Milujte
spravedlnost, kdož vládnete zemí ...
Jestliže tedy slovo Boží přikazuje vládcům země
milovat zákon, [je třeba] jako počátek blažené cesty konat
spravedlivé skutky, neboť od spravedlivých skutků začínáme
blažený život, abychom s bázní seznali, co o jeho zkáze hovoří
zákon Boží ...
Přišel totiž prorok Mojžíš, poučený Bohem, a první
hovořil vládcům: »Nepřijmi výpověď lichou«, pravil.
O čem se praví, že je výpovědí lichou? Lichou je výpověď
bez svědků a tu přijímám pouze po spásném a zjevném zákonném
vyšetření.
Především ti, kteří přijali vládu (panství a moc)
od Boha, ať dobře zkoumají pře lidí, kteří jim náleží,
každý den rozhodují o nich po trpělivém vyšetřování. Podle
[obou] Božích zákonů jsou povinni nemít za lepšího ani
jednoho jim podřízeného člověka, ani bratra, ani dítě, ani
druha, ani žádného jiného...
Proto každý kníže-(král) je povinen bez výjimky všechny,
kteří jsou pod jeho mocí, vyučovat svatému Božímu zákonu
Krista, i proroků a apoštolů a blažených Otců, a všem každý
den přikazovat, aby nekřivdili nikomu ze slabších, ani nekonali
nijaký pohanský obyčej, ani pohanské přísahy nebo se v něčem
nedopustili bludu. Neboť nemá zajisté
nic společného světlo se tmou ani synové světla – křesťané
s pohany.2
Svatý křest [třeba] mít ve velké úctě a nevydávat
jej v posměch, ani se [manželsky] nesměšovat se svými kmotrami
a křestními dcerami. To všechno totiž zakázaly pod klatbou
obecné církevní sněmy.
Ale i knížata-(králové), kteří by jim takto trpěli
jejich zlořády a netrestali je rozdílně, jak se sluší, přiměřeným
půstem, postihly klatbou a uvrhly do věčného ohně.
Bratři, po svatém a spasitelném křtu je [to] každý
křesťan s bázní a strachem povinen zachovávat, neboť svatý a blažený
apoštol Pavel pravil k věřícím totéž: »Ať není mezi vámi
jmenováno smilstvo ani všeliká nečistota, jak se sluší na svaté,
a nikdo ať vás nesvede prázdnými slovy, neboť království Boží
nezdědí ani smilníci, ani žalobníci, ani nespravedliví.«
Proto tedy přichází hněv Boží na vzpurné syny. Povinen je každý
pokřtěný uchovávat sám sebe čistým jako svatý chrám Boží.
A spokojit se se svou ženou a nic dalšího neobmýšlet ani jako
skot se neoddávat nerozumným chtíčům.3 Kdo tedy od nynějška
jsa pokřtěn [bude tak] činit, ať se odsoudí podle Božího zákona.
Rovněž když se tázali Boha a spasitele našeho Ježíše
Krista, je-li možno propustit svou ženu pro kterýkoliv nečistý
skutek, odpověděl: »Každý, kdo svou ženu propouští kromě důvodů
smilstva, způsobuje, že zcizoloží, a každý, kdo se spojí
s propuštěnou ženou, cizoloží. Neboť dva lidé, které spojil
Bůh, nemají se rozlučovat.« Skrze proroka Malachiáše zvěstoval
Bůh a pravil: »Ženu své mladosti ať neopustíš, avšak pojmeš-li
[k ní] nenávist a propustíš [ji], bezbožnost na tebe padne«,
pravil Pán. Rovněž svatí apoštolové a blažení otcové
vyslovili podle svatého zákona veliké a velmi přísné posouzení
takové věci a podrobili to velkému prošetřování a postění.
I jest každý křesťan povinen v úctě a bázni mít tu, která
si ho zvolila, a soudit ji při každé vyskytující se rozepři
podle svatého Božího zákona, jak se píše v zákoně.
Ať se tedy žádný z vládců, – když ovládán ďáblem
a vyznává svými ústy, že je věrný srdcem, – nevzdálí od
Boha tak, aby se pokoušel pro tmu lhostejnosti nebo některé jiné
nevědomosti či tělesné lásky nezachovávat něco z těchto
psaných [ustanovení], a ať se nedomnívá, že sám nepodléhá
odsouzení k věčnému ohni a na tomto světě Božímu hněvu...
. A opět... . Spravedlnost povznáší národ, avšak hříchy a nespravedlnostmi
upadají lidé do bídy. A mnoho jiného je, o čem svaté knihy hovoří
a vyvolávají u vladařů hrůzu a bázeň.
Když tedy porozumějí, že tato sláva pomíjí jako
sen, ať zvolají ve své mysli, jak pravil svatý apoštol Pavel: »Kdo
nás odloučí od lásky Boží a [obou] svatých zákonů: ani oheň,
ani meč, ani nic jiného.« A proto ti, kdož zachovávají
pevnost ve víře a neporušenost [obou] Božích zákonů a vlády,
která je jimi uznaná a svatá, ať se těší na budoucí život,
ať doufají, že uslyší blažený hlas Pána svého: »Služebníku
dobrý a věrný, v mále jsi byl věrný, nad mnohým tě ustanovím.
Vejdi v radost Pána svého.«
Ani železu, ani ohni! Radujíce se... na věky věkův.
Amen.
Poznámky: |