3
[Pokračování ...].
Nedaleko od řečeného hradu bylo
hlavní sídlo Hnězdno, polohou
i hradbou pevné; bylo však lehko nepřátelům dobýti ho pro
skrovný počet jeho obyvatelů. Tam toho času v basilice svaté Boží
rodičky Marie, věčné panny, odpočíval nejvzácnější poklad,
tělo nejblahoslavenějšího mučedníka Vojtěcha.
Čechové, přitáhše tam, ihned hradu dobyli bez boje a s velikou
radostí vstoupili do svatyně chrámové, a nedbajíce o žádnou
jinou kořist, toliko žádali: aby jim byla dána vzácná hmota
svatého těla, jež kdysi pro Krista trpělo.1
Když biskup Šebíř viděl jejich nerozvážnou
odhodlanost, hotovou ke každému dobrému i zlému skutku, pokusil
se odvrátiti je od nedovolené opovážlivosti touto řečí: „Bratři
moji a synové církve Boží! Není to věc tak snadná, jak vy si
myslíte, aby se nějaký člověk osmělil všetečně dotknouti
svatého těla, plného božských ctností. Neboť se velmi bojím,
abychom nebyli poraženi pominutím mysli, slepotou anebo nějakou
mdlobou údů, kdybychom se osmělili všetečně to učiniti. Proto
se dříve tři dni posťte, kajte se ze svých hříchů, odřekněte
se všech ošklivostí, které se jemu u vás ošklivily, a
slibte z celého srdce svého, že je nebudete už více činiti.
Neboť mám naději v milosrdenství Boží a našeho dědice
svatého Vojtěcha, že nebudeme zbaveni naděje ve splnění naší
žádosti, když setrváme ve zbožné víře a na stálých modlitbách“.2
A oni měli slova biskupova za bláznovství a zacpavše
si uši, hned se obořili na svaté tělo, aby je vzali. A poněvadž
pochováno za oltářem při zdi a nebylo možná je vyrvati jinak
než zbořením oltáře, ruka nešlechetná a mysl zdivočelá
vykonají bezbožný čin; ale neobešlo se to bez Boží pomsty.
Neboť se hned při samém všetečném díle zastavili s ochromenými
smysly a byli bez hlasu, citu a zraku skoro tři hodiny, až se jim
opět s přispěním milosti Boží vrátily smysly. A ihned
–– byť pozdě –– toho želíce, splnili rozkaz biskupův, a
čím zřejměji byli pokáráni vůlí Boží, tím zbožněji
trvali neumdlévajíce na modlitbách, po tři dni se postíce a za
odpuštění prosíce.3
Kosmas:
Kronika Čechů,
kn. II, kap. 3.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2005). Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Kniha o
utrpení mučedníka Vojtěcha“ Galla Anonyma.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky
a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |