MYTIČTÍ
PŘEMYSLOVCI –
LITERÁRNÍ FIKCE, NEBO HISTORICKÁ VĚDA?
DUŠAN TŘEŠTÍK
A JEHO POHLED NA LIBUŠOPŘEMYSLOVSKÝ MÝTUS (2006) |
Stát, státnost a rituály přemyslovského věku
(2006)
Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti
mezi křesťanstvím a pohanstvím (výňatek, s. 32-34)
(32) Máme
zachovány dvě verze přemyslovské pověsti, u Kristiána a u Kosmy. Obě jsou
propřemyslovské v tom smyslu,
že jednoznačně spojují Přemysla a Libuši s Bořivojovou rodinou.1
Kosmas znal nepochybně její stejnou verzi jako Kristián.
Nepochopil a zmátl totiž její ústřední motiv, založení Prahy jako jeden ze dvou léků na jakýsi
(v textech nejasný: společenské rozbroje nebo mor?) krizový stav, který přiměl Čechy ustavit si prvního
knížete Přemysla.2 U Kristiána jsou léky na krizi
dva: sňatek Přemysla s Libuší a založení Prahy,3
u Kosmy se založení Prahy přesouvá až do doby Libušiny a Přemyslovy vlády
a s ustavením knížecí moci nijak nesouvisí.4
Zároveň jsou ale u něho zachovány lokalizace dějů pověsti do přemyslovské domény okolo Prahy na
hrady, které však před 10. stoletím jistě neexistovaly.
Nemůže to tedy být původní verze pověsti.5 Někdy
v 10. století došlo jednak ke spojení Přemysla a Libuše s Bořivojovci vládnoucími
v Praze („Přemyslovci“ se z nich stali až tímto spojením) a jednak k lokalizaci
původní (33) pověsti na přemyslovské území, zejména do Prahy. Tak
vznikla ta verze pověsti, kterou znali Kristián a Kosmas.6
Pro křesťany to bylo značně problematické, protože ti se přece při
křtu výslovně
vzdávali svých pohanských předků. Neměli by se k nim tedy hlásit přinejmenším ne tak výrazně
jako Přemyslovci „aktualizací“ pověsti o Libuši.7 Kromě
toho máme u Kosmy dochován katalog českých knížat, sahající nepochybně někam před 8. století,8 kde také na konci stojí Bořivoj. Katalog to byl jistě „oficiální“
a pravděpodobně souvisel s nastolovacím rituálem předstátní doby. V Irsku
byly alespoň takové seznamy recitovány při obřadu nastolování na kamenný stolec.9
Český katalog začíná dvojicí Přemysla a Nezamysla, což jsou evidentně a bez
žádných pochyb dvojčata, tedy božští či polobožští jedinci. Spolu s Libuší patřili do českého pantheonu. To
nemohli lidé v 10. století nevědět,10 přesto však
Přemyslovcům nevadilo, že odvozují původ své vlády od pohanských božstev.11 Výslovně se od nich distancoval Kosmas12 a také autor výzdoby kaple sv. Kateřiny na
znojemském hradě, tvořící r. 1134, pominul „pohanská“ knížata, ačkoliv katalogu přemyslovských
knížat předřadil akt volby Přemysla Libuší a jejím poselstvem, tedy „Čechy“.30)13
|
V
poznámce 30) na s. 33 autor
uvedl:
Že znojemský katalog přemyslovských panovníků nezahrnuje pohanská knížata, která tam spatřovali FRIEDL,
Antonín: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného oráče v českém mythu. Praha
1966, a po něm na základě pomýleného ikonologického (ne
ikonografického) výkladu scény povolání Přemysla od pluhu KONEČNÝ,
Lubomír J.: Vyobrazení zakladatelského mýtu ve znojemské rotundě.
Historická Olomouc 12, 2001, s. 91-174, dokázala bezpečně,
protože jednoduše, KRZEMIEŃSKA, Barbara: Moravští Přemyslovci ve
znojemské rotundě. Ostrava 1985 (přetištěno v KRZEMIEŃSKA, Barbara – MERHAUTOVÁ, Anežka – TŘEŠTÍK,
Dušan: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě. Praha 2000, s. 7-50) a TÁŽ:
Die Rotunde in Znojmo und die Stellung Mährens in böhmischen Přemyslidenstaat. Historica 27, 1987,
s. 5-59. Ke znojemským malbám MERHAUTOVÁ-LIVOROVÁ, Anežka: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění 31, 1983, s. 18-27 a TÁŽ: Znojemská rotunda a její nástěnné
malby. In: Krzemieńska, Barbara – Merhautová , Anežka – Třeštík, Dušan: Moravští Přemyslovci ve znojemské
rotundě. Praha 2000, s. 51-66.
[Komentář: Je s podivem, že D. Třeštík našel odvahu se vůbec odvolávat na tento
„Czech šmejd“ české historické vědy z pera uvedeného
autorského trojlístku. Na nesmyslnost hypotézy B. Krzemieńske poukázal mj.
i KONEČNÝ,
Lubomír: Ikonografická problematika románské výmalby znojemské
rotundy. JMM, Znojmo 1997, s. 67, teď mu to D. Třeštík jen vrací.
Ne že by Konečného hypotéza byla „lepší“, je jen „jiná“.
„Pomýlené“ jsou však obě – pozn. PŠ].
|
Obr. 1. Misie byzantských věrozvěstů Konstantina a Metoděje
na Velké Moravě.
Schematické znázornění úvodního obrazu k posloupnosti panovníků
na malbě ve znojemské rotundě (P. Šimík 1999).
Král Rostislav (A) uvádí bratry Konstantina (D) a Metoděje (C) na Moravu
(do Znojma?). Tři oráči, Konstantin (D), Rostislav (A) a Metoděj (C),
při křesťanské orbě. Personifikace země či Vlády bez pláště
s diadémem se dvěma závěsy v rukou (B) (představuje dosud
pohanské Čechy) skládá hold na Moravě „nalezenému“
křesťanskému oráči (detail viz obr. 2).
|
Výzdoba znojemské kaple – ostatně ojedinělá v celé Evropě – ukazuje jasně
jak důležité místo zaujímala přemyslovská pověst v tomto komplexu symbolických reprezentací,
který se soustřeďoval okolo toho, co bychom nazývali státností starší přemyslovské
doby.14 Panujícímu rodu nebyla vláda svěřena
Bohem31)
|
V poznámce
31)
na s. 33 autor uvedl:
Kosmas a jiní čeští autoři samozřejmě stále opakují běžné floskule o knížecí
vládě jako pocházející od Boha, to ale nijak neoslabuje zakladatelský význam přemyslovského mýtu.
[Komentář: To jistě ne, právě naopak, neboť tzv. „přemyslovský“
mýtus ve skutečnosti pojednává o vzniku
k ř e s ť a n s k é knížecí
vlády v Čechách, tedy od Boha svěřené, což D. Třeštík jen nepochopil,
nebo v lepším případě pochopit nechtěl – pozn. PŠ].
|
nebo Kristem, nýbrž zázračnou věštkyní (samozřejmě ne už bohyní) Libuší
a byla (34) přijata lidem – „všemi
Čechy“.15 Není jasné, zda si lidé v této době
uvědomovali původní sepjetí pověsti s nastolovacím rituálem, jisté ale je, že kámen uprostřed
Pražského hradu byl úhelným kamenem, osou, okolo níž se točily veškeré politické hry českého státu
a i jejich reflexe ve vědomí společnosti. „Všichni Čechové“ byli lidem kamenného stolce, jeho
legitimizační síla byla bezkonkurenční. Kosmas vyložil tento poměr mezi knížetem kamenného stolce a těmi,
kteří ho na něj dosazovali – „lidem“ – se zřetelnou „protistátní“ tendencí jako sice špatnou, ale nezbytnou
a neodvolatelnou smlouvu. Vyjadřoval tak postoj velmožské vrstvy, tj. právě onoho „lidu“, „všech Čechů“.
V politických hrách točících se okolo rovnováhy moci mezi velmoži a knížetem byla nejdůležitějším
prvkem v rukách velmožů volba a dosazování na pražský kamenný trůn. Její symbolickou reprezentací
byla „prvotní“ volba Přemysla vyprávěná přemyslovským
mýtem.16
|
Obr. 2. Personifikace Čech (země, Vláda) předává „nalezenému“
moravskému
králi-oráči Rostislavovi diadém se dvěma závěsy – vladařskou
insignii – (hieros
gamos – sňatek se
zemí). Kristiánova hadačka-panna, kterou Slované čeští dali
za manželku nalezenému oráči, jinými slovy – poddali se moravskému králi
Rostislavovi.
Nástěnná malba v rotundě Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě, 3. pás
(foto v UV světle F. Sysel a K. Dvořáková 1999).
|
Politicky to tedy byla dvojsečná zbraň, pouto vážící obě strany. Přemyslova
volba byla paradigmatická a neodvolatelná – vztahovala se na všechny jeho nástupce. Jenže to
byla volba, knížete dělalo sice dosednutí na pražský kamenný stolec, dávný hieros gamos
– sňatek se zemí, dosazovali ho však velmoži, „sloupy a štíty
země české“ a vlastně tedy země samotná.17
Jedna strana tu nemohla existovat bez druhé, „sňatek“ byl samozřejmě oboustranně
vážící.
|
Obr. 3. První pražská křesťanská
knížata bez pláště ve 4. pásu maleb stojí obrazně
„na ramenou“ pod nimi vyobrazených Mojmírovců v plášti (viz pozn. 11).
|
Bylo to všechno „pohanské“, v nastolovacím rituálu nehrály křesťanské prvky
vůbec žádnou roli, pouze na jeho konec byla připojena mše konaná, pokud víme, u sv. Jiří. Nic křesťanského
také nebylo v myšlenkovém pozadí rituálu, to stále tvořil mýtus o Libuši, i když euhemerizovaný
a zbavený příliš zřejmých pohanských prvků.18
|
Obr. 4.
Kopí sv. Václava v přilbě v přímém prodloužení kopí
knížete Rostislava stojícího pod ním (viz pozn. 11). Nástěnná malba v rotundě
Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve Znojmě, 3. a 4. pás (foto P. Šimík 2003).
|
Neměli bychom tomuto zjištění ale připisovat příliš velkou váhu. Taková byla
situace v celé řadě dalších evropských křesťanských zemí, christinizace světské moci
postupovala jen pomalu a s obtížemi...19
Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti
mezi křesťanstvím a pohanstvím (výňatek) (2006, s. 32-34).
Srovnej:
Dušan Třeštík: Idea státu a národa (výňatek)
(2009, s. 276-277, 281).
Poznámky:
|
1 –
|
Přemyslovský mýtus, tak jako vše v životě lidském, prošel svým vývojem.
V jeho první verzi, sepsané Kristiánem (993), se ještě žádná kněžna Libuše se svým trůnem
nevyskytovala (V. Novotný I/1, 1912, s. 249), to je až o 120 let mladší Kosmova konstrukce
(V. Karbusický 1995, s. 164, 167). D. Třeštík tu tedy podává
nepravdivou informaci dokonce ve zjevném rozporu se svým
vlastním opakovaným konstatováním, že „partnerka oráče
je tu často bezejmenná, jako je bezejmenná i u Kristiána“
(D. Třeštík 1987, s. 557; týž 2000, s. 76).
Spojení mýtu s Bořivojovou rodinou je dáno tím, že Bořivoj byl synem moravského krále-oráče
Rostislava, jehož Kristián přejmenoval na Přemysla.
Srovnej Kristiánovo a Kosmovo
podání pověsti. Více o tom viz úvaha „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“. |
2 –
|
Ústřední motiv byl
„nalezení“ oráče, založení hradu Praha byl motiv vedlejší,
doplňkový; vlastní „přemyslovský“ příběh by se bez něj docela dobře obešel. Mohl být umístěn na začátku
příběhu (Kristián), ale stejně tak dobře i na jeho konci
(Kosmas). Proto tvrzení, že Kosmas něco „nepochopil a zmátl“, je scestné
a svědčí spíše o tom, že jeho autor se v samotné podstatě a genezi příběhu
neorientoval. Ve skutečnosti nešlo ani o společenské rozbroje ani o mor. Jednalo se pouze
o symboliku, jak ukážeme dále, kterou „nepochopil a zmátl“
ne Kosmas, ale D. Třeštík.
Onen „krizový stav“ byla hrozící postupná germanizace (srovnej osud Korutanských či Polabských Slovanů), pokud
by Slované čeští zavčas nepřijali křesťanství. Mor v Kristiánově
podání proto představuje české pohanství. Jediným lékem proti němu je
christianizace země. Bylo proto nutné najít schopného jedince, který by zavedení
křesťanství v zemi organizačně zvládl a prosadil. To
nemohl být žádný sedlák, zabývající se jen vzděláváním polí (Kristián), či snad jakýsi oráč ze Stadic
(Kosmas) a už vůbec ne pohanské božstvo (D. Třeštík 2006), ale
křesťanský král-oráč, „jenž by rádlem Božího slova dokázal rozbrázdit úhory srdcí pohanských“
– jak křesťanskou orbu chápal i Kosmas.
V Kristiánově verzi byli Slované čeští ještě i po „nalezení“ oráče
(tzn. poté, co se rozhodli pro přijetí křesťanství) postaveni před volbu:
Bořivoj, nebo Strojmír (křesťanství z Moravy, nebo z Bavorska)?
Rozhodli se nakonec pro Bořivoje, neboť Strojmírovi (čili bavorskému křesťanství)
n e p o r o z u m ě l i :
„A proto je zavržen od svých vlastních
volitelů, kteří především sami sebe obviňovali, že si
zvolili takového člověka, jehož hlasu ani řeči nejsou
s to rozuměti a k jehož uším neznalým
jejich jazyka nemůže proniknout jejich volání“.
U Kristiána
si tedy Slované čeští ( n e d l o u h o po „nalezení“
oráče) jako lék na mor ustavili prvního
k ř e s ť a n s k é h o
knížete Bořivoje. Mohl proto po pravdě napsat, že byli „z pohromy a všech
ran morových
p o s l é z e vytrženi“.
U Kosmy o volbu nešlo (ani nebylo na výběr), vše rozhodla sama Libuše. Jednalo se však o správné
načasování celé akce. Srovnej hrozící „nebezpečí z prodlení“ v poslední větě
šesté kapitoly (Kosmas I, 6). Čili Kosmas, na rozdíl od D. Třeštíka,
vše pochopil naprosto správně a zřejmě se v Kristiánově verzi příběhu velmi dobře orientoval. Našel
i onu „pověst“, na niž se Kristián odkazuje (ad fama fertur),
v Ovidiově příběhu „Asklépiův příchod do Říma“, neboť sám z něj
také jeden motiv převzal a zcela prokazatelně použil ve své kronice
(Kosmas II, 3). A nebyla to jediná Kosmova výpůjčka
z Ovidia (srovnej J. Sadílek 1997, s. 28, 36, 40, 46-48). |
3 –
|
Jen stěží můžeme předpokládat, že by D. Třeštík neznal
Kristiánovu legendu, v níž o nějaké Libuši není, ani nemůže být ještě vůbec zmínka, do logiky jeho
příběhu nepatří (viz výše pozn. 1). Kde je pak ona „shoda s prameny“, tak často
a s oblibou proklamovaná v Třeštíkových článcích? Čechové se tu obracejí na jakousi
bezejmennou hadačku-pannu, jež jim poskytne cenné rady, jak moru
vzdorovat. Nejprve tedy založili hrad (přitom potřeba hradu vyvstane až na konci příběhu) a pak „nalezli“
prozíravého a rozvážného „oráče“ (viz výše obr. 1),
jehož si učinili knížetem čili „správcem“, a dali
mu za
manželku onu hadačku-pannu (personifikaci Čech, viz výše obr. 2) – hieros
gamos („svatý sňatek“) – svatba krále se zemí, Vládou.
Pak si postavili v čelo jeho potomka jménem Bořivoje. (D. Třeštík Kristiánovo pořadí převrátil.) Kde Slované čeští
tehdy „hledali“ a pak také „našli“ je patrné z mapky
„Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Jinými slovy, Slované čeští se poddali moravskému králi-oráči Rostislavovi, což bylo pak zaznamenáno
také na malbě ve znojemské rotundě (P. Šimík 2004, s. 79, 86, 122). K tomuto
„poddání se“ (obr. 2) mohlo
dojít nejdříve v roce 863, kdy Rostislav přivítal na Moravě byzantské věrozvěsty, Konstantina
a Metoděje, které na Velkou Moravu sám pozval „ke křesťanské orbě“
(viz Rostislavův list byzantskému císaři Michaelovi III.). Proto
také v rotundě jsou vyobrazeni za pluhem ne jeden, ale tři
oráči (viz výše obr. 1).
Viz „ŽM VII“ a „Chvalořeč
o sv. Cyrilu a Metoději“.
Pokud by D. Třeštík uměl počítat, napočítal by u Kristiána, tak jako my, léky
čtyři:
1. založení
hradu jménem Praha, 2. nalezení křesťanského krále-oráče Rostislava,
3. jeho sňatek
s hadačkou-pannou, neboli „poddání se“ Slovanů českých králi
Rostislavovi a 4. příchod jeho potomka Bořivoje. Pak teprve bylo možné zavést
v Čechách křesťanství, ten jediný
a skutečný „lék“ na mor, který u Kristiána symbolizuje
české pohanství. |
4 –
|
V Kosmově verzi sleduje příběh již zcela jinou logiku než
tomu bylo u Kristiána. V době založení Prahy, podle Kosmovy
etymologie (limen – práh), Čechy stanuly n a
p r a h u křesťanství. Nejedná se tedy o žádnou
„mytickou dobu“, jak by chtěl D. Třeštík (1997, s. 95-96; 2003, s. 164-165), neboť
založení výše jmenovaného hradu lze spojovat až s historickou dobou
Bořivojovou (R. Turek 1963, s. 110;
D. Třeštík 1997, s. 340). Podle Kristiána to byl Bořivoj, kdo do Čech
(na Levý Hradec) přinesl moravské křesťanství a na hradě jménem Praha pak postavil kostel P. Marie,
což doložil i archeologický výzkum Pražského hradu (J. Frolík-Z. Smetánka 1997, s. 77);
ten ovšem s chybným vročením (883) na základě D. Třeštíkem (chybně) vydedukovaného data údajného Bořivojova
křtu podle Kristiánovy smyšlené historky, jenže právě k onomu chybnému roku (883), což
je o p ě t v příkrém rozporu s tímto „pramenem“ (viz tab. 3: „Bořivojův
křest“).
Zde se teprve ukazuje, jak bylo od Kristiána prozíravé hrad jménem Praha nechat založit už na samém začátku
příběhu. Srovnej otázku: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
|
5 –
|
Opět příklad geniální logiky D. Třeštíka: zůstalo
„zachováno“ něco, co dřív „neexistovalo“. Kosmova verze samozřejmě nemůže být původní verzí přemyslovského
mýtu. Tu, jak víme (a jistě to věděl také D. Třeštík), zpracoval o 120 let dříve
Kristián (kap. 2). Kosmas ji pak důsledně přepracoval, odstranil z ní
veškeré reminiscence na Velkou Moravu i odkaz
na Ovidia (mor), Kristiánově bezejmenné hadačce panně dal jméno
Libuše a opatřil ji dokonce
trůnem zděděným po otci – podle Matyldy Toskánské (V. Karbusický 1995, s. 283), či podle
byzantské princezny Zoe, také jedné ze tří sester,
která dopomohla k byzantskému trůnu moudrému muži (B. Zástěrová 1996, s. 201, 204-215) –, dále
přesně určil počet mytických knížat (včetně Přemysla osm – podle počtu postav
v plášti vyobrazených ve 3. pásu
maleb ve znojemské rotundě – viz tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“),
vdechl jim život tím, že jim dal konkrétní jména, která se ovšem v pramenech do té doby, ani později,
nevyskytovala (viz „Rodokmen mytických knížat“), a také veškeré
děje lokalizoval na jemu známá místa v Čechách. Netušil ovšem, že později archeologové jeho podvrh
bezpečně odhalí (Libušín i Tetín jsou mladší než Praha). Viz mapka: „Dějiště
Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“. |
6 –
|
„Přemyslovci“ se
z Bořivojovců, resp. správněji
Rostislavovců, stali až díky romantizující historiografii
v 19. století (J. Žemlička 2000, s. 268), která takto pojmenovala pražskou větev
mojmírovského rodokmenu.
Verze pověsti nemohla vzniknout sama od sebe. Tu musel někdo konkrétní vytvořit. Tím prvním,
kdo to udělal, byl právě Kristián, a to na základě znalosti moravské historie, jak je patrné
z 1. kap. jeho legendy, a antických textů, jak je patrné
z 2. kap. Jeho autorství zcela jasně vyplývá především
z jeho odkazu na jakousi pověst (ad fama fertur)
v 2. kap., v níž se vyskytují
vedle sebe v zarážející symetrii:
• mor (pohanství),
• rady věštkyně-hadačky,
• založení hradu,
• vyslání poselstva,
• nalezení héróa,
• příchod jeho syna-zachránce,
• postavení chrámu,
• šíření křesťanského zákona svatosti
• zažehnání moru (pohanství).
Tuto „pověst“, na niž se Kristián „odvolává“, nalezl J. Sadílek
(1997, s. 14) v podobě Ovidiova příběhu: „Asklépiův příchod
do Říma“. Kristián se s ní seznámil za svých studií v řezenském klášteře sv. Jimrama.
Srovnej nový rozbor kap. 2 Kristiánovy legendy. Proto v jeho podání
„pověsti“ hrad Praha musel být založen před „nalezením“ oráče a přivedením jeho syna Bořivoje
do Čech (tak jako Řím byl založen ještě před Asklépiovým příchodem). Kosmas o 120 let později však již
nebyl Ovidiovým příběhem nikterak vázán. Naopak, veškeré Kristiánovy odkazy na Velkou Moravu potřeboval
zahladit, proto také zcela vypustil mor a založení hradu jménem Praha přesunul až za oráčův
„sňatek“, což bylo blíže realitě (viz výše pozn. 4).
Co o možné době vzniku přemyslovského mýtu napsali další odborníci:
V. Tille (1917, s. 391): „Dokud Přemyslovci nebyli vládnoucími
knížaty, nebylo také knížecí
pověsti...“. Teprve když se stali vládnoucím rodem mocensky vystupujícím
i vůči cizině, „byla
s e s t r o j e n a
pověst o původu vládnoucího rodu“.
V. Karbusický (1995, s. 173): „Tím vystupuje opět do popředí doba, kdy měl český kníže zakladatelský
význam pro vybudování centrální moci Čechů. Prvopočáteční zárodek pověsti musíme hledat za
vlády Boleslavovy; to je krajní mez literárního vlivu (De inventione aj.) a zároveň krajní mez,
odkud se mohou datovat snahy upevnit posloupnictví mytologizací minulosti“.
Lze proto míti za definitivní, že před Kristiánem žádná p ů v o d n í „přemyslovská“
pověst neexistovala a také, že D. Třeštík je pouze velký... mystifikátor.
J. Sadílek (1997, s. 134): „Někdo však může být po zjištěných faktech poněkud rozčarován, že
geneze přemyslovské dynastické pověsti v Kosmově kronice nevzešla z ústního podání prostého lidu,
tradovaná »bájnými starci«, nýbrž byla vytvořena uměle, především za účelem
upevnění politické moci této vládnoucí dynastie v Čechách. Musíme si však uvědomit, že i u jiných národů
jejich dynastické pověsti vznikaly podobně z pera vzdělaných příslušníků vládnoucí společenské vrstvy“.
|
7 –
|
D. Třeštík si tu plete „Přemyslovce“ s Kosmou;
ten „aktualizoval“ Kristiánovu předlohu postavou kněžny Libuše s vlastním trůnem, nikoliv
„Přemyslovci“. Tzv. „Přemyslovci“ se naopak ke svým údajným
pohanským předkům, podsouvaným jim latiníky, nehlásili. Viz
„Soběslavova listina z roku
1130“ aneb Soběslav po „své »přemyslovské« rodině“
ani nevzdechl, tedy z doby nepříliš vzdálené
od dokončení Kosmovy kroniky (Kosmas †1125). Je to pochopitelné, vždyť patřili k pražské větvi
mojmírovského rodokmenu. Čili opět jen další Třeštíkovo nepravdivé tvrzení,
a nebojme se toho slova, jeho další veliká ú č e l o v á
l e ž .
Teprve ve 2. polovině 12. století se jméno Přemysl začíná objevovat v panovnickém rodě.
Nevíme ovšem, zda se tím jeho nositel odvolával na smyšleného pohanského oráče, nebo na
křesťanského krále-oráče Rostislava,
svého dávného předka, jehož jméno mělo být vymazáno z paměti (damnatio memoriae);
v české verzi pověsti tento prozíravý, předvídavý a moudrý
moravský panovník proto dostal jméno
Přemysl. Podle Dalimilovy kroniky se pak král Václav dokonce
styděl za svůj údajný původ ze Stadic. Zřejmě zapůsobila
metoda „obehrané desky“, kterou latinská církev tehdy použila. |
8 –
|
To je jen Třeštíkovo přání, které ovšem opět nemá o co
opřít. Sám již dříve musel konstatovat, že „žádné z Kosmových jmen se však,
bohužel, neopakuje v pramenech 9. století“ (D. Třeštík 1997, s. 96), což
je však nutno upřesnit: žádné z nich se v pramenech nevyskytuje až do té doby, než je Kosmas poprvé přivedl
na svět (1120), tzn. více než 240 let poté, co Bořivoj usedl na pražský
stolec. Slovutný historik se tu dostává do rozporu nejen s prameny, ale i s vlastními, dříve
publikovanými závěry.
A. Friedl (1953, s. 11): „Kosmas ukončiv výklad o Přemyslovi podal výčet knížat, jež po něm následovali. Jsou
to: Nezamysl, Mnata, Vojen, Vnislav, Křesomysl, Neklan, a Hostivít. Všech knížat pohanské doby, včetně
Přemysla, bylo tedy osm. Kosmas podotýká, že se o jejich životě a smrti mlčí
(tzn. nemluví, ale ani nepíše, jak
Kosmas podotýká dále – pozn. PŠ). Tato zmínka není náhodná. Má své odůvodnění
v tom, že tato knížata totiž
n e e x i s t o v a l a .
Kosmův „rodokmen“ je historicky nemožný pro dobu, ke které se
hlásí a nemohl být t r a d o v á n .
Je fiktivní a vznikl dodatečně (V. Karbusický 1995, s. 221). |
9 –
|
D. Třeštík již ale neříká, zda při nastolování
křesťanských
panovníků v Irsku „recitovaný seznam“ obsahoval také nějaké jejich pohanské
předchůdce. Kosmas (I, 42), který v Kronice Čechů popisuje
jen nastolení Břetislava I., však žádné podobné čtení seznamu neuvádí! Proč se o něm v této
souvislosti D. Třeštík zmiňuje v evidentním rozporu s domácím pramenem je tedy nejasné.
Půjde patrně zase jen o jednu z Třeštíkových mystifikací.
Břetislavovi také nikdo nenavléká plášť ani ho nenutí přezout střevíce, jak to
Kosmas (I, 6) činil ještě u smyšleného Přemysla, čerstvě nalezeného ve Stadicích. Jenže co si měl
počít s mošnou a střevíci, které viděl pověšené na stromě vedle tří oráčů na malbě ve znojemské
rotundě? Viz výše obr. 1. Čili se jednalo o bezprostřední
Kosmovu improvizaci tváří v tvář tzv. „oráčské scéně“, o jeho
„převyprávění“ obsahu malby (viz
„Kosmův obrazový scénář“), nikoli o záznam nějakého,
pravidelně se opakujícího, nastolovacího rituálu!
O tom, jak vznikl Třeštíkův „oficiální katalog“ (před Kosmou nikdy nikde nejmenovaných) mytických knížat
viz V. Karbusický (1995, s. 221): „Rodokmen
mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
Srovnej také „Zdroj
Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské
historie by nebyly ani české mýty. |
10 –
|
Lidé v 10. století
pochopitelně o Kosmově verzi přemyslovského mýtu, vzniklé až někdy kolem roku 1120, a tedy ani
o nějakém Třeštíkově údajném pantheonu pohanských božských či polobožských dvojčat Přemysla
a Nezamysla včetně kněžny Libuše, ještě nemohli nic vědět. Jde o zjevný anachronismus. To
D. Třeštík ještě v roce 1987 zcela bezpečně věděl (D. Třeštík 1987, s. 555,
557) a v roce 2000 znovu zopakoval (týž 2000, s. 76-77): „Pověsti o povolání krále od
pluhu jsou poměrně značně rozšířené, a partnerka oráče je tu často bezejmenná, tak jako je
bezejmenná i u Kristiána.
Pojmenoval ji teprve Kosmas a dal jí sídlit na Libušíně, hradu, který nepochybně vznikl až
poměrně pozdě, někdy na počátku 10. století, jako správní hrad vznikajícího přemyslovského středočeského
»státečku«“. Viz mapka: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Kromě toho by se tu vyskytl velmi zajímavý případ. Jakési (slovanské) pohanské božstvo či polobožstvo
by ještě samo také uctívalo nějakého (starořímského) boha: „Přemysl“, jak uvedl
Kosmas (I, 9), „naplniv už dny, ...byl vzat k zeti Cereřinu, jejž za živa ctil jako
boha“. D. Třeštík tu zřejmě, jako obvykle, jen trochu víc popustil uzdu své fantazie, aniž by domyslel
dosah svých slov, která jsou opět ve zjevném rozporu s písemným pramenem.
Kosmas (II, 13) sice vzpomíná několik bratrských dvojic, na
Přemysla a Nezamysla však přitom vůbec nepomyslel. |
11 –
|
To je opět jen Třeštíkova nepřesná interpretace: tzv.
„Přemyslovci“, ve skutečnosti příslušníci pražské větve mojmírovského
rodokmenu, neodvozovali svůj původ od pohanského oráče (proč z něj D. Třeštík dělá božstvo
je nejasné), ale „byl jim odvozen“ a podsunut latiníky (Kristián, Kosmas). Viz výše
pozn. 7. Jak je však doloženo na znojemské malbě, tak konkrétně
Břetislav I. odvozoval svůj původ od křesťanského krále-oráče
Rostislava, neboť byl také zadavatelem této části maleb někdy v době svého patnáctiletého působení na
Moravě (1019-1034), kde navázal
na slavnou velkomoravskou tradici
(P. Šimík 2004, s. 100, 104, 123), a zřejmě velmi dobře pochopil Kristiánovu
„skrývačku“. Sám se pak nechal namalovat (tehdy) jako poslední,
desátý kníže v horním 4. pásu maleb,
v jeho severní polovině (1035-1055). Pražská knížata tak obrazně „stojí na ramenou“ velkomoravských
panovníků, vyobrazených v pásu pod nimi (viz výše obr. 3)
(srovnej J. Bažant 2000, s. 68), jak dosvědčuje např. kopí sv.
Václava, které je v přímém prodloužení kopí knížete Rostislava
pod ním – viz výše obr. 4. Oba se stali mučedníky pro
slovanskou liturgii.
Dosud si jen málokdo uvědomil, že jména Václav (Venceslav) i Boleslav
jsou jen jinou formou jména Rostislav, které latinská církev odsoudila
k vymazání z paměti (damnatio memoriae). Jeho jméno bylo proto buď
zamlčováno nebo
nahrazováno jménem Svatopluk, Svatopluk starší nebo starší král, v „přemyslovské“ pověsti zase
jménem Přemysl. Srovnej např. Kristiána
(kap. 1 a kap. 2) (993), legendu
Beatus Cyrillus (1063), Italskou
legendu (12. století), Diffundente sole (13. století),
„Granum“ k roku 886
a k roku 900 (15. století).
Také Soběslav I., o necelých 100 let později, na tuto Břetislavovu
koncepci plynule navázal a nechal doplnit 4. pás maleb postavami knížat od Spytihněva II. po svoji
osobu (P. Šimík 2004, s. 105, 123). Viz „Rytý nápis“. Čili
ani on po nějakých svých údajných českých pohanských předcích ani nevzdechl (viz výše pozn. 7).
O jakýchsi „pohanských božstvech“ už vůbec nemluvě – to jen D. Třeštík zase fantazíruje
a programově mystifikuje své čtenáře. Srovnej tab. 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
|
12 –
|
Ano, Kosmas se od pohanských
mytických knížat, které sám přivedl na svět, distancoval tím, že je přirovnal k dobytku
(viz Kosmas I, 9). Srovnej Metodějovo „Napomenutí
vladařům“. Prokazatelně se přitom inspiroval 3. pásem maleb v rotundě Nanebevzetí P. Marie
a sv. Kateřiny ve Znojmě (viz tab. 2: „Kosmův obrazový scénář“).
Vše, co souviselo s Velkou Moravou, se staroslověnskou
liturgií, se slovanským písmem, bylo pro latiníka Kosmu na počátku 12. století
pohanské,
zastaralé a zavrženíhodné.
|
13 –
|
Navrhovatel maleb prý
p o m i n u l Kosmova pohanská
knížata, ale pohanského Přemysla, jejich předchůdce, podle Třeštíkova pomýleného výkladu
dokonce pohanské božstvo, naopak p o n e c h a l . Jak obdivuhodná logika člena Akademie věd
ČR! Navíc jde o tvrzení věcně nesprávné.
Přemysl sám by musel vést údajné Libušino poselstvo k Přemyslovi, jak by vyplývalo
ze stejného pláště (s identickým vzorem na jeho lemu – viz obr. vpravo) vedoucího jízdní družiny
a oráče za pluhem. Na obr. 1 výše vyznačeno žlutou barvou.
Tentýž plášť, vedle fundátorského páru, má v následné řadě osmi postav se štítem a kopím s praporcem
už jen šestý kníže – nejedná se tedy o povolání prvního knížete
od pluhu na stolec – vznik pohanské knížecí vlády, ale šestého
od stolce k pluhu – ke křesťanské
orbě (viz „Friedlovi »Přemyslovci« ve Znojmě“
nebo „Stejná osoba byla
zobrazována ve stejném oděvu“). A šestým moravským
knížetem (z oněch osmi namalovaných ve 3. pásu) byl zcela nepochybně
a nesporně Rostislav, moudrý, přemýšlivý, prozíravý a rozvážný
panovník, kterého již Kristián (kap. 2) přejmenoval na Přemysla, když
předtím v 1. kapitole jeho jméno zamlčel.
V případě znojemské rotundy, jak všichni víme a možná i D. Třeštík, se jedná
o křesťanskou kapli, která v roce 1134 získala nové, královské
patrocinium sv. Kateřiny Alexandrijské, královské dcery, panny
a mučednice, která odmítla obětovat pohanským bohům a zůstala věrná svému
Nebeskému ženichovi,
a tehdy rotundu, po domalbě jižní poloviny 4. pásu a drobných stavebních úpravách (kamenná
lavice po obvodu lodi a nová litá maltová podlaha – B. Klíma 1995, s. 220), znovu
posvětil olomoucký biskup Jindřich Zdík
(viz „Rytý nápis“). To by nepochybně neudělal, kdyby na jejích malbách
byl glorifikován jakýkoliv pohan. Je lhostejno, zda by to měla být Kosmova pohanská knížata,
či pohanský oráč, jejich předchůdce, neboť Kosmas (I, 9)
mezi Přemyslem a jeho sedmi následovníky nečinil žádného rozdílu:
„jsouce oddáni břichu a spaní, nevzdělaní a neučení,
podobali se dobytku,
takže zajisté proti přírodě tělo bylo jim k rozkoši,
duše na obtíž“.
(Tuto charakteristiku pohanských mytických knížat si Kosmas vypůjčil z Metodějova
„Napomenutí vladařům“ nebo
spíš ze Sallustiova spisu „De conjuratione
Catilinae“ – viz H. Jireček 1906, s. 8).
Protože však za pluhem jsou vyobrazeni ne jeden, ale tři oráči, Konstantin,
král Rostislav a Metoděj (viz výše obr. 1), což byli
nepochybně křesťané, kteří na Moravě vykonávali
křesťanskou orbu „radlicí Božího slova“ a pečovali všude, kamkoli přišli,
„o setbu semen z proroků a evangelií“ (legenda
Beatus Cyrillus), pak biskupu Zdíkovi v posvěcení kaple
zajisté nic nebránilo. O tom, že kaple tehdy posvěcena byla, jasně svědčí malovaný konsekrační kříž
v horní části drapérie v prvním pásu maleb na západní stěně lodi, pod nímž
byl o mnoho let později vyryt do omítky již známý nápis.
ikonografie, -e ž (ř) odb.
1. způsob zobrazování představ, výjevů a postav, zvl. náboženských
a mytologických; 2. nauka o způsobu tohoto zobrazování, o obsahu a významu
symbolických znaků na starých obrazech;
ikonologie, -e ž (ř)
nauka o výkladu výtvarných děl z hlediska jejich vnitřního, hlubšího smyslu
(z hlediska hist., polit., etického aj.).
|
14 –
|
Výzdoba znojemské rotundy ukazuje jasně, že pohanskou,
tzv. „přemyslovskou“ pověst nebrali oba zadavatelé maleb, Břetislav I. a Soběslav I., vůbec
vážně. Viz výše pozn. 11 a 12. To si jen D. Třeštík
(a další) plete křesťanskou kapli s pohanskou svatyní.
Není pak divu, že „ve Znojmě bývala pro Třeštíkovy přednášky horká půda“ (J. Válka 2003,
s. 306).
Hypotézy A. Merhautové a B. Krzemieńske, na něž se D. Třeštík ve své
poznámce 30 výše odvolává, jsou opravdu „velmi jedno-duché“ až „prosto-duché“.
Spočívaly ve spočítání knížat v rotundě vyobrazených v plášti
(celkem 18), prý pražských „Přemyslovců“, a v porovnání takto získaného čísla
s počtem pražských křesťanských knížat vyjmenovaných Kosmou v jeho kronice (také 18).
Ti „přebyteční“ bez pláště (celkem 9) jsou pak nutně „jen“ moravští údělníci.
A „bylo vymalováno“. Dodnes se ovšem tyto pražské „odbornice“ nedokázaly navzájem dohodnout na
jménech v plášti vyobrazených knížat – hypotéza jedné z nich vyvrací tu druhou a naopak, což
prý není na závadu (!) (A. Merhautová-A. Martan 1988, s. 303), jakoby jedna postava mohla
představovat dva různé panovníky současně: |
|
Hypotézy |
Oráč |
Knížata
se štítem a korouhví v plášti (18) |
ve 3. pásu (8) |
ve 4. pásu (10) |
1966 |
A. Friedl |
Přemysl |
od Přemysla po Hostivíta |
od Bořivoje po Soběslava I. |
1983 |
A. Merhautová |
Přemysl |
od Bořivoje po Jaromíra |
od Oldřicha po Soběslava I. |
1985 |
B. Krzemieńska |
Přemysl |
od Bořivoje po Vladivoje |
od Jaromíra po Vladislava I. |
1986 |
J. Zástěra |
Sámo |
od Sáma po Rostislava |
od Břetislava I. po Soběslava I. |
1987 |
D. Třeštík |
Přemysl |
od Bořivoje po Vladivoje |
od Jaromíra po Vladislava I. |
1988 |
A. Merhautová |
Přemysl |
od Bořivoje po Jaromíra |
od Oldřicha po Soběslava I. |
1990 |
J. Zástěra |
Sámo |
od Sáma po Rostislava |
od Břetislava I. po Soběslava I. |
1997 |
L. Konečný |
Přemysl |
od Přemysla po (Hostivíta?) |
od sv. Václava po Konráda I. |
2000 |
B. Krzemieńska |
Přemysl |
od Bořivoje po Vladivoje |
od Jaromíra po Vladislava I. |
2000 |
A. Merhautová |
Přemysl |
od Bořivoje po Jaromíra |
od Oldřicha po Soběslava I. |
2000 |
D. Třeštík |
Přemysl |
od Bořivoje po Vladivoje |
od Jaromíra po Vladislava I. |
2004 |
P. Šimík |
Rostislav |
od Sáma po Mojmíra II. |
od Břetislava I. po Soběslava I. |
2005 |
L. Konečný |
Přemysl |
od Přemysla po (Hostivíta?) |
od sv. Václava po Konráda I. |
2007 |
V.
Vaníček |
Přemysl |
od Bořivoje po Vladivoje |
od Jaromíra po Vladislava I. |
2009 |
D.
Třeštík |
Přemysl |
od Bořivoje po Vladivoje |
od Jaromíra po Soběslava I. (?) |
|
Tabulka 1.
Malby ve znojemské rotundě – postavy knížat v plášti.
|
Hypotézy |
V
přilbě |
Knížata
se štítem a korouhví bez
pláště ve 4.
pásu (9) |
1
– údělníci, 2 – následníci,
3 – knížata nevládnoucí
na Moravě |
1966 |
A.
Friedl |
??? |
(1)
??? („údělníci“, jejich jména nelze jednoznačně určit) |
1983 |
A. Merhautová |
??? |
(1) ??? („údělníci“,
určit
jejich jména je úkolem historiků) |
1985 |
B. Krzemieńska |
Oldřich Br. |
(1) Břetislav
I., Vratislav II., Konrád I., Ota I., ..až Václav Ol. |
1986 |
J. Zástěra |
sv. Václav |
(3) Bořivoj,
Spytihněv, Vratislav, Václav, sv. Václav,
..až Oldřich |
1987 |
D. Třeštík |
Oldřich Br. |
(1) Břetislav
I., Vratislav II., Konrád I., Ota I., ..až Václav Ol. |
1988 |
A. Merhautová |
Oldřich Br. |
(1) souhlasí
se jmenovitým určením B. Krzemieńske (1985) |
1990 |
J. Zástěra |
sv. Václav |
(3) Bořivoj,
Spytihněv, Vratislav, Václav, sv. Václav,
..až Oldřich |
1997 |
L. Konečný |
??? |
(2)
veškeré v roce 1091 žijící členstvo „přemyslovského“
pokolení |
2000 |
B. Krzemieńska |
Oldřich Br. |
(1) Břetislav
I., Vratislav II., Konrád I., Ota I., ..až Václav Ol. |
2000 |
A. Merhautová |
Oldřich Br. |
(1) souhlasí
se jmenovitým určením B. Krzemieńske (1985) |
2000 |
D. Třeštík |
Oldřich Br. |
(1) Břetislav
I., Vratislav II., Konrád I., Ota I., ..až Václav Ol. |
2004 |
P. Šimík |
sv. Václav |
(3) Bořivoj,
Spytihněv, Vratislav, Václav, sv. Václav,
..až Oldřich |
2005 |
L. Konečný |
Litold Zn. |
(2)
Břetislav II., Boleslav, Oldřich Br., Bořivoj II., ..až
Soběslav I. |
2007 |
V.
Vaníček |
Oldřich Br. |
(1) Břetislav
I., Vratislav II., Konrád I., Ota I., ..až Václav Ol. |
2009 |
D.
Třeštík |
Litold Zn. (?) |
(1) Vratislav II., Konrád I., Ota I., ..až Vratislav Br.
a Konrád II. Zn. (?) |
|
Tabulka 2.
Malby ve znojemské rotundě – postavy knížat bez pláště.
|
|
Obě autorky se pochopitelně nemohly zabývat jednotlivými
detaily maleb (stejný vzor na lemu pláště vedoucího jízdní družiny, oráče za pluhem, šestého knížete
a fundátorského páru ve 3. pásu maleb, štít s tmavými šikmými pruhy Spytihněva I.,
přilba sv. Václava, kopí šikmo napříč před tělem s hrotem
směrem k zavražděnému bratrovi v ruce jeho souseda Boleslava I.,
biskupské mitry Spytihněva II. a Vratislava II., obrácené štíty sv. Václava
a Vratislava II., překrývající se praporce Břetislava II. a Bořivoje II., stejný plášť
Vratislava II. s mitrou na hlavě a Vratislava II. s královskými insigniemi ve
4. pásu), protože ty spolehlivě vyvracejí jejich „vědecké“ závěry vyvozované z onoho prostoduchého
sečtení postav v plášti a bez pláště. Vůbec je nezarazilo, že údajní moravští
údělníci bez pláště přitom
drží v ruce korouhev (symbol léna), atribut pouze
vládnoucího knížete
(srovnej A. Friedl 1966, s. 62; J. Žemlička 1997, s. 126; týž 1998, s. 42;
B. Krzemieńska 1999, s. 325-327).
Kromě toho je asi třeba připomenout, že vedle J. Zástěry (1986, s. 4; 1990, s. 25-27, 141)
a L. Konečného (1997, s. 67) odmítli hypotézu B. Krzemieńske (a potažmo D. Třeštíka)
také P. Černý (1997, s. 91, pozn. 48), opakovaně A. Merhautová (1988, s. 306; 2000,
s. 66), A. Novotný (2004, s. 25 a pozn. 2 na s. 31; s. 26 a pozn. 10
na s. 31) a P. Šimík (2001, s. 372-373; 2004, s. 80-83, 101, 105, 107). Zde uvedené
námitky dosud nevyvrátili ani D. Třeštík ani B. Krzemieńska. Čili jejich hypotéza s „údělníky“
bez pláště, zato však s korouhví, ale zejména s pohanem Přemyslem
v křesťanské kapli je již mrtvá, jako bylo od 10. století
již mrtvé pohanství (J. Žemlička 1997,
s. 20-21).
„Nový vítr“ do t á p á n í
pražských „odborníků“ přinesl
D. Třeštík (2009, s. 277), když zásadním způsobem
modifikoval hypotézu své manželky, která vždy tvrdila, že
na malbě jsou vyobrazena pouze v roce 1134 již n e ž i j í c í
knížata. Ovšem s jedinou výjimkou, a tou měl být
žijící Konrád II.,
vyobrazený ovšem „jen“ jako donátor rotundy s podélným
kostelem v rukou. To se nakonec D. Třeštíkovi
asi jevilo jako dostatečně nesmyslné. Do výčtu knížat v plášti
proto nově zahrnul i v roce 1134 ž i j í c í h o
Soběslava I. Ale protože byl vždycky slabý v počtech,
zapomněl z posloupnosti vyškrtnout Vladivoje.
Pro jeho 19 pražských knížat je tak na malbě k dispozici pouze
18 postav v plášti (viz výše tabulka 1).
Žijící knížata pak musel doplnit i do druhé skupiny
(bez pláště), neboť u obou skupin se malíř musel řídit
stejnými zásadami (B. Krzemieńska 1985, s. 14).
Z řady knížat bez pláště,
tzv. „údělníků“, jichž je na malbě devět,
proto
D. Třeštík na začátku vynechal Břetislava I. (ten „údělníkem“
nikdy ani nebyl), aby mohl na její konec přidat
v roce 1134 dva žijící
„údělníky“ Vratislava Brněnského a Konráda II.
Znojemského. Pro devět postav bez pláště tak získal
deset jmen. D. Třeštík se tak dostal z bláta
do louže. Uvědomil si
přitom, že tím nutně
musí dojít k posunu i u postavy s přilbou
na hlavě z Oldřicha Brněnského na dalšího „údělníka“
v pořadí ze seznamu B. Krzemieńske (viz výše tabulka 2),
tj. na Litolda Znojemského (jenže tak tuto postavu označil
L. J. Konečný 2005),
napsal proto raději, že knížata „nejsou rozlišena
podle údělů a nelze je tedy identifikovat“.
Uznal tím, že B. Krzemieńska identifikovala jak panovníky,
tak údajné „údělníky“
podle jejich domnělého data narození, c h y b n ě .
|
15 –
|
Tak jako se
komunisté snažili „vymýtit křesťanství“ u nás
po roce 1948, pokouší se D. Třeštík „vymýtit křesťanství“
u nás již v raném středověku (v protikladu
s tehdejší okolní Evropou).
V prvotní Kristiánově verzi se prvoplánově děj skutečně odehrává
v Čechách jakoby někdy v době předkřesťanské. Jenže při podrobnějším zkoumání Kristiánova textu zjistíme,
že v „nalezení“ Přemysla se skrývá dobrovolné podrobení se Slovanů českých moravskému králi
Rostislavovi (a tak je to
zaznamenáno i na pozdější znojemské malbě – viz výše
obr. 1 a 2)
a v následném (smyšleném) příběhu
o Bořivojově křtu je zakomponováno přenesení křesťanství z Moravy
do Čech. Jde tu tedy o vznik křesťanské knížecí vlády v Čechách.
Podobně Kosmas v Libušině věštbě o založení hradu Praha odvozuje
etymologii jeho názvu od tesaného prahu. Popisuje tedy dobu, kdy Čechy a Čechové stanuli
na prahu křesťanství. Jde o vládu z Boží vůle přijatou „všemi Čechy“.
Taková „pověst“ proto n e m ů ž e pocházet z doby před přijetím
křesťanství v Čechách.
D. Třeštík zcela pustil ze zřetele, že obě verze „přemyslovského“ (ve skutečnosti
rostislavského) mýtu sepsali
dva příslušníci pražského kléru, kteří pochopitelně neměli ani ten nejmenší zájem na tom, aby snad „oživovali“
nějaký (ve skutečnosti neexistující) starobylý český předkřesťanský mýtus, založený na jakýchsi
euhemerizovaných božstvech, jak se (mylně) domníval již Z. Kalandra,
od něhož si D. Třeštík vypůjčil bez citace „euhemerizovanou
Libuši“ (Z. Kalandra 1947, s. 337, 524). Oba svorně, ale každý po svém
(Kristián, kap. 1 a 2;
Kosmas I, 7), jej teprve vymýšleli podle skutečné historie Velké Moravy
a moravské církve (viz úvaha: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“).
Každý však psal v jiné době. Kristián tak učinil 20 let po
založení latinského pražského biskupství,
Kosmas 20 let po
likvidaci slovanské Sázavy. Srovnej „Zdroj
Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské
historie by nebyly ani české mýty. Obě práce zůstaly poplatné době,
v níž vznikly, tak jako práce některých současných
pražských historiků.
euhémerizmus, -mu m (VJ) filoz.
teorie, podle níž bohové vznikli zbožštěním historických postav (vladařů,
hrdinů) (nazv. dle řec. spisovatele Euhémera). |
16 –
|
Prvotní „volba“ se týkala moravského krále-oráče
Rostislava, jak vyplývá z nového rozboru
Kristiánova podání „přemyslovské“ pověsti a z 3. pásu maleb ve
znojemské rotundě (P. Šimík 2006, s. 348, 359 pozn. 150). Slované čeští se tehdy poddali
moravskému Rostislavovi. Šlo tedy o to, ukázat všem Čechům, že to byla „volba“ dobrovolná (v té
době jediná možná), ale také neměnná. K tomu srovnej mapku:
„Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“. Po zpracování
tohoto tématu Kristiánem (993) (nešlo o „volbu“, ale o „nalezení“ knížete podle rady hadačky)
a zejména Kosmou (1120) (nešlo o „volbu“, Libuše si sama určila, koho jí mají přivést
za manžela a sobě za knížete), pak také nebyla nikdy později zpochybněna.
Ovšem onen Třeštíkem vzpomínaný kámen zasadil doprostřed Pražského hradu až
moravský kníže Bořivoj, první křesťanský
kníže Slovanů českých, a teprve ten na něj jako první usedl (875). První zmínku o tomto kamenném stolci
najdeme proto až v legendách. V Proložních legendách
(ludmilské i václavské) se píše o stolci
o t c o v s k é m ,
nikoli o stolci (dávných) předků. Pochází proto z doby,
kdy přecházel z otce na syna! Nikdy předtím není zmínka o jediném knížeti Slovanů českých, vždy se mluví
o (více) knížatech (srovnej Fuldské anály k roku
845 nebo 872). Stolce tehdy
ještě nebylo zapotřebí. |
17 –
|
Zatímco u Kristiána se ještě jednalo o rozhodnutí „všech
Čechů“ na radu bezejmenné hadačky, u Kosmy za ně vše rozhodla Libuše („chcete-li knížete, najdete ho ve
Stadicích“). Na malbě ve znojemské rotundě na pražský stolec neusedá král-oráč Rostislav – vlastní aktér
svatého sňatku – ale teprve jeho syn Bořivoj. Tento
moravský kníže (viz legenda „O svatém Ivanovi“)
a Svatoplukův místodržící se stal prvním křesťanským knížetem Čechů
(875) – na malbě ve znojemské rotundě první knížecí postava bez pláště ve
4. pásu (jeho vyobrazení viz článek „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“). Srovnej „Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“
a „Kníže Bořivoj v písemných pramenech“.
paradigma, -tu s (ř) kniž.
a odb. příklad, vzor |
18 –
|
A které to byly ony „zřejmé pohanské prvky“, jichž byl nastolovací
rituál zbaven? Jak vůbec D. Třeštík přišel na to, že
nastolovací rituál byl p o h a n s k ý ?
Kristián (993) se o žádném nastolovacím rituálu nezmiňuje a Kosmas svůj libušopřemyslovský
mýtus sepsal až v době vlády Vladislava I. (1109, 1110-1117, 1120-1125). V kronice popisuje pouze
nastolení Břetislava I., přičemž o nějaké Libuši „v pozadí“ tu není zmínka
(Kosmas I, 42). D. Třeštík už asi zapomněl, že sám
v textu výše uvedl, že se Kosmas od „svých“ pohanských mytických knížat distancoval.
K euhemerizované Libuši viz výše pozn. 14. Sotva však lze poukazem na jakýsi Třeštíkem
postulovaný pohanský nastolovací rituál (tvrzení bez důkazu)
zdůvodňovat glorifikaci pohana na malbě
v křesťanské kapli někdy v roce
1134, kdy údajně měly veškeré malby „najednou“ vzniknout. Tento evidentní vědecký nesmysl,
několikrát zopakovaný v publikaci výše uvedeného autorského trojlístku,
D. Třeštík stále propaguje jako „českou specialitu v moravské
kapli“, dokonce jako jakýsi „evropský unikát“. Jenže „unikátní“
a nevídané v celé Evropě,
postavené na křesťanských kulturních základech, jsou ve skutečnosti
pouze zcela absurdní názory „odborníků“ prezentované v onom
spisku („Czech šmejd
roku 2000“ české historické vědy). Aurelius Augustinus měl pro takový
způsob uvažování výstižné pojmenování: „smrt duše“ či
„duchovní otroctví“.
postulát, -u m (l) kniž.
a odb. požadavek;
filoz. princip, požadavek n. tvrzení urč. vědecké teorie přijaté bez důkazů
a tvořící její východisko; log.
axiom
Malby samotné, se svou nezpochybnitelnou křesťanskou symbolikou, jsou
samozřejmě v naprostém pořádku. Mimořádné jsou tím, že je na nich zobrazeno 27 postav „světských“
panovníků se štítem (víry) a kopím (Ducha) s praporcem, i proto pochopitelně panovníků
křesťanských (jedná se o zbraně víry:
Ef 6, 10-17, Kristiánova
legenda, kap. 6).
Evropským unikátem je ovšem vyobrazení Konstantina a Metoděje
(dnes spolupatronů Evropy) u pluhu
při křesťanské orbě radlicí
Božího slova na nástěnné malbě z první
třetiny 11. století, kterým se Znojmo
(vedle Říma) může dnes pyšnit. Zatím se stále ještě „pyšní“,
a to „díky“ J. Kacetlovi (JMM ve Znojmě), pohanem Přemyslem
Oráčem v křesťanské kapli – viz internetové stránky majitele rotundy,
Města Znojma, a jejího odborného správce, Jihomoravského muzea ve Znojmě, či „odborný“ výklad
poskytovaný návštěvníkům z magnetofonového pásku v několika světových jazycích v samotné rotundě.
Světovou o s t u d u si tedy dělá programově i město Znojmo
samo. Medvědí službu české „vědě“
tu odvedla i Česká televize (16.3.2008).
K tomu srovnej zejména článek „Historie psaná štětcem“ aneb Malby
ve znojemské rotundě jako historický pramen, nebo stránky „Friedlovi
»Přemyslovci« ve Znojmě“ a „Proč se Bořivojovi upírá založení
hradu Praha?“
Pokud bychom neznali autora článku, museli bychom se domnívat, že se jedná o „rádobyvědecký“ počin
nějakého zapomenutého národního buditele „českého pohanství“, rozhodně ne historika píšícího na počátku
21. století. Z jeho podání tzv. „přemyslovského“ mýtu je patrné, že metody a postupy
středověkých literátů a jimi s oblibou používaná podobenství a obrazné vyjadřování zatím
nepochopil a neporozuměl jim, byť se na toto období českých dějin specializuje.
Srovnej např. články: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“, „Tažné zvíře“,
„Asketa s jelenem, hadem a ptákem“,
Plaketa velkomoravské kněžny
ze Želének“ a „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
|
19 –
|
Chybí tu ovšem konkrétní příklad alespoň jedné
„z řady dalších evropských křesťanských zemí“. |
|
Petr Šimík (2007, 2008).
Citace:
Pavlův
list Efezským (Ef 6, 10-17)
Výzbroj proti zlému
(10) A tak, bratři, svou sílu
hledejte u Pána, v jeho veliké moci.
(11) Oblecte plnou Boží
zbroj,
abyste mohli odolat ďáblovým svodům.
(12) Nevedeme svůj boj proti
lidským nepřátelům, ale proti mocnostem,
silám a všemu, co ovládá
tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.
(13) Proto vezměte na sebe
plnou Boží zbroj abyste se mohli v den zlý
postavit na odpor, všechno překonat
a obstát.
(14) Stůjte tedy »opásáni
kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti,
(15) obuti
k pohotové službě evangeliu pokoje«
(16) a vždycky se štítem
víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho
Zlého.
(17) Přijměte také »přilbu
spasení« a »meč Ducha, jímž
je slovo Boží«.
(Ekumenický překlad Bible, ČBS, Praha 1994).
Kristiánova
legenda, kap. 6 a 7
Zbraně víry
(Kníže Václav) „vždycky proti starému nepříteli chápaje se štítu
víry a kopím Ducha svatého,
jež je slovo Boží, neústupně porážel
povětrné mocnosti tohoto světa“.
(Kníže Václav) „políbil na rozloučenou všechny příbuzné a přátele
a vydal se na cestu, zbraněmi víry
obrněn“.
Srovnání:
Nalezení Přemysla:
Kristián, Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Palacký,
Jirásek.
Přemyslovi následníci:
Kristián, Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola, Palacký.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Neplach, „Granum“,
Palacký.
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve
mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a vnuci“
aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou velkomoravskou tradici?
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
„Lenní hold Břetislava I.
králi Jindřichovi III. v Řezně roku 1041“ aneb Lež
má krátké nohy.
„Biskupské mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“.
„Soběslav I., Jindřich Zdík a
znojemská rotunda“ aneb Když se dva perou....
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící v Čechách“.
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech a problematika jeho hrobu“.
„Přemyslovská pověst podle Kristiána“.
„Přemyslovská pověst podle Kosmy“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 14: „Pořadí událostí
v Kristiánově a Kosmově verzi přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Dokumenty: „Soběslavova
listina z roku 1130“ aneb Soběslav I. po „své »přemyslovské«
rodině“ ani nevzdechl.
Dokumenty: „Egregiae virtutis“
(1980) o ustanovení sv. Konstantina-Cyrila a Metoděje
(spolu)patrony Evropy.
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“
(1985) k 1100. výročí úmrtí moravského arcibiskupa Metoděje.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv. Rostislava
pravoslavnou církví.
Artefakty: „Plaketa velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík se
sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“.
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem, hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Symbolika: „Jak biskupská
mitra měnila svoji podobu“.
Symbolika: „Národ Čechů
v Božím městě (?!)“ aneb Konec dalšího mýtu.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá založení
hradu Praha?“
Otázky: „Je možné, aby na řadovém
zobrazení panovníků byly některé postavy dvakrát?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy
Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty
nalezené v zásypu hrobu K1?“
Otázky: „Kdo je vyobrazený na
titulní iluminaci Svatovítské apokalypsy? Spytihněv II.,
nebo Vratislav II.?“ (1
• 2 • 3)
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
Vlivy: „Původ a počátky moravského
etnosu“ (1/4, 2/4,
3/4, 4/4).
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce,
nebo historická věda?“ (1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Kosmas (II, 31): Matylda
zasahuje ve sporu dvou biskupů – pražského Jaromíra-Gebharta a olomouckého Jana I.
Kosmas (II, 32): Neautentická
anekdota ze
svatební noci Matyldy Toskánské s Welfem Bavorským.
Literatura:
• Hermenegild Jireček: Kosmas a jeho kronika. „Volných rozprav“
číslo třetí. Vlastním nákladem, Praha – Brno 1906.
• Václav Novotný: České dějiny, díl I., část 1. Od nejstarších
dob do smrti knížete Oldřicha. Jan Laichter, Praha 1912.
• Václav Tille: Přemyslova otka. Český časopis historický (ČČH) 1917, s. 391.
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936, s. 70-71.
• Záviš Kalandra: České pohanství. Fr. Borový, Praha 1947.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve Znojmě.
ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
• Antonín Friedl: Královská kaple sv. Kateřiny ve Znojmě. Průvodce.
Čedok, Praha 1953.
• Jiří Mašín: Románská nástěnná malba v Čechách a na Moravě.
ČSAV, Praha 1954.
• Rudolf Turek: Čechy na úsvitě dějin. Academia (reprint 1. vydání
ORBIS, Praha 1963), Praha 2000.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha
1972.
• Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě.
Příloha časopisu heraldiků. Ostrava 1985.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém umění
12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků na
českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987, s. 548-576.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? In: Umění XXXVI, 1988, s. 297-307.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Vl. nákl.
aut., Brno 1990.
• Bohumila Zástěrová a kol.: Dějiny Byzance. Academia, Praha 1992,
dotisk 1994, 1996.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Rudolf Chadraba: Svatoklimentská kotva a velkomoravská tradice.
Acta universitatis palackianae olomucensis, facultas philosophica, Philosophica-aesthetica
16, Historia artium II. Olomouc 1995, s. 9-45.
• Bohuslav Klíma: Znojemská rotunda ve světle archeologických výzkumů.
Vydavatelství MU, Brno 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí (1034-1198). NLN, Praha
1997.
• Jan Frolík-Zdeněk Smetánka: Archeologie na Pražském hradě.
Paseka, Praha a Litomyšl 1997.
• Josef Žemlička: Století posledních Přemyslovců. Melantrich,
Praha 1998.
• Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny zemí
Koruny české, I. sv. do roku 1197. Vědecká redakce Dušan Třeštík. Paseka, Praha a Litomyšl
1999.
• Petr Šimík: Stručná ikonografie 3. pásu maleb ve znojemské
rotundě. Příspěvek k ikonografické problematice románské výmalby znojemské rotundy.
Brno 1999: www.znojemskarotunda.com
– tl. IKONOGRAFIE.
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Moravští
Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set out, Praha 2000.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha 2000, s. 59-72.
• Josef Žemlička: Rod Přemyslovců na rozhraní 10. a 11. století.
In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února
999). Ed. L. Polanský, J. Sláma, D. Třeštík. NLN, Praha 2000,
s. 267-273.
• Klára Benešovská: Rotunda P. Marie a sv. Kateřiny. In: Deset
století architektury, Sborník stejnojmenné výstavy, Praha 2001, s. 41 a 98.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001,
s. 361-377.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Jiří Sláma: K údajnému moravskému původu knížete Bořivoje. In:
Velká Morava mezi Východem a Západem. Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké
konference, Uherské Hradiště-Staré Město, 28.9.-1.10.1999, AÚ
AV ČR Brno, Brno 2001, s. 349-353.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
• Aurelius Augustinus: De doctrina christiana (Křesťanská vzdělanost).
Přeložila Jana Nechutová. Vyšehrad, Praha 2004.
• Josef Válka: Dušan Třeštík v kontinuitě a diskontinuitě
dějepisectví. In: Dějiny ve věku nejistot. Sborník k příležitosti
70. narozenin Dušana Třeštíka. NLN, Praha 2003, s. 305-318.
• Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v
rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Zuzana Všetečková: Nástěnné malby ve znojemské rotundě. Několik
poznámek k jejich interpretaci. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce
Rotunda sv. Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. konference o rotundě,
konané 25.-26. června 2003 ve Znojmě. Město Znojmo 2004, s. 124-130.
• Jan M. Klobušický: Kult sv. Kateřiny Alexandrijské a jeho šíření.
Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv. Kateřiny a výsledky
současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní odborné
konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město
Znojmo 2004, s. 155-165.
• Kosmova kronika česká. Překlad Karel Hrdina a Marie Bláhová, úvod
Dušan Třeštík, komentáře Petr Kopal, seznam rukopisů, vysvětlivky a poznámky Marie
Bláhová, rejstříky Jan Vilím. Paseka, Praha a Litomyšl 2005.
• Dušan Třeštík: Počátky přemyslovské státnosti mezi křesťanstvím
a pohanstvím. In: Stát, státnost a rituály přemyslovského věku. Problémy, názory,
otázky. Sborník příspěvků z konference konané dne 18. října
2005 v Brně. Editoři Martin Wihoda a Demeter
Malaťák. Matice moravská, Brno 2006, s. 25-46.
• Petr Šimík: Pocházel kníže Bořivoj, zakladatel pražského
hradu, z Moravy? Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 329-407, bar. příl. I-V s. 38-42. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|