MOHL SPYTIHNĚV
USEDNOUT NA STOLEC OTCOVSKÝ JAKO POHAN?
NENÍ TO JEN
TENDENČNÍ VÝMYSL BAVORSKÝCH LEGENDISTŮ? |
• „Dušan Třeštík (1997)“
„Mohl Bořivojův syn
Spytihněv usednout na stolec otcovský nepokřtěný?“
(D. Třeštík 1987, s. 567, pozn. 70; týž 2000, s. 132,
pozn. 361; týž 1997, s. 322-323). |
V jedné z předešlých „otázek“
jsme zkoumali, zda moravský král Rostislav dal či nedal svého
syna Bořivoje pokřtít.1
Nyní stojíme před obdobnou otázkou v případě
Bořivojova nejstaršího syna Spytihněva. Je vůbec možné, aby
Bořivoj, první křesťanský kníže
Čechů, nedal svého syna pokřtít, jak by vyplývalo z latinských
legend,
Crescente a Gumpoldovy? Již v roce
1987 k tomu
historik D. Třeštík2
zaujal následující stanovisko:
„Jen proto, abychom si ukázali, že v historii není nic jednoduché, si připomeňme,
že tato situace, kdy kníže byl pokřtěn a jeho syn zůstal v „pohanství“,
skutečně nastávaly. Během
christianizace evropských kmenových společností se někdy stávalo,
že ten ze synů krále či knížete přijavšího křest,
který měl naději na nástupnictví, zůstal věren starému náboženství,
aby se tak pojistil proti případné pohanské
reakci v kmeni a zajistil si trůn. (O tom A. Angenedt, Kaiserherrschaft
und Königstaufe, Arbeiten zur Frümittelalterforschung, Bd. 15,
Berlin-New York 1984, s. 72, 179). To se však nemohlo v žádném případě týkat Rostislavova
syna [Bořivoje], ten by se naopak setrváváním v pohanství o nástupnictví
připravil (roku 871 si Moravané zvolili za knížete
kněze Slavomíra), mohlo se to však týkat Bořivojova syna Spytihněva. Vysvětlovalo by to možná rozpor v legendární
tradici, z níž část uvádí jako prvního křesťanského knížete
Čechů Spytihněva a část Bořivoje. Nepokřtěný Spytihněv mohl být Bořivojovou
„pojistkou“. Křest by pak přijal až po otcově smrti, nejspíše
roku 894/895 z rukou bavorských kněží
(jak se domníval už J. Dobrovský). Nezdá se to však být příliš
pravděpodobné, Bořivoj si svým vítězstvím nad
p o h a n s k ý m
povstáním musel přece jenom být jist“.3
Že by si autor legendy Crescente
(po 974) i Gumpold (983) příběh
se Spytihněvovým křtem pouze vymysleli? Podobně,
jako si Kristián (o 20,
resp. o 10 let
později) vymyslel historku o Bořivojově křtu Metodějem?4
|
Obr. 1. Kníže Bořivoj
ukazuje ukazováčkem levé ruky na štít svého syna Spytihněva
se šikmými tmavými pruhy (u jiné postavy se nevyskytuje).
Spytihněv zase
opačně ukazuje prstem levé ruky na svého otce Bořivoje (viz Komentář
níže).
Znojemská
rotunda – 4. pás maleb. (foto F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
O 10 let
později, v roce 1997, D. Třeštík svůj výše uvedený původní
názor výrazně modifikoval:
(322)
„Především musíme
konstatovat, že je vyloučeno, aby pravdu měla Crescente. Jestliže
by totiž Spytihněv opravdu přijal křest »spolu s vojskem a veškerým
lidem«, byl by to nesporně politický a ne soukromý akt. Muselo
by k němu dojít jedině v souvislosti s poddáním se českých knížat
Arnulfovi roku 895, kdy také teprve nastoupil Spytihněv na kamenný
stolec svých předků v Praze.5
Křest by dotvrzoval politické spojenectví s východofranskou
říší, ale tak významnou událost by zcela jistě neopomenul
zaznamenat řezenský pokračovatel Fuldských análů, který přece
vztahy s Čechami, důležitým spojencem proti Velké Moravě, pečlivě
sledoval. Protože však o křtu Spytihněva a všech
Čechů nic neví, musíme mít za to, že k němu tehdy
n e d o š l o .
Autor Crescente tedy zřejmě nepsal pravdu. Nemohlo se
jednat o omyl, protože jeho druh, autor ludmilské legendy, dobře
věděl, že křest přijali již Spytihněvův otec i matka.6
Dobrým vysvětlením tu může být, že autor Crescente
zřejmě Bořivojův křest neuznával, protože byl udělen Metodějem,7
jehož arcibiskupství považovala bavorská církev za nelegální.
Důvody k neuznání Bořivojova křtu byly ovšem i praktické.
Ze skutečnosti,
že Metoděj pokřtil českého knížete,8
jehož území bylo vtěleno do Svatoplukovy říše, totiž vyplývalo,
že toto území náleželo pod Metodějovu jurisdikci,9
kterou bavorská církev ovšem neuznávala ani pro území vlastní
Moravy a už vůbec ne pokud šlo o Panonii, již říše považovala
za svou provincii. Co to znamenalo v praxi, ukazuje jasně stížný
list bavorských biskupů zaslaný roku 900 papeži. Bavorští
biskupové zde tvrdí, že kdysi jezdil pasovský biskup úplně
volně na Moravu, jak se mu to jevilo být potřebné, a vykonával
tam ze své moci církevní správu, aniž by mu v tom kdokoliv bránil.
Později prý ale Moravané odvrhli křesťanství (tj. přijali křesťanství
Metodějovo) a vzepřeli se vojensky říši, takže pasovský
biskup již na Moravu jezdit nemohl, a proto jsou pochybnosti o její
církevní příslušnosti. Pro řezenské biskupy, a tím i pro
autora legendy Crescente, mohl být tudíž skutečným křesťanským
(323)
knížetem v Čechách ten, kdo se církevněprávně podřídil
Řeznu, a tím byl právě kníže Spytihněv.10
Jenže toto rigorózní stanovisko bylo už roku 974
naprosto zbytečné. Tehdy se již nový řezenský biskup Wolfgang
svých nároků na Čechy dobrovolně vzdal a souhlasil se zřízením
biskupství v Praze. Je proto pochopitelné, že autor legendy o Ludmile, který psal o křtu Ludmily a jejího manžela Bořivoje, v tom neviděl nic nevhodného, nic, co by mu mohlo vynést nepříjemnosti
s vlastním biskupem. Je ovšem příznačné, že ani on se nezmínil
o skutečnosti, kde a kým byli oba manželé pokřtěni. I on
tedy zřejmě chtěl zamlčet Metodějovu účast.11
Je ostatně možné i to, že autor
Crescente přece jenom pravdu měl, i když jen poloviční. Nelze
totiž vyloučit, že Bořivoj nedal svého
nejstaršího syna vůbec pokřtít, ne snad z nějakého
opomenutí, nýbrž úmyslně.12
Známe řadu podobných případů, zejména v anglosaské
Anglii. Zde všude šlo o to, že král, který jako první v rodě
přijímal křest, se (právem) obával, že lid s tím nebude
souhlasit a svrhne ho. Nedal proto svého syna a nástupce pokřtít,
doufaje, že i když bude svržen, přejme vládu jeho syn. Bořivoj
tyto důvody měl také, proti jeho křtu se lid postavil a svrhl
ho.13
Jestliže by se po všech těch zkušenostech rozhodl s křtem
svého nejstaršího vyčkat, bylo by to jenom moudré. V tom případě
by ovšem Spytihněv přijímal křest někdy po roce 894 už jako
vládnoucí kníže a pochopitelně z rukou řezenského biskupa
Tuta. Byla by to ale jeho soukromá záležitost, rozhodně by se
netýkala všeho lidu. Nemusela by proto vzbudit pozornost kronikářů.
Autor Crescente by v tom případě měl pravdu v tom, že Spytihněv
přijal křest, ne ovšem jako první ze svého rodu a ne
se svým lidem. To je ovšem jen domněnka, i když vůbec ne
nepravděpodobná“.14
Dušan Třeštík
(1997, s. 322-323).
Poznámky:
|
1 –
|
Jednoznačnou odpověď
na otázku, zda Rostislav dal či nedal svého syna Bořivoje pokřtít
(a také kdy to bylo), najdete ZDE. |
2 –
|
Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s. 548-576. Svoje tehdejší stanovisko D. Třeštík
dal v nezměněné podobě
znovu k lepšímu v roce 2000 ve společném spisku B. Krzemieńska-A. Merhautová-D. Třeštík: Moravští Přemyslovci
ve znojemské rotundě (už sám název je zavádějící, protože
v této rotundě žádní moravští
údělníci nikdy vyobrazeni nebyli
a nejsou. Srovnej „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“ nebo „Český
pohanský komiks v moravské křesťanské kapli“). |
3 –
|
Opět jeden z příkladů,
kdy český historik nepochopil českou historii. V tom ani zdaleka není
osamocen. O pohanském
povstání v počátcích Bořivojovy vlády se dovídáme poprvé
teprve a jedině od Kristiána (993), tzn. asi o 120 let později, než k němu
mělo údajně dojít. Z logiky Kristiánovy historky o Strojmírovi
je však zřejmé, že nemohlo jít o pohanskou reakci,
což je zdůvodněno na jiném místě,
ale spíš o „ n a c i o n á l n í “ ,
spojenou ovšem se sporem o budoucí orientaci českého křesťanství – na Moravu, nebo na
Bavorsko? Bořivoj tu představuje
moravské (tedy východní, staroslověnské) křesťanství, Strojmír zase
bavorské
(tedy západní, latinské), což bylo aktuální v roce 872, kdy Bořivoj přichází do Čech, pak také
o 100 let později, v roce 973,
v souvislosti se založením pražského
biskupství a znovu o dalších 20 let později právě v době vzniku Kristiánovy legendy okolo roku 993. Tehdy
šlo o budoucí orientaci a zaměření
zamýšleného Vojtěchova pražského arcibiskupství
(jež bylo v roce 1000 ovšem nakonec zřízeno nad Vojtěchovými
ostatky v polském Hnězdně).
Kristiánovy smyšlené příběhy
proto
nelze brát doslovně, jsou založeny na podobenstvích,
musíme je chápat spíš v jejich symbolické rovině.
Moravského knížete Bořivoje, „cizince“ ve své zemi, si
sice Slované čeští vybrali sami a dobrovolně,
jak je patrno z Kristiánovy legendy
(kap. 2) a jak bylo později znovu
opakovaně zdůrazněno v Kosmově (I, 6)
podání, s touto „volbou“
ale nemusela nutně všechna knížata Čechů souhlasit. |
4 –
|
Kristiánova ryze účelová
historka
o Bořivojově křtu Metodějem až v jeho dospělosti je
kompletně vymyšlená. Pokusy historiků a badatelů na jejím
základě stanovit „správné“ roční datum křtu skončily proto naprostým
fiaskem – viz tab. 3: „Bořivojův
křest“. |
5 –
|
Spytihněv se ujal
vlády hned po Svatoplukově smrti a na stolec tedy usedl
již v roce 894. Jednalo se o stolec
otcovský, tedy stolec Bořivojův. Knížata, vládnoucí v Čechách
před Bořivojem, nelze nazývat Spytihněvovými předky,
když Bořivoj pocházel z Moravy – byl přece kníže
moravský. Protože předtím, než se Bořivoj stal knížetem
Čechů, nebyla nikdy řeč o jednom knížeti, musel knížecí stolec na Pražský
hrad umístit a nechat obehnat hradbami až
teprve Bořivoj. Proto také v Proložní legendě první zmínka „o stolci
otcovském“ je
spojena (při vynechání Spytihněva) až s počátkem Vratislavovy vlády.
Kosmas
(I, 9) se zmiňuje o trůnu či knížecím křesle poprvé
v souvislosti s vládou šestého
mytického knížete Křesomysla, který podle Kosmovy předlohy odpovídá
velkomoravskému králi
Rostislavovi – Bořivojovu otci – viz tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“, tam bod 6, nebo také „Friedlovi »Přemyslovci« ve Znojmě“, tam obr. 4 a 5. |
6 –
|
To je ovšem zásadní Třeštíkův
omyl. V případě moravského Bořivoje (851), ani později pšovské
Ludmily (871) (oba byli pokřtěni v uvedených letech na Moravě), nebyla (ani nemohla být) řeč
o jejich pokřtění »spolu s vojskem a veškerým
lidem« (rozuměj Čechů), neboť Bořivoj se stal jejich knížetem
až v roce 875, kdy usedl na pražský stolec. Je proto naprosto logické, že
bavorský legendista tuto „událost“ (pokřtění všech Čechů)
spojil až s křtem jejich syna Spytihněva, který se již
v Čechách narodil a byl proto, na rozdíl od svého otce,
nejen
knížetem Čechů, ale skutečně rodilým českým knížetem.
Latinská ludmilská legenda Fuit
je již plně závislá na Kristiánovi a je
tedy pozdější. V tom se patrně liší od své nedochované
staroslověnské předlohy, kde byly počátky českého křesťanství
vylíčeny nejspíš poněkud jinak. Bořivoj v původní verzi této
ludmilské legendy, vzniklé snad ještě za života Václavova někdy v letech 925-935, pochopitelně nemohl být
pohan. Vystupoval
zde asi, podle příkladu staroslověnské
legendy ivanské, jako kníže
moravský, křesťan řeckého vyznání.
Avšak nejpozději po založení latinského pražského
biskupství
(973/976) se stal moravský původ křesťanských knížat Čechů jaksi
nežádoucí,
vzhledem k tomu, že Velká Morava zanikla (D. Třeštík 1997, s. 286, 531 pozn. 73), či
postupně
zanikala (L. Galuška 2004, s. 139), a historii jejich
rodu bylo
nutno „přizpůsobit“ novým okolnostem. |
7 –
|
Legendu Crescente
sepsal její autor někdy brzy po roce 974 (D. Třeštík 1997, s. 173). Nemohl tedy o Bořivojově
křtu Metodějem ještě nic vědět,
když ten si vymyslel Kristián až o 20 let později (994). Jestliže D. Třeštík
již v roce 1987 pádnými
argumenty zcela vyloučil možnost, že by Rostislav svého syna
Bořivoje nedal pokřtít, a přitom současně pokládá Kristiánovu
smyšlenku o Bořivojově pozdním křtu Metodějem za historický fakt, pak
způsob jeho uvažování postrádá elementární logiku. V roce 851
u skutečného Bořivojova
moravského křtu
Metoděj pochopitelně být nemohl, na Moravu přišel až v roce
863 – viz výše pozn. 4. |
8 –
|
Nutí-li nás přesto
D. Třeštík přijmout Kristiánovu smyšlenou historku jako
historickou skutečnost, pak je
to spíš naprosto zjevná demagogie,
která s historickou vědou nemá nic, ale opravdu nic společného.
Ze svatoivanské legendy víme,
že Bořivoj byl moravský
kníže. |
9 –
|
To je logika skutečně
hodná tohoto českého historika. Metodějova jurisdikce v Čechách
samozřejmě nevyplývá
z Kristiánova smyšleného příběhu o Bořivojově
křtu,
ale z logického zřetězení nesporných historických faktů:
• List papeže Hadriána II.
„Gloria in excelsis Deo“,
který roku 869 adresoval Rostislavu a Svatopluku a Kocelovi.
Metoděj byl vysvěcen
na arcibiskupa na stolec sv. Andronika, jednoho ze sedmdesáti, a jmenován
papežským legátem „pro
všechny ty kraje slovanské“ (tedy i pro Čechy) (k tomu
srovnej „Život
sv. Metoděje, kap. VIII“ a „Chvalořeč o sv.
Cyrilu a Metoději“).
• Propuštění arcibiskupa
Metoděje z konfinace bavorskými biskupy v roce 873.
• Jednání Ludvíka Němce s císařem Ludvíkem a papežem Janem VIII. u Verony (874),
při návratu hovořil ve Forchheimu se svými
syny, Karlomanem a Ludvíkem (viz „Rodokmen
Karlovců“).
• Jednání Svatoplukova
vyslance Jana, kněze z Benátek, s králem Ludvíkem ve Forchheimu v roce 874, po
němž Bořivoj,
kníže moravský,
jako Svatoplukův místodržící v Čechách, usedl
na knížecí stolec, který nechal postavit uprostřed hradu jménem
Praha – stal se knížetem Slovanů českých (875). Poté
v pramenech na 20 let mizí jakékoliv zmínky o českých knížatech
či jejich poselstvu (srovnej N. Profantová 1996,
s. 38). Až teprve v roce 895, po Svatoplukově smrti (†894), se znovu mluví o knížatech
Čechů v souvislosti s poddáním se Bořivojových
synů, Spytihněva a Vratislava (ve Fuldských análech uvedený
jako Witizla), králi Arnulfovi.
• Reginonova zpráva k
roku 876, v níž je již zmínka o spojeném „království Slovanů, Čechů
a Moravanů“. Středočeské minivévodství
(viz mapka „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“) v té době již
tedy bylo součástí
Svatoplukova království.
• Fuldské anály (k roku
884): Císař [Karel] táhl přes Bavory na Východ. Když dorazil
do blízkosti řeky Tulln, měl porady na Komiánském
kopci. Tam přijde kromě jiných vévoda Svatopluk
se svými knížaty a jak je zvykem – stane se císařovýma
rukama „člověkem“.
Setkání
Svatopluka s římským císařem Karlem III. Tlustým v roce
884 se patrně zúčastnil
též arcibiskup Metoděj –
viz Život sv. Metoděje, kap. XVI (J. Vašica 1966, s. 240; J. Kolár 1998, s. 60). Jednalo se
zřejmě o nové potvrzení jeho jurisdikce v Čechách a ostatních zemích slovanských
(mladší ze synů Ludvíka II. Němce, Ludvík III.
Mladší, totiž v roce 882 zemřel), dohodnuté již dříve v roce 874 ve Forchheimu. Také podle
D. Třeštíka (1997, s. 338)
tehdy „ve forchheimském mírovém ujednání byly zahrnuty i Čechy“.
• Moravský staroslověnský
„Život sv. Metoděje“ (kap. VIII) z roku 886, z něhož se dovídáme, že Metoděj byl
ustanoven papežským legátem
„všem těm
krajům slovanským“ – jeho jurisdikce se tedy nepochybně
vztahovala i na Čechy, o čemž nepochybuje ani D. Třeštík (1997, s. 173, 191).
• Regino z Prümu (k roku
890): Roku DCCCXC od Vtělení Páně král Arnulf
p o s t o u p i l
Svatoplukovi, králi moravských Slovanů,
vévodství Čechů ... (správně
ovšem po smrti císaře Karla III. jen znovu schválil dřívější Ludvíkovo postoupení vévodství Čechů
Svatoplukovi z roku 874, potvrzené v roce 884 na Komiánu).
• Fuldské anály (k roku
895): V polovině července se konalo v městě Řezně obecné
shromáždění. Tam přišla ke králi Arnulfovi ze
Slovan[ské země] všechna knížata Čechů, z nichž předáky
byli Spytihněv a Vratislav
(Witisla) (v té době zřejmě jediní pokřtění). Vévoda Svatopluk
je předtím násilím odloučil a vytrhl
ze společenství a moci bavorského národa. Tedy nejspíš ono
„vévodství Čechů“, jak je nazývá Regino a fuldský
analista (pouze na tomto území byly nalezeny první
kostely).
K tomu srovnej
mapku „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“ a mapku „Středočeská
doména
prvních »Přemyslovců«“, odpovídající onomu „vévodství
Čechů“, jež bylo připojeno ke království Svatoplukovu.
• Kosmova kronika (I,
14): „Císař Arnulf podrobil Svatoplukovi nejen Čechy, ale i jiné země...“
(císařem se Arnulf stal roku 896, tzn. až po Svatoplukově
smrti). Ve skutečnosti to byl ovšem již Ludvík II. Němec
roku 874 na jednání ve Forchheimu. Srovnej Rodokmen
Karlovců. |
10 –
|
Autor Crescente
nikde netvrdí, že Bořivoj nebyl křesťan. Jen o něm nemluví,
protože i když byl knížetem Čechů, nebyl český kníže!
Viz výše pozn. 8. Když se roku 895
Spytihněv a Vratislav (Witizla) v Řezně poddali
Arnulfovi, je pravděpodobné, že se také církevně podřídili
Řeznu. Ovšem žádný „křest“ se přitom nekonal. |
11 –
|
V tomto ukvapeném
závěru se D. Třeštík pochopitelně mýlí. Buď chtěly všechny
legendy (s výjimkou té Kristiánovy) Metodějovu účast při
Bořivojově křtu zamlčet
(dokonce i „Život sv. Metoděje“!), anebo Metoděj u Bořivojova
křtu vůbec nebyl přítomen, protože tehdy – v roce
851 (kdy dal Rostislav svého syna pokřtít) – na
Moravě ještě nemohl působit, když na Moravu přišel se
svým bratrem Konstantinem až v roce 863. Vše si tedy
vymyslel teprve Kristián (993) až o 140 let později,
neboť k tomu měl i zcela jasný motiv a pádný důvod
– přenesení
Metodějova moravského
arcibiskupství do Prahy – více o tom viz tab. 3:
„Bořivojův křest“.
Ani pozdějšímu křtu Ludmily na Moravě (871 – viz níže
Komentář) Metoděj být přítomen
nemohl, v té době byl konfinován
bavorskými biskupy (až do jara 873). |
12 –
|
To je vyloučeno.
Platí původní Třeštíkova domněnka, že
ke křtu v roce 895 vůbec nedošlo. |
13 –
|
Svržení Bořivoje čili
tzv. „pohanská reakce“ – to
je opět jen další Kristiánova povídačka
postrádající logiku (viz např. N. Profantová 1996, s. 44-46; F. Palacký I, kn. II, čl. 5). Před Kristiánem ani po něm nikdo nic
takového nezaznamenal. |
14 –
|
Srovnej výše
přesně opačný názor téhož autora (D. Třeštík 1987, s. 567
pozn. 70). Tento historik dokáže
své
názory velmi operativně měnit
podle toho, jak to situace právě vyžaduje, podobně jako
chameleon barvy. To je velmi výhodné, protože tak
stát ušetří na platu až několika historiků s navzájem odlišnými názory.
D. Třeštík tak má za všech okolností
„pravdu“, jeho práce jsou univerzálně použitelné, protože jimi
lze mnohdy jednu věc současně dokázat i popřít. |
|
Petr Šimík (2005).
Komentář:
Tak jako Rostislav dal pokřtít
svého syna Bořivoje (*851) hned v raném věku, stejně tak
Bořivoj nechal pokřtít oba své syny, Spytihněva (*872) a Vratislava
(*874), nedlouho po jejich narození.
Datum jejich narození lze odvodit na základě Bořivojova sňatku
s Ludmilou (Fuldské anály k roku
871, Granum k roku
894 – po přepočtu 871) a Vlčkem stanoveného dožitého
věku obou knížat (viz tabulka 12).
Varianta, že by starší Spytihněv zůstal pohanem až do
své dospělosti, nepřichází vůbec v úvahu.
Na malbě ve znojemské rotundě, na níž je ve 4. pásu zachyceno 19 pražských knížat
od Bořivoje po Soběslava I., však kníže Spytihněv drží v ruce,
jako jediný z vyobrazených
knížat, štít se šikmými tmavými pruhy (viz výše obr.
1). Bořivoj na synův
štít ukazuje prstem. Spytihněvův štít na znojemské malbě tedy vyjadřuje nějakou
„vlastnost“, o níž jeho otec v ě d ě l .
Tomu nasvědčuje i vysvětlující gesto Spytihněvovy levé
ruky.
Podle Fuldských análů se totiž Spytihněv a Vitislav (nejspíš
Vratislav) v roce
895 poddali v Řezně králi Arnulfovi. Jenže „podrobení se“ Arnulfovi
Spytihněvův štít vyjadřovat nemůže, protože k tomu
došlo až v roce 895 po Bořivojově smrti († 888). Nabízí se proto druhá
možnost, že autor námětu maleb čerpal z legendy Crescente
(po 974)
i z o něco pozdější Gumpoldovy
legendy (983), kde našel historku o pokřtění Spytihněva
až jako vládnoucího knížete. Legenda začíná právě
pokřtěním „vévody českého Spytihněva spolu s vojskem,
jakož i veškerým svým lidem“. Podle tohoto legendisty
tedy Spytihněv přijal křest až ve své dospělosti jako vládnoucí
kníže. Bylo to ovšem sdělení ryze účelové, aby si
bavorská církev zachovala vliv na dění v Čechách. Po jednání
ve Forchheimu roku 874 jej totiž ztratila – Čechy nadále
spadaly do jurisdikce arcibiskupa Metoděje (a později jeho nástupce),
a to až do Svatoplukovy smrti († 894), resp. do roku
895, kdy se Spytihněv a Vratislav poddali Arnulfovi.
Pokud tedy Spytihněvův šikmo pruhovaný štít na
znojemské malbě skutečně
znamená, že jeho držitel domněle usedl na pražský stolec ještě nepokřtěný
(894) a křest přijal teprve dodatečně z rukou biskupa
Tutona (895) (jiné logické vysvětlení nemáme), pak všichni ostatní v rotundě vyobrazení
panovníci byli nastoleni jako křesťané
– tedy i Bořivoj.
Znojemské malby usvědčují Kristiána,
že Bořivojův pozdní křest z rukou arcibiskupa Metoděje
až jako vládnoucího knížete si kompletně vymyslel – měl
by stejný štít jako Spytihněv, ale není tomu tak. Bořivoj jako
syn moravského krále Rostislava proto musel být pokřtěný hned v raném
věku, jak se slušelo a jak v té době již bylo v knížecím
prostředí a mezi velmoži obvyklé; Bořivoj do Čech přišel
(871/872) jako křesťan a znojemský malíř to věděl. Kristián Bořivojův křest
tedy „jen“ asi o 20 let posunul do doby jeho dospělosti
(viz tab. 14), aby u něj mohl
figurovat moravský arcibiskup Metoděj, jehož přítomnost u křtu
pro účely své legendy nutně
potřeboval. Pro vznik zamýšleného Vojtěchova pražského arcibiskupství
to bylo nezbytné. Petr Šimík
(2006, 2011).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Spytihněvův křest: Crescente,
Gumpold, II.
stsl. legenda.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
dle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní data knížat
podle legend“.
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy
inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a
byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské
pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2.
Kristián, 3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík
(2006, 2009).
Literatura:
• Kristián: Legenda „Život a umučení svatého Václava a svaté Ludmily,
báby jeho“.
•
Oldřich Králík (ed.): Nejstarší legendy přemyslovských Čech.
Vyšehrad, Praha 1969.
•
Jaroslav Ludvíkovský: Kristiánova legenda. Vyšehrad, Praha 1978.
•
Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
•
Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s.
548-576.
•
Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl.
aut., Brno 1990.
•
Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
•
Emanuel Vlček: Honosný hrob velmože v Sadech u Uherského Hradiště.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1993-1994.
MNK, Brno 1995, s. 167-211.
•
Luděk Galuška: Uherské Hradiště-Sady. Křesťanské centrum říše
velkomoravské. MZM, Brno 1996, s. 122-125.
•
Naďa Profantová: Kněžna Ludmila. Vládkyně a světice,
zakladatelka dynastie. Epocha, Praha 1996.
•
Emanuel Vlček: Nejstarší Přemyslovci. Fyzické osobnosti českých
panovníků. Atlas kosterních pozůstatků prvních sedmi historicky známých generací Přemyslovců
s podrobným komentářem a historickými poznámkami. Vesmír,
Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Michal Lutovský: Hroby knížat. Kapitoly z českých dějin a
hrobové archeologie. Set Out, Praha 1997.
•
Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
•
Jaroslav Brůžek-Vladimír Novotný: Jak staří umírali staří Přemyslovci
aneb Jak přesná je přesnost určení věku jedince podle kostry. Vesmír 78 (129), č.
8, 1999, s. 453-455.
•
Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. In: Barbara Krzemieńska-Anežka
Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští Přemyslovci ve znojemské
rotundě. Set out, Praha 2000, s. 67-99.
•
Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“
národa (I. a II.). DaS 2000, č. 4 a 5, s. 6-11 a 29-32.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
•
Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá a KKFB, Brno 2004.
•
Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy?
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005, MNK, Brno
2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|