GRANUM
L. E. Havlík: O
datování ve staroslověnských písemných památkách
JÁDRO KATALOGU PŘEDNÍCH
BISKUPŮ MORAVY
Granum
cathalogi praesulum Moraviae
k roku 912
|
Anno
Domini 912 beautus
Metudius ibidum defunctus est et iuxta corpus fraternum beati
Cirilli honorifice est sepultus. Post cuius decessum sedes
episcopalis Moravie fere per quinquennium vacavit.* |
Rozbor zprávy
(185)
Arcibiskup Metoděj zemřel dne 6. dubna
6393 (885) na Moravě. Před svým zesnutím poskytl požehnání
císaři (Basiliovi I.) a králi (Svatoplukovi I.).1
Slova „Života Metoděje“, kap. XVII, odhalují, že Svatopluk v oné době
nebyl přítomen, snad žil na jiném místě. Oním místem mohlo
snad být nově zbudované hlavní město pozdější tradicí
pramenů zvané Welegrad – Velehrad. Metoděj byl arcibiskupem církve
Moravské (Marabensis) spojované se starobylým hlavním městem
nazývaným Morava.2
Metoděj zemřel v synodním kostele a byl pohřben
ve „velkém“ (tj. Hlavním kostele moravském uvnitř
zdi na levé straně za oltářem svaté Bohorodičky („Proložní
život Konstantina a Metoděje“). „Bohoslužba na památku
Metoděje“ sdělila, že tělo Metoděje zůstalo v Moravské
zemi. Pulkavova „Cronika“ ze 14. století byla prvním
pramenem, který informoval o pohřbu Metoděje v Římě a o tom,
že Cyril a Metoděj leželi pohřbeni v kostele sv.
Klimenta.3 Tento názor převládl pak na Moravě až do 16. století,
kdy biskup Stanislav Pavlovský
z Olomouce požádal o přenesení ostatků bratří Cyrila a Metoděje
z Říma do Olomouce (1580).
(186)
Druhá část zprávy sděluje, že (arci)biskupství zůstalo prázdné
pět let po Metodějově úmrtí. Metoděj ustanovil biskupa Gorazda
za svého nástupce („Život Metoděje“, kap. XVIII), který se
však musel dostavit do Říma („Commonitorium“ pro
biskupa Dominika, papežského legáta, na Moravu k roku 886).4
Avšak Gorazd byl velmi brzo sesazen nitranským biskupem Wichingem
(„Život sv. Klimenta“, kap. VII-24, VIII-25).5
Pozdější bavorské prameny: „Bernardi Cremifanensis“ (tj.
Berchtolda z Kremsmünsteru) „Historiae“ k roku 876
(886?) a „Notae de episcopis Pataviensibus“ komentovaly
událost tak, že Wiching zamýšlel s pomocí krále Svatopluka zřídit
arcibiskupství v metropoli Seclavia.
Pět let vacance by vedlo k letům 890-891 nebo k roku
917 dle „Granum“.6
Wiching držel svůj úřad asi do roku
890-891. Potom byl zcela činný ve službách krále Arnulfa. Datum
917 („Granum“) by bylo prvním rokem arcibiskupského úřadu
arcibiskupa Jana. |
Obr. 1. V roce 885 (6. dubna),
tj. roku 6393 mladší byzantské éry II, zemřel arcibiskup
Metoděj
(Život Metoděje, kap. XVII).
Rok Metodějova úmrtí podle různých ér.
|
Rozbor data
(198)
912. Tento rok „Granum“ popisuje tak, že to byl
rok Metodějova úmrtí. Od té doby bylo arcibiskupství neobsazeno
po dobu pěti roků (885+5=890). Rok 912 lze dešifrovat pomocí
alexandrijské větší éry a byzantské mladší éry II:
912+5492/5493=6404/6405
6404/6405–5508/5509, tedy
896/897 a
895/896.
Přepočet osvětluje, že to
byl rok 6405 (896+5509=6405 6405–5493=912).7
Pět let uprázdnění stolce po Metodějově úmrtí
skončilo byzantským rokem 6398 (890). Designovaný arcibiskup
Gorazd ztratil svůj úřad počátkem roku 886 a byl následován
biskupem Wichingem, který spravoval moravskou církev do let
890-891, ale již okolo roku 891 sloužil Arnulfovi. Je velmi pravděpodobné,
že první kompilátor díla začal počítat uprázdnění stolce
teprve od konce Wichingova administrování (891+5=896).8
V jiném případě
přidal první kompilátor pět let k datu Metodějova úmrtí
(6393+5=6398) a jiný pozdější (199)
kompilátor, vykládaje zprávu o pětiletém uprázdnění stolce,
přidal k datu 907 dalších pět roků: 907+5=912.9
Diagram výše
uvedený informuje o roku Metodějova úmrtí podle různých ér.
Byzantské roky 6404 a 6405 (údobí mezi 1. zářím
895 až 31. srpnem 897) mají snad ještě jiný význam. Byla to
doba, kdy Maďaři přišli do oblasti v poříčí řeky Tisy.
Konstantin VII. Porfyrogenetos („De administrando imperio“,
kap. 38, 40, 41) uvedl, že se Maďaři usadili v povodí Tisy, Kriše
(Gris), Mueeşe (Maros) a Begy na území
Velké Moravy, jak nazýval zmíněné území. „Petice bavorského
episkopátu“10 z roku 900 osvětlila událost s poznámkou, že
Moravané přijali větší počet Maďarů na své území. Anonymní
notář krále Bely („Gesta Hungarorum“, kap. 14) napsal,
že Maďaři přišli do této země v roce 903. Prvotní uherský
autor musel znát byzantské datum 6404, i když nevěděl, že to
bylo byzantské datum. Považoval je za datum alexandrijské světové
éry Julia Africana, neboť 6404–5501=903. Datum 907, týkající
se smrti knížete Arpáda, vzniklo týmž způsobem („Gesta
Hungarorum“, kap. 52):
907+5501=6408 6408–5508=900. Přepočet
podává důkaz o tom, že kníže Arpád zemřel v roce 900.
Jádro katalogu předních
biskupů Moravy k roku 912.
L. E. Havlík (1998, s. 185-186, 198-199).
Poznámky:
|
* –
|
912 blahoslavený Metoděj
tamtéž (tj. v Římě) zemřel a byl důstojně pohřben
vedle těla bratra blahoslaveného Cyrila. Po jeho smrti zůstalo místo
biskupa moravského téměř po pět let prázné.
|
1 –
|
Srovnej „Život
sv. Metoděje“, kap XVII.
|
2 –
|
Život Metoděje, dodatek k Životu
Konstantina: „Když pak Metoděj přišel
do moravských zemí, kdykoliv vstupoval do města nebo vsi-dvorce, všichni
lidé ho přijímali s radostí ... . Když pak došel
i na Moravu a dal knížatům přečíst poselství papeže
Hadriána. Přečetli je a dali se do velkého pláče pro svého
vzdělavatele [Konstantina]. Metoději, jeho bratru,
prokazovali velikou úctu ...“ (L. E. Havlík 1992, s. 165).
|
3 –
|
Srovnej kroniku Přibíka
Pulkavy z Radenína (kap. XIII).
|
4 –
|
Srovnej „Komonitorium
papeže Štěpána V.“ (886).
|
5 –
|
Srovnej „Život
sv. Klimenta, biskupa Bulharů“.
|
6 –
|
Zpráva „Granum“ k
roku 912 (tj. 6404/6405 byzantské mladší éry II)
je 5 roků vzdálena od zprávy k roku
907 (B) (tj. 6400 syrské éry) pocházející
z „Chronografu A“, kterou kompilátor považoval
za oznámení o Metodějově pobytu v Římě. Ale také téměř 5 let ji dělí
od obnovení arcibiskupství v roce 916 („Granum“)
(tj. 6408 byzantské mladší éry II). Smysl této zprávy je ovšem poněkud
nejasný. Mohlo by se snad jednat o pokus dodatečně doplnit Metodějovo
úmrtí z „Chronografu B“, odkud kompilátorovi
„zmizelo“ díky záměně za úmrtí Cyrilovo
(900 A).
|
|
Obr. 2. V roce 896, tj. roku 6404/6405 byzantské
mladší éry, bylo moravské arcibiskupství po
odchodu Wichinga již pátým rokem neobsazeno. K roku 896 římského kalendáře dospějeme
přepočtem data 912 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a byzantské mladší éry II (–5509).
|
7 –
|
To platí v případě, že zpráva patřila původně do „Chronografu B“ –
rozdíl činí 16 roků.
|
8 –
|
V roce 891 biskup Wiching
vystupuje již jako vyslanec krále Arnulfa (společně s dalším
neznámým velmožem) při vyjednávání s Moravany (L. E. Havlík
1992, s. 221). Viz Fuldské anály k roku 891.
Je proto možné, že zpráva byla ze staroslověnštiny do
latiny chybně přeložena. Původně mohla oznamovat, že:
„5 let po Metodějově smrti zůstalo místo biskupa
moravského uprázdněné“, místo chybného: „po Metodějově
smrti zůstalo 5 let uprázdněné“, protože víme, že
bylo uprázdněné po 10 let – v letech 891-900.
|
9 –
|
Viz výše pozn.
6.
|
10 –
|
Viz „Stížný
list bavorských biskupů“.
|
|
Petr Šimík (2007).
|
Obr. 3. V roce 889,
tj. roku 6404/6405 syrské éry, bylo moravské arcibiskupství již
pátým
rokem neobsazeno.
K roku 889 římského kalendáře dospějeme přepočtem
data 912 („Granum“)
dle alexandrijské éry maior
(+5493) a syrské éry (–5516).
|
Komentář:
Přepočtem roku 912 (dle římského kalendáře) pomocí
systému čtyřciferného datovaní, používaného autory staroslověnských
písemných památek, dospěl L. E. Havlík k výsledku:
A. pomocí alexandrijské větší
éry (maior) a byzantské mladší éry II (viz níže
obr. 4):
912+5492/5493=6404/6405
6404/6405–5508/5509, tedy
896/897
a 895/896.
Vychází rozpětí let 895-897, z toho autor
vybral rok 896. Zpráva
by pak patřila do „Chronografu B“.
Toho roku ale uplynulo od Metodějovy smrti již 11 let. Druhá
polovina zprávy by však pravdivá byla. Arcibiskupský stolec zůstal uprázdněn téměř 5 let až do roku
900.
|
Obr. 4. Rok 6404/6405 odpovídá
podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492)
původnímu (chybnému) roku 912
(„Granum“)
i správnému roku 896
přepočtem
podle byzantské mladší éry II (–5509/5508).
|
Rozdíl mezi rokem 912 („Granum“) a rokem
896 římského kalendáře činí 16,
což by odpovídalo jejímu „původu“ z moravského „Chronografu B“.
Pokud by zpráva měla
pocházet z „Chronografu A“, což není
pravděpodobné, museli bychom pro přepočet použít:
B. alexandrijskou větší
éru (maior) a syrskou éru (viz níže obr. 5):
912+5492/5493=6404/6405
6404/6405–5515/5516=889.
Vychází
rok 889. V roce 889
sice právě plynul pátý rok od Metodějovy smrti, ale nemáme žádnou zprávu o tom, že by téhož
roku byl znovu obsazen úřad arcibiskupa moravského. K tomu došlo až o 11 let později
v roce 900 římského
kalendáře.
|
Obr. 5. Rok 6404/6405 odpovídá
podle alexandrijské éry maior
(–5493/5492) původnímu
(chybnému) roku 912 („Granum“) (alexandrijská éra minor, tzn. odpočet 5492/5491, vede
k nepřijatelnému výsledku) i správnému roku 889 přepočtem
podle syrské éry (–5516/5515).
|
Rozdíl mezi rokem 912 („Granum“) a rokem
889 římského juliánského kalendáře činí 23.
Zpráva tedy spíše pochází až z „Moravského chronografu C2“, v němž
je Metodějův odchod do Říma vztažen k roku 907.
Arcibiskupství mělo být obnoveno roku 916
(„Granum“), tedy v pátém roce od roku 912 („Granum“),
kdy měl zemřít Metoděj. Od roku 912 („Granum“) sice
nelze žádným přepočtem dojít ke skutečnému roku úmrtí
arcibiskupa Metoděje, ale mezi jeho návštěvou Říma (880) a úmrtím
(†885) skutečně uplynulo 5 let, tak jako mezi roky 907 a 912
(„Granum“). Rok 912 („Granum“) jako rok
Metodějova úmrtí byl tedy do „Moravského chronografu C2“
vložen, resp. „dopočítán“ d o d a t e č n ě
na základě obsahu zpráv k rokům
907 a 916 („Granum“).
Petr Šimík (2007).
„Granum“ –
úvodní část
„Granum“
o misii byzantských věrozvěstů:
886 – Svatopluk starší, král Moravy, pokřtěn Cyrilem
(po přepočtu 863)
887 – tentýž král ustanovil Cyrila
arcibiskupem ve Velehradu (po přepočtu 864)
891 – přenesení ostatků sv. Klimenta z
Moravy do Říma (po přepočtu 868) – klíč
892 – Cyril se zřekl arcibiskupské
hodnosti ve prospěch Metoděje (po přepočtu 869)
894 – Bořivojův křest Metodějem (?), ale spíše
sňatek s Ludmilou (!) (po přepočtu 871)
900 – úmrtí Svatopluka staršího, čili
krále Rostislava (po přepočtu 877)
907 – Metoděj odchází ze svého sídla
ke sv. Klimentovi (po přepočtu 884)
„Granum“
o (arci)biskupech moravských:
900 – úmrtí Cyrila, ve skutečnosti
arcibiskupa Metoděje (po
přepočtu 885)
901 – papež nazval Svatopluka králem
(patronace Říma) (po přepočtu 885)
907 – zpustošení Moravy Arnulfem (po
přepočtu 892)
912 – Po smrti Metoděje zůstal
arcibiskupský úřad pět let neobsazen (po přepočtu 896)
915 – Císař Arnulf obnovil Svatoplukovo
království (po přepočtu 899)
916 – (arci)biskup Jan (po přepočtu 900)
942 – (arci)biskup Silvestr (po přepočtu
926)
961 – biskupství po 10 let neobsazeno
(po přepočtu 945)
„Granum“ – dodatky z
českých pramenů:
971 – moravské biskupství spojeno s pražským
(984?)
928 – kníže Václav zavražděn svým
bezbožným bratrem Boleslavem (935)
920 – Svatopluk postoupil Moravské království
knížeti Čech (904?)
„Granum“ – celkové
shrnutí
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Bořivoj – Svatoplukův
místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných
pramenech a problematika jeho hrobu“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách:
Kosmas, Dalimil,
Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Legendy: „O pustynnike Ivaně“.
Legendy: „Beatus Cyrillus“.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
aneb Konstantin a Metoděj prohlášeni spolupatrony
Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
Encyklika papeže Jana Pavla II. (1985) k 1100. výročí úmrtí
sv. Metoděje.
Dokumenty: „Moravský král a
světec“. K pravoslavnému
svatořečení sv. Rostislava 30. října 1994 v Brně.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datovaní Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat
v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 15: „Životní data krále
Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“
aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 19: „Rostislav a Svatopluk,
králové velkomoravští, v písemných pramenech“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské
kapli!?
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Josef Vašica: Literární památky epochy velkomoravské 863-885.
LD, Praha 1966, s. 174-181.
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Lubomír E. Havlík: Svatopluk Veliký, král Moravanů a Slovanů.
Jota, Brno 1994.
• Lubomír E. Havlík: O datování ve staroslověnských písemných
památkách. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1996-1998.
MNK, Brno 1998, s. 163-223.
• Bohuslav Klíma: Objev prvního velkomoravského kostela na hradišti
sv. Hypolita ve Znojmě. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity,
svazek 153, řada společenských věd č. 18. MU, Brno 2001, s. 3-24.
• Luděk Galuška: Slované – doteky předků. O životě na Moravě
6.-10. století. MZM, Obec Modrá, Krajská knihovna Františka Bartoše, Brno 2004.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel Pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|