NAPSALI NÁM
OHLASY ČTENÁŘŮ
NAŠICH WEBOVÝCH STRÁNEK
|
• „L. J. Konečný × P. Šimík“
Pročítal jsem obě hypotézy, ale prozatím mi řešení L. J.
Konečného připadá jako podstatně komplexnější a lépe podložené argumenty.
Dobrý den,
pročítal jsem (zatím ne
podrobně) knihu L. J. Konečného „Románská rotunda ve Znojmě".
Pročítal jsem (zatím rovněž ne podrobně) hypotézu P. Šimíka.
A narážím v hypotéze P. Šimíka na (pro mne) neřešitelné rozpory:
• Pokud interpretace oráčské scény jako setkání Přemysla s Libušiným poselstvem je
striktně odmítnuto s tím, že pohané se v křesťanských kostelech té doby nezobrazovali, jak je možné
současně předpokládat, že zde byl vymalován pohan Sámo? (Na pohanství
– nebo alespoň nekřesťanský styl života – lze usuzovat ze zmínky o počtu jeho manželek.)1
• Pokud by snad autor předpokládal, že Sámo byl
křesťan, že na malbách jsou křesťany i „tři neidentifikovatelní
předvelkomoravští panovníci" (z pramenů nevíme o tomto období nic, takže nelze nic ani potvrdit, ani vyvrátit)
– pak mi to připadá jako pouhá spekulace podobného typu, jako tvrzení, že kruhy v obilí
působí mimozemšťané. Že by nám (oni tři panovníci) zmizeli z pramenů zcela, když o nich (a jejich
křesťanství) museli vědět ještě v 11. století, kdy je malovali, tedy
několik století po jejich (hypotetickém) životě a vládě? Odkud by o nich ještě v 11. století
věděli – a následně by zmizeli z paměti a pramenů?2
• Pokud by Bořivoj byl Rastislavův syn, proč by byl pokřtěn tak
pozdě, proč by mu museli vysvětlovat, že nemůže sedět u stolu s křesťany
– vždyť Bořivoj je popisován u Kristiána jako dospělý
člověk, který se teprve s křesťanstvím osobně seznamuje...3
Prozatím mi řešení L. J. Konečného připadá jako
podstatně komplexnější a lépe podložené argumenty.4 Nicméně
– budu se těšit na Vaši odpověď, za niž předem děkuji.
Josef Plch
|
Obr. 1. Znojemská
rotunda – severní polovina 3. pásu maleb. Osm moravských panovníků
v plášti.
Řada začíná Sámem [01], prvním králem Slovanů. Jména dalších
tři panovníků neznáme.
Následující čtyři postavy představují
historicky doložené velkomoravské panovníky:
Mojmíra I. [05], Rostislava [06], Svatopluka [07] a jeho syna Mojmíra II.
[08].
|
Poznámky:
|
1 –
|
Z
kroniky tak řečeného Fredegara
se skutečně dovídáme, že král Sámo „měl dvanáct
žen z pokolení Vinidů z nichž měl dvacet
dva synů a patnáct dcer“. Není tam ovšem řečeno, že
měl všech dvanáct žen současně.
Uvědomíme-li si, že v 7. století asi nebyla lékařská péče
o rodičky na nejvyšší úrovni, lze předpokládat jejich
poměrně značnou úmrtnost. I tak vychází na každou z jeho
žen průměrně tři děti. Pro srovnání můžeme uvést rovněž
křesťanského knížete Slavníka (†981). Ten měl za manželku
Střezislavu, jež „poskytla mužovi příležitost hřešit ne
s jednou, nýbrž s mnohými ženami“ (Brunonova
vojtěšská legenda). Jmenovat můžeme knížete Oldřicha (1012-1035), který měl dvě
manželky (současně) (Kosmas
I, 36). Proto pouze na základě informace, že Sámo měl
dvanáct žen, nelze a priori tvrdit, že byl pohan.
Jestliže Sámo byl národností Frank z kraje Senonago (jihovýchodně
od Paříže), lze předpokládat, že pokřtěný byl. Jestliže
byl dokonce Dagobertovým vyslancem, pak je to zcela jisté.
Právě v době vlády franského krále Dagoberta I. (623-639) počala
ve středním Podunají christianizační činnost opata-biskupa Amanda
z Maastrichtu, jak o ní vyprávějí „Životy sv.
Amanda“ zpracované různými autory (Baudemundem a Milonem z Elnonu,
později Harigerem z Lobbes a Filipem Harvengiem).
Amandova činnost mohla probíhat jen se
souhlasem Sáma. Konec této činnosti spadá zřejmě do
období nepřátelství krále Dagoberta a jeho porážky roku 631,
jak naznačují verše Milonova zpracování, kap. II, 2, 5, v. 195-200. |
2 –
|
Na
malbách ve znojemské rotundě je vyobrazeno celkem 27 vladařů,
každý se štítem a kopím s praporcem. Protože
se jedná o křesťanskou kapli,
jsou to všechno panovníci křesťanští. A tak i když
o oněch třech neznámých panovnících soudobé
prameny mlčí, víme z doby, kdy znojemské malby
vznikly (20. léta 11. století), že tehdejší církev
si po stěnách kaplí a kostelů pohany
nemalovala, natož aby je glorifikovala (oráčská scéna). Křesťany proto
museli být i tři panovníci vyobrazení mezi postavou
krále Sáma a čtyřmi historicky doloženými
velkomoravskými panovníky, Mojmírem I., Rostislavem,
Svatoplukem a Mojmírem II. – viz obr. 1
výše (srovnej „Rodokmen
Mojmírovců“). Z prostého faktu, že dnes neznáme
jejich jména, nelze vyvozovat, že křesťané nebyli.
Naopak
L. J. Konečný by měl doložit, na základě jakých
srovnatelných příkladů předpokládá, že ve 3. pásu
(kromě křesťanského fundátorského páru)
byli v roce 1091 vyobrazeni samí pohané
(celkem 16 postav, z nichž některé se opakují). Přitom
se podle něho jedná o postavy mytické, nikdy neexistující,
teprve o 30 let později Kosmou (1120) přivedené na svět. To schopen doložit
není, protože to pochopitelně doložit nelze! A to z jednoho jediného
důvodu: smyšlené n e e x i s t u j í c í
postavy, navíc pohany, si církev
na stěnách kostelů n i k d y
nemalovala, natož aby je věřícím, přicházejícím
si vyslechnout slovo Boží, stavěla na odiv. Sám Kosmas, který je ve své kronice přivedl na svět, se od nich zcela
zásadně distancoval
– přirovnal je k dobytku.
Ve skutečnosti současně s oněmi třemi neznámými panovníky ve 3. pásu
byl namalován na 6. pozici
(obr. 1) i moravský kníže Rostislav. Ten se nám také z domácích
pramenů jaksi vytratil – ani Kristián (jenž svoji legendu
sepsal ještě před vznikem maleb) ani Kosmas jeho jméno
najednou „ n e z n a j í “ , i když z Fuldských análů
i z Reginona (Kristián jistě i ze staroslověnských
Životů sv. Konstantina-Cyrila a Metoděje) jej nepochybně znát museli. Jednotliví
autoři se tedy o něm buď vůbec nezmiňují (Kosmas), resp.
jeho jméno zamlčují (Kristián,
Beatus Cyrillus),
nebo ho nazývají Svatopluk starší či starší král (např.
„Granum“). V českém
mýtu dostal jméno Přemysl a stal se z něho pohan
(viz „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“). Některá
jména se nám z moravské historie vytratila tudíž zcela
z á m ě r n ě
a ú m y s l n ě . To nemusí nutně platit i o oněch třech
výše zmíněných vladařích. Pozdní
tradice nám pro tuto dobu předkládá hned několik
jmen. Jsou to však údaje, které dnes
nelze ověřit žádným soudobým pramenem. To však ještě neznamená,
že takový pramen v 11. století neexistoval. Patrně
existoval ještě v 17. století, protože T. Pešina
a J. Středovský si přece svoje údaje, lidově řečeno,
„nevycucali z prstu“. Svůj „zdroj“ však, bohužel,
neuvedli. |
3 –
|
Buď Bořivoj
byl synem Rostislava, anebo byl
pokřtěn až v dospělém věku. Obé současně platit
n e m ů ž e .
Protože Bořivojův křest arcibiskupem
Metodějem (ve skutečnosti k němu
nikdy nedošlo) byla jen Kristiánova účelová konstrukce
(srovnej P. Sommer 2001, s. 103), jež měla podpořit biskupa Vojtěcha při jeho vyjednávání
s papežem a císařem o pražské arcibiskupství
(D. Třeštík 2000, s. 30-31),
platí první část souvětí. A jako moravský
kníže a Rostislavův syn musel být Bořivoj pokřtěný hned v raném věku (před
rokem 853), tedy více než deset let před příchodem Metoděje
na Moravu. Proto o něm také nic neví Metodějův životopisec,
autor staroslověnského
Života sv. Metoděje
(886), který musel vzít za vděk pokřtěním jakéhosi
nejmenovaného vislanského knížete. O Bořivojově křtu
arcibiskupem Metodějem neví nic ani jiné latinsky psané václavské
a ludmilské legendy, ale dokonce ani ty staroslověnské.
Srovnej dále tab. 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova
křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“, tab. 5:
„Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ a otázky: „Mohl
být Bořivoj synem Rostislava?“, „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“,
„Mohl Spytihněv usednout
na stolec otcovský jako pohan?“ |
4
–
|
Řešení
L. J. Konečného (2005), jež zcela pominulo Zástěrův
výklad, vychází z mylného předpokladu
(s. 300-301),
že na malbě ve 4. pásu vedle krále Vratislava není vyobrazený jeho
nejmladší syn Soběslav I. (1125-1140), ale jeho mladší bratr Konrád I. (†1092).
Ovšem postava krále (jde o druhé vyobrazení
Vratislava II., poprvé je namalován s biskupskou
mitrou) je na malbě umístěna mimo posloupnost
knížat (viz např. „Rytý
nápis“ a „Biskupské
mitry“). Od jeho postavy proto n e l z e
jen prostým zpětným
odečtem stanovit s p r á v n ě
jména ostatních knížat (viz níže obr. 4).
Z výše popsaného základního o m y l u
pramení všechna
další autorova pochybení. Pak mu vychází chybné vročení
vzniku maleb (1091) a na malbě mu chybí na začátku
řady první tři křesťanská knížata Čechů: Bořivoj
a jeho dva synové, Spytihněv
a Vratislav (otec
svatého Václava). Musí pak tvrdit: jsou to prý postavy
p o u z e l e g e n d á r n í
a autor námětu maleb v roce 1091 údajně
velmi dbal na „historickou fakticitu“ (všechna tři jména, byť zkomolená,
však najdeme, vedle legend, i ve Fuldských análech – 872,
895). Přitom mu vůbec nevadilo, že
ve spodním 3. pásu nechal namalovat celkem 16 postav
zcela ahistorických (tj. nikdy neexistujících) (z toho
Přemysl tu má být 3×: v čele jízdní
družiny, za pluhem, první postava v plášti se štítem
a kopím s praporcem – viz obr. 2
níže), neboť teprve o 30 let později
Kosmou vymyšlených (kromě oráče Přemysla a bezejmenné
hadačky, které
vymyslel již Kristián v roce 993) (viz výše
pozn. 2),
ke všemu samých pohanů. Samotné křesťanství
se autorovi z maleb 3. pásu zcela vytratilo
(nahradil je „praindoevropský mýtus jarního novoročí“
– s. 203, 217) a připojilo se jaksi samovolně až
v horním 4. pásu teprve postavou sv. Václava (ten
je ovšem, podle Konečného rétoriky, také „pouze“
postava legendární, v soudobých kronikách a letopisech
jeho jméno uvedeno není, uvádí je také až teprve Kosmas
I, 15).
Nápad s vyobrazením libušopřemyslovského mýtu, L. J. Konečným
(s. 197) přetransformovaného do triumfálního příjezdu vladaře k očekávající
nevěstě, jeho investitury pláštěm, a osmi nikdy
neexistujících mytických pohanských knížat v křesťanské
kapli (s. 229n.), je v modifikované podobě převzatý z hypotézy A. Friedla
(1966), dnes již dávno překonané.
|
|
Obr. 2. Znojemská
rotunda – 3. pás maleb: a) Vedoucí jízdní družiny, b)
oráč za
pluhem, c) první panovnická postava za oráčskou scénou.
Všechny tři
postavy A. Friedl (1966) i L. J. Konečný
(2005) mylně identifikovali
jako stejnou osobu – mytického Přemysla (!?). Ve skutečnosti
jde o dva různé panovníky: krále Rostislava a krále
Sáma,
jak
je dobře patrné i z jejich odlišného pláště a jiného
lemu na něm.
Srovnej „Stejná osoba byla
zobrazována ve stejném oděvu“.
|
|
Tento Konečného výklad oráčské scény A. Merhautová (2000, s. 63) nepovažovala za „uspokojivý“
(„...scéna nemohla zahrnovat tak komplikovanou
symboliku, která by byla nesrozumitelnou. To by odporovalo
tehdejší době, jejíž díla se vyznačovala vzdělancům srozumitelnější
výpovědí, ať to byly práce zobrazující ryze biblická
či jiná témata“.),
později (2009, s. 279) vyslovila nesouhlas i s Konečného
identifikací posledního
knížete vedle postavy krále jako Konráda I., „protože
zobrazených knížat je větší počet“.
Za přímo „pomýlený“
označil Konečného ikonologický výklad oráčské scény D. Třeštík
(2006, s. 33 pozn. 30), což později (týž
2009, s. 276-277,
pozn. 25, 29, 32 na s. 616) ještě rozšířil i na
další Konečného nemožné nápady. Nejen oráčskou scénu,
ale i postavy v plášti
ve 3. a ve 4. pásu maleb určil L. J. Konečný
prostě chybně.
Dalším Konečného argumentačně nepodloženým tvrzením
je (s. 313), že
postavy bez pláště ve
4. pásu (celkem devět), které prý n á s l e d u j í
za poslední opláštěnou postavou
domnělého Konráda I. (údajného pořizovatele výmalby), představují veškeré
v roce 1091 žijící členstvo „přemyslovského“
rodu. Mají snad jako svědci být přítomni aktu smíření
mezi králem Vratislavem a jeho bratrem Konrádem (Kosmas II, 46). Jde tedy
o jakési Konrádovy n á s l e d n í k y , vládní čekatele či „přemyslovské“
prince neboli teprve „vladaře in spe“ (viz
níže obr. 3).
Korouhev
čili praporec
jim tedy do ruky nepatří. Přesto na znojemské malbě mají
všechny postavy bez pláště kopí
s praporcem – výhradně vladařskou
insignii – symbol držení léna
(viz Srovnání níže – Kroniky:
Dětmar, Kosmas, Mn. sáz., Kan. vyš.), a to
i v rozporu s autorovým vlastním poznatkem (s. 304), že
přísluší jen dospělým jedincům, neboť nejméně tři Konečného „následníci“ byli v roce 1091 ještě nezletilí (např.
Soběslav,
podle Konečného vyobrazený poslední v řadě bez pláště
se štítem
a kopím s praporcem, mohl mít tehdy 1-5 roků;
praporec z ruky krále Lothara však obdržel až
o 35 let později, a to by údajný navrhovatel maleb v roce
1091 ještě nemohl vůbec tušit, pouze autor této
hypotézy dnes. Navíc
čtyři z oněch devíti „následníků“ pražského stolce
nedosáhli n i k d y ). L. J. Konečný přitom tvrdí (s. 313),
opět v rozporu s dříve
zdůrazňovanou „fakticitou“, že „děti,
jak známo, nebyly tehdy zobrazovány dle skutečného
věku“, což, „jak známo“, je tvrzení
velmi snadno vyvratitelné, tedy nepravdivé a naprosto
zcestné. Také jej ničím
nedoložil. Jeho určení postav bez pláště, zato však s praporcem,
je tedy rovněž n e p l a t n é .
Srovnej tab. 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v
grafickém znázornění“. Můžeme proto konstatovat, že
Zástěrův výklad
ikonografie 4. pásu maleb (J. Zástěra 1986,
s. 3-4; 1990, s. 39-41) zůstal
dodnes n e p ř e k o n a n ý
a nadále platný. Srovnej „Přilba
jako atribut svatého Václava“, „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“, „Lenní
hold Břetislava I. králi Jindřichovi III. v Řezně
roku 1041“ aneb Lež má krátké nohy a „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Kromě toho ani analogická řadová vyobrazení biskupů,
opatů
nebo papežů nikdy nekončí
vyobrazením sboru volitelů toho posledního z nich.
Obecně vzato, postrádá logiku a smysl, aby časová
posloupnost jakýchkoli vybranců byla přerušena,
jako by se čas najednou zastavil, a to jen kvůli
vyobrazení současníků onoho posledního v řadě
a současně dalších adeptů na jeho místo.
|
|
Obr. 3. Znojemská
rotunda – severní polovina 4. pásu maleb. Deset
pražských panovníků.
Z nich prvních devět od Bořivoje [09] po Oldřicha [17] (uprostřed sv. Václav
[13] v přilbě)
je vyobrazeno bez
pláště, protože na Moravě nevládli.
Teprve desátý Břetislav [18],
„jenž tu zemi první
podrobil svému panství“ (Kosmas III,
34), je opatřen pláštěm.
Proto se nejedná o Konrádovy „následníky“, nýbrž
o Břetislavovy „předchůdce“.
|
Obr. 4. Znojemská
rotunda – jižní polovina 4. pásu maleb. Zbývajících devět
pražských
panovníků od Spytihněva II. [19] po Soběslava I. [27]
je vyobrazeno v plášti, protože
byli současně také moravskými
vládci. Spytihněv II. [19] a Vratislav II. [20], zcela vlevo,
mají na hlavě biskupské mitry
(hned vedle je Konrád I. [21]).
Král
Vratislav I. [26] je umístěn
mimo
posloupnost (jedná se o jeho druhé vyobrazení) po pravici svého nejmladšího
syna a objednavatele domalby, Soběslava I. [27], jehož
postavou 4. pás maleb končí.
|
|
„Znojemský donátorský pár představuje“ podle
L. J. Konečného (s. 248) „knížecího
ženicha a nevěstu...“. Identifikoval je jako Konráda I.
(je tu tedy vyobrazený 2×) a jeho manželku Wirpirku (s. 250), kteří
jsou oblečeni do stejného (!)
„svatebního“ pláště jako mytický pár ve
stejném 3. pásu maleb (ovšem z mytického páru má
plášť pouze oráč, „hadačka“
s byzantským diadémem v rukou je bez pláště – viz obr. 2
na straně „Oráčská scéna
na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec). V roce
1091, kdy podle autora měly malby údajně vzniknout, však Konrádovi táhlo na šedesátku, měl již dospělé
syny a v následujícím
roce zemřel. Buď to tedy není „ženich“ Konrád, anebo
naprosto nelze
trvat na nějaké autorem proklamované „historické
fakticitě“. Přitom „ s p o n s á l n í
plášť jako
panovnická insignie prvotního páru přenesená na znojemské
donátory“ (s. 250) má, podle autora, l e g i t i m o v a t
jejich vládu (byla snad vláda těch ostatních
nelegitimní?).
Ba dokonce (s. 249) oba donátoři mají být tímto pláštěm „ n u m i n ó z n ě
identifikováni s mytickými prapředky“
(rozuměj s Přemyslem a Libuší, tehdy, v roce
1091, ještě
bezejmennou). Je však v zásadním r o z p o r u
s Písmem, aby se jakýkoliv
křesťanský knížecí pár
„numinózně ztotožňoval“ s nějakými smyšlenými pohany.
To je zcela vyloučeno. Viz Citace níže.
sponsa, ae f. [spondeo]
snoubenka, nevěsta sponsalis,
e [sponsus] zásnubní sponsalia,
ium, n. zasnoubení sponsus,
i, m. [spondeo] snoubenec
numen, inis, n. [nuo]
pokyn, rozkaz, vůle 1 vůb.: meo sine numine V
bez mého pokynu, vůle, dovolení 2 spec. a božská
vůle quae sint ea numina divum V v čem záleží
ta vůle bohů b boží moc, působení boží Aenean
manifesto numine ferri admonet ira deum V zřejmou pomocí
božskou c božství, božstvo
Stejný plášť se zcela
identickým vzorem na jeho lemu neposkytuje Konečného donátorům
žádnou legitimaci, nýbrž docela prostě znamená, že se
jedná o stejnou osobu,
v případě fundátorky o manželku této osoby.
Tzn., že vedoucí jízdní družiny, oráč za pluhem a fundátor
s podélným kostelem v rukou je jeden a tentýž
kníže (důkaz viz „Friedlovi
Přemyslovci ve Znojmě“, tam obr. 2A, B, C,
obr. 5B a pozn.
20).
|
|
L. J. Konečného (s. 247) dokonce „ n e p ř e k v a p u j e ,
že model [v rukou] znojemského donátora
(viz obr. vpravo) nepředstavuje
rotundu [nýbrž podélný kostel s věží, tzn. stavbu
jinou než zde ve skutečnosti stojí]. Zobrazování
svatyně podle skutečnosti nebylo pravidlem, znojemský malíř
tento motiv nepochybně převzal ze svého skicáře“,
což autor převzal bez citace od A. Friedla (1966, s. 27,
34),
resp. D. Třeštíka (1987, s. 561; 2000, s. 82), kteří se s tímto
faktem také nedokázali přijatelně vypořádat. Zde L. J. Konečný,
stejně jako výše jmenovaní autoři, rovněž nedoložil,
kde by toto (ne)pravidlo bylo také tak flagrantně (ne)dodrženo
jako ve znojemské rotundě, což zase nepřekvapuje nás. K tomu srovnej článek „Historie
psaná štětcem“, tam obr. 9
a pozn. 4,
nebo „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci, tam pozn. 2
obr. 3
a zejména obr. 4.
Z celé hypotézy tak nezbylo vůbec nic.
Argumentačně dobře podloženou má L. J. Konečný jen
formu maleb, nikoli, jak jsme právě poukázali, jejich
obsah. Tam se dopustil mnoha chyb, a to velmi zásadních.
Zejména svatému Václavovi upřel jeho atribut, tj. přilbu
spasení, součást Václavovy Boží zbroje (Ef 6, 17; Kristián, kap. 6
a 7), dobře doloženou
mj. na soudobých denárech Oty I., Bořivoje II.,
Svatopluka Olomouckého, Oty II., s opisem „S WENCEZLAVS“,
na plastikách a pečetích i ve zprávách kronikářů, a přiřadil ji mylně
údělníkovi a „následníkovi“
Litoldovi Znojemskému
(s. 313-314), který ve skutečnosti na malbě vůbec není a jemuž pochopitelně,
na rozdíl od sv. Václava, přilba ani nepřísluší (u Litolda ji
autor nedoložil, neboť doložit nelze; s. 315 pozn. 63,
s. 316 pozn. 65). Srovnej článek „Přilba
jako atribut svatého Václava“.
V podobě nastíněné L. J. Konečným postrádají
malby v rotundě jakýkoliv ř á d .
Je to pouze směs nahodilých autorových nápadů, které měly
vystihnout a vysvětlit jednotlivé obrazy, ale které
jsou přitom v rozporu s dobovou realitou
(glorifikace pohanů v křesťanské kapli, chybějící
první tři křesťanští panovníci, „následníci“
s lenním praporcem,
vyobrazení malých dětí
jako dospělých jedinců, sv. Václav bez svého typického dobového
atributu – přilby spasení, kostel místo
rotundy v rukou fundátora,
křesťané
se „numinózně“ identifikují s pohany).
|
|
Výsledek tomu pak také odpovídá:
• Jízdní družina a oráčská scéna nemá s mytickým
pohanem Přemyslem nic společného, představuje zcela
jiný příběh z historie Velké Moravy a moravské
církve – viz články „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen a „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
• Postavy bez pláště (celkem 9) ve 4. pásu nejsou
žádní Konrádovi „následníci
v naději“
(1091), nýbrž Břetislavovi „předchůdci“
(1035) na pražském stolci, tj. první křesťanští
panovníci od Bořivoje po Oldřicha, neboť
všichni mají praporec – symbol držení léna. Nemají plášť,
protože nevládli Moravě. Teprve desátý Břetislav, „jenž
tu zemi první podrobil svému panství“ (Kosmas
III, 34), je také namalován první
v plášti moravských
králů.
• Jména panovníků v plášti se štítem a kopím
s praporcem (celkem 18) i jména fundátorů určil L. J. Konečný
rovněž chybně kvůli svému omylu s Konrádem I.
Brněnským – viz „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“. Neplatné je
proto i jeho vročení maleb (1091) – viz „Rytý
nápis“. Srovnej tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější
písemné a obrazové interpretaci, kde
jsou uvedeny jednotlivé fáze výmalby rotundy, a tab. 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém
znázornění“, kde je velmi podrobně vysvětleno, jaký je význam
praporce v ruce
vyobrazených panovníků. K tomu srovnej také článek
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“
aneb Lež má krátké nohy.
Tato
hypotéza, pokud ji tak lze vůbec nazvat, se L. J. Konečnému
příliš nepovedla. Je to směs polopravd, nepodložených
domněnek, protiřečení a účelových
tvrzení a v některých případech i vyložených
lží. Tudy cesta opravdu, ale opravdu nevede.
Bez dobré znalosti znojemských maleb,
související
literatury, srovnávacího materiálu, dobových reálií a historického pozadí to však nepoučený čtenář nemusí vždy
rozpoznat. Vždyť to zatím nerozpoznal ani PhDr. Jiří Kacetl,
h i s t o r i k
Jihomoravského
muzea ve Znojmě, jenž Konečného pohanský výklad
3. pásu maleb
ve znojemské rotundě, jako ten „jediný správný“
(jakoby ani jiný výklad neexistoval), umístil na webové stránky
Jihomoravského muzea ve Znojmě,
odborného správce rotundy. Je to ovšem mladý člověk,
který ještě může všechno dohnat a napravit. Jeho členství
v ODS (pokud je to strana skutečně demokratická) mu v tom snad nebude bránit, když se jedná
o raný středověk. Má tedy jedinečnou šanci
vyniknout – opustit dosavadní dobře zažitý totalitní
způsob práce s informacemi a d e m o k r a t i c k y
předložit veřejnosti i další verzi výkladu
maleb, která je mnohem věrohodnější, neboť se opírá o křesťanskou
symboliku orby. Jinak se onoho smyšleného pohana za
pluhem v křesťanské
kapli nikdy nezbavíme a město Znojmo, jako majitel rotundy,
bude nadále vystaveno posměchu (znojemské zastupitele z toho
nevyjímaje).
|
|
Záslužný je Konečného přínos k výkladu a identifikaci
čtvrté postavy oráčské scény s byzantským diadémem
se dvěma závěsy v rukou (diadémování vladaře) v nezvykle
krátkém oděvu jako
postavy ženské (s. 210-222).
Přispěl také k vyvrácení dosavadního
vžitého názoru o dvou fázích stavby – o dodatečném zaklenutí původně
plochostropé rotundy (s. 42, 44, 74). Ocenit je třeba rovněž množství
srovnávacího materiálu a rozsáhlou
dokumentaci k malbám, kterou autor ve své publikaci
soustředil, zejména dosud nevydanou dokumentaci Melicherovu
(1891) (s. 81, 83, 86, 87, 91, 92-93!, 94-95, 98-99), zhotovenou ještě před započetím vůbec první
restaurace maleb (1891-1893) (dnes v soukromých rukou).
Srovnej,
co o Konečného hypotéze později soudili A. Merhautová
(2009) a D. Třeštík
(2009).
|
|
Petr Šimík (2008).
Citace:
Pavlův první list Korintským
(1K 10, 20-21)
(20) „... to, co
pohané obětují, obětují démonům, a ne Bohu.
Nechci, abyste vešli ve společenství
s démony.
(21) Nemůžete pít kalich Páně i kalich démonů.
Nemůžete mít účast na stolu Páně i na stolu démonů“.
Pavlův druhý
list Korintským (2K 6, 14-16)
(14) „Nedejte se zapřáhnout do cizího jha
spolu s nevěřícími!
Co má společného spravedlnost s nepravostí?
A jaké spolužití světla s temnotou?
(15) Jaký
souzvuk Krista s Beliálem?
Jaký podíl věřícího
s nevěřícím?
(16) Jaké spojení
chrámu Božího s modlami?“
BIBLE. Písmo svaté Starého a Nového
zákona (včetně deuterokanonických knih).
Český ekumenický překlad. Česká biblická společnost (ČBS)
1994.
„Proto
každý kníže-(král) je povinen bez výjimky všechny, kteří
jsou pod jeho mocí, vyučovat svatému Božímu zákonu Krista, i proroků
a apoštolů a blažených Otců, a všem každý den
přikazovat, aby nekřivdili nikomu, ani nekonali nijaký pohanský
obyčej, ani pohanské přísahy nebo se v něčem
nedopustili bludu. Neboť nemá
zajisté nic společného světlo se tmou
ani synové světla – křesťané s pohany“.
Metodějovo „Napomenutí
vladařům“.
„... není společenství světla
s tmou, ani smíru Krista
s Belialem“.
Kristiánova
legenda, kap. 1 (993).
O životě a stejně i o smrti těchto
knížat [tj. o Přemyslovi a jeho pohanských následnících] se mlčí, jednak že jsouce oddáni břichu
a spaní, nevzdělaní a neučení, podobali se dobytku, takže zajisté proti přírodě tělo bylo jim
k rozkoši, duše na obtíž; jednak i proto, že nebylo toho času, kdo by
perem zachoval paměti jejich
skutky. Ale pomlčme o těch, o nichž se mlčí, a vraťme se tam, odkud jsme se trochu uchýlili.
Kosmas I, 9 (1120).
Běda mi, že jsem
mlčel, že jsem lid odpadlý od víry nevolal zpět a že jsem
mečem klatby nebojoval za Krista, nýbrž strpěl jsem, abych se sám
i lid křesťanský poskvrnil dotykem ruky s národem
nesvatým, jakož psáno jest: ,Kdo se
dotkne nečistého, nečistý bude‘ a ,Kdo
se dotkne smůly, pomaže se od ní‘ nebo ,Jaké
jest srovnání Krista s Belialem?‘
Kosmas
III, 49 (1122).
„Pohanství jako myšlenková
soustava, která se systémově vázala ke staré »rodové« společnosti
Slovanů, bylo od 10. století m r t v é
a n e h y b n é “ .
Josef Žemlička (1997,
s. 20-21).
„Každý, kdo se při křtu
odřekl »ďábla«, to jest pohanských bohů, někdy v křestní
formuli jmenovitě vypočítávaných, nezříkal se jenom jich, ale
všeho toho celku, jehož byli součástí...“.
Dušan Třeštík
(2001, s. 128).
Srovnání:
Ohlasy: „Lepší než detektivka“.
Ohlasy: „Kosmův »seznam Přemyslovců«“.
Ohlasy: „Kmen Charvátů“.
Ohlasy: „L. J. Konečný × P. Šimík“.
Ohlasy: „Chybná mapka českých kmenů“.
Ohlasy: „Webové stránky MM v knižní podobě“.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Údaje pozdní tradice“.
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve
mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
„Život svatého knížete velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci
sv. Rostislava pravoslavnou církví (1994).
„Legenda o životě Rostislava, krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením
stal se svým národem svatým“.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Soběslav I.,
Jindřich Zdík a znojemská rotunda“ aneb Když se dva
perou...
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Kroniky: „Granum k roku 894“
(po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše však sňatku (!).
Kroniky: „Dětmar
k roku 1002“ – předání či stvrzení
léna bylo symbolizováno
předáním kopí s k o r o u h v í .
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj přijal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“
– král obdařil Jaromíra všemi
poctami, kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1055“
– „...aby vždy nejstarší držel
nejvyšší moc a stolec v knížectví“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1091“
– „...a zemi, jež je tvá,...“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“
– Bořivoj II. převzal korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“
– Oldřich Brněnský obdržel korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“
– „země moravská a její správcové jsou
vždy pod mocí knížete českého“.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (Soběslav I.
převzal praporec od krále).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku 1126“ o bitvě u Chlumce
(přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1138“ – Vladislav převzal praporec
od krále.
Kroniky: „Kanovník vyšehradský
k roku 1140“ – Vladislav II. přijal od krále praporec.
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu
(přilba svatého Václava).
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování
Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské
historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém
znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Dokumenty: „Egregiae virtutis viri“ (1980). Sv. Konstantin-Cyril
a Metoděj prohlášeni (spolu)patrony Evropy.
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“ (1985).
K 1100. výročí úmrtí arcibiskupa Metoděje, apoštola Moravanů a Slovanů.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako atribut sv. Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá založení
hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl
Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv
usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě.
ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno 1990.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Vznik přemyslovského státu a jeho „politického“ národa (I., II.). Dějiny a současnost XXII,
č. 4 a 5, 2000, s. 6-11, s. 29-32.
• Petr Sommer: Začátky křesťanství v Čechách. Kapitoly z dějin raně středověké duchovní kultury. Garamond,
Praha 2001.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve
znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského
národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda.
Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník
z 2. mezinárodní odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004,
s. 78-123.
• Lubomír Jan Konečný: Románská rotunda ve Znojmě. Ikonologie maleb a architektury. Host, Brno 2005.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského hradu, z Moravy? Moravský historický sborník,
Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V
s. 38-42.
• Dušan Třeštík: Idea státu a národa. In: Kol. aut.:
Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer, D. Třeštík
a J. Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 272-277,
281-286.
• Anežka Merhautová: Přemyslovský cyklus ve znojemské rotundě.
In: Kol. aut.: Přemyslovci. Budování českého státu. Eds. P. Sommer,
D. Třeštík a J. Žemlička. NLN, Praha 2009, s. 278-280.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|