního uspořádaní
moravského biskupství. My už také víme, že žádní „údělníci“
v rotundě namalováni nejsou (proto nemohou být ani rozlišeni
podle údělů), protože všechny postavy drží v ruce praporec,
symbol držení léna – jsou to všechno panovníci,
a ty už rozlišit lze. Také úvodní
oráčská scéna nemá nic společného s nějakým smyšleným
pohanem Přemyslem, ale je připomenutím nejvýznamnější
události v historii Velké Moravy a moravské církve –
příchodu a působení byzantské misie Konstantina
a Metoděje na pozvání křesťanského
krále-oráče Rostislava.
Komentář:
A. Friedl vyjádřil
jasně a srozumitelně (viz text výše), že on sám i figury bez pláště
ve 4. pásu považuje za české panovníky, ne za nějaké moravské údělníky
(o „následnících“ L. Konečného nebyla tehdy ještě řeč). Názor J. Mašína
(1954, s. 20, 22) o údělnících bez pláště tedy
dostatečně z ř e t e l n ě
odmítl. Nikdy totiž
nebyla řeč o tom, že by římský král nebo císař podal
svému leníku kromě korouhve také ještě
plášť. Nebyl to tedy
plášť, co ve skutečnosti, ale především na znojemské malbě, odlišovalo vladaře od
„údělníka“, resp. „následníka“,
ale vždy k o r o u h e v
čili praporec v ruce „jediného
vládce“ (viz také výše obr. 2
a obr. 8).
Pro chybějící plášť u devíti postav ve 4. pásu
maleb (obr. 1) musíme proto hledat jiné vysvětlení a zdůvodnění
(viz text dále).
Jak zaznamenal Kosmas
(II, 15), tak Spytihněv II. nedlouho po smrti svého
otce dal také hned najevo, že takovým „jediným“ vládcem je,
svým „uspořádáním poměrů na
Moravě“. Naprosto stejnou tendenci můžeme pak sledovat i u dalších
vladařů (Vratislava II., Břetislava II., Vladislava I.
i Soběslava I.). Přičinlivá snaha B. Krzemieńske
(1985, s. 21; 2000, s. 49) dokázat v rozporu s prameny
(viz Kroniky níže), dokonce i s vlastními
poznatky a závěry (viz lenní
praporec výše), že tomu tak nebylo (1985, s. 9; 2000, s. 23),
vyšla naprázdno. O „domněnkách“ L. J. Konečného
(2005, s. 304, 313) ve spojitosti s jakýmisi „následníky“
s korouhví ani nemluvě.
Spolehlivě to vyvrací samotný
fakt, že oněch d e v ě t postav bez
pláště ve 4. pásu, tzn. svoje „předchůdce“
na pražském stolci, tu nechal Břetislav I. namalovat
nedlouho poté, co se stal pražským knížetem (1035). Sám se nechal
namalovat jako první z nich v plášti
(obr. 1). V plášti
moravských králů, neboť po zániku Velké Moravy to byl právě
on (z pražských knížat), „jenž tu zemi první
podrobil svému panství“ (Kosmas III, 34).
Jeho „předchůdci“ na pražském stolci Moravě n e v l á d l i !
Proto také nemají plášť. Dobře to dokládá právě
postava sv. Václava [13] v přilbě uprostřed mezi
nimi (viz výše obr. 3). Sv.
Václav je tu bez pláště – jako kníže vládl jen v Čechách –, ale v ruce
drží kopí s praporcem jako suverénní panovník (viz výše
obr. 1), tak jako ostatní
knížata bez pláště od Bořivoje po Oldřicha (obr. 1).
V době, kdy tato část maleb vznikla (II. fáze),
tj. na konci třicátých let 11. století, ovšem
ještě žádné moravské úděly neexistovaly, nebyli proto žádní
„údělníci“, a možní „následníci“
– tehdy ještě nezletilí Břetislavovi synové – byli jen a pouze
č t y ř i (pro Jaromíra byla určena
církevní dráha). Údajní „údělníci“ (B. Krzemieńska
a spol.) či „následníci“ (L. Konečný a spol.)
ve znojemské rotundě vyobrazení bez pláště, ale zato s korouhví, jsou i proto
jen učený nesmysl a evidentní
vědecká lež (viz výše obr. 1
a pozn. 2). Srovnej „Lenní
hold Břetislava I. králi Jindřichovi III. v Řezně
roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy.
Petr Šimík (2007).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
Mapky: „Moravské úděly“.
Historie: „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie:
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie:
„Biskupské mitry Spytihněva
II. a Vratislava II.“.
Historie: „Soběslav I., Jindřich
Zdík a znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou...
Historie:
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna symbolizuje předání
kopí s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – Vladivoj přijal Čechy v
léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“
– polský Boleslav odmítl převzít od
krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“
– Oldřich přijal vládu v Čechách od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas (II, 13) k roku 1055“ –
„...aby ...vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a stolec v knížectví...“.
Kroniky: „Kosmas (II, 45) k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas (III, 8) k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas (III, 15) k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas (III, 27) k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas (III, 32) k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas (III, 34) k roku 1110“ –
„země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav I. převzal praporec
od krále).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku 1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského
v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel
Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého
Václava).
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 4: „Stáří prvních »Přemyslovců«“
podle legend a výsledků přírodovědeckého průzkumu E. Vlčka.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v
grafickém znázornění“ (do roku 940).
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data moravského krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a biskupové
moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný
terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav
na jednom obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení
Prahy upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy
Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární
fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Jiří Mašín: Románská nástěnná malba v Čechách a na
Moravě. ČSAV, Praha 1954.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Odeon, Praha 1966.
• Tomáš Krejčík: Ikonografie moravských denárů. In: Denárová
měna na Moravě. Sborník III. numismatického sympozia, Brno
1986.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Jaromír Kovárník: Dějiny zkoumání a památkové ochrany
znojemské rotundy. In: Znojemská rotunda ve světle vědeckého
poznání. Sborník vědecké konference, konané ve Znojmě 23.-25. 9. 1996.
JMM ve Znojmě, Znojmo 1997, s. 4-12.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha
1997.
• Václav Tatíček: Přemyslovské lustrování. Apropos, Praha 1998.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Josef Žemlička: Století posledních Přemyslovců. Melantrich,
Praha 1998.
• Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
Vyhodnoceno jako „Czech
šmejd české historické vědy za rok 2000“.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století.
In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února
999). Ed. L. Polanský, J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000,
s. 267-273.
• Klára Benešovská: Rotunda P. Marie a sv. Kateřiny. In: Deset
století architektury, Sborník stejnojmenné výstavy, Praha 2001, s. 41 a 98.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Marie Bláhová: Historická paměť v pramenech raně přemyslovských
Čech. Dějiny ve věku nejistot. Sborník k příležitosti
70. narozenin Dušana Třeštíka. NLN, Praha 2003, s. 53-69.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Aleš Novotný: Metody moderní mytologie neboli boj o „rukopis
znojemský“. VVM LVI, 1, Brno 2004, s. 3-14.
• Martin Wihoda: Testament knížete Břetislava. In: Sága moravských
Přemyslovců. Život na Moravě od XI. do počátku XIV. století.
Sborník a katalog stejnojmenné výstavy. VVM a MZM, Olomouc a Brno
2006, s. 33-50.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v
letech 1092-1140. Paseka, Praha a Litomyšl 2007.
• Dušan Třeštík: Idea státu a národa. In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer,
D. Třeštík a J. Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 272-277,
281-286.
• Anežka Merhautová: Přemyslovský cyklus ve znojemské rotundě.
In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer,
D. Třeštík a J. Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 278-280.
• Zdeněk Měřínský: Morava součástí přemyslovského státu.
In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer,
D. Třeštík a J. Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 219-227,
230-239.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|