ŽIVOT
SV. METODĚJE
Měsíce
května 6. den
Paměť a
život blaženého
učitele našeho Metoděje
arcibiskupa moravského
Pane!
požehnej, Otče!
I |
Bůh dobrotivý a všemohoucí stvořil všecky věci,
které nebyly a nyní jsou, viditelné i neviditelné, a ozdobil
je všelikou krásou.1
Kdo o ní poněkud přemítá, může částečně
pochopit a poznat toho, jenž takováto podivuhodná a mnohá
díla stvořil. Neboť z velikosti a krásy děl se obdobně
poznává jejich původce.2
Toho andělé opěvují trojsvatým
hlasem a my všichni pravověrní jej slavíme ve svaté
Trojici, totiž v Otci i Synu i Duchu svatém, to
jest ve třech hypostazích, které můžeš nazvat třemi osobami,
ale v jednom božství. Před jakoukoli zajisté hodinou a jakýmkoli
časem a rokem, způsobem nedostupným rozumu a smyslu i bytostí
netělesných, Otec sám zrodil Syna, jak dí Moudrost: Před všemi
pahorky mne rodí,3 a jak v evangeliu samo Slovo Boží, učiněné
v poslední čas tělem pro naši spásu, řeklo přečistými
ústy: Já v Otci a Otec ve mně. Z tohoto Otce vychází
i svatý Duch, jak dí sám Syn hlasem Božím: Duch
pravdy, jenž z Otce vychází.
Tento Bůh učinil všechno stvoření, jak praví
David: Slovem Hospodinovým jsou utvrzena nebesa a dechem úst
jeho všecka síla jejich, on řekl, a stalo se, on přikázal,
a bylo vytvořeno. Přede všemi věcmi stvořil člověka tím,
že vzal prsť ze země a vdechl do ní dechnutím života duši.4
Tím mu dal soudnou mysl a svobodnou vůli. A uvedl jej do
ráje, na zkoušku pak mu stanovil přikázání, aby, zachová-li
je, zůstal nesmrtelným, pakliže je přestoupí, aby smrtí zemřel,
nikoli z rozkazu Božího, ale ze své vůle. Tu ďábel, když
viděl člověka takto poctěného a pobízeného na místo, z něhož
sám svou pýchou spadl, způsobil, že přestoupil zákaz.5 I vyhnal
Bůh člověka z ráje a odsoudil jej na smrt. Od té chvíle
zlý duch počal mnohými úskoky ponoukat a svádět lidské
pokolení.
Ale Bůh z velikého milosrdenství a lásky
neopustil lidí docela, nýbrž pro každý rok a čas vyvolil
muže a ukázal lidem jejich skutky a ctnosti, aby se všichni
jejich příkladem povzbuzovali k dobrému.6
Takovým mužem byl
Enos, který první s důvěrou
vzýval jméno Páně. Potom Enoch se zalíbil Bohu a byl přenesen
do ráje. Spravedlivým v svém pokolení byl shledán Noe
a vyvázl z potopy v arše, aby se země opět
naplnila a ozdobila tvorstvem Božím.7
Po rozdělení národů,
když všichni pobloudili, Abraham
poznal Boha a nazván byl jeho přítelem a dostalo se mu
zaslíbení: v semeni tvém budou požehnány všechny národy.8
Izák jakožto předobraz Kristův
byl vyveden na horu, aby byl obětován. Jákob
zničil modly tchánovy a spatřil žebř od země do nebes a vystupující
a sestupující po něm anděly Boží a ve svých požehnáních
svým synům prorokoval o Kristu.9 Josef
živil lid v Egyptě a tím se zdál být božským. Joba
Ausitského líčí Písmo spravedlivým, pravdomluvným
a bezúhonným; když obstál ve zkoušce naň seslané, bylo
mu požehnáno od Boha.10 Mojžíš,
který s Aronem patřil
mezi kněze Boží, nazván byl bohem faraonovým, stíhal Egypt
ranami, vyvedl lid Boží ve dne oblakem světlým a v noci
sloupem ohnivým a moře porazil, že přešli po suchu,11 Egypťany
pak potopil a v bezvodé pustině napojil lid vodou a nasytil
andělským chlebem a ptáky, a po rozmluvě s Bohem,
tváří v tvář, pokud je možno člověku mluvit s Bohem,
dal lidu zákon napsaný prstem Božím. Jozue,
syn Nunův, porazil v boji nepřátele a rozdělil zemi
mezi lid Boží. Taktéž soudcové dobyli mnohých vítězství. Samuel
Bohem milovaný pomazal a ustanovil krále slovem Páně.12 David
pásl v tichosti a naučil jej písním Božím. Šalomoun
nadaný moudrostí od Boha nad všechny lidi sepsal mnoho dobrých
naučení s příslovími, ač sám je neplnil.13 Eliáš
hladem usvědčil lidskou zlobu, vzkřísil mrtvého hocha, svedl
oheň z nebe a mnohé přitom popálil, sežehl tímto zázračným
ohněm žertvy, mrzké pak kněze pobil a vystoupil do nebe na
ohnivém voze a koních,14 svému pak učedníku dal dvojnásobného
svého ducha. Eliseus přijal jeho plášť
a vykonal pak dvojnásob divů.15 Ostatní proroci každý
v svůj čas prorokovali podivuhodné věci, jež se měly stát.
Po nich veliký Jan,
prostředník mezi Starým zákonem a Novým, stal se křtitelem
Kristovým a svědkem i kazatelem pro živé i mrtvé.
Svatí apoštolé Petr a Pavel
s ostatními učedníky Kristovými jako blesky prostoupili celý
svět a osvítili celou zemi. Po nich mučedníci svou krví
smyli poskvrnu, nástupci pak svatých apoštolů pokřtili císaře
a s mnohým úsilím a námahou vyhladili pohanství.
Ctihodný Silvestr16 s třemi sty osmnácti Otci s pomocí
velikého císaře Konstantina shromáždil první sněm do Niceje,
zvítězil nad Ariem a proklel jej i jeho blud, který
podnítil proti svaté trojici, podobně jako kdysi Abraham s třemi
sty osmnácti junáky pobil krále a od Melchisedecha, krále
salemského, přijal požehnání a chléb i víno.17 Bylť
on zajisté knězem Boha nejvyššího.
Damas pak a Řehoř Bohoslovec se sto padesáti
Otci a velikým císařem Theodosiem v Cařihradě
potvrdili svaté vyznání víry, to jest „Věřím v jediného
Boha“, vyobcovali Makedonia a prokleli jej i s jeho
rouhačstvím, jež mluvil proti Duchu svatému.
Celestin a Cyril s dvěma sty Otci a s jiným
císařem v Efesu potřeli Nestoria i se vším bludem,
který hlásal proti Kristu.
Lev a Anatol s pravověrným císařem
Marciánem
a s šesti sty třiceti Otci v Chalcedoně prokleli
bláznovství a bludařství Eutychovo.
Vigil s bohumilým
Justiniánem a sto šedesáti
pěti Otci uspořádali pátý sněm, a (kde se byla nějaká
bludná nauka ukryla), vyšetřili ji a prokleli.
Apoštolský papež Agathon s dvěma sty sedmdesáti
Otci a ctihodným císařem Konstantinem na šestém sněmu
vyhnali a prokleli mnohé strůjce nepokojů18
se všemi účastníky
(bludařských) sněmů,19 totiž Theodora Faranského, Sergia a Pyrrha,
Cyra Alexandrijského, Honoria Římského, Makaria Antiochijského
a ostatní jejich pomocníky, a upevnili křesťanskou víru
tím, že ji postavili na pravdě.
[Pokračování ...].
Život sv. Metoděje
(kap. I).
Poznámky:
|
1 –
|
1Kor
13, 9. |
2 –
|
Mdr
13, 5. |
3 –
|
Př
8, 25; 1Pt 1, 20; J 14, 11; J 15, 26. |
4 –
|
Gn
2, 7. |
5 –
|
Ef
6, 11. |
6 –
|
Žd
11, 5; Gn 4, 26. |
7 –
|
Gn
5, 24; Sir 44, 16n; Jk 2, 23; Gn 22, 19. |
8 –
|
Gn
35, 2-4; Gn 28, 12. |
9 –
|
Gn
48, 8-12; Gn 41, 38; Jb 1, 1n. |
10 –
|
Ex
7, 1; Ex 13, 21. |
11 –
|
Ž
77, 13.24.40; Ž 105, 14; Ex 33, 11; Ex 31, 18; Dt 9, 10. |
12 –
|
Sir
46, 16; 1Kr 10, 11; Ž 77, 71; 131, 1. |
13 –
|
3Kr
17, 1-18. |
14 –
|
4Kr
2, 11; 2, 9. |
15 –
|
Převzetí pláště
– převzetí závazku. Tento motiv o necelých 150 let
později použil autor maleb ve znojemské rotundě. Zde v plášti
moravských králů je znovu vyobrazen až desátý pražský
kníže, Břetislav I.,
jenž za své moravské vlády (1019-1034) navazoval na
velkomoravskou tradici. Srovnej „Břetislavovi
synové a vnuci“. |
16 –
|
...Ctihodný
Silvestr... shromáždil p r v n í
s n ě m do Niceje: Následuje do
konce kapitoly přehled církevních sněmů. Je to stručný
výtah ze statí o církevních sněmech, jaké se nacházejí
hojně v jiných památkách. Dvě takové stati otiskl P. Lavrov:
krátkou ve spise Kyrilo ta Metodij o. c. 59, která
posloužila za pramen autoru ŽM, a delší v Materialy
o. c. XLVII-LIII z Usťužské kormčí knihy.
V seznamu ŽM se uvádějí: 1. sněm v Niceji roku 325 proti Ariovi; 2. v Cařihradě
roku 381, tzv. 1. cařihradský proti Macedoniově herezi
za císaře Theodosia I. a papeže Damasa, jiné
seznamy však jmenují zde místo „Řehoře Bohoslovce“,
tj. Řehoře Naziánského, cařihradského patriarchu
Nektaria; 3. v Efesu
roku 431 za papeže Celestina a za přítomnosti sv.
Cyrila, patriarchy alexandrijského, hlavního odpůrce
Nestoriova bludu, a za jiného císaře, tj. za Theodosia II.; 4. v Chalcedonu
roku 451 za papeže Lva Velikého, patriarchy Anatolia a císaře
Marciana proti Eutychovi; 5. v Cařihradě
roku 553, tzv. cařihradský 2. za papeže Vigilia a císaře
Justiniana I. a za přítomnosti 150 „Otců“,
tj. církevních hodnostářů (ŽM udává jejich počet na
165) proti bludům Origenovým a proti tzv. „třem
kapitolám“, tj. proti spisům Theodora z Mopsuestie,
Theodoreta z Cyru a proti listu Ibase perskému
biskupu Marisovi. Právě edikt proti těmto třem kapitolám
vzbudil na západě velký odpor, kde vzniklo z toho
dlouho trvající schizma. Zdá se proto, že vynechání
toho, co sněm odsoudil a proklel, stalo se v ŽM úmyslně.
V závorce doplněná slova jsou vzata z kratšího
slovanského seznamu sněmů u Lavrova (Kyr. ta Met. o. c. 58).
Konečně se tu děje zmínka o 6. sněmu
v Cařihradě roku 680, tzv. 3. cařihradského
neboli 1. trullském, za papeže Agathona a císaře
Konstantina Pogonata, kde byl odsouzen blud monotheletismu,
mezi jehož stoupence je pojat i římský papež
Honorius, protože jej nepotíral s dostatečnou prozíravostí
a energií. Také v římských seznamech té doby bývá
Honorius uváděn mezi odsouzenými. Srov. Grivec AAV, 1941,
107, p. 13. (J. Vašica 1966, s. 242). |
17 –
|
Gn
14, 14-19. |
18 –
|
...strůjce
nepokojů: slov. vъskološa, chybně místo
vъskoljoštę. |
19 –
|
...se
všemi účastníky (bludařských) sněmů: V ŽM se zde čte:
sъ vьsěmi
sъnьmniky. Myslí se tím nejspíš účastníci sněmů
konaných v Cařihradě roku 638 a 639 za patriarchů
Sergia (v prosinci 638) a Pyrrha, kteří podepsali
bludný monotheletický projev („ekthesi“) patriarchy
Sergia. |
|
Josef Vašica
(1966).
Život sv. Konstantina-Cyrila (869):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII •
XVIII
Život sv. Metoděje (886):
kap. I •
II • III •
IV • V •
VI • VII •
VIII • IX •
X • XI •
XII • XIII •
XIV • XV •
XVI • XVII
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966, s. 235.
•
Lubomír E. Havlík:
Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992, s. 111.
•
Jaroslav Kolár (ed.): Středověké legendy o českých světcích.
NLN, Praha 1998, s. 53.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|