• „Publius
Ovidius Naso: Metamorphoses“
Úryvek z knihy patnácté
Ovidiových Proměn s názvem „Asklépiův
příchod do Říma“ v překladu Ivana Bureše (1974).
• „Aurelius
Augustinus: De doctrina christiana“
Výňatky z Augustinova spisu „Křesťanská vzdělanost“ v překladu
Jany Nechutové (2004).
• „Benedikt
XVI.: Tažné zvíře“
Úryvek z promluvy papeže Benedikta XVI. na Mariánském náměstí v Mnichově 9. září 2006.
• „Petr
Šimík: Přilba jako atribut svatého Václava“
Vznik a význam relikvie chované ve svatovítském pokladu. Hmotné
a písemné doklady následného užití její symboliky v průběhu
tří století (2008).
• „Petr
Šimík: Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“
Za pluhem jsou vyobrazení ne jeden, ale tři oráči! Výklad křesťanské
symboliky dvou úvodních obrazů 3. pásu maleb ve znojemské
rotundě čili Přemyslův konec. Viz naše obrázková
upoutávka dole (2009).
• „Petr
Šimík: Asketa s jelenem, hadem a ptákem“
Sv. Fileas na akvarelové skice malby z kláštera v Báwítu (2009).
• „Petr
Šimík: Sokol přinášející vládu-království“
Lité bronzové nákončí s postavou „sokolníka“ z Moravského
sv. Jána z 8. století (2009).
• „Petr
Šimík: Stejná osoba byla zobrazována ve stejném oděvu“
Na iluminacích ve
středověkých rukopisech se kvůli názornosti
a srozumitelnosti stejná osoba v jednotlivých fázích děje znázorňovala
stejným
oděvem. Toto pravidlo se v komiksech a ilustracích dětských knížek
uplatňuje dodnes (2010).
• „Petr
Šimík: Zdvojení postav na jednom obraze“
Na iluminacích ve středověkých rukopisech, na malbách a
mozaikách se někdy při přepisu textové předlohy kvůli lepší
názornosti a srozumitelnosti
vybraná osoba znázorňovala dvakrát
(či vícekrát) s určitým časovým posunem, ač
u ostatních zúčastněných zůstalo při jednom
vyobrazení (2010).
• „Petr
Šimík: Jak biskupská mitra měnila svoji podobu“
Než biskupská mitra doznala dnešní podobu měnila svůj tvar i orientaci
(2010).
• „Petr
Šimík: Národ Čechů v Božím městě (?!)“ aneb Konec dalšího
mýtu
Na titulní iluminaci Augustinova spisu „O Božím městě“ (De
civitate Dei) z olomouckého skriptoria jsou vpravo dole
vyobrazeny čtyři postavy, které jsou označeny BOEMENSES. To D. Třeštíkovi
(1985) vnuklo nápad, že by do Božího města mohl propašovat celý
národ Čechů (2010).
|