• „Rudolf Turek
(1963)“
„Se zakladateli dynastie (Přemyslem a jeho manželkou – pozn. PŠ)
je ovšem – a to už u Kristiána i u Kosmy – spojen další závažný
čin: založení Prahy. A přece můžeme na podkladě archeologického
výzkumu dnes už téměř jednoznačně prohlásit, že pražský
hrad založil Bořivoj. Proč se zásluha o Prahu,
Kosmovu »paní celé země«, neponechává prvému křesťanskému
a zároveň prvému vskutku historickému knížeti, jemuž opravdu
náleží, proč se posunuje – u Kristiána o neurčitou
dobu, u Kosmy o osm generací – nazpět do minulosti? To je
opravdu záhada“. (R. Turek 1963, s. 110).
Záhada je spíš v tom, proč si tuto otázku nepoložili i další historikové!
• „Jaroslav
Zástěra (1986)“
„Je možné, aby na řadovém zobrazení panovníků byly
některé postavy dvakrát?“ Tuto otázku si kladl J. Zástěra,
když sestavoval svoji hypotézu o ikonografii maleb ve
znojemské rotundě.
Zjistil totiž, že ve 4. pásu maleb jsou
knížata Václav (922-935) a Vratislav II. (1061-1092)
vyobrazeni dvakrát. V tomto
názoru ho utvrdil fakt, že zdvojení uvedených knížat malíř
ještě pro jistotu zdůraznil
jejich štítem, obráceným řemením k pozorovateli (J. Zástěra
1986, s. 3-4).
• „Dušan Třeštík
(1987)“
„Mohl Bořivoj pocházet z Moravy? Mohl být dokonce Rostislavovým
synem?“ Tyto otázky si položil český historik nad hypotézou
J. Zástěry (1986) o obsahu maleb ve znojemské rotundě, v níž
byl tento předpoklad vysloven (D. Třeštík 1987, s. 566, 567).
• „Emanuel Vlček
(1995)“
Jedinec pohřbený v centrálně umístěném hrobě č. 12/59 v
samostatné hrobní kapli velkomoravského církevního komplexu na
sadské výšině u Uherského Hradiště zemřel pravděpodobně
pro nezvládnutelné vykrvácení po vylomení či vytržení předního
zubu. Známý antropolog a lékař se proto ptá: „Zjistí se někde
v písemných pramenech zmínka o náhlé a nečekané smrti některého
z velkomoravských velmožů?“ (E. Vlček 1995, s. 209).
• „Luděk Galuška
(1996)“
Otázky, které si klade moravský archeolog, spoluautor (ověřené)
hypotézy o moravském původu českých „Přemyslovců“, v souvislosti
s Kristiánovou verzí údajného Bořivojova křtu
arcibiskupem Metodějem (L. Galuška 1996, s. 125):
• „Mohl by být zřejmě
vysoce postavený Moravan spřízněný
se Svatoplukem nepokřtěný?“
• „Mohlo by se s ním
jednat tak ponižujícím způsobem,
jak se jednalo s Bořivojem před jeho křtem?“
• „Mohli by na knížecím
stolci Čechů zůstat potomci cizího,
dosazeného panovníka v době, kdy se Čechy opět dobrovolně
poddaly vládě Franků?“
• „Naďa
Profantová (1996)“
„Ludmilin a Bořivojův křest ovšem nepotvrzuje žádný
nehagiografický (ani hagiografický – pozn. PŠ) soudobý pramen
a mezi popisovanými událostmi a dobou vzniku Kristiánovy legendy
(v níž je první zmínka o jejich křtu – pozn. PŠ) leží více než
stoletá průrva. Můžeme vůbec jejím údajům věřit, zvláště
když se v jejím vyprávění vyskytují zjevně fantazijní
motivy? Copak by tak obratný diplomat jako byl Svatopluk Veliký
ponížil knížete, byť méně mocného, přec vládnoucího nad
strategicky významnou zemí? Není Kristiánova legenda ve věci Bořivojova
křtu opravdu pouze legendou?“ (N. Profantová 1996, s. 37n).
1. Bořivojův křest. 2. Ludmilin
křest. 3. Strojmírovo povstání.
• „Dušan Třeštík
(1997)“
„Proč bavorská recenze
václavské legendy Crescente vynechává Bořivoje?“ (D. Třeštík 1997, s. 172-173, 322, 331).
• „Dušan Třeštík
(1997)“
„Mohl Bořivojův syn, kníže Spytihněv, usednout na stolec otcovský
jako dosud nepokřtěný?“
(D. Třeštík 1997, s. 322-323).
• „Jan Frolík a Zdeněk Smetánka
(1997)“
„Je hrob K1 ve Václavově svatovítské rotundě na Pražském
hradě starší, nebo mladší než sama rotunda či dokonce mladší
než Václavův hrob v ní?“ Pražští archeologové konečně
našli odpověď (J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 128n.).
• „Dušan Třeštík (1997),
Naďa Profantová (1999) a David Kalhous (2006)“
„Co chtěl říci Kristián ve své legendě, když těsně před
údajným Bořivojovým křtem
na Moravě na dvoře krále Svatopluka vložil do úst arcibiskupa
Metoděje onu památnou prorockou větu: »Staneš se pánem pánů
svých!«?“ (D. Třeštík 1997, s. 325; N. Profantová
1999, s. 299 a pozn. 23 na s. 701).
Jak bychom Metodějovu prorockou větu měli správně chápat, nám pak
později vysvětlil ještě také D. Kalhous (2006, s. 137,
151).
• „Jaroslav Brůžek-Vladimír
Novotný (1999)“
Jak staří umírali staří Přemyslovci? Jak přesná je přesnost
určení věku jedince podle kostry?
„Může jedinec podle historických pramenů 25 až 27letý
vykazovat zubní histologické známky věku 42,2 ±4,8 roku (kníže
Václav), či lze u osoby, která dosáhla chronologického věku 33 let (kníže Vratislav I.), předpokládat zubní věk 45,7 ±5,9
roku? V zásadě se rozdíly jeví jako nesmiřitelné“ (J. Brůžek-V. Novotný 1999, s. 455).
• „Jiří Sláma
(2001)“
„O čem svědčí kousky malty nalezené v hrobě K1 ve Václavově
svatovítské rotundě na Pražském hradě, který byl dosud připisován
pohřbu knížete Bořivoje?“ Pražský archeolog dochází k velmi ukvapenému závěru: „Bořivoj tu být pohřben nemůže!“
A z toho dále vyvozuje: „Hypotéza o moravském původu
Bořivoje, která vychází z tohoto mylného předpokladu, je tudíž
neplatná“ (J. Sláma 2001, s. 352).
• „Pavol
Černý (2004)“
„Kdo je vyobrazený na titulní iluminaci Svatovítské
apokalypsy? Spytihněv II., nebo Vratislav II.?“
P. Černý dospěl k závěru, že důležitější než mitra
na hlavě knížete je kopí s praporcem v jeho
ruce. V tomto kopí spatřoval „Rudolfovo kopí“ ukořistěné
roku 1080 v bitvě u Flarchheimu. Z toho mu pak vyšlo,
že oním vyobrazeným knížetem musí být Vratislav II.
(1061-1092) (P. Černý 2004, s. 135).
• „Jan
Cinert (2008)“
„Odkud se vzali po roce 950 ve východních Čechách Slavníkovci?“
(J. Cinert 2008, s. 260-264).
• Petr Šimík: „Mytičtí Přemyslovci
– literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián, 3. Kosmas).
Otázka, kterou si kladly generace našich historiků. Jaký postoj zaujali ke Kosmovým příběhům a postavám:
• F. Palacký
(1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
|