[Pokračování ...]
7. A tito dva přeblažení
a bohumilí lidé neukázali se o nic menšími než oni. Napojeni
shůry týmž duchem Božím, stali se hodnými dvojnásobné
milosti: vyvedli lid z hrůzostrašného ďábelského moře,
duchovního faraóna utopili a veškerou moc jeho potřeli. A vyzbrojeni
vírou a silou kříže vyvedli je ne na poušť, ale ukázali
jim cestu k světlu Božího poznání, vyvedli vodu ne
ze skály jako oni, ale krví a vodou, jež vytekly z přečistého
boku Pána našeho Ježíše Krista, poskytli věřícím ke spasení
věčný pokrm a neskončený život. Zákon pak Boží přeložili
sami dva a odevzdali novému národu, když byli proň vytvořili
písmena.1
To, co bylo skryto moudrým a rozumným, bylo jimi zjeveno maličkým
v posledním věku (Mt 11, 25). A zákon ten nebyl napsán na kamenných
deskách, ale na tělesných deskách srdcí, ani nebyl prohlášen
skrze oblak, ani mlhou ani bouří, ale samým Pánem Ježíšem
Kristem byl dokončen a odevzdán. Nebyli služebníky stánku
(Žd 8, 2), ale hlasateli pravdy, ani kropením krve býčí a kozlí
neočišťovali a nekropili poskvrněné k čistotě těla (Žd 9, 13),
ale svatým křtem očišťovali
ne jen samo tělo, ale v příbytku srdce zažehli
všem duševní svíci. Ani nebyli hlasateli nebo služebníky
žertvy a oběti, ale vystupovali jako služebníci a hlasatelé
neposkvrněné a pokojné služby Kristovy. Vyvoleni
za druhy apoštolů pro totéž dílo, vzali
duchovně kříž na rameno a prošli celý svět a svým
učením naplnili ta místa, kde oni se nezastavili buď pro dálku
cest nebo pro množství jiných krajů blízkých, po nichž se
rozešli a jako paprsky sluneční ozářili světlem bohopoznání
celý svět. V jejich šlépějích chodili i tito, a napojeni
od Boha týmž duchem, stali se hlasateli a novými apoštoly téhož
slova. Své dílo nestavěli na cizích základech, ale nově vytvořili
písmena a upravili je pro nový jazyk. Potom se zaskvěli jako jitřenka,
která přijímá světlo od slunce a svítí nad všechny jasněji.
A jako dělníci najatí na vinici, kteří nesli tíhu dne a horka,
byli uznáni za hodné stejné mzdy naroveň s těmi, kteří přišli
v jedenáctou hodinu (Mt 20, 9-10). Tak milost Boží ráčila v poslední
věk pro totéž dílo ukázat tyto nové hlasatele a tyto hvězdy
celému světu. A oni opásali pevně svá bedra dobrým činem a vírou
(L 12, 35), vzešli jako slunce a svými stopami osvěcovali temná
místa, sežehli duchovním ohněm všelikou mlhu pohanství a kacířství,
nešetřili své duše, nešetřili svého těla, ale byli hotovi vždycky
za pravou víru s rozkoší vypít kalich Kristův (Mt 20, 23).
8. U Saracénů a Chazarů
se ukázalo, že jsou nepřemožitelni. Ale jako David kdysi pokořil
pýchu cizozemce a zahubil jej, při čemž tři kaménky předobrazovaly
Trojici, a jeho vlastním mečem mu uťal hlavu, čímž si získal
tisícerou chválu od synů izraelských, tak i tito otcové, služebníci
a hlasatelé trojosobního božství, když se octli ve shromážděních
Saracénů a Židů, jejich vlastními knihami a jazykem, mečem
ducha, uťali a zničili jako plevel mohamedánské lži a židovskou
zlobu a spálili je duchovní milostí. Slovo pak Hospodinovo zaseli
jako pšenici na nivě srdce a všechny potěšili slovy tekoucími
jako med. Jasně vyznávali Boha trojjediného bez počátku a ukázali,
jak se v jediné podstatě stejně skví Otec i Syn i Duch svatý.
Ulovili je tak jako ryby sítí slov a pokřtili z Chazarů asi dvě
stě urozených mužů kromě žen a dětí, začež se jim dostalo
trojnásobné pochvaly od celé církve.
9. Odtud odešli do západních
krajin a tam zvěstovali slovo Boží mezi národem novým a předali
jim veškeren církevní zákon, který přeložili z řečtiny do
jejich jazyka. Pokořili a potřeli zlobu trojjazyčníků, jako
plevel ji oddělili od pšenice a předali církvi obilí čisté a skvoucí.
V západních pak panonských a moravských krajích zaskvěli
se jako slunce, zapudili temnotu hříchu a osvítili
je knihami.2
10. A když naučili žáky úplnému
církevnímu řádu a tak dokončili úkol, vydali se na cestu do Říma,
aby se poklonili apoštolskému stolci, a s sebou vedli na vysvěcení
svůj duchovní plod. Když o tom uslyšel apostolik
Hadrián,3 vyšel jim
naproti daleko za město Řím a přijal je tak jako anděly Boží,
schválil jejich učení a vysvětil Metoděje a jejich žáky na kněžství.
11. Tu se přiblížil přesvatému
a přeblaženému otci našemu a učiteli Konstantinu Filosofu čas,
aby došel pokoje. Když uviděl zjevení od Boha o svém skonu, oblékl
si černé mnišské roucho a oznámil den svého úmrtí a až do něho
po [padesát] dní radoval se a velebil Boha. A tak zesnul v Pánu
v roce 6377 (tj. 869) a byl položen k svým otcům, prorokům a apoštolům,
mučedníkům a všem svatým. I pochovali ho v chrámu svatého
Klimenta, kde se počaly dít na jeho čestném hrobě mnohé případy
uzdravení: slepí najednou počali vidět, nemocní se uzdravovat
a z posedlých ďábli vycházet. Když to Římané viděli, ještě
víc se oddali jeho svatosti.
12. Převelebného pak
a zbožného Metoděje vysvětili
na arcibiskupa na stolec svatého
Andronika, apoštola Panonie, jednoho ze sedmdesáti,4
a odeslali jej do slovanských krajin učit v jejich jazyku
a napsali knížatům té země, Rostislavovi
a Svatoplukovi a Kocelovi tento list: Hadrián biskup,
služebník všech služebníků Božích, Rostislavovi a Svatoplukovi a Kocelovi.
Sláva
na výsostech Bohu a na zemi mír, v lidech dobrá vůle (L 2, 14).
Ježto jsme o vás slyšeli duchovní radosti, které máte ke
spasení, posíláme našeho bratra, ctihodného Metoděje, vysvěceného
na arcibiskupství, do vašeho kraje, jak jste nás o to žádali,
aby vás učil a překládal knihy do vašeho jazyka, aby se
vyplnilo slovo prorocké, jak bylo řečeno: Chvalte Pána všechny
národy a oslavujte jej všichni lidé, a každý jazyk ať
vyznává, že Pán Ježíš Kristus jest ve slávě Boha Otce,
amen. (Fp 2, 11) A v evangeliu Pán, když posílal své učedníky,
řekl: Jděte a učte všechny národy a křtěte je ve jménu Otce
i Syna i Ducha svatého, a učte je zachovávat všechno, co jsem vám
přikázal, a hle, já jsem s vámi po všechny dny až do skonání
věků, amen. (Mt 28, 19-20) Vy pak, milované dítky,
poslouchejte učení Boží, které bylo v posledních dobách dáno
pro vaše spasení, abyste rozumně poučeni, vytvořili důstojný
plod a přijali neporušitelný věnec5
i v tomto věku i v budoucím se všemi svatými na věky, amen.
13. Když
přišel do končin
moravských, všichni lidé mu vyšli vstříc a přijali
ho jako anděla Božího.6 I otevřely
se oči slepých a uši hluchých a jazyky koktavých promluvily
klidně. (Iz 32, 3-4) A týmiž ústy, jimiž dřív vzdávali oběti
ďábelské na studnách a na všech místech uráželi Boha, děti
jejich vzdávají Bohu rozumné a neposkvrněné služby na veškeren
svět a na každém místě se oslavuje jméno Boží v lidu novém,
jemuž se zjevil jako nový kazatel a apoštol. Zazářil jako
slunce, zaháněl mlhu nevědomosti, osvítil srdce všech světlem
poznání Boha, tichostí pak s lahodou všechny k sobě přivábil
láskou, běh svůj dokonal, víru zachoval (2Tim 4, 7), chrámy
ozdobil písněmi a zpěvy duchovními, a tak zesnul v Pánu v roce
od stvoření světa 6393 (tj. 885)7 a byl položen k otcům svým
patriarchům Abrahámu, Izáku a Jakubovi. Stal se podobný všem,
obraz všech nosil na sobě, těmto byl rovný, než oni byl menší,
jiné však překonal silou a ctností a hrdinným úsilím a zazářil
jako slunce paprsky podobenství a poučováním. Myslíme-li
na jeho medotekoucí slova, není, k čemu bychom přirovnali jejich
duchovní sladkost.
[Pokračování ...]
Chvalořeč o svatém Cyrilu a Metoději (2. část).
Překlad Josef Vašica (1966).
Poznámky:
|