BŘETISLAV
I.
LENNÍ
HOLD DO RUKOU KRÁLE JINDŘICHA III.
V ŘEZNĚ ROKU 1041
BARBARA KRZEMIEŃSKA |
(324)
Jindřich nejen v Řezně, ale vůbec během
trvání česko-německých válek vycházel ze svého zjevného a samozřejmého
přesvědčení, že Břetislav
je „rebel“, který se navíc tím, že pozdvihl proti svému pánovi
zbraně, dopustil těžkého hříchu.1
Kanonické právo, které se právě tehdy stalo doslova heslem
doby, řešilo tuto otázku jednoznačně: podle penitenčních předpisů
musel být takový hřích povinně vykoupen tím, že provinilec
složí své rytířské zbraně a rytířský oděv a stráví
zbytek života v klášteře. Není jistě nezajímavé, že
tento druh p o k á n í se
jeví našemu Kosmovi zcela přirozený.
Právě tak líčí osudy moravského Svatopluka: „...přišed sám
k sobě uznal, že nespravedlivě... pozdvihl zbraně proti svému
pánu, císaři Arnulfovi“, učinil pokání, zabil svého (325)
koně a svůj meč zahrabal do země (což
znamenalo, že se vzdal světského života) a zbytek svých dnů
strávil u poustevníků.2
Jako vždy a všude byl však
mezi teorií a praxí značný rozpor, daný prostě životem.
„Rebelů“, tudíž lidí, kteří se se zbraní v ruce
postavili svému pánovi na odpor, bylo zpravidla hodně a především
v říši samé nikdy nechyběli lidé, kteří pozdvihli své
meče proti královi. Nebylo to nijak snadné – a také
politicky neúnosné – proti nim takovéto tresty uplatňovat.
Ostatně málokdo na to pomyslel, šlo přece o záležitosti
politické, nikoli církevní – a ty se řešily obvyklými
prostředky: vojenským vpádem, trestní výpravou, vězením,
někdy soudem knížat, zabavením viníkových statků
a podobně.3
Jenže v tomto případě šlo o Jindřicha,
o panovníka, který se zřejmě považoval za jediného
zástupce Božího na zemi.4 A tak Břetislav
musel pokorně prosit krále o odpuštění a rozhřešení,
„jak to vyžadovala králova čest“. Jelikož se vyvýšil
nad svého pána, musel se nyní ponížit a podstoupit
příslušný trest, tj. vzdát se vlády, a teprve pak
bylo možno s ním dále jednat. Na radu kolemstojících knížat,
prý pohnutých jeho pokorou, přijal Jindřich Břetislavovo
p o k á n í a vrátil mu zpět
Čechy. Šlo pochopitelně o symbolický
akt: k jeho podstatnému obsahu patřilo zřejmě zřeknutí
se vlády (podle kanonického předpisu shora citovaného) a její
předání z rukou krále (což již s kanonickými
předpisy nesouvisí).5
Tím, že Jindřich
Břetislavovi vládu vrátil, dal mu rozhřešení (církevní stránka
aktu)6 a zároveň ho přijal na milost (světská stránka věci).
Nutno však opět připomenout, že těchto dvou
stránek věci si zřejmě ani král, ani jeho okolí nebyli vědomi.
Že šlo o s y m b o l i c k ý
akt, vyplývá ostatně z faktu, že kdyby si Jindřich
vládu nad Čechami „ponechal“, neměl by s ní co počít.
Sám Čechám vládnout nemohl, tak daleko nároky německé říše
nikdy, ani v dobách pro český stát nejtěžších, nesahaly.7
|
Obr. 1. Břetislavův
portrét na malbě ve znojemské rotundě.
První postava v plášti ve 4. pásu nad vstupem do apsidy.
|
Nelze tedy v Břetislavově pokoření
spatřovat projev Jindřichovy pomstychtivosti. Vžitý výklad událostí,
který podal kdysi V. Novotný, že se Jindřich, když „po
barbarském vkusu doby svou ctižádost ukojil“, mohl ukázat
velkorysým a Břetislava odměnit lénem („nesměl mu arci léna
odepříti“), se zakládá na řadě omylů.8
Jindřichovo počínání
je v rámci jeho uvažování přísně logické. Břetislav se
vyvýšil nad svého pána, musí se tedy ponížit a podstoupit
(326) patřičný
trest, tj. vzdát se vlády. Jindřich zase musí jeho pokání
přijmout a vrátit mu vládu.9
Rovnováha věcí určených Božským pořádkem, která byla předchozím
děním porušena, je nyní obnovena – a s Břetislavem
je opět možno jednat jako s partnerem.
Lenní vztah již přímo s tímto jednáním souvisí, dokonce
z něho přímo vyplývá. Je totiž známou skutečností, že
lenní hold sloužil nejen k uzavření běžného lenního
vztahu (který vytvářel určitou závislost na seniorovi), ale že
byl také v té době používán i v mezinárodních
vztazích vůči straně druhé. Pro obě zúčastněné strany bylo
vždy velmi důležité po jednání obdržet patřičné a závazné
záruky, že to, co bylo slíbeno, bude také splněno. Tehdejší
mezinárodní právo, ještě značně primitivní, si ještě
nevypracovalo vlastní formy takových záruk, a proto si je
„vypůjčovalo“ z rozvinutého lenního práva. Lenní
hold, v němž byl obsažen závazek věrnosti,
spojený se slavnostní přísahou za přítomnosti důležitých státních
činitelů (knížat či předáků země), poskytoval v podvědomí
tehdejších lidí mnohem platnější záruky než obyčejná přísaha.
Proto byl používán i v těch případech, kde by např.
pozdější diplomatická praxe vystačila s konkrétní
dohodou, jejíž věcný obsah by byl přesně popsán a vymezen.
Leccos z tohoto konstatování se
zřejmě projevuje v lenním holdu, který složil v Řezně
králi Břetislav I. Za přítomnosti
četných knížat říše a vlastních předáků slíbil český
panovník králi věrnost a své
závazky potvrdil přísahou. Slíbil, že bude králi věrný tak,
jak to přísluší rytíři vůči svému seniorovi, že bude přítelem
králových přátel a nepřítelem jeho nepřátel. Formulace
je jistě dobová. V podstatě se Břetislav zavázal, že bude
v dalším sledovat Jindřichovu východní
politiku, protože právě o ni zde šlo.10
|
Obr. 2. Znojemská
rotunda – severní polovina 4. pásu maleb. Deset
pražských panovníků.
Z nich prvních devět od Bořivoje [09] po Oldřicha [17] (uprostřed
sv. Václav
[13] v přilbě)
je vyobrazeno bez
pláště, protože na Moravě nevládli.
Teprve desátý Břetislav [18],
„jenž tu zemi první
podrobil svému panství“ (Kosmas III,
34), je opatřen pláštěm.
Všichni drží v ruce praporec
– symbol držení léna – jsou to tedy panovníci-vladaři.
Někdo by mohl říci, že B. Krzemieńska (1985, 2000) se tedy
mýlila, když tvrdila,
že se jedná o „moravské údělníky“. Nikoli, není to pravda. Velmi
dobře věděla, co
praporec v jejich ruce znamená – zcela vědomě a úmyslně
l h a l a
(viz níže pozn. 12 a obr. 3)
(schéma P. Šimík 1999).
|
Je nesporně zajímavé, že v české
tradici – hlavní slovo tu pochopitelně patří Kosmovi
– není v souvislosti se zakončením třetího zápasu českého
státu s říší o léně vůbec řeč. To je celkem
pochopitelné: zatímco pro nás je dnes otázka léna víceméně
antikvovaná záležitost, pro Kosmu to byla záležitost nadmíru
žhavá a mnohdy přímo pobuřující. Byla totiž velmi pevně
spjata s kronikářovou dobou. Závislost Přemyslovců na říši
trpce nesl a mohl z vlastní praxe hodnotit její líc a rub.
Když se o tom šířit nemusel, rád se věci vyhnul; a právě
události začátku 11. století (327)
– pro Kosmu dávná minulost – mu k tomu dávaly příležitost.
Podle Kosmy se otázka vztahu poraženého Břetislava a vítězného
Jindřicha zcela uspokojivě řešila tributem,
který český kníže obnovil, spojeným s uznáním určité
nadřazenosti německého panovníka, ovšem nadřazenosti přesně
vymezené stále platným „starým právem“. České stanovisko
v této věci líčí Kosmas v údajném dialogu mezi Břetislavem
a Jindřichem III. během války roku 1040, který jsme
podrobně rozebrali na jiném místě. Placení tributu pochopitelně
zahrnovalo určitou formu podřízenosti – tu větší, tu menší
–, důležité ovšem bylo, že pro Kosmu tím celá věc končila
a že vše, co by král žádal navíc, pokládal za
porušení onoho „starého práva“. Je samozřejmé, že tentýž
postoj vkládá nejen do Břetislavových úst, ale do jeho praktického
konání.11
V tom má ovšem pravdu jen zčásti. Dnes
je mimo jakoukoliv pochybnost, že v Řezně Břetislav
opravdu složil lenní hold. Po ryze
formální stránce udělal totéž, co jeho předchůdci,
tj. Vladivoj,12
Jaromír13
a Oldřich.14
Ve skutečnosti se však Břetislavova situace podstatně lišila od
situace těchto českých panovníků a tím se také – via
facti – dostával jeho lenní hold do úplně jiné politické
polohy. Králi v Řezně opravdu velmi záleželo
na tom, aby nejen s definitivní platností ukončil únavný
zápas s Čechami, ale aby obdržel platné záruky,
že se Břetislav – jehož prostě musel jako jediného českého
panovníka uznat – proti němu v budoucnosti nepostaví.15
Samotný lenní hold ještě tyto záruky neposkytoval. Tak tomu
bylo jednak proto, že Jindřich vůbec neměl za Břetislava náhradu
– chyběl jakýkoliv další nápadník českého trůnu, kterého
by bylo možno použít jako nástroje nátlaku –, jednak proto,
že byl již tehdy pevně odhodlán pokračovat ve východní
politice říše, čímž Břetislav, ač ve válce poražen, získával
na významu a důležitosti.
Bylo tedy nutno nejen
na Břetislavovi řadu věcí vymáhat, již z titulu války
Jindřichem vyhrané, ale také
na oplátku si ho zavázat a tudíž mu něco
n a b í z e t ;16
tento postup si přímo vynucovala východní politika říše. Právě
v tom spočívá hlavní význam Řezna. Zde
se totiž zrodilo, i když za dosti překvapivých okolností, partnerství
českého panovníka s německým vládcem, vztah,
který právě díky svému namnoze novému obsahu se vyznačoval
značnou trvalostí a přežil ve vlastně (329)
nezměněné podobě nejen své ideové tvůrce, ale také několik
dalších generací – trval téměř do konce 11. století.17
Barbara Krzemieńska (1999, s. 324-329).
Dodatek:
Čtyři roky poté, co Břetislav I.
složil v Řezně lenní hold do rukou krále Jindřicha III.
(císař od roku 1046), učinil totéž i uherský král Petr
Orseolo (1038-1041, 1044-1046) (viz „Rodokmen
Arpádovců“), Břetislavův spojenec z roku 1040, kdy mu
pomohl Jindřicha porazit (J. Žemlička 1997, s. 59n.).
Počátkem roku 1041 se trůnu v Uhrách zmocnil palatin Aba
(1041-1044), švagr krále Štěpána.
Přijal starozákonní jméno Samuel
a dal se korunovat. Vyhnaný Petr
nalezl azyl u Adalberta, markraběte východní marky. Břetislavovi
tehdy pomoci již nemohl.
Po porážce v roce 1041 a přijetí léna z ruky
krále Jindřicha, nalezli Jindřich s Břetislavem společnou
řeč.
První společná výprava Jindřicha a Břetislava
do Uher (1042) se nezdařila, Abu Samuela se nepodařilo sesadit.
Další trestná výprava se konala o rok později, tentokrát
bez účasti Břetislava. Ale ani ta nic zásadního nepřinesla.
Teprve 5. července 1044 v bitvě u Menfö byl Aba
Samuel poražen. Nyní byl přítomen i Břetislav. Uherští
velmoži začali houfně přebíhat k Petrovi Benátčanovi.
Petr Orseolo byl v Székesfeherváru znovu uveden na uherský
trůn. Aba Samuel byl zatčen a posléze popraven. O letnicích
1045 pak Petr Orseolo složil Jindřichovi vazalský
slib věrnosti
(viz níže obr. 3).
|
Obr. 3. Lenní hold
uherského krále Petra Orseola do rukou krále Jindřicha III.
Poté, co Petr složil vazalský slib věrnosti, mu Jindřich jeho lenní
praporec zase vrátil.
Iniciála „S“ na dobové miniatuře (zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Orseolo).
|
Komentář:
Jak víme ze zpráv kronikářů, lenní
hold byl po formální stránce nerozlučně spjat s předáním
korouhve čili praporce
(Dětmar V, 21; Kosmas III, 8;
III, 15; Mnich
sáz. 1126; Kan. vyš. 1138,
1140). Tuto informaci B. Krzemieńska
jako historik velmi dobře znala (viz níže pozn. 12)
a ve své publikaci zcela z a m l č e l a
(viz text výše). Učinila tak
nepochybně proto, že ve své hypotéze „Moravští Přemyslovci
ve znojemské rotundě“ (1985, s. 3; 2000, s. 9) uvedla:
„Hlavní obtíže ve výkladu skýtá devět postav bez pláště,
považovaných – právem – za moravské Přemyslovce“.
Neuvedla však opět, že i těchto devět knížat bez pláště
drží v ruce kopí s praporcem
(obr. 2), atribut výhradně
p a n o v n í k a .
Moravští „údělníci“ byli pouze dědičnými s p r á v c i
svěřeného území, jak vyplývá z několika Kosmových
zpráv (Kosmas II, 13;
II, 45; III, 34),
praporec jim tedy nepřísluší
a na znojemské malbě proto být vyobrazeni nemohou. Z toho
vyplývá, že i těchto devět knížat bez pláště byli pražští
p a n o v n í c i ,
Břetislavovi „předchůdci“
na stolci (uprostřed mezi nimi sv. Václav
v přilbě), u kterých bylo chybějícím pláštěm
pouze
naznačeno, že nevládli Moravě (Kosmas III,
34). Také se nikomu až dosud nepodařilo prokázat opak. V době,
kdy na Velké Moravě vládl Svatopluk a jeho syn Mojmír II.,
ve středočeském minivévodství vládl Bořivoj (Svatoplukův
místodržící v Čechách) a jeho syn Spytihněv.
Teprve rok po Svatoplukově smrti se knížata Čechů odtrhla od království
Moravanů a poddala se králi Arnulfovi (Fuldské
anály k roku 895). Viz „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960). Srovnej také mapku „Územní
vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“. Hypotéza
B. Krzemieńske je tedy založena na vědomé a ú č e l o v é
l ž i .
|
Stejně se uznává za
vadu
zamlčeti
pravdu, jako
přisvědčiti nepravdě.18 |
|
Petr Šimík (2010).
Poznámky:
|
1 –
|
Král Jindřich III. (1039-1056), od
roku 1046 císař – viz
„Rodokmen Sálců“.
Barvitý popis Břetislavova slavného vítězství nad Jindřichem
v bitvě u Domažlic v roce 1040 nám poskytl Kosmas
(II, 9 a II, 10).
|
2 –
|
Viz Kosmas
(I, 14).
|
3 –
|
To vše známe i z
domácího prostředí. Právě takovým způsobem pražský
panovník „napravoval hlavu“ svým příbuzným, jimž
byla svěřena správa moravských údělů. Srovnej Kosmas
(II, 15; II, 43;
III, 9; III, 34).
|
4 –
|
Jindřich by se
sice mohl „cítit“ jediným zástupcem Boha na zemi, ale
říkat by to nesměl. To by se dostal do ostrého
konfliktu s nástupcem sv. Petra v Římě. Kdyby na
tom trval, potom by musel, obdobně jako později anglický král
Jindřich VIII., vyhlásit sebe sama za hlavu křesťanů
ve svém království (v Anglii tak vznikla anglikánská
církev, ale neobešlo se to bez krveprolévání – ti co
nesouhlasili, byli předáni katovi).
|
5
–
|
Že se tak dělo,
samozřejmě opět s y m b o l i c k y ,
právě předáním praporce čili
korouhve, symbolu držení léna, z ruky krále
nebo císaře, víme opět od Kosmy – viz Kroniky
níže. O formě tohoto aktu se však B. Krzemieńska ve své
publikaci pro jistotu vůbec nezmiňuje. Nabyla zřejmě mylného
domnění, že když bude dostatečně obezřelá, zůstane neodhalena její „ v ě d e c k á
l e ž “ ,
jíž se dopustila již v roce 1985 (a pak
znovu v roce 2000), když tvrdila v rozporu s dobovými
prameny,
že ve znojemské rotundě vyobrazené postavy bez pláště
představují moravské údělníky
(obr. 2), i když všichni
drží v ruce p r a p o r e c ,
symbol léna, atribut příslušející pouze panovníkovi
(srovnej tab. 18: „Životní
data a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém
znázornění“).
V jejím případě by se to dalo ještě pochopit –
zalhala jednou, musí si „zachovat tvář“ a trvat si na této
evidentní lži do konce svého života. Nelze však pochopit,
že tento absurdní n e s m y s l
o „údělnících s praporcem“ pak byli
ochotni po ní opakovat další historikové, archeologové a uměnovědci
a zcela se tak historicky znemožnit. Naposledy tak učinili
M. Wihoda
(2006), V. Vaníček
(2007), J. Kovárník
(2008), Z. Měřínský (2009), D. Třeštík
(2009) a A. Merhautová
(2009).
Protože v rotundě jsou všechny postavy bez pláště [09-17], zato však
s korouhví,
vyobrazeny p ř e d Břetislavem
[18] (viz výše obr. 2), nemohou to být
B. Krzemieńske moravští
„údělníci“ (moravské úděly vznikly až na sklonku Břetislavova
života) ani L. Konečného „následníci“, ale
jen a pouze Břetislavovi „předchůdci“
na pražském stolci – (P. Šimík 2001, s. 373-376; týž 2004, s. 101,
104-105). Srovnej tab. 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků“
(do roku 1140).
Břetislavovu správnou identifikaci na malbě (obr. 2)
dokládají biskupské mitry jeho synů, vyobrazených hned za ním (viz článek „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“).
|
6
–
|
Svátost „rozhřešení“
Jindřich Břetislavovi udělit nemohl. Ani v anglikánské
církvi její světská hlava, král, nemohla, ani dnes nemůže
udělovat svátost rozhřešení! To mohl a dosud může
(v zastoupení samého Boha) jen právoplatně vysvěcený
kněz.
|
7
–
|
Takové tendence
bylo možno naposledy zaznamenat v 9. století v souvislosti
se snahou Ludvíka II. Němce, tehdy ovšem vůči Moravě.
|
8
–
|
Srovnej V. Novotný
(1913, I/2, s. 53).
|
9
–
|
Známe ovšem i případ,
kdy jednomu panovníkovi bylo léno odebráno a předáno
jinému – Rokycany roku 1110 – Kosmas
(III, 32). V Břetislavově případě však
takový „konkurent“ nebyl k dispozici.
|
10
–
|
Zatím ovšem nevíme,
v čem ta Jindřichova „východní politika“ měla
spočívat.
|
11
–
|
Kosmas
(II, 8).
|
12
–
|
B. Krzemieńska
(1999, s. 293): „První udělení
Čech v léno se totiž váže až s Vladivojem,
další případy (Jaromír, Oldřich) ukazují, že pokaždé
šlo o takovou situaci, kdy český panovník musel prostě
lenní vztah uzavřít, chtěl-li se na trůně udržet. To
byla také vlastně jediná výhoda, kterou z toho měl“.
O udělení Čech v léno Vladivojovi píše pouze Dětmar
ve své kronice k roku 1002
(viz Dětmar
V, 23). V jedné z předchozích kapitol píše i o tom,
jakou formu takové udělení léna mělo. Obléněný jedinec
obdržel z ruky krále (či císaře) k o r o u h e v
(Dětmar V, 21).
Jestliže B. Krzemieńska tu Dětmara cituje, pak je zřejmé,
že byla s tímto faktem velmi dobře obeznámena
(srovnej výše pozn. 5).
|
13
–
|
Srovnej Dětmar
VI, 12, k roku 1004.
|
14
–
|
Srovnej Dětmar
VI, 83, k roku 1012.
|
15
–
|
Takovou absolutní
záruku „do budoucna“ Jindřich v roce 1041 získat
nemohl. Záleželo v mnohém i na něm a na
postoji, který „do budoucna“ zaujme vůči Břetislavovi
a českému státu.
|
16
–
|
V
|
17
–
|
S
|
18
–
|
Kosmas – předmluva
k III. knize jeho kroniky.
|
|
Petr Šimík (2009).
Citace:
PLERUMQUE IPSA SE FRAUS, ETIAMSI INITIO
CAUTIOR FUERIT, DETEGIT.
(Většinou se l e ž sama prozradí, i když
na počátku byla velice obezřelá.)
LIVIUS (Urb. XLIV, 15,
5).
VERITATEM DIES APERIT.
(Čas zjevuje p r a v d u .) SENECA
(Ir. II, 22, 2).
„Chcete říci, že i ve vědě
se někdy vysloveně a vědomě lže?“
„Ano. Dnes se tomu říká lobbovaná věda. Vědecká
p r a v d a
je zmršena ve vědeckou l e ž pro potřeby reklamy“
(nebo obecně pro potřeby nějakého „vyššího“ zájmu či cíle
– pozn. PŠ).
Miroslav Plzák (1996,
s. 194).
L e ž m á k r á t k é
n o h y .
Lidová moudrost.
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb Navázal Břetislav »vědomě«
na slavnou velkomoravskou tradici?
„Rodokmen Piastovců“.
„Rodokmen Arpádovců“.
„Rodokmen Sálců“.
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Biskupské mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a znojemská rotunda“
aneb Když se dva perou...
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Mýty a pověsti: „Kosmas (I, 6)“
– „ale jeden po každé
bude panovati“.
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno předáním kopí
s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj přijal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ – polský Boleslav
odmítl převzít od krále Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král Jindřich
obdařil Jaromíra všemi poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“ – „aby vždy
nejstarší držel nejvyšší moc a aby všichni
byli pod jeho panstvím“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1091“
– paní Virpirk ke králi Vratislavovi: „...a zemi, jež je tvá...“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj (II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k roku 1109“ – král Jindřich
potvrdil Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – „země moravská i její
správcové jsou vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (Soběslav převzal od krále Lotara praporec).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1134“ o svatbě Konráda II. Znojemského v Uhrách.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku 1138“ –
Vladislav převzal praporec od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku 1140“ –
Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu
(přilba svatého Václava).
Dokumenty: „Soběslavova listina z roku 1130“ aneb
Soběslav I. po „své »přemyslovské« rodině“ ani nevzdechl.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“ aneb Konstantin a Metoděj
ustanoveni spolupatrony Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“. Encyklika papeže Jana Pavla II.
(1985) k 1100. výročí úmrtí sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování
Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk Svatopluka a nejstarších
»Přemyslovců« dle antropologicko lékařského průzkumu E. Vlčka“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních
tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy a Kosmovy
verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Aktuality: „Nově otevřený
Památník Velké Moravy ve Starém Městě“ aneb Budeme následovat
»lživé učitele«?
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Václav Novotný: České dějiny I/2. Od Břetislava I. do
Přemysla I. Jan Laichter, Praha 1913.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě. Příloha časopisu heraldiků. Ostrava 1985.
• Miroslav Plzák-Ivana Hudcová: Obrana proti zlu. Návod k slušnému soužití. ČS, Praha 1996.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha 1997.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí Koruny české, I. sv. do roku 1197. Paseka,
Praha a Litomyšl 1999.
• Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé polovině XI. století.
Edice Historica. Garamond, Praha 1999.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha
2000. Vyhodnoceno jako „Czech šmejd české historické vědy za rok 2000“.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství. J. Bažant: Umění českého středověku a antika.
KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve
znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda.
Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník
z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo, Znojmo 2004,
s. 78-123.
• Kosmova kronika česká. Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
• Libor Jan: Přemyslovská Morava. In: Sága moravských Přemyslovců, Život na Moravě od XI. do počátku
XIV. století. Sborník a katalog stejnojmenné výstavy. VM v Olomouci a MMB, Olomouc a Brno
2006, s. 7-32.
• Martin Wihoda: Testament knížete Břetislava. In: Sága moravských Přemyslovců, Život na Moravě od XI. do počátku
XIV. století. Sborník a katalog stejnojmenné výstavy. VM v Olomouci a MMB, Olomouc a Brno
2006, s. 33-50.
• Vratislav Vaníček: Soběslav I. Přemyslovci v kontextu dějin v letech 1092-1140. Paseka, Praha
a Litomyšl 2007.
• Dětmar z Merseburku: Kronika. Edice Memoria medii aevi. Argo, Praha 2008.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|