GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku
887 |
Anno
Domini 887
idem rex procuravit beatum Cirillum in archiepiscopum Welegradensem
sublimari.* |
Rozbor zprávy
(175)
Autor „Granum“ nazýval Konstantina
pouze jeho klášterním jménem Kyrillos-Cyrillus.1
Konstantin patrně nebyl biskupem Veligradu, byl však považován
za biskupa Martinem z Opavy (Martinus Polonus, 13. století) a titulován
biskupem ve „Vita s. Procopii minor“ (konec 13. století).
Rovněž „Legenda Moravica“ (kap. VIII) ho nazývala
biskupem. Bulharská legenda o „Životě Cyrila“ (kap. II) učinila
Cyrila biskupem v Kataonu.2
Je pravda, že Moravané žádali o biskupa v
Konstantinopoli a snad to byl důvod, proč autoři citovaných děl
byli utvrzeni ve víře, že právě Cyril byl požadovaným
biskupem.3 Tento názor mohl také pocházet (nebo být posílen) ze
staršího (nepřesného) výkladu textu příslušného místa ve „Vita
Constantini“ (Vatikánský rukopis). Některé pozdější
moravské prameny („Beatus Cyrillus“, kap. IV), „Episcoporum
Olomucensium series“ z roku 1497 a české prameny (legenda „Quemadmodum“,
kap. I, „Historia nova“, kap. I) spojovaly sídlo biskupa
Cyrila s Welegradem stejným způsobem jako to učinil autor „Granum“.4
Místo pod názvem Weligrad je zmíněno poprvé
v roce 1131-1141. Archeologické vykopávky umožnily uvažovat o tom,
že Svatopluk začal stavět nové hlavní město své říše a z hlediska středověku jej (na místě
dnešního Uherského Hradiště a Starého Města) plánoval tehdy moderním způsobem.
(176) Lokalita patrně existovala ještě v polovici 10. století
a dokonce i později.5 Poté, když Čechové obsadili
Moravu, Velegrad přešel do české tradice jako dávné hlavní město Moravy. Název
Velegrad však nesporně souvisí s 9. stoletím, kdy o sídelním městě
krále Svatopluka, zvaném „Grad“ psal arabský geograf Ibn
Rusta. Podle Ibn Jakúba (kolem roku 965) „Grád“ znamenal veliký
hrad, veliké město, šlo tu o obodritský Viligrad,
Michelenburg, Magnopolis. Ne bezdůvodně označil král Přemysl
Otakar II. nové město založené vedle stávající „villa
Welegrad“ (Staré Město) v letech 1257-1258 v místech středověkého
Uherského Hradiště jako „nova Velegrad“.6
Avšak v době krále Rostislava a příchodu byzantské mise byl hlavním střediskem
Moravy hradištní komplex s akropolí objevený blízko Mikulčic.7
Toto místo bylo totožné s Rostislavovým hlavním hradem-městem
(urbs antiqua Rastizi, „Annales Fuldenses“ k roku
871), jež se nazývalo vlastním jménem „Morava“ (grad
Morava). Metoděj přišel do „moravských zemí“ a pak dorazil
až „do Moravy“, tj. do Rostislavova hlavního hradu-města.8
Rozbor data
(194)
887. Obdobný zkrácený úkon lze použít
také pro rok 887 („Granum“):
887+5491/5492=6378/6379 6378/6379–5515/5516=863/864 a 862/863.9
Byl to zřejmě rok 6379 syrské éry,10
který obsahoval údobí mezi 18. březnem 863 a 17. březnem 864. Jelikož
neexistuje důkaz o tom, že Cyril byl kdy vysvěcen na arcibiskupa,
zmíněný rok lze spojit jen s příchodem byzantské mise, v jejímž
čele stál Konstantin-Cyril, pověřený králem Rostislavem
christianizačně-kulturním působením.11
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 887.
L. E. Havlík (1998, s. 175-176, 194).
Poznámky:
|
* –
|
„887 týž král se postaral o to,
aby byl blahoslavený Cyril povýšen na arcibiskupa velehradského“.
„...idem rex“ (týž, tentýž, právě ten) – tentýž král, jako v předchozí zprávě
„Grana“ k roku 886, čili král
Rostislav.
|
1 –
|
P |
2 –
|
O |
3 –
|
Viz Rostislavova žádost
o biskupa učitele v listu císaři Michaelovi (862).
|
4 –
|
O |
5 –
|
O |
6 –
|
O |
7 –
|
Archeologické naleziště
Valy u Mikulčic.
|
8 –
|
Viz Život
Metoděje – Dodatek k Životu Konstantina.
|
9 –
|
Metodika,
kterou L. E. Havlík zvolil, je nepochybně správná, ale v autorem
popsané podobě ji nelze hromadně aplikovat
jako matematický model na všechna data a bylo nutné ji drobně korigovat v použití
jednotlivých ér. L. E. Havlíkem
nalezený klíč pro přepočet roku
891, vykazující rozdíl 24
roků mezi datem uvedeným v „Granu“ a správným
rokem podle římského juliánského kalendáře, byl chybný. Jím použitou alexandrijskou „menší“ éru
(minor) s odpočtem 5492/5491 bylo třeba nahradit érou „větší“
(maior) s odpočtem 5493/5492,
což vedlo ke správnému výsledku i při převodu dalších
dat (886, 891,
892, 894).
Jak ukážeme dále v Komentáři,
ke správnému výsledku i při přepočtu data 887 („Granum“) proto
vede použití alexandrijské éry maior a syrské éry
– tj. k roku 864 římského kalendáře. Rozdíl pak činí 23,
tak jako u převodů dalších dat (viz výše)
pocházejících nejspíš ze stejného pramene, tj. v tomto případě
„Chronografu A“.
|
10 –
|
Původní čtyřciferné
datum syrské éry bylo spíše
(s přihlédnutím ke zprávě k roku 886) ještě o rok
vyšší – 6380 (březen
864 až březen 865) – viz obr. 1 níže. Vše
bylo způsobeno Havlíkovou chybnou úvahou při stanovení klíče
pro převod dat (viz „Granum“
k roku 891). Ověřit si to můžeme u jiného známého
data, a tím je úmrtí Konstantina-Cyrila v roce 869. „Granum“
uvádí rok 892. Rozdíl je 23 roků.
|
11 –
|
S příchodem byzantské mise je spojena předchozí zpráva
„Granum“ k roku 886 (po přepočtu 863). L. E. Havlíkovi
však kvůli chybně stanovenému přepočítacímu klíči
vychází data o 1 rok nižší (rozdíl 24 roků) – v uvedeném případě 862. Ve skutečnosti
rozdíl činí 23 roků (viz výše pozn. 10).
Zprávě „Granum“ k roku 887 tedy odpovídá
rok 864 římského kalendáře (viz níže obr. 2).
|
|
Petr Šimík (2007).
|
Obr. 1. Patrně nepravdivou událost
můžeme datovat mezi 21. březnem a 31. prosincem roku 864,
tj. roku 6380 syrské éry.
K roku 864 římského kalendáře dospějeme přepočtem data 887 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a syrské éry (–5516).
|
Komentář:
Důmyslným přepočtem roku 887 („Granum“) pomocí
systému čtyřciferného datovaní, používaného autory staroslověnských
písemných památek, dospěl L. E. Havlík k jedinému výsledku:
A. pomocí alexandrijské éry menší
(minor) a syrské éry:
887+5491/5492=6378/6379 6378/6379–5515/5516=863/864 a 862/863.
Vychází rozpětí let 862-864, z toho autor
vybral období mezi 18. březnem 863 a 17. březnem
864.
|
Obr. 2. Rok 6380 odpovídá
podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492) původnímu (chybnému) roku 887
(„Granum“) (alexandrijská éra minor, tzn. odpočet 5492/5491, vede
k nepřijatelnému výsledku)
i správnému roku 864 přepočtem
podle syrské éry (–5516/5515).
|
Použijeme-li místo alexandrijské éry menší
raději a lépe alexandrijskou éru větší
(tak jako v některých jiných případech, např. při
přepočtu roku 886, 891, 892
a 894), dojdeme k přesvědčivějšímu výsledku
(jak vyplývá zejména z pozn. 9 výše):
B. pomocí alexandrijské éry větší
(maior) a syrské éry:
887+5493/5492=6380/6379 6380/6379–5516/5515=864, (21. 3. až 31. 12.) – viz
výše obr. 2.
Vychází rok 864, z toho můžeme
vybrat období mezi 21. březnem 864 a 31. prosincem 864.
Obsah zprávy, kterou „Granum“ klade do roku 887, je
nejspíš smyšlený, neboť Konstantin-Cyril arcibiskupem ustanoven patrně
nikdy nebyl, žádný jiný pramen to alespoň nepotvrzuje. Důležité ale je, že jsme našli, resp. zpřesnili
způsob, jakým některá data, obsažená v „Gránu“, nejspíš vznikla.
Rozdíl mezi rokem 887 („Granum“) a správným
rokem 864 římského juliánského kalendáře činí 23.
Zpráva tedy pochází z moravského „Chronografu A“.
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966, s. 174-181.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|