ŽIVOT
SV. METODĚJE
VII |
[Pokračování ...]
Když po mnohých dnech odcházel filozof na soud Boží,
řekl svému bratru Metoději: „Hle, bratře, my
dva jsme byli souspřeží a táhli jsme jednu brázdu,1
a já jsem skončil svůj den a padám na líše. Ty pak
velmi miluješ horu,2 ale kvůli hoře
neopouštěj své učení. Neboť čímpak můžeš být spíše
spasen?“
[Pokračování ...]
Život sv. Metoděje
(kap. VII).
Poznámky:
|
1 –
|
Konstantin, který v Římě vstoupil do kláštera a zde přijal mnišské
jméno Cyril (Kyril), zemřel roku 869. Na svém úmrtním loži se spolu s bratrem přirovnává
k býčímu souspřeží, jež společně vyoralo pluhem hlubokou
brázdu na
poli šíření křesťanství mezi Moravany a Slovany. Rovněž Chvalořeč
o sv. Cyrilu a Metoději se zmiňuje o křesťanské orbě
obou bratrů. Srovnej použití této křesťanské symboliky orby v legendě Život
svatého Prokopa a paradoxně také u Kosmy (I, 22).
Není pak divu, že se Konstantin s Metodějem objevují za pluhem vedle
krále-oráče Rostislava na malbách ve
znojemské rotundě jako další dva oráči. Také zde se pochopitelně jedná
o křesťanskou symboliku orby
a ne o nějaké vyobrazení pohanů (mytického
Přemysla a Libušiných poslů-sedláků), jak se domníval např.
A. Friedl
(1966) i další pražští odborníci!
Býčí souspřeží tu symbolizuje těžkou práci, kterou museli
Konstantin a Metoděj vykonat na poli šíření křesťanství
mezi Moravany a Slovany. Viz
tab. 2 „Kosmův obrazový scénář“
a článek „Historie psaná štětcem“
aneb malby ve znojemské rotundě jako historický pramen (P. Šimík
2004, s. 122).
Raný středověk s oblibou používal zvířata
jako symboly k vyjádření např. lidských vlastností, tužeb či
údělů. Na býka můžeme pohlížet buď jako na dobytče,
nebo jako na apoštola, kazatele evangelia
– viz Aurelius
Augustinus. A co asi měl na mysli Kosmas
(I, 6)? Srovnej „Tažné
zvíře“. |
2 –
|
...Ty pak velmi
miluješ horu: Tou horou se myslí Olymp, na jehož
úpatí ležel klášter Polychron. Před
odchodem na Moravu byl Metoděj jeho opatem (J. Vašica 1966,
s. 245).
Konstantin-Cyril vyzývá svého
bratra, aby neopouštěl své učení a vrátil se z Říma ke svému
poslání na Moravě
– povolání k pluhu
králem-oráčem Rostislavem – a dokončil svůj úkol. Srovnej
„Friedlovi »Přemyslovci«
ve Znojmě“. |
|
Petr Šimík (2005).
Život sv. Konstantina-Cyrila (869):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
Život sv. Metoděje (886):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966.
•
Lubomír E. Havlík:
Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 140.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. In: Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. konference
o rotundě, konané 25.-26. června 2003 ve
Znojmě. Město Znojmo, Znojmo 2004, s. 78-123.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|