GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku
886 |
Anno
Domini 886 Swatopluk senior rex Maravie a beato Cirillo est
baptizatus.* |
Rozbor zprávy
(174)
Svatopluk byl údělným knížetem v Nitransku předtím
než se stal králem Moravanů (871-894). Byl často citován v historických pramenech (Zuentipulc, Zwentibald,
Sfentopulchus, Swet.m/b.l.k,
Svetopulk). Také jméno jeho předchůdce Rostislava (846-870) se
objevovalo v pramenech. Ale v Čechách jeho jméno zůstalo neznámé.1
Nezřídka bylo jméno Rostislav nahrazeno jménem Svatopluk senior
nebo senior rex. Prameny nahrazovaly Rostislava a Svatopluka
nebo směšovaly Svatopluka I. a Svatopluka II.2
Křest Svatopluka
byl zmíněn pouze v „Dukljanské kronice“, IX. kap., z 12. století.
Tato zpráva snad pocházela z hlaholského originálu oné
kroniky. Příchod Konstantina-Cyrila na Moravu byl uváděn v mnoha
pramenech. Kromě obou velkých Moravských legend informují o této
události některé texty pozdějšího data. Zde se lze zmínit o „Zesnutí
Cyrila“ (Uspenie Kirilla), sestaveného v Bulharsku ve 13. století.
Jeho autor věděl, že mise Konstantina-Cyrila byla přijata Rostislavem,
králem Velké Moravy.3 „Moravská legenda“
(Legenda Moravica, incip. Tempore Michaelis imperatoris, V. kap.) ze
(175) 13. století a české
prameny (Quemadmodum, I. kap., Historia nova, I. kap.,
Chronicon Boemiae Přibíka z Radenína, zvaného Pulkava, k roku 894) ze 14. století citovaly
pouze Svatopluka.4
Ačkoliv se zprávy českých pramenů shodují se zprávami
obsaženými v „Granum“, není žádná shoda z hlediska literárního.
Česká legenda „Quemadmodum“ (I. kap.) neučinila rozdíl mezi
Rostislavem a Svatoplukem. Psala o křtu Svatopluka, který měl být
tím, kdo uvítal byzantskou misi.5 Avšak
„Legenda Moravica“
(kap. V., IX.-X.) činila mezi nimi rozdíl. Necitovaný král, který
byl pokřtěný, byl strýcem Svatopluka,6
i když současné prameny vypovídaly, že vládcové Moravy byli pokřtěni již před příchodem
byzantské mise. Oficiální pokřesťanštění bylo spojováno s rokem 831. Tudíž původní smysl a význam
celé zprávy může být odhalen pouze ve spojení s rozborem data.
Rozbor data
(193) 886. Je to první rok,
který uvádí „Granum“. Se zřetelem k nalezenému
k l í č i 7
můžeme použít zjednodušeného schématu, abychom dospěli ke správnému datu římského kalendáře.
886+5491/5492=6377/6378
6377/6378–5515/5516=862/863 a 861/862.
Rok 6377 obsahoval údobí mezi březnem 861 a březnem 862. Rok 6378 probíhal mezi březnem
862 a březnem 863. V závěru přepočtu se roky 861 a 863 vyskytují pouze jednou, ale 862 dvakrát.
Rozdíl mezi rokem 891 („Granum“) a rokem 886 téhož pramene činí 5
a takový je i rozdíl mezi roky 867 a 862. Rozdíl mezi rokem 891 („Granum“)
a skutečným rokem 867 činí 24 a takový je i rozdíl
mezi datem 886 v „Granum“ a rokem 862. Rozdíl mezi rokem 6378
syrské éry a rokem 6354 alexandrijské éry minor8
činí rovněž 24. Všechna tato fakta svědčí o tom, že autor, který čtyřciferné
roky změnil v roky trojciferné, musel k tomu použít odpočet
5492 roků. To znamená, že původní datum bylo 6378 (březen
862-březen 863).9
|
Obr. 1. Příchod Konstantina a
Metoděje na Moravu můžeme předpokládat někdy v první polovině
měsíce října 863, tj. roku 6379 syrské éry. K roku 863 římského kalendáře dospějeme
přepočtem data 886 („Granum“) dle alexandrijské éry maior
(+5493) a syrské
éry (–5516). L. E. Havlíka zavedlo použití chybně stanoveného klíče
k roku 862 římského juliánského kalendáře
|
(194)
Výpočet prokázal, že původní datum byl rok 6378 syrské éry.
Rok 6378 obsahoval údobí mezi 18. březnem 862 a 17. březnem
863. Podle moravských historických pramenů tam spadá doba styků
mezi Moravou a Byzancí, kdy moravští vyslanci přišli do
Konstantinopole. Zda Svatopluk mohl být hlavou poselstva a zda byl
pokřtěn v Konstantinopoli ovšem nevíme.10
Výsledkem jednání
bylo vyslání byzantské mise na Moravu, kde Konstantin a Metoděj
byli uvítáni králem Rostislavem.11
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 886.
L. E. Havlík (1998, s. 174-175, 193-194).
Poznámky:
|
* –
|
Léta Páně 886 byl Svatopluk
starší, král Moravy, pokřtěn od blahoslaveného Cyrila.
Zpráva o křtu krále Svatopluka staršího, jak byl nazýván
král Rostislav, je zřejmě převzata z legendy
Beatus Cyrillus
(1063) a datována příchodem Konstantina-Cyrila a Metoděje na
Moravu, tzn. rokem 863.
|
1 –
|
Je naprosto vyloučeno, aby v Čechách zůstalo Rostislavovo jméno
„neznámé“.
Nejprve odešli někteří kněží z Moravy do Čech spolu s Bořivojem
(871/872) při onom „přenesení křesťanství z Moravy do Čech“.
O jednom z nich, jménem Kaich, se zmiňuje Kristián
(kap. 2). Další kněží a mniši odešli do Čech po Metodějově
smrti za neblahého působení biskupa Vichinga (886) – ve svých anagramech
(P11) se Kosmas zmiňuje o biskupu Gorazdovi, jehož ztotožňuje
s knězem Učenem, který na Budči vyučoval kněžice Václava
latině. O třetí vlně příchozích moravských kněží je možné hovořit v souvislosti s postupným
pádem Velké Moravy po roce 906. Někdo totiž musel v Čechách v 10. století
staroslověnské, hlaholicí psané památky vytvořit (O pustynnike Ivaně,
Kyjevské listy, staroslověnská předloha
latinské Fuit, I. stsl. legenda,
překlady latinských legend a naopak překlady stsl. legend do latiny, atd.).
Když Kristián (kap. 1)
popisoval, jak Svatopluk, synovec krále, „vlastního strýce úkladně
přepadl“ a sám se zmocnil moravského stolce,
vycházel přitom ze zprávy Fuldských análů k roku 870 (jejich opis nalezl
v řezenské klášterní
knihovně), kde je Rostislav jmenován
(na více místech) zcela bez obalu! Zatčení Rostislava
je popsáno také v Reginonově kronice (mylně datováno k roku
860), kterou měl Kristián jistě k dispozici (její opis do
Prahy přivezl Vojtěch). Vedle toho Kristián nepochybně znal oba staroslověnské
Životy sv. Konstantina-Cyrila a sv. Metoděje (v nich je moravský
král
Rostislav jmenován také několikrát: ŽK XIV,
XV; ŽM V,
VIII), z nich převzal i další údaje
pro svoji legendu (Cyrilova obhajoba jazyka –
viz Kristián, kap. 1) a musel tudíž ovládat
hlaholici. Tu se ovšem mohl (v polovině
10. století) naučit jen v Čechách
(nebo na Moravě), sotva to bylo v řezenském klášteře
sv. Jimrama. Kristián
(kap. 1) tedy Rostislavo jméno zamlčel zcela úmyslně,
tak jako všechny pozdější české (i moravské) prameny. O možných důvodech, které k tomu asi vedly,
viz úvaha: „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“.
|
2 –
|
Spíše bychom řekli:
„zaměňovaly za Rostislava Svatopluka“ (ovšem nebylo to
omylem). V českém mýtu se zase zásluhou Kristiána křesťanský
král-oráč
Rostislav změnil
na pohana Přemysla.
V této zprávě „Granum“
nepochybně půjde, podobně jako již
v legendě Beatus
Cyrillus, o tehdejšího moravského vladaře, tzn. krále
Rostislava
(846-870), který si byzantskou misii vyžádal a pak také na Moravě přijal.
Svatoplukovi mohlo tehdy být asi 15 roků (viz tab. 5a: „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“)
a nebyl ještě důvod se o něm vůbec zmiňovat.
Poprvé je jmenován ve Fuldských análech k roku 869. Vlády na Moravě se
zmocnil v roce 870, tzn. až po smrti Konstantina-Cyrila (†869), a králem byl nazýván
teprve od roku 885.
|
3 –
|
Viz citace příslušné části
textu „Zesnutí Cyrila“.
|
4 –
|
Z dalších pramenů, v nichž
je moravský král Rostislav
jmenován, můžeme ještě uvést mnicha Chrabra a jeho traktát
„O písmenech“ neboli obranu slovanského
písma. Vytvoření slovanských písmen je tu datováno rokem
6363 od stvoření světa, tj. odečteme-li
podle byzantské starší éry (BS I) 5508 let, dostáváme se k roku
855 římského kalendáře, odečteme-li však podle alexandrijské světové éry (ASj)
5501/5500 let, dostaneme přelom roku
862/863, tzn. období těsně před příchodem
věrozvěstů na Moravu, kdy Konstantin-Cyril („s pomocníky“) ještě v Konstantinopoli přeložil
evangelia do staroslověnštiny (ŽK XIV,
ŽM V) a sepsal k nim
Předmluvu
a Proglas: „A stalo se tak za
M i c h a e l a ,
císaře řeckého, a B o r i s e ,
knížete bulharského, a R a s t i c e ,
knížete moravského, a K o c e l a ,
knížete Blatenského hradu“, uvádí mnich
Chrabr. O Svatoplukovi tu ještě není ani zmínka, a tím, kdo na Moravě přivítal
byzantskou misii, bratry Konstantina a Metoděje, byl král Rostislav, jak výše uvedl
L. E. Havlík. Ve zprávě „Grana“ k roku 886 uvedený „Svatopluk
starší, král Moravy“, je proto nade vší pochybnost král
Rostislav (srovnej ŽK XIV
a ŽM V), stejně jako ve zprávě
k následujícímu roku 887
a pak ještě také k roku 900 B.
|
5 –
|
Rostislavovo
jméno mělo být navždy vymazáno z paměti (damnatio memoriae).
Viz výše pozn. 1.
|
6 –
|
Strýcem Svatopluka byl král Rostislav.
Viz Fuldské anály k roku 869 a 870
nebo Kristiánovu legendu, kap. 1.
|
7 –
|
Metodika,
kterou L. E. Havlík zvolil, je nepochybně správná. Jenže v její původní
podobě popsané L. E. Havlíkem na straně „Granum“
k roku 891 (tzn. s užitím alexandrijské menší éry s odpočtem
5492/5491) ji nelze hromadně aplikovat
jako matematický model i na všechna další data. Dospěli bychom k nesprávným
výsledkům, tak jako on. Havlíkův klíč pro
přepočet roku 891 bylo proto nutné „drobně“ korigovat. Jím použitou alexandrijskou
„menší“ éru (minor) nahradit
alexandrijskou érou „větší“ (maior) s odpočtem
5493/9492, která jedině vede ke správnému výsledku i při převodu dalších
dat (886, 891,
892, 894, 916).
Kompilátor staroslověnského „Moravského chronografu C1“ musel při převodu byzantských
čtyřmístných dat na třímístný římský kalendář postupovat u všech zpráv, které obsahoval, stejným způsobem,
u všech se logicky musel dopustit stejné chyby, tzn. u všech dat musel použít
stejnou výchozí éru. V tomto případě právě alexandrijskou větší éru (maior). Velmi názorně je to
vidět na datech přehledně uspořádaných v tabulce 2 na straně:
„Granum“
– celkové shrnutí (levá strana tabulky s růžovým pozadím).
|
8 –
|
Jak ukážeme dále v Komentáři,
k přesvědčivějšímu výsledku při přepočtu data 886 („Granum“)
vede použití syrské éry a alexandrijské éry maior
– tj. rok 863 římského kalendáře. Rozdíl pak činí 23,
tak jako u některých dalších převodů (viz výše pozn. 7).
|
9 –
|
Původní čtyřciferné
datum bylo spíše (s přihlédnutím k pozn. 7 výše) ještě o rok
vyšší – 6379 (březen 863 až březen
864). Viz výše obr. 1.
|
10 –
|
V roce 862 byl Svatopluk
asi tak patnáctiletý a sotva mohl být vyslán do Byzance jako hlava celého
poselstva, a už vůbec ne jako pohan.
Viz tabulka 5a: „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“.
|
11 –
|
Výsledkem jednání byl příchod
Konstantina a Metoděje na Moravu, kde byli přivítáni králem Rostislavem.
Autor „Grana“ ale chtěl něco konkrétního „vytěžit“ i z působení obou bratrů na Moravě.
To, že přinesli písmo pro Slovany (které se na Moravě
po roce 1096 již nepoužívalo) a překlad evangelií do slovanského
jazyka a pak přímo na Moravě pořídili překlady
dalších liturgických a právních knih, Metoděj pak i Starého zákona
(na Moravě již žádné neexistovaly, byly všechny nemilosrdně zlikvidovány
latiníky), nemělo od 12. století již žádnou
váhu. Srovnej Kosmas (I, 22).
Samotného moravského krále Rostislava
(musel ho ovšem přejmenovat na „Svatopluka staršího“) proto nechal alespoň pokřtít
Konstantinem-Cyrilem, neboť jeho bratr Metoděj byl již z dřívějška „rezervován“ pro
křest Rostislavova syna Bořivoje – viz
Kristián (993), Kosmas
(1120), „Diffundente sole“ (13. století),
Dalimil, Pulkava,
Marignola
a Neplach (14. století), a později
„Granum“ (15. století),
F. Palacký (19. století),
D. Třeštík a další (20. století)
a konečně také Třeštíkův epigon – Z. Měřínský (21. století).
K vzájemnému příbuzenskému vztahu Rostislava, Svatopluka a Bořivoje srovnej
„Rodokmen Mojmírovců“.
Král Rostislav v době příchodu byzantské misie ovšem rozhodně nebyl
pohan,
jak ostatně zcela jasně vyplývá z jeho listu
byzantskému císaři Michaelovi III. Zpráva „Granum“ o pozdním křtu Rostislava
z rukou Cyrila je tedy právě tak smyšlená,
jako historka o pozdním křtu jeho syna Bořivoje Metodějem (Kristián,
kap. 2), i když k jejich vzniku vedly v obou případech patrně ty nejušlechtilejší
pohnutky.
|
|
Petr Šimík (2007).
Komentář:
Důmyslným přepočtem roku 886 („Granum“) pomocí
systému čtyřciferného datovaní, používaného autory staroslověnských
písemných památek, dospěl L. E. Havlík k jedinému výsledku:
A. pomocí alexandrijské éry menší
(minor) a syrské éry:
886+5491/5492=6377/6378 6377/6378–5515/5516=862/863 a 861/862.
Vychází rozpětí let 861-863, z toho autor
vybral období mezi 18. březnem 862 a 17. březnem 863.
|
Obr. 2. Rok 6379 odpovídá
podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492) původnímu (chybnému) roku 886
(„Granum“) i správnému roku 863 přepočtem podle syrské éry (–5516/5515). L. E. Havlíkem
použitá alexandrijská éra minor, tzn. odpočet 5492/5491, vede
k nepřijatelnému výsledku.
|
Použijeme-li místo alexandrijské éry menší
raději a lépe alexandrijskou éru větší
(tak jako v některých jiných případech, např. při
přepočtu roku 887, 891,
892, 894, 916),
dojdeme k přesvědčivějšímu výsledku (viz výše pozn. 7):
B. pomocí alexandrijské éry větší
(maior) a syrské éry:
886+5493/5492=6379/6378 6379/6378–5516/5515=863, (21. 3. až 31. 12.).
Viz výše obr. 2.
Vychází rok 863, z toho můžeme
vybrat období mezi 21. březnem 863 a 31. prosincem 863.
Ve zprávě „Grana“ uvedený „Svatopluk starší, král
Moravy“, je nade vší pochybnost král Rostislav
(viz výše pozn. 4). Je to potvrzeno další zprávou
„Grana“ k roku 900 (B).
Protože misie byzantských věrozvěstů dorazila na Moravu asi na podzim roku 863,
zpráva o křtu se týká krále Rostislava, tak jako ve výše zmíněné legendě
Beatus
Cyrillus, nikoliv Svatopluka, který v té době, tzn. ve svých
16 letech, nemohl být králem a už vůbec nemohl být nazýván „senior
rex“. Je velmi podivné, že tyto skutečnosti nechal L. E. Havlík bez povšimnutí.
Jedná se nepochybně
o událost s m y š l e n o u , neboť
Rostislav byl křesťan jistě
ještě předtím, než se vůbec stal knížetem Moravy (846).
Napovídá to zejména jeho křestní jméno C r e s c e n t i u s . Víme, že podle pasovské tradice byla Morava pokřtěna v roce 831 a že první kamenné kostely na Moravě stály již
kolem roku 800. Písemně to máme potvrzeno v Rostislavově listu byzantskému císaři Michaelovi III. z roku
862, zaznamenaném v staroslověnském „Životě
Konstantina-Cyrila“, kap. XIV, i v „Životě
Metoděje“, kap. V. Důležité ale je, že jsme našli, resp. zpřesnili
způsob, jakým některá data, obsažená v nejstarší části „Grana“
(tj. do roku 961), nejspíš vznikla.
Rozdíl mezi rokem 886 („Granum“) a správným rokem
863 římského kalendáře činí 23.
Zpráva tedy pochází z moravského „Chronografu A“.
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil,
Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Metoděj arcibiskupem: „Život
Metoděje“, „Chvalořeč o
sv. Cyrilu a Metoději“, „Kristián“,
„Diffundente sole“.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885. LD, Praha 1966, s. 174-181.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997, s. 182-194, 312-331.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004.
• Zdeněk Měřínský: České země od příchodu Slovanů po Velkou
Moravu II. Libri, Praha 2006, s. 840-863. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|