SVATÝ KNÍŽE
ROSTISLAV
•
Kanonizace svatého Rostislava, knížete
Velkomoravského
Pravoslavnou církví v Českých zemích a na Slovensku
29. X. 1994 Prešov / 30. 10. 1994 Brno.
|
Život
svatého knížete
velkomoravského
Rostislava |
(svátek 28. října)
Svatý jest Hospodin,
Bůh náš!
Nad všecky lidi jest Bůh náš!
(Z jitřní bohoslužby)
2. část
(2/2) |
[Zpět: 1. část ...].
(11) Svatý
Cyril byl nejen hluboký znalec filosofie a bohosloví, ale i velký
znalec jazyků. Svatý Metoděj býval v mladosti představitelem
císařovým v oblasti obývané Slovany, opustil však světskou slávu
pro Království nebeské a odešel do monastýru, aby se oddal
modlitbě, přemýšlení o Bohu a studiu svatých knih. Když však
bylo zapotřebí, oba bratři pokorně vzali na sebe povinnosti učitelů
a odcházeli do dalekých zemí, kde jim hrozilo nejedno nebezpečí,
aby jako zvěstovatelé Evangelia uváděli nové národy ke spáse.
S radostí přijali svatý Cyril i Metoděj tento úkol u Slovanů
a pečlivě se k němu připravili. Svatý
Cyril dobře pochopil význam Rostislavova záměru uvést ke Slovanům
křesťanství v jejich rodném jazyce
a plně s tím souhlasil. Stejného smýšlení byl i svatý
patriarcha Fótios, učený přítel svatého Cyrila. Již dříve
se jistě oba zabývali myšlenkou, jak nejvhodněji přiblížit
slovanským kmenům Kristovo svaté učení a s ním i všechny
hodnoty kulturní, které křesťanství přináší.1
Pro svatého Cyrila-Konstantina
vyvstala však přitom další otázka: zda mají Moravané vlastní
písmo pro svůj jazyk? Totiž jen ta myšlenka, (12)
která je zapsána, může přetrvat do dalších
pokolení. Jedině vlastní písmo
mohlo povznésti slovanský jazyk i slovanský lid k vrcholům vzdělanosti
a uvésti jej do rodiny vyspělých národů. Svatý Cyril dobře věděl,
že písmo je základem k rozvíjení a zušlechťování jazyka,
neboť může zachytit všechny hloubky i jemnosti ducha. Největším
pak dobrodiním pro slovanský lid se stane překlad Boží pravdy v Písmech svatých a spolu s Biblí i překlad svatých
bohoslužeb. Slovem i písní v bohoslužbě Církev Písmo svaté
vykládá, věřící do rozhovoru s Bohem uvádí a otevírá
jim velké dary duchovní ve svatých tajinách.2
Jakoby odpovídal svatému knížeti
Rostislavovi, řekl císař Michal svatému Cyrilovi: „Budeš-li
chtít, tak ti to Bůh může dát, který dává všem těm, kteří
prosí bez pochybování a otvírá těm, kteří tlukou“ (Luk 11, 10). Svatý Cyril se oddal podle svého zvyku modlitbě s ostatními
pomocníky. Brzy mu zjevil Bůh, který vyslýchá prosby všech
svatých služebníků, písmena pro slovanský jazyk, a když je
sestavil, jal se jimi psát překlad Písma svatého. Začal podle východního
liturgického řádu slovy Janova evangelia: „Iskoni bě Slovo, i Slovo bě k Bohu Boh bě
Slovo...“, čtenými na svatou Paschu.
Tak již v Cařihradě vynaložili úsilí, aby náš slovanský lid
obdržel velký dar křesťanství v jeho plnosti.3
V Životopise sv. Konstantina-Cyrila čteme slova: „Zaradoval
se císař a velebil Boha se svými rádci. I poslal ho (tj. sv.
Cyrila s Metodějem na Moravu) s mnohými dary, napsav
Rostislavovi: »Bůh, který přikazuje každému, aby k poznání
pravdy přišel (1 Tim 2, 4) a pozvedl se na vyšší stupeň, viděl
tvou víru a úsilí a způsobil i nyní v naší době, že zjevil
písmo pro váš jazyk, čehož (13)
na počátku nebylo, nýbrž pouze v prvních
letech, abyste i vy byli připočteni k velkým národům, jež
oslavují Boha svým jazykem. A tak jsme ti poslali toho, jemuž je
Bůh zjevil. Muže ctihodného a pravověrného, velmi učeného
a filosofa. Přijmi dar větší a dražší nad všechno
zlato, stříbro a drahé kamení a pomíjející bohatství.
Přičiň
se, abys s ním horlivě upevnil dílo a celým srdcem hledal Boha.
Nezamítej spásu celku, nýbrž povzbuď všechny, aby nelenili, aby nastoupili cestu pravdy, abys také ty, když je svým úsilím
přivedeš k poznání Boha, přijal za to odměnu jak v tomto
věku, tak i v budoucím, za všechny duše, které uvěřily v Krista
Boha našeho, od nynějška až na věky, zachovávaje svou paměť
ostatním pokolením, podobně jako veliký císař Konstantin«“.
V tomto výstižném poučení zříme duchovní tvář
svatého Rostislava. Jistě mu tato slova zapadla hluboko do srdce.
Takovým chtěl být a takovým s pomocí Boží také byl. V jeho
poslání ho utvrzovali oba bratři Cyril a Metoděj se svou družinou
a Rostislav se stal jejich přítelem i žákem, ctil je a podporoval jejich svaté dílo. Svatý Rostislav ihned pochopil, že
mu přinesli skutečně dary nejvzácnější. To, že slova listu
byzantského císaře byla žáky věrozvěstů takto vložena do Životopisu
svatého Cyrila, svědčí nejen o svatých bratrech, ale také o křesťanské
opravdovosti a veliké zbožnosti osvíceného knížete. |
Obr. 1. Král Rostislav uvádí
byzantskou misii –
Konstantina a Metoděje – na Moravu.
Nástěnná
malba v rotundě
Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě (3. pás).
Jejím zadavatelem byl pravděpodobně
kníže
Břetislav za své moravské
vlády (1019-1034) (foto F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
Svatý kníže Rostislav umožnil sv. Cyrilu a Metoději
a jejich pomocníkům, aby dále nerušeně překládali Písmo svaté
a bohoslužebné knihy pravoslavného obřadu z řeckého
jazyka do jazyka staroslověnského. A tak brzy učitelé ochraňováni
svatým knížetem vyučili shromážděné žáky celému církevnímu
řádu: bohoslužbě jitřní, (14)
hodinkám, večerním bohoslužbám, povečeří a vysluhování svatých tajin. Tomu všemu učili se velkomoravští
žáci s nadšením. Svatý kníže Rostislav
sledoval s péčí studijní úspěchy Moravanů do učení věrozvěstům
svěřených. K bohoslužbám v jazyce staroslověnském a úchvatně
znějícím textům Písem svatých a modliteb spolu s překrásným
zpěvem, i k nazírání svatých ikon přilnuly duše
Moravanů. Pravoslavným službám Božím každý rozuměl a každý
– ať vznešený, ať prostý, bohatý či chudý, otrok nebo
svobodný – mohl, přijímaje vzdělání a poučení, růsti ke
spáse Království nebeského. Tak víra křesťanská působila na
všechny, kdož ji přijímali, a činila z nich lidi před Bohem si
rovné, ve své lidské hodnotě jedinečné a duchovně žijící.
Také národ, o jehož spásu dbal svatý kníže, rostl v sebeuvědomění
jako národ rovný mezi rovnými a svobodný ve svém bytí. Tak právem
napsal životopisec svatého Cyrila, že „podle slov prorockých
se otevřely uši hluchých, aby slyšely slova Písma, a jazyk zajíkavých
se stal jasným (Izajáš 34, 5 a 32, 4), Bůh se tomu radoval, kdežto
ďábel byl zahanben“.4
|
Obr. 2. Tři oráči za pluhem –
Konstantin, Rostislav a Metoděj – při křesťanské orbě.
Nástěnná
malba v rotundě
Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě (3. pás).
Jejím zadavatelem byl pravděpodobně
kníže
Břetislav za své moravské
vlády (1019-1034) (foto F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
S úspěchy Byzantinců na Velké Moravě
nebyli však spokojeni latinští duchovní z cizozemců, kteří
sledovali v Rostislavově zemi nepravé cíle. Závistivě začali
mluvit proti cyrilometodějské bohoslužbě a tvrdili, že Bůh
vyvolil pouze tři jazyky –
hebrejský, řecký a latinský, jimiž náleží Boha chválit a oslavovat, a že pouze těmito jazyky má být sdělováno všeliké
lidské vědění. To by pak znamenalo, že národy, které užívají
jazyků jiných, by měly pověky setrvat v temnotě a pouze paběrkovat
u národů s výhodami jazyků domněle vyvolených. V diskusi
(15) o bohoslužebném
jazyku, jež byla projevem nevzdělanosti trojjazyčníků i záminkou
k útoku proti Bohem vnuknutému Rostislavovu záměru, vystoupil
neohroženě svatý Cyril. Ubránil slovanskou bohoslužbu ve
slavné benátské disputaci, když se vracel spolu se
sv. Metodějem nazpět do Cařihradu5 po naplnění první části svého
velkomoravského poslání.
„Cožpak nepřichází déšť od Boha na všechny
stejně a zdali slunce zrovna tak nesvítí na všecky? Zdali nedýcháme
na vzduchu všichni stejně? A tak vy se nehanbíte uznávat pouze tři
jazyky a přikazovat, aby všechny ostatní národy a plemena
byly slepé a hluché?“ Sv. Cyril-Konstantin vyjmenoval celou
dlouhou řadu národů, které v církvi východní měli své knihy
a vzdávali Bohu slávu každý svým jazykem. Citoval celou 14. kapitolu z 1. epištoly sv. ap. Pavla ke Korintským a vyvrátil
falešné učení trojjazyčníků.6
Za útoky proti slovanskému bohoslužebnému jazyku se
však skrývalo další nebezpečí. Právě „trojjazyčná“
nebo „pilátnická“ hereze, jak ji nazval sv. Cyril, ohrozila
samostatnost církve velkomoravské, v níž užívání slovanského
jazyka v bohoslužbě zdomácnělo. Kníže sv. Rostislav soudil správně,
že jeho slovanský lid, jehož samostatnost bránil a o jehož
církevní nezávislost usiloval, může být ochráněn, jen když
bude svým vlastním mateřským jazykem ve víře osvěcován a vzděláván.
Na Velké Moravě za zbožného panování svatého Rostislava došlo
vpravdě k novému vylití Svatého Ducha na církev – k nové
svaté Padesátnici – jako padesátého dne po Kristově Vzkříšení.
Svatému knížeti Rostislavovi bylo souzeno, aby vstoupil svým osvíceným
rozhodnutím do dějin všech Slovanů jako svého času
velký císař
Konstantin.
(16) Svatý
kníže podepřel svatého Cyrila a Metoděje, když vyvraceli pověry
a pohanské zvyky, které západní misionáři ponechávali mezi věřícím
lidem. Někteří latiníci dokonce trpěli i manželskou nevěru.
Tento hřích odsoudil svatý Cyril v obhajobě svaté tajiny
manželství a tato důslednost se stala osudnou svatému Metoději,
který vytýkal knížeti Svatoplukovi jeho nemravný život, zatímco
proradný Viching Svatoplukovi jeho neřesti trpěl. Svatý
Rostislav zajisté do svého srdce přijal biblické učení, jež
svatý Cyril vyjádřil slovy:
„Manželku mladosti své nepropouštěj, neboť když
ji z nenávisti propustíš, nectnost přikryje tvou žádostivost,
praví Pán všemohoucí. A střezte svého ducha a nikdo z vás ať
neopouští ženu svého mládí (Malachiáš 2, 15-16). A to, co
jsem nenáviděl, jste činili, proto Hospodin je svědkem mezi
tebou a manželkou mládí tvého, kterou jsi opustil, a ona je tvá
družka a manželka smlouvy tvé (Mal 2, 13-14). A v Evangeliu
Pán praví: slyšeli jste, že bylo říkáno starým: nezcizoložíš.
A já pravím vám, že každý, kdo by pohleděl na ženu
chtivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci (Mat 5, 27-28). A opět:
Pravím vám, že každý kdo propouští svou manželku, mimo případ
smilstva, uvádí ji do cizoložství, a kdo by se s propuštěnou
oženil, cizoloží (Mat 5, 32). A apoštol řekl: Co Bůh spojil,
člověk nechť nerozlučuje!“ Když první část poslání obou
věrozvěstů Cyrila a Metoděje na Moravě končila a oni těšíce
se z velkých úspěchů své činnosti, podporované horlivě
Rostislavem, odcházeli do Cařihradu ke své mateřské církvi,7
aby tam slavnostně vysvětili své žáky a zabezpečili tak další
růst církve velkomoravské, propustil kníže Rostislav na prosbu
svatého Cyrila své válečné zajatce. To (17)
byla totiž odměna, kterou si bratří za svou práci
vyžádali. I v této věci Rostislav dokázal, že v pravdě přijal
světlo Evangelia Kristova, jež v lásce a milosrdenství spočívá.
Oba svatí učitelé odcházeli z Moravy po
čtyřiceti měsících pilné a neúnavné práce. Předložili její
ovoce podporovateli a příznivci svého díla svatému knížeti
Rostislavovi. Přeložili hlavní části Písma
svatého, nezbytné pro bohoslužby: z Nového zákona
evangelia, epištoly a Skutky apoštolské a ze Starého zákona
vybrané části zvané paremie, čtené na večerních bohoslužbách
a různé starozákonní texty, modlitby a písně spolu s celou
Knihou žalmů, které s láskou zpívá církev, protože nad
ně krásnějších není. Ze své pravoslavné otčiny přinesli
Moravanům překlady svatých liturgií podle východního řádu,
liturgii svatého Jana Zlatoústého
a liturgii svatého Basila Velikého
a snad i liturgii Předem posvěcených
darů. Tyto překrásné liturgie, sahající svými kořeny
až k apoštolské době, zavedli po celé moravské zemi. Knížeti
Rostislavovi věnovali sbírky církevních i světských zákonů
pro potřeby rozvíjejícího duchovního i státního života
velkomoravských Slovanů. Naučili své žáky čerpat z nesmírného
bohatství knih svatých církevních Otců a zbožných učitelů.
Těmito spisy a jejich překlady předběhli Moravané o celá
staletí jiné evropské národy. Svatí bratři Cyril a Metoděj
projevili své schopnosti nejen v mistrovském překládání z jazyka řeckého do slovanského, ale také ve vlastní literární
tvorbě. To bylo základem pro samostatnou budoucí tvorbu slovanských
národů.
Svatým bratrům se podařilo získat pro Rostislavovu
osvícenou myšlenku také jeho jižního souseda, panonsko-blatenského
knížete Kocela. (18)
Ten si při návštěvě cyrilometodějské družiny
ve svém knížectví slovanské knihy tak zamiloval, že se jim naučil
a je rozšiřoval. Tak se odpoutal od svých německých poručníků
a usiloval o samostatnost státní a nezávislost církevní.
Rostislavova myšlenka, na Moravě uváděná do života, našla si
v 9. století stoupence i v bulharském panovníkovi,
svatém carovi Michalovi-Borisovi,
který ochotně přijal cyrilometodějské žáky, vyhnané
Svatoplukem a Vichingem z Moravy. Avšak toho se již svatý kníže
Rostislav v životě pozemském nedožil.
Do věčného života předešel knížete Rostislava
jeho velký učitel svatý Cyril, který zemřel 14. února 869 na
cestě přes Benátky do Cařihradu, z níž však odbočil do Říma
na pozvání papežovo.8 Před smrtí úpěnlivě prosil svého
bratra Metoděje, aby se vrátil na Moravu a pokračoval v započaté
práci pro Církev Kristovu. To mu sv. Metoděj slíbil a také
splnil. Nehledě na různé těžkosti, přijal v Římě biskupské
svěcení, aby zaštítěn autoritou římského biskupa získal
schválení slovanského bohoslužebného jazyka a dosáhl i vytvoření
samostatné panonsko-moravské a r c i d i e c é z e . Ani svatý Cyril před
svou smrtí, ani svatý Metoděj při návratu na Moravu netušili,
jaká strašlivá rána zasáhne jejich láskyplného ochránce a dobrodince
jejich mise na Moravě, svatého
Rostislava. Věrozvěstové se již
se svatým knížetem v tomto pozemském životě nesetkali.9
|
Obr. 3. Fundátorský pár
po stranách vítězného oblouku. Vlevo
král Rostislav s modelem
podélného kostela v rukou – zakladatel
Metodějova
arcibiskupství,
vpravo jeho
manželka s liturgickým kalichem v rukou
v dlouhých bílých
svatebních
šatech jako „nevěsta Beránkova“
(personifikace nové samostatné
moravské zemské církve). Malby ve znojemské rotundě (3. pás).
Foto v UV světle: František Sysel
a Kateřina Dvořáková 1999.
|
Životní směřování Rostislavovo vstoupilo na
cestu, o níž svatý apoštol Pavel pravil, že ti, kteří chtějí
zbožně živi býti, na ní protivenství míti budou (2 Tim 3, 12). Podobný úděl brzy neminul ani svatého arcibiskupa Metoděje.
Svatý Metoděj se po těžkých utrpeních a žalářování
nakonec (19) po
třech letech na Moravu vrátil, kníže Rostislav však strašlivé
trápení nepřežil. Oba totiž byli zrazeni
Svatoplukem, vládnoucím v Nitře, který toužil po vládě
nad celým územím. Svatopluk se zachoval lstivě ke svému strýci
Rostislavovi, jehož se, jak svědčí latinsky píšící kronikář
Kristián, nejprve pokusil otrávit. Svatému a bohabojnému
Rostislavovi však ani jed neublížil. Poté byl kníže Rostislav
Svatoplukem, o jehož proradnosti věděl, vylákán do nastražené
léčky. Spoutaného knížete vydal Svatopluk Němcům. Rostislav
byl odvlečen do bavorského Řezna, kam na podzim roku 870 přišel
i král Ludvík, aby osobně moravského knížete soudil. Sv.
Rostislava odsoudili k trestu smrti. Z královy milosti
nebyl však ihned zabit, nýbrž nejprve mu byly vypáleny oči a ponechán
v mukách ve vězení. Bohabojný kníže, svatý Rastislav zemřel
za svůj lid a pravdu Kristovu jako mučedník neznámo kde, snad ještě
roku 870, zajisté po velkém strádání.10 Nespravedlivě odsouzený
velkomoravský kníže v celém svém životě statečně bránil
svou zemi a její lid před úklady nepřátel, o cizí území
neusiloval.
Hanebně se pak zachoval Svatopluk i k svatému Metoději.
Nezastal se svatého arcibiskupa, když ho při návratu z Říma
zajali Němci a když ho rovněž v přítomnosti krále Ludvíka němečtí
biskupové bili, soudili a uvrhli do žaláře. Teprve když Moravané
sami dokázali setřást ze sebe porobu a Svatopluk, oklamav různými
úskoky také své německé protektory a zmocnil se vlády nad
Moravou, papež po dlouhé době na žádost Moravanů zařídil,
aby byl svatý Metoděj propuštěn z bavorského vězení a vrátil
se ke svému poslání zvěstovatele Slova Božího.11
Kníže
Svatopluk však neměl Metoděje rád a jako odchovanec (20)
německých misionářů slovanskou bohoslužbou
pohrdal. Navíc mu svatý arcibiskup Metoděj svou pouhou existencí
byl tichou výčitkou jeho zrad a hlasitým nebojácným karatelem
nezřízeného života. Kníže Svatopluk, obklopen německými
pochlebovači, především Vichingem, jehož doporučil papeži k vysvěcení na biskupa, připustil vůči slovanské církvi a svatému
Metoději nejrůznější intriky a příkoří.12
Když pak svatý
Metoděj před svou smrtí chtěl, aby Rostislavovo požehnané dílo
pro církev Kristovu pokračovalo, a když určil za svého nástupce
rodilého Moravana, svobodného muže, svatého
Gorazda, cele oddaného
slovanské bohoslužbě a neochvějně hájícího pravou víru
proti útokům trojjazyčníků a filiokvistů (kteří hlásali
mylné učení o Duchu Svatém), byl zánik slovanské církve
cyrilometodějské na Velké Moravě novou zradou dovršen.
Po smrti sv. Metoděje dne 6. dubna 885 byli spolu se
svatým Gorazdem uvězněni, ztýráni
a nakonec vyhnáni ze země velkomoravské významní učitelé a ctihodní otcové Angelár, Kliment,
Naum, Sáva
a další. Za krutých mrazů polonahé je hnali k Dunaji, odkud se
pak uchýlili pod ochranu bulharského panovníka sv. knížete Michala-Borise.13
Bulhaři přijali a podpořili svatým Rostislavem započaté dílo,
aby pak u nich rozkvetlo ke slávě Boží. Z Moravy však nepřátelé
slovanské bohoslužby vyhnali na dvě stě mladých kleriků, kteří
zůstávali přes zastrašování a svádění věrni svým učitelům
Cyrilu a Metoději a odkazu svatého knížete Rostislava, a prodali
je do otroctví. Božím řízením zasáhl byzantský hodnostář,
který tyto hlasatele Evangelia vykoupil z otroctví, osvobodil a uvedl opět, ovšem již ne na Velké Moravě, k jejich svatému
poslání.
(21) Ač
se Vichingovci ze všech sil snažili zničit svaté dílo
Rostislavovo, Bůh to nedovolil. Podivuhodně zasáhla Boží prozřetelnost,
aby byla zachráněna v některých slovanských zemích pravá víra
a mohli dál působit její věrní hlasatelé. Je nesmírným Božím
zázrakem, že dílo Rostislavovo všechny tyto zkoušky a pohromy přežilo.
Přeneseno cyrilometodějskými žáky k Slovanům jižním a potom
na rozlehlé prostory slovanských kmenů východních, stalo se
s e t b o u svatého pravoslaví k věčným plodům Božího království.
V zemích našich udrželo se toto dědictví ještě dvě
století v českém státě přemyslovském, a ač i odtud posléze bylo vyháněno, žilo svým duchem
pravdy, která vždy,
když je to možné, znovu rozkvétá ve svobodě a pravdivosti
duchovní.
K tradici cyrilometodějské, tradici svatého knížete
Rostislava z počátků naší duchovní kultury, ke svaté
pravoslavné víře, přihlásili se v našem věku mnozí, když Bůh
znovu vzbudil svému lidu na přímluvy svatého Rostislava a všech
svatých věrné následovníky vedené Duchem Svatým. V době
meziválečné v plnosti navázal na dílo Rostislavovo svatý mučedník
biskup Gorazd II. Na východním
Slovensku, jež bylo součástí Velké Moravy v dobách jejího
rozkvětu a duchovně žilo po celé tisíciletí z díla svatých
bratří i díla svatého knížete Rostislava v sousedství nejprve
carství bulharského, potom ruského, uchráněn byl ten „dobrý
zákon“ víry, o který sv. Rostislav prosil císaře Michala a církev
cařihradskou. Zde, přes všechnu nepřízeň věků a nápory bouří,
kdy věrný rusínský pravoslavný lid byl násilím odtrháván od
svatého pravoslaví, zázrakem Boží milosti udrželo se po staletí
svaté dědictví Rostislavovo. Dnes pravoslavní (22)
na Slovensku spolu s pravoslavným lidem na
Moravě, ve Slezsku i v Čechách, podepřeni jsouce ve své zbožné
oslavě svatého knížete ostatními pravoslavnými církvemi ve světě,
splácejí společnou oslavou tisíciletý dluh, jímž jsme svatému
knížeti Rostislavovi z a v á z á n i ,
neboť v pravdě b y l p o v o l á n , aby dal zazářit
světlu pravé víry národům slovanským.14
Připomeňme si ještě jednou slova již zmíněného
mnicha Kristiána ze spisu o svatém Václavu a sv. Ludmile. Slyšme
svědectví o svatosti knížete Rostislava, obdivovaného a vroucně
ctěného, „slavného, nábožného a dobrotivého vůdce všeho
našeho křesťanství a náboženství“. Velkomoravský kníže z Boží milosti pravdu Kristovu poznal, pro ni se sv. Cyrilem
spolupracoval, spolu se sv. Metodějem trpěl a se všemi svatými
mučedníky, vyznavači v Kristu umíral. Mnich Kristián nás
varoval, abychom nepodléhali pýše a zpupnosti Svatoplukově,
abychom Svatopluka a jeho družinu nenásledovali v pohrdání a nezapomínali
„jako med plynoucího kázání biskupa Metoděje a dbali jeho přesvatých napomínání“. Svatopluk teprve na konci
života pochopil důležitost jednoty v symbolu tří prutů, které jsou-li společné, nikdo
nezlomí.15
Snad i litoval svých těžkých provinění proti svatému
Rostislavu, svatému Metoději a jejich pravověrným žákům,
vždyť sám se dožil zrady u těch, kterým více než jen důvěřoval.
Nedovolme – jak říká mnich Kristián –
„svým údům, to
jest národu svému, zčásti Kristu a zčásti ďáblu sloužiti“,
neboť za to byla Svatoplukova „krajina a země i s lidmi ji obývajícími...
zkrušena na svých polích a plodinách rozličnými pohromami...,
byla vydána v plen a zajetí, v kořist a posměch, v zpustnutí
a potupu všelikému tělu chodícímu (23)
po ní, poněvadž není
obcování světla s temnotami, ani smíru mezi Kristem
a Beliálem“.16
A tyto příklady vztahují se i na nás, kteří se pokoušíme v týchž
stopách kráčeti, „poněvadž ten, který spatří hořet dům
souseda svého, musí míti starost o svůj vlastní“. Usilujme o následování svatého knížete velkomoravského Rostislava a vroucně jej
ctěme!
|
Obr. 4. Ikona svatého knížete
velkomoravského Rostislava
od moravského malíře
Jana Kellera.
|
Svatý a Kristu věrný veliký
kníže moravský Rostislave!
Pravoslavně vyznávajíce víru v Otce i Syna i Svatého
Ducha na základě apoštolském a v učení svatých Otců Církve,
v tradici sv. Cyrila a Metoděje, které jsi ty sám v dobrém od
Boha zjeveném úmyslu a vyznání pozval k svému národu slovanskému
a je celou duší v jejich službě Kristu podporoval, skláníme svá
srdce a kolena před Bohem všemohoucím, jediným svatým a Pánem
naším, a prosíme, přimlouvej se za nás ve sboru jeho svědků,
ve společenství svatých, a za všechny, kteří následují odkaz
a příklad tvůj a všech svatých. Svatý veliký kníže
Rostislave, pros Boha za nás!
Pavel Aleš a kol.
(1994).
Poznámky:
|
1 –
|
Rostislavův záměr uvést ke Slovanům
křesťanství v jejich rodném jazyce
je z nastíněného historického kontextu nezpochybnitelný (srovnej V. Vavřínek 2001, s. 414).
|
2 –
|
K tomu srovnej Konstantinův
„Proglas“: „Nahé jsou všechny
národy bez knih“.
Písmo Konstantinovi „zjevil
Bůh“. O nalezení písmen pro Slovany viz také „Mnich
Chrabr: O písmenech“.
|
3 –
|
Rostislavova myšlenka, šířit
křesťanství v jeho zemi vlastním
jazykem, našla
na byzantském císařském dvoře plnou podporu.
|
4 –
|
A právě toho chtěl svatý
kníže Rostislav dosáhnout, aby vedle Franků a Bavorů byl i národ
Moravanů a ostatní slovanské národy, „jež by se Moravanům připodobnily“,
chápány a brány jako národy r o v n o c e n n é .
|
5
–
|
Domnělý „zamýšlený
návrat
do Konstantinopole“, tradovaný mezi slavisty, vychází z předpokladu,
že když oba bratři byli vysláni na svoji misii na Velkou
Moravu císařem a patriarchou
z Konstantinopole, že jaksi automaticky musejí pak své
učedníky, aby mohli být vysvěceni na kněžství, přivést
zase právě jen tam. I když se to na první pohled může
zdát logické, přesto tehdy nesměřovali do
Konstantinopole, ale do Říma
(jak již bylo zdůvodněno
na jiném místě – V. Vavřínek:
VM mezi
Byzancí a latinským Západem, 4. část, pozn. 4),
kde byli také nakonec v lednu 868 přijati papežem
Hadriánem II. (srovnej „Granum k roku
891“, po přepočtu 868).
|
6
–
|
O slavné Cyrilově
disputaci se zmiňuje také Kristián
(kap. 1). Z nějakého důvodu ji však přemístil z Benátek
(které tehdy byly byzantskou výspou) do Říma a v čase ji tak posunul „jen“ o několik měsíců dopředu.
Podobně pak posunul i Bořivojův křest (Kristián,
kap. 2) „jen“ asi o 20 roků dopředu, aby u něj již mohl
figurovat také arcibiskup Metoděj (vysvěcen v roce 869).
K tomu srovnej „Granum
k roku 894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově
křtu (?), spíše však sňatku
(!).
U toho však nezůstalo. Posunul
také dobu, kdy byl kněžně Ludmile svěřen
do výchovy kněžic Václav. Podle Kristiána
(kap. 3) se tak údajně stalo až po smrti jeho otce († 13. února 921), což nemá žádné logické opodstatnění, neboť Václav měl tehdy
26 roků (viz tab. 12: „Výsledky
antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“). Ve skutečnosti se tak muselo stát ještě za života
otcova,
jak nás o tom zpravuje I. stsl. legenda, a důvodem svěření do výchovy Václavově bábě
bylo nejspíš úmrtí jeho matky (asi v roce 904 nebo 905), neboť k Vratislavovu
sňatku s Drahomírou došlo až v roce 906 (D. Třeštík
1997, s. 204, 357, 361, 402, pozn. 59 na s. 546, pozn. 93 na s. 547)
a tehdy měl
Václav již 11 roků. Drahomíra proto také nemohla být jeho
„rodička“, jak si skutečnost
opět „upravil“ Kristián
(kap. 3), aby ji mohl připodobnit k biblické „Evě, manželce
prvního člověka, která
Kaina i Abela porodila“.
Viz tabulka 6: „Životní
data kněžny Ludmily“. Kristiánovu legendu proto nelze brát
bez pochybování jako práci kronikáře, ale jen literáta, který si
historické údaje upravuje podle své potřeby a přizpůsobuje účelu
své l e g e n d y .
Srovnej tab. 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“.
|
7
–
|
Viz výše pozn.
5.
|
8
–
|
Viz výše pozn.
5.
|
9
–
|
Konstantin-Cyril
zemřel v Římě 14. února 869. Metoděj
se však na Moravu vrátil (869/870) a s králem Rostislavem
se nepochybně setkal ještě před jeho zatčením a předal
mu list papeže Hadriána II.
„Gloria in excelsis
Deo“. Důkaz najdeme v legendě „Život
Metoděje – dodatek k Životu Konstantina“ a jeho
potvrzení v Kristiánově
legendě (kap. 1), kde se dočteme, že „Rostislav
ustanovil Metoděje nejvyšším
biskupem“, i když tu není jmenován a je
označen j e n jako „kníže, který
tehdy v končinách těch panoval a jako vznešený
císař celé zemi vládl“. A protože
teprve pak následuje Kristiánův popis, jak Svatopluk svého strýce
Rostislava zradil a vydal Frankům, je zřejmé, že oním
nejmenovaným, tehdy vládnoucím knížetem byl právě
moravský král-oráč Rostislav.
K příbuzenství Rostislava a Svatopluka srovnej
„Rodokmen Mojmírovců“.
|
10
–
|
O úmrtí knížete Rostislava
se shodně zmiňují Kosmovy
anagramy a „Granum k roku 900“ (po přepočtu 877).
|
11
–
|
Srovnej „Propuštění
arcibiskupa Metoděje z konfinace bavorskými biskupy“.
|
12
–
|
Viz „Život
Klimenta, biskupa Bulharů“.
|
13
–
|
Biskup Gorazd
našel patrně útočiště v Čechách u svého bratra Bořivoje
(viz „Rodokmen Mojmírovců“).
Podle Kosmových
anagramů by měl být totožný s knězem Učenem,
který pak na Budči učil kněžice Václava latině (Crescente,
II. stsl. legenda). Právě
na Budči totiž Václavova bába, kněžna Ludmila, bydlela
(D. Třeštík 1997, s. 364-366).
|
14
–
|
Svatý
kníže Rostislav byl p o v o l á
n od moravského stolce k pluhu, ke křesťanské
orbě (viz výše obr. 2),
proto pak v českém mýtu mohl být jako pohan Přemysl
povolán od pluhu na knížecí stolec Slovanů českých (srovnej Kristián,
kap. 2, Kosmas I, 6).
Tím je velmi přesně vymezena doba, kdy se Slované čeští
poddali moravskému králi-oráči Rostislavovi, kdy „knížetem
čili správcem si ho ustanovili“. Bylo to v době působení
byzantské misie Konstantina a Metoděje na Velké Moravě,
v letech 863-867. Srovnej článek: „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
|
15
–
|
Srovnej pověst „O
třech prutech Svatoplukových“, kterou zaznamenat byzantský
císař Konstantin VII. Porfyrogennétos.
|
16
–
|
Srovnej Metodějovo „Napomenutí
vladařům“.
|
|
Petr Šimík (2008).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Kroniky: „Granum cathalogi
praesulum Moraviae“ aneb Neprávem přehlížený moravský
pramen.
Kroniky: „Granum k roku
886“ (po přepočtu 863) o křtu (?) Rostislava, krále Moravy, z
rukou sv. Cyrila.
Kroniky: „Granum k roku
891“ (po přepočtu 868) o přinesení ostatků sv. Klimenta
do Říma (klíč).
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však
sňatku (!).
Kroniky: „Granum k roku
900“ (po přepočtu 877) o úmrtí Rostislava, krále Moravanů.
Historie: „Velká Morava mezi
Byzancí a latinským Západem“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Písemnictví: „Velkomoravská
škola literární“.
Písemnictví: „Stsl. literární
tvorba v 9. a 11. století“.
Písmo: „Písmo hlaholské“.
Písmo: „Mnich Chrabr: O písmenech“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“ (1/2). Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut sv. Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá
založení hradu Praha?“
Otázky: „Je
možné, aby na řadovém vyobrazení panovníků byly některé
postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Literatura:
•
Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Život svatého knížete velkomoravského Rostislava. In: Svatý kníže
Rostislav. Kanonizace svatého Rostislava, knížete Velkomoravského Pravoslavnou církví v Českých
zemích a na Slovensku 29. X. 1994 Prešov / 30. 10. 1994 Brno. Edd.: Arcibiskup pražský, Metropolita Českých
zemí a Slovenska ThDr. Dorotej, prot. Prof. ThDr. Pavel Aleš a kol. Pravoslavné vydavatelství, Olomouc 1994.
•
Bohumila Zástěrová a kol.: Dějiny Byzance. Academia, Praha 1992
(dotisk Academia, Praha 1994, 1996).
•
Lubomír E. Havlík: Život a utrpení Rostislava, krále Moravanů.
In: Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1995. MNK, Brno 1996,
s. 85-230.
•
Lubomír E. Havlík: Legenda o životě Rostislava, krále Moravanů,
který se svou vírou a utrpením stal se svým národem svatým. In: Moravský historický
sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 441-450.
•
Aurelius Augustinus: De doctrina christiana (Křesťanská vzdělanost).
Přeložila Jana Nechutová. Vyšehrad, Praha 2004.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123. Další informace www.znojemskarotunda.com
– tl. AKCE – Sborník Znojmo 2004.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005,
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|