ASKETA S
JELENEM,
HADEM A PTÁKEM
NÁSTĚNNÁ MALBA Z
KOPTSKÉHO KLÁŠTERA V BÁWÍTU |
Bohatý
svět zvířat lákal již četné antické autory. Jmenujme např.
Aristotelovu Zoologii. Značné oblibě, a to i ve
středověku a novověku, se těšily Ovidiovy Proměny
(lat. Metamorphoses).1
V nich mnohé lidské bytosti byly neodvratnou vůlí bohů a osudu
proměněny a nabyly různých zvířecích podob. Podobně
neztratily nikdy na aktuálnosti bajkové příběhy s moralizujícím
podtextem.
V knihách Starého a Nového zákona
jsou zmíněny desítky skutečných a bájných živočichů,
někdy je však velmi obtížné je spojit s konkrétním
biologickým druhem. Zkrocení divokých šelem2
a porozumění
zvířecí řeči bylo připisováno některým světcům, z nichž
nejznámější je František z Assisi.
Zásadní význam pro zvířecí symboliku měl Physiologus,
který známe z několika redakcí (2.-3. století). Jeho
anonymní autor se pokusil o křesťanskou
interpretaci vlastností zvířat, rostlin a minerálů.3
U této interpretace se nyní zastavíme
ve spojitosti s legendou o jelenu
a hadu (Physiologus I, 30) a výkladem
obsahu malby
z kláštera sv. Apollona v Báwítu
v Egyptě ze 6. století (obr. 1).
|
Obr. 1. Sv. Fileas na
malbě z kláštera sv. Apollona v Báwítu.4
|
Když prý jelen
nalezne u pramene hada, ten se snaží uniknout do skalní štěrbiny.
Jelen naplní svá ústa vodou z pramene, kterou vystříkne do
hadova úkrytu, vyplaví ho a kopyty rozšlape. Poukazuje to
podle Physiologu na to, že stejným způsobem náš Pán Ježíš
Kristus zachází s hadem-ďáblem, kterého potírá „nebeskou
vodou“ Božího slova, obsahujícího svatou moudrost. Podle jiné
verze má jelen podobu divoké gazely. Jeho parohy mají trojí
zakončení, což odpovídá jeho trojí obnově. Žije prý padesát
let a potom běží lesem a soutěskou a větří,
kde má had úkryt. Když ho objeví, tak svými nozdrami zakryje
vchod do hadova doupěte a vdechuje do něho vzduch. Tím hada
vypudí, popadne ho do tlamy, běží s ním rychle k prameni,
protože nenapil-li by se z pramene do tří hodin, tak by zemřel.
Když se ale napije, žije pak dalších padesát let.
Vedle toho může jelen zosobňovat
askety (obr. 2), kteří
neustále směřují ke zřídlu pokání a slzami lítosti uhášejí
plamen rozvíjejících se žádostí, a tím rovněž
zadusí hada-ďábla.5
|
Obr. 2. Sv. Fileas šlape
na ocas hadovi, kterého požírá jelen.
Zcela vpravo je vyobrazený pták (holubice).6
|
Tak
také člověk, který získává křtem věčnost, milost Božího
dítěte a pokoru, má-li hřích v srdci, „omyje“ ho
zjevenou pravdou Písma, které je pravým pramenem života. Jelen
je symbolem Krista a úhlavním nepřítelem hada (hříchu),
jehož vyhání z úkrytu a zabíjí ho.7
Tuto scénu nalezneme zobrazenu
u kořene stromového kříže na mozaice v apsidě
kostela S. Clemente v Římě (z roku 1125). |
Obr. 3. Sv. Ivan s laní
ve Svatém Janu pod Skalou.
|
V četných poustevnických legendách
(sv. Ivan, Prokop, Jiljí,
Utto, Vintíř) má jelen, resp.
laň, určitou úlohu při setkání
světských osob s poustevníky.8
Důležitý význam má také při založení klášterů,
jak víme z legendistického založení Břevnovského kláštera,
kde se kníže Boleslav setkal na základě snu se sv. Vojtěchem u pramene,
z něhož pil jelen,9 nebo založení
Sázavského kláštera, kde se kníže Oldřich na lovu při pronásledování
jelena setkal se sv. Prokopem.10
Petr Šimík (2009).
Poznámky:
|
1 –
|
Ovidiovy Proměny
se těšily značné oblibě také u Kristiána (993) a Kosmy
(1120).
Kristián se na ně odvolává ve 2. kapitole legendy „Život
a umučení svatého Václava a svaté Ludmily, báby jeho“
jako na jakousi pověst (ad fama fertur), podle níž
zpracoval svůj příběh o vypuknutí moru v Čechách,
o radách hadačky (jak mu čelit), o nalezení prozíravého
a rozvážného oráče Přemysla, jenž se jen vzděláváním
[Božích] polí zabýval, o jejich „svatém sňatku“ a o Bořivojově přinesení
křesťanství z Moravy do Čech (Kristián,
kap. 2). Jiný motiv z téže Ovidiovy básně (Asklépiův
příchod do Říma) inspiroval o 120 let později také
Kosmu (II, 3 a 4)
při líčení Břetislavovy hnězdenské výpravy pro
ostatky sv. Vojtěcha (1039).
|
2 –
|
Viz např. článek
„Tažné zvíře“.
|
3 –
|
Tyto a následující
informace čerpáme ze Slovníku symbolů (J. Royt-H. Šedinová
1998, s. 109, 142).
|
4 –
|
Sv. Fileas (také
Filej), mučedník, biskup Tmuisa v Egyptě za císaře
Diokleciána. Svátek má 4. února. Sv. Filej je uveden také
ke dni 26. listopadu (S. Spasskij 1997, I., s. 643,
695, 729).
|
5 –
|
Vyobrazení jelena
s hadem a ptáka vedle postavy světce nám přibližují
jeho vnitřní život, jeho niterné zápasy. Nabízí se srovnání s biblickými
žalmy – viz „Citace“ níže.
Srovnej také prorocká slova, jež Kristián
(kap. 2) vložil do úst arcibiskupu Metoději před
údajným křtem Bořivoje: „Odřekneš-li se, praví biskup Metoděj, model a démonů v nich
přebývajících,
staneš se pánem pánů svých...“.
Viz též článek: „Staneš
se pánem panů svých“ v rubrice „otázky“.
|
6 –
|
Holubice u nohou
sv. Filease odkazuje patrně na některý z žalmů (Ž
36, 8-9; Ž 55, 7-8; Ž 57, 2).
Holubice je také symbol Ducha svatého.
|
7 –
|
Jelen (laň) je také
symbolem touhy po Bohu, která po prodělávaném
vnitřním zápase
nakonec vítězí. Sv.
Fileas rovněž zvítězil nad vlastními démony a silami
temnoty (vítězný zápas jelena s hadem) a „stal
se pánem pánů svých“ (viz výše pozn. 5),
neboť Bůh ho vyslyšel a seslal na něj Ducha svatého
v podobě holubice (obr. 2)
(viz výše pozn. 6).
|
8 –
|
Srovnej např.
legendu „O pustynnike Ivaně“,
kde se kníže Bořivoj při pronásledování postřelené
laně setkává s poustevníkem sv.
Ivanem, kterému byla laň
„dána od Boha »na výživu«“ (srovnej Ž 42, 2-3).
|
9
–
|
Břevnovský klášter
byl založen (14. 1. 993) druhým pražským
biskupem sv. Vojtěchem a českým
knížetem Boleslavem II.
Podle pověsti měli oba fundátoři sen, v němž spatřili
v hlubokém lese jelena
pijícího ze studánky, na jejíž hladině plavala větev se
třemi suky (ostrev je v klášterním znaku od 14. století).
Druhý den se nezávisle na sobě vypravili do kraje, až se
sešli u pramene potoka Brusnice. A co uviděli? –
z pramene se chtěl napít jelen,
ale spadlé břevno mu v tom bránilo. Sv. Vojtěch překážku
odstranil a pramen vytryskl plnou silou. Nedaleko od
pramene pak vznikl vlastní klášter, který byl osazen
mnichy benediktiny, které s sebou přivedl sv. Vojtěch
z Říma (zdroj www.brevnovcity.cz).
|
10
–
|
Kníže Oldřich se setkal s poustevníkem
sv. Prokopem, když „zabaven jsa honitbou stíhal
jednoho jelena ze stáda, prchajícího do odlehlejších houštin“
(Mnich sázavský k roku
1032).
|
|
Petr Šimík (2009).
Citace:
Žalm (42, 2-3)
(2) Jako laň
dychtí po bystré vodě,
tak dychtí duše
má po tobě, Bože!
(3) Po
Bohu žízním, po živém Bohu.
Kdy se smím ukázat před Boží
tváří?
Žalm (57, 2)
(2)
Smiluj se nade mnou, Bože,
smiluj se nade mnou,
k tobě se utíká moje duše.
Utíkám
se do stínu tvých křídel,
dokud nepomine zhoubné nebezpečí.
Pavlův první list Korintským (1K 3, 9):
Pravý pohled na Boží služebníky
(9) Jsme spolupracovníci na Božím díle, a vy jste Boží
pole...
Zpět pozn. 5.
BIBLE. Písmo svaté Starého a Nového
zákona (včetně deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994.
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou
tradici?
„Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva II.
a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a
znojemská rotunda“.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské
rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Moravské úděly“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve
znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je
starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bible. Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně
deuterokanonických knih). Český ekumenický překlad. ČBS, Praha 1994.
• Sergij Spasskij: Polnyj měsjaceslov Vostoka I. Reprint vydání
z roku 1901. Moskva 1997.
•
Jaroslav Kadlec: Přehled českých církevních dějin I. Zvon
(reprint Křesťanská akademie, Řím 1987), Praha 1991.
• Jan Royt-Hana Šedinová: Slovník symbolů. Kosmos, příroda a
člověk v křesťanské ikonografii. MF, Praha 1998.
• Manfred Lurker: Slovník biblických obrazů a symbolů. Vyšehrad,
Praha 1999.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|