JAK STARÝ
JE HROB K1 VE SVATOVÍTSKÉ ROTUNDĚ?
JE STARŠÍ, NEBO
MLADŠÍ NEŽ SAMA ROTUNDA? |
• „Jan Frolík a Zdeněk Smetánka
(1997)“
„Je hrob K1 ve Václavově Svatovítské rotundě na Pražském
hradě starší, nebo mladší než sama rotunda či dokonce mladší než Václavův hrob v ní?“ Pražští archeologové
konečně našli odpověď (J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 128n.). |
VÝZNAMNÉ HROBY
(126) Kromě pohřebišť položených při kostelních
stavbách nebo zcela mimo jejich dosah máme také pro 10. a 11. století doloženy hroby uvnitř hradních
kostelů. Tvoří velmi závažnou skupinu, protože velká část z nich je spojena s významnými osobnostmi
tehdejší společnosti, ba přímo s vládnoucí přemyslovskou
rodinou.1 Ve všech tehdy na Hradě stojících
kostelích (P. Marie, sv. Jiří a sv. Víta) byli pohřbíváni
Přemyslovci2 i jiné významné osoby a jejich
hroby byly také podrobeny výzkumu nejprve archeologickému a poté, zvláště v poslední
době, široce (127) pojatému výzkumu
antropologickému.3 Ten byl následně konfrontován se závěry plynoucími
z písemných pramenů. Přes velké naděje vkládané do výsledků zmíněných průzkumů musíme říci,
že poznání je často mnohem méně jasné, než jak se nám jevilo na počátku výzkumu. Archeologové, antropologové
a historici zatím nedospěli k jednotnému obrazu, což nelze považovat za
nezdar,4 ale naopak za počátek hledání nových reálných
řešení,5 jak je ve vědecké práci obvyklé. Základním kamenem úrazu se zdá být
skutečnost, že jen u některých pohřbů můžeme nesporně prokázat, že je zde uložen ten, za koho je pokládán
v písemných pramenech či na základě hodnověrné tradice. Naopak v některých případech víme, že při
dodatečných manipulacích s pozůstatky došlo jistě k jejich záměně, což situaci velmi
komplikuje.
|
Legenda: 1 – dochované zdivo starší fáze, 2 – zdivo mladší fáze.
|
Obr. 1. Hrobka v kostele P. Marie Na baště (podle I. Borkovského).
|
Jediný jasný nález známe z kostela P. Marie. Se zdejšími dvěma pohřbenými
jsme se již seznámili v kapitole o počátcích Pražského hradu. Proti identifikaci koster jako pozůstatků
knížete Spytihněva I. (†915) a jeho manželky
(obr. 1), jejíž jméno neznáme (†918), nejsou vznášeny žádné
námitky, naopak přítomnost velkomoravských šperků a fakt, že je zde
nejspíše manželský pár, vlastně jiný výklad ani neumožňuje.6
Spornější je již určení hrobů ve Svatovítské rotundě. Nálezová situace je dochována velmi neúplně,
v ucelenější souvislosti vlastně jenom v původní jižní apsidě a v přilehlé části lodi.
Nacházel se zde hrob knížete sv. Václava (†935), který byl archeologicky zkoumán již v roce 1911. Navíc nemalá
část pozůstatků tohoto světce byla během raného a vrcholného středověku vyjímána a stala se součástí
relikviářů. Řadu dodatečných manipulací dokládají i písemné
prameny.
|
Legenda: 1 – po r. 926, 2 – starší, 3 – po r. 1060, 4 – 13. až 14. stol., 5 –
kolem r. 1360.
|
Obr. 2. Situování hrobů ve Václavově
Svatovítské rotundě (podle K. Hilberta 1934).
|
V prodloužení osy apsidy, ale již v prostoru původní lodě, byly
objeveny další dva hroby, ale orientované shodně s hrobem sv. Václava. Identifikace zde pohřbených osob
byla od počátku nejasná, proto byly pracovně očíslovány jako K1 a K2. Pod tímto označením se s nimi
seznámíme (128) i my. Hrob K1 obsahoval kostru muže ve vydřevené hrobové
komoře. V hrobě byl nalezen jediný předmět, a to dýka v dřevěné pochvě pod levou
rukou.7 V zásypu se vyskytly také zvířecí kosti. Sousední hrob K2 byl
z valné části zničen již při výstavbě románské Svatovítské baziliky ve druhé polovině 11. století;
dochovala se z něho jen část pravé nohy. Tento stav jeho posouzení rozhodně neulehčuje.
Antropologicky byl hrob K1 připsán naposledy knížeti
Bořivojovi I.,8 o němž není zpráv,
kdy přesně zemřel (rozmezí let 888/889, kam se jeho smrt klade, je dedukcí na základě nepřímých
historických údajů),9 a ani nevíme, kde byl pohřben. Pokud by toto určení mělo
být správné, znamenalo by to, že hrob je starší než rotunda sv.
Víta, a že celá rotunda i hrob knížete Václava byly orientovány podle tohoto hrobu. Ze všech
možných výkladových variant je tato nejméně pravděpodobná.10 Celá
nálezová situace naopak hovoří nejspíše pro to, že muž K1 zde byl uložen až po pohřbení knížete
Václava (v roce 938)11 a hrob K1 je jako výraz úcty orientován právě
podle něho.12 Navíc se teorie o hrobu K1 jako hrobu knížete
Bořivoje I. nevyjadřuje k tomu, jaký významný nebožtík by se měl nacházet v hrobě K2. Manželka
knížete Bořivoje I. (kněžna sv. Ludmila) byla a je pohřbena jinde. Jiná, natolik významná osoba, aby byla
pohřbena po boku Bořivoje I., a podle které by také byl orientován hrob sv. Václava, není nikde
doložena.13
Oba zmíněné hroby, i hrob knížete Václava, o jehož tradiční lokalizaci
nemůže být pochyb, byly prozkoumány způsobem odpovídajícím své době. Je tedy k dispozici alespoň elementární
dokumentace v podobě slovního popisu a řezu hrobem a jeho okolím.14
Dochovanou situaci lze také posoudit přímo na místě, v podzemí Svatováclavské kaple. Bohužel není jednoduché
sestavit z těchto tří zdrojů ucelený obraz. Nejvíce by nás zajímal vztah hrobů K1 a K2 k podlahám
dochovaným v interiéru Svatovítské rotundy. Posouzení tohoto vztahu by napomohlo řešit následnost
pohřbů a kostelní stavby. |
Porušená maltová podlaha nad hroby K1, K2 s vyznačenou oblázkovou
mozaikou.
|
Obr. 3. Řez hroby K1, K2 a okolím (podle K. Hilberta 1934).
|
(129) Klíčovou roli řezu hrobem a okolím,
zveřejněného ve Svatováclavském sborníku v roce 1934 a dodnes s důvěrou používaného, musíme
dnes bohužel poněkud zpochybnit. Jeho detailní studium ukazuje na to, že nebyl pořízen v terénu, ale
konstruován až dodatečně, možná s větším časovým odstupem od vlastního výzkumu a měření v terénu,
snad podle nějakého náčrtu, který však zatím nebyl nalezen. Některé základní věci zachycuje rozdílně od nálezové
situace dodnes dochované v terénu (např. průběh skalního podkladu).15
Vztah kostelní podlahy předvádí odlišně od slovního popisu. Na řezu je podlaha zakreslena
neporušená, v textu se tvrdí opak.16 Přímo v terénu již tento důležitý
detail nelze posoudit. Pravděpodobnost získání posledních klíčových informací zmenšilo vyjímání kosterních
pozůstatků muže K1, provedené v roce 1974 pro potřeby antropologického výzkumu. Některé závěry však vyslovit
můžeme. Nesouvisle dochovaná podlaha byla do jižní apsidy a do zachované části lodě vložena po jakési,
pravděpodobně dosti zásadní přestavbě kostelní stavby, která zlikvidovala všechny starší úpravy v interiéru
(např. starší podlahy). Literatura uvádí,17 že maltová podlaha byla
vyzdobena rostlinným motivem z oblázků, zatlačených do malty. Její větší fragment se dochoval. Jeho okraj je
rovný, obtížně umístitelný uvnitř rotundy, kde jsou všechny hrany alespoň mírně zakřivené.
Publikovaný, shora zmíněný řez umísťuje oblázkový motiv nad hrob K1. Může tedy jít o jakési
označení místa pohřbu či vyplnění plochy původní podlahy, narušené
zapuštěním obdélníkového hrobu. V tom případě by byl pohřeb K1 mladší
než zachovaná podlaha.18
|
Rozměry většího fragmentu: 110×65 cm.
|
Obr. 4. Fragment maltové podlahy s mozaikou z oblázků (podle K. Hilberta
1934).
|
Lze tedy uzavřít, že hroby K1 a K2 téměř
jistě náležejí do doby po roce 938, a to zřejmě do etapy nikoli bezprostředně po tomto
roce.19 Přítomnost dýky hovoří spíše pro osobu světskou než církevní.
Naše závěry by značně usnadnila možnost potvrdit, že hrob K2 náleží ženě. Pak by nejspíše šlo
o manželský knížecí pár.20 Stav dochování pozůstatků kostry K2 však
v současnosti a pravděpodobně ani v nejbližší budoucnosti podobný
(130) závěr neumožní. V každém případě to byl pohřeb mimořádně
významných jedinců.
Jan Frolík-Zdeněk Smetánka (1997).
Poznámky:
|
1 –
|
„Přemyslovská rodina“ – rodina nikdy neexistujících mytických postav Přemysla
a Libuše, které na svět přivedli latiníci Kristián a Kosmas. Asi jako kdybychom s vážným vědeckým
zaujetím mluvili o „bajajovské rodině“. Působili bychom přinejmenším poněkud komicky.
|
2 –
|
„Přemyslovci“ nazvala pražskou větev mojmírovského rodokmenu
až romantizující historiografie 19. století (J. Žemlička 2000, s. 268). Viz
„Rodokmen Mojmírovců“. Jak dokládají
i malby ve znojemské rotundě moravský král
Rostislav byl pozdějšími kronikáři nazýván Svatopluk, Svatopluk starší či starší král (L. E.
Havlík 1996, s. 171-174), nebo bylo jeho jméno naopak zamlčováno
(viz Kristián nebo legenda Beatus
Cyrillus); u tvůrců českého mýtu se zase křesťanský
král-oráč Rostislav proměnil v moudrého, předvídavého, prozíravého a přemýšlivého (pohana!)
Přemysla (Kristián, Kosmas).
Pokud tedy autoři mluví o „vládnoucí přemyslovské rodině“, jedná se ve skutečnosti o rodinu
rostislavskou.
|
3 –
|
Výsledky Vlčkova antropologického průzkumu kosterních
pozůstatků členů prvních tří generací „Přemyslovců“ jsou shrnuty v tab. 12:
„Dožitý věk krále Svatopluka a nejstarších »Přemyslovců«“.
|
4 –
|
Jistě. Spíše můžeme mluvit o pohodlí historiků či jejich
nechuti cokoliv měnit na stávajícím výkladu nejstarší historie Čechů, opřenému o časové údaje legendistů,
než aby se seriózně zabývali výsledky Vlčkova antropologicko lékařského průzkumu. Srovnej např. D. Třeštík
(1997, s. 449n.) a jeho slib (s. 476): „O historické argumentaci mající tyto hypotézy
(rozuměj Vlčkovy) podpořit budu ovšem nadále uvažovat“. A uvažuje o ní „nadále“ dodnes, neboť
„slibem nikoho neurazíš“.
|
5 –
|
Za počátek hledání n o v ý c h
reálných řešení máme zřejmě považovat i názory obou autorů v této
kapitole. Mělo by spočívat v tom, že v hrobu K1 není pohřbený kníže Bořivoj!
|
6 –
|
Oba Bořivojovi synové se ženili pravděpodobně ještě za
Svatoplukova života, lze proto zcela oprávněně předpokládat, že jejich manželky pocházely ze vznešených rodů
z Moravy. Jejich původ dokládají právě šperky z hrobky v kostele P. Marie, na termín sňatků
zase ukazuje pravděpodobný rok narození Vratislavova syna Václava (895). Srovnej tab. 5:
„Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“. Viz také
tab. 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
|
7 –
|
Vzhledem k celkové délce předmětu – 11 cm – budeme spíš než
o dýce raději hovořit o nožíku.
|
8 –
|
Viz E. Vlček (1982, s. 26,
28). S touto identifikací se pak ztotožnila i řada archeologů a historiků.
|
9 –
|
Dedukce o datu úmrtí Bořivoje (888/889) se opírá o zprávu
Reginona z Prümu k roku 890, v níž uvádí, že král Arnulf
postoupil Svatoplukovi, králi moravských Slovanů, vévodství Čechů, a že tak mohl učinit teprve po Bořivojově
smrti. V této zprávě je ovšem shrnuto více událostí, které se odehrály do roku 890 (L. E. Havlík 1992,
s. 219).
Protože tentýž kronikář píše k roku 876 o spojeném království
Moravanů a vévodství Čechů, lze ze zpráv pouze dedukovat, že zřejmě předešlého roku (875) Bořivoj jako
Svatoplukův místodržící usedl na pražský stolec (nikoliv kdy zemřel). Stalo se tak nejspíš v důsledku
jednání Ludvíka II. Němce se Svatoplukovým kancléřem Janem z Benátek ve Forchheimu
v roce 874, kterého se patrně účastnil i Ludvíkův syn
Karloman (†880).
Výsledky tohoto jednání později uznali také Karel III. Tlustý (884)
a po jeho smrti (†887) pak Arnulf Korutanský (890). Bylo totiž nutné,
aby výsledky ujednání z roku 874 nový východofranský panovník (po smrti svého předchůdce) vždy znovu potvrdil.
Srovnej rodokmen Karlovců. V roce 890 se tedy jednalo „jen“
o nové potvrzení smlouvy se Svatoplukem „O odstoupení vévodství Čechů“ z roku 874. Bořivojova
smrt v tom nehrála žádnou roli.
Rok úmrtí Bořivoje však můžeme stanovit podle údaje Proložní legendy
o délce trvání Vratislavovy vlády (při vynechání Spytihněva), tj. 33 let
. Jelikož rok úmrtí Vratislava známe (†921), lze od něj odvodit i rok úmrtí jeho otce:
921 – 33 = 888.
S datem úmrtí knížete Bořivoje tedy žádný problém nemáme, ovšem s výjimkou obou autorů, kteří
si předsevzali, že se pokusí zpochybnit vše, co by knížete Bořivoje
mohlo nějak spojovat s hrobem K1.
|
10 –
|
Ve skutečnosti je to ale přesně naopak. Viz text dále.
|
11 –
|
Podle D. Třeštíka došlo k translaci Václavova těla
z Boleslavi do Prahy až v 60. letech 10. století v souvislosti s přípravami
Boleslava I. na založení pražského biskupství (D. Třeštík 2000, s. 11).
|
12 –
|
Totéž lze tvrdit s jistě větším opodstatněním právě obráceně:
Václavův hrob je orientován jako výraz úcty podle hrobu Bořivoje, prvního křesťanského
knížete Čechů. Autoři se seznámili s nálezovou situací zřejmě jen velmi povrchně, anebo se
z jejich strany jedná o ryze účelové tvrzení. Bořivoj
začal našim pražským odborníkům najednou překážet (viz např. M. Lutovský
1997). Stalo se tak poté, co L. Galuška (1996) hypoteticky, ale
zcela jednoznačně, ztotožnil hrob 12/59 v samostatné hrobní kapli na sadské výšině s pohřbem moravského
krále Svatopluka. Tomu ovšem předcházelo zjištění E. Vlčka (1995)
o nápadné podobnosti kosterních pozůstatků z hrobů K1 (Pražský hrad) a 12/59 (Sady u Uherského
Hradiště). E. Vlček nevyloučil dokonce ani možnou genetickou vazbu
mezi oběma jedinci, tedy Bořivojem a Svatoplukem. Bořivojův původ proto musíme hledat na Moravě
(L. E. Havlík 1994, L. Galuška
1996, P. Šimík 2006), což ovšem některým (převážně pražským)
historikům a archeologům nehraje do karet.
Srovnej D. Třeštík (1987) nebo J. Sláma (2001).
|
13 –
|
To svědčí buď o frapantní neznalosti historických souvislostí,
anebo o nedostatku invence. Jen namátkou můžeme jmenovat někoho z Bořivojových blízkých, např. jeho
otce Rostislava, bratra Gorazda, tchána Slavibora (otce kněžny Ludmily) či strýce Slavomíra (srovnej
„Rodokmen Mojmírovců“). Jsou to pro naše autory dostatečně významné
osoby?
Jejich pohřeb na Pražském hradě sice není nikde písemně doložen, ale totéž můžeme říci o některých dalších
„Přemyslovcích“ nebo také o Spytihněvově manželce, která rovněž „není nikde doložena“, přesto je její pohřeb
v hrobce kostela P. Marie (viz výše obr. 1)
pravděpodobný a naprosto logický.
Biskupa Gorazda sice můžeme vyloučit, protože působil na Budči
a podle Kosmových
anagramů (P11) Bořivoje přežil, ale nic nám nebrání spojovat hrob
K2 (hypoteticky) s pohřbem pšovského knížete Slavibora,
moravského kněze Slavomíra (srovnej „Rodokmen Mojmírovců“)
nebo moravského krále Rostislava
(pokud byl v roce 871
mezi vrácenými rukojmími; podle „Granum“
zemřel v roce 877).
|
14 –
|
Kromě popisu a řezu hrobem K1 a jeho okolím (viz
výše obr. 3) Hilbertova dokumentace obsahuje i půdorys fragmentu
maltové podlahy se vzorem tvořeným oblázky vtlačenými do ještě vlhké malty (viz výše
obr. 3 a obr. 4).
Z toho musí být každému čtenáři zřejmé, že onen fragment maltové
podlahy s mozaikou (110×65 cm) nemohl pokrývat celou plochu hrobu
a že tedy podlaha byla v tomto místě porušená, jak je uvedeno
i ve slovním popisu. Nejasné to je, zdá se, jen našim dvěma odborníkům. Otázku: „Proč byla porušená?“
a zejména „Proč porušená zůstala i nadále?“ si naši odborníci nekladou.
|
15 –
|
A jak tedy vypadá „skutečný“ průběh skalního podkladu? Proč
nám ho autoři nepředložili?
|
16 –
|
Mezi dokumentací a slovním popisem ve skutečnosti žádný rozpor
není (viz výše obr. 3). Srovnej výše pozn. 14.
|
17 –
|
Přesněji: „Kamil Hilbert uvádí...“.
Viz výše pozn. 14. |
18 –
|
Ano, to jistě, ale mladší by byl jen v případě, že by se
skutečně jednalo o dodatečně zapuštěný hrob do podlahy rotundy, což
je v tomto případě objektivně zcela vyloučeno. Je s podivem, že to tito odborníci včas nerozpoznali
(rozpoznat nedokázali či nechtěli?). Platná je samozřejmě ta první varianta (označení místa staršího hrobu),
jak vyplývá z dokumentace E. Vlčka (podélný
řez hrobem K1), kterou naši archeologové zřejmě „neznají“ a proto se jí v knize ani nezabývají
(srovnej E. Vlček 1997, s. 86, obr. IV/8; M. Lutovský 1998, s. 146; P. Šimík 2006,
s. 400, obr. 11).
|
19 –
|
Od kdy se nepotvrzené domněnky považují za důkaz? Kam se
poděla první možnost: „označení místa (staršího) pohřbu“, uvedená autory v předchozí větě? Jeden
z nejstarších knížecích hrobů na Pražském hradě nemůže najednou o téměř sto let „omládnout“.
|
20 –
|
To je přece nesmysl, vždyť
sami autoři výše uvádějí, že kněžna Ludmila je pohřbena jinde, a jinou manželku Bořivoj
neměl. Pak je na místě, abychom v případě hrobu K2 uvažovali o pohřbu nějakého
muže z Bořivojova (či Ludmilina) nejbližšího okolí (viz výše pozn. 13).
S tímto názorem koresponduje západně od apsidy nalezená hranička kostí, snad ze stavbou Spytihněvovy baziliky
porušeného neúplného hrobu K2, překrytá zdivem z 11. století.
Podle prof. Matiegky se pravděpodobně rovněž jednalo o kostru muže
(K. Hilbert 1934, s. 224).
|
|
Petr Šimík (2007).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický
pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Biskupské mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“
Hroby: „O Svatoplukovi, Bořivojovi a mezích reality“.
Hroby: „Hrob K1 a kníže Bořivoj“.
Hroby: „Hrob K1 a kníže Boleslav I.“.
Tabulka 4: „Životní data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 6: „Životní data kněžny Ludmily“.
Tabulka 7: „Životní data knížete Václava“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat podle výsledků antropologicko lékařského
průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb
Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Komentáře: „Největší
archeologický podvod století“ aneb Pražská archeologická
mafie zasahuje.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb Český
pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá založení hradu Praha?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi:
»Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Kamil Hilbert: O nálezech rotundy Václavovy. Svatováclavský sborník I. Praha 1934, s. 220-229.
• Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech. Vyšehrad, Praha 1969.
• Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci ve světle antropologicko lékařského průzkumu. Katalog stejnojmenné
výstavy uspořádané v bazilice sv. Jiří na Pražském hradě. NM, Praha 1982.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl. aut., Brno 1990.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů. Jota, Brno 1994.
• Lubomír E. Havlík: Život a utrpení Rostislava, krále Moravanů. Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 1995. MNK, Brno 1996, s. 85-230.
• Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých panovníků. Atlas kosterních pozůstatků
prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců s podrobným komentářem a historickými
poznámkami. Vesmír, Praha 1997.
• Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeologie na Pražském hradě. Paseka, Praha a Litomyšl 1997.
• Michal Lutovský: Bratrovrah a tvůrce státu. Život a doba knížete Boleslava I. Set out, Praha 1998.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka,
Praha a Litomyšl 1999.
• Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci aneb Jak přesná je přesnost určení
věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č. 8, 1999, s. 453-455.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“ národa (I., II.). Dějiny a současnost XXII,
2000, č. 4 s. 6-11, č. 5 s. 29-32.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století. In: In: Kol. aut.: Přemyslovský
stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února 999). Eds. L. Polanský,
J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 267-273.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda.
Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník
z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004,
s. 78-123.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. s. 38-42.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|